VW ID.4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW ID.4

Inlägg av Zalman3 »


Audi Plans 2022 Q4 e-tron Sportback With 100 kWh Battery And 600 Km Range.

Beginning in 2022, Audi will offer a Sportback version of its Q4 electric SUV with a 100 kWh battery and 600 kilometers of range.

https://cleantechnica.com/2020/09/14/au ... -km-range/

Så jag utgår ifrån att alla MEB bilar får 100kWh batteri och 170kW laddning 2022.

Men att befintliga MEB bilar kan via en mjukvaru uppdatering få 170 kW laddning har jag inte läst om.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

Zalman3 skrev:

Audi Plans 2022 Q4 e-tron Sportback With 100 kWh Battery And 600 Km Range.

Beginning in 2022, Audi will offer a Sportback version of its Q4 electric SUV with a 100 kWh battery and 600 kilometers of range.

https://cleantechnica.com/2020/09/14/au ... -km-range/

Så jag utgår ifrån att alla MEB bilar får 100kWh batteri och 170kW laddning 2022.

Men att befintliga MEB bilar kan via en mjukvaru uppdatering få 170 kW laddning har jag inte läst om.
Den där artikeln säger att sportback skulle komma senare, och med 100kwh från start.
Nu vet vi att så inte är fallet. Sportback kom samtidigt, och med samma batterikapacitet som den vanliga.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW ID.4

Inlägg av chaffis75 »

taliz skrev:
chaffis75 skrev:
taliz skrev:
martinot skrev:
taliz skrev:

MEB har längre räckvidd och laddar snabbare mätt i räckvidd/minut, vilket är vad som räknas i praktiken.
MEB har också OTA samt bättre innerutrymmen, trots betydligt mindre bilar på utsidan.
Sist men inte minst är priset ca hälften.
Så nog är MEB ett klart steg framåt allt.
OTA är bra, etc. Men nu avsåg jag utvecklingen (eller rättare sagt tillbakagången) enbart just på laddeffektsidan - som jag är besviken på.

Sedan håller jag med om att man som köpare måste se till helheten, och då är ju även förbrukningen en minst lika viktig del av ekvationen.

Där har jag en mer skepsis till Hyundai och Ioniq 5 som verkar ha stora problem med det (iaf. jämfört med ID och Tesla).
MEB är mjukvarulåst nu, just pga etron. Om de gett MEB 170kw från start så skulle de ha ännu svårare att fortsätta sälja gamla etron.
Låter som du spekulerar eller vad har du för källa på detta.
Logiskt tänkande. VW är inte helt korkade.
Det har ryktats om 170kw(och 130 till lilla batteriet) ett bra tag, ingen rök utan eld brukar man säga.
MEB skall ju hålla några år så de kommer öka kapaciteten allt eftersom, både när det gäller laddkapacitet i kw och batterikapacitet i kWh.
Det har också ryktats om en refresh för gamla etron till årsm 2022, med betydligt bättre räckvidd(troligen med NCMA celler).
Jag tror man då kommer skruva upp laddhastigheten för den till över 200kw. Samtidigt kommer man passa på att öka MEB med lilla batteriet till 130kw och stora till 170kw.
Voila, fortsatt tydlig separering mellan "budget" och "premium".
Ok så spekulation..

Säger inte du har fel men du vet inte..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Fossilfritt
Inlägg: 35
Blev medlem: 29 maj 2021 08:01

Re: VW ID.4

Inlägg av Fossilfritt »

Har ni koll på dessa teknikspecar på ID4?? Visar bl a kylsystem, samtliga komponenter i detalj, stålram i 3D osv

https://www.vwidtalk.com/threads/id-4-d ... htsa.1705/
nomis
Inlägg: 4
Blev medlem: 04 aug 2021 08:53

Re: VW ID.4

Inlägg av nomis »

Hej!

Ny här. Funderar på att köpa en Enyaq eller ID.4 med det lilla batteriet och värmepump. Detta skulle bli min första elbil.

Har dock lite svårt att bli säker på om räckvidden är tillräcklig. Jag kör regelbundet (några gånger per månad) en sträcka på ca 17 mil varav 14 mil är motorväg 120 km/h. detta vill vi klara utan laddstopp. Spontant känns det som att det måste vara OK, det är ju mindre än hälften av WLTP-räckvidden?

Men:
Funkar det på vintern? (Vinterdäck, kyla)
Funkar det med en släpkärra efter bilen?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

nomis skrev:
Hej!

Ny här. Funderar på att köpa en Enyaq eller ID.4 med det lilla batteriet och värmepump. Detta skulle bli min första elbil.

Har dock lite svårt att bli säker på om räckvidden är tillräcklig. Jag kör regelbundet (några gånger per månad) en sträcka på ca 17 mil varav 14 mil är motorväg 120 km/h. detta vill vi klara utan laddstopp. Spontant känns det som att det måste vara OK, det är ju mindre än hälften av WLTP-räckvidden?

Men:
Funkar det på vintern? (Vinterdäck, kyla)
Funkar det med en släpkärra efter bilen?
Skall du endast använda hälften av WLTP så kommer det gå fint även på vintern utan några problem. Då har du fint med marginal.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW ID.4

Inlägg av iAkita »

Jag har i princip bestämt mig för att skaffa en Kia EV6, så om det är någon som är intresserad av att ta över min ID4 1st Max i färgen Honey Yellow (som inte går att beställa längre), efter jag fått miljöbonusen i Oktober, får ni höra av er med ett bud. Priset för en ny ID4 med motsvarande konfiguration är idag 647 000 kr, minus miljöbonus och eventuella rabatter.

Det här kan vara bland det dummaste bilbyte jag gjort. Jag har aldrig trivts så bra med en bil som med min ID4. Men jag har svårt att motstå när det kommer ut nya bilar på marknaden. Trivs jag inte med EV6:an får jag väl i värsta fall sälja den efter ett halvår och köpa en ID4 igen.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW ID.4

Inlägg av Zalman3 »

iAkita skrev:
Jag har i princip bestämt mig för att skaffa en Kia EV6, så om det är någon som är intresserad av att ta över min ID4 1st Max i färgen Honey Yellow (som inte går att beställa längre), efter jag fått miljöbonusen i Oktober, får ni höra av er med ett bud. Priset för en ny ID4 med motsvarande konfiguration är idag 647 000 kr, minus miljöbonus och eventuella rabatter.

Det här kan vara bland det dummaste bilbyte jag gjort. Jag har aldrig trivts så bra med en bil som med min ID4. Men jag har svårt att motstå när det kommer ut nya bilar på marknaden. Trivs jag inte med EV6:an får jag väl i värsta fall sälja den efter ett halvår och köpa en ID4 igen.
Varför inte en Ioniq 5?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

iAkita skrev:
Jag har i princip bestämt mig för att skaffa en Kia EV6, så om det är någon som är intresserad av att ta över min ID4 1st Max i färgen Honey Yellow (som inte går att beställa längre), efter jag fått miljöbonusen i Oktober, får ni höra av er med ett bud. Priset för en ny ID4 med motsvarande konfiguration är idag 647 000 kr, minus miljöbonus och eventuella rabatter.

Det här kan vara bland det dummaste bilbyte jag gjort. Jag har aldrig trivts så bra med en bil som med min ID4. Men jag har svårt att motstå när det kommer ut nya bilar på marknaden. Trivs jag inte med EV6:an får jag väl i värsta fall sälja den efter ett halvår och köpa en ID4 igen.
Vad lockar med EV6? Större chans till vinst i nästa års SECC? ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW ID.4

Inlägg av iAkita »

Zalman3 skrev:
iAkita skrev:
Jag har i princip bestämt mig för att skaffa en Kia EV6, så om det är någon som är intresserad av att ta över min ID4 1st Max i färgen Honey Yellow (som inte går att beställa längre), efter jag fått miljöbonusen i Oktober, får ni höra av er med ett bud. Priset för en ny ID4 med motsvarande konfiguration är idag 647 000 kr, minus miljöbonus och eventuella rabatter.

Det här kan vara bland det dummaste bilbyte jag gjort. Jag har aldrig trivts så bra med en bil som med min ID4. Men jag har svårt att motstå när det kommer ut nya bilar på marknaden. Trivs jag inte med EV6:an får jag väl i värsta fall sälja den efter ett halvår och köpa en ID4 igen.
Varför inte en Ioniq 5?
Jag har redan tröttnat lite på designen, sen har den mindre batteri, (marginellt) sämre räckvidd och prestanda, och en interiör som inte tilltalar mig. Men framförallt verkar det vara väldigt lång leveranstid om man vill ha awd.

Edit: Och sen tycker jag matrix-ljusen i ID4 varit fantastiska för mig som ser lite dåligt i mörkrer. Tyvärr finns det inte på Ionic 5.
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 2 gång.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW ID.4

Inlägg av iAkita »

taliz skrev:
iAkita skrev:
Jag har i princip bestämt mig för att skaffa en Kia EV6, så om det är någon som är intresserad av att ta över min ID4 1st Max i färgen Honey Yellow (som inte går att beställa längre), efter jag fått miljöbonusen i Oktober, får ni höra av er med ett bud. Priset för en ny ID4 med motsvarande konfiguration är idag 647 000 kr, minus miljöbonus och eventuella rabatter.

Det här kan vara bland det dummaste bilbyte jag gjort. Jag har aldrig trivts så bra med en bil som med min ID4. Men jag har svårt att motstå när det kommer ut nya bilar på marknaden. Trivs jag inte med EV6:an får jag väl i värsta fall sälja den efter ett halvår och köpa en ID4 igen.
Vad lockar med EV6? Större chans till vinst i nästa års SECC? ;)
Jag önskar att jag kunde förklara det ens för mig själv! Mycket bättre prestanda lockar och V2L lockar en del, även om jag inte är den som trycker gasen i botten ens på min ID4 särskilt ofta och jag inte har en aning om vad jag ska med V2L till. Mest är det nog nyhetens behag som lockar. Jag är lite orolig att den ska vara betydligt mer högljudd än ID4 och det har varit jätteskönt att slippa e-Nirons konstanta plingande och plongande. Ser inte fram mot att få uppleva det igen. Om den inte lever upp till förväntningarna byter jag tillbaka till ID4, kanske en GTX i så fall. Eller en Model Y om Tesla sänker priserna på den.

Självklart kommer jag ställa upp med den i nästa års SECC, så det blir lite mer spännande än i år!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: VW ID.4

Inlägg av Leo »

iAkita: Tror EV6:an med 4WD har liknande leveranstid som Ioniq5 vid NYbeställning. Sen har säkert vissa handlare beställt några ”extra” ;) De jag har talat med har dock sålt slut även på de sen länge… Så nu är det bara ”avhopp” som verkar kunna lösa snabb leveranstid. Dock har tydligen flera kunder beställt RWD och hoppas kunna byta mot 4WD framöver när det närmar sig leverans. Så läge att åka/ringa runt lite till olika handlare om du inte redan gjort det. Större chans att hitta något på en liten ort skulle jag tro.

Beställde min EV6 AWD plus 21:a maj och hoppas få den omkring årsskiftet då min Enyaq borde fått sin bonus och ska säljas. Dock hade leveranstiderna redan då börjat dra iväg för 4WD så osäkert när det blir.

Kom ihåg att lyfta fram att du antagligen har grymt lågt förmånsvärde på din nuvarande ID.4 MAX jämfört med nybeställning och lösa tillval som det är idag.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW ID.4

Inlägg av iAkita »

Leo skrev:
iAkita: Tror EV6:an med 4WD har liknande leveranstid som Ioniq5 vid NYbeställning. Sen har säkert vissa handlare beställt några ”extra” ;) De jag har talat med har dock sålt slut även på de sen länge… Så nu är det bara ”avhopp” som verkar kunna lösa snabb leveranstid. Dock har tydligen flera kunder beställt RWD och hoppas kunna byta mot 4WD framöver när det närmar sig leverans. Så läge att åka/ringa runt lite till olika handlare om du inte redan gjort det. Större chans att hitta något på en liten ort skulle jag tro.

Beställde min EV6 AWD plus 21:a maj och hoppas få den omkring årsskiftet då min Enyaq borde fått sin bonus och ska säljas. Dock hade leveranstiderna redan då börjat dra iväg för 4WD så osäkert när det blir.

Kom ihåg att lyfta fram att du antagligen har grymt lågt förmånsvärde på din nuvarande ID.4 MAX jämfört med nybeställning och lösa tillval som det är idag.
Det blir en GT-line och de verkar levereras först. Har bra kontakt med KC Motors i Malmö efter jag körde SECC2020 med min e-Niro, så jag kommer beställa den där. ID4:an är tyvärr momssmittad, så vad jag förstår är den inte intressant som förmånsbil. Men tack för tipset!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: VW ID.4

Inlägg av Leo »

ID.4:ans låga förmånsvärde kan fortfarande vara intressant för den som ändå tänkte köpa den på sitt företag istället för att leasa den. (Även om de är betydligt färre)

Gillade utseendet bättre på GT-line men valde ändå till slut att ”snåla ner” till plus versionen. Hoppas därmed förlora mindre pengar vid nästa byte. (Som ev blir en Tysktillverkad Model Y)
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW ID.4

Inlägg av iAkita »

Leo skrev:
ID.4:ans låga förmånsvärde kan fortfarande vara intressant för den som ändå tänkte köpa den på sitt företag istället för att leasa den. (Även om de är betydligt färre)

Gillade utseendet bättre på GT-line men valde ändå till slut att ”snåla ner” till plus versionen. Hoppas därmed förlora mindre pengar vid nästa byte. (Som ev blir en Tysktillverkad Model Y)
Aha, så det blir en EV6 för dig också? Då blir det en ny tuff kamp mellan oss i nästa års SECC, om du inte hinner få en Model Y innan dess :D
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: VW ID.4

Inlägg av Leo »

Japp, ny kamp nästa år! :lol:

Byter till EV6 då jag vill testa/lära mig plattformen och hoppas också precis som du att de ändrat en hel del från den e-Niro jag körde tidigare…(Blanksvart plast, pling-plong och dålig ljudisolering). Du slipper i alla fall högblanka skärmkanter med GT-line.

Valde till slut smutsvänlig vanlig blank ”Steel grey” =ljusgrå metallic. Funderade länge på rödmetallic eller mattgrå men vill ha en så ”lättsåld” färg som möjligt. Vilken färg tänker du dig?
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW ID.4

Inlägg av iAkita »

Leo skrev:
Japp, ny kamp nästa år! :lol:

Byter till EV6 då jag vill testa/lära mig plattformen och hoppas också precis som du att de ändrat en hel del från den e-Niro jag körde tidigare…(Blanksvart plast, pling-plong och dålig ljudisolering). Du slipper i alla fall högblanka skärmkanter med GT-line.

Valde till slut smutsvänlig vanlig blank ”Steel grey” =ljusgrå metallic. Funderade länge på rödmetallic eller mattgrå men vill ha en så ”lättsåld” färg som möjligt. Vilken färg tänker du dig?
Färgutbudet är tyvärr ganska begränsat på GT-line av någon anledning, så det får bli en röd. Egentligen hade jag också velat ha en grå men vill inte ha matt lack och Steel grey finns inte på GT-line.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

Kul!

Ser fram emot att ha en, eller två, E-GMP med i nästa års SECC. Tror det kan sätta en riktigt bra press på de andra om plats #1. :)

Hade jag fått välja endast en E-GMP-bil (och det är nog inget dåligt val), så hade även jag helt klart gått på en EV6 framför Ioniq 5.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: VW ID.4

Inlägg av Aida »

martinot skrev:
Kul!

Ser fram emot att ha en, eller två, E-GMP med i nästa års SECC. Tror det kan sätta en riktigt bra press på de andra om plats #1. :)

Hade jag fått välja endast en E-GMP-bil (och det är nog inget dåligt val), så hade även jag helt klart gått på en EV6 framför Ioniq 5.

…för mer än 100 000 kr extra?? Med sämre baksäte och bagage? Är du gjord av pengar? ;)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

Aida skrev:
martinot skrev:
Kul!

Ser fram emot att ha en, eller två, E-GMP med i nästa års SECC. Tror det kan sätta en riktigt bra press på de andra om plats #1. :)

Hade jag fått välja endast en E-GMP-bil (och det är nog inget dåligt val), så hade även jag helt klart gått på en EV6 framför Ioniq 5.

…för mer än 100 000 kr extra?? Med sämre baksäte och bagage? Är du gjord av pengar? ;)
Nu köper jag inte nya bilar kontant, utan leasar de som förmånsbilar hos arbetsgivare (som råkar vara eget bolag just nu).

Är inte på gång att köpa varken en Ioniq 5, EV6 eller någon annan ny bil (var mer ett val i en teoretisk situation). Har precis bytt ut min gamla 2019 M3 AWD LE till en ny 2021 M3 AWD LR för två månader sedan, så inte aktuellt att byta elbil för mig alls just nu.

Behöver jag om 2-4 år något som lastar mer än M3 så hade personligen troligen valt en MY AWD LR med 4680-celler.

Men vi får se. Kan ju ha kommit andra nya elalternativ då som inte finns på marknaden idag. Är ju det som är roligt med elbilar; händer mycket både hos Tesla, men även med andra tillverkare! :D

Gällande pengar så är nog fel att enbart stirra sig blind på inköpspriset. Brukar försöka göra en TCO för att se på den totala kostnaden under hela ägandeperioden.

Mina M3:or är nog de mest prisvärda fabriksnya bilar jag någonsin haft i hela mitt liv. Extremt låg värdeminskning, låga försäkringskostnader, låga förmånsvärden, extremt hög prestanda, enormt kul körglädje, inga servicekostnader (0.-), låga räntekostnader (1,96%) och en drivmedelskostnad när jag laddar hemma på ca 1,30 SEK/milen (när jag inte kör aggressivt/tokigt på skoj).

Har aldrig haft så låga kostnader, och aldrig så högt presterande bil. Ration kul/krona är enorm! Så extremt billig bil skulle jag säga (för mitt behov och användningsfall). :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Revoltra
elbilist
Inlägg: 92
Blev medlem: 26 aug 2020 16:50

Uppdatering

Inlägg av Revoltra »

PXL_20210809_103453473.jpg
För en vecka sedan fick jag en popup om att uppdateringen var tillgänglig. Tryckte ok, men då stod det att den inte kunde installeras medan jag körde.
Jag trodde bilen då skulle uppdatera när jag parkerat.
Men nej, jag har inte sett något mer om denna uppdatering.
Det enda jag hittar i infotainmentmenyerna är i servicemenyn / programuppdateringar/versioner.
Trycker jag där kommer bifogad text upp (se bild)
Men när jag trycker på "starta uppdateringen" händer absolut ingenting.

Någon som vet något?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

Har tidigare fått en uppdatering för ”ORURN”.
Sedan fick jag en uppdatering för ”background system services”.
Idag fick jag en med innehåll ”information om systemuppdatering”.

Undra hur många uppdateringar av uppdateringssystemet det ska komma innan dom uppdaterar något annat? :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
D-E
elbilist
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 nov 2020 18:08

Re: VW ID.4

Inlägg av D-E »

Jag har varit nöjd med bilen förutom en del mjukvarurelaterade saker som kommit och försvunnit. Det där med att låsa bilen och låta den "vila" bort problemen fungerar i de flesta fall. Men sedan några veckor har jag dock ett återkommande och enormt störigt problem med att kupéfläkten går på max. Första gången hade jag detta problem i fyra dagar men sedan försvann det efter en laddning. För tre dagar sedan kom problemet tillbaka igen. Det går att göra vissa justeringar i klimatanläggningen men just styrkan på fläkten går inte att justera.
Upplevelsen är som att sitta med en lövblås igång i kupén men som tur är räddar mina brusreducerande hörlurar mig från att bli tokig.

VW har tittat på bilen en gång men lyckades inte hitta något. Får hoppas på en mer grundlig felsökning om typ 4-veckor :cry:
stnpj
Inlägg: 4
Blev medlem: 21 mar 2019 21:13

Re: VW ID.4

Inlägg av stnpj »

Vet inte om detta fungerar på id4, har id3.
Prova att sätta förklimatisering via appen, typ 20 gr.
Upplevde samma fenomen, då appen styrt bilen för att kyla kupen, fläkten blåste för fullt när jag satte mig i bilen.
Nu står appen och bilen på 22 gr och allt fungerar.
Användarvisningsbild
Ruthen
Teslaägare
Inlägg: 22
Blev medlem: 15 feb 2020 19:45

Re: VW ID.4

Inlägg av Ruthen »

Fick ett spännande fel idag på infotainmentskärmen, den är helt död. Eller ja kamerorna för parkeringen funkar, men ingenting annat. Går inte heller att återställa på något vis, provat reset genom att hålla ner i/o 10-15 sekunder men inget händer.

Någon som varit med om detta?
M3P - Såld
ID.4 Max
Skriv svar