VW ID.4
Moderator: Redaktion
Re: VW ID.4
Problemet för just mig är att jag ser inte något alternativ i den prisklassen. Jag loosar bara mer på att byta och jag är begränsad till halvmiljon. Det är ingen dålig bil, den får saker gjort och den har hittills inte behövt reparation. Två saker hade gjort mig nöjd som ägare ; 50 k lägre pris i inköp eller, högtalare i bakdörrarna (fixat själv) + bättre belysning i bagaget (fixat själv) + dragkrok (monterat själv). Om den dessutom hade fått uppdaterad mjukvara som VW utlovat (inte som nu,där inget egentligen händer och buggar kvarstår) , haft ambient belysning i baksäte samt konsol hade jag älskat den
Eller så kanske jag aldrig blir nöjd, man blir grinigare med åren.... .
Eller så kanske jag aldrig blir nöjd, man blir grinigare med åren.... .
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: VW ID.4
Ser tyvärr ingen likhet alls där till min Tech ID.4.
Vilken trim på 3an har du? Har du testat en 4a för att jämföra?
Belysningen i bagageutrymmet tycker jag lyser upp fint.
På rak arm minns jag inte om jag har ambient slingan i bakdörrarna? får kolla sen.
Kan medge att volym och temperaturen är en miss men, hur ofta fipplar du med det på natten? Men jag tror det är ett medvetet val av VW.
Som det ser ut nu så kommer du nog aldrig bli nöjd med bilen och med varje grej bli ännu mer frustrerand.
Vilken trim på 3an har du? Har du testat en 4a för att jämföra?
Belysningen i bagageutrymmet tycker jag lyser upp fint.
På rak arm minns jag inte om jag har ambient slingan i bakdörrarna? får kolla sen.
Kan medge att volym och temperaturen är en miss men, hur ofta fipplar du med det på natten? Men jag tror det är ett medvetet val av VW.
Som det ser ut nu så kommer du nog aldrig bli nöjd med bilen och med varje grej bli ännu mer frustrerand.
Re: VW ID.4
Köpte Plus nivån. Kommer kanske titta på en beggad ID4 om några år. Nästa bil får inte kosta mer än 300, så beggad blir det oavsett märke.Kubi skrev:Ser tyvärr ingen likhet alls där till min Tech ID.4.
Vilken trim på 3an har du? Har du testat en 4a för att jämföra?
Belysningen i bagageutrymmet tycker jag lyser upp fint.
På rak arm minns jag inte om jag har ambient slingan i bakdörrarna? får kolla sen.
Kan medge att volym och temperaturen är en miss men, hur ofta fipplar du med det på natten? Men jag tror det är ett medvetet val av VW.
Som det ser ut nu så kommer du nog aldrig bli nöjd med bilen och med varje grej bli ännu mer frustrerand.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: VW ID.4
Provkörde en id3 och id4 (gtx) för någon vecka sedan. hade problem att få igång ac, hittade det inte när jag körde. (vet inte om de stängt av det med det blev mer och mer imma i kupen). Hittade det tillslut gömt i menyn, men det är lite talande om hur användarvänligt ui är.
Själv är jag inne på samma sak, elbil (beg) för runt 300. Det jag saknar på id3 är dragkrok (inte för att jag behöver det utan för att det är bra att ha ifallatt).
Själv är jag inne på samma sak, elbil (beg) för runt 300. Det jag saknar på id3 är dragkrok (inte för att jag behöver det utan för att det är bra att ha ifallatt).
Re: VW ID.4
Säkert lätt att missa vid första ögonkastet men det finns en stor knapp för "clima" under skärmen.Mickep skrev:Provkörde en id3 och id4 (gtx) för någon vecka sedan. hade problem att få igång ac, hittade det inte när jag körde. (vet inte om de stängt av det med det blev mer och mer imma i kupen). Hittade det tillslut gömt i menyn, men det är lite talande om hur användarvänligt ui är.
Själv är jag inne på samma sak, elbil (beg) för runt 300. Det jag saknar på id3 är dragkrok (inte för att jag behöver det utan för att det är bra att ha ifallatt).
-
- elbilist
- Inlägg: 928
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: VW ID.4
Samt en tydlig ikon med stolar och temperatur som alltid syns i skärmen.Kubi skrev:Säkert lätt att missa vid första ögonkastet men det finns en stor knapp för "clima" under skärmen.Mickep skrev:Provkörde en id3 och id4 (gtx) för någon vecka sedan. hade problem att få igång ac, hittade det inte när jag körde. (vet inte om de stängt av det med det blev mer och mer imma i kupen). Hittade det tillslut gömt i menyn, men det är lite talande om hur användarvänligt ui är.
Själv är jag inne på samma sak, elbil (beg) för runt 300. Det jag saknar på id3 är dragkrok (inte för att jag behöver det utan för att det är bra att ha ifallatt).
Håller med om att knapparna "borde" vara belysta men att det absolut inte är något jag saknar i när jag kör bilen
Re: VW ID.4
Kanske går att fixa till någon LED-strip eller annat som kan lysa upp de oupplysta knapparna?PapaD skrev:Problemet för just mig är att jag ser inte något alternativ i den prisklassen. Jag loosar bara mer på att byta och jag är begränsad till halvmiljon. Det är ingen dålig bil, den får saker gjort och den har hittills inte behövt reparation. Två saker hade gjort mig nöjd som ägare ; 50 k lägre pris i inköp eller, högtalare i bakdörrarna (fixat själv) + bättre belysning i bagaget (fixat själv) + dragkrok (monterat själv). Om den dessutom hade fått uppdaterad mjukvara som VW utlovat (inte som nu,där inget egentligen händer och buggar kvarstår) , haft ambient belysning i baksäte samt konsol hade jag älskat den
Eller så kanske jag aldrig blir nöjd, man blir grinigare med åren.... .
Själv hatar jag statiska touchknappar.
För mig är det som att ta det sämsta från touchskärmar (ingen känsla) och fysiska knappar (ingen flexibilitet, statusinfo eller hjälptexter), och slå ihop till en kombination som saknar alla positiva egenskaper.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW ID.4
Kommer man från en ICE, som ju dom flesta gör, så brukar ju en knapp med snöflinga på innebära att man kopplar bort ac-kompressorn.Kubi skrev:Säkert lätt att missa vid första ögonkastet men det finns en stor knapp för "clima" under skärmen.Mickep skrev:Provkörde en id3 och id4 (gtx) för någon vecka sedan. hade problem att få igång ac, hittade det inte när jag körde. (vet inte om de stängt av det med det blev mer och mer imma i kupen). Hittade det tillslut gömt i menyn, men det är lite talande om hur användarvänligt ui är.
Själv är jag inne på samma sak, elbil (beg) för runt 300. Det jag saknar på id3 är dragkrok (inte för att jag behöver det utan för att det är bra att ha ifallatt).
Re: VW ID.4
En bra sak med att många ggr ha glömt stänga den gigantiska laddluckan är att mekanismen som håller den öppen verkar ha gått sönder. Nu går det att vinkla den bakåt så den vilar mot sladden. Behöver därmed inte oro mig så mkt för att nån skall komma emot den och slå av den.
Locket för DC-pinnarna lossnade förövrigt rätt tidigt, det såg jag också som positivt. (Tror det skall gå att montera tillbaka dock)
Locket för DC-pinnarna lossnade förövrigt rätt tidigt, det såg jag också som positivt. (Tror det skall gå att montera tillbaka dock)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW ID.4
Är det mekanismen för den automatiska luckstängningen som gett upp?taliz skrev:En bra sak med att många ggr ha glömt stänga den gigantiska laddluckan är att mekanismen som håller den öppen verkar ha gått sönder. Nu går det att vinkla den bakåt så den vilar mot sladden. Behöver därmed inte oro mig så mkt för att nån skall komma emot den och slå av den.
Locket för DC-pinnarna lossnade förövrigt rätt tidigt, det såg jag också som positivt. (Tror det skall gå att montera tillbaka dock)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: VW ID.4
Bekräftat?
https://edison.media/verkehr/vw-id-4-pr ... /25221303/
https://edison.media/verkehr/vw-id-4-pr ... /25221303/
(UPDATE) After all, the VW is planning to increase its charging power to 135 kW via a software update soon, and even to 170 kW in the coming year, as a high-ranking VW manager confirmed.
"They don't come to the column with 5 percent SoC, but often at 20 percent" - and then don't experience the full charging capacity. With the new software version ID.3.0 for the ID.5 and all other VW Stromers on the MEB platform, the charging curve has therefore been adjusted: the full charging power is available longer, which shortens the charging time by nine minutes."
Re: VW ID.4
Känns mycket oklart om det gäller alla ID oavsett årsmodell. Vet dom ens själva om/när/hur/vilka?Kubi skrev:Bekräftat?
https://edison.media/verkehr/vw-id-4-pr ... /25221303/
(UPDATE) After all, the VW is planning to increase its charging power to 135 kW via a software update soon, and even to 170 kW in the coming year, as a high-ranking VW manager confirmed.
"They don't come to the column with 5 percent SoC, but often at 20 percent" - and then don't experience the full charging capacity. With the new software version ID.3.0 for the ID.5 and all other VW Stromers on the MEB platform, the charging curve has therefore been adjusted: the full charging power is available longer, which shortens the charging time by nine minutes."
-
- elbilist
- Inlägg: 928
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: VW ID.4
ID5 har det från start.Dodde skrev:Känns mycket oklart om det gäller alla ID oavsett årsmodell. Vet dom ens själva om/när/hur/vilka?Kubi skrev:Bekräftat?
https://edison.media/verkehr/vw-id-4-pr ... /25221303/
(UPDATE) After all, the VW is planning to increase its charging power to 135 kW via a software update soon, and even to 170 kW in the coming year, as a high-ranking VW manager confirmed.
"They don't come to the column with 5 percent SoC, but often at 20 percent" - and then don't experience the full charging capacity. With the new software version ID.3.0 for the ID.5 and all other VW Stromers on the MEB platform, the charging curve has therefore been adjusted: the full charging power is available longer, which shortens the charging time by nine minutes."
Övriga får det i samband med lanseringen av 3.0 i mars.
Men innan dess verkar det som att samtliga bilar som byggts innan 1/7 skall in för ett nytt batteri och även en omflashning av den enhet som sköter laddningen så att även den kan uppdateras via OTA.
-
- elbilist
- Inlägg: 928
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: VW ID.4
Önskar vi fått paddlar likt Enyaq har.Kubi skrev:
Med 3-5 lägen istället för D/B.
Gillar iofs det dynamiska läget och att den i sport regenererar mer även där.
Men det är ett jäkla fipplande på växelspaken för att få full regenerering när man kör i växlande trafik.
Paddlar hade varit helt smutt.
Re: VW ID.4
Avsaknaden av one-pedal driving har varit en deal-breaker för VWs bilar för min del, så det faktum att de frågar om det i undersökningen är ju lovande!Kubi skrev:
-
- Inlägg: 372
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: VW ID.4
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... elmatchen/
Intressant att ID4an laddar snabbare än teslan över hela brädet. Vet inte om man får klistra in tabellen så gör inte det.
Intressant att ID4an laddar snabbare än teslan över hela brädet. Vet inte om man får klistra in tabellen så gör inte det.
BMW i4 M50 -22
Re: VW ID.4
Gärna för oss som inte har ett konto.ObscureEconomist skrev:https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... elmatchen/
Intressant att ID4an laddar snabbare än teslan över hela brädet. Vet inte om man får klistra in tabellen så gör inte det.
Om du inte vill klistra här så skicka pm!
-
- elbilist
- Inlägg: 928
- Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
- Ort: Stockholm
Re: VW ID.4
Skall bli otroligt spännande och se hur laddkurvan med 3.0 blir.ObscureEconomist skrev:https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... elmatchen/
Intressant att ID4an laddar snabbare än teslan över hela brädet. Vet inte om man får klistra in tabellen så gör inte det.
9Min kapad til 10-80% enligt uppgift och väljer betydligt hellre en laddkurva som drar på 130-140Kw långt upp i laddcykeln jämfört med att panga på med 250Kw för att sen åka rutchkana ner i källaren långt innan man laddat klart
Re: VW ID.4
Det finns ju ingen fördel med det?R_Edvinsson skrev:väljer betydligt hellre en laddkurva som drar på 130-140Kw långt upp i laddcykeln jämfört med att panga på med 250Kw för att sen åka rutchkana ner i källaren långt innan man laddat klart
Då MÅSTE man ladda till hög SOC varje gång om man skall köra fortast möjligt.
Om laddcykeln istället peakar tidigt ger det fler möjligheter.
Dels kan man då välja att köra vid lägre SOC och därmed resa snabbare.
Eller, om man vill ta ett längre stopp, så kan man vänta till högre SOC och köra en längre sträcka nästa gång. Det finns liksom ingen nackdel med det(såvida det inte tar mkt längre att uppnå den högre SOCn vs den med ”platt” laddkurva förstås).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW ID.4
Kris rifa hade samma resultat (laddning per km och id4 stod sig bra mot y). I Björn Nylands 1000 km tester är model y överlägsen, pga effektiviteten. (tycker mig minnas att jag var lite besviken på laddhastigheten, men det kan säkert ändras).
Om de kan få ned laddtiden med 9 minuter på id4 är det bra. (men det är ingen stress när man skall äta)
kollade på en id4 gtx, men när jag spec gick det äver 640 000. (brukar man få rabatt av handlare?) (en id3 har räckt för mig om det inte vore för dragkroken)
Om de kan få ned laddtiden med 9 minuter på id4 är det bra. (men det är ingen stress när man skall äta)
kollade på en id4 gtx, men när jag spec gick det äver 640 000. (brukar man få rabatt av handlare?) (en id3 har räckt för mig om det inte vore för dragkroken)
Re: VW ID.4
Nackdel är att man får YOLO för att komma fram med låg SOC för att få hög laddhastighet, mot att man stressfritt kan plugga in när man vill.taliz skrev:
Det finns ju ingen fördel med det?
Då MÅSTE man ladda till hög SOC varje gång om man skall köra fortast möjligt.
Om laddcykeln istället peakar tidigt ger det fler möjligheter.
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: VW ID.4
Om man litar på bilens beräkning, att laddstationen funkar och finns så är det inget problem att köra lågt så blir det dessvärre tråkigt ospännande och inte så YOLO.Mickep skrev:Nackdel är att man får YOLO för att komma fram med låg SOC för att få hög laddhastighet, mot att man stressfritt kan plugga in när man vill.taliz skrev:
Det finns ju ingen fördel med det?
Då MÅSTE man ladda till hög SOC varje gång om man skall köra fortast möjligt.
Om laddcykeln istället peakar tidigt ger det fler möjligheter.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
-
- Inlägg: 372
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: VW ID.4
Enligt testet fick dom samma resultat flera gånger.Kubi skrev:Gärna för oss som inte har ett konto.ObscureEconomist skrev:https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... elmatchen/
Intressant att ID4an laddar snabbare än teslan över hela brädet. Vet inte om man får klistra in tabellen så gör inte det.
Om du inte vill klistra här så skicka pm!
BMW i4 M50 -22
VW ID.4
Nej, för du kan ju fortfarande välja att ladda till hög SOC istället om det känns tryggare.Mickep skrev:Nackdel är att man får YOLO för att komma fram med låg SOC för att få hög laddhastighet, mot att man stressfritt kan plugga in när man vill.taliz skrev:
Det finns ju ingen fördel med det?
Då MÅSTE man ladda till hög SOC varje gång om man skall köra fortast möjligt.
Om laddcykeln istället peakar tidigt ger det fler möjligheter.
Som sagt, så länge det inte tar längre att nå hög SOC än den med ”platt” laddkurva så är det ju ingen nackdel.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.