Hur går det för Model 3 nu då? Tappar de mycket mark och placeringar nu med starkt ökad konkurrens (kan jag tänka mig)?
Leaderboard för rena elbilar hittills i år:
1. VW (1820 bilar)
2. Tesla (1371 bilar)
3. Kia (1111 bilar)
VW ska ut med ID.4 = 1141 st
ID.3 = 329 st
Tesla M3 = 1371 st
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Hur går det för Model 3 nu då? Tappar de mycket mark och placeringar nu med starkt ökad konkurrens (kan jag tänka mig)?
Leaderboard för rena elbilar hittills i år:
1. VW (1820 bilar)
2. Tesla (1371 bilar)
3. Kia (1111 bilar)
VW ska ut med ID.4 = 1141 st
ID.3 = 329 st
Tesla M3 = 1371 st
Nej, 635 st ID3 registrerade hittills i år. Och så några e-Up, hantverksbilar och 7 st e-Golf (!).
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Hur går det för Model 3 nu då? Tappar de mycket mark och placeringar nu med starkt ökad konkurrens (kan jag tänka mig)?
Leaderboard för rena elbilar hittills i år:
1. VW (1820 bilar)
2. Tesla (1371 bilar)
3. Kia (1111 bilar)
VW ska ut med ID.4 = 1141 st
ID.3 = 329 st
Tesla M3 = 1371 st
Nej, 635 st ID3 registrerade hittills i år. Och så några e-Up, hantverksbilar och 7 st e-Golf (!).
Hur ser hela säljlistan för alla BEV-modeller ut (inte bara bilmodeller från Tesla och VAG); finns det någon komplett på nätet att se?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Hur går det för Model 3 nu då? Tappar de mycket mark och placeringar nu med starkt ökad konkurrens (kan jag tänka mig)?
Leaderboard för rena elbilar hittills i år:
1. VW (1820 bilar)
2. Tesla (1371 bilar)
3. Kia (1111 bilar)
VW ska ut med ID.4 = 1141 st
ID.3 = 329 st
Tesla M3 = 1371 st
Nej, 635 st ID3 registrerade hittills i år. Och så några e-Up, hantverksbilar och 7 st e-Golf (!).
Stämmer, vet inte vad jag gjorde...
Tesla Roadster, reserverad, tänkte i alla fall reservera en men det blev inget på lotto...
Provkört en Tesla Model S P85L
Klämt och känt på en Model X
Tittat på en Model Y
Dissat elbilar utan frunk som om det vore det viktigaste i världen... LOL!
Är det någon här som kör en P8 redan som kan ge sina synpunkter om verklig räckvidd?
Går nu och väljer mellan XC40 och ID4 mest, isf GTX varianten när den kommer.
Det som gör en lite mörkrädd är att det finns rapporter som säger den bara tar sig 20-25 mil på vintern och max 30-33 på perfekt sommar väglag.
Vi kör relativt ofta en sträcka på 30 km och då vill man inte "bara" ha 1-3 mil på sommaren tillgodo om köer händer.
Samt nu så måste man då ladda på vintern oavsett.
Hur kan den ens få skriva ut 41 mil i WLPT?
WLPT är en EU-standard, och den kan inte biltillverkare som tex. Volvo påverka. Det är EU som bestämt att det är den som skall skrivas ut.
Kikar du på bilmodeller i prisklassen för ID4 GTX så är du ju troligen nästan uppe i både Tesla och Audi-territorium gällande priser.
Förutom XC40 re så skulle jag förutom Tesla och Audi, även kikat på Polestar 2 om jag var du. Känns som ett potentiellt mycket bättre köp en syskonvarumärket. Har kommit i en rad större prisspann än tidigare också, och därmed potentiellt mer attraktivt och intressant för fler kunder.
Tesla har jag tittar på, känns alldeles för osäker bil då det isf blir en begagnad MX och de verkar ha en kupé som låter mycket och väldigt osäkra efter garantin om nåt går sönder.
Vi tittar såklart på Etron men den gick bort pga försäkringen är 55 k hos Audi, 33-45 hos andra efter 3 år.
Tittar även q4 men utrustad som vi vill (allt) + fyrhjulsdrift så är den ca 830. Kanske men vet inte om vi vill det.
Polestar har jag inte kollat på då kupén ska vara mindre än xc40 och den är precis att vi får in våra 2 bakåtvända stolar fram och höger bak.
Därav min fråga om någon som har en xc40 kunde ge sina tankar hur den är att äga och köra längre sträckor med 30+ mil sommar/vinter.
Är det någon här som kör en P8 redan som kan ge sina synpunkter om verklig räckvidd?
Går nu och väljer mellan XC40 och ID4 mest, isf GTX varianten när den kommer.
Det som gör en lite mörkrädd är att det finns rapporter som säger den bara tar sig 20-25 mil på vintern och max 30-33 på perfekt sommar väglag.
Vi kör relativt ofta en sträcka på 30 km och då vill man inte "bara" ha 1-3 mil på sommaren tillgodo om köer händer.
Samt nu så måste man då ladda på vintern oavsett.
Hur kan den ens få skriva ut 41 mil i WLPT?
WLPT är en EU-standard, och den kan inte biltillverkare som tex. Volvo påverka. Det är EU som bestämt att det är den som skall skrivas ut.
Kikar du på bilmodeller i prisklassen för ID4 GTX så är du ju troligen nästan uppe i både Tesla och Audi-territorium gällande priser.
Förutom XC40 re så skulle jag förutom Tesla och Audi, även kikat på Polestar 2 om jag var du. Känns som ett potentiellt mycket bättre köp en syskonvarumärket. Har kommit i en rad större prisspann än tidigare också, och därmed potentiellt mer attraktivt och intressant för fler kunder.
Tesla har jag tittar på, känns alldeles för osäker bil då det isf blir en begagnad MX och de verkar ha en kupé som låter mycket och väldigt osäkra efter garantin om nåt går sönder.
Vi tittar såklart på Etron men den gick bort pga försäkringen är 55 k hos Audi, 33-45 hos andra efter 3 år.
Tittar även q4 men utrustad som vi vill (allt) + fyrhjulsdrift så är den ca 830. Kanske men vet inte om vi vill det.
Polestar har jag inte kollat på då kupén ska vara mindre än xc40 och den är precis att vi får in våra 2 bakåtvända stolar fram och höger bak.
Därav min fråga om någon som har en xc40 kunde ge sina tankar hur den är att äga och köra längre sträckor med 30+ mil sommar/vinter.
Även om kupén i PS2 inte är superrymlig på bredden eller höjden så skulle jag säga att just längden är bättre än i XC40 och har sett andra få in bakåtvända barnstolar efter varandra.
Är det någon här som kör en P8 redan som kan ge sina synpunkter om verklig räckvidd?
Går nu och väljer mellan XC40 och ID4 mest, isf GTX varianten när den kommer.
Det som gör en lite mörkrädd är att det finns rapporter som säger den bara tar sig 20-25 mil på vintern och max 30-33 på perfekt sommar väglag.
Vi kör relativt ofta en sträcka på 30 km och då vill man inte "bara" ha 1-3 mil på sommaren tillgodo om köer händer.
Samt nu så måste man då ladda på vintern oavsett.
Hur kan den ens få skriva ut 41 mil i WLPT?
WLPT är en EU-standard, och den kan inte biltillverkare som tex. Volvo påverka. Det är EU som bestämt att det är den som skall skrivas ut.
Kikar du på bilmodeller i prisklassen för ID4 GTX så är du ju troligen nästan uppe i både Tesla och Audi-territorium gällande priser.
Förutom XC40 re så skulle jag förutom Tesla och Audi, även kikat på Polestar 2 om jag var du. Känns som ett potentiellt mycket bättre köp en syskonvarumärket. Har kommit i en rad större prisspann än tidigare också, och därmed potentiellt mer attraktivt och intressant för fler kunder.
Tesla har jag tittar på, känns alldeles för osäker bil då det isf blir en begagnad MX och de verkar ha en kupé som låter mycket och väldigt osäkra efter garantin om nåt går sönder.
Vi tittar såklart på Etron men den gick bort pga försäkringen är 55 k hos Audi, 33-45 hos andra efter 3 år.
Tittar även q4 men utrustad som vi vill (allt) + fyrhjulsdrift så är den ca 830. Kanske men vet inte om vi vill det.
Vet inte hur bråttom ni har, men annars kanske en ny MY är bättre alternativ än en beg. MX?
Sedan kan det ju även vara värt att vänta på VAG-bilar som bygger på kommande PPE-plattformen, om inte e-tron känns rätt för er.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Sedan lanseringen har priset för Volvo XC40 P8 Recharge varit fast på 699.000 kronor.
Men nu "gör man en Tesla" och sänker listpriset med 18.000 kronor till 681.000.
Det slutgilitiga transkaktionspriset kan sedan komma att att bli ett annat.
Nu har man släppt FWD-versionen med liknande prestanda som P2
Pris för en FWD i Pro -versionen hamnar på drygt 600K och drag, tonade rutor och metallic
Enklaste versionen "Core" från 530K med tillägg på 25K för "Plus" och 50K för "Pro"
Nu är tråden för AWD-bilen men min fråga rör även nya FWD.
Mina föräldrar är motiverade av mig att byta ut diesel-XC60:n som går 1 000 mil per år mot en elbil. De är mycket fästa vid Volvo och har tittat men har kört det mesta på marknaden. Vissa har gått fetbort mestadels av rent emotionella skäl så som att mamma tycker ID4 ser ofördelaktig ut. Mycket pekar mot Model Y vilken de tycker är för dyr (samt att de gillar min Model 3 men tycker den är för låg/liten) men även en Q4 har kommit långt i processen.
Det senaste som skett är dock att de var inne hos Volvo och plötsligt fått upp ögonen för en FWD. När jag var med dem körde vi en fullknökad testbil som enligt handlaren kostade sådär 800 vilket ju inte kändes aktuellt alls för någon av oss. Men med ett startpris på 530 plus lite smått och gått landar de ju på max 600 efter bidraget.
Min åsikt är att detta inte är det bästa valet. Kan dock inte riktigt sätta fingret på varför. Skulle helst se att de köper en Model Y men det är ju med vinterdäck och "rätt" färg 700 efter bidrag. Kan dock inte säga exakt varför den skulle vara värd 100 tusen kr mer? Någon med bra tankar kring detta som kan hjälpa mig att få dem välja Model Y eller berätta varför en XC40 kanske inte är så dum ändå?
Tesla Model 3 LR (614), 2021, Midnight Silver (såld)
Inväntar nästa möjlighet!
Nu är tråden för AWD-bilen men min fråga rör även nya FWD.
Mina föräldrar är motiverade av mig att byta ut diesel-XC60:n som går 1 000 mil per år mot en elbil. De är mycket fästa vid Volvo och har tittat men har kört det mesta på marknaden. Vissa har gått fetbort mestadels av rent emotionella skäl så som att mamma tycker ID4 ser ofördelaktig ut. Mycket pekar mot Model Y vilken de tycker är för dyr (samt att de gillar min Model 3 men tycker den är för låg/liten) men även en Q4 har kommit långt i processen.
Det senaste som skett är dock att de var inne hos Volvo och plötsligt fått upp ögonen för en FWD. När jag var med dem körde vi en fullknökad testbil som enligt handlaren kostade sådär 800 vilket ju inte kändes aktuellt alls för någon av oss. Men med ett startpris på 530 plus lite smått och gått landar de ju på max 600 efter bidraget.
Min åsikt är att detta inte är det bästa valet. Kan dock inte riktigt sätta fingret på varför. Skulle helst se att de köper en Model Y men det är ju med vinterdäck och "rätt" färg 700 efter bidrag. Kan dock inte säga exakt varför den skulle vara värd 100 tusen kr mer? Någon med bra tankar kring detta som kan hjälpa mig att få dem välja Model Y eller berätta varför en XC40 kanske inte är så dum ändå?
Jag laddar 50% av all energi på SuC, så det är en deal breaker för mig. Om man kan ladda hemma och sällan kör långt så blir det en annan femma. Då kanske räckvidd och förbrukning inte heller betyder lika mycket.
Nu är tråden för AWD-bilen men min fråga rör även nya FWD.
Mina föräldrar är motiverade av mig att byta ut diesel-XC60:n som går 1 000 mil per år mot en elbil. De är mycket fästa vid Volvo och har tittat men har kört det mesta på marknaden. Vissa har gått fetbort mestadels av rent emotionella skäl så som att mamma tycker ID4 ser ofördelaktig ut. Mycket pekar mot Model Y vilken de tycker är för dyr (samt att de gillar min Model 3 men tycker den är för låg/liten) men även en Q4 har kommit långt i processen.
Det senaste som skett är dock att de var inne hos Volvo och plötsligt fått upp ögonen för en FWD. När jag var med dem körde vi en fullknökad testbil som enligt handlaren kostade sådär 800 vilket ju inte kändes aktuellt alls för någon av oss. Men med ett startpris på 530 plus lite smått och gått landar de ju på max 600 efter bidraget.
Min åsikt är att detta inte är det bästa valet. Kan dock inte riktigt sätta fingret på varför. Skulle helst se att de köper en Model Y men det är ju med vinterdäck och "rätt" färg 700 efter bidrag. Kan dock inte säga exakt varför den skulle vara värd 100 tusen kr mer? Någon med bra tankar kring detta som kan hjälpa mig att få dem välja Model Y eller berätta varför en XC40 kanske inte är så dum ändå?
Jag tyckte XC40 R8 var en väldigt trevlig bekantskap… för att vara en gammaldags BIL. Orättvist att jämföra med en BIL 2.0
För de 100K får man AWD. Rymligare kupé och större bagage, bättre laddnätverk, roligare körupplevelse, lägre servicekostnader mm. Med framhjulsdrift kan jag tänka mig att den blir lite nervösare i styrningen (tänker på min gamla eGolf) Men vill man köra Volvo så är det inte värt det.
Men att jämföra de bägge på ”volvospråk” är som att jämföra en 740 med en V90.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Nu är tråden för AWD-bilen men min fråga rör även nya FWD.
Mina föräldrar är motiverade av mig att byta ut diesel-XC60:n som går 1 000 mil per år mot en elbil. De är mycket fästa vid Volvo och har tittat men har kört det mesta på marknaden. Vissa har gått fetbort mestadels av rent emotionella skäl så som att mamma tycker ID4 ser ofördelaktig ut. Mycket pekar mot Model Y vilken de tycker är för dyr (samt att de gillar min Model 3 men tycker den är för låg/liten) men även en Q4 har kommit långt i processen.
Det senaste som skett är dock att de var inne hos Volvo och plötsligt fått upp ögonen för en FWD. När jag var med dem körde vi en fullknökad testbil som enligt handlaren kostade sådär 800 vilket ju inte kändes aktuellt alls för någon av oss. Men med ett startpris på 530 plus lite smått och gått landar de ju på max 600 efter bidraget.
Min åsikt är att detta inte är det bästa valet. Kan dock inte riktigt sätta fingret på varför. Skulle helst se att de köper en Model Y men det är ju med vinterdäck och "rätt" färg 700 efter bidrag. Kan dock inte säga exakt varför den skulle vara värd 100 tusen kr mer? Någon med bra tankar kring detta som kan hjälpa mig att få dem välja Model Y eller berätta varför en XC40 kanske inte är så dum ändå?
Jag laddar 50% av all energi på SuC, så det är en deal breaker för mig. Om man kan ladda hemma och sällan kör långt så blir det en annan femma. Då kanske räckvidd och förbrukning inte heller betyder lika mycket.
Bra inlägg och i mina föräldrars fall pratar vi ju om resor under 10 mil tur och retur utgör 99% av deras resor. Klart trist om de nu ska iväg en längre sväng men de kan nog leva med att det kostar en timme extra vid den för dem ovanliga resan. Och vågar man även tänka på att vi står inför ett öppnande SuC-nätverk?
Tesla Model 3 LR (614), 2021, Midnight Silver (såld)
Inväntar nästa möjlighet!
Nu är tråden för AWD-bilen men min fråga rör även nya FWD.
Mina föräldrar är motiverade av mig att byta ut diesel-XC60:n som går 1 000 mil per år mot en elbil. De är mycket fästa vid Volvo och har tittat men har kört det mesta på marknaden. Vissa har gått fetbort mestadels av rent emotionella skäl så som att mamma tycker ID4 ser ofördelaktig ut. Mycket pekar mot Model Y vilken de tycker är för dyr (samt att de gillar min Model 3 men tycker den är för låg/liten) men även en Q4 har kommit långt i processen.
Det senaste som skett är dock att de var inne hos Volvo och plötsligt fått upp ögonen för en FWD. När jag var med dem körde vi en fullknökad testbil som enligt handlaren kostade sådär 800 vilket ju inte kändes aktuellt alls för någon av oss. Men med ett startpris på 530 plus lite smått och gått landar de ju på max 600 efter bidraget.
Min åsikt är att detta inte är det bästa valet. Kan dock inte riktigt sätta fingret på varför. Skulle helst se att de köper en Model Y men det är ju med vinterdäck och "rätt" färg 700 efter bidrag. Kan dock inte säga exakt varför den skulle vara värd 100 tusen kr mer? Någon med bra tankar kring detta som kan hjälpa mig att få dem välja Model Y eller berätta varför en XC40 kanske inte är så dum ändå?
Jag tyckte XC40 R8 var en väldigt trevlig bekantskap… för att vara en gammaldags BIL. Orättvist att jämföra med en BIL 2.0
För de 100K får man AWD. Rymligare kupé och större bagage, bättre laddnätverk, roligare körupplevelse, lägre servicekostnader mm. Med framhjulsdrift kan jag tänka mig att den blir lite nervösare i styrningen (tänker på min gamla eGolf) Men vill man köra Volvo så är det inte värt det.
Men att jämföra de bägge på ”volvospråk” är som att jämföra en 740 med en V90.
God tanke alltså. Äpplen och päron etc. Men jag som då gillar päron är ju redo betala lite mer för dem jämfört med kilopriset på äpplen. Så min kära mors åsikt som är kraftigt känslostyrd kanske inte är så dum ändå. Har man hundra tusen som ligger löst och skräpar är valet givetvis ännu enklare.
Tesla Model 3 LR (614), 2021, Midnight Silver (såld)
Inväntar nästa möjlighet!
Hint: Handlar om vilka det är som i själva verket äger (minst) ~85% av Volvo PV/Polestar...
Tack! Ska helt klart ta med detta vid nästa bilsnack.
Tänker själv på att den nästan största oväntade fördelen med att köra elbil är att jag vet att jag inte har en stående prenumeration på några hundralappar till Putin och någon Saudisk prins. Att då på motsvarade sätt veta att man gynnar "en stat där demokratiska val hålls men där alla tänker precis exakt samma sak och således röstar på samma parti" kan vara en sak som hjärtat påverkas av.
Om Musk-City/Starbase 2/F]3h!56`´- på Mars senare kommer hålla val eller ej kan vi ju ta ett snack om om sisådär 10 år
Tesla Model 3 LR (614), 2021, Midnight Silver (såld)
Inväntar nästa möjlighet!
Så kan det ju vara. Det blir som man undrar vilken äpplesort man ska köpa och någon föreslår en banan för att den är godare.
Snarare: Det blir som man undrar vilken äpplesort man ska köpa och någon föreslår en som är KRAV- och FAIRTRADE-märkt och som om några månader även kommer finnas som någorlunda närodlad.
Så kan det ju vara. Det blir som man undrar vilken äpplesort man ska köpa och någon föreslår en banan för att den är godare.
Snarare: Det blir som man undrar vilken äpplesort man ska köpa och någon föreslår en som är KRAV- och FAIRTRADE-märkt och som om några månader även kommer finnas som någorlunda närodlad.
Men fortfarande inte ett äpple utan en KRAV- och FAIRTRADE-märkt banan.
För vissa kan det ju t.o.m. bli bättre. Bananer är ju också goda.
Men kanske hade man tänkt baka en äppelpaj...
Det senaste som skett är dock att de var inne hos Volvo och plötsligt fått upp ögonen för en FWD. När jag var med dem körde vi en fullknökad testbil som enligt handlaren kostade sådär 800 vilket ju inte kändes aktuellt alls för någon av oss. Men med ett startpris på 530 plus lite smått och gått landar de ju på max 600 efter bidraget.
Min åsikt är att detta inte är det bästa valet. Kan dock inte riktigt sätta fingret på varför. Skulle helst se att de köper en Model Y men det är ju med vinterdäck och "rätt" färg 700 efter bidrag. Kan dock inte säga exakt varför den skulle vara värd 100 tusen kr mer? Någon med bra tankar kring detta som kan hjälpa mig att få dem välja Model Y eller berätta varför en XC40 kanske inte är så dum ändå?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Det senaste som skett är dock att de var inne hos Volvo och plötsligt fått upp ögonen för en FWD. När jag var med dem körde vi en fullknökad testbil som enligt handlaren kostade sådär 800 vilket ju inte kändes aktuellt alls för någon av oss. Men med ett startpris på 530 plus lite smått och gått landar de ju på max 600 efter bidraget.
Min åsikt är att detta inte är det bästa valet. Kan dock inte riktigt sätta fingret på varför. Skulle helst se att de köper en Model Y men det är ju med vinterdäck och "rätt" färg 700 efter bidrag. Kan dock inte säga exakt varför den skulle vara värd 100 tusen kr mer? Någon med bra tankar kring detta som kan hjälpa mig att få dem välja Model Y eller berätta varför en XC40 kanske inte är så dum ändå?
Intressant tanke och jag håller med men i mina föräldrars fall kommer ju typ inga resor vara så långa att laddtid är döviktig. Men givetvis inte heller oviktigt.
Tesla Model 3 LR (614), 2021, Midnight Silver (såld)
Inväntar nästa möjlighet!
Det kommer en billigare Model Y väldigt snart, troligen beställbar i höst/vinter.
Den lär klå XC40 FWD i typ allt.
Jo eller hur, läste de hade hittat pris på 50k EUR i källkoden.
Men om man utgår från logiken att Model 3 kostar 550 för SR+ sen 70 till för LR och 70 till för Performance borde ju en SR+ Model Y kosta 50 tusen mindre än LR (då Performance kostar "bara" 50 mer än LR) och således landa på 670 kanske. Inte dumt alls.
Sen undrar man ju om man ska vänta på den tyskbyggda. Man får värdera hur kul det är att vänta haha.
Tesla Model 3 LR (614), 2021, Midnight Silver (såld)
Inväntar nästa möjlighet!