VW ID.4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW ID.4

Inlägg av chaffis75 »

arnold skrev:
Kubi skrev:
martinot skrev:
P_EL skrev:
Vad gör den där hajfenan där egentligen? Finns ju en uppsjö uppkopplade bilar utan, tex Tesla...
Jo, den känns ju rätt omodern så sätt.

Men kanske att det blir något bättre antenn (även om radio och 4G fungerar utmärkt på både vår Tesla och Mercedes utan hajfena). Lite nackdel dock med just luftmotståndet på en elbil.
Tycker den är extremt modern så sätt!
Hade sett omodernt ut utan.

Förövrigt så ligger då C2X, antenner och säker mer i fenan.
Omodern utan hajfena? Förstår inte syftet. Bilar utan hajfena har minst lika god anslutningsbarhet som de med hajfena. Finns andra ställen att gömma antenner på, som i sidospeglarna eller i fram/bak-rutan.
Känns som hajfenan bara hänger med för det är en billig standardkomponent sedan över 10 år tillbaka och de inte orkat göra något bättre.
Ser inga som helst fördelar med hajfena, bara nackdelar som risk för skav i biltvätt, krångligare tvätta bilen själv, sämre luftmotstånd...
Är så klart ingen dealbreaker med hajfena, men lite löjligt att den fortfarande existerar.
Som när man hade en 1 meter lång antenn på bagageluckan. Jag hade till och med en bil en gång där antennen hissades upp när jag satte på radion och hissade ner sig när jag stängde av. Lite häftigt men idag hade men skrattat åt det precis som man kommer göra åt hajfenan om några år.
Hellre en hajfenan än ännu mer elektronik (dyrare) i en backspegel som någon kanske bryter av eller strular då den ska fällan in och ut några tusen gånger under bilens liv.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
arnold
Inlägg: 14
Blev medlem: 12 apr 2021 20:15

Re: VW ID.4

Inlägg av arnold »

chaffis75 skrev:
arnold skrev:
Kubi skrev:
martinot skrev:
P_EL skrev:
Vad gör den där hajfenan där egentligen? Finns ju en uppsjö uppkopplade bilar utan, tex Tesla...
Jo, den känns ju rätt omodern så sätt.

Men kanske att det blir något bättre antenn (även om radio och 4G fungerar utmärkt på både vår Tesla och Mercedes utan hajfena). Lite nackdel dock med just luftmotståndet på en elbil.
Tycker den är extremt modern så sätt!
Hade sett omodernt ut utan.

Förövrigt så ligger då C2X, antenner och säker mer i fenan.
Omodern utan hajfena? Förstår inte syftet. Bilar utan hajfena har minst lika god anslutningsbarhet som de med hajfena. Finns andra ställen att gömma antenner på, som i sidospeglarna eller i fram/bak-rutan.
Känns som hajfenan bara hänger med för det är en billig standardkomponent sedan över 10 år tillbaka och de inte orkat göra något bättre.
Ser inga som helst fördelar med hajfena, bara nackdelar som risk för skav i biltvätt, krångligare tvätta bilen själv, sämre luftmotstånd...
Är så klart ingen dealbreaker med hajfena, men lite löjligt att den fortfarande existerar.
Som när man hade en 1 meter lång antenn på bagageluckan. Jag hade till och med en bil en gång där antennen hissades upp när jag satte på radion och hissade ner sig när jag stängde av. Lite häftigt men idag hade men skrattat åt det precis som man kommer göra åt hajfenan om några år.
Hellre en hajfenan än ännu mer elektronik (dyrare) i en backspegel som någon kanske bryter av eller strular då den ska fällan in och ut några tusen gånger under bilens liv.
Är ingen elektronik, är bara antenner och kablar in till mottagarenheten (elektroniken) som sitter i bilen. Är likadant i hajfenan.

Att speglarna fälls in och ut bryr sig inte antennerna om, och kablarna ligger i en slang som lär klara bilens livslängd med råge. Spelar ingen roll om de är utfällda eller infällda, antennerna fungerar oavsett. Om du bryter av spegeln och ingen stjäl med sig den eller krossar den går det flytta över antennerna enkelt. Tror däremot det är billigare att köpa en helt ny med monterade antenner för antennerna kostar knappt någonting.

Totalt sett lär det vara billigare att gömma antennerna i befintliga utrymmen, som sidospeglarna, då man slipper en komponent (hajfenan) samt kabeldragningen och att borra hål i taket. I sidospeglarna har man redan tomt utrymme som inte används till något, samt ett befintligt kabelstråk för justering och värmning så man enkelt kan skjuta in en till kabel i det.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW ID.4

Inlägg av chaffis75 »

arnold skrev:
chaffis75 skrev:
arnold skrev:
Kubi skrev:
martinot skrev:

Jo, den känns ju rätt omodern så sätt.

Men kanske att det blir något bättre antenn (även om radio och 4G fungerar utmärkt på både vår Tesla och Mercedes utan hajfena). Lite nackdel dock med just luftmotståndet på en elbil.
Tycker den är extremt modern så sätt!
Hade sett omodernt ut utan.

Förövrigt så ligger då C2X, antenner och säker mer i fenan.
Omodern utan hajfena? Förstår inte syftet. Bilar utan hajfena har minst lika god anslutningsbarhet som de med hajfena. Finns andra ställen att gömma antenner på, som i sidospeglarna eller i fram/bak-rutan.
Känns som hajfenan bara hänger med för det är en billig standardkomponent sedan över 10 år tillbaka och de inte orkat göra något bättre.
Ser inga som helst fördelar med hajfena, bara nackdelar som risk för skav i biltvätt, krångligare tvätta bilen själv, sämre luftmotstånd...
Är så klart ingen dealbreaker med hajfena, men lite löjligt att den fortfarande existerar.
Som när man hade en 1 meter lång antenn på bagageluckan. Jag hade till och med en bil en gång där antennen hissades upp när jag satte på radion och hissade ner sig när jag stängde av. Lite häftigt men idag hade men skrattat åt det precis som man kommer göra åt hajfenan om några år.
Hellre en hajfenan än ännu mer elektronik (dyrare) i en backspegel som någon kanske bryter av eller strular då den ska fällan in och ut några tusen gånger under bilens liv.
Är ingen elektronik, är bara antenner och kablar in till mottagarenheten (elektroniken) som sitter i bilen. Är likadant i hajfenan.

Att speglarna fälls in och ut bryr sig inte antennerna om, och kablarna ligger i en slang som lär klara bilens livslängd med råge. Spelar ingen roll om de är utfällda eller infällda, antennerna fungerar oavsett. Om du bryter av spegeln och ingen stjäl med sig den eller krossar den går det flytta över antennerna enkelt. Tror däremot det är billigare att köpa en helt ny med monterade antenner för antennerna kostar knappt någonting.

Totalt sett lär det vara billigare att gömma antennerna i befintliga utrymmen, som sidospeglarna, då man slipper en komponent (hajfenan) samt kabeldragningen och att borra hål i taket. I sidospeglarna har man redan tomt utrymme som inte används till något, samt ett befintligt kabelstråk för justering och värmning så man enkelt kan skjuta in en till kabel i det.
Tror inte de blir billigare att ha kablar ut till en backspegel.. Dessutom har du alltid risk för kabel brott vid rörelser, se bara modell s handtagen.

Hajfenan i taket är en modul i tex polestar dvs den har inge antenn kablar utan sätts bara på bilens kommunikation buss och ström till den. Detta är enkelt att montera till skillnad från om du ska dra antenn kablar.
Du får med antenn kablar också svårigheter med certifiering, då måste du stoppa in en större del av bilen i en radio kammare för att certifiera och kolla så kablarna inte läcker radio signaler (enkelt uttryckt).
Nej jag är rätt övertygad om att de är viktigt att ha allt i en modul och inte bryta ut en antenn tex.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Hoppsan_84
Inlägg: 262
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: VW ID.4

Inlägg av Hoppsan_84 »

Bilen laddades till 100% i natt igen. Visade sig att den åter igen glömt bort min sparade laddplats hemma med max 80% soc.

Någon som haft samma problem eller är det rent av en feature?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW ID.4

Inlägg av Zalman3 »

Alex Woigt skev på twitter följande:

VW Summary.
Only one shift working in the Wolfsburg plant this week.
Managers forced to drive ICE company cars.
ID.3 Software issues remain as well as OTA.
ID.4 orders not any longer taken in Sweden.
Smaller 20k VW BEV earliest in 2025.
eUP! terminated.
Vill VW sälja elbilar?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Kubi
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW ID.4

Inlägg av Kubi »

Zalman3 skrev:
Alex Woigt skev på twitter följande:

VW Summary.
Only one shift working in the Wolfsburg plant this week.
Managers forced to drive ICE company cars.
ID.3 Software issues remain as well as OTA.
ID.4 orders not any longer taken in Sweden.
Smaller 20k VW BEV earliest in 2025.
eUP! terminated.
Vill VW sälja elbilar?
https://www.reuters.com/business/autos- ... 021-06-15/

Managers forced:
https://www.spiegel.de/wirtschaft/unter ... 0177879110

Ja, det är ju inte mer än rätt att prioritera kunden över managers.
Kubi
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW ID.4

Inlägg av Kubi »

How the rising popularity of EVs could lead to a resurgence of drum brakes

https://www.engadget.com/how-the-rising ... ccounter=1
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Alex Woigt skev på twitter följande:

VW Summary.
Only one shift working in the Wolfsburg plant this week.
Managers forced to drive ICE company cars.
ID.3 Software issues remain as well as OTA.
ID.4 orders not any longer taken in Sweden.
Smaller 20k VW BEV earliest in 2025.
eUP! terminated.
Vill VW sälja elbilar?
Missat vem Alex Woigt är?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW ID.4

Inlägg av backe »

Börjar bli semestertider nu, så har några frågor här som någon kanske kan svara på kring laddning.

Fick man med ett års abonnemang på Wecharge vid köp av ID4 och vad är priset på ionity då?

Om man säljer bilen innan det gått 12 månader, fortsätter det gälla så jag kan ladda en annan bil då eller upphör avtalet i förtid?

Är det på något sätt knutet till bilen?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

backe skrev:
Börjar bli semestertider nu, så har några frågor här som någon kanske kan svara på kring laddning.

Fick man med ett års abonnemang på Wecharge vid köp av ID4 och vad är priset på ionity då?

Om man säljer bilen innan det gått 12 månader, fortsätter det gälla så jag kan ladda en annan bil då eller upphör avtalet i förtid?

Är det på något sätt knutet till bilen?
Om du går in i appen och trycker på symbolen längst ner till höger(gubben) så finns en "We charge" undermeny att klicka på.
Där kan du välja abb. Dom bjuder på ett abb i 12 mån som gör att man får betala 6,29kr/kWh.
Eller kan man betala 115kr/mån och får då ge 3,4kr/kWh.

Hur det funkar vid bilbyte har jag dock ingen aning om.

Förövrigt upptäckte jag att om man kör på "sport" mode så får man ingen regen med D.
Men väljer man individual och sätter drivning till sport så blir det regen även i D-läget.
Bugg eller feature? Who knows, men kan ju va trevligt om man alltid vill ha regen och är trött på att fippla mellan D och B.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW ID.4

Inlägg av backe »

taliz skrev:
backe skrev:
Börjar bli semestertider nu, så har några frågor här som någon kanske kan svara på kring laddning.

Fick man med ett års abonnemang på Wecharge vid köp av ID4 och vad är priset på ionity då?

Om man säljer bilen innan det gått 12 månader, fortsätter det gälla så jag kan ladda en annan bil då eller upphör avtalet i förtid?

Är det på något sätt knutet till bilen?
Om du går in i appen och trycker på symbolen längst ner till höger(gubben) så finns en "We charge" undermeny att klicka på.
Där kan du välja abb. Dom bjuder på ett abb i 12 mån som gör att man får betala 6,29kr/kWh.
Eller kan man betala 115kr/mån och får då ge 3,4kr/kWh.

Hur det funkar vid bilbyte har jag dock ingen aning om.

Förövrigt upptäckte jag att om man kör på "sport" mode så får man ingen regen med D.
Men väljer man individual och sätter drivning till sport så blir det regen även i D-läget.
Bugg eller feature? Who knows, men kan ju va trevligt om man alltid vill ha regen och är trött på att fippla mellan D och B.

Kanon, tack, lutar åt gratis abonnemang då vi laddar gratis hemma och inte kör många längre turer.
Hoppsan_84
Inlägg: 262
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: VW ID.4

Inlägg av Hoppsan_84 »

taliz skrev:
Förövrigt upptäckte jag att om man kör på "sport" mode så får man ingen regen med D.
Men väljer man individual och sätter drivning till sport så blir det regen även i D-läget.
Bugg eller feature? Who knows, men kan ju va trevligt om man alltid vill ha regen och är trött på att fippla mellan D och B.
Jag har regen med sport.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

Vad har ni sett för max regen?
Jag har noterat -81kw på displayen. Det är nog mer än vad Teslan klarade.
Vad säger specs?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 562
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: VW ID.4

Inlägg av Elmil »

taliz skrev:
Vad har ni sett för max regen?
Jag har noterat -81kw på displayen. Det är nog mer än vad Teslan klarade.
Vad säger specs?
Tja, min gamla 27kWh Soul lyckades i alla fall regenerera 74kW... Jag tror den var begränsad till 90kW.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: VW ID.4

Inlägg av nek0 »

taliz skrev:
Vad har ni sett för max regen?
Jag har noterat -81kw på displayen. Det är nog mer än vad Teslan klarade.
Vad säger specs?
Kan man lita på det som visas på displayen? Min Seat visar -99,9kW
Hoppsan_84
Inlägg: 262
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: VW ID.4

Inlägg av Hoppsan_84 »

taliz skrev:
Vad har ni sett för max regen?
Jag har noterat -81kw på displayen. Det är nog mer än vad Teslan klarade.
Vad säger specs?
-91,7. Men jag gissar att den inte ”kan” visa över 100.
Om jag gasar/bromsar fullt fryser siffran så jag skulle säga att den inte går att lita på då den inte visar hela sanningen.

Kan kolla vad VCDS får fram.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

Ska klara upp till 140kw regen tydligen. Snabbare än den kan ladda ju. :shock:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW ID.4

Inlägg av Mickep »

Hmmm det innebär att de kan laddas när de dras.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av R_Edvinsson »

Upphämtning av ID4:an bokad till 29/6...
Då kan man andas ut för detta var ju i god tid före den där höjningen av förmånsvärde :D
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW ID.4

Inlägg av Dodde »

R_Edvinsson skrev:
Upphämtning av ID4:an bokad till 29/6...
Då kan man andas ut för detta var ju i god tid före den där höjningen av förmånsvärde :D
Grattis! Vad blev det? Möjligt att det kommer en OTA uppdatering snart också.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

R_Edvinsson skrev:
Upphämtning av ID4:an bokad till 29/6...
Då kan man andas ut för detta var ju i god tid före den där höjningen av förmånsvärde :D
Grattis - bra tajming! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av R_Edvinsson »

Dodde skrev:
R_Edvinsson skrev:
Upphämtning av ID4:an bokad till 29/6...
Då kan man andas ut för detta var ju i god tid före den där höjningen av förmånsvärde :D
Grattis! Vad blev det? Möjligt att det kommer en OTA uppdatering snart också.
En Mangangrå Max.

Skall blir riktigt rolig att rulla elbil och att åter igen få pyssla lite med billjud, tror förutsättningarna i denna bilen är makalöst bra utan allt för stora åtgärder.

Sen skall det bli intressant att se hur länge man klarar sig med ”gratisladdningen” hemma i gemensamma garaget där stolpen bara ger 3.7kw.
Hyresvärden tillåter inte en uppgradering tyvärr, trots att man erbjudit sig att både göra jobbet och stå för kostnaderna. :(
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: VW ID.4

Inlägg av mikebike »

3,7 kW räcker långt om man kan nattladda. Jag har 3,7 kW på jobbet och ibland tar jag bilen istället för cykeln när jag behöver ladda upp före en långresa.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW ID.4

Inlägg av Bjelke »

mikebike skrev:
3,7 kW räcker långt om man kan nattladda. Jag har 3,7 kW på jobbet och ibland tar jag bilen istället för cykeln när jag behöver ladda upp före en långresa.
Rubrikerna… -”Han tar cykeln till jobbet för att hinna ladda upp sin elbil till helgens resa”… :lol:
Jag laddade min Leaf med enfas 10A och körde sedan 10 mil till kunden varje dag i några år och då
laddade jag med enfas (tror det var 14,3A) under dagen på jobbet där… Det funkade det också men då
fanns den nästan ingen marginal kvar alls under veckan till annat… Det var en Leaf 24 så 10 mil var väl ganska
precis vad den klarade av…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: VW ID.4

Inlägg av mikebike »

Man kan ladda på helgen också. :mrgreen:
Medan man man cyklar...
20210605_114027.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar