Totalt sett är jag faktiskt rätt imponerad av att även den enklaste e-tron modellen står sig så pass väl mot Model 3. Den må vara törstig, men goda laddegenskaper räcker långt. Men jag kan ändå inte låta bli att undra vad som hade hänt om vi fått med oss en 55a denna dag. Ännu högre toppeffekt samt ännu bättre laddkurva, inte så fasligt mycket törstigare samt ett större batteri som skulle skala av (minst) ett stopp. Hade den klarat en timma snabbare som ABRP antar? Det hade tagit upp den i toppskiktet.
Kul rapport! Håller med om att e-tron nog har lite oförtjänt dåligt rykte. Tycker det är intressant att även "vanliga" e-tron är såpass nära M3 i restid. Skiljer i verkligheten inte alls lika mycket som i teorin eller på pappret.
Tack för test och fin rapport!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Totalt sett är jag faktiskt rätt imponerad av att även den enklaste e-tron modellen står sig så pass väl mot Model 3. Den må vara törstig, men goda laddegenskaper räcker långt. Men jag kan ändå inte låta bli att undra vad som hade hänt om vi fått med oss en 55a denna dag. Ännu högre toppeffekt samt ännu bättre laddkurva, inte så fasligt mycket törstigare samt ett större batteri som skulle skala av (minst) ett stopp. Hade den klarat en timma snabbare som ABRP antar? Det hade tagit upp den i toppskiktet.
Kul rapport! Håller med om att e-tron nog har lite oförtjänt dåligt rykte. Tycker det är intressant att även "vanliga" e-tron är såpass nära M3 i restid. Skiljer i verkligheten inte alls lika mycket som i teorin eller på pappret.
Tack för test och fin rapport!
Håller helt med. Oerhört imponerad på 50 modellen. Och ja en 55a hade varit vass.
Jag har tankar på att byta till 55 men efter denna rapport ser jag faktiskt inte anledningen till varför.
Åker alldeles för sällan på långresor som motiverar det dyrare inköpet.
Den stora vinnaren måste väl ändå vara Ionity, hade sett annorlunda ut om deras laddare inte varit på plats.
Och det bästa är att det bara kommer bli bättre!
Även fast det tar tid så byggs laddinfrastrukturen ut!
Man (iaf. jag) hade ju önskat att det gick väldigt mycket snabbare (känns grymt segt och långsamt), men det blir absolut bättre med tiden. Utan tvekan.
Sedan är det som sagt bara en fråga om det sker fort nog...
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Den stora vinnaren måste väl ändå vara Ionity, hade sett annorlunda ut om deras laddare inte varit på plats.
Och det bästa är att det bara kommer bli bättre!
Även fast det tar tid så byggs laddinfrastrukturen ut!
Man (iaf. jag) hade ju önskat att det gick väldigt mycket snabbare (känns grymt segt och långsamt), men det blir absolut bättre med tiden. Utan tvekan.
Sedan är det som sagt bara en fråga om det sker fort nog...
Kan bara hålla med, tror tyvärr att kundunderlaget måste bli mycket större innan utbyggnaden tar rejäl fart. Lite moment 22 över det hela.
Jo, lite av klassiskt Moment 22 håller jag med om (som Tesla delvis försökt ordna lite mer aggressivt än andra tillverkare).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Jo, lite av klassiskt Moment 22 håller jag med om (som Tesla delvis försökt ordna lite mer aggressivt än andra tillverkare).
Ja Elon är en klass för sig själv. Skulle vilja säga att inget annat företag skulle gjort samma sak.
Utan Elon skulle vi aldrig ens vara nära att kunna ersätta nuvarande fordonsflotta med elektriskt ditto.
Ja Elon är en klass för sig själv. Skulle vilja säga att inget annat företag skulle gjort samma sak.
Utan Elon skulle vi aldrig ens vara nära att kunna ersätta nuvarande fordonsflotta med elektriskt ditto.
Ja Elon är en klass för sig själv. Skulle vilja säga att inget annat företag skulle gjort samma sak.
Utan Elon skulle vi aldrig ens vara nära att kunna ersätta nuvarande fordonsflotta med elektriskt ditto.
Helgad vare El-Jesus!
Före honom fanns intet!
*LOL* Jo, lite så var det ju faktiskt!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Ja Elon är en klass för sig själv. Skulle vilja säga att inget annat företag skulle gjort samma sak.
Utan Elon skulle vi aldrig ens vara nära att kunna ersätta nuvarande fordonsflotta med elektriskt ditto.
Totalt sett är jag faktiskt rätt imponerad av att även den enklaste e-tron modellen står sig så pass väl mot Model 3. Den må vara törstig, men goda laddegenskaper räcker långt. Men jag kan ändå inte låta bli att undra vad som hade hänt om vi fått med oss en 55a denna dag. Ännu högre toppeffekt samt ännu bättre laddkurva, inte så fasligt mycket törstigare samt ett större batteri som skulle skala av (minst) ett stopp. Hade den klarat en timma snabbare som ABRP antar? Det hade tagit upp den i toppskiktet.
Kul rapport! Håller med om att e-tron nog har lite oförtjänt dåligt rykte. Tycker det är intressant att även "vanliga" e-tron är såpass nära M3 i restid. Skiljer i verkligheten inte alls lika mycket som i teorin eller på pappret.
Tack för test och fin rapport!
Håller helt med. Oerhört imponerad på 50 modellen. Och ja en 55a hade varit vass.
Jag har tankar på att byta till 55 men efter denna rapport ser jag faktiskt inte anledningen till varför.
Åker alldeles för sällan på långresor som motiverar det dyrare inköpet.
Tack!
Jo, man måste nog resa extremt många mil för att motivera kostnaden för ett sådant byte (om man byter enbart för den saken skull).
Men det sagt så är läget lite annorlunda för de som köper nytt. Personligen så tycker jag att Sportback är en väldigt snygg och elegant (lite mer än vanliga e-tron).
Tror du gör helt rätt som fortsätter på din nuvarande 50:a. Är nog svårt att räkna hem den kostnaden på elbesparing på resa (det mesta som laddar hemma i vardagen, är ju billigt och inte så priskänsligt som snabbladdning). Som sagt är e-tron ingen dålig bil på resa tack vare stor batteribank, och hög snitteffekt på laddning. Snarare en av de bästa i praktiska tester som detta.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Eftersnack | React till TEST: 75 mil på en vinterdag med 7 elbilar | "Därför misslyckades Tesla!
Bra genomgång av testet och intressant eftersnack om vad som gick rätt/fel. Bra transparens där.
De är även ärliga och inkluderar på slutet resultatet från testarna här på TCS som repeterade AMS testslinga veckan efter.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
De är även ärliga och inkluderar på slutet resultatet från testarna här på TCS som repeterade AMS testslinga veckan efter.
De ska till och med publicera deras uppgifter i nästa tidning.
Tänk alla nya elbilsägare som skall göra sin första resa och förklara för sina kompisar hur det gick, och så råkar någon kompis vara rutinerad elbilsägare.
AJAJAJ vad jobbigt när man sen behöver förklara alla fel man gjort och hur man kan effektivisera laddandet och körandet.
”Jag åkte 75 mil det tog 10 timmar totalt”
”VA!? Låg du och sov då eller ? Jag gör det på 9 timmar”
”Jaha oj förlåt, vänta jag skall skriva en bok om hur jag körde”
hur långt kan man köra i en E50 då utan att ladda? Är det några problem tex att stressa iväg Sthlm-Sundsvall 38 mil utan laddning?
Det är inga problem i en Model3 tex. Sen laddar man ju sakta över natten i Sundsvall innan man reser vidare.
De är även ärliga och inkluderar på slutet resultatet från testarna här på TCS som repeterade AMS testslinga veckan efter.
De ska till och med publicera deras uppgifter i nästa tidning.
Tänk alla nya elbilsägare som skall göra sin första resa och förklara för sina kompisar hur det gick, och så råkar någon kompis vara rutinerad elbilsägare.
AJAJAJ vad jobbigt när man sen behöver förklara alla fel man gjort och hur man kan effektivisera laddandet och körandet.
”Jag åkte 75 mil det tog 10 timmar totalt”
”VA!? Låg du och sov då eller ? Jag gör det på 9 timmar”
”Jaha oj förlåt, vänta jag skall skriva en bok om hur jag körde”
Har du det minsta intresse av elbilar eller vad gör du här? Det enda jag ser dig skriva är diverse syrligheter med udden pekande mot elbilar.
hur långt kan man köra i en E50 då utan att ladda? Är det några problem tex att stressa iväg Sthlm-Sundsvall 38 mil utan laddning?
Det är inga problem i en Model3 tex. Sen laddar man ju sakta över natten i Sundsvall innan man reser vidare.
Utan laddning? Ja jag antar att du får stanna på Ionity i Uppsala, eller om du inte tar dig dit stanna på en 50kW-stolpe i Rosersberg eller dylikt. Vad är det för skillnad mot en Model 3 förutom att stationen i Bredden finns?
De är även ärliga och inkluderar på slutet resultatet från testarna här på TCS som repeterade AMS testslinga veckan efter.
De ska till och med publicera deras uppgifter i nästa tidning.
Tänk alla nya elbilsägare som skall göra sin första resa och förklara för sina kompisar hur det gick, och så råkar någon kompis vara rutinerad elbilsägare.
AJAJAJ vad jobbigt när man sen behöver förklara alla fel man gjort och hur man kan effektivisera laddandet och körandet.
”Jag åkte 75 mil det tog 10 timmar totalt”
”VA!? Låg du och sov då eller ? Jag gör det på 9 timmar”
”Jaha oj förlåt, vänta jag skall skriva en bok om hur jag körde”
Har du det minsta intresse av elbilar eller vad gör du här? Det enda jag ser dig skriva är diverse syrligheter med udden pekande mot elbilar.
Absolut har jag det, åker e-tron.
Det som är syrligheten är till alla extremister som är elbils-maffian och vägrar vända på myntet.
hur långt kan man köra i en E50 då utan att ladda? Är det några problem tex att stressa iväg Sthlm-Sundsvall 38 mil utan laddning?
Det är inga problem i en Model3 tex. Sen laddar man ju sakta över natten i Sundsvall innan man reser vidare.
Utan laddning? Ja jag antar att du får stanna på Ionity i Uppsala, eller om du inte tar dig dit stanna på en 50kW-stolpe i Rosersberg eller dylikt. Vad är det för skillnad mot en Model 3 förutom att stationen i Bredden finns?
Det jag undrade bara om man måste stanna alls i E50. Det är ju stora skillnaden om man måste det. Med model3 kan man köra rakt av utan stopp.
Det är värt lite det också. Som någon skrev ovan så laddar Audin snabbt. Det är ju bra, men frågan är om man måste stanna alls på vissa sträckor. Där spar man ju ganska mkt tid med en model3. Om den nu går längre än E50 alltså.
hur långt kan man köra i en E50 då utan att ladda? Är det några problem tex att stressa iväg Sthlm-Sundsvall 38 mil utan laddning?
Det är inga problem i en Model3 tex. Sen laddar man ju sakta över natten i Sundsvall innan man reser vidare.
Utan laddning? Ja jag antar att du får stanna på Ionity i Uppsala, eller om du inte tar dig dit stanna på en 50kW-stolpe i Rosersberg eller dylikt. Vad är det för skillnad mot en Model 3 förutom att stationen i Bredden finns?
Det jag undrade bara om man måste stanna alls i E50. Det är ju stora skillnaden om man måste det. Med model3 kan man köra rakt av utan stopp.
Det är värt lite det också. Som någon skrev ovan så laddar Audin snabbt. Det är ju bra, men frågan är om man måste stanna alls på vissa sträckor. Där spar man ju ganska mkt tid med en model3. Om den nu går längre än E50 alltså.
Måste nog upp på 55 för att ha en chans till att åka utan laddstopp.
hur långt kan man köra i en E50 då utan att ladda? Är det några problem tex att stressa iväg Sthlm-Sundsvall 38 mil utan laddning?
Det är inga problem i en Model3 tex. Sen laddar man ju sakta över natten i Sundsvall innan man reser vidare.
Utan laddning? Ja jag antar att du får stanna på Ionity i Uppsala, eller om du inte tar dig dit stanna på en 50kW-stolpe i Rosersberg eller dylikt. Vad är det för skillnad mot en Model 3 förutom att stationen i Bredden finns?
Det jag undrade bara om man måste stanna alls i E50. Det är ju stora skillnaden om man måste det. Med model3 kan man köra rakt av utan stopp.
Det är värt lite det också. Som någon skrev ovan så laddar Audin snabbt. Det är ju bra, men frågan är om man måste stanna alls på vissa sträckor. Där spar man ju ganska mkt tid med en model3. Om den nu går längre än E50 alltså.
Ok, jag tolkade det som att du skulle dra iväg spontant med låg SOC.
Nej, kan inte tänka mig att du klarar sträckan utan att stanna. Det gör inte ens en E55. När Ionity öppnar i Gävle så är det lugnt dock.
Tycker för övrigt det är lite illavarslande att det här gamla fossilbilstänket om att det måste gå att sträckköra långa sträckor utan paus hållet på att smyga sig in även här. Tyder på en viss förljugenhet. Kommer nek0 och skryter om sin 100-mila Superb nu så ligger din Model 3 också jävligt risigt till.
hur långt kan man köra i en E50 då utan att ladda? Är det några problem tex att stressa iväg Sthlm-Sundsvall 38 mil utan laddning?
Det är inga problem i en Model3 tex. Sen laddar man ju sakta över natten i Sundsvall innan man reser vidare.
Utan laddning? Ja jag antar att du får stanna på Ionity i Uppsala, eller om du inte tar dig dit stanna på en 50kW-stolpe i Rosersberg eller dylikt. Vad är det för skillnad mot en Model 3 förutom att stationen i Bredden finns?
Det jag undrade bara om man måste stanna alls i E50. Det är ju stora skillnaden om man måste det. Med model3 kan man köra rakt av utan stopp.
Det är värt lite det också. Som någon skrev ovan så laddar Audin snabbt. Det är ju bra, men frågan är om man måste stanna alls på vissa sträckor. Där spar man ju ganska mkt tid med en model3. Om den nu går längre än E50 alltså.
Måste nog upp på 55 för att ha en chans till att åka utan laddstopp.
Klarar en E-Tron 55 verkligen 38 mil motorväg?
Jag skulle nog ha halvsvårt att klara 38 mil längs E4:an ens med min Model S 100D. Den hade 98kWh från början men har tappat ca 5%. Sen vill jag ha åtminstone 5% marginal. Då har jag 88 KWh att fördela på 38 mil. Det är 231 Wh/km. Med 21" hjul och en tendens att köra lite för fort så blir det på håret. Hade nog föredragit att köra som vanligt och ta en kaffe och pinkpaus i Hudiksvall.