AMS 75 mil elbils race
Moderator: Redaktion
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: AMS 75 mil elbils race
Sorry, jag glömde att jag skulle länka till Glympse...
Sök elbilstest i appen så hittar ni. Via webben får jag det inte att funka.
http://glympse.com/!elbilstest
De har åkt på så de första närmar sig Örebro. Intressant är att se hur bra en E-Tron 50 hänger på...
Sök elbilstest i appen så hittar ni. Via webben får jag det inte att funka.
http://glympse.com/!elbilstest
De har åkt på så de första närmar sig Örebro. Intressant är att se hur bra en E-Tron 50 hänger på...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 979
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: AMS 75 mil elbils race
Fick inte den att fungera via webben eller appen. De har kanske bytt tag?lator skrev:Sorry, jag glömde att jag skulle länka till Glympse...
Sök elbilstest i appen så hittar ni. Via webben får jag det inte att funka.
http://glympse.com/!elbilstest
De har åkt på så de första närmar sig Örebro. Intressant är att se hur bra en E-Tron 50 hänger på...
Model S 90D -2017 Titanium
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: AMS 75 mil elbils race
Nej, det är samma men man får vara lite envis har jag märkt... Jag fick starta om, logga in som ny användare innan jag hittade dem...Generalbogge skrev:Fick inte den att fungera via webben eller appen. De har kanske bytt tag?lator skrev:Sorry, jag glömde att jag skulle länka till Glympse...
Sök elbilstest i appen så hittar ni. Via webben får jag det inte att funka.
http://glympse.com/!elbilstest
De har åkt på så de första närmar sig Örebro. Intressant är att se hur bra en E-Tron 50 hänger på...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: AMS 75 mil elbils race
Fast AMS använde sig av en e-tron 55 samt att den var en Sportback som är energieffektivare, dessutom nämnde Alrik att Audi gjort dem energieffektivare.lator skrev:Sorry, jag glömde att jag skulle länka till Glympse...
Sök elbilstest i appen så hittar ni. Via webben får jag det inte att funka.
http://glympse.com/!elbilstest
De har åkt på så de första närmar sig Örebro. Intressant är att se hur bra en E-Tron 50 hänger på...
Re: AMS 75 mil elbils race
Ladd- och reserapport
08:20
Började i Solna med 99% och hade siktet inställt på Ödeshög, och ett första laddstopp där. Hade också tänkt följa AMS regler och ha ett stopp på 40 minuter. Kom fram efter 269 km och en konsumtion på 214 wH/km. 3° ute och 22 inne. Enligt ABRP skulle 40 minuter räcka för att jag skulle nå Arboga med 6 % så det var på minuten jag åkte.
10:55
Kopplar i kabeln i Ödeshög och får 53.05 kWh på 40 minuter och lämnar med 93 %. Kostnad 191:-
11:36
Avfärd från Ödeshög mot första målet; Hotellplan 3 i Jönköping. Framme 12:15 med 73 % och en konsumption på 224 wH/km. Genomsnittshastighet på 101 km/h. Välkomnades med hurrarop från en blivande Model S-ägare. Men det är ju tävling, så efter foto och upplägg på FB så drog jag vidare.
12:18
Från Jönköping mot Skövde visade navigatorn först vägar jag inte skulle hittat själv, men trevligt att åka en liten ”genväg” mot Rv26. Kom fram med 51 % och insåg att jag kanske inte skulle klara mig hela vägen till Arboga. Det regnade något infernaliskt bitvis, men genomsnittet blev ändå bara 178 wH/km, främst tack vare att det var 80 mest hela vägen.
13:25
Framme i Skövde. ”DATA” välkomnade med energidryck och beröm över mitt vägval. Jag fick rapport om att Lucas och Jeroen före mig hade *hrrm* lite problem att köra rätt. Sådana där röda skyltar med gult streck borde synas bättre, det håller jag med om. Men det gick bra för mig
13:27
Avfärd mot Örebro. En timme och 40 minuter senare var min blåsa redo att gå ut i full attack och eftersom det varit lite oklart om vi skulle stanna på Circle K Ionity eller Circle K Svampen så stannade jag först på Ionity och kopplade in. Kom fram med 12 % vilket skulle innebära att jag förmodligen inte skulle ta mig till Arboga och nöden har ju ingen lag, så efter inkoppling fick energidrycken från Skövde gå vidare i systemet. Nio minuter (strulade förstås med att börja ladda – höll nog på i fem minuter innan det kom igång) och som mest 177 kW gjorde att jag fick 13,19 kWh i batteriet. 125 kronor fattigare stannade jag snabbt till på Circle K vid Svampen och tog ett foto där också.
15:24
Fotot vid Svampen upplagt och direkt mot Arboga. Jeroen var före mig men han stannade inte vid Svampen. Jag sa ju att instruktionerna var lite tvetydiga, så sjung och var glad. Lucas stannade dock också till vid Svampen – han åkte in när jag åkte ut på E20. Det krävdes 12 % från Svampen till Arboga, så om jag varit lika modig som Lucas hade det säkert gått. Men jag behövde ju ändå stanna för teknisk paus tidigare … 208 wH/km och genomsnittshastighet på 100 km/h.
15:49
Tvåa att koppla in i Arboga. Jeroen hade varit där några minuter. Vi pratade lite så kom Lucas in också. Det är ju så trevligt att prata Tesla så jag stod alldeles för länge. 17 minuter med maxhastighet 138 kW gav 32.23 kWh för 116 kronor. Lämnade med 62 % så jag såg att jag skulle komma fram med ungefär 20 %. Ja ja. Jag lämnade i alla fall först och om inget oförutsett skulle ske i trafiken skulle jag komma först till Solna.
16:06
Rullar ut från Arboga och ut på blöta motorvägen igen. En och en halv timmes resa framför mig. Genomsnittsförbrukning 208 wH7km och hastighet 101 km/h. Kom fram med 18 %.
17:39
Postar sista bilden i tråden och väntar på Lucas som jag visste låg bara två minuter efter mig. Eftersom vi lämnade samtidigt så var det äran som stod på spel. Men jag hade som sagt också haft en paus på 40 minuter i Ödeshög, så jag var ytterst förvånad att jag kom fram först. Det hade jag inte räknat med när vi började i morse. Ska bli intressant att läsa de andras berättelser – framför allt E-Tron och SR har haft en mer utmanande resa än vi med LR. Men det går alltså att följa AMS regler med en Tesla Model 3 och komma fram efter nio timmar och 19 minuter. Minus kanske fem minuter eftersom jag stannade på båda Circle K i Örebro och fem minuter för att jag laddade för mycket i Arboga. AMS hade lägre temperatur och snö och en radda andra utmaningar på sin resa, men vi hade regn i stort sett hela vägen …
En kul resa ändå. Tack vare Autopiloten är jag inte särskilt trött heller. Men nu ska det bli gott med ett glas champagne.
Fotot visar dagens resor totalt. Priset från Ionity har inte fastnat i appen så det står 0:-, men jag har alltså laddat för 421:- plus de 3,5 kWh jag laddade på Incharge innan vi åkte. Lämnade hemmet med 100 % och kom hem med 15, så 85 % ska gå på hemmaräkningen. Hemma betalar jag 1 krona per kWh, så ungefär 60 kronor till. Total "bränslekostnad" på runt 500 kronor eller 6,70 kronor milen.
**EDIT** Tesla har ju halva priset idag! Så på SuC har jag laddat för totalt 152,45 istället för ungefär 306 (kvittot kom precis på mejl). Så milkostnaden blir ungefär 4,60, inte 6,70.
08:20
Började i Solna med 99% och hade siktet inställt på Ödeshög, och ett första laddstopp där. Hade också tänkt följa AMS regler och ha ett stopp på 40 minuter. Kom fram efter 269 km och en konsumtion på 214 wH/km. 3° ute och 22 inne. Enligt ABRP skulle 40 minuter räcka för att jag skulle nå Arboga med 6 % så det var på minuten jag åkte.
10:55
Kopplar i kabeln i Ödeshög och får 53.05 kWh på 40 minuter och lämnar med 93 %. Kostnad 191:-
11:36
Avfärd från Ödeshög mot första målet; Hotellplan 3 i Jönköping. Framme 12:15 med 73 % och en konsumption på 224 wH/km. Genomsnittshastighet på 101 km/h. Välkomnades med hurrarop från en blivande Model S-ägare. Men det är ju tävling, så efter foto och upplägg på FB så drog jag vidare.
12:18
Från Jönköping mot Skövde visade navigatorn först vägar jag inte skulle hittat själv, men trevligt att åka en liten ”genväg” mot Rv26. Kom fram med 51 % och insåg att jag kanske inte skulle klara mig hela vägen till Arboga. Det regnade något infernaliskt bitvis, men genomsnittet blev ändå bara 178 wH/km, främst tack vare att det var 80 mest hela vägen.
13:25
Framme i Skövde. ”DATA” välkomnade med energidryck och beröm över mitt vägval. Jag fick rapport om att Lucas och Jeroen före mig hade *hrrm* lite problem att köra rätt. Sådana där röda skyltar med gult streck borde synas bättre, det håller jag med om. Men det gick bra för mig
13:27
Avfärd mot Örebro. En timme och 40 minuter senare var min blåsa redo att gå ut i full attack och eftersom det varit lite oklart om vi skulle stanna på Circle K Ionity eller Circle K Svampen så stannade jag först på Ionity och kopplade in. Kom fram med 12 % vilket skulle innebära att jag förmodligen inte skulle ta mig till Arboga och nöden har ju ingen lag, så efter inkoppling fick energidrycken från Skövde gå vidare i systemet. Nio minuter (strulade förstås med att börja ladda – höll nog på i fem minuter innan det kom igång) och som mest 177 kW gjorde att jag fick 13,19 kWh i batteriet. 125 kronor fattigare stannade jag snabbt till på Circle K vid Svampen och tog ett foto där också.
15:24
Fotot vid Svampen upplagt och direkt mot Arboga. Jeroen var före mig men han stannade inte vid Svampen. Jag sa ju att instruktionerna var lite tvetydiga, så sjung och var glad. Lucas stannade dock också till vid Svampen – han åkte in när jag åkte ut på E20. Det krävdes 12 % från Svampen till Arboga, så om jag varit lika modig som Lucas hade det säkert gått. Men jag behövde ju ändå stanna för teknisk paus tidigare … 208 wH/km och genomsnittshastighet på 100 km/h.
15:49
Tvåa att koppla in i Arboga. Jeroen hade varit där några minuter. Vi pratade lite så kom Lucas in också. Det är ju så trevligt att prata Tesla så jag stod alldeles för länge. 17 minuter med maxhastighet 138 kW gav 32.23 kWh för 116 kronor. Lämnade med 62 % så jag såg att jag skulle komma fram med ungefär 20 %. Ja ja. Jag lämnade i alla fall först och om inget oförutsett skulle ske i trafiken skulle jag komma först till Solna.
16:06
Rullar ut från Arboga och ut på blöta motorvägen igen. En och en halv timmes resa framför mig. Genomsnittsförbrukning 208 wH7km och hastighet 101 km/h. Kom fram med 18 %.
17:39
Postar sista bilden i tråden och väntar på Lucas som jag visste låg bara två minuter efter mig. Eftersom vi lämnade samtidigt så var det äran som stod på spel. Men jag hade som sagt också haft en paus på 40 minuter i Ödeshög, så jag var ytterst förvånad att jag kom fram först. Det hade jag inte räknat med när vi började i morse. Ska bli intressant att läsa de andras berättelser – framför allt E-Tron och SR har haft en mer utmanande resa än vi med LR. Men det går alltså att följa AMS regler med en Tesla Model 3 och komma fram efter nio timmar och 19 minuter. Minus kanske fem minuter eftersom jag stannade på båda Circle K i Örebro och fem minuter för att jag laddade för mycket i Arboga. AMS hade lägre temperatur och snö och en radda andra utmaningar på sin resa, men vi hade regn i stort sett hela vägen …
En kul resa ändå. Tack vare Autopiloten är jag inte särskilt trött heller. Men nu ska det bli gott med ett glas champagne.
Fotot visar dagens resor totalt. Priset från Ionity har inte fastnat i appen så det står 0:-, men jag har alltså laddat för 421:- plus de 3,5 kWh jag laddade på Incharge innan vi åkte. Lämnade hemmet med 100 % och kom hem med 15, så 85 % ska gå på hemmaräkningen. Hemma betalar jag 1 krona per kWh, så ungefär 60 kronor till. Total "bränslekostnad" på runt 500 kronor eller 6,70 kronor milen.
**EDIT** Tesla har ju halva priset idag! Så på SuC har jag laddat för totalt 152,45 istället för ungefär 306 (kvittot kom precis på mejl). Så milkostnaden blir ungefär 4,60, inte 6,70.
Senast redigerad av themax, redigerad totalt 4 gång.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: AMS 75 mil elbils race
Här kommer min journal från samma race.
Model 3 Long Range AWD tillverkad maj 2019, 6200mil.
Sammanställning Elbilstest 2021-02-20
Förare: Jeroen Makkinje
Snabb sammanfattning innan data:
Det var från början meningen att jag som var den ena av de två Long Range 2019 bilarna med 18” däck skulle köra en billigast möjlig tripp och bara använda mig av superchargers.
Den planen ändras efter det att jag lämnar superchargern i Ödeshög och där begår jag mitt första av två misstag som kostade mig mycket tid.
Jag lämnade Ödeshög med en SOC om 40% vilket skulle räcka för ekonomitrippen. Men inte för den snabbaste trippen som skulle kräva minst 65% SOC.
Lucas upptäcker misstaget och messar efter jag stuckit och jag svänger av vid ionity i Gränna för att toppa upp de 20% extra som krävs. Det var det första misstaget som kostade mig säkert 10 minuter eller mer.
Det andra misstaget begås vid superchargern i Arboga.
Jag kom dit först av alla men upptäcker inte att jag bara får 50KW laddning.
10 minuter efter min ankomst kommer Mats och kort därefter Lucas.
Mats blir klar med sin laddning först(!) och det är först då jag ser att jag bara får ut 50KW med en SOC på 40%. Lucas sticker strax efter Mats och jag står kvar och funderar på om jag skall byta laddare eller stå kvar några minuter och åka med lägre soc än vad jag ville.
jag stannar kvar några minuter och sticker när det enligt bilen skall vara 5% SOC vid ankomst i mål.
Nu regnar det och blåser så jag räknade bort några procent och gissade på 2-3% soc vid mål.
Hur som. Slut med ursäkter.
Jag hade tänkt att visa alla möjliga roliga data från dagen genom att ta ut data från Teslamate men något har hänt med den servern under natten så INGENTING! Finns loggat från idag…..
Så tiderna nedan är tidstämplarna från bilderna jag tagit samt från när jag uppdaterat statusen på webbsidan.
Statistik:
Körda kilometer: 780,2 km
Använd energi: 158 kWh
Wh/km: 203
Beräknad Total körtid enl ABRP: 9 timmar och 4 minuter
Faktisk total körtid utan avdrag: 9 timmar och 30 minuter
Mina tider och data:
08:17 – Avfärd startpunkt, Vattenfall på Evenemangsgatan, Solna
09:25 – Kisspaus på Preem i Nyköping( den vid burger king ):
11:10 – Laddat klart i Ödeshög SUC:
11:40 – Laddat klart Ionity Gränna( reparationen av misstag 1 ):
Laddningen funkar dock felfritt.
12:03 - Incheckning på Checkpoint 1( Elite Hotell i Söderköping ):
Svänger åt fel håll när jag lämnar hotellet och åker några kvarter innan jag kan vända och ger
därmed Lucas som kom in några minuter efter mej ledningen
13:20 – Incheckning på Checkpoint 2( Scandic Billingen i Skövde ):
här snurrade jag runt ganska mycket innan jag hittade.
Stannade en trevlig promenerande dam vid ett rödljus och frågade efter vägen då navigatorn
i bilen guidade mig ett par 100 meter ifrån hotellet.
13:53 – Laddning på ionity i Mariestad: Går felfritt och hoppar i gång direkt.
15:16 – Incheckning på Checkpoint 3:
Efter att ha snurrat runt vid svampen hittar jag Ionity-laddarna och Mats vid den ANDRA!
Circle-K macken. Sumpar några minuter där också. Laddar inget utan tar en selfie och glider
väg igen.
15:44 – Laddning på SUC i Arboga:
Här begås nog det största misstaget av de två och finns beskrivet i sammanfattningen längst
upp i dokumentet och som kostar mig ”segern”.
17:47 – Målgång!!!!
/Jeroen
Model 3 Long Range AWD tillverkad maj 2019, 6200mil.
Sammanställning Elbilstest 2021-02-20
Förare: Jeroen Makkinje
Snabb sammanfattning innan data:
Det var från början meningen att jag som var den ena av de två Long Range 2019 bilarna med 18” däck skulle köra en billigast möjlig tripp och bara använda mig av superchargers.
Den planen ändras efter det att jag lämnar superchargern i Ödeshög och där begår jag mitt första av två misstag som kostade mig mycket tid.
Jag lämnade Ödeshög med en SOC om 40% vilket skulle räcka för ekonomitrippen. Men inte för den snabbaste trippen som skulle kräva minst 65% SOC.
Lucas upptäcker misstaget och messar efter jag stuckit och jag svänger av vid ionity i Gränna för att toppa upp de 20% extra som krävs. Det var det första misstaget som kostade mig säkert 10 minuter eller mer.
Det andra misstaget begås vid superchargern i Arboga.
Jag kom dit först av alla men upptäcker inte att jag bara får 50KW laddning.
10 minuter efter min ankomst kommer Mats och kort därefter Lucas.
Mats blir klar med sin laddning först(!) och det är först då jag ser att jag bara får ut 50KW med en SOC på 40%. Lucas sticker strax efter Mats och jag står kvar och funderar på om jag skall byta laddare eller stå kvar några minuter och åka med lägre soc än vad jag ville.
jag stannar kvar några minuter och sticker när det enligt bilen skall vara 5% SOC vid ankomst i mål.
Nu regnar det och blåser så jag räknade bort några procent och gissade på 2-3% soc vid mål.
Hur som. Slut med ursäkter.
Jag hade tänkt att visa alla möjliga roliga data från dagen genom att ta ut data från Teslamate men något har hänt med den servern under natten så INGENTING! Finns loggat från idag…..
Så tiderna nedan är tidstämplarna från bilderna jag tagit samt från när jag uppdaterat statusen på webbsidan.
Statistik:
Körda kilometer: 780,2 km
Använd energi: 158 kWh
Wh/km: 203
Beräknad Total körtid enl ABRP: 9 timmar och 4 minuter
Faktisk total körtid utan avdrag: 9 timmar och 30 minuter
Mina tider och data:
08:17 – Avfärd startpunkt, Vattenfall på Evenemangsgatan, Solna
09:25 – Kisspaus på Preem i Nyköping( den vid burger king ):
11:10 – Laddat klart i Ödeshög SUC:
11:40 – Laddat klart Ionity Gränna( reparationen av misstag 1 ):
Laddningen funkar dock felfritt.
12:03 - Incheckning på Checkpoint 1( Elite Hotell i Söderköping ):
Svänger åt fel håll när jag lämnar hotellet och åker några kvarter innan jag kan vända och ger
därmed Lucas som kom in några minuter efter mej ledningen
13:20 – Incheckning på Checkpoint 2( Scandic Billingen i Skövde ):
här snurrade jag runt ganska mycket innan jag hittade.
Stannade en trevlig promenerande dam vid ett rödljus och frågade efter vägen då navigatorn
i bilen guidade mig ett par 100 meter ifrån hotellet.
13:53 – Laddning på ionity i Mariestad: Går felfritt och hoppar i gång direkt.
15:16 – Incheckning på Checkpoint 3:
Efter att ha snurrat runt vid svampen hittar jag Ionity-laddarna och Mats vid den ANDRA!
Circle-K macken. Sumpar några minuter där också. Laddar inget utan tar en selfie och glider
väg igen.
15:44 – Laddning på SUC i Arboga:
Här begås nog det största misstaget av de två och finns beskrivet i sammanfattningen längst
upp i dokumentet och som kostar mig ”segern”.
17:47 – Målgång!!!!
/Jeroen
Re: AMS 75 mil elbils race
Kul att ni var med, och kul att läsa era rapporter! Gott jobbat!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: AMS 75 mil elbils race
Tack för återkopplingen, är alltid kul att läsa reseberättelser, även om det bara var en tidtagningstur
Re: AMS 75 mil elbils race
Kommer härEsterox skrev:Rapport från E-tron 50 då ?
Elbilstest 20 feb 2021
Leo Wilson - Audi e-tron 50
Klart nöjd med insatsen trots att det finns lite att slipa på inför nästa gång.
Min förbrukning blev 277 Wh/km att jämföra med 261 för 55 Sportback i AMS test. Sportbacken är lite mer aerodynamisk, medan 50 något snålare tack vare lägre vikt och därmed lägre rullmotstånd.
Givet att ingen av dagens Teslor kom i närheten av AMS-testets förbrukning 174Wh/km kan vi nog sluta oss till att förhållandena var tuffare denna lördag. Jämfört med AMS-testet verkar temperaturerna vara högre idag, men gissningsvis drar vind och regn upp förbrukningen mer. Högre förbrukning medför längre laddtider och därför skall vi vara nöjda med de sluttider gruppen fick.
Med tanke på detta får även jag vara nöjd med en sluttid på 10h 15 min. AMS slutade på 10.07 men med en 55a med större batteri och ännu snabbare laddning. Min laddtid 1h 43 min står mot deras 1h 12 min.
Körningen flöt med andra ord på bra trots omväg till Ionity Norrköping, en (av navigatorn) konstigt vald rutt runt Jönköping, laddkö i Mariestad samt en ren felkörning av mig.
Ser ingen anledning att justera sluttiden pga detta. Kan bara konstatera att det finns potential till förbättrad tid (kanske 15-20min) under en dag som denna. Inget av strulet kan skyllas på bilen, och även om laddkön var otur, så belyser det en realitet som vi icke Teslaförare kan råka ut för - även på Ionity. Tydligen även på en icke restung dag som denna.
Vet inte vem som har satt algoritmen för räckviddsmätaren i e-tron, men det är bara att gratulera. Hen har verkligen knäckt koden. Vid daglig körning har jag svårt att avgöra hur väl den stämmer. Men då spelar det mindre roll. Räckvidden räcker mer än väl till vardagsbehovet. En dag som idag är den dock viktigare. Men jävlar vilken järnkoll den hade. Lämnade sista laddaren med ca 15 km marginal till slutmålet. Hade räknat baklänges på sträcka, förbrukning och SoC för att veta att det borde gå, och om det skulle knipa skulle jag kunnat justera med lägre hastighet. Guessometern pendlade hela tiden mellan 12-15 km över resterande distans lite beroende på hur aggressiv min egen körning var. Iofs lättare att räkna ut när vi slaviskt följde hastighetsgränserna. Men ändå - skönt med en användbar GOM.
Och jäklar vad bra ABRP är! Inget nytt iofs. 10h 20min var uppskattad restid, faktiskt resultat 10h 15min. laddkö och felkörning ökar iofs diffen. Men ARBPs uppskattning baserades på mina ganska grova antaganden om temp, väglag och vindförhållanden. Använde mig av deras förslag på hur mycket jag skulle ladda på varje stopp och SoC vid nästa stopp stämde kusligt bra med deras uppskattning. Behöver faktiskt inte räkna själv längre.
Så till resan. Hade några olika scenarier uppsatta beroende på hur förbrukningen skulle utveckla sig. Ville helst inleda med Ionity Mantorp för en snabbladdning inför vidare resa till Ionity Gränna. Inga problem en varm sommardag. Då kör jag dit i 140 från Sthlm utan problem. Idag skulle jag behöva köra vääldigt försiktigt för att ta mig hela vägen. Att jag inte hade mer än 97% från start gjorde inte saken bättre. Det hade gått, men lugn körning hade riskerat kallt batteri vid första laddningen med låg laddeffekt som följd.
Alternativet var Norrköping, som dumt nog ligger några km från motorvägen, vilket resulterar i en omväg på ca 7km. Kostar tid. Men det låter mig också jojo-köra för att få upp värmen i batteriet. Man ser precis ut som den idiot man är när man växelvis gasar och regenar, men vad för man inte för att få en bra tid?
Stopp 1: Norrköping - inga problem. Full fart från början – 120-125 kW. Enda nackdelen är stationens placering några km från motorvägen.
Hyfsad förbrukning – ca 260Wh/km innan jojo. Trots våt väg och motvind
SoC in: 14%
Soc ut: 76%
Tid: 21 min
Distans: 171,5 km
Förbrukning: 284 Wh/km
Snitthastighet: 93 km/h
Stopp 2: Gränna – lite anslutningsproblem. Får prova ett par gången innan laddare kopplar upp sig mot bilen. För övrigt tar det för mig alltid en dryg minut från att bilen är kopplad till att laddningen startar på Ionity. Bra fart dock.
120-vägar och kraftigare motvind drar upp förbrukningen.
SoC: in 5%
Soc: ut 80%
Tid: 27 min
Distans: 130,8 km
Förbrukning: 315 Wh/km
Snitthastighet: 111 km/h
Stopp 3: Mariestad – Laddkö 8-10 minuter. Lägre initial laddeffekt om ca 105kW, men den rampade snart upp till 120+. Kanske kyldes batteriet av i lägre hastighet med lägre förbrukning samt vilan under laddkön. Laddar till 70% då den börjar dra ner effekten mot 100kW. Betydligt mer än vad som behövs för att åka till Örebro.
Klart lägre förbrukning tack vare mindre och långsammare vägar, samt viss medvind efter Jönköping. Lämnade Jönköping (Elite hotel) innan Tomas (LR 19”), men tokigt vägval av navi, samt en felkörning av mig på några km, gjorde att jag tappade tid och hamnade på efterkälken.
SoC: in 6%
Soc: ut 70%
Tid: 22 min
Distans: 173,1 km
Förbrukning: 252 Wh/km
Snitthastighet: 82 km/h (ej inkl laddkö)
Stopp 4: Örebro - Längsta och sista stoppet. Full fart, inga konstigheter.
SoC: in 20%
Soc: ut 95%
Tid: 33 min
Distans: 109,6 km
Förbrukning: 267 Wh/km
Snitthastighet: 96 km/h
Sista delsträckan till Solna: Rätt odramatiskt. Mycket regn och hemlängtan
Distans: 197,7 km
Förbrukning: 273 Wh/km
Snitthastighet: 94 km/h
Hela resan:
Distans: 783,2 km
Förbrukning: 277 Wh/km
Total tid 10h 15min
Laddtid 1h 43 min
Körtid 8h 24 min (ex 8 min laddkö)
Snitthastighet hela resan inkl ladding och kö: 76 km/h
Snitthastighet endast körning: 93 km/h (ex 8 min laddkö)
Tid start: 08.14
Tid målgång: 18.29
Totalt sett är jag faktiskt rätt imponerad av att även den enklaste e-tron modellen står sig så pass väl mot Model 3. Den må vara törstig, men goda laddegenskaper räcker långt. Men jag kan ändå inte låta bli att undra vad som hade hänt om vi fått med oss en 55a denna dag. Ännu högre toppeffekt samt ännu bättre laddkurva, inte så fasligt mycket törstigare samt ett större batteri som skulle skala av (minst) ett stopp. Hade den klarat en timma snabbare som ABRP antar? Det hade tagit upp den i toppskiktet.
Så länge man har tillgång till bra laddare tar man sig fram fort med e-tron. Men om man åker utanför Ionity-land och bara har tillgång till 50kW-laddare, skulle jag faktiskt komma fram fortare i min första elbil - BMW i3. Förbrukning är otroligt viktigt i det läget. Och där har vi orsaken till att Tesla vinner. Inte bara idag utan även om man åker till Nordkapp. Ett välutbyggt snabbt laddnätverk samt en vettig förbrukning. Svårare än så är det inte.
Re: AMS 75 mil elbils race
Kul rapport! Håller med om att e-tron nog har lite oförtjänt dåligt rykte. Tycker det är intressant att även "vanliga" e-tron är såpass nära M3 i restid. Skiljer i verkligheten inte alls lika mycket som i teorin eller på pappret.Wilson skrev:Totalt sett är jag faktiskt rätt imponerad av att även den enklaste e-tron modellen står sig så pass väl mot Model 3. Den må vara törstig, men goda laddegenskaper räcker långt. Men jag kan ändå inte låta bli att undra vad som hade hänt om vi fått med oss en 55a denna dag. Ännu högre toppeffekt samt ännu bättre laddkurva, inte så fasligt mycket törstigare samt ett större batteri som skulle skala av (minst) ett stopp. Hade den klarat en timma snabbare som ABRP antar? Det hade tagit upp den i toppskiktet.
Tack för test och fin rapport!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: AMS 75 mil elbils race
Håller helt med. Oerhört imponerad på 50 modellen. Och ja en 55a hade varit vass.martinot skrev:Kul rapport! Håller med om att e-tron nog har lite oförtjänt dåligt rykte. Tycker det är intressant att även "vanliga" e-tron är såpass nära M3 i restid. Skiljer i verkligheten inte alls lika mycket som i teorin eller på pappret.Wilson skrev:Totalt sett är jag faktiskt rätt imponerad av att även den enklaste e-tron modellen står sig så pass väl mot Model 3. Den må vara törstig, men goda laddegenskaper räcker långt. Men jag kan ändå inte låta bli att undra vad som hade hänt om vi fått med oss en 55a denna dag. Ännu högre toppeffekt samt ännu bättre laddkurva, inte så fasligt mycket törstigare samt ett större batteri som skulle skala av (minst) ett stopp. Hade den klarat en timma snabbare som ABRP antar? Det hade tagit upp den i toppskiktet.
Tack för test och fin rapport!
Jag har tankar på att byta till 55 men efter denna rapport ser jag faktiskt inte anledningen till varför.
Åker alldeles för sällan på långresor som motiverar det dyrare inköpet.
Tack!
Re: AMS 75 mil elbils race
Den stora vinnaren måste väl ändå vara Ionity, hade sett annorlunda ut om deras laddare inte varit på plats.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: AMS 75 mil elbils race
dd88 skrev:Den stora vinnaren måste väl ändå vara Ionity, hade sett annorlunda ut om deras laddare inte varit på plats.
Och det bästa är att det bara kommer bli bättre!
Även fast det tar tid så byggs laddinfrastrukturen ut!
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: AMS 75 mil elbils race
Man (iaf. jag) hade ju önskat att det gick väldigt mycket snabbare (känns grymt segt och långsamt), men det blir absolut bättre med tiden. Utan tvekan.Nect skrev:dd88 skrev:Den stora vinnaren måste väl ändå vara Ionity, hade sett annorlunda ut om deras laddare inte varit på plats.
Och det bästa är att det bara kommer bli bättre!
Även fast det tar tid så byggs laddinfrastrukturen ut!
Sedan är det som sagt bara en fråga om det sker fort nog...
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: AMS 75 mil elbils race
martinot skrev:Man (iaf. jag) hade ju önskat att det gick väldigt mycket snabbare (känns grymt segt och långsamt), men det blir absolut bättre med tiden. Utan tvekan.Nect skrev:dd88 skrev:Den stora vinnaren måste väl ändå vara Ionity, hade sett annorlunda ut om deras laddare inte varit på plats.
Och det bästa är att det bara kommer bli bättre!
Även fast det tar tid så byggs laddinfrastrukturen ut!
Sedan är det som sagt bara en fråga om det sker fort nog...
Kan bara hålla med, tror tyvärr att kundunderlaget måste bli mycket större innan utbyggnaden tar rejäl fart. Lite moment 22 över det hela.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: AMS 75 mil elbils race
Jo, lite av klassiskt Moment 22 håller jag med om (som Tesla delvis försökt ordna lite mer aggressivt än andra tillverkare).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: AMS 75 mil elbils race
Ja Elon är en klass för sig själv. Skulle vilja säga att inget annat företag skulle gjort samma sak.martinot skrev:Jo, lite av klassiskt Moment 22 håller jag med om (som Tesla delvis försökt ordna lite mer aggressivt än andra tillverkare).
Utan Elon skulle vi aldrig ens vara nära att kunna ersätta nuvarande fordonsflotta med elektriskt ditto.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: AMS 75 mil elbils race
Helgad vare El-Jesus!Nect skrev:Ja Elon är en klass för sig själv. Skulle vilja säga att inget annat företag skulle gjort samma sak.
Utan Elon skulle vi aldrig ens vara nära att kunna ersätta nuvarande fordonsflotta med elektriskt ditto.
Före honom fanns intet!
Re: AMS 75 mil elbils race
*LOL* Jo, lite så var det ju faktiskt!Maw skrev:Helgad vare El-Jesus!Nect skrev:Ja Elon är en klass för sig själv. Skulle vilja säga att inget annat företag skulle gjort samma sak.
Utan Elon skulle vi aldrig ens vara nära att kunna ersätta nuvarande fordonsflotta med elektriskt ditto.
Före honom fanns intet!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: AMS 75 mil elbils race
martinot skrev:*LOL* Jo, lite så var det ju faktiskt!Maw skrev:Helgad vare El-Jesus!Nect skrev:Ja Elon är en klass för sig själv. Skulle vilja säga att inget annat företag skulle gjort samma sak.
Utan Elon skulle vi aldrig ens vara nära att kunna ersätta nuvarande fordonsflotta med elektriskt ditto.
Före honom fanns intet!
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3626
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: AMS 75 mil elbils race
HR finns också lite intressanta kommentarer om ams testet
https://cornucopia.cornubot.se/2021/02/ ... ES-pLsiHcc
https://cornucopia.cornubot.se/2021/02/ ... ES-pLsiHcc
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: AMS 75 mil elbils race
Verkar vara en extremt dåligt påläst bloggare som skrivit det där.Tellus skrev:HR finns också lite intressanta kommentarer om ams testet
https://cornucopia.cornubot.se/2021/02/ ... ES-pLsiHcc
Volvos Polestar har fortfarande inte klarat av att leverera den utlovade förmågan till fjärruppdatering (OTA)
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: AMS 75 mil elbils race
Jo, man måste nog resa extremt många mil för att motivera kostnaden för ett sådant byte (om man byter enbart för den saken skull).Esterox skrev:Håller helt med. Oerhört imponerad på 50 modellen. Och ja en 55a hade varit vass.martinot skrev:Kul rapport! Håller med om att e-tron nog har lite oförtjänt dåligt rykte. Tycker det är intressant att även "vanliga" e-tron är såpass nära M3 i restid. Skiljer i verkligheten inte alls lika mycket som i teorin eller på pappret.Wilson skrev:Totalt sett är jag faktiskt rätt imponerad av att även den enklaste e-tron modellen står sig så pass väl mot Model 3. Den må vara törstig, men goda laddegenskaper räcker långt. Men jag kan ändå inte låta bli att undra vad som hade hänt om vi fått med oss en 55a denna dag. Ännu högre toppeffekt samt ännu bättre laddkurva, inte så fasligt mycket törstigare samt ett större batteri som skulle skala av (minst) ett stopp. Hade den klarat en timma snabbare som ABRP antar? Det hade tagit upp den i toppskiktet.
Tack för test och fin rapport!
Jag har tankar på att byta till 55 men efter denna rapport ser jag faktiskt inte anledningen till varför.
Åker alldeles för sällan på långresor som motiverar det dyrare inköpet.
Tack!
Men det sagt så är läget lite annorlunda för de som köper nytt. Personligen så tycker jag att Sportback är en väldigt snygg och elegant (lite mer än vanliga e-tron).
Tror du gör helt rätt som fortsätter på din nuvarande 50:a. Är nog svårt att räkna hem den kostnaden på elbesparing på resa (det mesta som laddar hemma i vardagen, är ju billigt och inte så priskänsligt som snabbladdning). Som sagt är e-tron ingen dålig bil på resa tack vare stor batteribank, och hög snitteffekt på laddning. Snarare en av de bästa i praktiska tester som detta.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: AMS 75 mil elbils race
Eftersnack | React till TEST: 75 mil på en vinterdag med 7 elbilar | "Därför misslyckades Tesla!
Bra genomgång av testet och intressant eftersnack om vad som gick rätt/fel. Bra transparens där.
De är även ärliga och inkluderar på slutet resultatet från testarna här på TCS som repeterade AMS testslinga veckan efter.
Bra genomgång av testet och intressant eftersnack om vad som gick rätt/fel. Bra transparens där.
De är även ärliga och inkluderar på slutet resultatet från testarna här på TCS som repeterade AMS testslinga veckan efter.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik