Ni som har en ID4, hur mycket skiljer det mellan det ni laddar bilen med och hur mycket bilen visar i förbrukning?
Herbert Diess El-gate?
Alla elbilar drar mer än var dess mätare visar.
Men det vore intressant att veta hur stor skillnaden är.
Var bara ett lite dåligt försök till humor och ordvits. Sorry.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Knepigt val
Innan du köper en elbil behöver du även fundera på hur du vill använda din bil och var du bor. Det kan vara så att en laddhybrid eller en fossilbil passar dig bättre.
– Det är knepigt. Men om du inte bor i en större stad så är nog en dieselbil fortfarande ändå bästa alternativet.
Elbilar har än så länge inte särskilt lång räckvidd, utbyggnaden av laddstationer har mer att önska och bilarna är dyra att köpa.
– Men även om vi bortser från det och bara tittar på den miljömässiga biten, så är inte en elbil klimatneutral förrän vid upp emot 20 000 mil. Dieselbilar släpper inte ut särskilt mycket partiklar utanför storstadsområdena, säger Robert Collin.
Är det relevant vilken bil han tycker är det bästa valet?!
Robert Collins kommentar:
– Är nog bästa elbilen på marknaden just nu, både vad gäller pris och energieffektivetet. Den är dessutom relativt rymlig, är praktisk och lättanvänd. är kanske inte är så skojig att titta på som en del andra bilar i segmentet, men desto mer roligare att köra med en acceleration som en sportbil.
Betyg: ++++
Knepigt val
Innan du köper en elbil behöver du även fundera på hur du vill använda din bil och var du bor. Det kan vara så att en laddhybrid eller en fossilbil passar dig bättre.
– Det är knepigt. Men om du inte bor i en större stad så är nog en dieselbil fortfarande ändå bästa alternativet.
Elbilar har än så länge inte särskilt lång räckvidd, utbyggnaden av laddstationer har mer att önska och bilarna är dyra att köpa.
– Men även om vi bortser från det och bara tittar på den miljömässiga biten, så är inte en elbil klimatneutral förrän vid upp emot 20 000 mil. Dieselbilar släpper inte ut särskilt mycket partiklar utanför storstadsområdena, säger Robert Collin.
Är det relevant vilken bil han tycker är det bästa valet?!
Haha, klimatneutral, frågan är när en DIESEL-bil blir klimatneutral, käre Collin.
VW ID.4
Pris från: 515 000 kr. (Dra bort 60 000 i statlig miljöbonus.)
Förmånsvärde vid 50 % marginalskatt: 1 737 kr.
Årlig skatt: 360 kr/år.
Motor: Elmotor bak, 204 hk, max vridmoment: 310 Nm.
Batteri: 77 kWh netto.
Toppfart: 160 km/tim.
Acceleration: 0-100 km/tim på 8,5 sekunder.
Räckvidd: 496 km (enl WLTP). Kanske 40 mil i verkligheten.
Längd/bredd/höjd: 458/185/161 cm.
Tjänstevikt: 2 177 kg.
Markfrigång: 16 cm.
Max släpvagnsvikt: 1 000 kg.
Robert Collins kommentar:
– Det är en riktigt bra bil. Men inte på vintern med den bakhjulsdrift som erbjudits hittills. Nu kommer fyrhjulsdriften vilket är välkommet. Men ta en sådan sak som de infällda dörrhandtagen. När jag provkörde hade det regnat och under natten frös de fast. Det är inte en optimal bil för det nordiska klimatet.
Betyg: +++
Knepigt val
Innan du köper en elbil behöver du även fundera på hur du vill använda din bil och var du bor. Det kan vara så att en laddhybrid eller en fossilbil passar dig bättre.
– Det är knepigt. Men om du inte bor i en större stad så är nog en dieselbil fortfarande ändå bästa alternativet.
Elbilar har än så länge inte särskilt lång räckvidd, utbyggnaden av laddstationer har mer att önska och bilarna är dyra att köpa.
– Men även om vi bortser från det och bara tittar på den miljömässiga biten, så är inte en elbil klimatneutral förrän vid upp emot 20 000 mil. Dieselbilar släpper inte ut särskilt mycket partiklar utanför storstadsområdena, säger Robert Collin.
Är det relevant vilken bil han tycker är det bästa valet?!
Jösses, finns det inte något som helst krav på verklighetsförankring av vad som skrivs nu för tiden?
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
ID4 har en ombordladdare AC på 11 kw som de flesta andra, det borde väl betyda att de bara kan ladda i 11 kw på laddare med 22 kw Typ 2, eller? Vilka bilar kan i såna fall ladda på 22 kw AC, det är väl begränsat? Varför finns i såna fall så många 22 kw AC-laddare? Jag är nybörjare, om det inte märks...
ID4 har en ombordladdare AC på 11 kw som de flesta andra, det borde väl betyda att de bara kan ladda i 11 kw på laddare med 22 kw Typ 2, eller? Vilka bilar kan i såna fall ladda på 22 kw AC, det är väl begränsat? Varför finns i såna fall så många 22 kw AC-laddare? Jag är nybörjare, om det inte märks...
Audi, Porsche, Tesla och Renault är exempel på elbilar som kan ladda med 22kW.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
ID4 har en ombordladdare AC på 11 kw som de flesta andra, det borde väl betyda att de bara kan ladda i 11 kw på laddare med 22 kw Typ 2, eller? Vilka bilar kan i såna fall ladda på 22 kw AC, det är väl begränsat? Varför finns i såna fall så många 22 kw AC-laddare? Jag är nybörjare, om det inte märks...
Audi, Porsche, Tesla och Renault är exempel på elbilar som kan ladda med 22kW.
Aha! Jag trodde Tesla hade tagit bort den möjligheten. Zoe kände jag till. Det var synd med 11 kw på ID4an, 22 kw laddare laddar ju ändå 55-60% på 2 timmar. 50 kw laddare antar jag alltid är DC så där kommer ID4an alltid upp i 50 kw?
Knepigt val
Innan du köper en elbil behöver du även fundera på hur du vill använda din bil och var du bor. Det kan vara så att en laddhybrid eller en fossilbil passar dig bättre.
– Det är knepigt. Men om du inte bor i en större stad så är nog en dieselbil fortfarande ändå bästa alternativet.
Elbilar har än så länge inte särskilt lång räckvidd, utbyggnaden av laddstationer har mer att önska och bilarna är dyra att köpa.
– Men även om vi bortser från det och bara tittar på den miljömässiga biten, så är inte en elbil klimatneutral förrän vid upp emot 20 000 mil. Dieselbilar släpper inte ut särskilt mycket partiklar utanför storstadsområdena, säger Robert Collin.
Är det relevant vilken bil han tycker är det bästa valet?!
Jösses, finns det inte något som helst krav på verklighetsförankring av vad som skrivs nu för tiden?
Det är ju inte fel i sak, elbilar ovanför sundsvall är inte optimalt. Tesla kan fungera men de sträckor jag kör är helt vita fortfarande utan laddare, snabbaste som finns är en 11 kW och en 50 kW som just nu är sönder och beräknas vara lagad innan snön kommer.
Knepigt val
Innan du köper en elbil behöver du även fundera på hur du vill använda din bil och var du bor. Det kan vara så att en laddhybrid eller en fossilbil passar dig bättre.
– Det är knepigt. Men om du inte bor i en större stad så är nog en dieselbil fortfarande ändå bästa alternativet.
Elbilar har än så länge inte särskilt lång räckvidd, utbyggnaden av laddstationer har mer att önska och bilarna är dyra att köpa.
– Men även om vi bortser från det och bara tittar på den miljömässiga biten, så är inte en elbil klimatneutral förrän vid upp emot 20 000 mil. Dieselbilar släpper inte ut särskilt mycket partiklar utanför storstadsområdena, säger Robert Collin.
Är det relevant vilken bil han tycker är det bästa valet?!
Jösses, finns det inte något som helst krav på verklighetsförankring av vad som skrivs nu för tiden?
