martinot skrev:*LOL* Jo, lite så var det ju faktiskt!Maw skrev:Helgad vare El-Jesus!Nect skrev:Ja Elon är en klass för sig själv. Skulle vilja säga att inget annat företag skulle gjort samma sak.
Utan Elon skulle vi aldrig ens vara nära att kunna ersätta nuvarande fordonsflotta med elektriskt ditto.
Före honom fanns intet!
AMS 75 mil elbils race
Moderator: Redaktion
Re: AMS 75 mil elbils race
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3629
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: AMS 75 mil elbils race
HR finns också lite intressanta kommentarer om ams testet
https://cornucopia.cornubot.se/2021/02/ ... ES-pLsiHcc
https://cornucopia.cornubot.se/2021/02/ ... ES-pLsiHcc
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: AMS 75 mil elbils race
Verkar vara en extremt dåligt påläst bloggare som skrivit det där.Tellus skrev:HR finns också lite intressanta kommentarer om ams testet
https://cornucopia.cornubot.se/2021/02/ ... ES-pLsiHcc
Volvos Polestar har fortfarande inte klarat av att leverera den utlovade förmågan till fjärruppdatering (OTA)
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: AMS 75 mil elbils race
Jo, man måste nog resa extremt många mil för att motivera kostnaden för ett sådant byte (om man byter enbart för den saken skull).Esterox skrev:Håller helt med. Oerhört imponerad på 50 modellen. Och ja en 55a hade varit vass.martinot skrev:Kul rapport! Håller med om att e-tron nog har lite oförtjänt dåligt rykte. Tycker det är intressant att även "vanliga" e-tron är såpass nära M3 i restid. Skiljer i verkligheten inte alls lika mycket som i teorin eller på pappret.Wilson skrev:Totalt sett är jag faktiskt rätt imponerad av att även den enklaste e-tron modellen står sig så pass väl mot Model 3. Den må vara törstig, men goda laddegenskaper räcker långt. Men jag kan ändå inte låta bli att undra vad som hade hänt om vi fått med oss en 55a denna dag. Ännu högre toppeffekt samt ännu bättre laddkurva, inte så fasligt mycket törstigare samt ett större batteri som skulle skala av (minst) ett stopp. Hade den klarat en timma snabbare som ABRP antar? Det hade tagit upp den i toppskiktet.
Tack för test och fin rapport!
Jag har tankar på att byta till 55 men efter denna rapport ser jag faktiskt inte anledningen till varför.
Åker alldeles för sällan på långresor som motiverar det dyrare inköpet.
Tack!
Men det sagt så är läget lite annorlunda för de som köper nytt. Personligen så tycker jag att Sportback är en väldigt snygg och elegant (lite mer än vanliga e-tron).
Tror du gör helt rätt som fortsätter på din nuvarande 50:a. Är nog svårt att räkna hem den kostnaden på elbesparing på resa (det mesta som laddar hemma i vardagen, är ju billigt och inte så priskänsligt som snabbladdning). Som sagt är e-tron ingen dålig bil på resa tack vare stor batteribank, och hög snitteffekt på laddning. Snarare en av de bästa i praktiska tester som detta.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: AMS 75 mil elbils race
Eftersnack | React till TEST: 75 mil på en vinterdag med 7 elbilar | "Därför misslyckades Tesla!
Bra genomgång av testet och intressant eftersnack om vad som gick rätt/fel. Bra transparens där.
De är även ärliga och inkluderar på slutet resultatet från testarna här på TCS som repeterade AMS testslinga veckan efter.
Bra genomgång av testet och intressant eftersnack om vad som gick rätt/fel. Bra transparens där.
De är även ärliga och inkluderar på slutet resultatet från testarna här på TCS som repeterade AMS testslinga veckan efter.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: AMS 75 mil elbils race
De ska till och med publicera deras uppgifter i nästa tidning.martinot skrev:
De är även ärliga och inkluderar på slutet resultatet från testarna här på TCS som repeterade AMS testslinga veckan efter.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: AMS 75 mil elbils race
Tänk alla nya elbilsägare som skall göra sin första resa och förklara för sina kompisar hur det gick, och så råkar någon kompis vara rutinerad elbilsägare.lator skrev:De ska till och med publicera deras uppgifter i nästa tidning.martinot skrev:
De är även ärliga och inkluderar på slutet resultatet från testarna här på TCS som repeterade AMS testslinga veckan efter.
AJAJAJ vad jobbigt när man sen behöver förklara alla fel man gjort och hur man kan effektivisera laddandet och körandet.
”Jag åkte 75 mil det tog 10 timmar totalt”
”VA!? Låg du och sov då eller ? Jag gör det på 9 timmar”
”Jaha oj förlåt, vänta jag skall skriva en bok om hur jag körde”
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1978
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: AMS 75 mil elbils race
hur långt kan man köra i en E50 då utan att ladda? Är det några problem tex att stressa iväg Sthlm-Sundsvall 38 mil utan laddning?
Det är inga problem i en Model3 tex. Sen laddar man ju sakta över natten i Sundsvall innan man reser vidare.
Det är inga problem i en Model3 tex. Sen laddar man ju sakta över natten i Sundsvall innan man reser vidare.
Haft alla 3/Y
Re: AMS 75 mil elbils race
Har du det minsta intresse av elbilar eller vad gör du här? Det enda jag ser dig skriva är diverse syrligheter med udden pekande mot elbilar.Esterox skrev:Tänk alla nya elbilsägare som skall göra sin första resa och förklara för sina kompisar hur det gick, och så råkar någon kompis vara rutinerad elbilsägare.lator skrev:De ska till och med publicera deras uppgifter i nästa tidning.martinot skrev:
De är även ärliga och inkluderar på slutet resultatet från testarna här på TCS som repeterade AMS testslinga veckan efter.
AJAJAJ vad jobbigt när man sen behöver förklara alla fel man gjort och hur man kan effektivisera laddandet och körandet.
”Jag åkte 75 mil det tog 10 timmar totalt”
”VA!? Låg du och sov då eller ? Jag gör det på 9 timmar”
”Jaha oj förlåt, vänta jag skall skriva en bok om hur jag körde”
Re: AMS 75 mil elbils race
pejvic skrev:hur långt kan man köra i en E50 då utan att ladda? Är det några problem tex att stressa iväg Sthlm-Sundsvall 38 mil utan laddning?
Det är inga problem i en Model3 tex. Sen laddar man ju sakta över natten i Sundsvall innan man reser vidare.
Utan laddning? Ja jag antar att du får stanna på Ionity i Uppsala, eller om du inte tar dig dit stanna på en 50kW-stolpe i Rosersberg eller dylikt. Vad är det för skillnad mot en Model 3 förutom att stationen i Bredden finns?
Re: AMS 75 mil elbils race
Absolut har jag det, åker e-tron.MWall skrev:Har du det minsta intresse av elbilar eller vad gör du här? Det enda jag ser dig skriva är diverse syrligheter med udden pekande mot elbilar.Esterox skrev:Tänk alla nya elbilsägare som skall göra sin första resa och förklara för sina kompisar hur det gick, och så råkar någon kompis vara rutinerad elbilsägare.lator skrev:De ska till och med publicera deras uppgifter i nästa tidning.martinot skrev:
De är även ärliga och inkluderar på slutet resultatet från testarna här på TCS som repeterade AMS testslinga veckan efter.
AJAJAJ vad jobbigt när man sen behöver förklara alla fel man gjort och hur man kan effektivisera laddandet och körandet.
”Jag åkte 75 mil det tog 10 timmar totalt”
”VA!? Låg du och sov då eller ? Jag gör det på 9 timmar”
”Jaha oj förlåt, vänta jag skall skriva en bok om hur jag körde”
Det som är syrligheten är till alla extremister som är elbils-maffian och vägrar vända på myntet.
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1978
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: AMS 75 mil elbils race
Det jag undrade bara om man måste stanna alls i E50. Det är ju stora skillnaden om man måste det. Med model3 kan man köra rakt av utan stopp.MWall skrev:pejvic skrev:hur långt kan man köra i en E50 då utan att ladda? Är det några problem tex att stressa iväg Sthlm-Sundsvall 38 mil utan laddning?
Det är inga problem i en Model3 tex. Sen laddar man ju sakta över natten i Sundsvall innan man reser vidare.
Utan laddning? Ja jag antar att du får stanna på Ionity i Uppsala, eller om du inte tar dig dit stanna på en 50kW-stolpe i Rosersberg eller dylikt. Vad är det för skillnad mot en Model 3 förutom att stationen i Bredden finns?
Det är värt lite det också. Som någon skrev ovan så laddar Audin snabbt. Det är ju bra, men frågan är om man måste stanna alls på vissa sträckor. Där spar man ju ganska mkt tid med en model3. Om den nu går längre än E50 alltså.
Haft alla 3/Y
Re: AMS 75 mil elbils race
Måste nog upp på 55 för att ha en chans till att åka utan laddstopp.pejvic skrev:Det jag undrade bara om man måste stanna alls i E50. Det är ju stora skillnaden om man måste det. Med model3 kan man köra rakt av utan stopp.MWall skrev:pejvic skrev:hur långt kan man köra i en E50 då utan att ladda? Är det några problem tex att stressa iväg Sthlm-Sundsvall 38 mil utan laddning?
Det är inga problem i en Model3 tex. Sen laddar man ju sakta över natten i Sundsvall innan man reser vidare.
Utan laddning? Ja jag antar att du får stanna på Ionity i Uppsala, eller om du inte tar dig dit stanna på en 50kW-stolpe i Rosersberg eller dylikt. Vad är det för skillnad mot en Model 3 förutom att stationen i Bredden finns?
Det är värt lite det också. Som någon skrev ovan så laddar Audin snabbt. Det är ju bra, men frågan är om man måste stanna alls på vissa sträckor. Där spar man ju ganska mkt tid med en model3. Om den nu går längre än E50 alltså.
Re: AMS 75 mil elbils race
pejvic skrev:Det jag undrade bara om man måste stanna alls i E50. Det är ju stora skillnaden om man måste det. Med model3 kan man köra rakt av utan stopp.MWall skrev:pejvic skrev:hur långt kan man köra i en E50 då utan att ladda? Är det några problem tex att stressa iväg Sthlm-Sundsvall 38 mil utan laddning?
Det är inga problem i en Model3 tex. Sen laddar man ju sakta över natten i Sundsvall innan man reser vidare.
Utan laddning? Ja jag antar att du får stanna på Ionity i Uppsala, eller om du inte tar dig dit stanna på en 50kW-stolpe i Rosersberg eller dylikt. Vad är det för skillnad mot en Model 3 förutom att stationen i Bredden finns?
Det är värt lite det också. Som någon skrev ovan så laddar Audin snabbt. Det är ju bra, men frågan är om man måste stanna alls på vissa sträckor. Där spar man ju ganska mkt tid med en model3. Om den nu går längre än E50 alltså.
Ok, jag tolkade det som att du skulle dra iväg spontant med låg SOC.
Nej, kan inte tänka mig att du klarar sträckan utan att stanna. Det gör inte ens en E55. När Ionity öppnar i Gävle så är det lugnt dock.
Tycker för övrigt det är lite illavarslande att det här gamla fossilbilstänket om att det måste gå att sträckköra långa sträckor utan paus hållet på att smyga sig in även här. Tyder på en viss förljugenhet. Kommer nek0 och skryter om sin 100-mila Superb nu så ligger din Model 3 också jävligt risigt till.
Re: AMS 75 mil elbils race
Esterox skrev:Måste nog upp på 55 för att ha en chans till att åka utan laddstopp.pejvic skrev:Det jag undrade bara om man måste stanna alls i E50. Det är ju stora skillnaden om man måste det. Med model3 kan man köra rakt av utan stopp.MWall skrev:pejvic skrev:hur långt kan man köra i en E50 då utan att ladda? Är det några problem tex att stressa iväg Sthlm-Sundsvall 38 mil utan laddning?
Det är inga problem i en Model3 tex. Sen laddar man ju sakta över natten i Sundsvall innan man reser vidare.
Utan laddning? Ja jag antar att du får stanna på Ionity i Uppsala, eller om du inte tar dig dit stanna på en 50kW-stolpe i Rosersberg eller dylikt. Vad är det för skillnad mot en Model 3 förutom att stationen i Bredden finns?
Det är värt lite det också. Som någon skrev ovan så laddar Audin snabbt. Det är ju bra, men frågan är om man måste stanna alls på vissa sträckor. Där spar man ju ganska mkt tid med en model3. Om den nu går längre än E50 alltså.
Klarar en E-Tron 55 verkligen 38 mil motorväg?
Jag skulle nog ha halvsvårt att klara 38 mil längs E4:an ens med min Model S 100D. Den hade 98kWh från början men har tappat ca 5%. Sen vill jag ha åtminstone 5% marginal. Då har jag 88 KWh att fördela på 38 mil. Det är 231 Wh/km. Med 21" hjul och en tendens att köra lite för fort så blir det på håret. Hade nog föredragit att köra som vanligt och ta en kaffe och pinkpaus i Hudiksvall.
Re: AMS 75 mil elbils race
Nej det kanske den inte ens gör vid lägre hastighet. Tänkte att 55 iallafall gör 35 motorväg men tänkte nog fel där.MWall skrev:Esterox skrev:Måste nog upp på 55 för att ha en chans till att åka utan laddstopp.pejvic skrev:Det jag undrade bara om man måste stanna alls i E50. Det är ju stora skillnaden om man måste det. Med model3 kan man köra rakt av utan stopp.MWall skrev:pejvic skrev:hur långt kan man köra i en E50 då utan att ladda? Är det några problem tex att stressa iväg Sthlm-Sundsvall 38 mil utan laddning?
Det är inga problem i en Model3 tex. Sen laddar man ju sakta över natten i Sundsvall innan man reser vidare.
Utan laddning? Ja jag antar att du får stanna på Ionity i Uppsala, eller om du inte tar dig dit stanna på en 50kW-stolpe i Rosersberg eller dylikt. Vad är det för skillnad mot en Model 3 förutom att stationen i Bredden finns?
Det är värt lite det också. Som någon skrev ovan så laddar Audin snabbt. Det är ju bra, men frågan är om man måste stanna alls på vissa sträckor. Där spar man ju ganska mkt tid med en model3. Om den nu går längre än E50 alltså.
Klarar en E-Tron 55 verkligen 38 mil motorväg?
Jag skulle nog ha halvsvårt att klara 38 mil längs E4:an ens med min Model S 100D. Den hade 98kWh från början men har tappat ca 5%. Sen vill jag ha åtminstone 5% marginal. Då har jag 88 KWh att fördela på 38 mil. Det är 231 Wh/km. Med 21" hjul och en tendens att köra lite för fort så blir det på håret. Hade nog föredragit att köra som vanligt och ta en kaffe och pinkpaus i Hudiksvall.
Re: AMS 75 mil elbils race
Körde häromdagen Luleå-Sollentuna 87 mil enkel väg med tre pers och full packning, minusgrader, stundvis snöyra. Hajar verkligen inte problemet, man kör ju som man gör med vilken bil som helst? Mat/Fika/Toa i Umeå, Sundsvall och Gävle. När vi ätit upp medhavd caesarsallad och kissat var bilen färdig att åka vidare.
Det är redan ointressant med dylika ”tester” om man nu kör Tesla av nyare generation. Ge det 2-3 år så är räckvidd/laddhastighet inte det viktigaste säljargumentet längre.
Det är redan ointressant med dylika ”tester” om man nu kör Tesla av nyare generation. Ge det 2-3 år så är räckvidd/laddhastighet inte det viktigaste säljargumentet längre.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: AMS 75 mil elbils race
Jag tycker att testet mest visar på väldigt ovana elbilsförare. Jag har iof haft elbil sen 2014 så jag kanske inte är representativ men till och med jag körandes min andrabil, Kona, lyckades med 96 mil nästan lika snabbt som AMS körde teslan 75mil.
Med min M3 LR hade det gått ännu fortare då jag kunnat ladda betydligt snabbare i Motala (150kW), Västerås (150kW) och Tönnebro (350kW). Gissningsvis strax över 10 timmar Hässleholm-> Sundsvall med M3 faktisk tid Kona (0435-1600), ->11:25h. Observera att jag strikt höll hastighetsbegränsningar och inte över 110km/t även om det erbjöds 120 ibland.
Med min M3 LR hade det gått ännu fortare då jag kunnat ladda betydligt snabbare i Motala (150kW), Västerås (150kW) och Tönnebro (350kW). Gissningsvis strax över 10 timmar Hässleholm-> Sundsvall med M3 faktisk tid Kona (0435-1600), ->11:25h. Observera att jag strikt höll hastighetsbegränsningar och inte över 110km/t även om det erbjöds 120 ibland.
TM3 LR 2019, Kona Electric 64kWh 2020 (med batteriknaset tydligen)
Re: AMS 75 mil elbils race
Men alla måste ju få vara nybörjare någon gång utan massa skrattande och hånande. Det är väll det som är det mest konstiga med testet, alltså inte själva testet utan reaktionerna från fanatiker.Mojje skrev:Jag tycker att testet mest visar på väldigt ovana elbilsförare. Jag har iof haft elbil sen 2014 så jag kanske inte är representativ men till och med jag körandes min andrabil, Kona, lyckades med 96 mil nästan lika snabbt som AMS körde teslan 75mil.
Med min M3 LR hade det gått ännu fortare då jag kunnat ladda betydligt snabbare i Motala (150kW), Västerås (150kW) och Tönnebro (350kW). Gissningsvis strax över 10 timmar Hässleholm-> Sundsvall med M3 faktisk tid Kona (0435-1600), ->11:25h. Observera att jag strikt höll hastighetsbegränsningar och inte över 110km/t även om det erbjöds 120 ibland.
Jag har inte gjort långkörning ännu så jag kommer troligtvis vara mer som AMS förarna.
Btw så hatar jag camping-människor. Kommer det bli samma sak vid alla laddare nu, rutinerade människor sitter med en stödbensfika och skrattar åt både förbrukning,laddning och ens fipplande med appar.
Re: AMS 75 mil elbils race
Nej jag hoppar över detMWall skrev:pejvic skrev:Det jag undrade bara om man måste stanna alls i E50. Det är ju stora skillnaden om man måste det. Med model3 kan man köra rakt av utan stopp.MWall skrev:pejvic skrev:hur långt kan man köra i en E50 då utan att ladda? Är det några problem tex att stressa iväg Sthlm-Sundsvall 38 mil utan laddning?
Det är inga problem i en Model3 tex. Sen laddar man ju sakta över natten i Sundsvall innan man reser vidare.
Utan laddning? Ja jag antar att du får stanna på Ionity i Uppsala, eller om du inte tar dig dit stanna på en 50kW-stolpe i Rosersberg eller dylikt. Vad är det för skillnad mot en Model 3 förutom att stationen i Bredden finns?
Det är värt lite det också. Som någon skrev ovan så laddar Audin snabbt. Det är ju bra, men frågan är om man måste stanna alls på vissa sträckor. Där spar man ju ganska mkt tid med en model3. Om den nu går längre än E50 alltså.
Ok, jag tolkade det som att du skulle dra iväg spontant med låg SOC.
Nej, kan inte tänka mig att du klarar sträckan utan att stanna. Det gör inte ens en E55. När Ionity öppnar i Gävle så är det lugnt dock.
Tycker för övrigt det är lite illavarslande att det här gamla fossilbilstänket om att det måste gå att sträckköra långa sträckor utan paus hållet på att smyga sig in även här. Tyder på en viss förljugenhet. Kommer nek0 och skryter om sin 100-mila Superb nu så ligger din Model 3 också jävligt risigt till.
Superben ska bort om några dagar och räckvidden på den nya bilen är 5-6mil
Re: AMS 75 mil elbils race
Mojje skrev:Jag tycker att testet mest visar på väldigt ovana elbilsförare. Jag har iof haft elbil sen 2014 så jag kanske inte är representativ men till och med jag körandes min andrabil, Kona, lyckades med 96 mil nästan lika snabbt som AMS körde teslan 75mil.
Med min M3 LR hade det gått ännu fortare då jag kunnat ladda betydligt snabbare i Motala (150kW), Västerås (150kW) och Tönnebro (350kW). Gissningsvis strax över 10 timmar Hässleholm-> Sundsvall med M3 faktisk tid Kona (0435-1600), ->11:25h. Observera att jag strikt höll hastighetsbegränsningar och inte över 110km/t även om det erbjöds 120 ibland.
Jag kör Tesla eftersom jag inte vill bli en "van elbilbsförare". Det ska vara enkelt och smidigt, annars kan det vara.
Re: AMS 75 mil elbils race
Esterox skrev:Men alla måste ju få vara nybörjare någon gång utan massa skrattande och hånande. Det är väll det som är det mest konstiga med testet, alltså inte själva testet utan reaktionerna från fanatiker.Mojje skrev:Jag tycker att testet mest visar på väldigt ovana elbilsförare. Jag har iof haft elbil sen 2014 så jag kanske inte är representativ men till och med jag körandes min andrabil, Kona, lyckades med 96 mil nästan lika snabbt som AMS körde teslan 75mil.
Med min M3 LR hade det gått ännu fortare då jag kunnat ladda betydligt snabbare i Motala (150kW), Västerås (150kW) och Tönnebro (350kW). Gissningsvis strax över 10 timmar Hässleholm-> Sundsvall med M3 faktisk tid Kona (0435-1600), ->11:25h. Observera att jag strikt höll hastighetsbegränsningar och inte över 110km/t även om det erbjöds 120 ibland.
Jag har inte gjort långkörning ännu så jag kommer troligtvis vara mer som AMS förarna.
Btw så hatar jag camping-människor. Kommer det bli samma sak vid alla laddare nu, rutinerade människor sitter med en stödbensfika och skrattar åt både förbrukning,laddning och ens fipplande med appar.
Jag kanske är dum men finns det så många sätt att göra en långkörning på? Anpassa farten och planera in rätt laddställen är väl det enda man kan göra typ? Möjligt man kan spara lite på att ha kallt i kupén men det är ovärdigt.
Re: AMS 75 mil elbils race
Jag har ju ingen erfarenhet så kan inte svara för det.MWall skrev:Esterox skrev:Men alla måste ju få vara nybörjare någon gång utan massa skrattande och hånande. Det är väll det som är det mest konstiga med testet, alltså inte själva testet utan reaktionerna från fanatiker.Mojje skrev:Jag tycker att testet mest visar på väldigt ovana elbilsförare. Jag har iof haft elbil sen 2014 så jag kanske inte är representativ men till och med jag körandes min andrabil, Kona, lyckades med 96 mil nästan lika snabbt som AMS körde teslan 75mil.
Med min M3 LR hade det gått ännu fortare då jag kunnat ladda betydligt snabbare i Motala (150kW), Västerås (150kW) och Tönnebro (350kW). Gissningsvis strax över 10 timmar Hässleholm-> Sundsvall med M3 faktisk tid Kona (0435-1600), ->11:25h. Observera att jag strikt höll hastighetsbegränsningar och inte över 110km/t även om det erbjöds 120 ibland.
Jag har inte gjort långkörning ännu så jag kommer troligtvis vara mer som AMS förarna.
Btw så hatar jag camping-människor. Kommer det bli samma sak vid alla laddare nu, rutinerade människor sitter med en stödbensfika och skrattar åt både förbrukning,laddning och ens fipplande med appar.
Jag kanske är dum men finns det så många sätt att göra en långkörning på? Anpassa farten och planera in rätt laddställen är väl det enda man kan göra typ? Möjligt man kan spara lite på att ha kallt i kupén men det är ovärdigt.
Men tydligen så går det att göra på olika sätt om man jämför båda testen som gjordes på samma sträcka samt lyssna på genomgången utav AMS där ena föraren valde att köra långsammare för att minska stoppen.
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 1978
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: AMS 75 mil elbils race
Jag har redan åkt den sträckan utan problem i min gamla model3. Med bra marginal. I den nya lär det gå att gasa till och med...MWall skrev:pejvic skrev:Det jag undrade bara om man måste stanna alls i E50. Det är ju stora skillnaden om man måste det. Med model3 kan man köra rakt av utan stopp.MWall skrev:pejvic skrev:hur långt kan man köra i en E50 då utan att ladda? Är det några problem tex att stressa iväg Sthlm-Sundsvall 38 mil utan laddning?
Det är inga problem i en Model3 tex. Sen laddar man ju sakta över natten i Sundsvall innan man reser vidare.
Utan laddning? Ja jag antar att du får stanna på Ionity i Uppsala, eller om du inte tar dig dit stanna på en 50kW-stolpe i Rosersberg eller dylikt. Vad är det för skillnad mot en Model 3 förutom att stationen i Bredden finns?
Det är värt lite det också. Som någon skrev ovan så laddar Audin snabbt. Det är ju bra, men frågan är om man måste stanna alls på vissa sträckor. Där spar man ju ganska mkt tid med en model3. Om den nu går längre än E50 alltså.
Ok, jag tolkade det som att du skulle dra iväg spontant med låg SOC.
Nej, kan inte tänka mig att du klarar sträckan utan att stanna. Det gör inte ens en E55. När Ionity öppnar i Gävle så är det lugnt dock.
Tycker för övrigt det är lite illavarslande att det här gamla fossilbilstänket om att det måste gå att sträckköra långa sträckor utan paus hållet på att smyga sig in även här. Tyder på en viss förljugenhet. Kommer nek0 och skryter om sin 100-mila Superb nu så ligger din Model 3 också jävligt risigt till.
Haft alla 3/Y
Re: AMS 75 mil elbils race
pejvic skrev:Jag har redan åkt den sträckan utan problem i min gamla model3. Med bra marginal. I den nya lär det gå att gasa till och med...MWall skrev:pejvic skrev:Det jag undrade bara om man måste stanna alls i E50. Det är ju stora skillnaden om man måste det. Med model3 kan man köra rakt av utan stopp.MWall skrev:pejvic skrev:hur långt kan man köra i en E50 då utan att ladda? Är det några problem tex att stressa iväg Sthlm-Sundsvall 38 mil utan laddning?
Det är inga problem i en Model3 tex. Sen laddar man ju sakta över natten i Sundsvall innan man reser vidare.
Utan laddning? Ja jag antar att du får stanna på Ionity i Uppsala, eller om du inte tar dig dit stanna på en 50kW-stolpe i Rosersberg eller dylikt. Vad är det för skillnad mot en Model 3 förutom att stationen i Bredden finns?
Det är värt lite det också. Som någon skrev ovan så laddar Audin snabbt. Det är ju bra, men frågan är om man måste stanna alls på vissa sträckor. Där spar man ju ganska mkt tid med en model3. Om den nu går längre än E50 alltså.
Ok, jag tolkade det som att du skulle dra iväg spontant med låg SOC.
Nej, kan inte tänka mig att du klarar sträckan utan att stanna. Det gör inte ens en E55. När Ionity öppnar i Gävle så är det lugnt dock.
Tycker för övrigt det är lite illavarslande att det här gamla fossilbilstänket om att det måste gå att sträckköra långa sträckor utan paus hållet på att smyga sig in även här. Tyder på en viss förljugenhet. Kommer nek0 och skryter om sin 100-mila Superb nu så ligger din Model 3 också jävligt risigt till.
Jaha. Men om du vill sträckköra till Luleå då? Varför just Sundsvall?