VW ID.4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: VW ID.4

Inlägg av Swede1 »

Jovisst, Audi etron 55 med BO stereo och höj sänkbar fjädring är given, om den hade ett rimligt pris, vill inte kasta bort pengarna på en bil. Börjar iof ha relativt dålig räckvidd jämfört med nya elbilar.
Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

Verkar som teslabjörn fått tag på en GTX redan.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW ID.4

Inlägg av Zalman3 »

ID4 GTX.jpg
VW ID4 GTX range test


Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

Kubi skrev:
martinot skrev:
Swede1 skrev:
Mm, södra Sverige har mer kontinentalt väder, GTX är nån sportversion för gator, jag vill ha en mer terrängversion av ID4 med fyrhjulsdrift, kanske kommer, ID4 verkar bli en storsäljare.
Jo, en GTX är nog helt enkelt inte fel. Bara att det är fel typ av bil vad just du vill ha. Troligen så hade du inte heller köpt en M3P eller Taycan heller.

Har inte ID4 AWD redan? Det trodde jag var standard redan på den.

Kanske annars en e-tron är mer vad du är ute efter?
GTX är AWD.
Min t.ex är RWD. Så som Enyaq, E-tron Q4 också är RWD med kommande AWD modeller.
Det kan du nog inte missat i denna tråden :lol:
Ahh. Det var ju rätt kass håller jag med om. Klart minus för ID4 då. Förstår dig bättre då.

Jo, är rätt lätt att missa. Tesla Club Swedens forum har ju hundratals postningar om dagen, och många elbilsmodeller ute just nu. Inte så lätt att hålla 100% spec i huvudet på 100% av alla elbilar.

Detta sagt gällande bristen med AWD hos ID4, så behöver ju inte GTX vara fel för den sakens skull. Kan ju bli en intressant och bra bil ändå som kan tilltala många andra (även om inte dig).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Kubi
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW ID.4

Inlägg av Kubi »

martinot skrev:
Kubi skrev:
martinot skrev:
Swede1 skrev:
Mm, södra Sverige har mer kontinentalt väder, GTX är nån sportversion för gator, jag vill ha en mer terrängversion av ID4 med fyrhjulsdrift, kanske kommer, ID4 verkar bli en storsäljare.
Jo, en GTX är nog helt enkelt inte fel. Bara att det är fel typ av bil vad just du vill ha. Troligen så hade du inte heller köpt en M3P eller Taycan heller.

Har inte ID4 AWD redan? Det trodde jag var standard redan på den.

Kanske annars en e-tron är mer vad du är ute efter?
GTX är AWD.
Min t.ex är RWD. Så som Enyaq, E-tron Q4 också är RWD med kommande AWD modeller.
Det kan du nog inte missat i denna tråden :lol:
Ahh. Det var ju rätt kass håller jag med om. Klart minus för ID4 då. Förstår dig bättre då.

Jo, är rätt lätt att missa. Tesla Club Swedens forum har ju hundratals postningar om dagen, och många elbilsmodeller ute just nu. Inte så lätt att hålla 100% spec i huvudet på 100% av alla elbilar.

Detta sagt gällande bristen med AWD hos ID4, så behöver ju inte GTX vara fel för den sakens skull. Kan ju bli en intressant och bra bil ändå som kan tilltala många andra (även om inte dig).
Varför är AWD ett måste?
Genuin fråga.
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: VW ID.4

Inlägg av ObscureEconomist »

För mig är awd ett måste här uppe i norr, otrolig skillnad i väghållning och framkomlighet.
BMW i4 M50 -22
Kubi
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW ID.4

Inlägg av Kubi »

ObscureEconomist skrev:
För mig är awd ett måste här uppe i norr, otrolig skillnad i väghållning och framkomlighet.
Det köper jag. Men sthlm och söder om?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: VW ID.4

Inlägg av mikebike »

Kubi skrev:
ObscureEconomist skrev:
För mig är awd ett måste här uppe i norr, otrolig skillnad i väghållning och framkomlighet.
Det köper jag. Men sthlm och söder om?
Bekvämt. Visserligen snöar det inte lika ofta, men snöröjningen är mycket sämre.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

Här i Skåne ser jag typ bara fördelar med RWD. Inte minst längre räckvidd.
När jag bodde i Uppsala hade jag FWD. Inga problem överhuvudtaget med bra vinterdäck.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW ID.4

Inlägg av iAkita »

Teslabjörn har precis kört klart sitt hundramilstest med ID.4 GTX. Slutresultatet blev 10:30h, vilket är 20-30 minuter långsammare än de gånger han kört Model 3 samma sträcka. Helt ok ändå måste jag säga, givet att det är en SUV och inte en sedan.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
wheels
Inlägg: 512
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: VW ID.4

Inlägg av wheels »

iAkita skrev:
Teslabjörn har precis kört klart sitt hundramilstest med ID.4 GTX. Slutresultatet blev 10:30h, vilket är 20-30 minuter långsammare än de gånger han kört Model 3 samma sträcka. Helt ok ändå måste jag säga, givet att det är en SUV och inte en sedan.
Vi får väl se vad Kia och Hyundai klarar som är i samma prisklass och också är "SUVar. Om det är bra eller dåligt menar jag
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW ID.4

Inlägg av iAkita »

wheels skrev:
iAkita skrev:
Teslabjörn har precis kört klart sitt hundramilstest med ID.4 GTX. Slutresultatet blev 10:30h, vilket är 20-30 minuter långsammare än de gånger han kört Model 3 samma sträcka. Helt ok ändå måste jag säga, givet att det är en SUV och inte en sedan.
Vi får väl se vad Kia och Hyundai klarar som är i samma prisklass och också är "SUVar. Om det är bra eller dåligt menar jag
De kommer spöa skiten ur ID.4 och antagligen Model 3 också. Det vill säga 45-50 minuter snabbare än ID4 över 100 mil. Det mest intressanta är nog hur de är komfortmässigt i jämförelse, om man inte har jättebråttom vill säga.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW ID.4

Inlägg av iAkita »

Zalman3 skrev:
ID4 GTX.jpg
VW ID4 GTX range test


Jag är normalt inte ett fan av plastdetaljer men jag måste säga att de nedlackade detaljerna på sidan av GTX:en helt förstör utseendet.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW ID.4

Inlägg av Zalman3 »

wheels skrev:
iAkita skrev:
Teslabjörn har precis kört klart sitt hundramilstest med ID.4 GTX. Slutresultatet blev 10:30h, vilket är 20-30 minuter långsammare än de gånger han kört Model 3 samma sträcka. Helt ok ändå måste jag säga, givet att det är en SUV och inte en sedan.
Vi får väl se vad Kia och Hyundai klarar som är i samma prisklass och också är "SUVar. Om det är bra eller dåligt menar jag
Vill man köra MEB så är det väl en Audi Q4 med 100kWh batteri med 600km I räckvidd och 170kW laddning som krävs för att kunna vara hyfsat konkurrenskraftig.
Kommer nästa år.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: VW ID.4

Inlägg av Gargamel »

iAkita skrev:
Teslabjörn har precis kört klart sitt hundramilstest med ID.4 GTX. Slutresultatet blev 10:30h, vilket är 20-30 minuter långsammare än de gånger han kört Model 3 samma sträcka. Helt ok ändå måste jag säga, givet att det är en SUV och inte en sedan.
Jag har fått en känsla att Björn anpassar hur han kör, för att få ett resultat han vill ha, beroende på väder osv osv (efter ha läst flera kommentarer här på forumet).
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

Gargamel skrev:
iAkita skrev:
Teslabjörn har precis kört klart sitt hundramilstest med ID.4 GTX. Slutresultatet blev 10:30h, vilket är 20-30 minuter långsammare än de gånger han kört Model 3 samma sträcka. Helt ok ändå måste jag säga, givet att det är en SUV och inte en sedan.
Jag har fått en känsla att Björn anpassar hur han kör, för att få ett resultat han vill ha, beroende på väder osv osv (efter ha läst flera kommentarer här på forumet).
Han kör så fort han kan med alla bilar.
Han körde ju t.o.m. en avgasbil för att sätta en referens, och den blev snabbast.
(Men nu har väl etron gt matchat den).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

iAkita skrev:
Zalman3 skrev:
ID4 GTX.jpg
VW ID4 GTX range test


Jag är normalt inte ett fan av plastdetaljer men jag måste säga att de nedlackade detaljerna på sidan av GTX:en helt förstör utseendet.
Inte ens tänkt på det.
Lite kontraproduktivt på en AWD kan man tycka.
Jag ser det som en fördel med plast för då kan jag köra grusväg i full fart utan att oroa mig så mkt för stenskott längs sidorna.
(Plasten riskerar förstås bli ful, men det är ju betydligt billigare att byta en olackerad del än en lackerad)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: VW ID.4

Inlägg av MWall »

iAkita skrev:
wheels skrev:
iAkita skrev:
Teslabjörn har precis kört klart sitt hundramilstest med ID.4 GTX. Slutresultatet blev 10:30h, vilket är 20-30 minuter långsammare än de gånger han kört Model 3 samma sträcka. Helt ok ändå måste jag säga, givet att det är en SUV och inte en sedan.
Vi får väl se vad Kia och Hyundai klarar som är i samma prisklass och också är "SUVar. Om det är bra eller dåligt menar jag
De kommer spöa skiten ur ID.4 och antagligen Model 3 också. Det vill säga 45-50 minuter snabbare än ID4 över 100 mil. Det mest intressanta är nog hur de är komfortmässigt i jämförelse, om man inte har jättebråttom vill säga.
Fast på 100 mil så är ju 45 minuter inte särskilt avgörande. Är så många andra faktorer som också spelar in.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

Tycker ID4 laddar acceptabelt snabbt för körning i normal rytm dagtid.
Problemet är främst när man bombar på nattetid, men där är ingen elbil godkänd än IMO.

Det största problemet är, som alltid, laddnätverk och infotainment.
Att man inte kan se hur många kw man får när man laddar är riktigt irriterande, långt ifrån alla laddare har en display som visar det.
Dessutom verkar bilen visa km/min baserat på GOM. Dvs har du haft hög förbrukning så visar den lägre km/min, trots att du laddar med samma effekt.
Det gör att det blir i stort sett omöjligt att översätta det "i huvudet" till kw.
Precis som Tesla så gissar den också sluttid, ibland är den optimistisk och ibland pessimistisk. Man har alltså ingen aning om hur länge man kommer behöva vara kvar, eller om man borde byta laddare för man får dålig effekt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW ID.4

Inlägg av Dodde »

taliz skrev:
Gargamel skrev:
iAkita skrev:
Teslabjörn har precis kört klart sitt hundramilstest med ID.4 GTX. Slutresultatet blev 10:30h, vilket är 20-30 minuter långsammare än de gånger han kört Model 3 samma sträcka. Helt ok ändå måste jag säga, givet att det är en SUV och inte en sedan.
Jag har fått en känsla att Björn anpassar hur han kör, för att få ett resultat han vill ha, beroende på väder osv osv (efter ha läst flera kommentarer här på forumet).
Han kör så fort han kan med alla bilar.
Han körde ju t.o.m. en avgasbil för att sätta en referens, och den blev snabbast.
(Men nu har väl etron gt matchat den).
Jag såg lite av live streamen igår och tyckte att han var lite seg vid vissa stopp då han redan laddat klart men fortsatte att t ex äta, kunde lämnat några minuter tidigare vid något stopp.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

Dodde skrev:
taliz skrev:
Gargamel skrev:
iAkita skrev:
Teslabjörn har precis kört klart sitt hundramilstest med ID.4 GTX. Slutresultatet blev 10:30h, vilket är 20-30 minuter långsammare än de gånger han kört Model 3 samma sträcka. Helt ok ändå måste jag säga, givet att det är en SUV och inte en sedan.
Jag har fått en känsla att Björn anpassar hur han kör, för att få ett resultat han vill ha, beroende på väder osv osv (efter ha läst flera kommentarer här på forumet).
Han kör så fort han kan med alla bilar.
Han körde ju t.o.m. en avgasbil för att sätta en referens, och den blev snabbast.
(Men nu har väl etron gt matchat den).
Jag såg lite av live streamen igår och tyckte att han var lite seg vid vissa stopp då han redan laddat klart men fortsatte att t ex äta, kunde lämnat några minuter tidigare vid något stopp.
Tycker TesljaBjörn gör mycket bra jobb i stort, men en negativ sak är att jag tycker att han ibland fokuserar lite för mycket på maten och sitt ätande.

Gillar själv att både laga och äta god mat, men det är inte därför jag ser hans videos.

Önskar han kunde klippa bort de delarna, och som du säger vara lite mer stringent med att försöka få så lika testförutsättningar som möjligt mellan olika fordon.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

Tanken med 1000km testet är ju inte att det skall vara ett labb-test där allt är exakt samma, utan att det skall visa på hur det funkar "IRL".
Går säkert att spara X minuter för alla bilar han testat i stort sett, om man klipper bort all "overhead". Men då blir det ju just mer av ett labb-test.
Han justerar ju också sluttiden för oförutsedda saker, så inte någon skall straffas mkt hårdare än andra.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
Tycker ID4 laddar acceptabelt snabbt för körning i normal rytm dagtid.
Problemet är främst när man bombar på nattetid, men där är ingen elbil godkänd än IMO.

Det största problemet är, som alltid, laddnätverk och infotainment.
Att man inte kan se hur många kw man får när man laddar är riktigt irriterande, långt ifrån alla laddare har en display som visar det.
Dessutom verkar bilen visa km/min baserat på GOM. Dvs har du haft hög förbrukning så visar den lägre km/min, trots att du laddar med samma effekt.
Det gör att det blir i stort sett omöjligt att översätta det "i huvudet" till kw.
Precis som Tesla så gissar den också sluttid, ibland är den optimistisk och ibland pessimistisk. Man har alltså ingen aning om hur länge man kommer behöva vara kvar, eller om man borde byta laddare för man får dålig effekt.
Håller med om att om längre laddstopp är ett problem för nästan alla bilar idag, i de användningsfall där det har betydelse (vilket givetvis inte är lika alltid, beroende på trafik på dag/natt, om man åker själv eller med barnfamilj, etc.). Där behöver alla (även Tesla) ta kraftiga steg fram i utveckling av både batterikemier, drivlinor och laddnätverken för att komma i närheten av en effektiv diesel.

Men är övertygad att det kommer. Utvecklingen börjat att förbättras exponentiellt just nu. Kommer vara ett grymt positivt tekniskt race som vi kommer se på detta området under de närmaste 10 åren. Så BEV kommer absolut ta mer och mer mark från andra drivmedel i allt fler användningsfall.

Fossila bränslen kommer inte ha en chans på lite sikt, och tror det är kört även för vätgas och HVO som framtida drivmedel för personbilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
Tanken med 1000km testet är ju inte att det skall vara ett labb-test där allt är exakt samma, utan att det skall visa på hur det funkar "IRL".
Går säkert att spara X minuter för alla bilar han testat i stort sett, om man klipper bort all "overhead". Men då blir det ju just mer av ett labb-test.
Han justerar ju också sluttiden för oförutsedda saker, så inte någon skall straffas mkt hårdare än andra.
Helst hade man ju gärna sett test som tar det bästa från labb, och kombinerar med så likartade test som möjligt i verkligheten. Men den önskvärda kombinationen är nog svår att få på plats helt. Ätande kan man nog styra (om man vill), men tänker främst på väder som den allra svåraste faktorn för att uppnå helt objektiva tester.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

martinot skrev:
taliz skrev:
Tanken med 1000km testet är ju inte att det skall vara ett labb-test där allt är exakt samma, utan att det skall visa på hur det funkar "IRL".
Går säkert att spara X minuter för alla bilar han testat i stort sett, om man klipper bort all "overhead". Men då blir det ju just mer av ett labb-test.
Han justerar ju också sluttiden för oförutsedda saker, så inte någon skall straffas mkt hårdare än andra.
Helst hade man ju gärna sett test som tar det bästa från labb, och kombinerar med så likartade test som möjligt i verkligheten. Men den önskvärda kombinationen är nog svår att få på plats helt. Ätande kan man nog styra (om man vill), men tänker främst på väder som den allra svåraste faktorn för att uppnå helt objektiva tester.
Han styr ju sitt ätande efter just laddstopp. Men det är inte så att han kastar maten och kör vidare hungrig för att spara 30 sekunder. Nånstans får man ju dra gränsen liksom.
Laddar man någon extra procent betyder det också att man kan köra lite fortare och/eller slipper ladda lika mkt på nästa stopp. Så det jämnar ut sig i slutänden.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar