VW ID.4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
I ett test i Norge säger man att Skoda Enyaq är bättre än ID4.

1. Större bagage.
2. Högre frigångshöjd.
3. Snabbare och större skärm.
4. Mer premiumkänsla.
Men Enyaq övertygar på flera punkter att det till och med överträffar sin nära släkting från Volkswagen.

Djupet i bagagerummet är 97 centimeter i Enyaq, när vi mäter från ryggstödet och bakåt till plastramen som bildar lastkanten. I ID-4 är detsamma 94 centimeter. Samtidigt är höjden från bagageutrymmets golv och upp till bagageutrymmet i Enyaq 52 centimeter, medan det är 48 centimeter i ID.4, när dubbelgolvet är i topposition. Bredden är den vanliga mätaren mellan hjulhusen.

Denna skillnad hjälper till att ge de extra liter som utgör skillnaden mellan de två. Medan ID.4 uppges ha 543 liter bagageutrymme, uppges Enyaq att erbjuda 585 liter - en skillnad på 43 liter där.

Premiumkänsla
När du bekantar dig med Enyaq får du en tydlig känsla av att Skoda har blivit en premiumprodukt - mer premium än sin relativa ID.4.

Här har du en vadderad instrumentbräda med kontrasterande sömmar som är mjuka att ta på och det ser exklusivt ut. Detsamma görs i dörrarna, och det bär inte samma märke att de har gjorts på en bränslebrännare. På testbilen, som har lädersäten, är instrumentpanelen klädd i konstläder.

Det stannar inte där, för ovanför mittkonsolen har du en 13-tums kristallklar skärm i bra upplösning. Det här är större än de du får i ID.4, en skärm som sägs vara 12 tum.

Men det stannar inte heller där, för medan huvudskärmen i Enyaq har ett blixtsnabbt svar, var svaret i ID.4 märkbart långsamt vid jämförelse. Skoda har också en mycket mer tilltalande design och grafik på sina skärmar. Det är faktiskt lite konstigt att se så stora skillnader mellan två bilar som vi faktiskt trodde skulle vara ungefär samma produkt.

Det är också ett nöje att se att Skoda har två styrhjul, utformade som rullar, på vardera av rattens ekrar som pekar mot varje sida. Detta innebär att till exempel volymkontrollen manövreras genom att rulla ett hjul uppåt eller nedåt, volymen uppåt och nedåt.

På VW-produkter finns det knappar att hålla ned, som ibland känns så långsamma att du hellre börjar trycka på + och - signera många gånger upp eller ner.

Efter att ha testat VW ID.4 och Skoda Enyaq efter varandra är Enyaq vår tydliga favorit.
https://www.elbil24.no/tester/skoda-eny ... t/73604107
Intressant! Lite bra med internkonkurrens inom VAG också.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW ID.4

Inlägg av Zalman3 »

martinot skrev:
Zalman3 skrev:
I ett test i Norge säger man att Skoda Enyaq är bättre än ID4.

1. Större bagage.
2. Högre frigångshöjd.
3. Snabbare och större skärm.
4. Mer premiumkänsla.
Men Enyaq övertygar på flera punkter att det till och med överträffar sin nära släkting från Volkswagen.

Djupet i bagagerummet är 97 centimeter i Enyaq, när vi mäter från ryggstödet och bakåt till plastramen som bildar lastkanten. I ID-4 är detsamma 94 centimeter. Samtidigt är höjden från bagageutrymmets golv och upp till bagageutrymmet i Enyaq 52 centimeter, medan det är 48 centimeter i ID.4, när dubbelgolvet är i topposition. Bredden är den vanliga mätaren mellan hjulhusen.

Denna skillnad hjälper till att ge de extra liter som utgör skillnaden mellan de två. Medan ID.4 uppges ha 543 liter bagageutrymme, uppges Enyaq att erbjuda 585 liter - en skillnad på 43 liter där.

Premiumkänsla
När du bekantar dig med Enyaq får du en tydlig känsla av att Skoda har blivit en premiumprodukt - mer premium än sin relativa ID.4.

Här har du en vadderad instrumentbräda med kontrasterande sömmar som är mjuka att ta på och det ser exklusivt ut. Detsamma görs i dörrarna, och det bär inte samma märke att de har gjorts på en bränslebrännare. På testbilen, som har lädersäten, är instrumentpanelen klädd i konstläder.

Det stannar inte där, för ovanför mittkonsolen har du en 13-tums kristallklar skärm i bra upplösning. Det här är större än de du får i ID.4, en skärm som sägs vara 12 tum.

Men det stannar inte heller där, för medan huvudskärmen i Enyaq har ett blixtsnabbt svar, var svaret i ID.4 märkbart långsamt vid jämförelse. Skoda har också en mycket mer tilltalande design och grafik på sina skärmar. Det är faktiskt lite konstigt att se så stora skillnader mellan två bilar som vi faktiskt trodde skulle vara ungefär samma produkt.

Det är också ett nöje att se att Skoda har två styrhjul, utformade som rullar, på vardera av rattens ekrar som pekar mot varje sida. Detta innebär att till exempel volymkontrollen manövreras genom att rulla ett hjul uppåt eller nedåt, volymen uppåt och nedåt.

På VW-produkter finns det knappar att hålla ned, som ibland känns så långsamma att du hellre börjar trycka på + och - signera många gånger upp eller ner.

Efter att ha testat VW ID.4 och Skoda Enyaq efter varandra är Enyaq vår tydliga favorit.
https://www.elbil24.no/tester/skoda-eny ... t/73604107
Intressant! Lite bra med internkonkurrens inom VAG också.
Tror att hård konkurrens även kommer från Audi Q4.
Alla som vill ha 4wd och 1.200kg dragvikt köper en Q4 nu.
Även om den är lite mindre.
Lite irriterande dock att MEB bilarna inte får 170kW laddning från start.

Hoppas att inte bara Q4 utan alla MEB bilar erbjuds med 170 kW laddning och 100 kWh batteri( ger ca 600km i räckvidd) 2022.
Och V2G 2022.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Elektrifierad
Inlägg: 64
Blev medlem: 10 nov 2019 16:38

Re: VW ID.4

Inlägg av Elektrifierad »

Hur lång tid tar det innan dumsvensken förstått att ID.4 och Enyaq är bättre bilar än Volvo V60 och V90?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW ID.4

Inlägg av Zalman3 »

Elektrifierad skrev:
Hur lång tid tar det innan dumsvensken förstått att ID.4 och Enyaq är bättre bilar än Volvo V60 och V90?

Villa, vovve och Volvokombi. Så har det varit de senaste 50 åren. Men nu är det crossoverbilar och eldrift som gäller. Vi låter Volvo V90 gå en match mot den första eldrivna familjebilen som går att köpa för V90-pengar: VW ID.4. Dags för 13 tuffa ronder för att kora årets familjebil 2021!
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... volvo-v90/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Jonatand
Inlägg: 55
Blev medlem: 28 mar 2021 11:24

Re: VW ID.4

Inlägg av Jonatand »

Fast den skoda versionen som nämns i norska testet med premiuminteriören kostar också mer.

Enyaqen ser också inte alls snygg eller premium ut i designen - den ser äldre ut och ger sken av en kombination av suv, kombi och minivan. Och ser bilen ut som skit är påkostad interiör skitsamma.

Till sommaren lär ID4 komma med fler valmöjligheter när det kommer till interiören för de som inte tycker den nuvarande duger. Personligen älskar jag den interiören som redan finns.
Senast redigerad av Jonatand, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Donk
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 19 feb 2018 22:49

Re: VW ID.4

Inlägg av Donk »

Även jag hämtade ut en grå ID4 First bas (dvs ej Max) i torsdags och har nu hunnit köra knappt 40 mil. Så här några tankar från mig.

Den växer i mina ögon för varje dag som går och jag måste säga att det är en väldigt trevlig bil. Annorlunda än min TM3 LR på nästan alla sätt, förutom eldriften då. Klart större än jag trodde, både in- och utvändigt. Rymligt baksäte och stort bagage. Smidig att köra med bra sikt och otroligt snäv vändradie. I jämförelse med Tesla upplevs den såklart rätt trött, men jämfört med de flesta fossil-suvar är den säkert snabb. Man vänjer sig dock snabbt och den räcker till, går bra att göra omkörningar om någon undrar. Bristen på fart kompenseras av att den är så pass bekväm och tyst, stor skillnad mot en TM3. Men visst, särskilt kul är den ju inte att köra om man är van med en Tesla...

Jag har varit tveksam till inredningen och till viss del även utseendet ändå sen jag beställde den, särskilt inuti tycker jag inte den verkat särskilt inbjudande. Men även här har den överraskat positivt. De flesta materialvalen är bra, stolarna riktigt bekväma med sköna armstöd. De har också lyckats väldigt bra med belysningen invändigt som ger en trivsammare känsla när det är mörkt jämfört med Teslan. Kul med ljus-listen som går under framrutan, och som tex indikerar när man ska svänga vid användning av navin.

Bilen som helhet börjar jag tycka är rätt så snygg, det är en hyfsat stor SUV med hög motorhuv men jag tycker de fått till den bra. Men jag tror den behöver minst 20”-fälgar för att komma till sin rätt. Jag tror som nån annan skrev att designen kommer hålla sig fräsch längre än tex Skodan.

Infotainmentsystemet är helt ok, klart bättre än många andra bilar/modeller men långtifrån Tesla och iPhone-känsla. Mitt system verkar dock rätt så buggfritt och inte så slött som jag hört andra upplevt. 10”-skärm som jag har räcker gott eftersom man ändå inte kan använda skärmen till så mycket. Hade varit bra med egen Spotify i bilen, inte helt nöjd med att behöva köra över carplay (även om det funkar väldigt bra och är trödlöst). Ljudet är bra och enligt förväntan, men såklart också en bra bit från Teslan. Gillar upplägget med två skärmar!

Förbrukningen har också överraskat positivt än så länge. Körde från Nyköping till Stockholm igår kväll med farthållaren på 120 fram till Södertälje och hela turen på 125 km slutade på 18,0 kwh/100km. Jag tror dock jag hade medvind som kan hjälpt till en del, och det faktum att den inbjuder till en lugnare körstil. Vid lugn landsvägskörning på 50-90 vägar har den legat runt 16,0.

Vad är inte så bra då? Ja det märks tydligt att den är gjord för fossil-bilister och inte Teslanier. Jag skulle vilja haft mer inställningsmöjligheter på många ställen, särskilt gällande laddning. Går tex inte att välja ampere för laddning utan bara reducerad AC-ström. Det känns också som de gjort den medvetet slö i starten. Regenereringen kunde varit starkare. Vissa materialval känns lite billiga. Ingen Key-less i min version, känns lite väl sniket år 2021. Vet inte hur jag ska komma ihåg att låsa bilen med en nyckel! Röststyrningen har hittills inte imponerat när gäller navigering, hittar inte adresserna jag angivit eller favoriterna. Appen känns väldigt funktionsfattig, går inte ens att låsa/låsa upp bilen. Sen är ju såklart avsaknaden av laddnätverk den kanske allra största bristen, kommer tex inte vara aktuellt att ta den till fjällen för vår del (då hade jag nog också väntat på 4WD-versionen).

Utrustningsmässigt är den ok men inte mer. Saknar verkligen autopilot när jag kör långt, annars tycker den duger. Skulle såklart gärna haft en Max men ångrar inte mitt val, 100k skattade kronor extra tycker jag inte det är värt för lite mer utrustning. Ändå bra att det ingick metallic, drag och de snygga 20-tummarna. Men hade jag plockat ut den som tjänstebil så hade det dock varit självklart att gå på en Max.

Så sammantaget är jag väldigt nöjd med både köpet och bilen. Jag tror inte det går att få en bättre bil idag för drygt 430k efter premien. Jag fick även med fri service, så förutom finansieringen kommer den nästan bli gratis att köra/äga! Men samtidigt tror jag inte jag skulle kunna nöja mig med bara en ID4, för om man som jag som gillar snabba bilar och den senaste tekniken krävs det nog att det även står en Tesla på uppfarten...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tesla Model S Long Range Plus -21
Fiat 500e Icon -23
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW ID.4

Inlägg av Zalman3 »

Utseende är ju efter tycke och smak.
Tycker dock att Enyaq lyckats.
Får ID4 samma?
ENYAQ_iV_DE_Interieur-1440x810.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW ID.4

Inlägg av Dodde »

backe skrev:
Dodde skrev:
backe skrev:
Nu har vi haft vår id4 max sedan i torsdags och kört ca 40 mil.

Får säga att den är bättre på det mesta än jag förväntade mig(inte jättehöga förväntningar), större invändigt och bättre att lasta än väntat, inte så lutande baklucka så det går att lasta ganska högt hela vägen bak.
Piggare än väntat, men det kan man tillskriva att det är en elbil helt enkelt.
Gillar HUD instrumentering och infotainment även om det finns en del att förbättra, men det förväntar jag mig att man gör.
Appen fungerar bra och känns snabb och responsiv även om den har ganska tunt med funktioner än så länge, förväntar mig förbättringar även här.
Travel assist fungerar bra, gillar att den ändrar hastighet automatiskt inför sänkt hastighet så gott som exakt när man passerar skylten.
Barnen trivs väldigt bra i den och uppskattar panoramatak, att dom har egen värmejustering och 2 st USB C I baksätet.
Bra ljudnivå, jag kör på 19" nya dubbdäck och det är ändå väldigt behaglig ljudnivå, ser fram emot att sätta på sommardäck.

Nackdelar är att jag skulle vilja ha sätesinställning och andra inställningar kopplat till nyckeln eller att man bara kunde välja det när man hoppar in, kanske går men inget jag hittat?
Andra nackdelen är att frugan gillar den så mycket så jag knappt får köra den :)

Inte haft någon bugg i bilen såhär långt vilket känns hoppfullt.

Edit:
Jag har faktiskt en bugg eller om jag inte vet hur man gör, men jag försöker skicka destination från appen, den skickas till bilen och allt ser bra ut men i bilen hittar jag den inte.
Kul att höra att du är nöjd med bilen. Hade förväntat mig att inställning per nyckel skulle finnas. Vad har du för dim. på dubbdäcken?

Det där med nyckel för säten/speglar och inställningar för infotainment kanske finns eller kommer men jag har inte hittat ännu? Är ingen jättegrej men hade det på förra bilen och det var skönt

235/55-19 runt om på vinterdäck, kör på Michelin X-ice North 4 med 105t om jag minns rätt.
Härligt med 19” och 235 runt om. Bättre än med 255 bak för konsumtionen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Utseende är ju efter tycke och smak.
Tycker dock att Enyaq lyckats.
Får ID4 samma?
ENYAQ_iV_DE_Interieur-1440x810.jpg
Interiören på foto/video av ID4 ser ju väldigt mycket mer plastig ut, men med reservation att jag inte känt själv på den. Nu återstår det ju att känna på bilarna i verkligheten, men av att döma utifrån foto så ser ju denna i Enyaq rätt mer premium ut.

Exteriört så tycker jag dock tvärt om, att ID-bilarna ser bättre och mer moderna ut.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW ID.4

Inlägg av Zalman3 »

Elektrifierad skrev:
Hur lång tid tar det innan dumsvensken förstått att ID.4 och Enyaq är bättre bilar än Volvo V60 och V90?
Även fossilkramarna får krypa till korset och erkänna att en elbil är bättre än en fossilbil.

Jag trodde helvetet skulle frysa innan jag skrev den meningen...”
Jag försöker hitta orsaker och undanflykter, jag vill ju att Volvon ska vinna, men det finns inga.

Det gör lite ont att erkänna det men så är det. Jag hade valt elbilen. Jag trodde helvetet skulle frysa till is innan jag skrev den meningen men nu är det gjort. Stoppa pressarna, upp med löpsedlarna. Elbilen är här för att stanna. Klart slut.
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... -meningen/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW ID.4

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Även fossilkramarna får krypa till korset och erkänna att en elbil är bättre än en fossilbil.
Jo, fast han kan ändå inte riktigt erkänna det fullt ut. Han ger ID4 förstaplatsen som pendlarbil och för att skjutsa barnen osv. Det klassiska "elbilar är bara för stan"-tänket. Och så skyller han dessutom mycket på att V90 är så dålig och att ID4 haft det lättare på grund av det.
Det som är uppseendeväckande är att han prisar komforten och stolarna ID4 jämfört med Volvon. Sköna stolar har ju alltid varit Volvos paradgren. Och jag håller med. Det var främst stolarna vi föll för när vi provade ID4.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW ID.4

Inlägg av Zalman3 »

I ett elbilstest så fick man intressanta resultat.

För att nå målet fick man ladda så här länge:
Tesla M3, 7 min 20s
Hyundai Kona 64kWh, 16 minuter
Audi e-tron 55, 16 minuter
VW ID4 82kWh, 19 minuter

Intressant är att trots att Konan laddar långsamt så behöver den inte ladda så länge eftersom den har stort batteri och är snål på elen.

Kan tänka mig att nya Ioniq 5 kommer att slå alla ovanstående bilar.
Screenshot_20210405-131957_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW ID.4

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
I ett elbilstest så fick man intressanta resultat.

För att nå målet fick man ladda så här länge:
Tesla M3, 7 min 20s
Hyundai Kona 64kWh, 16 minuter
Audi e-tron 55, 16 minuter
VW ID4 82kWh, 19 minuter

Intressant är att trots att Konan laddar långsamt så behöver den inte ladda så länge eftersom den har stort batteri och är snål på elen.

Kan tänka mig att nya Ioniq 5 kommer att slå alla ovanstående bilar.
Screenshot_20210405-131957_YouTube.jpg
Varför var Model X och S så sega i testet?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW ID.4

Inlägg av Zalman3 »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
I ett elbilstest så fick man intressanta resultat.

För att nå målet fick man ladda så här länge:
Tesla M3, 7 min 20s
Hyundai Kona 64kWh, 16 minuter
Audi e-tron 55, 16 minuter
VW ID4 82kWh, 19 minuter

Intressant är att trots att Konan laddar långsamt så behöver den inte ladda så länge eftersom den har stort batteri och är snål på elen.

Kan tänka mig att nya Ioniq 5 kommer att slå alla ovanstående bilar.
Screenshot_20210405-131957_YouTube.jpg
Varför var Model X och S så sega i testet?
Var det inte 5-6 år gamla bilar med 21-22 tums fälgar.
Dålig kombo om man vill köra snålt och ladda snabbt.

Blir kul att se om facelift av MS och MX kommer över 250 kW laddning.

Edit:
Men snabbast just idag är ju Ioniq 5 som kan ladda till 80% på 18 minuter.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: VW ID.4

Inlägg av Kriper »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
I ett elbilstest så fick man intressanta resultat.

För att nå målet fick man ladda så här länge:
Tesla M3, 7 min 20s
Hyundai Kona 64kWh, 16 minuter
Audi e-tron 55, 16 minuter
VW ID4 82kWh, 19 minuter

Intressant är att trots att Konan laddar långsamt så behöver den inte ladda så länge eftersom den har stort batteri och är snål på elen.

Kan tänka mig att nya Ioniq 5 kommer att slå alla ovanstående bilar.
Screenshot_20210405-131957_YouTube.jpg
Varför var Model X och S så sega i testet?
För att tesla har försämrat laddhastigheten på 85 batteriet. :(
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW ID.4

Inlägg av Maw »

Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
I ett elbilstest så fick man intressanta resultat.

För att nå målet fick man ladda så här länge:
Tesla M3, 7 min 20s
Hyundai Kona 64kWh, 16 minuter
Audi e-tron 55, 16 minuter
VW ID4 82kWh, 19 minuter

Intressant är att trots att Konan laddar långsamt så behöver den inte ladda så länge eftersom den har stort batteri och är snål på elen.

Kan tänka mig att nya Ioniq 5 kommer att slå alla ovanstående bilar.
Screenshot_20210405-131957_YouTube.jpg
Varför var Model X och S så sega i testet?
Var det inte 5-6 år gamla bilar med 21-22 tums fälgar.
Dålig kombo om man vill köra snålt och ladda snabbt.

Blir kul att se om facelift av MS och MX kommer över 250 kW laddning.

Edit:
Men snabbast just idag är ju Ioniq 5 som kan ladda till 80% på 18 minuter.
Det är väl bara MS i testet som var gammal? Den var ju sju år.
Däremot laddade de ju till ganska hög SoC och det passar kanske inte Teslor så bra, de faller väl lite mer i laddhastighet än andra märken när batterierna börjar bli halvfulla. M3:an i testet klarade sig bra tack vare att den var snål och behövde inte ladda så mycket i första deltestet, i andra delen av testet gick det väl inte lika bra för den.
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: VW ID.4

Inlägg av macky »

Maw skrev:
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
I ett elbilstest så fick man intressanta resultat.

För att nå målet fick man ladda så här länge:
Tesla M3, 7 min 20s
Hyundai Kona 64kWh, 16 minuter
Audi e-tron 55, 16 minuter
VW ID4 82kWh, 19 minuter

Intressant är att trots att Konan laddar långsamt så behöver den inte ladda så länge eftersom den har stort batteri och är snål på elen.

Kan tänka mig att nya Ioniq 5 kommer att slå alla ovanstående bilar.
Screenshot_20210405-131957_YouTube.jpg
Varför var Model X och S så sega i testet?
Var det inte 5-6 år gamla bilar med 21-22 tums fälgar.
Dålig kombo om man vill köra snålt och ladda snabbt.

Blir kul att se om facelift av MS och MX kommer över 250 kW laddning.

Edit:
Men snabbast just idag är ju Ioniq 5 som kan ladda till 80% på 18 minuter.
Det är väl bara MS i testet som var gammal? Den var ju sju år.
Däremot laddade de ju till ganska hög SoC och det passar kanske inte Teslor så bra, de faller väl lite mer i laddhastighet än andra märken när batterierna börjar bli halvfulla. M3:an i testet klarade sig bra tack vare att den var snål och behövde inte ladda så mycket i första deltestet, i andra delen av testet gick det väl inte lika bra för den.
I den andra delen skulle man ladda tillbaka till ursprungs SoC på 95%. Då hann e-tron förbi med en del marginal. De beskrev testet som en körning till ett möte för att sedan åka hem igen. Så ladda så mycket att man kom hem igen. Dvs förbrukad energi plus 10% som marginal. Ladda tillbaka till ursprungs-SoC kan man ju se som ett långstopp med lunch för att sedan köra vidare.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14382
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

DE83ACC5-73DE-4474-81F2-C67A0D79AF11.jpeg
Perfect fit :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW ID.4

Inlägg av Bjelke »

:lol: The taliz touch ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
I ett elbilstest så fick man intressanta resultat.

För att nå målet fick man ladda så här länge:
Tesla M3, 7 min 20s
Hyundai Kona 64kWh, 16 minuter
Audi e-tron 55, 16 minuter
VW ID4 82kWh, 19 minuter

Intressant är att trots att Konan laddar långsamt så behöver den inte ladda så länge eftersom den har stort batteri och är snål på elen.

Kan tänka mig att nya Ioniq 5 kommer att slå alla ovanstående bilar.
Screenshot_20210405-131957_YouTube.jpg
Varför var Model X och S så sega i testet?
Var det inte 5-6 år gamla bilar med 21-22 tums fälgar.
Dålig kombo om man vill köra snålt och ladda snabbt.

Blir kul att se om facelift av MS och MX kommer över 250 kW laddning.

Edit:
Men snabbast just idag är ju Ioniq 5 som kan ladda till 80% på 18 minuter.
Det är väl bara MS i testet som var gammal? Den var ju sju år.
Däremot laddade de ju till ganska hög SoC och det passar kanske inte Teslor så bra, de faller väl lite mer i laddhastighet än andra märken när batterierna börjar bli halvfulla. M3:an i testet klarade sig bra tack vare att den var snål och behövde inte ladda så mycket i första deltestet, i andra delen av testet gick det väl inte lika bra för den.
Skulle snarare säga att de flesta elbilar laddar högt i början och faller sedan rätt kraftigt (precis som de flesta telefoner och datorer, andra prylar med liknande batterikemi).

Är snarare e-tron som är unik att inte göra så (tvärt emot de flesta elbilar och andra prylar, har den en mycket ovanlig och rak laddeffektkurva).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW ID.4

Inlägg av Maw »

martinot skrev:
Maw skrev:
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
I ett elbilstest så fick man intressanta resultat.

För att nå målet fick man ladda så här länge:
Tesla M3, 7 min 20s
Hyundai Kona 64kWh, 16 minuter
Audi e-tron 55, 16 minuter
VW ID4 82kWh, 19 minuter

Intressant är att trots att Konan laddar långsamt så behöver den inte ladda så länge eftersom den har stort batteri och är snål på elen.

Kan tänka mig att nya Ioniq 5 kommer att slå alla ovanstående bilar.
Screenshot_20210405-131957_YouTube.jpg
Varför var Model X och S så sega i testet?
Var det inte 5-6 år gamla bilar med 21-22 tums fälgar.
Dålig kombo om man vill köra snålt och ladda snabbt.

Blir kul att se om facelift av MS och MX kommer över 250 kW laddning.

Edit:
Men snabbast just idag är ju Ioniq 5 som kan ladda till 80% på 18 minuter.
Det är väl bara MS i testet som var gammal? Den var ju sju år.
Däremot laddade de ju till ganska hög SoC och det passar kanske inte Teslor så bra, de faller väl lite mer i laddhastighet än andra märken när batterierna börjar bli halvfulla. M3:an i testet klarade sig bra tack vare att den var snål och behövde inte ladda så mycket i första deltestet, i andra delen av testet gick det väl inte lika bra för den.
Skulle snarare säga att de flesta elbilar laddar högt i början och faller sedan rätt kraftigt (precis som de flesta telefoner och datorer, andra prylar med liknande batterikemi).

Är snarare e-tron som är unik att inte göra så (tvärt emot de flesta elbilar och andra prylar, har den en mycket ovanlig och rak laddeffektkurva).
Så är det förstås men jag har fått för mig att Teslorna tappar mer, de laddar väl inte ens 30 kW när de närmar sig 100%?
Etron är ju som du säger extrem.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
martinot skrev:
Maw skrev:
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:

Varför var Model X och S så sega i testet?
Var det inte 5-6 år gamla bilar med 21-22 tums fälgar.
Dålig kombo om man vill köra snålt och ladda snabbt.

Blir kul att se om facelift av MS och MX kommer över 250 kW laddning.

Edit:
Men snabbast just idag är ju Ioniq 5 som kan ladda till 80% på 18 minuter.
Det är väl bara MS i testet som var gammal? Den var ju sju år.
Däremot laddade de ju till ganska hög SoC och det passar kanske inte Teslor så bra, de faller väl lite mer i laddhastighet än andra märken när batterierna börjar bli halvfulla. M3:an i testet klarade sig bra tack vare att den var snål och behövde inte ladda så mycket i första deltestet, i andra delen av testet gick det väl inte lika bra för den.
Skulle snarare säga att de flesta elbilar laddar högt i början och faller sedan rätt kraftigt (precis som de flesta telefoner och datorer, andra prylar med liknande batterikemi).

Är snarare e-tron som är unik att inte göra så (tvärt emot de flesta elbilar och andra prylar, har den en mycket ovanlig och rak laddeffektkurva).
Så är det förstås men jag har fått för mig att Teslorna tappar mer, de laddar väl inte ens 30 kW när de närmar sig 100%?
Etron är ju som du säger extrem.
Tesla kanske börjar att sjunka lite tidigare än andra vid ca 40% SoC, men annars inga enorma skillnader.

Varierar också en del mellan olika Teslamodeller (som mellan MS/MX och M3), men även inom samma modell så finns en hel del skillnader på de olika versionerna, M3 AWD/P, M3 SR+, etc. Inom en version av en modell som tex. SR+ så varierar det också mellan var de är gjorda (tex. om de är made in US eller made in China). Ovanpå det så kan även samma variant av samma modell gjord på samma fabrik också ha mindre variationer i laddkurvorna beroende på vilken tillverkars batterier som används (för tex. Tesla M3 AWD Made in US, så kan det variera beroende på om det är batterier från LG Chem eller Panasonic, etc.). Ovanpå alla dessa variationer av hårdvara och batterier så har du också olika laddkurvor beroende på exakt vilken mjukvaruversion som du har.

Så är lite mer komplext än vad man kanske först tror. :)

Gemensamt för många elbilar (och Teslor) är att de tappar rätt mycket effekt vid riktigt höga SoC. Går (precis som när du laddar din iPhone) extremt långsamt på slutet för de sista procenten. Vår Tesla M3 AWD LR, MiUS, Q2 2019, Panasonic, med mjukvara 2021.4.12 ligger på ca. 35 kW vid 90% SoC.

Det sagt så är det rätt hyfsat vanligt att ligga någonstans på runt 30-40 kW vid 90% SoC och gäller ganska liknande för många andra elbilar - förutom just e-tron som sticker starkt ut (men även mellan olika e-tron, och olika mjukvaror, så kan även laddeffektkurvorna där skilja en hel del på slutet).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
I ett elbilstest så fick man intressanta resultat.

För att nå målet fick man ladda så här länge:
Tesla M3, 7 min 20s
Hyundai Kona 64kWh, 16 minuter
Audi e-tron 55, 16 minuter
VW ID4 82kWh, 19 minuter

Intressant är att trots att Konan laddar långsamt så behöver den inte ladda så länge eftersom den har stort batteri och är snål på elen.
Har inte sett videon, men bra att det jämför hur länge man måste ladda för att nå ett visst mål.

Det är just liknande denna typen av siffror som är intressant för slutanvändaren.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
pingflood
Inlägg: 130
Blev medlem: 03 dec 2020 10:56

Re: VW ID.4

Inlägg av pingflood »

Avbokade tyvärr min idag. Funderat på det i veckor nu och det jag trodde jag ville ha i en elbil (stora utrymmen och snabb laddhastighet) är egentligen inte något jag behöver i praktiken. Mappade ut de längsta sträckorna jag kört senaste årtiondet i A Better Route Planner och kom fram till att det skiljer inte så pass att det gör någon skillnad mellan t.ex. ID4 och e-Niro eller Kona. I alla fall för mig. Vet att vissa vill ha kortast möjliga stopp men det är helt enkelt inte relevant för mig med tanke på hur sällan jag kör långt.

Tycker ID4an är en jäkligt fin bil men de kompromisser jag intalat mig själv att acceptera (lite långsammare bil, lite större och tyngre, avsaknaden av riktiga knappar) började kännas mindre acceptabla när jag sakta insåg att de positiva aspekterna inte hade så stor betydelse.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW ID.4

Inlägg av Bjelke »

Så vad blir det istället? :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar