Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

VW ID.4

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: VW ID.4

Inläggav Maw » 05 apr 2021 18:44

martinot skrev:
Maw skrev:
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:I ett elbilstest så fick man intressanta resultat.

För att nå målet fick man ladda så här länge:
Tesla M3, 7 min 20s
Hyundai Kona 64kWh, 16 minuter
Audi e-tron 55, 16 minuter
VW ID4 82kWh, 19 minuter

Intressant är att trots att Konan laddar långsamt så behöver den inte ladda så länge eftersom den har stort batteri och är snål på elen.

Kan tänka mig att nya Ioniq 5 kommer att slå alla ovanstående bilar.

Screenshot_20210405-131957_YouTube.jpg


https://youtu.be/t0KODBGQVCM


Varför var Model X och S så sega i testet?


Var det inte 5-6 år gamla bilar med 21-22 tums fälgar.
Dålig kombo om man vill köra snålt och ladda snabbt.

Blir kul att se om facelift av MS och MX kommer över 250 kW laddning.

Edit:
Men snabbast just idag är ju Ioniq 5 som kan ladda till 80% på 18 minuter.


Det är väl bara MS i testet som var gammal? Den var ju sju år.
Däremot laddade de ju till ganska hög SoC och det passar kanske inte Teslor så bra, de faller väl lite mer i laddhastighet än andra märken när batterierna börjar bli halvfulla. M3:an i testet klarade sig bra tack vare att den var snål och behövde inte ladda så mycket i första deltestet, i andra delen av testet gick det väl inte lika bra för den.


Skulle snarare säga att de flesta elbilar laddar högt i början och faller sedan rätt kraftigt (precis som de flesta telefoner och datorer, andra prylar med liknande batterikemi).

Är snarare e-tron som är unik att inte göra så (tvärt emot de flesta elbilar och andra prylar, har den en mycket ovanlig och rak laddeffektkurva).


Så är det förstås men jag har fått för mig att Teslorna tappar mer, de laddar väl inte ens 30 kW när de närmar sig 100%?
Etron är ju som du säger extrem.
Maw
 
Inlägg: 113
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW ID.4

Inläggav Teslaägare martinot » 05 apr 2021 19:35

Maw skrev:
martinot skrev:
Maw skrev:
Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Varför var Model X och S så sega i testet?


Var det inte 5-6 år gamla bilar med 21-22 tums fälgar.
Dålig kombo om man vill köra snålt och ladda snabbt.

Blir kul att se om facelift av MS och MX kommer över 250 kW laddning.

Edit:
Men snabbast just idag är ju Ioniq 5 som kan ladda till 80% på 18 minuter.


Det är väl bara MS i testet som var gammal? Den var ju sju år.
Däremot laddade de ju till ganska hög SoC och det passar kanske inte Teslor så bra, de faller väl lite mer i laddhastighet än andra märken när batterierna börjar bli halvfulla. M3:an i testet klarade sig bra tack vare att den var snål och behövde inte ladda så mycket i första deltestet, i andra delen av testet gick det väl inte lika bra för den.


Skulle snarare säga att de flesta elbilar laddar högt i början och faller sedan rätt kraftigt (precis som de flesta telefoner och datorer, andra prylar med liknande batterikemi).

Är snarare e-tron som är unik att inte göra så (tvärt emot de flesta elbilar och andra prylar, har den en mycket ovanlig och rak laddeffektkurva).


Så är det förstås men jag har fått för mig att Teslorna tappar mer, de laddar väl inte ens 30 kW när de närmar sig 100%?
Etron är ju som du säger extrem.


Tesla kanske börjar att sjunka lite tidigare än andra vid ca 40% SoC, men annars inga enorma skillnader.

Varierar också en del mellan olika Teslamodeller (som mellan MS/MX och M3), men även inom samma modell så finns en hel del skillnader på de olika versionerna, M3 AWD/P, M3 SR+, etc. Inom en version av en modell som tex. SR+ så varierar det också mellan var de är gjorda (tex. om de är made in US eller made in China). Ovanpå det så kan även samma variant av samma modell gjord på samma fabrik också ha mindre variationer i laddkurvorna beroende på vilken tillverkars batterier som används (för tex. Tesla M3 AWD Made in US, så kan det variera beroende på om det är batterier från LG Chem eller Panasonic, etc.). Ovanpå alla dessa variationer av hårdvara och batterier så har du också olika laddkurvor beroende på exakt vilken mjukvaruversion som du har.

Så är lite mer komplext än vad man kanske först tror. :)

Gemensamt för många elbilar (och Teslor) är att de tappar rätt mycket effekt vid riktigt höga SoC. Går (precis som när du laddar din iPhone) extremt långsamt på slutet för de sista procenten. Vår Tesla M3 AWD LR, MiUS, Q2 2019, Panasonic, med mjukvara 2021.4.12 ligger på ca. 35 kW vid 90% SoC.

Det sagt så är det rätt hyfsat vanligt att ligga någonstans på runt 30-40 kW vid 90% SoC och gäller ganska liknande för många andra elbilar - förutom just e-tron som sticker starkt ut (men även mellan olika e-tron, och olika mjukvaror, så kan även laddeffektkurvorna där skilja en hel del på slutet).
Bild
Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 3955
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

Re: VW ID.4

Inläggav Teslaägare martinot » 05 apr 2021 19:41

Zalman3 skrev:I ett elbilstest så fick man intressanta resultat.

För att nå målet fick man ladda så här länge:
Tesla M3, 7 min 20s
Hyundai Kona 64kWh, 16 minuter
Audi e-tron 55, 16 minuter
VW ID4 82kWh, 19 minuter

Intressant är att trots att Konan laddar långsamt så behöver den inte ladda så länge eftersom den har stort batteri och är snål på elen.


Har inte sett videon, men bra att det jämför hur länge man måste ladda för att nå ett visst mål.

Det är just liknande denna typen av siffror som är intressant för slutanvändaren.
Bild
Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 3955
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

Re: VW ID.4

Inläggav pingflood » 06 apr 2021 16:59

Avbokade tyvärr min idag. Funderat på det i veckor nu och det jag trodde jag ville ha i en elbil (stora utrymmen och snabb laddhastighet) är egentligen inte något jag behöver i praktiken. Mappade ut de längsta sträckorna jag kört senaste årtiondet i A Better Route Planner och kom fram till att det skiljer inte så pass att det gör någon skillnad mellan t.ex. ID4 och e-Niro eller Kona. I alla fall för mig. Vet att vissa vill ha kortast möjliga stopp men det är helt enkelt inte relevant för mig med tanke på hur sällan jag kör långt.

Tycker ID4an är en jäkligt fin bil men de kompromisser jag intalat mig själv att acceptera (lite långsammare bil, lite större och tyngre, avsaknaden av riktiga knappar) började kännas mindre acceptabla när jag sakta insåg att de positiva aspekterna inte hade så stor betydelse.
pingflood
 
Inlägg: 113
Blev medlem: 03 dec 2020 10:56

Re: VW ID.4

Inläggav Teslaägare Bjelke » 06 apr 2021 17:01

Så vad blir det istället? :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
 
Inlägg: 15017
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: mikael1178

Re: VW ID.4

Inläggav pingflood » 06 apr 2021 17:04

Bjelke skrev:Så vad blir det istället? :)


Bra fråga! Tycker om VW så hade en ID3 med takräcke dykt upp kanske jag kunde tänkt mig en sådan (trots avsaknaden av riktiga knappar). Tror inte vi får se det dock.

I dagsläget skulle jag nog välja en Niro då jag tyckt bra om de jag kört. Men det känns lite tveksamt att lägga såna pengar på en äldre modell, med tanke på andrahandsvärdet.

Funderar på att köpa nåt elektriskt som jag kan ha ett år eller två utan att det kostar skjortan och låta marknaden skaka fram lite mer alternativ. Hade man kunnat räkna med att t.ex. en Model S med några år på nacken inte tappar alltför mycket i värde kanske t.o.m. nåt sånt kunde vara aktuellt.
pingflood
 
Inlägg: 113
Blev medlem: 03 dec 2020 10:56

Re: VW ID.4

Inläggav elbilist iAkita » 06 apr 2021 17:10

pingflood skrev:Avbokade tyvärr min idag. Funderat på det i veckor nu och det jag trodde jag ville ha i en elbil (stora utrymmen och snabb laddhastighet) är egentligen inte något jag behöver i praktiken. Mappade ut de längsta sträckorna jag kört senaste årtiondet i A Better Route Planner och kom fram till att det skiljer inte så pass att det gör någon skillnad mellan t.ex. ID4 och e-Niro eller Kona. I alla fall för mig. Vet att vissa vill ha kortast möjliga stopp men det är helt enkelt inte relevant för mig med tanke på hur sällan jag kör långt.

Tycker ID4an är en jäkligt fin bil men de kompromisser jag intalat mig själv att acceptera (lite långsammare bil, lite större och tyngre, avsaknaden av riktiga knappar) började kännas mindre acceptabla när jag sakta insåg att de positiva aspekterna inte hade så stor betydelse.


Inga problem att avboka?
iAkita
elbilist
 
Inlägg: 793
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW ID.4

Inläggav pingflood » 06 apr 2021 17:17

iAkita skrev:
pingflood skrev:Avbokade tyvärr min idag. Funderat på det i veckor nu och det jag trodde jag ville ha i en elbil (stora utrymmen och snabb laddhastighet) är egentligen inte något jag behöver i praktiken. Mappade ut de längsta sträckorna jag kört senaste årtiondet i A Better Route Planner och kom fram till att det skiljer inte så pass att det gör någon skillnad mellan t.ex. ID4 och e-Niro eller Kona. I alla fall för mig. Vet att vissa vill ha kortast möjliga stopp men det är helt enkelt inte relevant för mig med tanke på hur sällan jag kör långt.

Tycker ID4an är en jäkligt fin bil men de kompromisser jag intalat mig själv att acceptera (lite långsammare bil, lite större och tyngre, avsaknaden av riktiga knappar) började kännas mindre acceptabla när jag sakta insåg att de positiva aspekterna inte hade så stor betydelse.


Inga problem att avboka?


Nej. Men det var å andra sidan skrivet i kontraktet att jag kunde avboka efter provkörning då det inte fanns bilar att provköra tillgängliga när jag beställde.
pingflood
 
Inlägg: 113
Blev medlem: 03 dec 2020 10:56

Re: VW ID.4

Inläggav Teslaägare martinot » 06 apr 2021 21:19

pingflood skrev:
Bjelke skrev:Så vad blir det istället? :)


Bra fråga! Tycker om VW så hade en ID3 med takräcke dykt upp kanske jag kunde tänkt mig en sådan (trots avsaknaden av riktiga knappar). Tror inte vi får se det dock.

I dagsläget skulle jag nog välja en Niro då jag tyckt bra om de jag kört. Men det känns lite tveksamt att lägga såna pengar på en äldre modell, med tanke på andrahandsvärdet.

Funderar på att köpa nåt elektriskt som jag kan ha ett år eller två utan att det kostar skjortan och låta marknaden skaka fram lite mer alternativ. Hade man kunnat räkna med att t.ex. en Model S med några år på nacken inte tappar alltför mycket i värde kanske t.o.m. nåt sånt kunde vara aktuellt.


Här har du en bil med knappar, som inte kommer tappa mycket i absoluta tal (kronor):

https://www.brabil.se/erbjudande/dacia-spring-electric/
Bild
Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
Skriv under ett upprop för grönare bilskatter: http://gronbilskatt.nu
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 3955
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

Re: VW ID.4

Inläggav Teslaägare MWall » 06 apr 2021 21:22

pingflood skrev:Avbokade tyvärr min idag. Funderat på det i veckor nu och det jag trodde jag ville ha i en elbil (stora utrymmen och snabb laddhastighet) är egentligen inte något jag behöver i praktiken. Mappade ut de längsta sträckorna jag kört senaste årtiondet i A Better Route Planner och kom fram till att det skiljer inte så pass att det gör någon skillnad mellan t.ex. ID4 och e-Niro eller Kona. I alla fall för mig. Vet att vissa vill ha kortast möjliga stopp men det är helt enkelt inte relevant för mig med tanke på hur sällan jag kör långt.

Tycker ID4an är en jäkligt fin bil men de kompromisser jag intalat mig själv att acceptera (lite långsammare bil, lite större och tyngre, avsaknaden av riktiga knappar) började kännas mindre acceptabla när jag sakta insåg att de positiva aspekterna inte hade så stor betydelse.


Ta en privatleasing i väntan på. Särskilt om du inte kör så mycket är det svårslaget. Finns t ex Kia E-Niro för under 3 tusen i månaden.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
 
Inlägg: 1426
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.