Esterox skrev:Rapport från E-tron 50 då

?
Kommer här
Elbilstest 20 feb 2021
Leo Wilson - Audi e-tron 50Klart nöjd med insatsen trots att det finns lite att slipa på inför nästa gång.
Min förbrukning blev 277 Wh/km att jämföra med 261 för 55 Sportback i AMS test. Sportbacken är lite mer aerodynamisk, medan 50 något snålare tack vare lägre vikt och därmed lägre rullmotstånd.
Givet att ingen av dagens Teslor kom i närheten av AMS-testets förbrukning 174Wh/km kan vi nog sluta oss till att förhållandena var tuffare denna lördag. Jämfört med AMS-testet verkar temperaturerna vara högre idag, men gissningsvis drar vind och regn upp förbrukningen mer. Högre förbrukning medför längre laddtider och därför skall vi vara nöjda med de sluttider gruppen fick.
Med tanke på detta får även jag vara nöjd med en sluttid på 10h 15 min. AMS slutade på 10.07 men med en 55a med större batteri och ännu snabbare laddning. Min laddtid 1h 43 min står mot deras 1h 12 min.
Körningen flöt med andra ord på bra trots omväg till Ionity Norrköping, en (av navigatorn) konstigt vald rutt runt Jönköping, laddkö i Mariestad samt en ren felkörning av mig.
Ser ingen anledning att justera sluttiden pga detta. Kan bara konstatera att det finns potential till förbättrad tid (kanske 15-20min) under en dag som denna. Inget av strulet kan skyllas på bilen, och även om laddkön var otur, så belyser det en realitet som vi icke Teslaförare kan råka ut för - även på Ionity. Tydligen även på en icke restung dag som denna.
Vet inte vem som har satt algoritmen för räckviddsmätaren i e-tron, men det är bara att gratulera. Hen har verkligen knäckt koden. Vid daglig körning har jag svårt att avgöra hur väl den stämmer. Men då spelar det mindre roll. Räckvidden räcker mer än väl till vardagsbehovet. En dag som idag är den dock viktigare. Men jävlar vilken järnkoll den hade. Lämnade sista laddaren med ca 15 km marginal till slutmålet. Hade räknat baklänges på sträcka, förbrukning och SoC för att veta att det borde gå, och om det skulle knipa skulle jag kunnat justera med lägre hastighet. Guessometern pendlade hela tiden mellan 12-15 km över resterande distans lite beroende på hur aggressiv min egen körning var. Iofs lättare att räkna ut när vi slaviskt följde hastighetsgränserna. Men ändå - skönt med en användbar GOM.
Och jäklar vad bra ABRP är! Inget nytt iofs. 10h 20min var uppskattad restid, faktiskt resultat 10h 15min. laddkö och felkörning ökar iofs diffen. Men ARBPs uppskattning baserades på mina ganska grova antaganden om temp, väglag och vindförhållanden. Använde mig av deras förslag på hur mycket jag skulle ladda på varje stopp och SoC vid nästa stopp stämde kusligt bra med deras uppskattning. Behöver faktiskt inte räkna själv längre.
Så till resan. Hade några olika scenarier uppsatta beroende på hur förbrukningen skulle utveckla sig. Ville helst inleda med Ionity Mantorp för en snabbladdning inför vidare resa till Ionity Gränna. Inga problem en varm sommardag. Då kör jag dit i 140 från Sthlm utan problem. Idag skulle jag behöva köra vääldigt försiktigt för att ta mig hela vägen. Att jag inte hade mer än 97% från start gjorde inte saken bättre. Det hade gått, men lugn körning hade riskerat kallt batteri vid första laddningen med låg laddeffekt som följd.
Alternativet var Norrköping, som dumt nog ligger några km från motorvägen, vilket resulterar i en omväg på ca 7km. Kostar tid. Men det låter mig också jojo-köra för att få upp värmen i batteriet. Man ser precis ut som den idiot man är när man växelvis gasar och regenar, men vad för man inte för att få en bra tid?
Stopp 1: Norrköping - inga problem. Full fart från början – 120-125 kW. Enda nackdelen är stationens placering några km från motorvägen.
Hyfsad förbrukning – ca 260Wh/km innan jojo. Trots våt väg och motvind
SoC in: 14%
Soc ut: 76%
Tid: 21 min
Distans: 171,5 km
Förbrukning: 284 Wh/km
Snitthastighet: 93 km/h
Stopp 2: Gränna – lite anslutningsproblem. Får prova ett par gången innan laddare kopplar upp sig mot bilen. För övrigt tar det för mig alltid en dryg minut från att bilen är kopplad till att laddningen startar på Ionity. Bra fart dock.
120-vägar och kraftigare motvind drar upp förbrukningen.
SoC: in 5%
Soc: ut 80%
Tid: 27 min
Distans: 130,8 km
Förbrukning: 315 Wh/km
Snitthastighet: 111 km/h
Stopp 3: Mariestad – Laddkö 8-10 minuter. Lägre initial laddeffekt om ca 105kW, men den rampade snart upp till 120+. Kanske kyldes batteriet av i lägre hastighet med lägre förbrukning samt vilan under laddkön. Laddar till 70% då den börjar dra ner effekten mot 100kW. Betydligt mer än vad som behövs för att åka till Örebro.
Klart lägre förbrukning tack vare mindre och långsammare vägar, samt viss medvind efter Jönköping. Lämnade Jönköping (Elite hotel) innan Tomas (LR 19”), men tokigt vägval av navi, samt en felkörning av mig på några km, gjorde att jag tappade tid och hamnade på efterkälken.
SoC: in 6%
Soc: ut 70%
Tid: 22 min
Distans: 173,1 km
Förbrukning: 252 Wh/km
Snitthastighet: 82 km/h (ej inkl laddkö)
Stopp 4: Örebro - Längsta och sista stoppet. Full fart, inga konstigheter.
SoC: in 20%
Soc: ut 95%
Tid: 33 min
Distans: 109,6 km
Förbrukning: 267 Wh/km
Snitthastighet: 96 km/h
Sista delsträckan till Solna: Rätt odramatiskt. Mycket regn och hemlängtan
Distans: 197,7 km
Förbrukning: 273 Wh/km
Snitthastighet: 94 km/h
Hela resan:Distans: 783,2 km
Förbrukning: 277 Wh/km
Total tid 10h 15min
Laddtid 1h 43 min
Körtid 8h 24 min (ex 8 min laddkö)
Snitthastighet hela resan inkl ladding och kö: 76 km/h
Snitthastighet endast körning: 93 km/h (ex 8 min laddkö)
Tid start: 08.14
Tid målgång: 18.29
Totalt sett är jag faktiskt rätt imponerad av att även den enklaste e-tron modellen står sig så pass väl mot Model 3. Den må vara törstig, men goda laddegenskaper räcker långt. Men jag kan ändå inte låta bli att undra vad som hade hänt om vi fått med oss en 55a denna dag. Ännu högre toppeffekt samt ännu bättre laddkurva, inte så fasligt mycket törstigare samt ett större batteri som skulle skala av (minst) ett stopp. Hade den klarat en timma snabbare som ABRP antar? Det hade tagit upp den i toppskiktet.
Så länge man har tillgång till bra laddare tar man sig fram fort med e-tron. Men om man åker utanför Ionity-land och bara har tillgång till 50kW-laddare, skulle jag faktiskt komma fram fortare i min första elbil - BMW i3. Förbrukning är otroligt viktigt i det läget. Och där har vi orsaken till att Tesla vinner. Inte bara idag utan även om man åker till Nordkapp. Ett välutbyggt snabbt laddnätverk samt en vettig förbrukning. Svårare än så är det inte.