KIA EV6

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: KIA EV6

Inlägg av HelectriC »

iAkita skrev:
HelectriC skrev:
martinot skrev:

Bra genomgångar. Helt klart att körkänslan i chassi verkar ett klart snäpp upp från Iq5. De beskriver Iq5 som gungig/SUV:ig i karaktär, och EV6 som mer precis och bättre kördynamik.

De enda som anmärks på är något oprecis/långsam/mjuk styrning jämfört med Iq5 och andra bilar, men det kanske kan justeras i mjukvara senare (i Tesla så finns ju tre olika inställningar gällande hur styrningen skall vara).

Verkar generellt vara en mycket trevlig bil för pengarna, och klart ett stort hack upp från Iq5 i premiumkänsla, prestanda, range och laddeffekt.

Känns som detta kan bli den elbil som kan bli den tuffaste konkurrenten till M3/MY. Imponerande bil som Kia/Hyundai tagit fram.

Det viktigaste för Kia/Hyundai, för att kunna passera VAG och Tesla i volym, tror jag är att höja status på varumärket (som idag troligen är lite svagare än "tyskarna" och Tesla).
Ett stort hack upp från i5 när det gäller prestanda, range och laddeffekt? Det låter ju konstigt när de är lika snabba 0-100, har i stort sett lika lång räckvidd samt laddar lika fort. Säkert små skillnader, men stort hack upp, nja, det låter överdrivet. Sen ska nog erkännas att i5 med all utr inte på något sätt har något annat än premiumkänsla, det måste jag säga (självklart kan EV6 ha ändå högre premiumkänsla). Jag har aldrig försvarat Hyundai tidigare för detta, Kona var tex plastic fantastic. Men du har väl kanske inte suttit eller kört någon? Man ska nog inte lite blint på YT video innan man bildat sig en egen uppfattning. Körkänslan är nog helt klart mer fast i EV6 eftersom den har helt annan fjädring, så det tror jag på.
EV6 har några kWh större batteri med högre spänning, vilket gör att det både kan ta emot och ge ifrån sig mer energi vid samma strömstyrka. Både max laddeffekt antal hästar är därmed högre. Dock är vridet detsamma i båda bilarna, så de extra hästarna kommer till nytta först vid högre hastigheter. Men ett rejält hack upp i prestanda är nog att ta i.

Dock är WLTP räckvidden nästan 5 mil längre för EV6. Den är också en mycket lägre bil, så även i motorvägsfart lär det vara ganska stor skillnad mellan de två. Dels på grund av 5 kWh större batteri, och dels på grund av lägre luftmotstånd.
klart det är skillnad, reagerade bara på att det uttrycktes som om det var stora skillnader och det tror jag knappast.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: KIA EV6

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
iAkita skrev:
HelectriC skrev:
martinot skrev:

Bra genomgångar. Helt klart att körkänslan i chassi verkar ett klart snäpp upp från Iq5. De beskriver Iq5 som gungig/SUV:ig i karaktär, och EV6 som mer precis och bättre kördynamik.

De enda som anmärks på är något oprecis/långsam/mjuk styrning jämfört med Iq5 och andra bilar, men det kanske kan justeras i mjukvara senare (i Tesla så finns ju tre olika inställningar gällande hur styrningen skall vara).

Verkar generellt vara en mycket trevlig bil för pengarna, och klart ett stort hack upp från Iq5 i premiumkänsla, prestanda, range och laddeffekt.

Känns som detta kan bli den elbil som kan bli den tuffaste konkurrenten till M3/MY. Imponerande bil som Kia/Hyundai tagit fram.

Det viktigaste för Kia/Hyundai, för att kunna passera VAG och Tesla i volym, tror jag är att höja status på varumärket (som idag troligen är lite svagare än "tyskarna" och Tesla).
Ett stort hack upp från i5 när det gäller prestanda, range och laddeffekt? Det låter ju konstigt när de är lika snabba 0-100, har i stort sett lika lång räckvidd samt laddar lika fort. Säkert små skillnader, men stort hack upp, nja, det låter överdrivet. Sen ska nog erkännas att i5 med all utr inte på något sätt har något annat än premiumkänsla, det måste jag säga (självklart kan EV6 ha ändå högre premiumkänsla). Jag har aldrig försvarat Hyundai tidigare för detta, Kona var tex plastic fantastic. Men du har väl kanske inte suttit eller kört någon? Man ska nog inte lite blint på YT video innan man bildat sig en egen uppfattning. Körkänslan är nog helt klart mer fast i EV6 eftersom den har helt annan fjädring, så det tror jag på.
EV6 har några kWh större batteri med högre spänning, vilket gör att det både kan ta emot och ge ifrån sig mer energi vid samma strömstyrka. Både max laddeffekt antal hästar är därmed högre. Dock är vridet detsamma i båda bilarna, så de extra hästarna kommer till nytta först vid högre hastigheter. Men ett rejält hack upp i prestanda är nog att ta i.

Dock är WLTP räckvidden nästan 5 mil längre för EV6. Den är också en mycket lägre bil, så även i motorvägsfart lär det vara ganska stor skillnad mellan de två. Dels på grund av 5 kWh större batteri, och dels på grund av lägre luftmotstånd.
klart det är skillnad, reagerade bara på att det uttrycktes som om det var stora skillnader och det tror jag knappast.
Allt är väl relativt. Man får sätta det i relation till storleken på prisskillnaden (som inte kanske heller är fantastiskt stor). Känns iaf. som det finns ett klart motiv till att välja Kia EV6 för en del av de som kikar på bilar byggda på E-GMP.

Helt klart intressantast (IMO) blir ju att se hur EV6 GT kommer prestera i kurvor och när den utmanas lite. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: KIA EV6

Inlägg av iAkita »

Den alltid lika positiva Kyle på Out of spec Reviews har fått lägga vantarna på bilen för en kort provkörning. Först i stadsmiljö och sen på Autobahn. Han verkar imponerad av prestandan och komforten. Fler videos kommer de närmsta dagarna.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Dodde
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: KIA EV6

Inlägg av Dodde »

Gillar Kyle, så härligt positiv. Enda orosmolnen man kan se är väl baksätet och dess takhöjd, ser lite lågt ut. Ratten ser ju riktigt illa ut men det kanske man kan leva med om bilen nu är så grym.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: KIA EV6

Inlägg av iAkita »

Screenshot från en Koreansk video. Den laddar verkligen galet snabbt EV6 - 233 kW vid 52% SoC.
Screenshot 2021-09-12 at 18-48-58 (1) 기아 EV6 초급속 충전 미친속도 │후덜덜 최고기록 경신 feat 제로백 [울트x로그] - YouTube.png
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: KIA EV6

Inlägg av martinot »

iAkita skrev:
Screenshot från en Koreansk video. Den laddar verkligen galet snabbt EV6 - 233 kW vid 52% SoC.
Screenshot 2021-09-12 at 18-48-58 (1) 기아 EV6 초급속 충전 미친속도 │후덜덜 최고기록 경신 feat 제로백 [울트x로그] - YouTube.png
Riktigt grymt och sjukt imponerande bra! Klassledande!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: KIA EV6

Inlägg av Dexter86 »

Ska bli spännande att se hur detta påverkar batteriet på sikt
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: KIA EV6

Inlägg av iAkita »

Dexter86 skrev:
Ska bli spännande att se hur detta påverkar batteriet på sikt
Jag tror de har bra koll på det. Gamla Ioniq med 28 kWh batteriet laddade med upp till 70 kW ända till 75% SoC. Det motsvarar 192 kW vid 75% SoC med ett 77 kWh batteri. Ioniq har dessutom inte vätskekylt batteri om jag minns rätt, vilket Ioniq 6 och EV6 har.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: KIA EV6

Inlägg av Aida »

Provkörningsvideo

iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: KIA EV6

Inlägg av iAkita »

AMS ger EV6 riktigt bra betyg.
Screenshot_20210916-070234_Chrome.jpg
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: KIA EV6

Inlägg av Mickep »

Stämmer kias siffror på förmånsvärdet? tycker det verkar lågt.

https://www.kia.com/se/nya-bilar/ev6/versioner/

Pris fr. 599 800 kr (RWD 228 hk)
Pris fr. 634 800 kr (AWD 325 hk)

Avdrag för klimatbonus 70 000 kr ej inräknad.
Privatleasing fr. 5 995 kr /mån. (36mån,1500 mil/år AWD 325 hk)
Förmånsvärde 2 448 kr /mån
Preliminär första leverans från oktober 2021.
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: KIA EV6

Inlägg av backe »

Mickep skrev:
Stämmer kias siffror på förmånsvärdet? tycker det verkar lågt.

https://www.kia.com/se/nya-bilar/ev6/versioner/

Pris fr. 599 800 kr (RWD 228 hk)
Pris fr. 634 800 kr (AWD 325 hk)

Avdrag för klimatbonus 70 000 kr ej inräknad.
Privatleasing fr. 5 995 kr /mån. (36mån,1500 mil/år AWD 325 hk)
Förmånsvärde 2 448 kr /mån
Preliminär första leverans från oktober 2021.

Troligen så är förmånsvärdet efter 50% marginalskatt, många biltillverkare skriver ut det så vilket är lite knäppt enligt mig.

Här kan du kolla dom hos skatteverket, det är de rätta förmånsvärdena.

https://www7.skatteverket.se/portal/bil ... berakning/
Användarvisningsbild
Wolf78
Teslaägare
Inlägg: 81
Blev medlem: 22 mar 2021 08:50
Ort: Täby

Re: KIA EV6

Inlägg av Wolf78 »

Kul med AMS test
Förstår dock inte riktigt hur Kia få bättre betyg för prestanda när all värden är de facto sämre än Model Y????
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: KIA EV6

Inlägg av martinot »

backe skrev:
Mickep skrev:
Stämmer kias siffror på förmånsvärdet? tycker det verkar lågt.

https://www.kia.com/se/nya-bilar/ev6/versioner/

Pris fr. 599 800 kr (RWD 228 hk)
Pris fr. 634 800 kr (AWD 325 hk)

Avdrag för klimatbonus 70 000 kr ej inräknad.
Privatleasing fr. 5 995 kr /mån. (36mån,1500 mil/år AWD 325 hk)
Förmånsvärde 2 448 kr /mån
Preliminär första leverans från oktober 2021.

Troligen så är förmånsvärdet efter 50% marginalskatt, många biltillverkare skriver ut det så vilket är lite knäppt enligt mig.

Här kan du kolla dom hos skatteverket, det är de rätta förmånsvärdena.

https://www7.skatteverket.se/portal/bil ... berakning/
Känns som lite lurendrejeri/bluff.

Skriver man förmånsskatt så kan jag förstå exemplet med 50% (men då skall det stå att det är ett typexempel, eller liknande. Men står det däremot förmånsvärde så kall det inte vara något annat än just förmånsvärdet.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: KIA EV6

Inlägg av martinot »

Wolf78 skrev:
Kul med AMS test
Förstår dock inte riktigt hur Kia få bättre betyg för prestanda när all värden är de facto sämre än Model Y????
Kanske prestandan är bättre? Har de jämfört med GT-versionen av EV6 kanske?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: KIA EV6

Inlägg av backe »

martinot skrev:
backe skrev:
Mickep skrev:
Stämmer kias siffror på förmånsvärdet? tycker det verkar lågt.

https://www.kia.com/se/nya-bilar/ev6/versioner/

Pris fr. 599 800 kr (RWD 228 hk)
Pris fr. 634 800 kr (AWD 325 hk)

Avdrag för klimatbonus 70 000 kr ej inräknad.
Privatleasing fr. 5 995 kr /mån. (36mån,1500 mil/år AWD 325 hk)
Förmånsvärde 2 448 kr /mån
Preliminär första leverans från oktober 2021.

Troligen så är förmånsvärdet efter 50% marginalskatt, många biltillverkare skriver ut det så vilket är lite knäppt enligt mig.

Här kan du kolla dom hos skatteverket, det är de rätta förmånsvärdena.

https://www7.skatteverket.se/portal/bil ... berakning/
Känns som lite lurendrejeri/bluff.

Skriver man förmånsskatt så kan jag förstå exemplet med 50% (men då skall det stå att det är ett typexempel, eller liknande. Men står det däremot förmånsvärde så kall det inte vara något annat än just förmånsvärdet.
Håller med, ofta har dom en asterisk där det står förklarat, men i det här fallet så var det inte det vilket är dåligt.
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: KIA EV6

Inlägg av ObscureEconomist »

Wolf78 skrev:
Kul med AMS test
Förstår dock inte riktigt hur Kia få bättre betyg för prestanda när all värden är de facto sämre än Model Y????
Kan ju vara så att bilen är bättre att köra. Model Y har väl inte fått beröm för sin stötdämpning direkt och dom har kört båda.
BMW i4 M50 -22
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: KIA EV6

Inlägg av Aida »

Wolf78 skrev:
Kul med AMS test
Förstår dock inte riktigt hur Kia få bättre betyg för prestanda när all värden är de facto sämre än Model Y????
Kan prestanda vara laddeffekt??
Användarvisningsbild
Wolf78
Teslaägare
Inlägg: 81
Blev medlem: 22 mar 2021 08:50
Ort: Täby

Re: KIA EV6

Inlägg av Wolf78 »

Aida skrev:
Wolf78 skrev:
Kul med AMS test
Förstår dock inte riktigt hur Kia få bättre betyg för prestanda när all värden är de facto sämre än Model Y????
Kan prestanda vara laddeffekt??
Fortfarande sämre än Tesla 239 vs 250 kW
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: KIA EV6

Inlägg av HelectriC »

Wolf78 skrev:
Aida skrev:
Wolf78 skrev:
Kul med AMS test
Förstår dock inte riktigt hur Kia få bättre betyg för prestanda när all värden är de facto sämre än Model Y????
Kan prestanda vara laddeffekt??
Fortfarande sämre än Tesla 239 vs 250 kW
Men laddkurvan är väl bättre på Kia/Hyundai? MY är väl bara uppe och nosar på 250kW en kort stund?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: KIA EV6

Inlägg av DanneLKPG »

HelectriC skrev:
Wolf78 skrev:
Aida skrev:
Wolf78 skrev:
Kul med AMS test
Förstår dock inte riktigt hur Kia få bättre betyg för prestanda när all värden är de facto sämre än Model Y????
Kan prestanda vara laddeffekt??
Fortfarande sämre än Tesla 239 vs 250 kW
Men laddkurvan är väl bättre på Kia/Hyundai? MY är väl bara uppe och nosar på 250kW en kort stund?
Alla vet ju att det är viktigast med snabbast topphastighet i ett lopp och inte att komma först från start till mål! :lol:
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: KIA EV6

Inlägg av BrooklynS »

HelectriC skrev:
Wolf78 skrev:
Aida skrev:
Wolf78 skrev:
Kul med AMS test
Förstår dock inte riktigt hur Kia få bättre betyg för prestanda när all värden är de facto sämre än Model Y????
Kan prestanda vara laddeffekt??
Fortfarande sämre än Tesla 239 vs 250 kW
Men laddkurvan är väl bättre på Kia/Hyundai? MY är väl bara uppe och nosar på 250kW en kort stund?
Korrekt.

Men vilka laddare är Hyundai snabbast på? Och hur många finns det?

En jämförbarhetssiffra kanske skulle vara hur många kilometer man kommer på 8 timmars körning genom Europa i praktiken?
Tesla Y LR -22 EAP
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: KIA EV6

Inlägg av backe »

BrooklynS skrev:
HelectriC skrev:
Wolf78 skrev:
Aida skrev:
Wolf78 skrev:
Kul med AMS test
Förstår dock inte riktigt hur Kia få bättre betyg för prestanda när all värden är de facto sämre än Model Y????
Kan prestanda vara laddeffekt??
Fortfarande sämre än Tesla 239 vs 250 kW
Men laddkurvan är väl bättre på Kia/Hyundai? MY är väl bara uppe och nosar på 250kW en kort stund?
Korrekt.

Men vilka laddare är Hyundai snabbast på? Och hur många finns det?

En jämförbarhetssiffra kanske skulle vara hur många kilometer man kommer på 8 timmars körning genom Europa i praktiken?

Det blir nog en ICE-bil som kommer längst då.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: KIA EV6

Inlägg av HelectriC »

BrooklynS skrev:
HelectriC skrev:
Wolf78 skrev:
Aida skrev:
Wolf78 skrev:
Kul med AMS test
Förstår dock inte riktigt hur Kia få bättre betyg för prestanda när all värden är de facto sämre än Model Y????
Kan prestanda vara laddeffekt??
Fortfarande sämre än Tesla 239 vs 250 kW
Men laddkurvan är väl bättre på Kia/Hyundai? MY är väl bara uppe och nosar på 250kW en kort stund?
Korrekt.

Men vilka laddare är Hyundai snabbast på? Och hur många finns det?

En jämförbarhetssiffra kanske skulle vara hur många kilometer man kommer på 8 timmars körning genom Europa i praktiken?
går ju utan problem att köra genom europa med bara ionity och då laddar den fort. Lägger man till EnBW i Tyskland så har man extremt många laddare över 200kW att välja mellan. Jag kör bara ionity (eftersom det är billigast med gratisabonemang), men jag förstår de som bor i Norrland och inte har tillgång till Ionity att det har liten betydelse.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: KIA EV6

Inlägg av martinot »

ObscureEconomist skrev:
Wolf78 skrev:
Kul med AMS test
Förstår dock inte riktigt hur Kia få bättre betyg för prestanda när all värden är de facto sämre än Model Y????
Kan ju vara så att bilen är bättre att köra. Model Y har väl inte fått beröm för sin stötdämpning direkt och dom har kört båda.
Fast då hade man ju inte benämnt det som prestanda, utan snarare bekvämlighet, eller liknande. Gällande prestanda så har väl MY enbart fått beröm just för det av alla testare?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar