VW ID.4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Maw
Teslaägare
Inlägg: 3294
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW ID.4

Inlägg av Maw »

martinot skrev:
Maw skrev:
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
I ett elbilstest så fick man intressanta resultat.

För att nå målet fick man ladda så här länge:
Tesla M3, 7 min 20s
Hyundai Kona 64kWh, 16 minuter
Audi e-tron 55, 16 minuter
VW ID4 82kWh, 19 minuter

Intressant är att trots att Konan laddar långsamt så behöver den inte ladda så länge eftersom den har stort batteri och är snål på elen.

Kan tänka mig att nya Ioniq 5 kommer att slå alla ovanstående bilar.
Screenshot_20210405-131957_YouTube.jpg
Varför var Model X och S så sega i testet?
Var det inte 5-6 år gamla bilar med 21-22 tums fälgar.
Dålig kombo om man vill köra snålt och ladda snabbt.

Blir kul att se om facelift av MS och MX kommer över 250 kW laddning.

Edit:
Men snabbast just idag är ju Ioniq 5 som kan ladda till 80% på 18 minuter.
Det är väl bara MS i testet som var gammal? Den var ju sju år.
Däremot laddade de ju till ganska hög SoC och det passar kanske inte Teslor så bra, de faller väl lite mer i laddhastighet än andra märken när batterierna börjar bli halvfulla. M3:an i testet klarade sig bra tack vare att den var snål och behövde inte ladda så mycket i första deltestet, i andra delen av testet gick det väl inte lika bra för den.
Skulle snarare säga att de flesta elbilar laddar högt i början och faller sedan rätt kraftigt (precis som de flesta telefoner och datorer, andra prylar med liknande batterikemi).

Är snarare e-tron som är unik att inte göra så (tvärt emot de flesta elbilar och andra prylar, har den en mycket ovanlig och rak laddeffektkurva).
Så är det förstås men jag har fått för mig att Teslorna tappar mer, de laddar väl inte ens 30 kW när de närmar sig 100%?
Etron är ju som du säger extrem.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
martinot skrev:
Maw skrev:
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:

Varför var Model X och S så sega i testet?
Var det inte 5-6 år gamla bilar med 21-22 tums fälgar.
Dålig kombo om man vill köra snålt och ladda snabbt.

Blir kul att se om facelift av MS och MX kommer över 250 kW laddning.

Edit:
Men snabbast just idag är ju Ioniq 5 som kan ladda till 80% på 18 minuter.
Det är väl bara MS i testet som var gammal? Den var ju sju år.
Däremot laddade de ju till ganska hög SoC och det passar kanske inte Teslor så bra, de faller väl lite mer i laddhastighet än andra märken när batterierna börjar bli halvfulla. M3:an i testet klarade sig bra tack vare att den var snål och behövde inte ladda så mycket i första deltestet, i andra delen av testet gick det väl inte lika bra för den.
Skulle snarare säga att de flesta elbilar laddar högt i början och faller sedan rätt kraftigt (precis som de flesta telefoner och datorer, andra prylar med liknande batterikemi).

Är snarare e-tron som är unik att inte göra så (tvärt emot de flesta elbilar och andra prylar, har den en mycket ovanlig och rak laddeffektkurva).
Så är det förstås men jag har fått för mig att Teslorna tappar mer, de laddar väl inte ens 30 kW när de närmar sig 100%?
Etron är ju som du säger extrem.
Tesla kanske börjar att sjunka lite tidigare än andra vid ca 40% SoC, men annars inga enorma skillnader.

Varierar också en del mellan olika Teslamodeller (som mellan MS/MX och M3), men även inom samma modell så finns en hel del skillnader på de olika versionerna, M3 AWD/P, M3 SR+, etc. Inom en version av en modell som tex. SR+ så varierar det också mellan var de är gjorda (tex. om de är made in US eller made in China). Ovanpå det så kan även samma variant av samma modell gjord på samma fabrik också ha mindre variationer i laddkurvorna beroende på vilken tillverkars batterier som används (för tex. Tesla M3 AWD Made in US, så kan det variera beroende på om det är batterier från LG Chem eller Panasonic, etc.). Ovanpå alla dessa variationer av hårdvara och batterier så har du också olika laddkurvor beroende på exakt vilken mjukvaruversion som du har.

Så är lite mer komplext än vad man kanske först tror. :)

Gemensamt för många elbilar (och Teslor) är att de tappar rätt mycket effekt vid riktigt höga SoC. Går (precis som när du laddar din iPhone) extremt långsamt på slutet för de sista procenten. Vår Tesla M3 AWD LR, MiUS, Q2 2019, Panasonic, med mjukvara 2021.4.12 ligger på ca. 35 kW vid 90% SoC.

Det sagt så är det rätt hyfsat vanligt att ligga någonstans på runt 30-40 kW vid 90% SoC och gäller ganska liknande för många andra elbilar - förutom just e-tron som sticker starkt ut (men även mellan olika e-tron, och olika mjukvaror, så kan även laddeffektkurvorna där skilja en hel del på slutet).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

Zalman3 skrev:
I ett elbilstest så fick man intressanta resultat.

För att nå målet fick man ladda så här länge:
Tesla M3, 7 min 20s
Hyundai Kona 64kWh, 16 minuter
Audi e-tron 55, 16 minuter
VW ID4 82kWh, 19 minuter

Intressant är att trots att Konan laddar långsamt så behöver den inte ladda så länge eftersom den har stort batteri och är snål på elen.
Har inte sett videon, men bra att det jämför hur länge man måste ladda för att nå ett visst mål.

Det är just liknande denna typen av siffror som är intressant för slutanvändaren.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
pingflood
Inlägg: 130
Blev medlem: 03 dec 2020 10:56

Re: VW ID.4

Inlägg av pingflood »

Avbokade tyvärr min idag. Funderat på det i veckor nu och det jag trodde jag ville ha i en elbil (stora utrymmen och snabb laddhastighet) är egentligen inte något jag behöver i praktiken. Mappade ut de längsta sträckorna jag kört senaste årtiondet i A Better Route Planner och kom fram till att det skiljer inte så pass att det gör någon skillnad mellan t.ex. ID4 och e-Niro eller Kona. I alla fall för mig. Vet att vissa vill ha kortast möjliga stopp men det är helt enkelt inte relevant för mig med tanke på hur sällan jag kör långt.

Tycker ID4an är en jäkligt fin bil men de kompromisser jag intalat mig själv att acceptera (lite långsammare bil, lite större och tyngre, avsaknaden av riktiga knappar) började kännas mindre acceptabla när jag sakta insåg att de positiva aspekterna inte hade så stor betydelse.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW ID.4

Inlägg av Bjelke »

Så vad blir det istället? :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
pingflood
Inlägg: 130
Blev medlem: 03 dec 2020 10:56

Re: VW ID.4

Inlägg av pingflood »

Bjelke skrev:
Så vad blir det istället? :)
Bra fråga! Tycker om VW så hade en ID3 med takräcke dykt upp kanske jag kunde tänkt mig en sådan (trots avsaknaden av riktiga knappar). Tror inte vi får se det dock.

I dagsläget skulle jag nog välja en Niro då jag tyckt bra om de jag kört. Men det känns lite tveksamt att lägga såna pengar på en äldre modell, med tanke på andrahandsvärdet.

Funderar på att köpa nåt elektriskt som jag kan ha ett år eller två utan att det kostar skjortan och låta marknaden skaka fram lite mer alternativ. Hade man kunnat räkna med att t.ex. en Model S med några år på nacken inte tappar alltför mycket i värde kanske t.o.m. nåt sånt kunde vara aktuellt.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW ID.4

Inlägg av iAkita »

pingflood skrev:
Avbokade tyvärr min idag. Funderat på det i veckor nu och det jag trodde jag ville ha i en elbil (stora utrymmen och snabb laddhastighet) är egentligen inte något jag behöver i praktiken. Mappade ut de längsta sträckorna jag kört senaste årtiondet i A Better Route Planner och kom fram till att det skiljer inte så pass att det gör någon skillnad mellan t.ex. ID4 och e-Niro eller Kona. I alla fall för mig. Vet att vissa vill ha kortast möjliga stopp men det är helt enkelt inte relevant för mig med tanke på hur sällan jag kör långt.

Tycker ID4an är en jäkligt fin bil men de kompromisser jag intalat mig själv att acceptera (lite långsammare bil, lite större och tyngre, avsaknaden av riktiga knappar) började kännas mindre acceptabla när jag sakta insåg att de positiva aspekterna inte hade så stor betydelse.
Inga problem att avboka?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
pingflood
Inlägg: 130
Blev medlem: 03 dec 2020 10:56

Re: VW ID.4

Inlägg av pingflood »

iAkita skrev:
pingflood skrev:
Avbokade tyvärr min idag. Funderat på det i veckor nu och det jag trodde jag ville ha i en elbil (stora utrymmen och snabb laddhastighet) är egentligen inte något jag behöver i praktiken. Mappade ut de längsta sträckorna jag kört senaste årtiondet i A Better Route Planner och kom fram till att det skiljer inte så pass att det gör någon skillnad mellan t.ex. ID4 och e-Niro eller Kona. I alla fall för mig. Vet att vissa vill ha kortast möjliga stopp men det är helt enkelt inte relevant för mig med tanke på hur sällan jag kör långt.

Tycker ID4an är en jäkligt fin bil men de kompromisser jag intalat mig själv att acceptera (lite långsammare bil, lite större och tyngre, avsaknaden av riktiga knappar) började kännas mindre acceptabla när jag sakta insåg att de positiva aspekterna inte hade så stor betydelse.
Inga problem att avboka?
Nej. Men det var å andra sidan skrivet i kontraktet att jag kunde avboka efter provkörning då det inte fanns bilar att provköra tillgängliga när jag beställde.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

pingflood skrev:
Bjelke skrev:
Så vad blir det istället? :)
Bra fråga! Tycker om VW så hade en ID3 med takräcke dykt upp kanske jag kunde tänkt mig en sådan (trots avsaknaden av riktiga knappar). Tror inte vi får se det dock.

I dagsläget skulle jag nog välja en Niro då jag tyckt bra om de jag kört. Men det känns lite tveksamt att lägga såna pengar på en äldre modell, med tanke på andrahandsvärdet.

Funderar på att köpa nåt elektriskt som jag kan ha ett år eller två utan att det kostar skjortan och låta marknaden skaka fram lite mer alternativ. Hade man kunnat räkna med att t.ex. en Model S med några år på nacken inte tappar alltför mycket i värde kanske t.o.m. nåt sånt kunde vara aktuellt.
Här har du en bil med knappar, som inte kommer tappa mycket i absoluta tal (kronor):

https://www.brabil.se/erbjudande/dacia-spring-electric/
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: VW ID.4

Inlägg av MWall »

pingflood skrev:
Avbokade tyvärr min idag. Funderat på det i veckor nu och det jag trodde jag ville ha i en elbil (stora utrymmen och snabb laddhastighet) är egentligen inte något jag behöver i praktiken. Mappade ut de längsta sträckorna jag kört senaste årtiondet i A Better Route Planner och kom fram till att det skiljer inte så pass att det gör någon skillnad mellan t.ex. ID4 och e-Niro eller Kona. I alla fall för mig. Vet att vissa vill ha kortast möjliga stopp men det är helt enkelt inte relevant för mig med tanke på hur sällan jag kör långt.

Tycker ID4an är en jäkligt fin bil men de kompromisser jag intalat mig själv att acceptera (lite långsammare bil, lite större och tyngre, avsaknaden av riktiga knappar) började kännas mindre acceptabla när jag sakta insåg att de positiva aspekterna inte hade så stor betydelse.
Ta en privatleasing i väntan på. Särskilt om du inte kör så mycket är det svårslaget. Finns t ex Kia E-Niro för under 3 tusen i månaden.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
pingflood skrev:
Avbokade tyvärr min idag. Funderat på det i veckor nu och det jag trodde jag ville ha i en elbil (stora utrymmen och snabb laddhastighet) är egentligen inte något jag behöver i praktiken. Mappade ut de längsta sträckorna jag kört senaste årtiondet i A Better Route Planner och kom fram till att det skiljer inte så pass att det gör någon skillnad mellan t.ex. ID4 och e-Niro eller Kona. I alla fall för mig. Vet att vissa vill ha kortast möjliga stopp men det är helt enkelt inte relevant för mig med tanke på hur sällan jag kör långt.

Tycker ID4an är en jäkligt fin bil men de kompromisser jag intalat mig själv att acceptera (lite långsammare bil, lite större och tyngre, avsaknaden av riktiga knappar) började kännas mindre acceptabla när jag sakta insåg att de positiva aspekterna inte hade så stor betydelse.
Ta en privatleasing i väntan på. Särskilt om du inte kör så mycket är det svårslaget. Finns t ex Kia E-Niro för under 3 tusen i månaden.
Har även sett ID3 för 2999/mån, och i slutet på december några erbjudanden på så lite som 2700/mån.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Jonatand
Inlägg: 55
Blev medlem: 28 mar 2021 11:24

Re: VW ID.4

Inlägg av Jonatand »

pingflood skrev:
Avbokade tyvärr min idag. Funderat på det i veckor nu och det jag trodde jag ville ha i en elbil (stora utrymmen och snabb laddhastighet) är egentligen inte något jag behöver i praktiken. Mappade ut de längsta sträckorna jag kört senaste årtiondet i A Better Route Planner och kom fram till att det skiljer inte så pass att det gör någon skillnad mellan t.ex. ID4 och e-Niro eller Kona. I alla fall för mig. Vet att vissa vill ha kortast möjliga stopp men det är helt enkelt inte relevant för mig med tanke på hur sällan jag kör långt.

Tycker ID4an är en jäkligt fin bil men de kompromisser jag intalat mig själv att acceptera (lite långsammare bil, lite större och tyngre, avsaknaden av riktiga knappar) började kännas mindre acceptabla när jag sakta insåg att de positiva aspekterna inte hade så stor betydelse.
Du borde satsa på en begagnad dacia eller skoda. Väldigt traditionella och som jag tror du skulle bli nöjd med :)
pingflood
Inlägg: 130
Blev medlem: 03 dec 2020 10:56

Re: VW ID.4

Inlägg av pingflood »

MWall skrev:
pingflood skrev:
Avbokade tyvärr min idag. Funderat på det i veckor nu och det jag trodde jag ville ha i en elbil (stora utrymmen och snabb laddhastighet) är egentligen inte något jag behöver i praktiken. Mappade ut de längsta sträckorna jag kört senaste årtiondet i A Better Route Planner och kom fram till att det skiljer inte så pass att det gör någon skillnad mellan t.ex. ID4 och e-Niro eller Kona. I alla fall för mig. Vet att vissa vill ha kortast möjliga stopp men det är helt enkelt inte relevant för mig med tanke på hur sällan jag kör långt.

Tycker ID4an är en jäkligt fin bil men de kompromisser jag intalat mig själv att acceptera (lite långsammare bil, lite större och tyngre, avsaknaden av riktiga knappar) började kännas mindre acceptabla när jag sakta insåg att de positiva aspekterna inte hade så stor betydelse.
Ta en privatleasing i väntan på. Särskilt om du inte kör så mycket är det svårslaget. Finns t ex Kia E-Niro för under 3 tusen i månaden.
Har funderat på det men 36 månader är rätt lång tid. Går det att få bra deal på kortare lease?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: VW ID.4

Inlägg av MWall »

pingflood skrev:
MWall skrev:
pingflood skrev:
Avbokade tyvärr min idag. Funderat på det i veckor nu och det jag trodde jag ville ha i en elbil (stora utrymmen och snabb laddhastighet) är egentligen inte något jag behöver i praktiken. Mappade ut de längsta sträckorna jag kört senaste årtiondet i A Better Route Planner och kom fram till att det skiljer inte så pass att det gör någon skillnad mellan t.ex. ID4 och e-Niro eller Kona. I alla fall för mig. Vet att vissa vill ha kortast möjliga stopp men det är helt enkelt inte relevant för mig med tanke på hur sällan jag kör långt.

Tycker ID4an är en jäkligt fin bil men de kompromisser jag intalat mig själv att acceptera (lite långsammare bil, lite större och tyngre, avsaknaden av riktiga knappar) började kännas mindre acceptabla när jag sakta insåg att de positiva aspekterna inte hade så stor betydelse.
Ta en privatleasing i väntan på. Särskilt om du inte kör så mycket är det svårslaget. Finns t ex Kia E-Niro för under 3 tusen i månaden.
Har funderat på det men 36 månader är rätt lång tid. Går det att få bra deal på kortare lease?
Finns Mach-E på 18 månader och så är det väl vanligt med 24 månader också?
pingflood
Inlägg: 130
Blev medlem: 03 dec 2020 10:56

Re: VW ID.4

Inlägg av pingflood »

MWall skrev:
pingflood skrev:
MWall skrev:
pingflood skrev:
Avbokade tyvärr min idag. Funderat på det i veckor nu och det jag trodde jag ville ha i en elbil (stora utrymmen och snabb laddhastighet) är egentligen inte något jag behöver i praktiken. Mappade ut de längsta sträckorna jag kört senaste årtiondet i A Better Route Planner och kom fram till att det skiljer inte så pass att det gör någon skillnad mellan t.ex. ID4 och e-Niro eller Kona. I alla fall för mig. Vet att vissa vill ha kortast möjliga stopp men det är helt enkelt inte relevant för mig med tanke på hur sällan jag kör långt.

Tycker ID4an är en jäkligt fin bil men de kompromisser jag intalat mig själv att acceptera (lite långsammare bil, lite större och tyngre, avsaknaden av riktiga knappar) började kännas mindre acceptabla när jag sakta insåg att de positiva aspekterna inte hade så stor betydelse.
Ta en privatleasing i väntan på. Särskilt om du inte kör så mycket är det svårslaget. Finns t ex Kia E-Niro för under 3 tusen i månaden.
Har funderat på det men 36 månader är rätt lång tid. Går det att få bra deal på kortare lease?
Finns Mach-E på 18 månader och så är det väl vanligt med 24 månader också?
Tack! Har noll koll på leasing men får titta lite på detta. 18 månader känns ju "lagom".
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3626
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: VW ID.4

Inlägg av jonasl »

Kona finns för 2995 i 12 mån hos Fordonsbolaget.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14496
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.4

Inlägg av taliz »

På E22 utanför Lund där det är 110 fick den för sig att det var 70, och utanför Staffanstorp där det är 80 fick den för sig att det var 40.
Teslan var dålig på att justera precis vid skyltarna, men det var väldigt sällan fel på mer än 10kmh vs skyltad hastighet(och jag hade offset på +10), så inte så störigt IMO.
Så här stora variationer är dock inte acceptabelt. Stängt av den där funktionen nu.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11554
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: VW ID.4

Inlägg av martinot »

jonasl skrev:
Kona finns för 2995 i 12 mån hos Fordonsbolaget.
Länk?

Låter annars som mycket bra pris.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19565
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW ID.4

Inlägg av Bjelke »

taliz skrev:
På E22 utanför Lund där det är 110 fick den för sig att det var 70, och utanför Staffanstorp där det är 80 fick den för sig att det var 40.
Teslan var dålig på att justera precis vid skyltarna, men det var väldigt sällan fel på mer än 10kmh vs skyltad hastighet(och jag hade offset på +10), så inte så störigt IMO.
Så här stora variationer är dock inte acceptabelt. Stängt av den där funktionen nu.
I helgen när vi var ner till Uppsala så tyckte min att det var 70 skyltat på nästan hela E4:an ner :lol:
Från Tönnebro och ner till några mil norr om Uppsala... Kalle anka-Tesla deluxe.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Fredrik j
Inlägg: 10811
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW ID.4

Inlägg av Fredrik j »

Det är ju tur att alla dessa funktioner går att stänga av och att det fortfarande är möjligt att personligen avläsa vilken hastighetsgräns som gäller.
backe
Inlägg: 1731
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW ID.4

Inlägg av backe »

Bjelke skrev:
taliz skrev:
På E22 utanför Lund där det är 110 fick den för sig att det var 70, och utanför Staffanstorp där det är 80 fick den för sig att det var 40.
Teslan var dålig på att justera precis vid skyltarna, men det var väldigt sällan fel på mer än 10kmh vs skyltad hastighet(och jag hade offset på +10), så inte så störigt IMO.
Så här stora variationer är dock inte acceptabelt. Stängt av den där funktionen nu.
I helgen när vi var ner till Uppsala så tyckte min att det var 70 skyltat på nästan hela E4:an ner :lol:
Från Tönnebro och ner till några mil norr om Uppsala... Kalle anka-Tesla deluxe.

Min har missat farten på några sträckor där man ändrat hastighet nyligen och det troligen inte är uppdaterat i bilen, men så fort jag kör förbi skylten så läser den det och kör efter den skyltade hastigheten. Läser inte din skyltarna?

Får hoppas dom släpper uppdaterade kartdata snart.

Någon som vet förresten om man kan få in fartkameror i VW:s navi? Hade det på Volvon tidigare och skönt att se det i Hud:en
Kubi
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: VW ID.4

Inlägg av Kubi »

backe skrev:
Bjelke skrev:
taliz skrev:
På E22 utanför Lund där det är 110 fick den för sig att det var 70, och utanför Staffanstorp där det är 80 fick den för sig att det var 40.
Teslan var dålig på att justera precis vid skyltarna, men det var väldigt sällan fel på mer än 10kmh vs skyltad hastighet(och jag hade offset på +10), så inte så störigt IMO.
Så här stora variationer är dock inte acceptabelt. Stängt av den där funktionen nu.
I helgen när vi var ner till Uppsala så tyckte min att det var 70 skyltat på nästan hela E4:an ner :lol:
Från Tönnebro och ner till några mil norr om Uppsala... Kalle anka-Tesla deluxe.

Min har missat farten på några sträckor där man ändrat hastighet nyligen och det troligen inte är uppdaterat i bilen, men så fort jag kör förbi skylten så läser den det och kör efter den skyltade hastigheten. Läser inte din skyltarna?

Får hoppas dom släpper uppdaterade kartdata snart.

Någon som vet förresten om man kan få in fartkameror i VW:s navi? Hade det på Volvon tidigare och skönt att se det i Hud:en
Det är väl HERE som förser VW med kartdata?
https://here.navigation.com/brands/Cata ... HERENA/USD

Så vi får hoppas dom löser det! Om man inte kan skicka förfrågan till dom direkt.
Revoltra
elbilist
Inlägg: 92
Blev medlem: 26 aug 2020 16:50

Re: VW ID.4

Inlägg av Revoltra »

Hämtade min gula bil idag. Mycket nöjd.
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: VW ID.4

Inlägg av Dodde »

Revoltra skrev:
Hämtade min gula bil idag. Mycket nöjd.
Grattis! Max? Verkar som dom rullas ut ordentligt nu.
backe
Inlägg: 1731
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: VW ID.4

Inlägg av backe »

Revoltra skrev:
Hämtade min gula bil idag. Mycket nöjd.

Härligt, hoppas du blir lika nöjd som jag är.
Skriv svar