VW ID.4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: VW ID.4

Inlägg av ObscureEconomist »

Du kan få ett högre miltal om du pratar med en säljare.
BMW i4 M50 -22
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW ID.4

Inlägg av PapaD »

Idag fick jag We Charge appen installerad. Jag har haft senaste OS (2.3) sedan i somras men aldrig fått den där enda appen som VW släppt. Så jag frågade snällt på VolkswagenIDFirstMoversClub om jag behövde kontakta en ÅF. De svarade genast att jag borde prova att göra en Fabriksåterställning. Det lät läskigt tyckte jag. Men om de sagt det så... Jag tryckte på "Ja" när bilen frågade "Är du säker?" (minns inte faktiskt vad den frågade, men jag kände mig som om den frågade väldigt skeptiskt om jag visste vad fan jag sysslade med...), varpå bilen omedelbart rasslade fram en lista på hur jag totalt misslyckats att göra en fabriksåterställning, samt att kommunikationen med omvärlden upphört och att jag hade en WeCharge app att ladda ner om jag så önskade. :D
Ja jösses. Bilen var snäll och slocknade inte eller något, det kom fram någon slags val som jag följde och så var kommunikationen igång igen och jag kunde ladda ner och installera appen. Efteråt var bilen konstig, jag tycker skärmen har blivit i något slags mörkerläge och dörrarna var rädda för tjuvar (endast förardörren låses upp). Jag lyckades återställa dörrarna men skärmen har jag inte lyckats med ännu.
Edit. Det här postade jag kanske i fel tråd, borde gjort det i en generell ID tråd. Nåväl, beteendet är ju lika i bägge biltyper. Och skärmen har mörk/ljus läge i fordon->kuppebelysning. Ej automatiskt vad jag lyckas hitta.
Senast redigerad av PapaD, redigerad totalt 1 gånger.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Kubi
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW ID.4

Inlägg av Kubi »

https://www.macheforum.com/site/threads ... ost-289853
Saw a US-built pre-production ID.4 at an EA charger today (free Thanksgiving charging weekend and all). Had manufacturer plates but looked like a production model.

Spoke the driver and watched him charge.

At 80% SoC the US-built ID.4 was accepting 90 kW!!!! I was watching the EA station in awe while my Mach-E on the other side was getting 8-9 kW at 83% SoC. Ford is massively throttling us. Driver/engineer said they now can peak 160 kW charge.

I also listened for the battery cooling fans... on the ID.4 it was blowing like a leaf blower. The Kona EV and Mach-E next to it... silent. Both the Kona and Mach-E throttle charging at high SoC. I was seeing single digit kW when that car was at 90% SoC.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

Upptäckt att förvärmningen alltid verkar köra 30 minuter.
Blir lite knas när man kör korta sträckor.
Då måste man komma ihåg att stänga av den om man inte vill elda för kråkorna.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Hoppsan_84
Inlägg: 262
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: VW ID.4

Inlägg av Hoppsan_84 »

Stämmer. Det som jag stör mig på är att jag måste stänga av den i appen för den är inte aktiv i ”hejdå skärmen”
Kubi
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW ID.4

Inlägg av Kubi »

Hoppsan_84 skrev:
Stämmer. Det som jag stör mig på är att jag måste stänga av den i appen för den är inte aktiv i ”hejdå skärmen”
Kan va varit en ren tillfällighet men jag provade att toggla "AC now" vid hejdå-skärmen och efteråt så stängde preheat av sig också.
Värt ett försök och se om det gäller?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW ID.4

Inlägg av Zalman3 »

Ska det vara så att vid 10% och 27km kvar i räckvidd så går det inte att köra fortare än 7km/h?
Screenshot_20211201-100104_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

Jag körde motorväg igår med 8%. Men då startade jag med 48%...
Kanske annorlunda om man startar dagen med under 10%, men det är ju lite smått dumt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 924
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW ID.4

Inlägg av R_Edvinsson »

Aldrig startat med så låg SoC men det låter lite väl hårda tyglar att detta redan drar i vid 10%.

Hamnade i turtlemode i backen upp till Lindvallen förra veckan.
Då var jag nere på 5% och innan jag var uppe på toppen var det nere i 2% och 6km. :mrgreen:
Kubi
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW ID.4

Inlägg av Kubi »

Zalman3 skrev:
Ska det vara så att vid 10% och 27km kvar i räckvidd så går det inte att köra fortare än 7km/h?
Bilagan Screenshot_20211201-100104_Chrome.jpg finns inte längre
Screenshot_20211201-213159_Facebook.jpg
Varför har du inte med vad han skrev?
Stå parkerad i 5 timmar med 5% i minusgrader är väl inte bra för någon elbil. Kallstart också.
Vad gör en Tesla efter 5 timmar i minus med 5%?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW ID.4

Inlägg av Zalman3 »


Vad gör en Tesla efter 5 timmar i minus med 5%?
Inga problem.
Visst, med riktigt låg laddning så får du en effektbegränsning.
På 12.000 mil kommer jag inte ihåg att jag har haft mindre än 150kW elmotoreffekt, oavsett kyla och laddning.

Det enda reella problemet med att ha lite laddning och rejäl kyla är att jag inte kan slå på värmen med appen under en viss nivå.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Kubi
Inlägg: 270
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW ID.4

Inlägg av Kubi »

Zalman3 skrev:

Vad gör en Tesla efter 5 timmar i minus med 5%?
Inga problem.
Visst, med riktigt låg laddning så får du en effektbegränsning.
På 12.000 mil kommer jag inte ihåg att jag har haft mindre än 150kW elmotoreffekt, oavsett kyla och laddning.

Det enda reella problemet med att ha lite laddning och rejäl kyla är att jag inte kan slå på värmen med appen under en viss nivå.
Härligt!
För jag har heller inte haft några problem att köra min ID.4 <10% och heller aldrig fått upp sköldpaddan.
Men däremot så kan jag starta min värme via appen också under 10%. ;)
Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: VW ID.4

Inlägg av lloydfabege »

Kubi skrev:
Zalman3 skrev:

Vad gör en Tesla efter 5 timmar i minus med 5%?
Inga problem.
Visst, med riktigt låg laddning så får du en effektbegränsning.
På 12.000 mil kommer jag inte ihåg att jag har haft mindre än 150kW elmotoreffekt, oavsett kyla och laddning.

Det enda reella problemet med att ha lite laddning och rejäl kyla är att jag inte kan slå på värmen med appen under en viss nivå.
Härligt!
För jag har heller inte haft några problem att köra min ID.4 <10% och heller aldrig fått upp sköldpaddan.
Men däremot så kan jag starta min värme via appen också under 10%. ;)
Samma här, inga problem under 10%.
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

Kanske ni har olika versioner på mjukvaran?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: VW ID.4

Inlägg av lloydfabege »

martinot skrev:
Kanske ni har olika versioner på mjukvaran?
Sen några dagar tillbaka har jag senaste, 2.3, men har inte kört under 10% med den. Den jag hade innan var 2.1 som alla ID.4 levereras med.
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW ID.4

Inlägg av Maw »

Rally-ID4:a!

blomster
elbilist
Inlägg: 1
Blev medlem: 05 dec 2021 07:41

Re: VW ID.4

Inlägg av blomster »

Har en ID4 som jag snart rullat 1000 mil och har börjat inse att jag behöver komplettera med en Shuko-laddare (ja, bilen drar galet mycket mer vintertid..).

Har letat lite och fick erbjudande av en vän att köpa hans överblivna Shuko-laddare som kom med hans Passat GTE från 2018.

Passar denna? Hur är effekten? Kw? Laddar normalt hemma med en ChargeAmps Halo 11Kw.

Följande information finns på laddaren:
ETE VAG CET
230VAC~50 Hz
In 10A
12E 971 675 BS Altitude max. 4.000m
0-2308973-1 "D"
TYK
28/07/2018
IAn 30mA AC
6mA DC
9A8EACAC-5108-47F2-ABB6-421ED63637EA.jpeg
66E2B4C4-063F-46EB-A3B9-E5C65F3E295F.jpeg
6A8638AC-F300-4A1C-9AD7-5C83B5E34E50.jpeg
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW ID.4

Inlägg av PapaD »

Ja, den passar. Det står ju 10A på den. Enfas, 10 A, dvs drygt 2 kW. Kontrollera uttaget så det inte blir varmt efter ett par timmar.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
simin
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 12 dec 2021 11:10
Ort: Stockholm med omnejd

Re: VW ID.4

Inlägg av simin »

Hej!

Nyreggad medlem här, som med spänning väntar på min ID4 som enligt plan ska tillverkas nästa vecka.

Till er som har en ID4, vilken funktionalitet finns för närvarande för appen? Gissar att uppvärmning samt start/stopp av laddning funkar, men hur ser det ut med övriga funktioner, t ex ruttplanering? Det hade jag ju redan på min 2018 Octavia. De enda demonstrationerna jag sett av ID-appen har nu ett antal månader på nacken, så man kan ju alltid hoppas att den uppdaterats det senaste halvåret :roll:

Och vad är era erfarenheter gällande leverans? Upplever ni att leveransen sker inom en rimlig tid efter byggvecka? Även om min ska byggas nästa vecka misstänker jag att risken finns för att den hamnar på gården med oklar ledtid på de sista komponenterna... :|

Ska bli kul att ta steget till elbil!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW ID.4

Inlägg av mati »

Ska bilen byggas nästa vecka så byggs den nog i sin helhet. Såvida de inte ändrar sig. Det är inte troligt att de bygger halva bilen för ett sedan ställa den halvfärdig på en parkering. Hur skulle det rent logistiskt fungera? Nej, en bil som byggs finns det alla komponenter till. Fattas det nånting så byggs inte bilen.
Sen tar det ju alltid några veckor innan den faktiskt är framme hos din åf. Jag har för mig att de brukar säga upp till 6 veckor från att bilen är klar. Men oftast går det fortare än så. Jag skulle tro att du får den i mitten av januari.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

VW ID.4

Inlägg av taliz »

mati skrev:
Nej, en bil som byggs finns det alla komponenter till. Fattas det nånting så byggs inte bilen.
Säg inte det. BMW har plockat bort touchscreen i sina modeller nu. Tesla har plockat bort USB-portar. Andra märken har plockat bort navigation. Etc etc.

Förövrigt har inget nytt tillkommit i appen sen jag hämtade min 1e april.
Man kan starta förvärmning och laddning samt sätta laddnivå. Thats it.

Leverans får man nog räkna med 1-2 mån efter bilen är byggd.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
simin
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 12 dec 2021 11:10
Ort: Stockholm med omnejd

Re: VW ID.4

Inlägg av simin »

taliz skrev:
mati skrev:
Nej, en bil som byggs finns det alla komponenter till. Fattas det nånting så byggs inte bilen.
Säg inte det. BMW har plockat bort touchscreen i sina modeller nu. Tesla har plockat bort USB-portar. Andra märken har plockat bort navigation. Etc etc.

Förövrigt har inget nytt tillkommit i appen sen jag hämtade min 1e april.
Man kan starta förvärmning och laddning samt sätta laddnivå. Thats it.

Leverans får man nog räkna med 1-2 mån efter bilen är byggd.
Vet att man på andra håll i fordonsbranschen bygger fordon på line som planerat även om vissa komponenter saknas, sen får bilen stå på gården för en sista komplettering allteftersom de saknade komponenterna kommer in. Billigare så än att stanna produktionslinan helt, även om det såklart finns begränsningar i hur mycket man kan mellanlagra. Det var därför jag undrade om någon hade egna erfarenheter av bygg- respektive leveransvecka. Men jag hoppas såklart att mati har rätt i att den blir 100% byggd nu innan jul och att sedan bara leverans återstår!

Tack för återkoppling på appen!
Hoppsan_84
Inlägg: 262
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: VW ID.4

Inlägg av Hoppsan_84 »

simin skrev:
Hej!

Nyreggad medlem här, som med spänning väntar på min ID4 som enligt plan ska tillverkas nästa vecka.

Till er som har en ID4, vilken funktionalitet finns för närvarande för appen? Gissar att uppvärmning samt start/stopp av laddning funkar, men hur ser det ut med övriga funktioner, t ex ruttplanering? Det hade jag ju redan på min 2018 Octavia. De enda demonstrationerna jag sett av ID-appen har nu ett antal månader på nacken, så man kan ju alltid hoppas att den uppdaterats det senaste halvåret :roll:

Och vad är era erfarenheter gällande leverans? Upplever ni att leveransen sker inom en rimlig tid efter byggvecka? Även om min ska byggas nästa vecka misstänker jag att risken finns för att den hamnar på gården med oklar ledtid på de sista komponenterna... :|

Ska bli kul att ta steget till elbil!
Finns ruttplanering i appen men efter du skickar den till bilen så vet man aldrig när den kommer fram. Om du har tur kommer den nästa gång du slår på tändningen men oftast långt senare.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW ID.4

Inlägg av mati »

simin skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
Nej, en bil som byggs finns det alla komponenter till. Fattas det nånting så byggs inte bilen.
Säg inte det. BMW har plockat bort touchscreen i sina modeller nu. Tesla har plockat bort USB-portar. Andra märken har plockat bort navigation. Etc etc.

Förövrigt har inget nytt tillkommit i appen sen jag hämtade min 1e april.
Man kan starta förvärmning och laddning samt sätta laddnivå. Thats it.

Leverans får man nog räkna med 1-2 mån efter bilen är byggd.
Vet att man på andra håll i fordonsbranschen bygger fordon på line som planerat även om vissa komponenter saknas, sen får bilen stå på gården för en sista komplettering allteftersom de saknade komponenterna kommer in. Billigare så än att stanna produktionslinan helt, även om det såklart finns begränsningar i hur mycket man kan mellanlagra. Det var därför jag undrade om någon hade egna erfarenheter av bygg- respektive leveransvecka. Men jag hoppas såklart att mati har rätt i att den blir 100% byggd nu innan jul och att sedan bara leverans återstår!

Tack för återkoppling på appen!
VW hat ju stoppat produktionen flera gånger pga komponentbrist. Nu vet jag iofs inte vilka komponenter det handlade om, men då har man i alla fall inte byggt halva bilar. Oftast går det ju säkert inte ens att eftermontera det som fattas.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW ID.4

Inlägg av PapaD »

Appen fick en uppdatering förra veckan. En liten förbättring man ser är laddeffekt när man laddar, inte bara det fåniga km/h.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Skriv svar