Så är det förstås men jag har fått för mig att Teslorna tappar mer, de laddar väl inte ens 30 kW när de närmar sig 100%?martinot skrev:Skulle snarare säga att de flesta elbilar laddar högt i början och faller sedan rätt kraftigt (precis som de flesta telefoner och datorer, andra prylar med liknande batterikemi).Maw skrev:Det är väl bara MS i testet som var gammal? Den var ju sju år.Zalman3 skrev:Var det inte 5-6 år gamla bilar med 21-22 tums fälgar.Fredrik j skrev:Varför var Model X och S så sega i testet?Zalman3 skrev:I ett elbilstest så fick man intressanta resultat.
För att nå målet fick man ladda så här länge:
Tesla M3, 7 min 20s
Hyundai Kona 64kWh, 16 minuter
Audi e-tron 55, 16 minuter
VW ID4 82kWh, 19 minuter
Intressant är att trots att Konan laddar långsamt så behöver den inte ladda så länge eftersom den har stort batteri och är snål på elen.
Kan tänka mig att nya Ioniq 5 kommer att slå alla ovanstående bilar.
Dålig kombo om man vill köra snålt och ladda snabbt.
Blir kul att se om facelift av MS och MX kommer över 250 kW laddning.
Edit:
Men snabbast just idag är ju Ioniq 5 som kan ladda till 80% på 18 minuter.
Däremot laddade de ju till ganska hög SoC och det passar kanske inte Teslor så bra, de faller väl lite mer i laddhastighet än andra märken när batterierna börjar bli halvfulla. M3:an i testet klarade sig bra tack vare att den var snål och behövde inte ladda så mycket i första deltestet, i andra delen av testet gick det väl inte lika bra för den.
Är snarare e-tron som är unik att inte göra så (tvärt emot de flesta elbilar och andra prylar, har den en mycket ovanlig och rak laddeffektkurva).
Etron är ju som du säger extrem.