VW ID.4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: VW ID.4

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Verkar som rätt många iD4 bilar har battericeller från Wuxi.

Inget som VW talar så mycket om, det är ju ett Kinesiskt företag.

Men Wuxi är ju väldigt stora och tillverkar även maskiner för tillverkning av battericeller till många andra leverantörer.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW ID.4

Inlägg av Zalman3 »

Så alla har inte fått 3.0 än?
Screenshot_20220814-234618_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 925
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av R_Edvinsson »

Zalman3 skrev:
Så alla har inte fått 3.0 än?
Är ju knappat en nyhet.
Ytterst få har fått 2.4 ännu då det saknas det nya 12v batteriet för uppdateringen.
GustavE
Inlägg: 168
Blev medlem: 27 mar 2022 18:18

Re: VW ID.4

Inlägg av GustavE »

Är det någon mer som hört om tidigare leveranser än vad som tidigare meddelats?

Hörde från en idag som hade en ID4 beställd och den hade plötsligt hoppat 10 veckor åt rätt hål, från januari 2023 till oktober 2022.

Är det att dom går från bara fabriken i Zwickau till att nu öppna både Emden och någon amerikansk fabrik också, som gör susen?

Undra om andrahandsvärdet, som verkar varit uppåt 200 000 över nypriset ett tag, nu blir mer normalt.
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: VW ID.4

Inlägg av Lacho »

Fick höra att en vw återförsäljare sagt att värmepump ingår första tre åren sen är det prenumeration om man vill ha det. Kan det verkligen stämma?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: VW ID.4

Inlägg av mikebike »

Lacho skrev:
Fick höra att en vw återförsäljare sagt att värmepump ingår första tre åren sen är det prenumeration om man vill ha det. Kan det verkligen stämma?
:lol:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
GustavE
Inlägg: 168
Blev medlem: 27 mar 2022 18:18

Re: VW ID.4

Inlägg av GustavE »

Pressmeddelande från 1 augusti där VW säger att om man beställer nu får man sin ID4 kring årsskiftet.

https://pressrum.volkswagen.se/?page=0& ... len+i+juli

Det måste betyda att dom ökat produktionen markant. Dom som gör en ny beställning nu i augusti ska alltså få sina bilar samtidigt som dom som beställde förbeställda bilar i vintras / tidig vår.

Det måste betyda att det snart är slut med överpriser på begagnade. För 4 månader ska väl folk kunna vänta istället för att betala ett överpris på 200 000.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW ID.4

Inlägg av Zalman3 »

GustavE skrev:
Pressmeddelande från 1 augusti där VW säger att om man beställer nu får man sin ID4 kring årsskiftet.

https://pressrum.volkswagen.se/?page=0& ... len+i+juli

Det måste betyda att dom ökat produktionen markant. Dom som gör en ny beställning nu i augusti ska alltså få sina bilar samtidigt som dom som beställde förbeställda bilar i vintras / tidig vår.

Det måste betyda att det snart är slut med överpriser på begagnade. För 4 månader ska väl folk kunna vänta istället för att betala ett överpris på 200 000.

Tesla China’s Model Y RWD delivery date estimate falls to just 1-4 weeks.
https://www.teslarati.com/tesla-model-y ... 1-4-weeks/

Om Teslas MIC bilar har kort leveranstid även till Europa. Då är det läge för priskrig mellan VW och Tesla.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 925
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av R_Edvinsson »

mikebike skrev:
Lacho skrev:
Fick höra att en vw återförsäljare sagt att värmepump ingår första tre åren sen är det prenumeration om man vill ha det. Kan det verkligen stämma?
:lol:
Försöka kan de säkert :roll:
Lacho
Inlägg: 190
Blev medlem: 21 aug 2021 14:25

Re: VW ID.4

Inlägg av Lacho »

R_Edvinsson skrev:
mikebike skrev:
Lacho skrev:
Fick höra att en vw återförsäljare sagt att värmepump ingår första tre åren sen är det prenumeration om man vill ha det. Kan det verkligen stämma?
:lol:
Försöka kan de säkert :roll:
När jag googlar hittar jag inget om detta. Kan väl inte stämma?
Nick
elbilist
Inlägg: 81
Blev medlem: 16 dec 2021 18:13

Re: VW ID.4

Inlägg av Nick »

Lacho skrev:
R_Edvinsson skrev:
mikebike skrev:
Lacho skrev:
Fick höra att en vw återförsäljare sagt att värmepump ingår första tre åren sen är det prenumeration om man vill ha det. Kan det verkligen stämma?
:lol:
Försöka kan de säkert :roll:
När jag googlar hittar jag inget om detta. Kan väl inte stämma?
Klart det inte stämmer. Säkerligen ihopblandat med we connect plus som är gratis först 3 åren sen får man betala för det.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 925
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av R_Edvinsson »

Nick skrev:
Lacho skrev:
R_Edvinsson skrev:
mikebike skrev:
Lacho skrev:
Fick höra att en vw återförsäljare sagt att värmepump ingår första tre åren sen är det prenumeration om man vill ha det. Kan det verkligen stämma?
:lol:
Försöka kan de säkert :roll:
När jag googlar hittar jag inget om detta. Kan väl inte stämma?
Klart det inte stämmer. Säkerligen ihopblandat med we connect plus som är gratis först 3 åren sen får man betala för det.
Dessutom kommer de garanterat att sälja tillval på prenumeration likt bla BMW gör.

Tex adaptiv farthållare, travel assist, rattvärme mm om du inte köpte det med bilen ny.
För flera av dessa tillbehör finns i bilen att programmera fram.

(Ratten kan dock skilja vid Travel assist när jag tänker efter) :mrgreen:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW ID.4

Inlägg av Bjelke »

Nick skrev:
Lacho skrev:
R_Edvinsson skrev:
mikebike skrev:
Lacho skrev:
Fick höra att en vw återförsäljare sagt att värmepump ingår första tre åren sen är det prenumeration om man vill ha det. Kan det verkligen stämma?
:lol:
Försöka kan de säkert :roll:
När jag googlar hittar jag inget om detta. Kan väl inte stämma?
Klart det inte stämmer. Säkerligen ihopblandat med we connect plus som är gratis först 3 åren sen får man betala för det.
Och utan we connect så kan man ju inte slå på AC på distans, vilket du tänkte på antar jag? :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW ID.4

Inlägg av chaffis75 »

R_Edvinsson skrev:
Nick skrev:
Lacho skrev:
R_Edvinsson skrev:

Försöka kan de säkert :roll:
När jag googlar hittar jag inget om detta. Kan väl inte stämma?
Klart det inte stämmer. Säkerligen ihopblandat med we connect plus som är gratis först 3 åren sen får man betala för det.
Dessutom kommer de garanterat att sälja tillval på prenumeration likt bla BMW gör.

Tex adaptiv farthållare, travel assist, rattvärme mm om du inte köpte det med bilen ny.
För flera av dessa tillbehör finns i bilen att programmera fram.

(Ratten kan dock skilja vid Travel assist när jag tänker efter) :mrgreen:
Nej fakriskt så skiljer inte ratten för travel assist, knappen är där men lysdioder under är släckt..
Finns inlägg på fb där man faktiskt har aktiverat travel assist på bilar som bara hade adaptiv farthållare.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 925
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av R_Edvinsson »

chaffis75 skrev:
R_Edvinsson skrev:
Nick skrev:
Lacho skrev:
R_Edvinsson skrev:

Försöka kan de säkert :roll:
När jag googlar hittar jag inget om detta. Kan väl inte stämma?
Klart det inte stämmer. Säkerligen ihopblandat med we connect plus som är gratis först 3 åren sen får man betala för det.
Dessutom kommer de garanterat att sälja tillval på prenumeration likt bla BMW gör.

Tex adaptiv farthållare, travel assist, rattvärme mm om du inte köpte det med bilen ny.
För flera av dessa tillbehör finns i bilen att programmera fram.

(Ratten kan dock skilja vid Travel assist när jag tänker efter) :mrgreen:
Nej fakriskt så skiljer inte ratten för travel assist, knappen är där men lysdioder under är släckt..
Finns inlägg på fb där man faktiskt har aktiverat travel assist på bilar som bara hade adaptiv farthållare.
Bilar utan TA hade iaf från början inte kapacitiv ratt, dvs man var tvungen att vrida på ratten när LaneAssist eller styrvarningen krävde så.

På de kapacitiva rattarna räcker det att luta benet mot ratten för att få varningen att slockna.

Kanske ändrat på nyare bilar.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

Kikade på konfiguratorn. Jäklar vad dom pumpat upp priserna. ID4 känns inte prisvärd längre.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
GustavE
Inlägg: 168
Blev medlem: 27 mar 2022 18:18

Re: VW ID.4

Inlägg av GustavE »

Men då påstår dom också att det är leverans till årsskiftet ;)

När jag i Model Y RWD tråden fråga vad som är så mycket bättre med den 2 hjulsdrivna Teslan än en 4 hjulsdriven ID4 att Teslan kostar 55000 mer, svarade någon att det är leverans inom några månader på Teslan.

I den här tråden kanske folk är mer positiva till ID4. Jag vill i alla fall fortfarande hävda att ID4 känns mer prisvärd än Teslan (RWD).

Sen håller jag med om man knappast kan kalla den billig. Läste någon tidningsartikel där dom skrev att ID4 är nya V70 för svenska folket. Det var inte många år sen man fick en V70 för ca hälften av vad en ID4 kostar.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 925
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av R_Edvinsson »

taliz skrev:
Kikade på konfiguratorn. Jäklar vad dom pumpat upp priserna. ID4 känns inte prisvärd längre.
Haft denna diskussionen på jobbet idag då en här var sugen att beställa en.
Den ID4 Max jag har kostar 100K mer idag än vad betalade.

Ganska brysk höjning på ett år och man förstår varför begagnatmarknaden är stekhet.
GustavE
Inlägg: 168
Blev medlem: 27 mar 2022 18:18

Re: VW ID.4

Inlägg av GustavE »

ID4 är den mest levererade elbilen i Sverige hittills i år.

https://pressrum.volkswagen.se/?page=0& ... te+elbilen
Volkswagen registrerade i augusti 958 helt eldrivna bilar, vilket gjorde Volkswagen till det största elbilsmärket. Draglok var återigen ID.4 som med 654 exemplar toppade den svenska elbilslistan för andra månaden i rad (ID.5: 180, ID.3: 124). ID.4 klev också upp på förstaplatsen hittills i år med 5 029 registreringar, 470 fler bilar än tvåan.
BunkanAndy
Inlägg: 29
Blev medlem: 12 jan 2022 14:54

Re: VW ID.4

Inlägg av BunkanAndy »

R_Edvinsson skrev:
taliz skrev:
Kikade på konfiguratorn. Jäklar vad dom pumpat upp priserna. ID4 känns inte prisvärd längre.
Haft denna diskussionen på jobbet idag då en här var sugen att beställa en.
Den ID4 Max jag har kostar 100K mer idag än vad betalade.

Ganska brysk höjning på ett år och man förstår varför begagnatmarknaden är stekhet.
Ja de hade en prishöjning nu 1 september, jag hann precis lägga in en order sista augusti... Blev en ganska maxad GTX. Har en kompis som har en GTX och han är väldigt nöjd så jag hoppas på att den ska vara ok. VW har ju haft en hel del strul med sin mjukvara, men nu har det ju kommit ett antal uppdateringar. Vad som är kul är det kommer en facelift till 2023 så det är lite nytt på den. Mest kosmetiskt, men jag tyckte jag hörde i video med autogefuhl att det ska komma bakgrundsbelysning till knapparna under skärmen. Vilken miss att inte ha det?! :shock: Hyrde nyligen en Golf och den är väldigt lik ID.4 med mittkonsolen och skärmen, och den hade inte heller belysta knappar. Var ju helt hopplöst när jag körde på kvällen!
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: VW ID.4

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Ett steg närmare 3.0 mjukvaran i frugans iD4.

Det var ju kostandsfritt för kunden, men tydligen debiterar verkstaden till VW för arbetet.

Konstigt att bilen nu visar 2.3 på bildskärmen och inga uppdateringar alls, kan uppgraderingen ha misslyckats eller är det ännu en bugg som följde med i 2.4?
Specifikation.jpg
I_Bilen.jpg
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 925
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av R_Edvinsson »

Off Grid Byggaren skrev:
Ett steg närmare 3.0 mjukvaran i frugans iD4.

Det var ju kostandsfritt för kunden, men tydligen debiterar verkstaden till VW för arbetet.

Konstigt att bilen nu visar 2.3 på bildskärmen och inga uppdateringar alls, kan uppgraderingen ha misslyckats eller är det ännu en bugg som följde med i 2.4?
Specifikation.jpg
I_Bilen.jpg

2.3 - 0912 = 2.4
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: VW ID.4

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Ok, då är det väl dags för OTA till 3.0 inom kort.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 925
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av R_Edvinsson »

BunkanAndy skrev:
R_Edvinsson skrev:
taliz skrev:
Kikade på konfiguratorn. Jäklar vad dom pumpat upp priserna. ID4 känns inte prisvärd längre.
Haft denna diskussionen på jobbet idag då en här var sugen att beställa en.
Den ID4 Max jag har kostar 100K mer idag än vad betalade.

Ganska brysk höjning på ett år och man förstår varför begagnatmarknaden är stekhet.
Ja de hade en prishöjning nu 1 september, jag hann precis lägga in en order sista augusti... Blev en ganska maxad GTX. Har en kompis som har en GTX och han är väldigt nöjd så jag hoppas på att den ska vara ok. VW har ju haft en hel del strul med sin mjukvara, men nu har det ju kommit ett antal uppdateringar. Vad som är kul är det kommer en facelift till 2023 så det är lite nytt på den. Mest kosmetiskt, men jag tyckte jag hörde i video med autogefuhl att det ska komma bakgrundsbelysning till knapparna under skärmen. Vilken miss att inte ha det?! :shock: Hyrde nyligen en Golf och den är väldigt lik ID.4 med mittkonsolen och skärmen, och den hade inte heller belysta knappar. Var ju helt hopplöst när jag körde på kvällen!
De kosmetiska uppdateringarna till -23 är mest att färgerna på klädsel och instrumentpanel byter från blått till svart.
Sen levereras nya bilar med 3.1 nu så ni slupper nog mycket av det vi hade i "problemväg" med 2.1

Knapparna förblir mörka, och ärligt så är det inget jag saknar.
Muskelminnet sitter där och ännu har varken jag eller någon passagerare jag haft med misslyckats med att ändra temperatur eller volym.
Eller för den delen starta sätesvärmen som man gör med ett dubbel"tapp" på värmereglaget.
Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: VW ID.4

Inlägg av lloydfabege »

Vilken version är det man kan...

1. Förvärma batteriet inför t ex snabbladdning
2. Se procent i ratt-displayen
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
Skriv svar