VW ID.4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW ID.4

Inlägg av Fredrik j »

Dodde skrev:
Maw skrev:
Största nackdelen med ID4 är att den aldrig verkar komma till mig.

Beställde en 1st max i mitten av november som skulle levereras i mars. Sen blev den försenad till maj och igår fick jag ett förseningsmail till att den kommer först i juni eller juli :cry:

Bilen är en personalbil så det är hyfsat viktigt att jag får den före den 1/7.

Beställde i dag en Polestar 2 istället, de har leveransklara bilar som ska kunna levereras på rätt sida om halvårsskiftet. Hoppas de håller tiden... säljaren på VW får några dagar på sig att hitta en lösning, sedan avbeställer jag ID4:an.
Är det bara 1st Max som är problemet? Känns som det då jag sett många andra fått sin 1st, surt med ovissheten, för dåligt.

Förutom Polestar 2, vad finns det annars för bilar man kan få innan 1 juli om man beställer idag tro?
VW har ju 42 bilar för ”omgående leverans” det kan ju inte betyda fram i sommar...

https://lagerbilar.vwgroup.se/volkswage ... Q==&page=1
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3234
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW ID.4

Inlägg av Maw »

Fredrik j skrev:
Dodde skrev:
Maw skrev:
Största nackdelen med ID4 är att den aldrig verkar komma till mig.

Beställde en 1st max i mitten av november som skulle levereras i mars. Sen blev den försenad till maj och igår fick jag ett förseningsmail till att den kommer först i juni eller juli :cry:

Bilen är en personalbil så det är hyfsat viktigt att jag får den före den 1/7.

Beställde i dag en Polestar 2 istället, de har leveransklara bilar som ska kunna levereras på rätt sida om halvårsskiftet. Hoppas de håller tiden... säljaren på VW får några dagar på sig att hitta en lösning, sedan avbeställer jag ID4:an.
Är det bara 1st Max som är problemet? Känns som det då jag sett många andra fått sin 1st, surt med ovissheten, för dåligt.

Förutom Polestar 2, vad finns det annars för bilar man kan få innan 1 juli om man beställer idag tro?
VW har ju 42 bilar för ”omgående leverans” det kan ju inte betyda fram i sommar...

https://lagerbilar.vwgroup.se/volkswage ... Q==&page=1
Efter vad jag förstått så är det 1st-varianterna som är försenade. Ska vara någon detalj på dem som inte går att få fram, vad det nu kan vara. Vet inte om det gäller både 1st base och Max.
Fördelen med 1st Max är att det är så lågt förmånsvärde på den eftersom all utrustning är inkluderad i priset.
Dasko
Inlägg: 12
Blev medlem: 13 jun 2020 07:30

Re: VW ID.4

Inlägg av Dasko »

Maw skrev:
Fredrik j skrev:
Dodde skrev:
Maw skrev:
Största nackdelen med ID4 är att den aldrig verkar komma till mig.

Beställde en 1st max i mitten av november som skulle levereras i mars. Sen blev den försenad till maj och igår fick jag ett förseningsmail till att den kommer först i juni eller juli :cry:

Bilen är en personalbil så det är hyfsat viktigt att jag får den före den 1/7.

Beställde i dag en Polestar 2 istället, de har leveransklara bilar som ska kunna levereras på rätt sida om halvårsskiftet. Hoppas de håller tiden... säljaren på VW får några dagar på sig att hitta en lösning, sedan avbeställer jag ID4:an.
Är det bara 1st Max som är problemet? Känns som det då jag sett många andra fått sin 1st, surt med ovissheten, för dåligt.

Förutom Polestar 2, vad finns det annars för bilar man kan få innan 1 juli om man beställer idag tro?
VW har ju 42 bilar för ”omgående leverans” det kan ju inte betyda fram i sommar...

https://lagerbilar.vwgroup.se/volkswage ... Q==&page=1
Efter vad jag förstått så är det 1st-varianterna som är försenade. Ska vara någon detalj på dem som inte går att få fram, vad det nu kan vara. Vet inte om det gäller både 1st base och Max.
Fördelen med 1st Max är att det är så lågt förmånsvärde på den eftersom all utrustning är inkluderad i priset.
Även min 1st Max har oklart leveransdatum, beställd 2/12. Har läst på ett tyskt forum att det ska vara det svarta taket som det är brist på, låter märkligt men vem vet.

Har du en klausul i kontraktet att du kunde avbeställa eller hur har du motiverat det till ÅF?
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3234
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW ID.4

Inlägg av Maw »

Dasko skrev:
Maw skrev:
Fredrik j skrev:
Dodde skrev:
Maw skrev:
Största nackdelen med ID4 är att den aldrig verkar komma till mig.

Beställde en 1st max i mitten av november som skulle levereras i mars. Sen blev den försenad till maj och igår fick jag ett förseningsmail till att den kommer först i juni eller juli :cry:

Bilen är en personalbil så det är hyfsat viktigt att jag får den före den 1/7.

Beställde i dag en Polestar 2 istället, de har leveransklara bilar som ska kunna levereras på rätt sida om halvårsskiftet. Hoppas de håller tiden... säljaren på VW får några dagar på sig att hitta en lösning, sedan avbeställer jag ID4:an.
Är det bara 1st Max som är problemet? Känns som det då jag sett många andra fått sin 1st, surt med ovissheten, för dåligt.

Förutom Polestar 2, vad finns det annars för bilar man kan få innan 1 juli om man beställer idag tro?
VW har ju 42 bilar för ”omgående leverans” det kan ju inte betyda fram i sommar...

https://lagerbilar.vwgroup.se/volkswage ... Q==&page=1
Efter vad jag förstått så är det 1st-varianterna som är försenade. Ska vara någon detalj på dem som inte går att få fram, vad det nu kan vara. Vet inte om det gäller både 1st base och Max.
Fördelen med 1st Max är att det är så lågt förmånsvärde på den eftersom all utrustning är inkluderad i priset.
Även min 1st Max har oklart leveransdatum, beställd 2/12. Har läst på ett tyskt forum att det ska vara det svarta taket som det är brist på, låter märkligt men vem vet.

Har du en klausul i kontraktet att du kunde avbeställa eller hur har du motiverat det till ÅF?
Nej, ingen speciell klausul. Ringde upp försäljaren i fredags för stt stämma av läget. Jag uttryckte min oro för att den skulle komma efter den 1/7 och att jag funderade på att avbryta beställningen pga förseningen. Han svarade att det gick bra att avbeställa med tanke på omständigheterna.

Jag misstänker att de kommer kunna sälja den ganska enkelt till någon annan kund. Om man specar en likadan nu så hamnar man typ 50000kr högre än vad 1st Max hade som listpris. Jag fick dessutom 4% rabatt på listpriset när jag beställde.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW ID.4

Inlägg av Zalman3 »

Väntar du på 4WD?
28 april får du svar.


With the new ID.4 GTX, Volkswagen is showing the first sporty top-of-the-range electric model on April 28th: In Europe, the respective performance models of the ID. Family will wear the logo GTX in the future. Similar to GTI and GTE, it stands for its own product brand - it charges the world of electric mobility from Volkswagen with new, intelligent sportiness.
DB2021AU00292_x750.jpg
https://www.volkswagen-newsroom.com/en/ ... amily-7016

Edit:
Tillägget för 4WD i Tyskland är 4.000 euro, klart prisvärt.
Nu fattas bara 170 kW laddningen och V2L.

AWD / fyrhjulsdrift
ID.4X 195 kW (265 hk)
ID.4GTX 225 kW (306 hk)
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW ID.4

Inlägg av Dodde »

Dasko skrev:
Maw skrev:
Fredrik j skrev:
Dodde skrev:
Maw skrev:
Största nackdelen med ID4 är att den aldrig verkar komma till mig.

Beställde en 1st max i mitten av november som skulle levereras i mars. Sen blev den försenad till maj och igår fick jag ett förseningsmail till att den kommer först i juni eller juli :cry:

Bilen är en personalbil så det är hyfsat viktigt att jag får den före den 1/7.

Beställde i dag en Polestar 2 istället, de har leveransklara bilar som ska kunna levereras på rätt sida om halvårsskiftet. Hoppas de håller tiden... säljaren på VW får några dagar på sig att hitta en lösning, sedan avbeställer jag ID4:an.
Är det bara 1st Max som är problemet? Känns som det då jag sett många andra fått sin 1st, surt med ovissheten, för dåligt.

Förutom Polestar 2, vad finns det annars för bilar man kan få innan 1 juli om man beställer idag tro?
VW har ju 42 bilar för ”omgående leverans” det kan ju inte betyda fram i sommar...

https://lagerbilar.vwgroup.se/volkswage ... Q==&page=1
Efter vad jag förstått så är det 1st-varianterna som är försenade. Ska vara någon detalj på dem som inte går att få fram, vad det nu kan vara. Vet inte om det gäller både 1st base och Max.
Fördelen med 1st Max är att det är så lågt förmånsvärde på den eftersom all utrustning är inkluderad i priset.
Även min 1st Max har oklart leveransdatum, beställd 2/12. Har läst på ett tyskt forum att det ska vara det svarta taket som det är brist på, låter märkligt men vem vet.

Har du en klausul i kontraktet att du kunde avbeställa eller hur har du motiverat det till ÅF?
Har du inte fått en lev.datum? Är den bekräftad av fabrik? Dom ska inte kunna flyttas då men vet inte om det är sant.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: VW ID.4

Inlägg av dd88 »

Maw skrev:
Dasko skrev:
Har du en klausul i kontraktet att du kunde avbeställa eller hur har du motiverat det till ÅF?
Nej, ingen speciell klausul. Ringde upp försäljaren i fredags för stt stämma av läget. Jag uttryckte min oro för att den skulle komma efter den 1/7 och att jag funderade på att avbryta beställningen pga förseningen. Han svarade att det gick bra att avbeställa med tanke på omständigheterna.

Jag misstänker att de kommer kunna sälja den ganska enkelt till någon annan kund. Om man specar en likadan nu så hamnar man typ 50000kr högre än vad 1st Max hade som listpris. Jag fick dessutom 4% rabatt på listpriset när jag beställde.
Det finns en klausul i köpeavtalet, VW följer MRFs villkor (som alla andra seriösa tillverkare)
4. Leveranstid och leveransförsening
A. Beräknad leveransdag ska anges på köpeavtalet. Har en leveransdag inte avtalatslevereras bilen inom skälig tid, normalt två veckor för en begagnad bil och tolv veckor för en ny bil, från den dag då köparen undertecknade köpeavtalet.
B. Vid leveransförsening ska säljföretaget snarast underrätta köparen. Om förseningen är av väsentlig betydelse för en konsument – vid denna bedömning ska såväl tidsaspekten som det egna behovet beaktas – får han häva köpet om han inom skälig tid efter underrättelsen meddelar säljföretaget detta.
C. Konsumenten kan i stället ge säljföretaget en bestämd tilläggstid för leveransen, minsttvå veckor. Konsumenten får häva köpet om bilen inte avlämnas inom tilläggstiden. Har konsumenten uppmanat säljföretaget att leverera får konsumenten alltid häva köpet om bilen inte avlämnas inom en skälig tid därefter, normalt tre veckor.
D. Säljföretaget är inte skyldigt att leverera om detta är omöjligt p g a de förutsättningarsom anges i 12 § KKL.
E. Köparen har rätt till ersättning för den skada han drabbas av p g a leveransförsen-ingen, se punkten 10.
F. Avser köpet en specialleverans som säljföretaget inte kan sälja utan väsentlig förlust får köparen häva köpet endast om syftet med köpet är väsentligt förfelat genom förseningen och säljföretaget insåg eller borde ha insett detta.
G. En konsument har rätt att hålla inne betalningen vid säljarens dröjsmål enligt 11 § KKL.
H.En näringsidkare får häva köpet om säljföretaget förfarit vårdslöst och företaget inteinom skälig tid, normalt en månad från en uppmaning att leverera, levererat bilen. Hävningsrätt föreligger dock endast om förseningen är av väsentlig betydelse för näringsidkaren.
https://www.mrf.se/wp-content/uploads/2 ... PROVEX.pdf
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW ID.4

Inlägg av Zalman3 »

Munro får mothugg.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
Munro får mothugg.
Tyckte den var rätt intressant och balanserad.

Sedan verkar UX-killen (som precis beställt en ID4 privat till sig själv) dock argumentera för att användargränssnittets största fördel för kunderna är att de känner igen sig när de går från en fossil-VW till en elbils-VW. Det kan han säkert ha rätt i. Han tycker att de viktigaste med användargränssnitt är en röd tråd och konsekvens från gamla produkter till nya, så att man inte känner sig vilsen när man byter till en ny bil.

Munro å andra sidan argumenterar för att han som gammal man och nybörjare i både Tesla och ID, föredrar starkt Teslas gränssnitt som enklare att hitta i och förstå. Första gången han satte sig en en Tesla M3 och skulle köra iväg lärde sig allt enkelt och intuitivt, och var hemma i användargränssnittet på en halvtimme, medans han efter flera timmar i ID4 inte förstod sig på uppbyggnaden eller logiken. Han tyckte det var rörigt att få fram rätt skärmar och rätt information som han sökte i ID4.

UX-killen tyckte att frunkar inte var något som han använde. Han tyckte att de måste vara elektriskt helt öppnings/stängningsbara (som bagageluckor) för att han skulle se nyttan med de. Munro tyckte att frunk var en bra sak som alla elbilar borde ha för laddkablar, etc. (även om han inte specificerade det direkt så i denna videon). Vidare så tyckte Munro att det dubbla lönnfacksgolvet bak i ID4 (den som är 5-6 cm i höjd) är waste och i princip meningslöst.

Tyckte det var en rätt intressant och bra debatt med olika åsikter om M3, ID4, mm.

De verkade bägge överens om att byggkvaliteten är vida överlägsen på ID4 jämfört med M3, och att VW behöver uppdatera buggar och lagg i mjukvaran på ID4. Där var "kombattanterna" mer eller mindre helt överens. Men intressant att de hade så olika åsikter i övrigt, och kul när olika YouTubers bjuder in varandra för diskussion även när de avviker och talar emot varandra!

Såg förresten en rätt intressant video om Munro där han pratat om innovation med Zen Matoshi (Hyperloop, Faraday, etc.), och att nöden är moderns uppfinnare till kreativitet. Munro tog även upp exempel och berättade om hur han ett tag i livet hade det ekonomiskt tufft när han sagt upp sig från sin vanliga anställning, skilt sig från sin fru, och svårt att få det att gå runt. Levde nästan som en luffare ett tag och sov i bilen när det var som allra värst under en del av hans liv och karriär:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW ID.4

Inlägg av Mickep »

Det är en sak att argumentera för röd tråd i ui och en sak att argumentera att det är laggigt och buggit (som går att fixa).
Vet inte om det gör så mycket att det inte finns en minimal frunk i id bilarna. (det är inte tänkt att man skall öppna motorhuvarna om man tänker på hur det ser ut).
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

Mickep skrev:
Det är en sak att argumentera för röd tråd i ui och en sak att argumentera att det är laggigt och buggit (som går att fixa).
Hur vet du att det går att fixa?
Finns en rätt stor risk att HWn är för klen helt enkelt, detta är ju budgetbilar.
Det är rätt störigt att när man sätter sig i bilen så kan man inte omedelbart navigera, utan man måste vänta någon minut på att systemet skall starta ordentligt. Som att starta en gammal stationär dator med hårddisk. Det har inte jag tålamod med iaf.

Men nu med carplay och Google maps satt till satellitvy känner jag mig åtminstone lite mer hemma. Man behöver inte klicka på online/offline varje gång, det är ”bara” att vänta så går den in i Carplay automagiskt, om man nu hade det aktivt senast.

Förövrigt kan jag meddela att det funkar utmärkt att ladda ID4an med Tesla UMC.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW ID.4

Inlägg av Mickep »

Samma som att säga att det inte går att fixa. Beror vilken inställning man har.
Sedan om det blir tillfredställande är en annan sak. Vet inget om klen hårdvara, har inte hört något om det.
Kubi
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW ID.4

Inlägg av Kubi »

Volkswagen ID.4 named World Car of the Year 2021
https://www.autoexpress.co.uk/volkswage ... -year-2021
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

Mickep skrev:
Samma som att säga att det inte går att fixa. Beror vilken inställning man har.
Sedan om det blir tillfredställande är en annan sak. Vet inget om klen hårdvara, har inte hört något om det.
Zalman skrev om det senast här i denna tråden gällande bättre hårdvara/datorchip i ID-bilarna för den kinesiska marknaden, och sämre hårdvarukapacitet till den i ID-bilar utanför Kina (men har även hört tidigare om det, rätt eller fel):

viewtopic.php?f=29&t=24901
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW ID.4

Inlägg av iAkita »

Munro kände inte igen hemknappen, som ser ut exakt som den gjort på smartphones och tablets i flera år nu. Därför och fastnade ha i en meny där det inte gick att få fram kartan. Videon är nästan plågsam att se, han framstår verkligen som en gammal gubbe som börjar bli långsam i tanken:



Men frågan är hur han ens lyckades hamna i den menyn? Det är inte den som visas när bilen sätts på och det känns väldigt märkligt att han tryckt på "Vehicle" istället för "Navigation" i huvudmenyn när han ville få fram en karta. I en annan video uppgav han att bilen dragit 22% på en sträcka om 25 miles, när rutten han körde i själva verket var 39 miles. Antingen är han "past his prime", eller också är han väldigt mycket patriot vad det gäller biltillverkare. Att Teslas UI skulle vara mycket mer intuitivt i samtliga avseenden kan man också ställa sig frågande till. Att till exempel ställa in korrekt körposition eller försöka förstå sig på vindrutetorkarna när automatiken inte fungerar som den ska är väl inte helt uppenbart för den oinsatte.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

iAkita skrev:
. Antingen är han "past his prime", eller också är han väldigt mycket patriot vad det gäller biltillverkare. Att Teslas UI skulle vara mycket mer intuitivt i samtliga avseenden kan man också ställa sig frågande till.
Tror inte du behöver vara riktigt så konspiratorisk, och hitta bortförklaringar. Han är nog absolut inte han är "patriot" på det sätter som du försöker få det till här.

1. Han har konsultat och jobbat rätt mycket för många kinesiska bilbolag. Har tydligen goda kontakter med kommunistregimen (träffat Xi mflr.).

2. Vidare så var han tidigare direkt negativ till Tesla i många år, och direkt kritiska och trodde de inte skulle han en chans mot europeiska tillverkare börjar med elbilar.

3. Efter att han ändrat åsikt om Tesla (efter år av kritik), så har han sett VAG och VW som de som kommer lyckas bäst att jaga Tesla. Så han är inte alls negativ till VW/VAG (som du verkar tro).

Tror det är så enkelt att han är dålig på IT, och som "vanlig" människa, och speciellt äldre person, så är ett lättförstått användargränssnitt extremt viktigt. Tror inte du behöver vara mer konspiratorisk än så.

Vi är många på detta forum som är IT/tekniknördar, och vi har självklart lättare med sådant här. Se han som ett test av en ren novis.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: VW ID.4

Inlägg av Dexter »

S Munro är definitivt ingen IT människa utan en rätt kvalificerad Mekanisk Ingenjör.
Han sågar Model 3 ganska bra när det gäller ihopbyggnad av bärande karosskomponenter och har förslag hur man kan förbättra dem.
Kaross komponenterna är alldeles för många till antal och får svetsas ihop till en del.
Komponenterna har bra tolerans var för sig men feltoleransen adderas ju för varje del som kommer till den hopsatta kompletta delen.
Det är därför det är svårare att justera ihop de yttre delarna typ skärmar dörrar och få dem att passa perfekt.
Detta kan leda till panel-gaps.
Munro föreslog att pressa större bärande karrossdelar för att inte addera toleranserna.
Detta görs nu på Model Y vilket gör kommer bli bättre passform och mindre eller inga panel-gaps.
Det kommer troligen också implementeras på Model 3 senare.
Han lovordar Model Y efter nedplockning i molekyler men inte Model 3.(karossmässigt)
Det var därför jag föreslog att ni kunde titta på hans videos.
Men några av er tyckte han var köpt av tesla med mera och ett påhopp att ID4 skulle vara en dålig bil.
Så är det inte utan ID4 är en mycket snygg bil och säkert bra också.
Alla bilar har sina "solfläckar".
Det är bra att veta dem innan man köper sin bil så man är medveten om det och accepterar dem.
Så det är ju bra ju fler EV som kommer ut desto mer har vi att välja på.
Det går aldrig diskutera typ "min bil är bättre än din" det går åt skogen och en del blir irriterade.
Var och en köper givetvis den bil de tycker bäst om.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW ID.4

Inlägg av iAkita »

martinot skrev:
iAkita skrev:
. Antingen är han "past his prime", eller också är han väldigt mycket patriot vad det gäller biltillverkare. Att Teslas UI skulle vara mycket mer intuitivt i samtliga avseenden kan man också ställa sig frågande till.
Tror inte du behöver vara riktigt så konspiratorisk, och hitta bortförklaringar. Han är nog absolut inte han är "patriot" på det sätter som du försöker få det till här.

1. Han har konsultat och jobbat rätt mycket för många kinesiska bilbolag. Har tydligen goda kontakter med kommunistregimen (träffat Xi mflr.).

2. Vidare så var han tidigare direkt negativ till Tesla i många år, och direkt kritiska och trodde de inte skulle han en chans mot europeiska tillverkare börjar med elbilar.

3. Efter att han ändrat åsikt om Tesla (efter år av kritik), så har han sett VAG och VW som de som kommer lyckas bäst att jaga Tesla. Så han är inte alls negativ till VW/VAG (som du verkar tro).

Tror det är så enkelt att han är dålig på IT, och som "vanlig" människa, och speciellt äldre person, så är ett lättförstått användargränssnitt extremt viktigt. Tror inte du behöver vara mer konspiratorisk än så.

Vi är många på detta forum som är IT/tekniknördar, och vi har självklart lättare med sådant här. Se han som ett test av en ren novis.
Jag är inte konspiratoriskt lagd av mig och tror inte att det är så. Men annars är det ju bara sorgligt. Först tyckte jag det var lite roligt när han avslutade videon med att säga att det var en bra bil för gamla människor samtidigt som han inte klarade av en så enkel uppgift som att ta sig tillbaka till huvudmenyn genom att trycka på hemknappen. Men sen tyckte jag mest synd om honom för att han visar upp sin mentala tillbakagång offentligt.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: VW ID.4

Inlägg av Mickep »

Tycker munroes kritik av tesla var befogad, det är hans åsikt och han talade om varför han tyckte sådant. De ändrade mycket av vad han påpekade. Och det gjorde honom nöjd. (och en del tål inte kritik sk ********) . Han fick utstå personangrepp. Han har dock köpt och sålt tsla aktier så han kan numera vara biased i en positiv riktning.
Vad som menades att han trodde vw skulle ta över tesla vad var han trodde. (de var de som hade stört chans enligt honom) med id4 menar han var en besvikelse. Ryssen håller inte med. id4 är en bra bil kanske inte nydanande men gör sitt jobb. ganska billig, bra körupplevelse liten vändcirkel, kan dra last, har väldigt bra bagageutrymme (även utan frunk). Så visst kan den hitta sin kundgrupp.
Ang om kina har bättre hårdvara i sin version så kan det mycket väl leta sig till europeiska bilar också.
Revoltra
elbilist
Inlägg: 92
Blev medlem: 26 aug 2020 16:50

Re: VW ID.4

Inlägg av Revoltra »

Hm. Tydligen kan man inte längre beställa id4 i gult.
Kubi
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW ID.4

Inlägg av Kubi »

Revoltra skrev:
Hm. Tydligen kan man inte längre beställa id4 i gult.
Blev den för dyr tro?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

Revoltra skrev:
Hm. Tydligen kan man inte längre beställa id4 i gult.
Bra - alltid tyckt det var hemsk färg!

Troligen ingen storsäljare heller.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

Gul ser inte så tokig ut IRL med solsken och 21" fälgar.

Noterat att om man kör Apple maps så får man navigeringsanvisningar på den lilla displayen också. Det fick jag inte med Google maps eller Waze.
Men ska man ha idlight också så måste man köra inbyggda navigatorn verkar det som.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
nx00
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 aug 2017 08:28

Re: VW ID.4

Inlägg av nx00 »

Om man har heads-up display visas Apple Maps nav där också men tyvärr inte med Augumented Reality pilarna. Borde kunna patchas in senare för AR och id light.
Kia Ceed SW PHEV
Tesla Model 3 Performance
VW ID.3 1st Max
Tesla Model 3 SR+
Kubi
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW ID.4

Inlägg av Kubi »

martinot skrev:
Revoltra skrev:
Hm. Tydligen kan man inte längre beställa id4 i gult.
Bra - alltid tyckt det var hemsk färg!

Troligen ingen storsäljare heller.
Gul, blå och Mangan har varit klara favoriter i Facebook grupperna :D
Skriv svar