VW ID.4
Moderator: Redaktion
Re: VW ID.4
Jovisst, Audi etron 55 med BO stereo och höj sänkbar fjädring är given, om den hade ett rimligt pris, vill inte kasta bort pengarna på en bil. Börjar iof ha relativt dålig räckvidd jämfört med nya elbilar.
Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 1 gånger.
Re: VW ID.4
Verkar som teslabjörn fått tag på en GTX redan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW ID.4
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW ID.4
Ahh. Det var ju rätt kass håller jag med om. Klart minus för ID4 då. Förstår dig bättre då.Kubi skrev:GTX är AWD.martinot skrev:Jo, en GTX är nog helt enkelt inte fel. Bara att det är fel typ av bil vad just du vill ha. Troligen så hade du inte heller köpt en M3P eller Taycan heller.Swede1 skrev:Mm, södra Sverige har mer kontinentalt väder, GTX är nån sportversion för gator, jag vill ha en mer terrängversion av ID4 med fyrhjulsdrift, kanske kommer, ID4 verkar bli en storsäljare.
Har inte ID4 AWD redan? Det trodde jag var standard redan på den.
Kanske annars en e-tron är mer vad du är ute efter?
Min t.ex är RWD. Så som Enyaq, E-tron Q4 också är RWD med kommande AWD modeller.
Det kan du nog inte missat i denna tråden
Jo, är rätt lätt att missa. Tesla Club Swedens forum har ju hundratals postningar om dagen, och många elbilsmodeller ute just nu. Inte så lätt att hålla 100% spec i huvudet på 100% av alla elbilar.
Detta sagt gällande bristen med AWD hos ID4, så behöver ju inte GTX vara fel för den sakens skull. Kan ju bli en intressant och bra bil ändå som kan tilltala många andra (även om inte dig).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW ID.4
Varför är AWD ett måste?martinot skrev:Ahh. Det var ju rätt kass håller jag med om. Klart minus för ID4 då. Förstår dig bättre då.Kubi skrev:GTX är AWD.martinot skrev:Jo, en GTX är nog helt enkelt inte fel. Bara att det är fel typ av bil vad just du vill ha. Troligen så hade du inte heller köpt en M3P eller Taycan heller.Swede1 skrev:Mm, södra Sverige har mer kontinentalt väder, GTX är nån sportversion för gator, jag vill ha en mer terrängversion av ID4 med fyrhjulsdrift, kanske kommer, ID4 verkar bli en storsäljare.
Har inte ID4 AWD redan? Det trodde jag var standard redan på den.
Kanske annars en e-tron är mer vad du är ute efter?
Min t.ex är RWD. Så som Enyaq, E-tron Q4 också är RWD med kommande AWD modeller.
Det kan du nog inte missat i denna tråden
Jo, är rätt lätt att missa. Tesla Club Swedens forum har ju hundratals postningar om dagen, och många elbilsmodeller ute just nu. Inte så lätt att hålla 100% spec i huvudet på 100% av alla elbilar.
Detta sagt gällande bristen med AWD hos ID4, så behöver ju inte GTX vara fel för den sakens skull. Kan ju bli en intressant och bra bil ändå som kan tilltala många andra (även om inte dig).
Genuin fråga.
-
- Inlägg: 369
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: VW ID.4
För mig är awd ett måste här uppe i norr, otrolig skillnad i väghållning och framkomlighet.
BMW i4 M50 -22
Re: VW ID.4
Det köper jag. Men sthlm och söder om?ObscureEconomist skrev:För mig är awd ett måste här uppe i norr, otrolig skillnad i väghållning och framkomlighet.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7484
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: VW ID.4
Bekvämt. Visserligen snöar det inte lika ofta, men snöröjningen är mycket sämre.Kubi skrev:Det köper jag. Men sthlm och söder om?ObscureEconomist skrev:För mig är awd ett måste här uppe i norr, otrolig skillnad i väghållning och framkomlighet.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: VW ID.4
Här i Skåne ser jag typ bara fördelar med RWD. Inte minst längre räckvidd.
När jag bodde i Uppsala hade jag FWD. Inga problem överhuvudtaget med bra vinterdäck.
När jag bodde i Uppsala hade jag FWD. Inga problem överhuvudtaget med bra vinterdäck.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW ID.4
Teslabjörn har precis kört klart sitt hundramilstest med ID.4 GTX. Slutresultatet blev 10:30h, vilket är 20-30 minuter långsammare än de gånger han kört Model 3 samma sträcka. Helt ok ändå måste jag säga, givet att det är en SUV och inte en sedan.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: VW ID.4
Vi får väl se vad Kia och Hyundai klarar som är i samma prisklass och också är "SUVar. Om det är bra eller dåligt menar jagiAkita skrev:Teslabjörn har precis kört klart sitt hundramilstest med ID.4 GTX. Slutresultatet blev 10:30h, vilket är 20-30 minuter långsammare än de gånger han kört Model 3 samma sträcka. Helt ok ändå måste jag säga, givet att det är en SUV och inte en sedan.
Re: VW ID.4
De kommer spöa skiten ur ID.4 och antagligen Model 3 också. Det vill säga 45-50 minuter snabbare än ID4 över 100 mil. Det mest intressanta är nog hur de är komfortmässigt i jämförelse, om man inte har jättebråttom vill säga.wheels skrev:Vi får väl se vad Kia och Hyundai klarar som är i samma prisklass och också är "SUVar. Om det är bra eller dåligt menar jagiAkita skrev:Teslabjörn har precis kört klart sitt hundramilstest med ID.4 GTX. Slutresultatet blev 10:30h, vilket är 20-30 minuter långsammare än de gånger han kört Model 3 samma sträcka. Helt ok ändå måste jag säga, givet att det är en SUV och inte en sedan.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: VW ID.4
Jag är normalt inte ett fan av plastdetaljer men jag måste säga att de nedlackade detaljerna på sidan av GTX:en helt förstör utseendet.Zalman3 skrev:VW ID4 GTX range test
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: VW ID.4
Vill man köra MEB så är det väl en Audi Q4 med 100kWh batteri med 600km I räckvidd och 170kW laddning som krävs för att kunna vara hyfsat konkurrenskraftig.wheels skrev:Vi får väl se vad Kia och Hyundai klarar som är i samma prisklass och också är "SUVar. Om det är bra eller dåligt menar jagiAkita skrev:Teslabjörn har precis kört klart sitt hundramilstest med ID.4 GTX. Slutresultatet blev 10:30h, vilket är 20-30 minuter långsammare än de gånger han kört Model 3 samma sträcka. Helt ok ändå måste jag säga, givet att det är en SUV och inte en sedan.
Kommer nästa år.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW ID.4
Jag har fått en känsla att Björn anpassar hur han kör, för att få ett resultat han vill ha, beroende på väder osv osv (efter ha läst flera kommentarer här på forumet).iAkita skrev:Teslabjörn har precis kört klart sitt hundramilstest med ID.4 GTX. Slutresultatet blev 10:30h, vilket är 20-30 minuter långsammare än de gånger han kört Model 3 samma sträcka. Helt ok ändå måste jag säga, givet att det är en SUV och inte en sedan.
Re: VW ID.4
Han kör så fort han kan med alla bilar.Gargamel skrev:Jag har fått en känsla att Björn anpassar hur han kör, för att få ett resultat han vill ha, beroende på väder osv osv (efter ha läst flera kommentarer här på forumet).iAkita skrev:Teslabjörn har precis kört klart sitt hundramilstest med ID.4 GTX. Slutresultatet blev 10:30h, vilket är 20-30 minuter långsammare än de gånger han kört Model 3 samma sträcka. Helt ok ändå måste jag säga, givet att det är en SUV och inte en sedan.
Han körde ju t.o.m. en avgasbil för att sätta en referens, och den blev snabbast.
(Men nu har väl etron gt matchat den).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW ID.4
Inte ens tänkt på det.iAkita skrev:Jag är normalt inte ett fan av plastdetaljer men jag måste säga att de nedlackade detaljerna på sidan av GTX:en helt förstör utseendet.Zalman3 skrev:VW ID4 GTX range test
Lite kontraproduktivt på en AWD kan man tycka.
Jag ser det som en fördel med plast för då kan jag köra grusväg i full fart utan att oroa mig så mkt för stenskott längs sidorna.
(Plasten riskerar förstås bli ful, men det är ju betydligt billigare att byta en olackerad del än en lackerad)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW ID.4
Fast på 100 mil så är ju 45 minuter inte särskilt avgörande. Är så många andra faktorer som också spelar in.iAkita skrev:De kommer spöa skiten ur ID.4 och antagligen Model 3 också. Det vill säga 45-50 minuter snabbare än ID4 över 100 mil. Det mest intressanta är nog hur de är komfortmässigt i jämförelse, om man inte har jättebråttom vill säga.wheels skrev:Vi får väl se vad Kia och Hyundai klarar som är i samma prisklass och också är "SUVar. Om det är bra eller dåligt menar jagiAkita skrev:Teslabjörn har precis kört klart sitt hundramilstest med ID.4 GTX. Slutresultatet blev 10:30h, vilket är 20-30 minuter långsammare än de gånger han kört Model 3 samma sträcka. Helt ok ändå måste jag säga, givet att det är en SUV och inte en sedan.
Re: VW ID.4
Tycker ID4 laddar acceptabelt snabbt för körning i normal rytm dagtid.
Problemet är främst när man bombar på nattetid, men där är ingen elbil godkänd än IMO.
Det största problemet är, som alltid, laddnätverk och infotainment.
Att man inte kan se hur många kw man får när man laddar är riktigt irriterande, långt ifrån alla laddare har en display som visar det.
Dessutom verkar bilen visa km/min baserat på GOM. Dvs har du haft hög förbrukning så visar den lägre km/min, trots att du laddar med samma effekt.
Det gör att det blir i stort sett omöjligt att översätta det "i huvudet" till kw.
Precis som Tesla så gissar den också sluttid, ibland är den optimistisk och ibland pessimistisk. Man har alltså ingen aning om hur länge man kommer behöva vara kvar, eller om man borde byta laddare för man får dålig effekt.
Problemet är främst när man bombar på nattetid, men där är ingen elbil godkänd än IMO.
Det största problemet är, som alltid, laddnätverk och infotainment.
Att man inte kan se hur många kw man får när man laddar är riktigt irriterande, långt ifrån alla laddare har en display som visar det.
Dessutom verkar bilen visa km/min baserat på GOM. Dvs har du haft hög förbrukning så visar den lägre km/min, trots att du laddar med samma effekt.
Det gör att det blir i stort sett omöjligt att översätta det "i huvudet" till kw.
Precis som Tesla så gissar den också sluttid, ibland är den optimistisk och ibland pessimistisk. Man har alltså ingen aning om hur länge man kommer behöva vara kvar, eller om man borde byta laddare för man får dålig effekt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW ID.4
Jag såg lite av live streamen igår och tyckte att han var lite seg vid vissa stopp då han redan laddat klart men fortsatte att t ex äta, kunde lämnat några minuter tidigare vid något stopp.taliz skrev:Han kör så fort han kan med alla bilar.Gargamel skrev:Jag har fått en känsla att Björn anpassar hur han kör, för att få ett resultat han vill ha, beroende på väder osv osv (efter ha läst flera kommentarer här på forumet).iAkita skrev:Teslabjörn har precis kört klart sitt hundramilstest med ID.4 GTX. Slutresultatet blev 10:30h, vilket är 20-30 minuter långsammare än de gånger han kört Model 3 samma sträcka. Helt ok ändå måste jag säga, givet att det är en SUV och inte en sedan.
Han körde ju t.o.m. en avgasbil för att sätta en referens, och den blev snabbast.
(Men nu har väl etron gt matchat den).
Re: VW ID.4
Tycker TesljaBjörn gör mycket bra jobb i stort, men en negativ sak är att jag tycker att han ibland fokuserar lite för mycket på maten och sitt ätande.Dodde skrev:Jag såg lite av live streamen igår och tyckte att han var lite seg vid vissa stopp då han redan laddat klart men fortsatte att t ex äta, kunde lämnat några minuter tidigare vid något stopp.taliz skrev:Han kör så fort han kan med alla bilar.Gargamel skrev:Jag har fått en känsla att Björn anpassar hur han kör, för att få ett resultat han vill ha, beroende på väder osv osv (efter ha läst flera kommentarer här på forumet).iAkita skrev:Teslabjörn har precis kört klart sitt hundramilstest med ID.4 GTX. Slutresultatet blev 10:30h, vilket är 20-30 minuter långsammare än de gånger han kört Model 3 samma sträcka. Helt ok ändå måste jag säga, givet att det är en SUV och inte en sedan.
Han körde ju t.o.m. en avgasbil för att sätta en referens, och den blev snabbast.
(Men nu har väl etron gt matchat den).
Gillar själv att både laga och äta god mat, men det är inte därför jag ser hans videos.
Önskar han kunde klippa bort de delarna, och som du säger vara lite mer stringent med att försöka få så lika testförutsättningar som möjligt mellan olika fordon.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW ID.4
Tanken med 1000km testet är ju inte att det skall vara ett labb-test där allt är exakt samma, utan att det skall visa på hur det funkar "IRL".
Går säkert att spara X minuter för alla bilar han testat i stort sett, om man klipper bort all "overhead". Men då blir det ju just mer av ett labb-test.
Han justerar ju också sluttiden för oförutsedda saker, så inte någon skall straffas mkt hårdare än andra.
Går säkert att spara X minuter för alla bilar han testat i stort sett, om man klipper bort all "overhead". Men då blir det ju just mer av ett labb-test.
Han justerar ju också sluttiden för oförutsedda saker, så inte någon skall straffas mkt hårdare än andra.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW ID.4
Håller med om att om längre laddstopp är ett problem för nästan alla bilar idag, i de användningsfall där det har betydelse (vilket givetvis inte är lika alltid, beroende på trafik på dag/natt, om man åker själv eller med barnfamilj, etc.). Där behöver alla (även Tesla) ta kraftiga steg fram i utveckling av både batterikemier, drivlinor och laddnätverken för att komma i närheten av en effektiv diesel.taliz skrev:Tycker ID4 laddar acceptabelt snabbt för körning i normal rytm dagtid.
Problemet är främst när man bombar på nattetid, men där är ingen elbil godkänd än IMO.
Det största problemet är, som alltid, laddnätverk och infotainment.
Att man inte kan se hur många kw man får när man laddar är riktigt irriterande, långt ifrån alla laddare har en display som visar det.
Dessutom verkar bilen visa km/min baserat på GOM. Dvs har du haft hög förbrukning så visar den lägre km/min, trots att du laddar med samma effekt.
Det gör att det blir i stort sett omöjligt att översätta det "i huvudet" till kw.
Precis som Tesla så gissar den också sluttid, ibland är den optimistisk och ibland pessimistisk. Man har alltså ingen aning om hur länge man kommer behöva vara kvar, eller om man borde byta laddare för man får dålig effekt.
Men är övertygad att det kommer. Utvecklingen börjat att förbättras exponentiellt just nu. Kommer vara ett grymt positivt tekniskt race som vi kommer se på detta området under de närmaste 10 åren. Så BEV kommer absolut ta mer och mer mark från andra drivmedel i allt fler användningsfall.
Fossila bränslen kommer inte ha en chans på lite sikt, och tror det är kört även för vätgas och HVO som framtida drivmedel för personbilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW ID.4
Helst hade man ju gärna sett test som tar det bästa från labb, och kombinerar med så likartade test som möjligt i verkligheten. Men den önskvärda kombinationen är nog svår att få på plats helt. Ätande kan man nog styra (om man vill), men tänker främst på väder som den allra svåraste faktorn för att uppnå helt objektiva tester.taliz skrev:Tanken med 1000km testet är ju inte att det skall vara ett labb-test där allt är exakt samma, utan att det skall visa på hur det funkar "IRL".
Går säkert att spara X minuter för alla bilar han testat i stort sett, om man klipper bort all "overhead". Men då blir det ju just mer av ett labb-test.
Han justerar ju också sluttiden för oförutsedda saker, så inte någon skall straffas mkt hårdare än andra.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW ID.4
Han styr ju sitt ätande efter just laddstopp. Men det är inte så att han kastar maten och kör vidare hungrig för att spara 30 sekunder. Nånstans får man ju dra gränsen liksom.martinot skrev:Helst hade man ju gärna sett test som tar det bästa från labb, och kombinerar med så likartade test som möjligt i verkligheten. Men den önskvärda kombinationen är nog svår att få på plats helt. Ätande kan man nog styra (om man vill), men tänker främst på väder som den allra svåraste faktorn för att uppnå helt objektiva tester.taliz skrev:Tanken med 1000km testet är ju inte att det skall vara ett labb-test där allt är exakt samma, utan att det skall visa på hur det funkar "IRL".
Går säkert att spara X minuter för alla bilar han testat i stort sett, om man klipper bort all "overhead". Men då blir det ju just mer av ett labb-test.
Han justerar ju också sluttiden för oförutsedda saker, så inte någon skall straffas mkt hårdare än andra.
Laddar man någon extra procent betyder det också att man kan köra lite fortare och/eller slipper ladda lika mkt på nästa stopp. Så det jämnar ut sig i slutänden.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.