Porsche Taycan Cross Turismo
Moderator: Redaktion
Re: Porsche Taycan Cross Turismo
Porsche Taycan Cross Turismo – elbil och värstingkombi
https://www.dagensps.se/motor/porsche-t ... 0mDbL5XBzC
https://www.dagensps.se/motor/porsche-t ... 0mDbL5XBzC
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Re: Porsche Taycan Cross Turismo
Blev först också lite "carried away" innan jag kollade upp storleken på bagaget...
Tesla Model S:
With the rear seats up the boot measures 744 litres, and with the rear seats down this rises to 1,645 litres. Don’t forget to factor the front storage compartment into the equation too, which adds another 150 litres to the total.
Cross Turismo:
As you'd expect, the Porsche Taycan Cross Turismo gets a larger boot than the saloon as a result of the raised roofline and steeper boot lid. It totals 446 litres in 4 and 4S models, with Turbo and Turbo S cars getting 405 litres. There’s also more space for feet beneath the front seats and a trebling of maximum luggage volume, up past 1,200 litres with the seats flipped.
Tesla Model S:
With the rear seats up the boot measures 744 litres, and with the rear seats down this rises to 1,645 litres. Don’t forget to factor the front storage compartment into the equation too, which adds another 150 litres to the total.
Cross Turismo:
As you'd expect, the Porsche Taycan Cross Turismo gets a larger boot than the saloon as a result of the raised roofline and steeper boot lid. It totals 446 litres in 4 and 4S models, with Turbo and Turbo S cars getting 405 litres. There’s also more space for feet beneath the front seats and a trebling of maximum luggage volume, up past 1,200 litres with the seats flipped.
Model S90D -16
- markuswesterberg
- Teslaägare
- Inlägg: 478
- Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Porsche Taycan Cross Turismo
Nejmarkuswesterberg skrev:Bara jag som tycker denna är fruktansvärt ful?
"Vanliga " Taycan är skitsnygg, denna var apful (rent objektivt alltså)
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Porsche Taycan Cross Turismo
Körde själv denna för 20 år sedan och känner en hel del nostalgi. Bilen delade folk i två läger - "ascool" eller "urtrampad Janne Långben doja"
Model S90D -16
- markuswesterberg
- Teslaägare
- Inlägg: 478
- Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Re: Porsche Taycan Cross Turismo
Håller med! Taycan är riktigt snygg men det är nåt i linjerna på Turismo som inte funkar. För mig.fth skrev:Nejmarkuswesterberg skrev:Bara jag som tycker denna är fruktansvärt ful?
"Vanliga " Taycan är skitsnygg, denna var apful (rent objektivt alltså)
/fth
Re: Porsche Taycan Cross Turismo
Tycker Taycan är helt ok, även om e-tron GT är mycket snyggare. Men kombi =snygg? Lika omöjligt som en snygg SUVmarkuswesterberg skrev:Håller med! Taycan är riktigt snygg men det är nåt i linjerna på Turismo som inte funkar. För mig.fth skrev:Nejmarkuswesterberg skrev:Bara jag som tycker denna är fruktansvärt ful?
"Vanliga " Taycan är skitsnygg, denna var apful (rent objektivt alltså)
/fth
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- markuswesterberg
- Teslaägare
- Inlägg: 478
- Blev medlem: 08 mar 2019 09:06
Re: Porsche Taycan Cross Turismo
Ja, jag kan hålla med, men tyckte ändå holländarna lyckades riktigt bra med denna faktiskt:Legato skrev:Tycker Taycan är helt ok, även om e-tron GT är mycket snyggare. Men kombi =snygg? Lika omöjligt som en snygg SUVmarkuswesterberg skrev:Håller med! Taycan är riktigt snygg men det är nåt i linjerna på Turismo som inte funkar. För mig.fth skrev:Nejmarkuswesterberg skrev:Bara jag som tycker denna är fruktansvärt ful?
"Vanliga " Taycan är skitsnygg, denna var apful (rent objektivt alltså)
/fth
https://www.bytbil.com/nyheter/hollanda ... ombi-10816
Re: Porsche Taycan Cross Turismo
Nja, den tjocka kromdelen längst bak och vinklarna ser inte bra ut. Vanlig Model S är tusen gånger snyggare!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Porsche Taycan Cross Turismo
Jag tycker att dom lyckats bättre utseendemässigt än Panamera sport turismo.
Men lastkapaciteten är så dålig så den känns i det närmaste meningslös. Tror inte man får in normalstor hundbur t ex.
Dock såg jag någon bild med cykelhållare bak. Så den kanske kommer med drag, och då blir den ju klart mer intressant.
Men lastkapaciteten är så dålig så den känns i det närmaste meningslös. Tror inte man får in normalstor hundbur t ex.
Dock såg jag någon bild med cykelhållare bak. Så den kanske kommer med drag, och då blir den ju klart mer intressant.
Re: Porsche Taycan Cross Turismo
Nu har jag precis varit och haft visning på bilen (trots att en del påstår att bilen inte existerar ).
Den är ju sjukt cool, inget snack om saken. Dessutom så ser den bättre ut i verkligheten än på bild, men så är det ju med många bilar. Bagaget kändes helt ok, man kan få ett litet nät mellan bagage och kupé, som gör att man utan betänkligheter kan lasta helt upp. Då är det definitivt betydligt mer plats än i vanliga Taycan. Cykelhållare går in i speciella fästen bakom några små plastskydd höger och vänster om regskylten. Där sitter också kontakt för skyltbelysning till cykelhållare. Dock är det bara Porsches egna cykelhållare som passar och den kostar ca 15.000. Dessutom måste man betala ca 5.000 för fästen i bilen, så totalt blir det ca 20.000 för att kunna ha med max 3 cyklar där bak.
Baksätet kändes också betydligt större ut än i vanlig Taycan. Inget sluttande tak som inskränker.
Det enda jag tycker är lite tråkigt är att man inte kan få blanka lister runt hjulhusen till de vanliga varianterna, enbart till Turbo S. Men de kanske går att beställa som reservdel och byta ut?
Kommer denna som Audi etron GT sport back (eller vad den nu kan kallas) ca 100.000 billigare så blir det svårt att hålla sig borta
Fick tyvärr inte ta några bilder.
Den är ju sjukt cool, inget snack om saken. Dessutom så ser den bättre ut i verkligheten än på bild, men så är det ju med många bilar. Bagaget kändes helt ok, man kan få ett litet nät mellan bagage och kupé, som gör att man utan betänkligheter kan lasta helt upp. Då är det definitivt betydligt mer plats än i vanliga Taycan. Cykelhållare går in i speciella fästen bakom några små plastskydd höger och vänster om regskylten. Där sitter också kontakt för skyltbelysning till cykelhållare. Dock är det bara Porsches egna cykelhållare som passar och den kostar ca 15.000. Dessutom måste man betala ca 5.000 för fästen i bilen, så totalt blir det ca 20.000 för att kunna ha med max 3 cyklar där bak.
Baksätet kändes också betydligt större ut än i vanlig Taycan. Inget sluttande tak som inskränker.
Det enda jag tycker är lite tråkigt är att man inte kan få blanka lister runt hjulhusen till de vanliga varianterna, enbart till Turbo S. Men de kanske går att beställa som reservdel och byta ut?
Kommer denna som Audi etron GT sport back (eller vad den nu kan kallas) ca 100.000 billigare så blir det svårt att hålla sig borta
Fick tyvärr inte ta några bilder.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19565
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Porsche Taycan Cross Turismo
Skönt om den ser bättre ut i verkligheten för jag gillade den inte alls på bilderna...
Jag skulle visserligen inte ens överväga just den ändå men man vill ju att utbudet ska bli bättre ändå, för
allas skull
Jag skulle visserligen inte ens överväga just den ändå men man vill ju att utbudet ska bli bättre ändå, för
allas skull
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Porsche Taycan Cross Turismo
Låter misstänktsamt...HelectriC skrev:Fick tyvärr inte ta några bilder.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Porsche Taycan Cross Turismo
Var i Sverige provkörde du bilen?HelectriC skrev:Nu har jag precis varit och haft visning på bilen (trots att en del påstår att bilen inte existerar ).
Den är ju sjukt cool, inget snack om saken. Dessutom så ser den bättre ut i verkligheten än på bild, men så är det ju med många bilar. Bagaget kändes helt ok, man kan få ett litet nät mellan bagage och kupé, som gör att man utan betänkligheter kan lasta helt upp. Då är det definitivt betydligt mer plats än i vanliga Taycan. Cykelhållare går in i speciella fästen bakom några små plastskydd höger och vänster om regskylten. Där sitter också kontakt för skyltbelysning till cykelhållare. Dock är det bara Porsches egna cykelhållare som passar och den kostar ca 15.000. Dessutom måste man betala ca 5.000 för fästen i bilen, så totalt blir det ca 20.000 för att kunna ha med max 3 cyklar där bak.
Baksätet kändes också betydligt större ut än i vanlig Taycan. Inget sluttande tak som inskränker.
Det enda jag tycker är lite tråkigt är att man inte kan få blanka lister runt hjulhusen till de vanliga varianterna, enbart till Turbo S. Men de kanske går att beställa som reservdel och byta ut?
Kommer denna som Audi etron GT sport back (eller vad den nu kan kallas) ca 100.000 billigare så blir det svårt att hålla sig borta
Fick tyvärr inte ta några bilder.
Re: Porsche Taycan Cross Turismo
Eftersom man inte ens fick ta bilder, så säger det sig kanske självt att det inte var aktuellt att köra dennek0 skrev:Var i Sverige provkörde du bilen?HelectriC skrev:Nu har jag precis varit och haft visning på bilen (trots att en del påstår att bilen inte existerar ).
Den är ju sjukt cool, inget snack om saken. Dessutom så ser den bättre ut i verkligheten än på bild, men så är det ju med många bilar. Bagaget kändes helt ok, man kan få ett litet nät mellan bagage och kupé, som gör att man utan betänkligheter kan lasta helt upp. Då är det definitivt betydligt mer plats än i vanliga Taycan. Cykelhållare går in i speciella fästen bakom några små plastskydd höger och vänster om regskylten. Där sitter också kontakt för skyltbelysning till cykelhållare. Dock är det bara Porsches egna cykelhållare som passar och den kostar ca 15.000. Dessutom måste man betala ca 5.000 för fästen i bilen, så totalt blir det ca 20.000 för att kunna ha med max 3 cyklar där bak.
Baksätet kändes också betydligt större ut än i vanlig Taycan. Inget sluttande tak som inskränker.
Det enda jag tycker är lite tråkigt är att man inte kan få blanka lister runt hjulhusen till de vanliga varianterna, enbart till Turbo S. Men de kanske går att beställa som reservdel och byta ut?
Kommer denna som Audi etron GT sport back (eller vad den nu kan kallas) ca 100.000 billigare så blir det svårt att hålla sig borta
Fick tyvärr inte ta några bilder.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Porsche Taycan Cross Turismo
Kul med återkoppling!HelectriC skrev:Nu har jag precis varit och haft visning på bilen (trots att en del påstår att bilen inte existerar ).
Den är ju sjukt cool, inget snack om saken. Dessutom så ser den bättre ut i verkligheten än på bild, men så är det ju med många bilar. Bagaget kändes helt ok, man kan få ett litet nät mellan bagage och kupé, som gör att man utan betänkligheter kan lasta helt upp. Då är det definitivt betydligt mer plats än i vanliga Taycan. Cykelhållare går in i speciella fästen bakom några små plastskydd höger och vänster om regskylten. Där sitter också kontakt för skyltbelysning till cykelhållare. Dock är det bara Porsches egna cykelhållare som passar och den kostar ca 15.000. Dessutom måste man betala ca 5.000 för fästen i bilen, så totalt blir det ca 20.000 för att kunna ha med max 3 cyklar där bak.
Baksätet kändes också betydligt större ut än i vanlig Taycan. Inget sluttande tak som inskränker.
Det enda jag tycker är lite tråkigt är att man inte kan få blanka lister runt hjulhusen till de vanliga varianterna, enbart till Turbo S. Men de kanske går att beställa som reservdel och byta ut?
Kommer denna som Audi etron GT sport back (eller vad den nu kan kallas) ca 100.000 billigare så blir det svårt att hålla sig borta
Fick tyvärr inte ta några bilder.
Skumt att man inte fick provköra (hade varit intressant at få någon uppfattning om körkänslan påverkats något jämfört med vanliga Taycan), men att inte få fota var ju extremt märkligt.
Ser också fram emot om en variant släpps med Audi-lapp, och med förhoppningsvis mycket överkomligare förmånsvärde.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- Inlägg: 5449
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Porsche Taycan Cross Turismo
Vore kul att se en i svartmetallic och utan takräcken.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 5449
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Porsche Taycan Cross Turismo
Någon som vet hur hög markfrigång en Cross Turismo har? Verkar inte helt lätt att Googla fram...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 5449
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Porsche Taycan Cross Turismo
Två cm mer i grundutförande jämfört med vanliga Taycan tydligen.SwedishAdvocate skrev:Någon som vet hur hög markfrigång en Cross Turismo har? Verkar inte helt lätt att Googla fram...
Källa: https://www.drivingelectric.com/porsche ... ss-turismo
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Porsche Taycan Cross Turismo
Till mig sa säljaren att CT är lika låg som vanlig Taycan i lägsta läget
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- Inlägg: 5449
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Porsche Taycan Cross Turismo
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 5449
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Porsche Taycan Cross Turismo
Vore rejält coolt om världens första elkombi sålde riktigt bra.
(...och nej. Den där MG'n räknas inte.)
(...och nej. Den där MG'n räknas inte.)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting