AMS 75 mil elbils race

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

JeroenM
Inlägg: 1
Blev medlem: 20 feb 2021 20:49

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av JeroenM »

Här kommer min journal från samma race.
Model 3 Long Range AWD tillverkad maj 2019, 6200mil.

Sammanställning Elbilstest 2021-02-20
Förare: Jeroen Makkinje


Snabb sammanfattning innan data:
Det var från början meningen att jag som var den ena av de två Long Range 2019 bilarna med 18” däck skulle köra en billigast möjlig tripp och bara använda mig av superchargers.
Den planen ändras efter det att jag lämnar superchargern i Ödeshög och där begår jag mitt första av två misstag som kostade mig mycket tid.
Jag lämnade Ödeshög med en SOC om 40% vilket skulle räcka för ekonomitrippen. Men inte för den snabbaste trippen som skulle kräva minst 65% SOC.
Lucas upptäcker misstaget och messar efter jag stuckit och jag svänger av vid ionity i Gränna för att toppa upp de 20% extra som krävs. Det var det första misstaget som kostade mig säkert 10 minuter eller mer.
Det andra misstaget begås vid superchargern i Arboga.
Jag kom dit först av alla men upptäcker inte att jag bara får 50KW laddning.
10 minuter efter min ankomst kommer Mats och kort därefter Lucas.
Mats blir klar med sin laddning först(!) och det är först då jag ser att jag bara får ut 50KW med en SOC på 40%. Lucas sticker strax efter Mats och jag står kvar och funderar på om jag skall byta laddare eller stå kvar några minuter och åka med lägre soc än vad jag ville.
jag stannar kvar några minuter och sticker när det enligt bilen skall vara 5% SOC vid ankomst i mål.
Nu regnar det och blåser så jag räknade bort några procent och gissade på 2-3% soc vid mål.
Hur som. Slut med ursäkter.
Jag hade tänkt att visa alla möjliga roliga data från dagen genom att ta ut data från Teslamate men något har hänt med den servern under natten så INGENTING! Finns loggat från idag…..
Så tiderna nedan är tidstämplarna från bilderna jag tagit samt från när jag uppdaterat statusen på webbsidan.

Statistik:
Körda kilometer: 780,2 km
Använd energi: 158 kWh
Wh/km: 203
Beräknad Total körtid enl ABRP: 9 timmar och 4 minuter
Faktisk total körtid utan avdrag: 9 timmar och 30 minuter



Mina tider och data:
08:17 – Avfärd startpunkt, Vattenfall på Evenemangsgatan, Solna
09:25 – Kisspaus på Preem i Nyköping( den vid burger king ):
11:10 – Laddat klart i Ödeshög SUC:
11:40 – Laddat klart Ionity Gränna( reparationen av misstag 1 ):
Laddningen funkar dock felfritt.
12:03 - Incheckning på Checkpoint 1( Elite Hotell i Söderköping ):
Svänger åt fel håll när jag lämnar hotellet och åker några kvarter innan jag kan vända och ger
därmed Lucas som kom in några minuter efter mej ledningen
13:20 – Incheckning på Checkpoint 2( Scandic Billingen i Skövde ):
här snurrade jag runt ganska mycket innan jag hittade.
Stannade en trevlig promenerande dam vid ett rödljus och frågade efter vägen då navigatorn
i bilen guidade mig ett par 100 meter ifrån hotellet.
13:53 – Laddning på ionity i Mariestad: Går felfritt och hoppar i gång direkt.
15:16 – Incheckning på Checkpoint 3:
Efter att ha snurrat runt vid svampen hittar jag Ionity-laddarna och Mats vid den ANDRA!
Circle-K macken. Sumpar några minuter där också. Laddar inget utan tar en selfie och glider
väg igen.
15:44 – Laddning på SUC i Arboga:
Här begås nog det största misstaget av de två och finns beskrivet i sammanfattningen längst
upp i dokumentet och som kostar mig ”segern”.
17:47 – Målgång!!!!

/Jeroen
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av martinot »

Kul att ni var med, och kul att läsa era rapporter! Gott jobbat! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Henrik_O
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 25 maj 2017 09:58

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av Henrik_O »

Tack för återkopplingen, är alltid kul att läsa reseberättelser, även om det bara var en tidtagningstur
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av Esterox »

Rapport från E-tron 50 då :) ?
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 371
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av Wilson »

Esterox skrev:
Rapport från E-tron 50 då :) ?
Kommer här :)

Elbilstest 20 feb 2021

Leo Wilson - Audi e-tron 50


Klart nöjd med insatsen trots att det finns lite att slipa på inför nästa gång.

Min förbrukning blev 277 Wh/km att jämföra med 261 för 55 Sportback i AMS test. Sportbacken är lite mer aerodynamisk, medan 50 något snålare tack vare lägre vikt och därmed lägre rullmotstånd.
Givet att ingen av dagens Teslor kom i närheten av AMS-testets förbrukning 174Wh/km kan vi nog sluta oss till att förhållandena var tuffare denna lördag. Jämfört med AMS-testet verkar temperaturerna vara högre idag, men gissningsvis drar vind och regn upp förbrukningen mer. Högre förbrukning medför längre laddtider och därför skall vi vara nöjda med de sluttider gruppen fick.

Med tanke på detta får även jag vara nöjd med en sluttid på 10h 15 min. AMS slutade på 10.07 men med en 55a med större batteri och ännu snabbare laddning. Min laddtid 1h 43 min står mot deras 1h 12 min.

Körningen flöt med andra ord på bra trots omväg till Ionity Norrköping, en (av navigatorn) konstigt vald rutt runt Jönköping, laddkö i Mariestad samt en ren felkörning av mig.

Ser ingen anledning att justera sluttiden pga detta. Kan bara konstatera att det finns potential till förbättrad tid (kanske 15-20min) under en dag som denna. Inget av strulet kan skyllas på bilen, och även om laddkön var otur, så belyser det en realitet som vi icke Teslaförare kan råka ut för - även på Ionity. Tydligen även på en icke restung dag som denna.

Vet inte vem som har satt algoritmen för räckviddsmätaren i e-tron, men det är bara att gratulera. Hen har verkligen knäckt koden. Vid daglig körning har jag svårt att avgöra hur väl den stämmer. Men då spelar det mindre roll. Räckvidden räcker mer än väl till vardagsbehovet. En dag som idag är den dock viktigare. Men jävlar vilken järnkoll den hade. Lämnade sista laddaren med ca 15 km marginal till slutmålet. Hade räknat baklänges på sträcka, förbrukning och SoC för att veta att det borde gå, och om det skulle knipa skulle jag kunnat justera med lägre hastighet. Guessometern pendlade hela tiden mellan 12-15 km över resterande distans lite beroende på hur aggressiv min egen körning var. Iofs lättare att räkna ut när vi slaviskt följde hastighetsgränserna. Men ändå - skönt med en användbar GOM.

Och jäklar vad bra ABRP är! Inget nytt iofs. 10h 20min var uppskattad restid, faktiskt resultat 10h 15min. laddkö och felkörning ökar iofs diffen. Men ARBPs uppskattning baserades på mina ganska grova antaganden om temp, väglag och vindförhållanden. Använde mig av deras förslag på hur mycket jag skulle ladda på varje stopp och SoC vid nästa stopp stämde kusligt bra med deras uppskattning. Behöver faktiskt inte räkna själv längre.

Så till resan. Hade några olika scenarier uppsatta beroende på hur förbrukningen skulle utveckla sig. Ville helst inleda med Ionity Mantorp för en snabbladdning inför vidare resa till Ionity Gränna. Inga problem en varm sommardag. Då kör jag dit i 140 från Sthlm utan problem. Idag skulle jag behöva köra vääldigt försiktigt för att ta mig hela vägen. Att jag inte hade mer än 97% från start gjorde inte saken bättre. Det hade gått, men lugn körning hade riskerat kallt batteri vid första laddningen med låg laddeffekt som följd.
Alternativet var Norrköping, som dumt nog ligger några km från motorvägen, vilket resulterar i en omväg på ca 7km. Kostar tid. Men det låter mig också jojo-köra för att få upp värmen i batteriet. Man ser precis ut som den idiot man är när man växelvis gasar och regenar, men vad för man inte för att få en bra tid?

Stopp 1: Norrköping - inga problem. Full fart från början – 120-125 kW. Enda nackdelen är stationens placering några km från motorvägen.

Hyfsad förbrukning – ca 260Wh/km innan jojo. Trots våt väg och motvind

SoC in: 14%
Soc ut: 76%
Tid: 21 min
Distans: 171,5 km
Förbrukning: 284 Wh/km
Snitthastighet: 93 km/h

Stopp 2: Gränna – lite anslutningsproblem. Får prova ett par gången innan laddare kopplar upp sig mot bilen. För övrigt tar det för mig alltid en dryg minut från att bilen är kopplad till att laddningen startar på Ionity. Bra fart dock.

120-vägar och kraftigare motvind drar upp förbrukningen.

SoC: in 5%
Soc: ut 80%
Tid: 27 min
Distans: 130,8 km
Förbrukning: 315 Wh/km
Snitthastighet: 111 km/h

Stopp 3: Mariestad – Laddkö 8-10 minuter. Lägre initial laddeffekt om ca 105kW, men den rampade snart upp till 120+. Kanske kyldes batteriet av i lägre hastighet med lägre förbrukning samt vilan under laddkön. Laddar till 70% då den börjar dra ner effekten mot 100kW. Betydligt mer än vad som behövs för att åka till Örebro.

Klart lägre förbrukning tack vare mindre och långsammare vägar, samt viss medvind efter Jönköping. Lämnade Jönköping (Elite hotel) innan Tomas (LR 19”), men tokigt vägval av navi, samt en felkörning av mig på några km, gjorde att jag tappade tid och hamnade på efterkälken.

SoC: in 6%
Soc: ut 70%
Tid: 22 min
Distans: 173,1 km
Förbrukning: 252 Wh/km
Snitthastighet: 82 km/h (ej inkl laddkö)

Stopp 4: Örebro - Längsta och sista stoppet. Full fart, inga konstigheter.

SoC: in 20%
Soc: ut 95%
Tid: 33 min
Distans: 109,6 km
Förbrukning: 267 Wh/km
Snitthastighet: 96 km/h

Sista delsträckan till Solna: Rätt odramatiskt. Mycket regn och hemlängtan

Distans: 197,7 km
Förbrukning: 273 Wh/km
Snitthastighet: 94 km/h

Hela resan:
Distans: 783,2 km
Förbrukning: 277 Wh/km
Total tid 10h 15min
Laddtid 1h 43 min
Körtid 8h 24 min (ex 8 min laddkö)
Snitthastighet hela resan inkl ladding och kö: 76 km/h
Snitthastighet endast körning: 93 km/h (ex 8 min laddkö)
Tid start: 08.14
Tid målgång: 18.29

Totalt sett är jag faktiskt rätt imponerad av att även den enklaste e-tron modellen står sig så pass väl mot Model 3. Den må vara törstig, men goda laddegenskaper räcker långt. Men jag kan ändå inte låta bli att undra vad som hade hänt om vi fått med oss en 55a denna dag. Ännu högre toppeffekt samt ännu bättre laddkurva, inte så fasligt mycket törstigare samt ett större batteri som skulle skala av (minst) ett stopp. Hade den klarat en timma snabbare som ABRP antar? Det hade tagit upp den i toppskiktet.

Så länge man har tillgång till bra laddare tar man sig fram fort med e-tron. Men om man åker utanför Ionity-land och bara har tillgång till 50kW-laddare, skulle jag faktiskt komma fram fortare i min första elbil - BMW i3. Förbrukning är otroligt viktigt i det läget. Och där har vi orsaken till att Tesla vinner. Inte bara idag utan även om man åker till Nordkapp. Ett välutbyggt snabbt laddnätverk samt en vettig förbrukning. Svårare än så är det inte.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av martinot »

Wilson skrev:
Totalt sett är jag faktiskt rätt imponerad av att även den enklaste e-tron modellen står sig så pass väl mot Model 3. Den må vara törstig, men goda laddegenskaper räcker långt. Men jag kan ändå inte låta bli att undra vad som hade hänt om vi fått med oss en 55a denna dag. Ännu högre toppeffekt samt ännu bättre laddkurva, inte så fasligt mycket törstigare samt ett större batteri som skulle skala av (minst) ett stopp. Hade den klarat en timma snabbare som ABRP antar? Det hade tagit upp den i toppskiktet.
Kul rapport! Håller med om att e-tron nog har lite oförtjänt dåligt rykte. Tycker det är intressant att även "vanliga" e-tron är såpass nära M3 i restid. Skiljer i verkligheten inte alls lika mycket som i teorin eller på pappret.

Tack för test och fin rapport! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av Esterox »

martinot skrev:
Wilson skrev:
Totalt sett är jag faktiskt rätt imponerad av att även den enklaste e-tron modellen står sig så pass väl mot Model 3. Den må vara törstig, men goda laddegenskaper räcker långt. Men jag kan ändå inte låta bli att undra vad som hade hänt om vi fått med oss en 55a denna dag. Ännu högre toppeffekt samt ännu bättre laddkurva, inte så fasligt mycket törstigare samt ett större batteri som skulle skala av (minst) ett stopp. Hade den klarat en timma snabbare som ABRP antar? Det hade tagit upp den i toppskiktet.
Kul rapport! Håller med om att e-tron nog har lite oförtjänt dåligt rykte. Tycker det är intressant att även "vanliga" e-tron är såpass nära M3 i restid. Skiljer i verkligheten inte alls lika mycket som i teorin eller på pappret.

Tack för test och fin rapport! :)
Håller helt med. Oerhört imponerad på 50 modellen. Och ja en 55a hade varit vass.

Jag har tankar på att byta till 55 men efter denna rapport ser jag faktiskt inte anledningen till varför.

Åker alldeles för sällan på långresor som motiverar det dyrare inköpet.

Tack!
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av dd88 »

Den stora vinnaren måste väl ändå vara Ionity, hade sett annorlunda ut om deras laddare inte varit på plats.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av Nect »

dd88 skrev:
Den stora vinnaren måste väl ändå vara Ionity, hade sett annorlunda ut om deras laddare inte varit på plats.

Och det bästa är att det bara kommer bli bättre!
Även fast det tar tid så byggs laddinfrastrukturen ut!
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av martinot »

Nect skrev:
dd88 skrev:
Den stora vinnaren måste väl ändå vara Ionity, hade sett annorlunda ut om deras laddare inte varit på plats.

Och det bästa är att det bara kommer bli bättre!
Även fast det tar tid så byggs laddinfrastrukturen ut!
Man (iaf. jag) hade ju önskat att det gick väldigt mycket snabbare (känns grymt segt och långsamt), men det blir absolut bättre med tiden. Utan tvekan.

Sedan är det som sagt bara en fråga om det sker fort nog...
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av Nect »

martinot skrev:
Nect skrev:
dd88 skrev:
Den stora vinnaren måste väl ändå vara Ionity, hade sett annorlunda ut om deras laddare inte varit på plats.

Och det bästa är att det bara kommer bli bättre!
Även fast det tar tid så byggs laddinfrastrukturen ut!
Man (iaf. jag) hade ju önskat att det gick väldigt mycket snabbare (känns grymt segt och långsamt), men det blir absolut bättre med tiden. Utan tvekan.

Sedan är det som sagt bara en fråga om det sker fort nog...

Kan bara hålla med, tror tyvärr att kundunderlaget måste bli mycket större innan utbyggnaden tar rejäl fart. Lite moment 22 över det hela.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av martinot »

Jo, lite av klassiskt Moment 22 håller jag med om (som Tesla delvis försökt ordna lite mer aggressivt än andra tillverkare).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av Nect »

martinot skrev:
Jo, lite av klassiskt Moment 22 håller jag med om (som Tesla delvis försökt ordna lite mer aggressivt än andra tillverkare).
Ja Elon är en klass för sig själv. Skulle vilja säga att inget annat företag skulle gjort samma sak.
Utan Elon skulle vi aldrig ens vara nära att kunna ersätta nuvarande fordonsflotta med elektriskt ditto. :)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3234
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av Maw »

Nect skrev:
Ja Elon är en klass för sig själv. Skulle vilja säga att inget annat företag skulle gjort samma sak.
Utan Elon skulle vi aldrig ens vara nära att kunna ersätta nuvarande fordonsflotta med elektriskt ditto. :)
Helgad vare El-Jesus!
Före honom fanns intet!

:lol:
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av martinot »

Maw skrev:
Nect skrev:
Ja Elon är en klass för sig själv. Skulle vilja säga att inget annat företag skulle gjort samma sak.
Utan Elon skulle vi aldrig ens vara nära att kunna ersätta nuvarande fordonsflotta med elektriskt ditto. :)
Helgad vare El-Jesus!
Före honom fanns intet!

:lol:
*LOL* Jo, lite så var det ju faktiskt! :lol:
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av Nect »

martinot skrev:
Maw skrev:
Nect skrev:
Ja Elon är en klass för sig själv. Skulle vilja säga att inget annat företag skulle gjort samma sak.
Utan Elon skulle vi aldrig ens vara nära att kunna ersätta nuvarande fordonsflotta med elektriskt ditto. :)
Helgad vare El-Jesus!
Före honom fanns intet!

:lol:
*LOL* Jo, lite så var det ju faktiskt! :lol:
:roll:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av Tellus »

HR finns också lite intressanta kommentarer om ams testet

https://cornucopia.cornubot.se/2021/02/ ... ES-pLsiHcc
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av dd88 »

Tellus skrev:
HR finns också lite intressanta kommentarer om ams testet

https://cornucopia.cornubot.se/2021/02/ ... ES-pLsiHcc
Verkar vara en extremt dåligt påläst bloggare som skrivit det där.
Volvos Polestar har fortfarande inte klarat av att leverera den utlovade förmågan till fjärruppdatering (OTA)
5CEB92C2-CC30-4890-9B1B-19031841E18E.jpeg
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av martinot »

Esterox skrev:
martinot skrev:
Wilson skrev:
Totalt sett är jag faktiskt rätt imponerad av att även den enklaste e-tron modellen står sig så pass väl mot Model 3. Den må vara törstig, men goda laddegenskaper räcker långt. Men jag kan ändå inte låta bli att undra vad som hade hänt om vi fått med oss en 55a denna dag. Ännu högre toppeffekt samt ännu bättre laddkurva, inte så fasligt mycket törstigare samt ett större batteri som skulle skala av (minst) ett stopp. Hade den klarat en timma snabbare som ABRP antar? Det hade tagit upp den i toppskiktet.
Kul rapport! Håller med om att e-tron nog har lite oförtjänt dåligt rykte. Tycker det är intressant att även "vanliga" e-tron är såpass nära M3 i restid. Skiljer i verkligheten inte alls lika mycket som i teorin eller på pappret.

Tack för test och fin rapport! :)
Håller helt med. Oerhört imponerad på 50 modellen. Och ja en 55a hade varit vass.

Jag har tankar på att byta till 55 men efter denna rapport ser jag faktiskt inte anledningen till varför.

Åker alldeles för sällan på långresor som motiverar det dyrare inköpet.

Tack!
Jo, man måste nog resa extremt många mil för att motivera kostnaden för ett sådant byte (om man byter enbart för den saken skull).

Men det sagt så är läget lite annorlunda för de som köper nytt. Personligen så tycker jag att Sportback är en väldigt snygg och elegant (lite mer än vanliga e-tron).

Tror du gör helt rätt som fortsätter på din nuvarande 50:a. Är nog svårt att räkna hem den kostnaden på elbesparing på resa (det mesta som laddar hemma i vardagen, är ju billigt och inte så priskänsligt som snabbladdning). Som sagt är e-tron ingen dålig bil på resa tack vare stor batteribank, och hög snitteffekt på laddning. Snarare en av de bästa i praktiska tester som detta.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av martinot »

Eftersnack | React till TEST: 75 mil på en vinterdag med 7 elbilar | "Därför misslyckades Tesla!



Bra genomgång av testet och intressant eftersnack om vad som gick rätt/fel. Bra transparens där.

De är även ärliga och inkluderar på slutet resultatet från testarna här på TCS som repeterade AMS testslinga veckan efter.

M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av lator »

martinot skrev:

De är även ärliga och inkluderar på slutet resultatet från testarna här på TCS som repeterade AMS testslinga veckan efter.
De ska till och med publicera deras uppgifter i nästa tidning. :)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av Esterox »

lator skrev:
martinot skrev:

De är även ärliga och inkluderar på slutet resultatet från testarna här på TCS som repeterade AMS testslinga veckan efter.
De ska till och med publicera deras uppgifter i nästa tidning. :)
Tänk alla nya elbilsägare som skall göra sin första resa och förklara för sina kompisar hur det gick, och så råkar någon kompis vara rutinerad elbilsägare.

AJAJAJ vad jobbigt när man sen behöver förklara alla fel man gjort och hur man kan effektivisera laddandet och körandet.

”Jag åkte 75 mil det tog 10 timmar totalt”
”VA!? Låg du och sov då eller ? Jag gör det på 9 timmar”

”Jaha oj förlåt, vänta jag skall skriva en bok om hur jag körde”
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av pejvic »

hur långt kan man köra i en E50 då utan att ladda? Är det några problem tex att stressa iväg Sthlm-Sundsvall 38 mil utan laddning?
Det är inga problem i en Model3 tex. Sen laddar man ju sakta över natten i Sundsvall innan man reser vidare.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av MWall »

Esterox skrev:
lator skrev:
martinot skrev:

De är även ärliga och inkluderar på slutet resultatet från testarna här på TCS som repeterade AMS testslinga veckan efter.
De ska till och med publicera deras uppgifter i nästa tidning. :)
Tänk alla nya elbilsägare som skall göra sin första resa och förklara för sina kompisar hur det gick, och så råkar någon kompis vara rutinerad elbilsägare.

AJAJAJ vad jobbigt när man sen behöver förklara alla fel man gjort och hur man kan effektivisera laddandet och körandet.

”Jag åkte 75 mil det tog 10 timmar totalt”
”VA!? Låg du och sov då eller ? Jag gör det på 9 timmar”

”Jaha oj förlåt, vänta jag skall skriva en bok om hur jag körde”
Har du det minsta intresse av elbilar eller vad gör du här? Det enda jag ser dig skriva är diverse syrligheter med udden pekande mot elbilar.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av MWall »

pejvic skrev:
hur långt kan man köra i en E50 då utan att ladda? Är det några problem tex att stressa iväg Sthlm-Sundsvall 38 mil utan laddning?
Det är inga problem i en Model3 tex. Sen laddar man ju sakta över natten i Sundsvall innan man reser vidare.

Utan laddning? Ja jag antar att du får stanna på Ionity i Uppsala, eller om du inte tar dig dit stanna på en 50kW-stolpe i Rosersberg eller dylikt. Vad är det för skillnad mot en Model 3 förutom att stationen i Bredden finns?
Skriv svar