iAkita skrev:Körningen tog 10 timmar och 40 minuter. Jag varken slökörde eller gasade på rejält utan ville hålla mig till den fart de flesta håller, alltså ca 5 km/h över hastighetsgränsen enligt GPS. Laddningen tog ytterligare drygt 1,5 timme, alltså drygt 12 timmar totalt. Mycket av det på motorväg, förutom sträckan norrut när jag lämnade E4 för att runda Vättern och sen söder ut mot Göteborg.Kubi skrev:Hur lång tid tog denna resan?
Samt: "Jag kom dock ganska snabbt på hur jag kan hantera detta på ett bra sätt, så det ser jag inte som ett jätteproblem." -
Hur då? Disable i inställningarna eller något annat?
Tack för en toppen text!
Jag ville inte stänga av den automatiska hastighetsapassningen eftersom jag tyckte att den fungerade så bra för det mesta. Vad jag istället gjorde när jag t.ex. passerat en sträcka med 50 km/h som övergick till 80 km/h var att manuellt öka den inställda farten till 80 km/h lite innan skylten, och sen när farthållaren registrerat den nya hastigheten öka den inställda farten. Det går sjukt smidigt, tack vare de fantastiska touch-knapparna på ratten. Slida uppåt eller neråt med tummen så ökar/minskar farten med 10 km/h, eller tryck på knappen så ökar/minskar den med 1 km/h. Det går även trycka lite hårdare på knappen för att öka/minska farten med 10 km/h. Jag fattar inte varför så många klagar på dem. Det tog 10-15 mil att få in känslan, men när jag väl fått det var de funktionsmässigt överlägset de fysiska reglage jag haft på ratten på mina tidigare bilar. Skod Enyaq som många jämför med har tydligen en dedikerad spak till farthållaren som sitter under blinkersspaken. Det låter ännu värre.
Antar att ID4 har samma touch-knappar med hauptisk återkoppling som ID3 har. På vilket sätt menar du att dessa är överlägsna fysiska knappar? Lika bra kan jag köpa då det eventuellt är en smaksak men överlägsna?
Kul att du uppskattade texten!
VW ID.4
Moderator: Redaktion
Re: VW ID.4
Re: VW ID.4
Ren elbil toppar nybilsförsäljningen
För andra gången toppar en ren elbil nybilsförsäljningen. Volkswagens nya elbil ID.4 är den mest sålda bilen i april.
Det här visar siffror över nybilsregistreringarna i april från Bil Sweden, berättar Nyhetsbyrån Direkt i en artikel på Di.se.
https://www.dagensps.se/motor/kopa-bil/ ... G5hsZNUAWG
För andra gången toppar en ren elbil nybilsförsäljningen. Volkswagens nya elbil ID.4 är den mest sålda bilen i april.
Det här visar siffror över nybilsregistreringarna i april från Bil Sweden, berättar Nyhetsbyrån Direkt i en artikel på Di.se.
https://www.dagensps.se/motor/kopa-bil/ ... G5hsZNUAWG
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Re: VW ID.4
https://alltomelbil.se/volkswagen-id-4- ... l-i-april/
Under april var 55,8% procent av alla levererade bilar från Volkswagen en elbil, skriver Volkswagen i ett pressutskick.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW ID.4
Roligt...
Sen kan det vara (klart det är) ett uppdämt behov/orderingång men ändå.
Sen kan det vara (klart det är) ett uppdämt behov/orderingång men ändå.
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Re: VW ID.4
Vad har du för lev.datum?Kubi skrev:Hur länge befann ni er på "In production"?
Min ändrades i måndags äntligen.
Olidligt...
Re: VW ID.4
14.7, i Finland dock!Dodde skrev:Vad har du för lev.datum?Kubi skrev:Hur länge befann ni er på "In production"?
Min ändrades i måndags äntligen.
Olidligt...
Väntar du också?
Re: VW ID.4
Yes, väntar och har gjort det ettag, börjar tröttna.Kubi skrev:14.7, i Finland dock!Dodde skrev:Vad har du för lev.datum?Kubi skrev:Hur länge befann ni er på "In production"?
Min ändrades i måndags äntligen.
Olidligt...
Väntar du också?
Re: VW ID.4
När beställde du och ditt leverans datum?Dodde skrev:Yes, väntar och har gjort det ettag, börjar tröttna.Kubi skrev:14.7, i Finland dock!Dodde skrev:Vad har du för lev.datum?Kubi skrev:Hur länge befann ni er på "In production"?
Min ändrades i måndags äntligen.
Olidligt...
Väntar du också?
Vi la vår beställning efter provkörning 15.3.
Blev en Honey Yellow Tech!
Re: VW ID.4
Beställde i början av december. 1st Max. Hade lev.tid v12 men nu är det v21 men det känns lite osäkert.Kubi skrev:När beställde du och ditt leverans datum?Dodde skrev:Yes, väntar och har gjort det ettag, börjar tröttna.Kubi skrev:14.7, i Finland dock!Dodde skrev:Vad har du för lev.datum?Kubi skrev:Hur länge befann ni er på "In production"?
Min ändrades i måndags äntligen.
Olidligt...
Väntar du också?
Vi la vår beställning efter provkörning 15.3.
Blev en Honey Yellow Tech!
Re: VW ID.4
Jag beställde en 1st Max i november men efter alla förseningar så tröttnade jag för ett par veckor sedan och väntar nu på en P*2 istället. Den är åtminstone byggd och på väg till Sverige... håller tummarnaDodde skrev:Beställde i början av december. 1st Max. Hade lev.tid v12 men nu är det v21 men det känns lite osäkert.
Re: VW ID.4
P2 är tyvärr inget alternativ för mig, inte tillräckligt med utrymme.Maw skrev:Jag beställde en 1st Max i november men efter alla förseningar så tröttnade jag för ett par veckor sedan och väntar nu på en P*2 istället. Den är åtminstone byggd och på väg till Sverige... håller tummarnaDodde skrev:Beställde i början av december. 1st Max. Hade lev.tid v12 men nu är det v21 men det känns lite osäkert.
Flyttade dom fram lev.datum hela tiden och kunde aldrig riktigt sätta ett defensivt datum?
Re: VW ID.4
Ja, lite så.Dodde skrev:P2 är tyvärr inget alternativ för mig, inte tillräckligt med utrymme.Maw skrev:Jag beställde en 1st Max i november men efter alla förseningar så tröttnade jag för ett par veckor sedan och väntar nu på en P*2 istället. Den är åtminstone byggd och på väg till Sverige... håller tummarnaDodde skrev:Beställde i början av december. 1st Max. Hade lev.tid v12 men nu är det v21 men det känns lite osäkert.
Flyttade dom fram lev.datum hela tiden och kunde aldrig riktigt sätta ett defensivt datum?
Innan jag beställde sa de årsskiftet. När jag beställde flyttades det fram till Q1. I februari flyttade de fram till maj och nu i april blev det slutet juni/juli pga brist på någon komponent specifik för 1st edition.
Vi har även en Kodiaq så vi klarar oss med en PS2 storleksmässigt. Däremot är PS2 ca 1000 kr dyrare per månad pga högre pris och högre förmånsvärde jämfört med id4. Men om id4:an levereras efter 1/7 så räknar jag med att den kostar lika mycket som en ps2 med leverans före 1/7. PS2 kändes lite roligare att ha och köra, därav bytet till den när kostnaden verkar bli densamma.
Re: VW ID.4
Flyttar dom den en gång till så avbokar jag den men blir nog svårt att lösa en annan bil innan 1/7, några idéer?Maw skrev:Ja, lite så.Dodde skrev:P2 är tyvärr inget alternativ för mig, inte tillräckligt med utrymme.Maw skrev:Jag beställde en 1st Max i november men efter alla förseningar så tröttnade jag för ett par veckor sedan och väntar nu på en P*2 istället. Den är åtminstone byggd och på väg till Sverige... håller tummarnaDodde skrev:Beställde i början av december. 1st Max. Hade lev.tid v12 men nu är det v21 men det känns lite osäkert.
Flyttade dom fram lev.datum hela tiden och kunde aldrig riktigt sätta ett defensivt datum?
Innan jag beställde sa de årsskiftet. När jag beställde flyttades det fram till Q1. I februari flyttade de fram till maj och nu i april blev det slutet juni/juli pga brist på någon komponent specifik för 1st edition.
Vi har även en Kodiaq så vi klarar oss med en PS2 storleksmässigt. Däremot är PS2 ca 1000 kr dyrare per månad pga högre pris och högre förmånsvärde jämfört med id4. Men om id4:an levereras efter 1/7 så räknar jag med att den kostar lika mycket som en ps2 med leverans före 1/7. PS2 kändes lite roligare att ha och köra, därav bytet till den när kostnaden verkar bli densamma.
Re: VW ID.4
VW.se listar ju 55st ID4 för omedelbar leverans.Dodde skrev:Flyttar dom den en gång till så avbokar jag den men blir nog svårt att lösa en annan bil innan 1/7, några idéer?Maw skrev:Ja, lite så.Dodde skrev:P2 är tyvärr inget alternativ för mig, inte tillräckligt med utrymme.Maw skrev:Jag beställde en 1st Max i november men efter alla förseningar så tröttnade jag för ett par veckor sedan och väntar nu på en P*2 istället. Den är åtminstone byggd och på väg till Sverige... håller tummarnaDodde skrev:Beställde i början av december. 1st Max. Hade lev.tid v12 men nu är det v21 men det känns lite osäkert.
Flyttade dom fram lev.datum hela tiden och kunde aldrig riktigt sätta ett defensivt datum?
Innan jag beställde sa de årsskiftet. När jag beställde flyttades det fram till Q1. I februari flyttade de fram till maj och nu i april blev det slutet juni/juli pga brist på någon komponent specifik för 1st edition.
Vi har även en Kodiaq så vi klarar oss med en PS2 storleksmässigt. Däremot är PS2 ca 1000 kr dyrare per månad pga högre pris och högre förmånsvärde jämfört med id4. Men om id4:an levereras efter 1/7 så räknar jag med att den kostar lika mycket som en ps2 med leverans före 1/7. PS2 kändes lite roligare att ha och köra, därav bytet till den när kostnaden verkar bli densamma.
https://lagerbilar.vwgroup.se/volkswage ... Q==&page=1
Re: VW ID.4
Iakita provkörning 100 mil, laddade du på ionity? Vad kostade det? Inte nervös för upptagna eller trasiga laddare? Har du dubbla rutor för ljudisolering?
Tack för bra text.
Tack för bra text.
Re: VW ID.4
Ja, jag laddade enbart på Ionity. Har utnyttjat deras laddare sen 2019 och aldrig behövt vänta på min tur eller haft problem att få igång laddningen. På de tre stoppen under den här resan stötte jag bara på en bil som laddade samtidigt som jag.Swede1 skrev:Iakita provkörning 100 mil, laddade du på ionity? Vad kostade det? Inte nervös för upptagna eller trasiga laddare? Har du dubbla rutor för ljudisolering?
Tack för bra text.
Jag laddade för totalt 490 kr under resan. Har det abonnemang som kostar 115 kr i månaden och då laddar jag för 3,40 kr/kWh.
Edit: Ja, det är akustikglas fram och på vindrutan på ID4 1st Max.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: VW ID.4
Nu dök en GTX upp på Blocket med svenskt reg-nummer:
https://www.blocket.se/vi/96463405.htm
565 900kr
https://www.blocket.se/vi/96463405.htm
565 900kr
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Re: VW ID.4
flamman skrev:Nu dök en GTX upp på Blocket med svenskt reg-nummer:
https://www.blocket.se/vi/96463405.htm
565 900kr
Är 0 till 60km/h det nya sättet att marknadsföra sig?ID.4 GTX gör körning med elbil roligare än någonsin med en acceleration på 0 till 60 km/h på cirka 3,2 sekunder
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW ID.4
Haha, ja kanske.Zalman3 skrev:flamman skrev:Nu dök en GTX upp på Blocket med svenskt reg-nummer:
https://www.blocket.se/vi/96463405.htm
565 900krÄr 0 till 60km/h det nya sättet att marknadsföra sig?ID.4 GTX gör körning med elbil roligare än någonsin med en acceleration på 0 till 60 km/h på cirka 3,2 sekunder
Oftare man accelererar upp till typ 60km/h än hela vägen upp till 100 km/h.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Re: VW ID.4
299hk verkar vara begränsat till 30sek på GTX. Vad är det för hokuspokus? Hur många kusar har man övrig tid då? Bli inget autobahnlok av det.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: VW ID.4
Bmw hade det som argument på I3, bmws snabbaste bil 0-60 km/h. Och det säger en del, bmw ska ju ha prestanda bilar. Det är väl viktigt i stadskörning.flamman skrev:Haha, ja kanske.Zalman3 skrev:flamman skrev:Nu dök en GTX upp på Blocket med svenskt reg-nummer:
https://www.blocket.se/vi/96463405.htm
565 900krÄr 0 till 60km/h det nya sättet att marknadsföra sig?ID.4 GTX gör körning med elbil roligare än någonsin med en acceleration på 0 till 60 km/h på cirka 3,2 sekunder
Oftare man accelererar upp till typ 60km/h än hela vägen upp till 100 km/h.
-
- Inlägg: 262
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: VW ID.4
Det där är helt klart ingen bil som finns hemma.
Modellår 2022 och regnr som börjar på Q.
Q finns inte i svenska registreringsnummer.
Modellår 2022 och regnr som börjar på Q.
Q finns inte i svenska registreringsnummer.
Re: VW ID.4
Du kan inte utnyttja 299 hk mer än några sekunder i taget ändå. Vid max hastighet använder den sig inte av alla hästar eftersom den är elektroniskt begränsad.HelectriC skrev:299hk verkar vara begränsat till 30sek på GTX. Vad är det för hokuspokus? Hur många kusar har man övrig tid då? Bli inget autobahnlok av det.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7481
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: VW ID.4
Inga elbilar ger max effekt vid max hastighet heller.MWall skrev:Du kan inte utnyttja 299 hk mer än några sekunder i taget ändå. Vid max hastighet använder den sig inte av alla hästar eftersom den är elektroniskt begränsad.HelectriC skrev:299hk verkar vara begränsat till 30sek på GTX. Vad är det för hokuspokus? Hur många kusar har man övrig tid då? Bli inget autobahnlok av det.
Dessutom behövs inga 299 hkr för att köra på autobahn, jag snittade 180 med min Alfa Romeo -84 med 160 hkr (1990).
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.