AMS 75 mil elbils race

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Nect
elbilist
Inlägg: 1590
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av Nect »

martinot skrev:
Maw skrev:
Nect skrev:
Ja Elon är en klass för sig själv. Skulle vilja säga att inget annat företag skulle gjort samma sak.
Utan Elon skulle vi aldrig ens vara nära att kunna ersätta nuvarande fordonsflotta med elektriskt ditto. :)
Helgad vare El-Jesus!
Före honom fanns intet!

:lol:
*LOL* Jo, lite så var det ju faktiskt! :lol:
:roll:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3629
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av Tellus »

HR finns också lite intressanta kommentarer om ams testet

https://cornucopia.cornubot.se/2021/02/ ... ES-pLsiHcc
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av dd88 »

Tellus skrev:
HR finns också lite intressanta kommentarer om ams testet

https://cornucopia.cornubot.se/2021/02/ ... ES-pLsiHcc
Verkar vara en extremt dåligt påläst bloggare som skrivit det där.
Volvos Polestar har fortfarande inte klarat av att leverera den utlovade förmågan till fjärruppdatering (OTA)
5CEB92C2-CC30-4890-9B1B-19031841E18E.jpeg
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av martinot »

Esterox skrev:
martinot skrev:
Wilson skrev:
Totalt sett är jag faktiskt rätt imponerad av att även den enklaste e-tron modellen står sig så pass väl mot Model 3. Den må vara törstig, men goda laddegenskaper räcker långt. Men jag kan ändå inte låta bli att undra vad som hade hänt om vi fått med oss en 55a denna dag. Ännu högre toppeffekt samt ännu bättre laddkurva, inte så fasligt mycket törstigare samt ett större batteri som skulle skala av (minst) ett stopp. Hade den klarat en timma snabbare som ABRP antar? Det hade tagit upp den i toppskiktet.
Kul rapport! Håller med om att e-tron nog har lite oförtjänt dåligt rykte. Tycker det är intressant att även "vanliga" e-tron är såpass nära M3 i restid. Skiljer i verkligheten inte alls lika mycket som i teorin eller på pappret.

Tack för test och fin rapport! :)
Håller helt med. Oerhört imponerad på 50 modellen. Och ja en 55a hade varit vass.

Jag har tankar på att byta till 55 men efter denna rapport ser jag faktiskt inte anledningen till varför.

Åker alldeles för sällan på långresor som motiverar det dyrare inköpet.

Tack!
Jo, man måste nog resa extremt många mil för att motivera kostnaden för ett sådant byte (om man byter enbart för den saken skull).

Men det sagt så är läget lite annorlunda för de som köper nytt. Personligen så tycker jag att Sportback är en väldigt snygg och elegant (lite mer än vanliga e-tron).

Tror du gör helt rätt som fortsätter på din nuvarande 50:a. Är nog svårt att räkna hem den kostnaden på elbesparing på resa (det mesta som laddar hemma i vardagen, är ju billigt och inte så priskänsligt som snabbladdning). Som sagt är e-tron ingen dålig bil på resa tack vare stor batteribank, och hög snitteffekt på laddning. Snarare en av de bästa i praktiska tester som detta.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11578
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av martinot »

Eftersnack | React till TEST: 75 mil på en vinterdag med 7 elbilar | "Därför misslyckades Tesla!



Bra genomgång av testet och intressant eftersnack om vad som gick rätt/fel. Bra transparens där.

De är även ärliga och inkluderar på slutet resultatet från testarna här på TCS som repeterade AMS testslinga veckan efter.

M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av lator »

martinot skrev:

De är även ärliga och inkluderar på slutet resultatet från testarna här på TCS som repeterade AMS testslinga veckan efter.
De ska till och med publicera deras uppgifter i nästa tidning. :)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av Esterox »

lator skrev:
martinot skrev:

De är även ärliga och inkluderar på slutet resultatet från testarna här på TCS som repeterade AMS testslinga veckan efter.
De ska till och med publicera deras uppgifter i nästa tidning. :)
Tänk alla nya elbilsägare som skall göra sin första resa och förklara för sina kompisar hur det gick, och så råkar någon kompis vara rutinerad elbilsägare.

AJAJAJ vad jobbigt när man sen behöver förklara alla fel man gjort och hur man kan effektivisera laddandet och körandet.

”Jag åkte 75 mil det tog 10 timmar totalt”
”VA!? Låg du och sov då eller ? Jag gör det på 9 timmar”

”Jaha oj förlåt, vänta jag skall skriva en bok om hur jag körde”
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av pejvic »

hur långt kan man köra i en E50 då utan att ladda? Är det några problem tex att stressa iväg Sthlm-Sundsvall 38 mil utan laddning?
Det är inga problem i en Model3 tex. Sen laddar man ju sakta över natten i Sundsvall innan man reser vidare.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av MWall »

Esterox skrev:
lator skrev:
martinot skrev:

De är även ärliga och inkluderar på slutet resultatet från testarna här på TCS som repeterade AMS testslinga veckan efter.
De ska till och med publicera deras uppgifter i nästa tidning. :)
Tänk alla nya elbilsägare som skall göra sin första resa och förklara för sina kompisar hur det gick, och så råkar någon kompis vara rutinerad elbilsägare.

AJAJAJ vad jobbigt när man sen behöver förklara alla fel man gjort och hur man kan effektivisera laddandet och körandet.

”Jag åkte 75 mil det tog 10 timmar totalt”
”VA!? Låg du och sov då eller ? Jag gör det på 9 timmar”

”Jaha oj förlåt, vänta jag skall skriva en bok om hur jag körde”
Har du det minsta intresse av elbilar eller vad gör du här? Det enda jag ser dig skriva är diverse syrligheter med udden pekande mot elbilar.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av MWall »

pejvic skrev:
hur långt kan man köra i en E50 då utan att ladda? Är det några problem tex att stressa iväg Sthlm-Sundsvall 38 mil utan laddning?
Det är inga problem i en Model3 tex. Sen laddar man ju sakta över natten i Sundsvall innan man reser vidare.

Utan laddning? Ja jag antar att du får stanna på Ionity i Uppsala, eller om du inte tar dig dit stanna på en 50kW-stolpe i Rosersberg eller dylikt. Vad är det för skillnad mot en Model 3 förutom att stationen i Bredden finns?
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av Esterox »

MWall skrev:
Esterox skrev:
lator skrev:
martinot skrev:

De är även ärliga och inkluderar på slutet resultatet från testarna här på TCS som repeterade AMS testslinga veckan efter.
De ska till och med publicera deras uppgifter i nästa tidning. :)
Tänk alla nya elbilsägare som skall göra sin första resa och förklara för sina kompisar hur det gick, och så råkar någon kompis vara rutinerad elbilsägare.

AJAJAJ vad jobbigt när man sen behöver förklara alla fel man gjort och hur man kan effektivisera laddandet och körandet.

”Jag åkte 75 mil det tog 10 timmar totalt”
”VA!? Låg du och sov då eller ? Jag gör det på 9 timmar”

”Jaha oj förlåt, vänta jag skall skriva en bok om hur jag körde”
Har du det minsta intresse av elbilar eller vad gör du här? Det enda jag ser dig skriva är diverse syrligheter med udden pekande mot elbilar.
Absolut har jag det, åker e-tron.
Det som är syrligheten är till alla extremister som är elbils-maffian och vägrar vända på myntet.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av pejvic »

MWall skrev:
pejvic skrev:
hur långt kan man köra i en E50 då utan att ladda? Är det några problem tex att stressa iväg Sthlm-Sundsvall 38 mil utan laddning?
Det är inga problem i en Model3 tex. Sen laddar man ju sakta över natten i Sundsvall innan man reser vidare.

Utan laddning? Ja jag antar att du får stanna på Ionity i Uppsala, eller om du inte tar dig dit stanna på en 50kW-stolpe i Rosersberg eller dylikt. Vad är det för skillnad mot en Model 3 förutom att stationen i Bredden finns?
Det jag undrade bara om man måste stanna alls i E50. Det är ju stora skillnaden om man måste det. Med model3 kan man köra rakt av utan stopp.
Det är värt lite det också. Som någon skrev ovan så laddar Audin snabbt. Det är ju bra, men frågan är om man måste stanna alls på vissa sträckor. Där spar man ju ganska mkt tid med en model3. Om den nu går längre än E50 alltså.
Haft alla 3/Y
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av Esterox »

pejvic skrev:
MWall skrev:
pejvic skrev:
hur långt kan man köra i en E50 då utan att ladda? Är det några problem tex att stressa iväg Sthlm-Sundsvall 38 mil utan laddning?
Det är inga problem i en Model3 tex. Sen laddar man ju sakta över natten i Sundsvall innan man reser vidare.

Utan laddning? Ja jag antar att du får stanna på Ionity i Uppsala, eller om du inte tar dig dit stanna på en 50kW-stolpe i Rosersberg eller dylikt. Vad är det för skillnad mot en Model 3 förutom att stationen i Bredden finns?
Det jag undrade bara om man måste stanna alls i E50. Det är ju stora skillnaden om man måste det. Med model3 kan man köra rakt av utan stopp.
Det är värt lite det också. Som någon skrev ovan så laddar Audin snabbt. Det är ju bra, men frågan är om man måste stanna alls på vissa sträckor. Där spar man ju ganska mkt tid med en model3. Om den nu går längre än E50 alltså.
Måste nog upp på 55 för att ha en chans till att åka utan laddstopp.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av MWall »

pejvic skrev:
MWall skrev:
pejvic skrev:
hur långt kan man köra i en E50 då utan att ladda? Är det några problem tex att stressa iväg Sthlm-Sundsvall 38 mil utan laddning?
Det är inga problem i en Model3 tex. Sen laddar man ju sakta över natten i Sundsvall innan man reser vidare.

Utan laddning? Ja jag antar att du får stanna på Ionity i Uppsala, eller om du inte tar dig dit stanna på en 50kW-stolpe i Rosersberg eller dylikt. Vad är det för skillnad mot en Model 3 förutom att stationen i Bredden finns?
Det jag undrade bara om man måste stanna alls i E50. Det är ju stora skillnaden om man måste det. Med model3 kan man köra rakt av utan stopp.
Det är värt lite det också. Som någon skrev ovan så laddar Audin snabbt. Det är ju bra, men frågan är om man måste stanna alls på vissa sträckor. Där spar man ju ganska mkt tid med en model3. Om den nu går längre än E50 alltså.

Ok, jag tolkade det som att du skulle dra iväg spontant med låg SOC.

Nej, kan inte tänka mig att du klarar sträckan utan att stanna. Det gör inte ens en E55. När Ionity öppnar i Gävle så är det lugnt dock.

Tycker för övrigt det är lite illavarslande att det här gamla fossilbilstänket om att det måste gå att sträckköra långa sträckor utan paus hållet på att smyga sig in även här. Tyder på en viss förljugenhet. Kommer nek0 och skryter om sin 100-mila Superb nu så ligger din Model 3 också jävligt risigt till. ;)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av MWall »

Esterox skrev:
pejvic skrev:
MWall skrev:
pejvic skrev:
hur långt kan man köra i en E50 då utan att ladda? Är det några problem tex att stressa iväg Sthlm-Sundsvall 38 mil utan laddning?
Det är inga problem i en Model3 tex. Sen laddar man ju sakta över natten i Sundsvall innan man reser vidare.

Utan laddning? Ja jag antar att du får stanna på Ionity i Uppsala, eller om du inte tar dig dit stanna på en 50kW-stolpe i Rosersberg eller dylikt. Vad är det för skillnad mot en Model 3 förutom att stationen i Bredden finns?
Det jag undrade bara om man måste stanna alls i E50. Det är ju stora skillnaden om man måste det. Med model3 kan man köra rakt av utan stopp.
Det är värt lite det också. Som någon skrev ovan så laddar Audin snabbt. Det är ju bra, men frågan är om man måste stanna alls på vissa sträckor. Där spar man ju ganska mkt tid med en model3. Om den nu går längre än E50 alltså.
Måste nog upp på 55 för att ha en chans till att åka utan laddstopp.

Klarar en E-Tron 55 verkligen 38 mil motorväg?

Jag skulle nog ha halvsvårt att klara 38 mil längs E4:an ens med min Model S 100D. Den hade 98kWh från början men har tappat ca 5%. Sen vill jag ha åtminstone 5% marginal. Då har jag 88 KWh att fördela på 38 mil. Det är 231 Wh/km. Med 21" hjul och en tendens att köra lite för fort så blir det på håret. Hade nog föredragit att köra som vanligt och ta en kaffe och pinkpaus i Hudiksvall.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av Esterox »

MWall skrev:
Esterox skrev:
pejvic skrev:
MWall skrev:
pejvic skrev:
hur långt kan man köra i en E50 då utan att ladda? Är det några problem tex att stressa iväg Sthlm-Sundsvall 38 mil utan laddning?
Det är inga problem i en Model3 tex. Sen laddar man ju sakta över natten i Sundsvall innan man reser vidare.

Utan laddning? Ja jag antar att du får stanna på Ionity i Uppsala, eller om du inte tar dig dit stanna på en 50kW-stolpe i Rosersberg eller dylikt. Vad är det för skillnad mot en Model 3 förutom att stationen i Bredden finns?
Det jag undrade bara om man måste stanna alls i E50. Det är ju stora skillnaden om man måste det. Med model3 kan man köra rakt av utan stopp.
Det är värt lite det också. Som någon skrev ovan så laddar Audin snabbt. Det är ju bra, men frågan är om man måste stanna alls på vissa sträckor. Där spar man ju ganska mkt tid med en model3. Om den nu går längre än E50 alltså.
Måste nog upp på 55 för att ha en chans till att åka utan laddstopp.

Klarar en E-Tron 55 verkligen 38 mil motorväg?

Jag skulle nog ha halvsvårt att klara 38 mil längs E4:an ens med min Model S 100D. Den hade 98kWh från början men har tappat ca 5%. Sen vill jag ha åtminstone 5% marginal. Då har jag 88 KWh att fördela på 38 mil. Det är 231 Wh/km. Med 21" hjul och en tendens att köra lite för fort så blir det på håret. Hade nog föredragit att köra som vanligt och ta en kaffe och pinkpaus i Hudiksvall.
Nej det kanske den inte ens gör vid lägre hastighet. Tänkte att 55 iallafall gör 35 motorväg men tänkte nog fel där.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1825
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av BrooklynS »

Körde häromdagen Luleå-Sollentuna 87 mil enkel väg med tre pers och full packning, minusgrader, stundvis snöyra. Hajar verkligen inte problemet, man kör ju som man gör med vilken bil som helst? Mat/Fika/Toa i Umeå, Sundsvall och Gävle. När vi ätit upp medhavd caesarsallad och kissat var bilen färdig att åka vidare.

Det är redan ointressant med dylika ”tester” om man nu kör Tesla av nyare generation. Ge det 2-3 år så är räckvidd/laddhastighet inte det viktigaste säljargumentet längre.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Mojje
Teslaägare
Inlägg: 67
Blev medlem: 31 mar 2016 11:20
Ort: Mora

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av Mojje »

Jag tycker att testet mest visar på väldigt ovana elbilsförare. Jag har iof haft elbil sen 2014 så jag kanske inte är representativ men till och med jag körandes min andrabil, Kona, lyckades med 96 mil nästan lika snabbt som AMS körde teslan 75mil.
Med min M3 LR hade det gått ännu fortare då jag kunnat ladda betydligt snabbare i Motala (150kW), Västerås (150kW) och Tönnebro (350kW). Gissningsvis strax över 10 timmar Hässleholm-> Sundsvall med M3 faktisk tid Kona (0435-1600), ->11:25h. Observera att jag strikt höll hastighetsbegränsningar och inte över 110km/t även om det erbjöds 120 ibland.
TM3 LR 2019, Kona Electric 64kWh 2020 (med batteriknaset tydligen)
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av Esterox »

Mojje skrev:
Jag tycker att testet mest visar på väldigt ovana elbilsförare. Jag har iof haft elbil sen 2014 så jag kanske inte är representativ men till och med jag körandes min andrabil, Kona, lyckades med 96 mil nästan lika snabbt som AMS körde teslan 75mil.
Med min M3 LR hade det gått ännu fortare då jag kunnat ladda betydligt snabbare i Motala (150kW), Västerås (150kW) och Tönnebro (350kW). Gissningsvis strax över 10 timmar Hässleholm-> Sundsvall med M3 faktisk tid Kona (0435-1600), ->11:25h. Observera att jag strikt höll hastighetsbegränsningar och inte över 110km/t även om det erbjöds 120 ibland.
Men alla måste ju få vara nybörjare någon gång utan massa skrattande och hånande. Det är väll det som är det mest konstiga med testet, alltså inte själva testet utan reaktionerna från fanatiker.

Jag har inte gjort långkörning ännu så jag kommer troligtvis vara mer som AMS förarna.

Btw så hatar jag camping-människor. Kommer det bli samma sak vid alla laddare nu, rutinerade människor sitter med en stödbensfika och skrattar åt både förbrukning,laddning och ens fipplande med appar.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av nek0 »

MWall skrev:
pejvic skrev:
MWall skrev:
pejvic skrev:
hur långt kan man köra i en E50 då utan att ladda? Är det några problem tex att stressa iväg Sthlm-Sundsvall 38 mil utan laddning?
Det är inga problem i en Model3 tex. Sen laddar man ju sakta över natten i Sundsvall innan man reser vidare.

Utan laddning? Ja jag antar att du får stanna på Ionity i Uppsala, eller om du inte tar dig dit stanna på en 50kW-stolpe i Rosersberg eller dylikt. Vad är det för skillnad mot en Model 3 förutom att stationen i Bredden finns?
Det jag undrade bara om man måste stanna alls i E50. Det är ju stora skillnaden om man måste det. Med model3 kan man köra rakt av utan stopp.
Det är värt lite det också. Som någon skrev ovan så laddar Audin snabbt. Det är ju bra, men frågan är om man måste stanna alls på vissa sträckor. Där spar man ju ganska mkt tid med en model3. Om den nu går längre än E50 alltså.

Ok, jag tolkade det som att du skulle dra iväg spontant med låg SOC.

Nej, kan inte tänka mig att du klarar sträckan utan att stanna. Det gör inte ens en E55. När Ionity öppnar i Gävle så är det lugnt dock.

Tycker för övrigt det är lite illavarslande att det här gamla fossilbilstänket om att det måste gå att sträckköra långa sträckor utan paus hållet på att smyga sig in även här. Tyder på en viss förljugenhet. Kommer nek0 och skryter om sin 100-mila Superb nu så ligger din Model 3 också jävligt risigt till. ;)
Nej jag hoppar över det :lol:
Superben ska bort om några dagar och räckvidden på den nya bilen är 5-6mil :)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av MWall »

Mojje skrev:
Jag tycker att testet mest visar på väldigt ovana elbilsförare. Jag har iof haft elbil sen 2014 så jag kanske inte är representativ men till och med jag körandes min andrabil, Kona, lyckades med 96 mil nästan lika snabbt som AMS körde teslan 75mil.
Med min M3 LR hade det gått ännu fortare då jag kunnat ladda betydligt snabbare i Motala (150kW), Västerås (150kW) och Tönnebro (350kW). Gissningsvis strax över 10 timmar Hässleholm-> Sundsvall med M3 faktisk tid Kona (0435-1600), ->11:25h. Observera att jag strikt höll hastighetsbegränsningar och inte över 110km/t även om det erbjöds 120 ibland.

Jag kör Tesla eftersom jag inte vill bli en "van elbilbsförare". Det ska vara enkelt och smidigt, annars kan det vara.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av MWall »

Esterox skrev:
Mojje skrev:
Jag tycker att testet mest visar på väldigt ovana elbilsförare. Jag har iof haft elbil sen 2014 så jag kanske inte är representativ men till och med jag körandes min andrabil, Kona, lyckades med 96 mil nästan lika snabbt som AMS körde teslan 75mil.
Med min M3 LR hade det gått ännu fortare då jag kunnat ladda betydligt snabbare i Motala (150kW), Västerås (150kW) och Tönnebro (350kW). Gissningsvis strax över 10 timmar Hässleholm-> Sundsvall med M3 faktisk tid Kona (0435-1600), ->11:25h. Observera att jag strikt höll hastighetsbegränsningar och inte över 110km/t även om det erbjöds 120 ibland.
Men alla måste ju få vara nybörjare någon gång utan massa skrattande och hånande. Det är väll det som är det mest konstiga med testet, alltså inte själva testet utan reaktionerna från fanatiker.

Jag har inte gjort långkörning ännu så jag kommer troligtvis vara mer som AMS förarna.

Btw så hatar jag camping-människor. Kommer det bli samma sak vid alla laddare nu, rutinerade människor sitter med en stödbensfika och skrattar åt både förbrukning,laddning och ens fipplande med appar.

Jag kanske är dum men finns det så många sätt att göra en långkörning på? Anpassa farten och planera in rätt laddställen är väl det enda man kan göra typ? Möjligt man kan spara lite på att ha kallt i kupén men det är ovärdigt.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av Esterox »

MWall skrev:
Esterox skrev:
Mojje skrev:
Jag tycker att testet mest visar på väldigt ovana elbilsförare. Jag har iof haft elbil sen 2014 så jag kanske inte är representativ men till och med jag körandes min andrabil, Kona, lyckades med 96 mil nästan lika snabbt som AMS körde teslan 75mil.
Med min M3 LR hade det gått ännu fortare då jag kunnat ladda betydligt snabbare i Motala (150kW), Västerås (150kW) och Tönnebro (350kW). Gissningsvis strax över 10 timmar Hässleholm-> Sundsvall med M3 faktisk tid Kona (0435-1600), ->11:25h. Observera att jag strikt höll hastighetsbegränsningar och inte över 110km/t även om det erbjöds 120 ibland.
Men alla måste ju få vara nybörjare någon gång utan massa skrattande och hånande. Det är väll det som är det mest konstiga med testet, alltså inte själva testet utan reaktionerna från fanatiker.

Jag har inte gjort långkörning ännu så jag kommer troligtvis vara mer som AMS förarna.

Btw så hatar jag camping-människor. Kommer det bli samma sak vid alla laddare nu, rutinerade människor sitter med en stödbensfika och skrattar åt både förbrukning,laddning och ens fipplande med appar.

Jag kanske är dum men finns det så många sätt att göra en långkörning på? Anpassa farten och planera in rätt laddställen är väl det enda man kan göra typ? Möjligt man kan spara lite på att ha kallt i kupén men det är ovärdigt.
Jag har ju ingen erfarenhet så kan inte svara för det.
Men tydligen så går det att göra på olika sätt om man jämför båda testen som gjordes på samma sträcka samt lyssna på genomgången utav AMS där ena föraren valde att köra långsammare för att minska stoppen.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av pejvic »

MWall skrev:
pejvic skrev:
MWall skrev:
pejvic skrev:
hur långt kan man köra i en E50 då utan att ladda? Är det några problem tex att stressa iväg Sthlm-Sundsvall 38 mil utan laddning?
Det är inga problem i en Model3 tex. Sen laddar man ju sakta över natten i Sundsvall innan man reser vidare.

Utan laddning? Ja jag antar att du får stanna på Ionity i Uppsala, eller om du inte tar dig dit stanna på en 50kW-stolpe i Rosersberg eller dylikt. Vad är det för skillnad mot en Model 3 förutom att stationen i Bredden finns?
Det jag undrade bara om man måste stanna alls i E50. Det är ju stora skillnaden om man måste det. Med model3 kan man köra rakt av utan stopp.
Det är värt lite det också. Som någon skrev ovan så laddar Audin snabbt. Det är ju bra, men frågan är om man måste stanna alls på vissa sträckor. Där spar man ju ganska mkt tid med en model3. Om den nu går längre än E50 alltså.

Ok, jag tolkade det som att du skulle dra iväg spontant med låg SOC.

Nej, kan inte tänka mig att du klarar sträckan utan att stanna. Det gör inte ens en E55. När Ionity öppnar i Gävle så är det lugnt dock.

Tycker för övrigt det är lite illavarslande att det här gamla fossilbilstänket om att det måste gå att sträckköra långa sträckor utan paus hållet på att smyga sig in även här. Tyder på en viss förljugenhet. Kommer nek0 och skryter om sin 100-mila Superb nu så ligger din Model 3 också jävligt risigt till. ;)
Jag har redan åkt den sträckan utan problem i min gamla model3. Med bra marginal. I den nya lär det gå att gasa till och med...
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: AMS 75 mil elbils race

Inlägg av MWall »

pejvic skrev:
MWall skrev:
pejvic skrev:
MWall skrev:
pejvic skrev:
hur långt kan man köra i en E50 då utan att ladda? Är det några problem tex att stressa iväg Sthlm-Sundsvall 38 mil utan laddning?
Det är inga problem i en Model3 tex. Sen laddar man ju sakta över natten i Sundsvall innan man reser vidare.

Utan laddning? Ja jag antar att du får stanna på Ionity i Uppsala, eller om du inte tar dig dit stanna på en 50kW-stolpe i Rosersberg eller dylikt. Vad är det för skillnad mot en Model 3 förutom att stationen i Bredden finns?
Det jag undrade bara om man måste stanna alls i E50. Det är ju stora skillnaden om man måste det. Med model3 kan man köra rakt av utan stopp.
Det är värt lite det också. Som någon skrev ovan så laddar Audin snabbt. Det är ju bra, men frågan är om man måste stanna alls på vissa sträckor. Där spar man ju ganska mkt tid med en model3. Om den nu går längre än E50 alltså.

Ok, jag tolkade det som att du skulle dra iväg spontant med låg SOC.

Nej, kan inte tänka mig att du klarar sträckan utan att stanna. Det gör inte ens en E55. När Ionity öppnar i Gävle så är det lugnt dock.

Tycker för övrigt det är lite illavarslande att det här gamla fossilbilstänket om att det måste gå att sträckköra långa sträckor utan paus hållet på att smyga sig in även här. Tyder på en viss förljugenhet. Kommer nek0 och skryter om sin 100-mila Superb nu så ligger din Model 3 också jävligt risigt till. ;)
Jag har redan åkt den sträckan utan problem i min gamla model3. Med bra marginal. I den nya lär det gå att gasa till och med...

Jaha. Men om du vill sträckköra till Luleå då? Varför just Sundsvall? ;)
Skriv svar