VW ID.4
Moderator: Redaktion
Re: VW ID.4
Boostfunktion med tidsbegränsning verkar ju många tyska elbilar ha. E-tron, e-tron GT, Taycan och nu även MEB-bilarna. Vad jag minns så räcker det på e-tron att släppa av så har man ny boost tillgänglig. Endast 8 sek men aldrig märkt att det skulle vara ett problem. Med såpass bra acc kan man ju inte fortsätta att öka hastigheten särskilt länge. Inte så bra att köra om på landsvägen i 160. Skulle gissa att begränsningen kanske har ngt att göra med värmeutveckling eller dylikt. Kollar man Taycan/GT så gör den ju iaf repeterade fullacc så länge du orkar hålla på men max effekt är bara en kort stund varje gång.
Re: VW ID.4
GT och Taycan har dock enbart boost från launch mode, dvs enbart från stillastående, så enbart en show off, inget man har nytta av under körning.macky skrev:Boostfunktion med tidsbegränsning verkar ju många tyska elbilar ha. E-tron, e-tron GT, Taycan och nu även MEB-bilarna. Vad jag minns så räcker det på e-tron att släppa av så har man ny boost tillgänglig. Endast 8 sek men aldrig märkt att det skulle vara ett problem. Med såpass bra acc kan man ju inte fortsätta att öka hastigheten särskilt länge. Inte så bra att köra om på landsvägen i 160. Skulle gissa att begränsningen kanske har ngt att göra med värmeutveckling eller dylikt. Kollar man Taycan/GT så gör den ju iaf repeterade fullacc så länge du orkar hålla på men max effekt är bara en kort stund varje gång.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: VW ID.4
Nu går den även att bygga: https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/va ... .html#MOFAflamman skrev:Nu dök en GTX upp på Blocket med svenskt reg-nummer:
https://www.blocket.se/vi/96463405.htm
565 900kr
BMW 2002 Tii Touring 1974
Model 3 LR 2021
Model 3 LR 2021
-
- Inlägg: 264
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: VW ID.4
Känns spontant billig. Typ 100.000 mindre än vad jag gav för min Pro.Max
Men jag har inte listat ut vad som skiljer förutom 4-hjulsdrift
Men jag har inte listat ut vad som skiljer förutom 4-hjulsdrift
Re: VW ID.4
Hade hoppats lite på denna. Billig vet jag inte. Jämför man med t.ex Ioniq 5 First Edition så är ju Ioniq'en ett sjukt klipp!
Ioniq 5 FE AWD
Re: VW ID.4
Trevligt, kanske byter upp mig till en sån i höst.munkiz skrev:Nu går den även att bygga: https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/va ... .html#MOFAflamman skrev:Nu dök en GTX upp på Blocket med svenskt reg-nummer:
https://www.blocket.se/vi/96463405.htm
565 900kr
Men vill nog prova först, se om 300hk vs 200hk gör så mkt skillnad på 2,1 ton...
Får hoppas dom dämpat ljudet från frontmotorn också, så den inte tjuter ala etron.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW ID.4
Förvånansvärt bra pris på GTX:en måste jag säga. Redan grundversionen har en del utrustning som vanliga ID4 saknar. Bra att man numera kan välja lite mer fritt mellan utrustningspaketen. Undrar om de kommer gå över till motsvarande upplägg för den tvåhjulsdrivna.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: VW ID.4
Kollade nu igen och nu har jag även fått VIN.Dodde skrev:Flyttar dom den en gång till så avbokar jag den men blir nog svårt att lösa en annan bil innan 1/7, några idéer?Maw skrev:Ja, lite så.Dodde skrev:P2 är tyvärr inget alternativ för mig, inte tillräckligt med utrymme.Maw skrev:Jag beställde en 1st Max i november men efter alla förseningar så tröttnade jag för ett par veckor sedan och väntar nu på en P*2 istället. Den är åtminstone byggd och på väg till Sverige... håller tummarnaDodde skrev:Beställde i början av december. 1st Max. Hade lev.tid v12 men nu är det v21 men det känns lite osäkert.
Flyttade dom fram lev.datum hela tiden och kunde aldrig riktigt sätta ett defensivt datum?
Innan jag beställde sa de årsskiftet. När jag beställde flyttades det fram till Q1. I februari flyttade de fram till maj och nu i april blev det slutet juni/juli pga brist på någon komponent specifik för 1st edition.
Vi har även en Kodiaq så vi klarar oss med en PS2 storleksmässigt. Däremot är PS2 ca 1000 kr dyrare per månad pga högre pris och högre förmånsvärde jämfört med id4. Men om id4:an levereras efter 1/7 så räknar jag med att den kostar lika mycket som en ps2 med leverans före 1/7. PS2 kändes lite roligare att ha och köra, därav bytet till den när kostnaden verkar bli densamma.
Tycker nog att ni 1st borde klaga och få en PRO istället för samma eller t.om bättre pris.
Förstår inte riktigt vad det är för en del som är restnoterad som håller tillbaka just 1st serien nu.
Har någon fått bekräftat att det är något med taket?
Re: VW ID.4
Ja jag fattar inte varför man skulle välja 2wd business, family, tech eller max nu.iAkita skrev:Förvånansvärt bra pris på GTX:en måste jag säga. Redan grundversionen har en del utrustning som vanliga ID4 saknar. Bra att man numera kan välja lite mer fritt mellan utrustningspaketen. Undrar om de kommer gå över till motsvarande upplägg för den tvåhjulsdrivna.
Enda är väl om förmånsvärdet är noterbart lägre?
Nog stor risk de kommer just strippa ner dem och sänka grundpriset rejält.
Lite synd att instrumentbrädan är blå förövrigt. Går ju inte riktigt ihop med röd exteriör, som jag nog valt.
Men bättre än det brun-gråa i 1st iaf…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW ID.4
MG Marvel mäts i 0-50Zalman3 skrev:flamman skrev:Nu dök en GTX upp på Blocket med svenskt reg-nummer:
https://www.blocket.se/vi/96463405.htm
565 900krÄr 0 till 60km/h det nya sättet att marknadsföra sig?ID.4 GTX gör körning med elbil roligare än någonsin med en acceleration på 0 till 60 km/h på cirka 3,2 sekunder
https://mgmotor.eu/sv-SE/model/marvel-r
Re: VW ID.4
Bra pris. Fullutrustad GTX med dragkrok utan glastak och sportpaket för 550.000kr efter bonus. Beställningsbar nu och leverans i höst enligt min ÅF.
Vad tror ni andrahandsvärdet blir på en sån om 6-12 månader?
Lite sugen på att beställa för att eventuellt byta till en Tesla Model Y när den kommer i full produktion.
Vad tror ni andrahandsvärdet blir på en sån om 6-12 månader?
Lite sugen på att beställa för att eventuellt byta till en Tesla Model Y när den kommer i full produktion.
Re: VW ID.4
Jag tror det är en bättre affär att välja en MG Marvel R.arnold skrev:Bra pris. Fullutrustad GTX med dragkrok utan glastak och sportpaket för 550.000kr efter bonus. Beställningsbar nu och leverans i höst enligt min ÅF.
Vad tror ni andrahandsvärdet blir på en sån om 6-12 månader?
Lite sugen på att beställa för att eventuellt byta till en Tesla Model Y när den kommer i full produktion.
Utgår ifrån att de kommer med ett bra introduktionspris.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW ID.4
MG är nog mer för de speciellt intresserade, jag hade nog inte köpt den om jag funderade på en ID.4.Zalman3 skrev:Jag tror det är en bättre affär att välja en MG Marvel R.arnold skrev:Bra pris. Fullutrustad GTX med dragkrok utan glastak och sportpaket för 550.000kr efter bonus. Beställningsbar nu och leverans i höst enligt min ÅF.
Vad tror ni andrahandsvärdet blir på en sån om 6-12 månader?
Lite sugen på att beställa för att eventuellt byta till en Tesla Model Y när den kommer i full produktion.
Utgår ifrån att de kommer med ett bra introduktionspris.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: VW ID.4
Jag tror inte man skall förvänta sig så fantastiskt andrahandsvärde. Detta är ju bruksbilar från ett märke som inte är särskilt hett.arnold skrev:Bra pris. Fullutrustad GTX med dragkrok utan glastak och sportpaket för 550.000kr efter bonus. Beställningsbar nu och leverans i höst enligt min ÅF.
Vad tror ni andrahandsvärdet blir på en sån om 6-12 månader?
Lite sugen på att beställa för att eventuellt byta till en Tesla Model Y när den kommer i full produktion.
Om du skall sälja den inom något år bör du nog sikta på basutrustad(well, dragkrok krävs kanske...) om du vill tappa minsta möjliga. Se också till att få rabatt på åtminstone 4%, gärna 6 eller mer.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW ID.4
Swede1 skrev:Vad händer med förmånsvärdet 1 juli? Går det upp på ID4?
Ja, ca 1300:-/mån brutto tror jag ökningen är på. Surt men det är ändå förmånligt jämfört med att köpa privat.
Re: VW ID.4
Är det bestämt? Hur räknar du fram det? Nu är förmånsvärde 3473 kr/mån på en ID 4 pro first enl skatteverkets hemsida, nybilspris 515’, förmånsgrundande pris 293’. Efter 1 juli ska förmånspriset vara halva nybilspriset om jag förtstått rätt, men max 350 ’. Då borde förmånsvärdet bli mindre, 257’. Vad är felet?MWall skrev:Swede1 skrev:Vad händer med förmånsvärdet 1 juli? Går det upp på ID4?
Ja, ca 1300:-/mån brutto tror jag ökningen är på. Surt men det är ändå förmånligt jämfört med att köpa privat.
Har de fått igenom förslaget i riksdagen?
Re: VW ID.4
Swede1 skrev:Är det bestämt? Hur räknar du fram det? Nu är förmånsvärde 3473 kr/mån på en ID 4 pro first enl skatteverkets hemsida, nybilspris 515’, förmånsgrundande pris 293’. Efter 1 juli ska förmånspriset vara halva nybilspriset om jag förtstått rätt, men max 350 ’. Då borde förmånsvärdet bli mindre, 257’. Vad är felet?MWall skrev:Swede1 skrev:Vad händer med förmånsvärdet 1 juli? Går det upp på ID4?
Ja, ca 1300:-/mån brutto tror jag ökningen är på. Surt men det är ändå förmånligt jämfört med att köpa privat.
Har de fått igenom förslaget i riksdagen?
Verkar så. V, MP, S, C och L röstade för. Eller har sagt att de ska rösta för. KD, SD och M är emot.
https://www.msn.com/sv-se/motor/nyheter ... r-BB1fQNku
https://www.teslakalkylen.com/blog/2021 ... mansskatt/
https://www.teslakalkylen.com/blog/2021 ... pdaterade/
Volkswagen ID.4 Pro 1st 3473 kr -> 4690 kr
Re: VW ID.4
Hm, surt, jag vill inte ha en bakhjulsdriven ID4 kärra som går som ett jas plan på vintern, som att nån annan kör. Men 1200 kr / månad kan nog göra att jag ändrar mig. Problemet är att de folkvalda snackar om att ändra reglerna direkt efter denna ändring för att hjälpa omställningen till elbilar. Svårt att planera och massa konstiga effekter på marknaden, jag tycker det behövs en större majoritet innan detta görs, försök på med moderaterna och sd på något. Dessutom behövs en övergångsperiod så att marknaden inte blir chockad hela tiden.
Re: VW ID.4
Klart det är. Det är ju senaste halvårets beställningar som börjar att skeppas hit och tas i trafik nu.Bruno skrev:Roligt...
Sen kan det vara (klart det är) ett uppdämt behov/orderingång men ändå.
https://www.elbil24.no/nyheter/tesla-pa ... l/73732056
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW ID.4
Man är uppe i rätt autobahnfart då.MWall skrev:Ja du kan ju testa att hålla gaspedalen stumt mot golvet i 30 sekunder och se vad som händer.HelectriC skrev:men när du trycker plattan i mattan, så är ju frågan hur många hk man använder och behöver, jag gissar på alla? Men man kanske inte behöver full kraft mer än 30sek på någon normal bil? Undrar när man igen har möjlighet att använda 30sek boosten? Om man tex skal göra ett antal omkörningar på landsväg, behöver man då vänta till bilen har vilat en stund innan man kan försöka igen?mikebike skrev:Inga elbilar ger max effekt vid max hastighet heller.MWall skrev:Du kan inte utnyttja 299 hk mer än några sekunder i taget ändå. Vid max hastighet använder den sig inte av alla hästar eftersom den är elektroniskt begränsad.HelectriC skrev:299hk verkar vara begränsat till 30sek på GTX. Vad är det för hokuspokus? Hur många kusar har man övrig tid då? Bli inget autobahnlok av det.
Dessutom behövs inga 299 hkr för att köra på autobahn, jag snittade 180 med min Alfa Romeo -84 med 160 hkr (1990).
jag antar att alfa från 1990 vägde aningen mindre än en modern elbil?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- lloydfabege
- Teslaägare
- Inlägg: 195
- Blev medlem: 05 maj 2021 17:56
Re: VW ID.4
Hej!
Jag har nyligen beställt en ID.4. Det är rätt kasst med supersnabbladdning runt Trelleborg där jag ibland är på besök. Är det helt åt skogen att ladda hemma i vanligt uttag hos de jag besöker, brukar vara där rätt länge så tiden är inget problem (skulle väl ta runt 20 timmar att ladda 20-80%?)?
Jag har nyligen beställt en ID.4. Det är rätt kasst med supersnabbladdning runt Trelleborg där jag ibland är på besök. Är det helt åt skogen att ladda hemma i vanligt uttag hos de jag besöker, brukar vara där rätt länge så tiden är inget problem (skulle väl ta runt 20 timmar att ladda 20-80%?)?
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
VW ID4 RWD (2021)
Re: VW ID.4
Verkar finnas gott om 11 iaf och OKQ8 har en 50.lloydfabege skrev:Hej!
Jag har nyligen beställt en ID.4. Det är rätt kasst med supersnabbladdning runt Trelleborg där jag ibland är på besök. Är det helt åt skogen att ladda hemma i vanligt uttag hos de jag besöker, brukar vara där rätt länge så tiden är inget problem (skulle väl ta runt 20 timmar att ladda 20-80%?)?
https://chargefinder.com/se/trelleborg/ ... bil/3gmqwn
- lloydfabege
- Teslaägare
- Inlägg: 195
- Blev medlem: 05 maj 2021 17:56
Re: VW ID.4
Ja, men där jag är på besök är ute på landet, en bra bit utanför Trelleborg. Jag känner till ChargefinderKubi skrev:Verkar finnas gott om 11 iaf och OKQ8 har en 50.lloydfabege skrev:Hej!
Jag har nyligen beställt en ID.4. Det är rätt kasst med supersnabbladdning runt Trelleborg där jag ibland är på besök. Är det helt åt skogen att ladda hemma i vanligt uttag hos de jag besöker, brukar vara där rätt länge så tiden är inget problem (skulle väl ta runt 20 timmar att ladda 20-80%?)?
https://chargefinder.com/se/trelleborg/ ... bil/3gmqwn
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
VW ID4 RWD (2021)