VW ID.4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

icreate
elbilist
Inlägg: 237
Blev medlem: 03 apr 2016 15:58

Re: VW ID.4

Inlägg av icreate »

VW ID.4
Pris från: 515 000 kr. (Dra bort 60 000 i statlig miljöbonus.)
Förmånsvärde vid 50 % marginalskatt: 1 737 kr.
Årlig skatt: 360 kr/år.
Motor: Elmotor bak, 204 hk, max vridmoment: 310 Nm.
Batteri: 77 kWh netto.
Toppfart: 160 km/tim.
Acceleration: 0-100 km/tim på 8,5 sekunder.
Räckvidd: 496 km (enl WLTP). Kanske 40 mil i verkligheten.
Längd/bredd/höjd: 458/185/161 cm.
Tjänstevikt: 2 177 kg.
Markfrigång: 16 cm.
Max släpvagnsvikt: 1 000 kg.

Robert Collins kommentar:
– Det är en riktigt bra bil. Men inte på vintern med den bakhjulsdrift som erbjudits hittills. Nu kommer fyrhjulsdriften vilket är välkommet. Men ta en sådan sak som de infällda dörrhandtagen. När jag provkörde hade det regnat och under natten frös de fast. Det är inte en optimal bil för det nordiska klimatet.
Betyg: +++
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3625
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: VW ID.4

Inlägg av Tellus »

icreate skrev:
Bild

Robert Collin testar Lynk o Co

Hen har alltid varit inkompetent
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Re: VW ID.4

Inlägg av ReNewAble »

icreate skrev:
Saxat från artikeln:

Knepigt val
Innan du köper en elbil behöver du även fundera på hur du vill använda din bil och var du bor. Det kan vara så att en laddhybrid eller en fossilbil passar dig bättre.
– Det är knepigt. Men om du inte bor i en större stad så är nog en dieselbil fortfarande ändå bästa alternativet.
Elbilar har än så länge inte särskilt lång räckvidd, utbyggnaden av laddstationer har mer att önska och bilarna är dyra att köpa.
– Men även om vi bortser från det och bara tittar på den miljömässiga biten, så är inte en elbil klimatneutral förrän vid upp emot 20 000 mil. Dieselbilar släpper inte ut särskilt mycket partiklar utanför storstadsområdena, säger Robert Collin.



Är det relevant vilken bil han tycker är det bästa valet?!
Jösses, finns det inte något som helst krav på verklighetsförankring av vad som skrivs nu för tiden?
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: VW ID.4

Inlägg av lloydfabege »

ID4 har en ombordladdare AC på 11 kw som de flesta andra, det borde väl betyda att de bara kan ladda i 11 kw på laddare med 22 kw Typ 2, eller? Vilka bilar kan i såna fall ladda på 22 kw AC, det är väl begränsat? Varför finns i såna fall så många 22 kw AC-laddare? Jag är nybörjare, om det inte märks... :)
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW ID.4

Inlägg av Zalman3 »

lloydfabege skrev:
ID4 har en ombordladdare AC på 11 kw som de flesta andra, det borde väl betyda att de bara kan ladda i 11 kw på laddare med 22 kw Typ 2, eller? Vilka bilar kan i såna fall ladda på 22 kw AC, det är väl begränsat? Varför finns i såna fall så många 22 kw AC-laddare? Jag är nybörjare, om det inte märks... :)
Audi, Porsche, Tesla och Renault är exempel på elbilar som kan ladda med 22kW.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: VW ID.4

Inlägg av lloydfabege »

Zalman3 skrev:
lloydfabege skrev:
ID4 har en ombordladdare AC på 11 kw som de flesta andra, det borde väl betyda att de bara kan ladda i 11 kw på laddare med 22 kw Typ 2, eller? Vilka bilar kan i såna fall ladda på 22 kw AC, det är väl begränsat? Varför finns i såna fall så många 22 kw AC-laddare? Jag är nybörjare, om det inte märks... :)
Audi, Porsche, Tesla och Renault är exempel på elbilar som kan ladda med 22kW.
Aha! Jag trodde Tesla hade tagit bort den möjligheten. Zoe kände jag till. Det var synd med 11 kw på ID4an, 22 kw laddare laddar ju ändå 55-60% på 2 timmar. 50 kw laddare antar jag alltid är DC så där kommer ID4an alltid upp i 50 kw?
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW ID.4

Inlägg av Zalman3 »

Beroende på modell och tillverkningsår så laddar Tesla med 11, 16,5 och 22kW.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: VW ID.4

Inlägg av ObscureEconomist »

ReNewAble skrev:
icreate skrev:
Saxat från artikeln:

Knepigt val
Innan du köper en elbil behöver du även fundera på hur du vill använda din bil och var du bor. Det kan vara så att en laddhybrid eller en fossilbil passar dig bättre.
– Det är knepigt. Men om du inte bor i en större stad så är nog en dieselbil fortfarande ändå bästa alternativet.
Elbilar har än så länge inte särskilt lång räckvidd, utbyggnaden av laddstationer har mer att önska och bilarna är dyra att köpa.
– Men även om vi bortser från det och bara tittar på den miljömässiga biten, så är inte en elbil klimatneutral förrän vid upp emot 20 000 mil. Dieselbilar släpper inte ut särskilt mycket partiklar utanför storstadsområdena, säger Robert Collin.

Är det relevant vilken bil han tycker är det bästa valet?!
Jösses, finns det inte något som helst krav på verklighetsförankring av vad som skrivs nu för tiden?
Det är ju inte fel i sak, elbilar ovanför sundsvall är inte optimalt. Tesla kan fungera men de sträckor jag kör är helt vita fortfarande utan laddare, snabbaste som finns är en 11 kW och en 50 kW som just nu är sönder och beräknas vara lagad innan snön kommer.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11514
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

ObscureEconomist skrev:
ReNewAble skrev:
icreate skrev:
Saxat från artikeln:

Knepigt val
Innan du köper en elbil behöver du även fundera på hur du vill använda din bil och var du bor. Det kan vara så att en laddhybrid eller en fossilbil passar dig bättre.
– Det är knepigt. Men om du inte bor i en större stad så är nog en dieselbil fortfarande ändå bästa alternativet.
Elbilar har än så länge inte särskilt lång räckvidd, utbyggnaden av laddstationer har mer att önska och bilarna är dyra att köpa.
– Men även om vi bortser från det och bara tittar på den miljömässiga biten, så är inte en elbil klimatneutral förrän vid upp emot 20 000 mil. Dieselbilar släpper inte ut särskilt mycket partiklar utanför storstadsområdena, säger Robert Collin.

Är det relevant vilken bil han tycker är det bästa valet?!
Jösses, finns det inte något som helst krav på verklighetsförankring av vad som skrivs nu för tiden?
Det är ju inte fel i sak, elbilar ovanför sundsvall är inte optimalt. Tesla kan fungera men de sträckor jag kör är helt vita fortfarande utan laddare, snabbaste som finns är en 11 kW och en 50 kW som just nu är sönder och beräknas vara lagad innan snön kommer.
Kan förstå att elbilar inte passar alla användare, och speciellt inte i vissa delar av Norrlands inland.

Det positiva är att det dock ser lite bättre ut för Tesla SuC under nästa år. Kanske kan passa några fler då.

https://www.tesla.com/sv_SE/findus?v=2& ... percharger

Ionity ser dock fortsatt lite svagare ut:

Bild
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 2 gång.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: VW ID.4

Inlägg av lloydfabege »

martinot skrev:
ObscureEconomist skrev:
ReNewAble skrev:
icreate skrev:
Saxat från artikeln:

Knepigt val
Innan du köper en elbil behöver du även fundera på hur du vill använda din bil och var du bor. Det kan vara så att en laddhybrid eller en fossilbil passar dig bättre.
– Det är knepigt. Men om du inte bor i en större stad så är nog en dieselbil fortfarande ändå bästa alternativet.
Elbilar har än så länge inte särskilt lång räckvidd, utbyggnaden av laddstationer har mer att önska och bilarna är dyra att köpa.
– Men även om vi bortser från det och bara tittar på den miljömässiga biten, så är inte en elbil klimatneutral förrän vid upp emot 20 000 mil. Dieselbilar släpper inte ut särskilt mycket partiklar utanför storstadsområdena, säger Robert Collin.

Är det relevant vilken bil han tycker är det bästa valet?!
Jösses, finns det inte något som helst krav på verklighetsförankring av vad som skrivs nu för tiden?
Det är ju inte fel i sak, elbilar ovanför sundsvall är inte optimalt. Tesla kan fungera men de sträckor jag kör är helt vita fortfarande utan laddare, snabbaste som finns är en 11 kW och en 50 kW som just nu är sönder och beräknas vara lagad innan snön kommer.
Kan förstå att elbilar inte passar alla användare, och speciellt inte i vissa delar av Norrlands inland.

Det positiva är att det dock ser lite bättre ut för Tesla SuC under nästa år. Kanske kan passa några fler då.

https://www.tesla.com/sv_SE/findus?v=2& ... percharger

Ionity ser dock fortsatt lite svagare ut:

Bild
Ser bara att Ionity har en station på gång i Gävle men sen är det inga fler på gång vad kan se förutom redan byggda förstås. Kan man se deras expansionsplaner någon annanstans?
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11514
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

Jag har haft problem med webbsidan Inonity.eu, men lyckades nu se karta med existerande och kommande stationer genom att byta från Chrome till Edge.

Här har jag lyckats att ta skärmavtryck från kartor från både SuC och Ionity över norra Sverige, inklusive nuvarande och planerade nya stationer:

Bild


Bild
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11514
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

lloydfabege skrev:

Ser bara att Ionity har en station på gång i Gävle men sen är det inga fler på gång vad kan se förutom redan byggda förstås. Kan man se deras expansionsplaner någon annanstans?
Ja, det verkar som Gävle är på gång iaf. även om jag inte sett någon mer kommande station i Sverige på Ionity-kartan.

Gävle står som "now building":
Skärmavbild 2021-05-15 kl. 13.23.15.png
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW ID.4

Inlägg av chaffis75 »

martinot skrev:
lloydfabege skrev:

Ser bara att Ionity har en station på gång i Gävle men sen är det inga fler på gång vad kan se förutom redan byggda förstås. Kan man se deras expansionsplaner någon annanstans?
Ja, det verkar som Gävle är på gång iaf. även om jag inte sett någon mer kommande station i Sverige på Ionity-kartan.

Gävle står som "now building":
Ta gärna ionity snack i ionity tråden.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11514
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

chaffis75 skrev:
martinot skrev:
lloydfabege skrev:

Ser bara att Ionity har en station på gång i Gävle men sen är det inga fler på gång vad kan se förutom redan byggda förstås. Kan man se deras expansionsplaner någon annanstans?
Ja, det verkar som Gävle är på gång iaf. även om jag inte sett någon mer kommande station i Sverige på Ionity-kartan.

Gävle står som "now building":
Ta gärna ionity snack i ionity tråden.
Absolut. Kan flytta det dit.

Var bara att det var en del snack, som andra startat innan i en massa sidor av inlägg (utan kommentarer om OT) om hur det är med diesel och elbil i Norrland. Jag kan förstå att det inte alltid passar, med tanke på hur laddare ser ut idag, för alla med elbil i Norrland. Gillar elbilar, men det är inte alltid lösningen för alla idag (trots att jag förstår entusiasmen här i forumet).

Sedan med tanke på att Ionity är VWs främsta laddnät, som de själva är delägare och driver (troligen tom. den starkaste kraften där), så tycker jag inte det är OT för en VW elbils-tråd. Elbilar handlar idag lika mycket om laddmöjligheter, som hur stora batteribanker man har. Det hänger tätt samman.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW ID.4

Inlägg av Dodde »

Står säkert någonstans i denna tråd men vad är det för stora skillnader mellan en ID.4 1st Max och en vanlig ID.4 Max?
backe
Inlägg: 1713
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW ID.4

Inlägg av backe »

Dodde skrev:
Står säkert någonstans i denna tråd men vad är det för stora skillnader mellan en ID.4 1st Max och en vanlig ID.4 Max?

På rak arm så kan jag komma på säten, fälgar, dragkrok, färg(ingick i 1st Max) och silverdetaljer i exteriör lack(ingick på 1st), det leder fram till att den stora skillnaden blir priset :)
backe
Inlägg: 1713
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW ID.4

Inlägg av backe »

När jag kör en sån där biltvätt där man dras fram av ett band i en tunnel så har jag stannat på exakt samma ställe 3 ggr i rad, förstår att det är något som min bil gör, men den varnar inte eller något sådant så jag har ingen direkt ledtråd att gå på. Någon form av autobroms antar jag att det är?

Nån som har tips på hur man löser det?
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: VW ID.4

Inlägg av Hmpftfhdns »

backe skrev:
När jag kör en sån där biltvätt där man dras fram av ett band i en tunnel så har jag stannat på exakt samma ställe 3 ggr i rad, förstår att det är något som min bil gör, men den varnar inte eller något sådant så jag har ingen direkt ledtråd att gå på. Någon form av autobroms antar jag att det är?

Nån som har tips på hur man löser det?
762B06EF-C7E1-45FC-94C7-0B1E278D6A75.jpeg
backe
Inlägg: 1713
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW ID.4

Inlägg av backe »

Hmpftfhdns skrev:
backe skrev:
När jag kör en sån där biltvätt där man dras fram av ett band i en tunnel så har jag stannat på exakt samma ställe 3 ggr i rad, förstår att det är något som min bil gör, men den varnar inte eller något sådant så jag har ingen direkt ledtråd att gå på. Någon form av autobroms antar jag att det är?

Nån som har tips på hur man löser det?

Tack, ska testa och hoppas det fungerar bättre nästa gång :)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

Efter 540 mil ser fronten inte så vacker ut längre.
Massvis med små stenskott. :evil:
På Teslan hade jag bara ETT enda på 3600 mil.
Är lacken sjukt tunn på VW?!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW ID.4

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
Efter 540 mil ser fronten inte så vacker ut längre.
Massvis med små stenskott. :evil:
På Teslan hade jag bara ETT enda på 3600 mil.
Är lacken sjukt tunn på VW?!
Har nog med formen på bilen att göra. På Tesla blir det inte så många hard impacts eftersom det inte blir lika många vinklar rätt på. Jag hade tex nästan aldrig stora problem med insekter på Tesla, som på de flesta andra bilar.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev:
taliz skrev:
Efter 540 mil ser fronten inte så vacker ut längre.
Massvis med små stenskott. :evil:
På Teslan hade jag bara ETT enda på 3600 mil.
Är lacken sjukt tunn på VW?!
Har nog med formen på bilen att göra. På Tesla blir det inte så många hard impacts eftersom det inte blir lika många vinklar rätt på. Jag hade tex nästan aldrig stora problem med insekter på Tesla, som på de flesta andra bilar.
Jaså? Min Model 3 samlade REJÄLT med insekter iaf... fick rengöra fronten flera ggr i veckan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW ID.4

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
HelectriC skrev:
taliz skrev:
Efter 540 mil ser fronten inte så vacker ut längre.
Massvis med små stenskott. :evil:
På Teslan hade jag bara ETT enda på 3600 mil.
Är lacken sjukt tunn på VW?!
Har nog med formen på bilen att göra. På Tesla blir det inte så många hard impacts eftersom det inte blir lika många vinklar rätt på. Jag hade tex nästan aldrig stora problem med insekter på Tesla, som på de flesta andra bilar.
Jaså? Min Model 3 samlade REJÄLT med insekter iaf... fick rengöra fronten flera ggr i veckan.
Jaha, mina Model S samlade väldigt lite.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Hoppsan_84
Inlägg: 264
Blev medlem: 09 dec 2020 22:19

Re: VW ID.4

Inlägg av Hoppsan_84 »

Är det någon som vet hur man tar bort ”Sparade laddtällen”? Jag har hemmet sparat så att bilen bara laddar 80% men 100% när jag är ute och åker.
Den var borttagen i morse.

Antingen borta pga. bugg eller så har jag/frugan lyckas radera laddstället utan att märka det.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: VW ID.4

Inlägg av Leo »

Gå in under menyn "Fordon/laddplatser" så bör du kunna se och/eller ta bort den där skulle jag tro.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Skriv svar