VW ID.4
Moderator: Redaktion
Re: VW ID.4
Kan inte säga att bakluckan är tung. Går snabbare att stänga
Men dubbla lastgolvet tycker jag var bra att ha. Allra helst om man har typ hundbur eller vill slippa lasttröskeln
Men dubbla lastgolvet tycker jag var bra att ha. Allra helst om man har typ hundbur eller vill slippa lasttröskeln
Re: VW ID.4
Någon som vet vad det är för mönster som lyses på backen från bilen som ledljus? Ser lite ut som ett Renaultmärke kan jag tycka.
-
- Inlägg: 264
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: VW ID.4
Hög ränta? Du kan väl låna var du vill till bilen? Om du inte kan öka på ett bolån eller liknande så går det ändå att få ok ränta. Jag tog lån via Danske Bank på 2,26% för fackmedlemmar.lem skrev:Har en MS 2WD som jag kör fast med när jag åker ut på fält med ett par hundra kg majs till vildsvinen. Är därför intresserad av ID4 GTX (=fyrhjulsdrift) och fick låna en av de trevliga säljarna på VAG i Täby.
MEN MEN:
- Det låg bara en mode2 kabel i bilen. Snabbladdaren mittemot mig (Täbyvägen/Brinkvägen) hade en stor säck "tillfälligt avstängd". Åkte till OK och fixade OKQ8 app, registrerade kort och konto samt verifierade mail (VILKET DJÄVLA MECK, JAG FRÖS TUMMARNA AV MIG!). Fick ut 1,9 KW med den medföljande kabeln som verkade specad för 20A. Gav upp och åkte över till MAX snabbladdare vid roslags näsby och den fungerade klockrent med Vattenfalls kort (som jag fixat sedan länge). Efter en skittråkig hallonpaj på MAX hade jag kräm i batteriet. Att inte standardleverera en typ2/Schucko är småsnålt!
Bilen känns stadig och underbar på lite lösare underlag med fyrhjulsdrift! Fick inte tillfälle att kolla markfrigång men jag är lite tveksam att ge sig ut på riktigt dåliga skogsbilvägar med hög grön mittremsa mellan hjulspåren. Karossen går ganska långt ned.
MEN MEN EKONOMI:
Jag fick lite olika offerter som jag håller på och utvärderar. Det verkar bli dyrare är MY trots jag valde "snik" (ingen elbaklucka, hålla filen, head up display m.m. utgår), Räntan var hög. Vad för "viktig" extrautrustning går jag miste om som jag kommer ångra??? Bakluckan är nog tung?
Min spec:
- Fyrhjul
- Vinterdäck dubbat
- Dragkrok
- Inget mer för att få ner kostnaden!
Hälsningar
Lars
lem@telia.com
https://danskebank.se/privat/bli-kund/bli-kund/tco
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: VW ID.4
Elbaklucka ingår väl på GTX?
Även matrixljus och lite annat.
Även matrixljus och lite annat.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW ID.4
Elbaklucka ligger enligt säljare utanför. Jag skall lusläsa! Enligt broschyr krävs assistanspaket plus.taliz skrev:Elbaklucka ingår väl på GTX?
Även matrixljus och lite annat.
We charge - laddtaxa: skitdyrt! Kunde WV inte bättre….
Hälsningar
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Re: VW ID.4
Hmm det stämmer. Ser ut som dom höjt priset och tagit bort utrustning...lem skrev:Elbaklucka ligger enligt säljare utanför. Jag skall lusläsa! Enligt broschyr krävs assistanspaket plus.taliz skrev:Elbaklucka ingår väl på GTX?
Även matrixljus och lite annat.
We charge - laddtaxa: skitdyrt! Kunde WV inte bättre….
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW ID.4
Vad för vinterdäck har folket skaffat nu till sina ID.4or?
Själv blev det hakkapeliitta 10, 19" med 235 fram och 255 bak samma som sommar.
Tips på fälgar att ha till sommardäcken? Kikar på https://www.dack365.se/falgar/varumarke ... -dark/5700 men finns nu inte i 19".
Själv blev det hakkapeliitta 10, 19" med 235 fram och 255 bak samma som sommar.
Tips på fälgar att ha till sommardäcken? Kikar på https://www.dack365.se/falgar/varumarke ... -dark/5700 men finns nu inte i 19".
Re: VW ID.4
Ang valet av vinterdäck gäller ju smalare desto bättre men då det är 19" och uppåt så är de 225 eller bredare som gäller, 235/50 har samma rullningsomkrets som 255/45.
Personligen har jag alltid köpt däck med så nära 5% större omkrets bl.a för då visar mätaren rätt, nu verkar det som felvisningen på id bilarna är 3 km/h eller 3% vilket blir som att helt enkelt behålla bred och profil men gå upp 1 tum på diametern eller öka profilen ett steg från 50-55.
De man får tänka på är att trippmätaren visar för kort sträcka så man får räkna upp sträckan, man kör längre verklig sträcka än trippen visar.
Min ena bil blev de för stora så där visar trippen drygt 7% för lite (gick från original 185/60r15 till 195/65r15) men inga problem med att de skulle ta i nånstans.
Med en Id4 skulle jag ta 235/55r20 runt om vilket blir 3,16% större omkrets så hastighetsmätaren skulle visa exakt rätt. I 20 tum är 235 smalaste som tillverkas.
Personligen har jag alltid köpt däck med så nära 5% större omkrets bl.a för då visar mätaren rätt, nu verkar det som felvisningen på id bilarna är 3 km/h eller 3% vilket blir som att helt enkelt behålla bred och profil men gå upp 1 tum på diametern eller öka profilen ett steg från 50-55.
De man får tänka på är att trippmätaren visar för kort sträcka så man får räkna upp sträckan, man kör längre verklig sträcka än trippen visar.
Min ena bil blev de för stora så där visar trippen drygt 7% för lite (gick från original 185/60r15 till 195/65r15) men inga problem med att de skulle ta i nånstans.
Med en Id4 skulle jag ta 235/55r20 runt om vilket blir 3,16% större omkrets så hastighetsmätaren skulle visa exakt rätt. I 20 tum är 235 smalaste som tillverkas.
Re: VW ID.4
Nån som vet kostnaden för övermil med privat leasing för Id4 GTX?
Går ju bara välja 1000-1500 mil/år vilket är lite då vi kör totalt med båda bilarna närmare 4000 mil/år och skulle garanterat köra ca 3300 mil/år.
Skoda kan man välja upp till 2000 mil/år.
Går ju bara välja 1000-1500 mil/år vilket är lite då vi kör totalt med båda bilarna närmare 4000 mil/år och skulle garanterat köra ca 3300 mil/år.
Skoda kan man välja upp till 2000 mil/år.
-
- Inlägg: 372
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: VW ID.4
Idag fick jag We Charge appen installerad. Jag har haft senaste OS (2.3) sedan i somras men aldrig fått den där enda appen som VW släppt. Så jag frågade snällt på VolkswagenIDFirstMoversClub om jag behövde kontakta en ÅF. De svarade genast att jag borde prova att göra en Fabriksåterställning. Det lät läskigt tyckte jag. Men om de sagt det så... Jag tryckte på "Ja" när bilen frågade "Är du säker?" (minns inte faktiskt vad den frågade, men jag kände mig som om den frågade väldigt skeptiskt om jag visste vad fan jag sysslade med...), varpå bilen omedelbart rasslade fram en lista på hur jag totalt misslyckats att göra en fabriksåterställning, samt att kommunikationen med omvärlden upphört och att jag hade en WeCharge app att ladda ner om jag så önskade.
Ja jösses. Bilen var snäll och slocknade inte eller något, det kom fram någon slags val som jag följde och så var kommunikationen igång igen och jag kunde ladda ner och installera appen. Efteråt var bilen konstig, jag tycker skärmen har blivit i något slags mörkerläge och dörrarna var rädda för tjuvar (endast förardörren låses upp). Jag lyckades återställa dörrarna men skärmen har jag inte lyckats med ännu.
Edit. Det här postade jag kanske i fel tråd, borde gjort det i en generell ID tråd. Nåväl, beteendet är ju lika i bägge biltyper. Och skärmen har mörk/ljus läge i fordon->kuppebelysning. Ej automatiskt vad jag lyckas hitta.
Ja jösses. Bilen var snäll och slocknade inte eller något, det kom fram någon slags val som jag följde och så var kommunikationen igång igen och jag kunde ladda ner och installera appen. Efteråt var bilen konstig, jag tycker skärmen har blivit i något slags mörkerläge och dörrarna var rädda för tjuvar (endast förardörren låses upp). Jag lyckades återställa dörrarna men skärmen har jag inte lyckats med ännu.
Edit. Det här postade jag kanske i fel tråd, borde gjort det i en generell ID tråd. Nåväl, beteendet är ju lika i bägge biltyper. Och skärmen har mörk/ljus läge i fordon->kuppebelysning. Ej automatiskt vad jag lyckas hitta.
Senast redigerad av PapaD, redigerad totalt 1 gånger.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: VW ID.4
https://www.macheforum.com/site/threads ... ost-289853
Saw a US-built pre-production ID.4 at an EA charger today (free Thanksgiving charging weekend and all). Had manufacturer plates but looked like a production model.
Spoke the driver and watched him charge.
At 80% SoC the US-built ID.4 was accepting 90 kW!!!! I was watching the EA station in awe while my Mach-E on the other side was getting 8-9 kW at 83% SoC. Ford is massively throttling us. Driver/engineer said they now can peak 160 kW charge.
I also listened for the battery cooling fans... on the ID.4 it was blowing like a leaf blower. The Kona EV and Mach-E next to it... silent. Both the Kona and Mach-E throttle charging at high SoC. I was seeing single digit kW when that car was at 90% SoC.
Re: VW ID.4
Upptäckt att förvärmningen alltid verkar köra 30 minuter.
Blir lite knas när man kör korta sträckor.
Då måste man komma ihåg att stänga av den om man inte vill elda för kråkorna.
Blir lite knas när man kör korta sträckor.
Då måste man komma ihåg att stänga av den om man inte vill elda för kråkorna.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 264
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: VW ID.4
Stämmer. Det som jag stör mig på är att jag måste stänga av den i appen för den är inte aktiv i ”hejdå skärmen”
Re: VW ID.4
Kan va varit en ren tillfällighet men jag provade att toggla "AC now" vid hejdå-skärmen och efteråt så stängde preheat av sig också.Hoppsan_84 skrev:Stämmer. Det som jag stör mig på är att jag måste stänga av den i appen för den är inte aktiv i ”hejdå skärmen”
Värt ett försök och se om det gäller?
Re: VW ID.4
Ska det vara så att vid 10% och 27km kvar i räckvidd så går det inte att köra fortare än 7km/h?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW ID.4
Jag körde motorväg igår med 8%. Men då startade jag med 48%...
Kanske annorlunda om man startar dagen med under 10%, men det är ju lite smått dumt.
Kanske annorlunda om man startar dagen med under 10%, men det är ju lite smått dumt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- elbilist
- Inlägg: 928
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: VW ID.4
Aldrig startat med så låg SoC men det låter lite väl hårda tyglar att detta redan drar i vid 10%.
Hamnade i turtlemode i backen upp till Lindvallen förra veckan.
Då var jag nere på 5% och innan jag var uppe på toppen var det nere i 2% och 6km.
Hamnade i turtlemode i backen upp till Lindvallen förra veckan.
Då var jag nere på 5% och innan jag var uppe på toppen var det nere i 2% och 6km.
Re: VW ID.4
Varför har du inte med vad han skrev?Zalman3 skrev:Ska det vara så att vid 10% och 27km kvar i räckvidd så går det inte att köra fortare än 7km/h?
Stå parkerad i 5 timmar med 5% i minusgrader är väl inte bra för någon elbil. Kallstart också.
Vad gör en Tesla efter 5 timmar i minus med 5%?
Re: VW ID.4
Inga problem.
Vad gör en Tesla efter 5 timmar i minus med 5%?
Visst, med riktigt låg laddning så får du en effektbegränsning.
På 12.000 mil kommer jag inte ihåg att jag har haft mindre än 150kW elmotoreffekt, oavsett kyla och laddning.
Det enda reella problemet med att ha lite laddning och rejäl kyla är att jag inte kan slå på värmen med appen under en viss nivå.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW ID.4
Härligt!Zalman3 skrev:Inga problem.
Vad gör en Tesla efter 5 timmar i minus med 5%?
Visst, med riktigt låg laddning så får du en effektbegränsning.
På 12.000 mil kommer jag inte ihåg att jag har haft mindre än 150kW elmotoreffekt, oavsett kyla och laddning.
Det enda reella problemet med att ha lite laddning och rejäl kyla är att jag inte kan slå på värmen med appen under en viss nivå.
För jag har heller inte haft några problem att köra min ID.4 <10% och heller aldrig fått upp sköldpaddan.
Men däremot så kan jag starta min värme via appen också under 10%.
- lloydfabege
- Teslaägare
- Inlägg: 195
- Blev medlem: 05 maj 2021 17:56
Re: VW ID.4
Samma här, inga problem under 10%.Kubi skrev:Härligt!Zalman3 skrev:Inga problem.
Vad gör en Tesla efter 5 timmar i minus med 5%?
Visst, med riktigt låg laddning så får du en effektbegränsning.
På 12.000 mil kommer jag inte ihåg att jag har haft mindre än 150kW elmotoreffekt, oavsett kyla och laddning.
Det enda reella problemet med att ha lite laddning och rejäl kyla är att jag inte kan slå på värmen med appen under en viss nivå.
För jag har heller inte haft några problem att köra min ID.4 <10% och heller aldrig fått upp sköldpaddan.
Men däremot så kan jag starta min värme via appen också under 10%.
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
VW ID4 RWD (2021)
Re: VW ID.4
Kanske ni har olika versioner på mjukvaran?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- lloydfabege
- Teslaägare
- Inlägg: 195
- Blev medlem: 05 maj 2021 17:56
Re: VW ID.4
Sen några dagar tillbaka har jag senaste, 2.3, men har inte kört under 10% med den. Den jag hade innan var 2.1 som alla ID.4 levereras med.martinot skrev:Kanske ni har olika versioner på mjukvaran?
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
VW ID4 RWD (2021)