Det är ju inte fel i sak, elbilar ovanför sundsvall är inte optimalt. Tesla kan fungera men de sträckor jag kör är helt vita fortfarande utan laddare, snabbaste som finns är en 11 kW och en 50 kW som just nu är sönder och beräknas vara lagad innan snön kommer.
Kan förstå att elbilar inte passar alla användare, och speciellt inte i vissa delar av Norrlands inland.
Det positiva är att det dock ser lite bättre ut för Tesla SuC under nästa år. Kanske kan passa några fler då.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 2 gång.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Knepigt val
Innan du köper en elbil behöver du även fundera på hur du vill använda din bil och var du bor. Det kan vara så att en laddhybrid eller en fossilbil passar dig bättre.
– Det är knepigt. Men om du inte bor i en större stad så är nog en dieselbil fortfarande ändå bästa alternativet.
Elbilar har än så länge inte särskilt lång räckvidd, utbyggnaden av laddstationer har mer att önska och bilarna är dyra att köpa.
– Men även om vi bortser från det och bara tittar på den miljömässiga biten, så är inte en elbil klimatneutral förrän vid upp emot 20 000 mil. Dieselbilar släpper inte ut särskilt mycket partiklar utanför storstadsområdena, säger Robert Collin.
Är det relevant vilken bil han tycker är det bästa valet?!
Jösses, finns det inte något som helst krav på verklighetsförankring av vad som skrivs nu för tiden?
Det är ju inte fel i sak, elbilar ovanför sundsvall är inte optimalt. Tesla kan fungera men de sträckor jag kör är helt vita fortfarande utan laddare, snabbaste som finns är en 11 kW och en 50 kW som just nu är sönder och beräknas vara lagad innan snön kommer.
Kan förstå att elbilar inte passar alla användare, och speciellt inte i vissa delar av Norrlands inland.
Det positiva är att det dock ser lite bättre ut för Tesla SuC under nästa år. Kanske kan passa några fler då.
Ser bara att Ionity har en station på gång i Gävle men sen är det inga fler på gång vad kan se förutom redan byggda förstås. Kan man se deras expansionsplaner någon annanstans?
Jag har haft problem med webbsidan Inonity.eu, men lyckades nu se karta med existerande och kommande stationer genom att byta från Chrome till Edge.
Här har jag lyckats att ta skärmavtryck från kartor från både SuC och Ionity över norra Sverige, inklusive nuvarande och planerade nya stationer:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Ser bara att Ionity har en station på gång i Gävle men sen är det inga fler på gång vad kan se förutom redan byggda förstås. Kan man se deras expansionsplaner någon annanstans?
Ja, det verkar som Gävle är på gång iaf. även om jag inte sett någon mer kommande station i Sverige på Ionity-kartan.
Gävle står som "now building":
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Ser bara att Ionity har en station på gång i Gävle men sen är det inga fler på gång vad kan se förutom redan byggda förstås. Kan man se deras expansionsplaner någon annanstans?
Ja, det verkar som Gävle är på gång iaf. även om jag inte sett någon mer kommande station i Sverige på Ionity-kartan.
Ser bara att Ionity har en station på gång i Gävle men sen är det inga fler på gång vad kan se förutom redan byggda förstås. Kan man se deras expansionsplaner någon annanstans?
Ja, det verkar som Gävle är på gång iaf. även om jag inte sett någon mer kommande station i Sverige på Ionity-kartan.
Gävle står som "now building":
Ta gärna ionity snack i ionity tråden.
Absolut. Kan flytta det dit.
Var bara att det var en del snack, som andra startat innan i en massa sidor av inlägg (utan kommentarer om OT) om hur det är med diesel och elbil i Norrland. Jag kan förstå att det inte alltid passar, med tanke på hur laddare ser ut idag, för alla med elbil i Norrland. Gillar elbilar, men det är inte alltid lösningen för alla idag (trots att jag förstår entusiasmen här i forumet).
Sedan med tanke på att Ionity är VWs främsta laddnät, som de själva är delägare och driver (troligen tom. den starkaste kraften där), så tycker jag inte det är OT för en VW elbils-tråd. Elbilar handlar idag lika mycket om laddmöjligheter, som hur stora batteribanker man har. Det hänger tätt samman.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik