Sida 10 av 74

Re: VW ID.4

Postat: 08 apr 2021 13:09
av backe
Bjelke skrev:
taliz skrev:
På E22 utanför Lund där det är 110 fick den för sig att det var 70, och utanför Staffanstorp där det är 80 fick den för sig att det var 40.
Teslan var dålig på att justera precis vid skyltarna, men det var väldigt sällan fel på mer än 10kmh vs skyltad hastighet(och jag hade offset på +10), så inte så störigt IMO.
Så här stora variationer är dock inte acceptabelt. Stängt av den där funktionen nu.
I helgen när vi var ner till Uppsala så tyckte min att det var 70 skyltat på nästan hela E4:an ner :lol:
Från Tönnebro och ner till några mil norr om Uppsala... Kalle anka-Tesla deluxe.

Min har missat farten på några sträckor där man ändrat hastighet nyligen och det troligen inte är uppdaterat i bilen, men så fort jag kör förbi skylten så läser den det och kör efter den skyltade hastigheten. Läser inte din skyltarna?

Får hoppas dom släpper uppdaterade kartdata snart.

Någon som vet förresten om man kan få in fartkameror i VW:s navi? Hade det på Volvon tidigare och skönt att se det i Hud:en

Re: VW ID.4

Postat: 08 apr 2021 15:32
av Kubi
backe skrev:
Bjelke skrev:
taliz skrev:
På E22 utanför Lund där det är 110 fick den för sig att det var 70, och utanför Staffanstorp där det är 80 fick den för sig att det var 40.
Teslan var dålig på att justera precis vid skyltarna, men det var väldigt sällan fel på mer än 10kmh vs skyltad hastighet(och jag hade offset på +10), så inte så störigt IMO.
Så här stora variationer är dock inte acceptabelt. Stängt av den där funktionen nu.
I helgen när vi var ner till Uppsala så tyckte min att det var 70 skyltat på nästan hela E4:an ner :lol:
Från Tönnebro och ner till några mil norr om Uppsala... Kalle anka-Tesla deluxe.

Min har missat farten på några sträckor där man ändrat hastighet nyligen och det troligen inte är uppdaterat i bilen, men så fort jag kör förbi skylten så läser den det och kör efter den skyltade hastigheten. Läser inte din skyltarna?

Får hoppas dom släpper uppdaterade kartdata snart.

Någon som vet förresten om man kan få in fartkameror i VW:s navi? Hade det på Volvon tidigare och skönt att se det i Hud:en
Det är väl HERE som förser VW med kartdata?
https://here.navigation.com/brands/Cata ... HERENA/USD

Så vi får hoppas dom löser det! Om man inte kan skicka förfrågan till dom direkt.

Re: VW ID.4

Postat: 08 apr 2021 16:36
av Revoltra
Hämtade min gula bil idag. Mycket nöjd.

Re: VW ID.4

Postat: 08 apr 2021 16:41
av Dodde
Revoltra skrev:
Hämtade min gula bil idag. Mycket nöjd.
Grattis! Max? Verkar som dom rullas ut ordentligt nu.

Re: VW ID.4

Postat: 08 apr 2021 16:44
av backe
Revoltra skrev:
Hämtade min gula bil idag. Mycket nöjd.

Härligt, hoppas du blir lika nöjd som jag är.

Re: VW ID.4

Postat: 08 apr 2021 17:54
av Revoltra
Dodde skrev:
Revoltra skrev:
Hämtade min gula bil idag. Mycket nöjd.
Grattis! Max? Verkar som dom rullas ut ordentligt nu.
Vanliga 1st :)

Re: VW ID.4

Postat: 08 apr 2021 19:23
av Dodde
Revoltra skrev:
Dodde skrev:
Revoltra skrev:
Hämtade min gula bil idag. Mycket nöjd.
Grattis! Max? Verkar som dom rullas ut ordentligt nu.
Vanliga 1st :)
Härligt! Det är en grann bil.

Re: VW ID.4

Postat: 08 apr 2021 19:28
av Erik1904
Hämtade min gråa 1st idag. Känns bra än så länge! Lite högt däckljud på sämre asfalt och störigt högt artificiellt ljud i låga farter är väl ett par små minus. Ingen plast- eller gummimatta för bagageutrymmet heller. Positivt överraskad av stolarna, jättesköna! Kört Passat GTE innan. Id.4:an är nog lite plastigare invändigt, men verkligen inget jag kommer störa mig på utöver all blank plast. Chassit och stötdämpningen mycket bra också!

Apropå diskussion tidigare om SoC vid leverans hade min 95% samt var inställd på 100% maximal laddningsnivå. Jag förstod det iallafall som att återförsäljaren hade laddat upp den igår inför leveransen idag.

Kört ner den till 80%, så nu kan jag sova gott!

Edit: Bild!
IMG_20210408_105325~2.jpg

Re: VW ID.4

Postat: 08 apr 2021 19:55
av iAkita
Det är inte utan att jag blir lite otålig nu när jag ser att ni får hämta ut era bilar. Idag såg jag att min 1st Max iallafall fått chassinummer, så det närmar sig för mig också!

Re: VW ID.4

Postat: 08 apr 2021 20:19
av Jonatand
iAkita skrev:
Det är inte utan att jag blir lite otålig nu när jag ser att ni får hämta ut era bilar. Idag såg jag att min 1st Max iallafall fått chassinummer, så det närmar sig för mig också!
Hur såg du det? När är beräknad leverans pch när beställde du?

Re: VW ID.4

Postat: 08 apr 2021 21:50
av iAkita
Jonatand skrev:
iAkita skrev:
Det är inte utan att jag blir lite otålig nu när jag ser att ni får hämta ut era bilar. Idag såg jag att min 1st Max iallafall fått chassinummer, så det närmar sig för mig också!
Hur såg du det? När är beräknad leverans pch när beställde du?
Logga in på: https://minauppgifter.vwgroup.se. Klicka sen på registerutdrag. När bilen tilldelats ett chassinummer kan du se det där.

Jag beställde bilen i december. Har inte fått exakt besked om leverans ännu, men troligen blir det om ca 3 veckor.

Re: VW ID.4

Postat: 08 apr 2021 22:22
av Nect
Hur är ljudnivån i kupén kontra Model 3?
Och nån som vet när awd börjar levereras? :)

Re: VW ID.4

Postat: 08 apr 2021 22:51
av Jonatand
iAkita skrev:
Jonatand skrev:
iAkita skrev:
Det är inte utan att jag blir lite otålig nu när jag ser att ni får hämta ut era bilar. Idag såg jag att min 1st Max iallafall fått chassinummer, så det närmar sig för mig också!
Hur såg du det? När är beräknad leverans pch när beställde du?
Logga in på: https://minauppgifter.vwgroup.se. Klicka sen på registerutdrag. När bilen tilldelats ett chassinummer kan du se det där.

Jag beställde bilen i december. Har inte fått exakt besked om leverans ännu, men troligen blir det om ca 3 veckor.
Tack! Hittade inget chassinummer ännu.

Har du fått besked om produktion?

Re: VW ID.4

Postat: 08 apr 2021 23:21
av iAkita
Jonatand skrev:
iAkita skrev:
Jonatand skrev:
iAkita skrev:
Det är inte utan att jag blir lite otålig nu när jag ser att ni får hämta ut era bilar. Idag såg jag att min 1st Max iallafall fått chassinummer, så det närmar sig för mig också!
Hur såg du det? När är beräknad leverans pch när beställde du?
Logga in på: https://minauppgifter.vwgroup.se. Klicka sen på registerutdrag. När bilen tilldelats ett chassinummer kan du se det där.

Jag beställde bilen i december. Har inte fått exakt besked om leverans ännu, men troligen blir det om ca 3 veckor.
Tack! Hittade inget chassinummer ännu.

Har du fått besked om produktion?
Den skulle egentligen ha byggts vecka 13 men flyttades till vecka 12. Jag måste bara en av väldigt få som fått produktionen tidigarelagd snarare än framflyttad vad det verkar.

Re: VW ID.4

Postat: 09 apr 2021 07:11
av Vulgarsonic
Nect skrev:
Hur är ljudnivån i kupén kontra Model 3?
Och nån som vet när awd börjar levereras? :)
Markant lägre ljudnivå, reagerade direkt på det vid provkörning.

Re: VW ID.4

Postat: 09 apr 2021 07:55
av Jonatand
Vulgarsonic skrev:
Nect skrev:
Hur är ljudnivån i kupén kontra Model 3?
Och nån som vet när awd börjar levereras? :)
Markant lägre ljudnivå, reagerade direkt på det vid provkörning.
provkörde du max eller basic 1st? Vet att max har förstärkt glas.

Re: VW ID.4

Postat: 09 apr 2021 08:44
av Perpendicular
martinot skrev:
jonasl skrev:
Kona finns för 2995 i 12 mån hos Fordonsbolaget.
Länk?

Låter annars som mycket bra pris.
Tror jonasl blandat ihop bilfirmorna.
Fordonsbolaget säljer Honda.

Fordonsmäklarna har Hyundai och kör Kona Electric för 3395/mån i 12 mån.
https://www.fordonsmaklarna.se/kampanjer/

Vi tog ut en precis före nyår och är grymt nöjd.
Missbedömde tyvärr hur mycket vi skulle köra, har redan bränt över 500 av de 1000 milen i början av april..

Re: VW ID.4

Postat: 09 apr 2021 09:04
av pingflood
Perpendicular skrev:
martinot skrev:
jonasl skrev:
Kona finns för 2995 i 12 mån hos Fordonsbolaget.
Länk?

Låter annars som mycket bra pris.
Tror jonasl blandat ihop bilfirmorna.
Fordonsbolaget säljer Honda.

Fordonsmäklarna har Hyundai och kör Kona Electric för 3395/mån i 12 mån.
https://www.fordonsmaklarna.se/kampanjer/

Vi tog ut en precis före nyår och är grymt nöjd.
Missbedömde tyvärr hur mycket vi skulle köra, har redan bränt över 500 av de 1000 milen i början av april..
Hur är det med utrymmet i Konan tycker du som haft en ett tag? Tyckte den var jäkligt rolig att köra men Niron kostar ju inte mycket mer och har större baksäte och bagage.

Re: VW ID.4

Postat: 09 apr 2021 10:00
av Bjelke
Vulgarsonic skrev:
Nect skrev:
Hur är ljudnivån i kupén kontra Model 3?
Och nån som vet när awd börjar levereras? :)
Markant lägre ljudnivå, reagerade direkt på det vid provkörning.
Vilket också taliz skrev om tidigare i tråden :) typ på sidan 15 eller nåt...
Han borde vara en bra referens eftersom han ägt model 3 och nu ID.4

Re: VW ID.4

Postat: 09 apr 2021 10:28
av Perpendicular
pingflood skrev:
Perpendicular skrev:
martinot skrev:
jonasl skrev:
Kona finns för 2995 i 12 mån hos Fordonsbolaget.
Länk?

Låter annars som mycket bra pris.
Tror jonasl blandat ihop bilfirmorna.
Fordonsbolaget säljer Honda.

Fordonsmäklarna har Hyundai och kör Kona Electric för 3395/mån i 12 mån.
https://www.fordonsmaklarna.se/kampanjer/

Vi tog ut en precis före nyår och är grymt nöjd.
Missbedömde tyvärr hur mycket vi skulle köra, har redan bränt över 500 av de 1000 milen i början av april..
Hur är det med utrymmet i Konan tycker du som haft en ett tag? Tyckte den var jäkligt rolig att köra men Niron kostar ju inte mycket mer och har större baksäte och bagage.
Vår referens är den BMW i3 REX som vi haft sedan 2016.

Utrymme, säten, ladduttag för mobiler, värmeblås i baksätet. Det mesta talar för eNiro om man bortser från utsidan, men skönheten ligger ju i betraktarens öga.
När vi åker hela familjen med två vuxna och två mellanstadiebarn så räcker den till, men så mycket packning får man inte med.
Hade definitivt valt eNiro om de haft 12 månaders privatleasing, planen är att skaffa en riktig familjebil t.ex en VW ID4 (on topic)under året men använda Konan som ”testbänk” för räckvidd och våra behov. Valde därför högsta utrustningsnivån och dragkrok (300 kg dragvikt för lika många kronor i månaden).
Högt vägljud tycker några i familjen, beror troligtvis på däcken.

Re: VW ID.4

Postat: 09 apr 2021 10:51
av Ken1
Håller med om att ID. 4 verkar se bättre ut på utsidan än Enyaq men tvärtom inuti. :)
Jag hade nog beställt en Enyaq ändå pga av det större bagaget då ID.4 känns på gränsen redan, men nu blev det en ID4 pga av leveranstider och vi vill slippa hyra bil under semesterperioden :)

I det norska testet, mätte man upp till taket eller till insynskyddet? Den raka bakstammen är ju ett stort plus när man ska lasta.

Det ser ut som att det finns en del plats under huven på. Skulle det vara möjligt att spänna fast en laddkabel i nån typ av gummipåse där tror ni? Så skulle man slippa ha den bak där den antagligen kommer under all packning... Jag menar, man kommer ändå inte att använda den så mycket då man antagligen har en laddbox hemma i alla fal.

Re: VW ID.4

Postat: 09 apr 2021 10:54
av MWall
Ken1 skrev:
Håller med om att ID. 4 verkar se bättre ut på utsidan än Enyaq men tvärtom inuti. :)
Jag hade nog beställt en Enyaq ändå pga av det större bagaget då ID.4 känns på gränsen redan, men nu blev det en ID4 pga av leveranstider och vi vill slippa hyra bil under semesterperioden :)

I det norska testet, mätte man upp till taket eller till insynskyddet? Den raka bakstammen är ju ett stort plus när man ska lasta.

Det ser ut som att det finns en del plats under huven på. Skulle det vara möjligt att spänna fast en laddkabel i nån typ av gummipåse där tror ni? Så skulle man slippa ha den bak där den antagligen kommer under all packning... Jag menar, man kommer ändå inte att använda den så mycket då man antagligen har en laddbox hemma i alla fal.

Enyaq är snyggare på alla sätt. ID.4 ser alldeles för "mjuk" ut.

Re: VW ID.4

Postat: 09 apr 2021 11:07
av Jonatand
MWall skrev:
Ken1 skrev:
Håller med om att ID. 4 verkar se bättre ut på utsidan än Enyaq men tvärtom inuti. :)
Jag hade nog beställt en Enyaq ändå pga av det större bagaget då ID.4 känns på gränsen redan, men nu blev det en ID4 pga av leveranstider och vi vill slippa hyra bil under semesterperioden :)

I det norska testet, mätte man upp till taket eller till insynskyddet? Den raka bakstammen är ju ett stort plus när man ska lasta.

Det ser ut som att det finns en del plats under huven på. Skulle det vara möjligt att spänna fast en laddkabel i nån typ av gummipåse där tror ni? Så skulle man slippa ha den bak där den antagligen kommer under all packning... Jag menar, man kommer ändå inte att använda den så mycket då man antagligen har en laddbox hemma i alla fal.

Enyaq är snyggare på alla sätt. ID.4 ser alldeles för "mjuk" ut.
Mjuk? Tycker den stora huvuen och sportiga bakljusen får ID4 att se maffig ut.

Enyaqen ser väl ändå lite för gammal/minibussig ut och tillbaks till skodarötterna där Octavian uppenbarligen var ett sidospår där Skoda fick till en riktigt snygg bil. Men Enyaqen hade kunnat släppts för 5 år och då hade den varit helt ok men nu står den sig kort mot mach e, id4 och kommande q4. Framför allt är det dess proportioner och märkligt fula bakljusen. Känns som VW group sa till Skoda att skippa den första konceptbilen och medvetet göra Enyaqen fulare.....

Lite besviken över detta då jag lutade åt Enyaqen pga större storleken men kan fan inte åka runt i den :P

Re: VW ID.4

Postat: 09 apr 2021 11:21
av jonasl
martinot skrev:
jonasl skrev:
Kona finns för 2995 i 12 mån hos Fordonsbolaget.
Länk?

Låter annars som mycket bra pris.
Minnet var inte helt korrekt, 3395 hos Fordonsmäklarna är det :-) https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 4/94740723

Re: VW ID.4

Postat: 09 apr 2021 11:38
av MWall
Jonatand skrev:
MWall skrev:
Ken1 skrev:
Håller med om att ID. 4 verkar se bättre ut på utsidan än Enyaq men tvärtom inuti. :)
Jag hade nog beställt en Enyaq ändå pga av det större bagaget då ID.4 känns på gränsen redan, men nu blev det en ID4 pga av leveranstider och vi vill slippa hyra bil under semesterperioden :)

I det norska testet, mätte man upp till taket eller till insynskyddet? Den raka bakstammen är ju ett stort plus när man ska lasta.

Det ser ut som att det finns en del plats under huven på. Skulle det vara möjligt att spänna fast en laddkabel i nån typ av gummipåse där tror ni? Så skulle man slippa ha den bak där den antagligen kommer under all packning... Jag menar, man kommer ändå inte att använda den så mycket då man antagligen har en laddbox hemma i alla fal.

Enyaq är snyggare på alla sätt. ID.4 ser alldeles för "mjuk" ut.
Mjuk? Tycker den stora huvuen och sportiga bakljusen får ID4 att se maffig ut.

Enyaqen ser väl ändå lite för gammal/minibussig ut och tillbaks till skodarötterna där Octavian uppenbarligen var ett sidospår där Skoda fick till en riktigt snygg bil. Men Enyaqen hade kunnat släppts för 5 år och då hade den varit helt ok men nu står den sig kort mot mach e, id4 och kommande q4. Framför allt är det dess proportioner och märkligt fula bakljusen. Känns som VW group sa till Skoda att skippa den första konceptbilen och medvetet göra Enyaqen fulare.....

Lite besviken över detta då jag lutade åt Enyaqen pga större storleken men kan fan inte åka runt i den :P
Jag gillar nog Enyaq eftersom den påminner om en BMW. Både fronten och proportionerna som ser mer dynamiska ut. ID.4 har lite mer böljande uttryck. Lite mesigare. Lite mer "VAG-form" helt enkelt.

Att folk tycker Mach-E är snygg är helt oförklarligt. Jag kommer inte förbi "noskonen" alls. Den förstör hela bilen, tillsammans med vetskapen om att det är en amerikansk bil med alla nackdelar det medför.

Bild