Aida skrev:martinot skrev:Kul!
Ser fram emot att ha en, eller två, E-GMP med i nästa års SECC. Tror det kan sätta en riktigt bra press på de andra om plats #1.
Hade jag fått välja endast en E-GMP-bil (och det är nog inget dåligt val), så hade även jag helt klart gått på en EV6 framför Ioniq 5.
…för mer än 100 000 kr extra?? Med sämre baksäte och bagage? Är du gjord av pengar?
Nu köper jag inte nya bilar kontant, utan leasar de som förmånsbilar hos arbetsgivare (som råkar vara eget bolag just nu).
Är inte på gång att köpa varken en Ioniq 5, EV6 eller någon annan ny bil (var mer ett val i en teoretisk situation). Har precis bytt ut min gamla 2019 M3 AWD LE till en ny 2021 M3 AWD LR för två månader sedan, så inte aktuellt att byta elbil för mig alls just nu.
Behöver jag om 2-4 år något som lastar mer än M3 så hade personligen troligen valt en MY AWD LR med 4680-celler.
Men vi får se. Kan ju ha kommit andra nya elalternativ då som inte finns på marknaden idag. Är ju det som är roligt med elbilar; händer mycket både hos Tesla, men även med andra tillverkare!
Gällande pengar så är nog fel att enbart stirra sig blind på inköpspriset. Brukar försöka göra en TCO för att se på den totala kostnaden under hela ägandeperioden.
Mina M3:or är nog de mest prisvärda fabriksnya bilar jag någonsin haft i hela mitt liv. Extremt låg värdeminskning, låga försäkringskostnader, låga förmånsvärden, extremt hög prestanda, enormt kul körglädje, inga servicekostnader (0.-), låga räntekostnader (1,96%) och en drivmedelskostnad när jag laddar hemma på ca 1,30 SEK/milen (när jag inte kör aggressivt/tokigt på skoj).
Har aldrig haft så låga kostnader, och aldrig så högt presterande bil. Ration kul/krona är enorm! Så extremt billig bil skulle jag säga (för mitt behov och användningsfall).