KIA EV6

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

OvePaHornet
Inlägg: 196
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: KIA EV6

Inlägg av OvePaHornet »

8 månader för RWD och 12 månader + för AWD
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: KIA EV6

Inlägg av taliz »

iAkita skrev:
Hyfsad regenerering, 340 kW (Kia EV6 GT)!
EV6 GT regenerering.jpg
Hur bra är det för batteriet tro...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: KIA EV6

Inlägg av iAkita »

Tror Kia/Hyundai har bra koll på det. Original Ionic laddade ju med uppåt 70 kW nästan hela vägen upp till 80%. Den hade ett 28 kWh batteri, så 2.5 C på ett ej vätskekylt batteri. Har inte hört något om att de har haft högre batteridegradering än någon annan elibl. Och 340 kW regenereing är ju bara en kort stund.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: KIA EV6

Inlägg av iAkita »

I vilket fall, nu har jag beställt en GT. Och viktigast av allt: Den har dragkrok :D
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: KIA EV6

Inlägg av DanneLKPG »

iAkita skrev:
I vilket fall, nu har jag beställt en GT. Och viktigast av allt: Den har dragkrok :D
Semi-Elektrisk eller avtagbar? Är det samma hos Kia som på IONIQ 5 att det eftermonteras hos ÅF?
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: KIA EV6

Inlägg av iAkita »

DanneLKPG skrev:
iAkita skrev:
I vilket fall, nu har jag beställt en GT. Och viktigast av allt: Den har dragkrok :D
Semi-Elektrisk eller avtagbar? Är det samma hos Kia som på IONIQ 5 att det eftermonteras hos ÅF?
Avtagbar. På min GT Line monterades kroken i Wallhamn innan bilen transporterades vidare till återförsäljaren. Utgår från att det blir samma sak den här gången.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
OvePaHornet
Inlägg: 196
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: KIA EV6

Inlägg av OvePaHornet »

iAkita skrev:
DanneLKPG skrev:
iAkita skrev:
I vilket fall, nu har jag beställt en GT. Och viktigast av allt: Den har dragkrok :D
Semi-Elektrisk eller avtagbar? Är det samma hos Kia som på IONIQ 5 att det eftermonteras hos ÅF?
Avtagbar. På min GT Line monterades kroken i Wallhamn innan bilen transporterades vidare till återförsäljaren. Utgår från att det blir samma sak den här gången.
Spännande! Har aldrig varit med om att kroken monterats utanför ÅF :shock:
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: KIA EV6

Inlägg av iAkita »

OvePaHornet skrev:
iAkita skrev:
DanneLKPG skrev:
iAkita skrev:
I vilket fall, nu har jag beställt en GT. Och viktigast av allt: Den har dragkrok :D
Semi-Elektrisk eller avtagbar? Är det samma hos Kia som på IONIQ 5 att det eftermonteras hos ÅF?
Avtagbar. På min GT Line monterades kroken i Wallhamn innan bilen transporterades vidare till återförsäljaren. Utgår från att det blir samma sak den här gången.
Spännande! Har aldrig varit med om att kroken monterats utanför ÅF :shock:
Wallhamn har en ganska väl utbyggd dealer service och påbyggnadverkstad om jag förstår det rätt. Så helt ovanligt är det nog inte att bilarna kundanpassas redan där, innan fortsatt leverans. De gjorde iallafall ett kanonjobb med kroken på min EV6, så jag är bara glad om de får förtroendet igen.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
OvePaHornet
Inlägg: 196
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: KIA EV6

Inlägg av OvePaHornet »

iAkita skrev:
OvePaHornet skrev:
iAkita skrev:
DanneLKPG skrev:
iAkita skrev:
I vilket fall, nu har jag beställt en GT. Och viktigast av allt: Den har dragkrok :D
Semi-Elektrisk eller avtagbar? Är det samma hos Kia som på IONIQ 5 att det eftermonteras hos ÅF?
Avtagbar. På min GT Line monterades kroken i Wallhamn innan bilen transporterades vidare till återförsäljaren. Utgår från att det blir samma sak den här gången.
Spännande! Har aldrig varit med om att kroken monterats utanför ÅF :shock:
Wallhamn har en ganska väl utbyggd dealer service och påbyggnadverkstad om jag förstår det rätt. Så helt ovanligt är det nog inte att bilarna kundanpassas redan där, innan fortsatt leverans. De gjorde iallafall ett kanonjobb med kroken på min EV6, så jag är bara glad om de får förtroendet igen.
Intressant! Jobbar nämligen hos en större KIA ÅF och har aldrig hört talas om det du nämner (misstror dig inte :) )
Ska kolla upp det imorgon!
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: KIA EV6

Inlägg av iAkita »

OvePaHornet skrev:
iAkita skrev:
Wallhamn har en ganska väl utbyggd dealer service och påbyggnadverkstad om jag förstår det rätt. Så helt ovanligt är det nog inte att bilarna kundanpassas redan där, innan fortsatt leverans. De gjorde iallafall ett kanonjobb med kroken på min EV6, så jag är bara glad om de får förtroendet igen.
Intressant! Jobbar nämligen hos en större KIA ÅF och har aldrig hört talas om det du nämner (misstror dig inte :) )
Ska kolla upp det imorgon!
Gör så! Här finns lite information om dem:
https://www.wallhamn.com/dealer-service/
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Larsha
Inlägg: 3
Blev medlem: 03 nov 2021 22:38

Re: KIA EV6

Inlägg av Larsha »

Uppdatering 1

Efter en vecka med min EV6 så tycker jag följande:
Kommer från Mercedes E-klass…
Positivt
Stabil, grym väghållning, väldigt stabil och säker på vägen
Elförbrukning, har ju inget att jämföra med men den är klart under 2 kW/h.
Kvalitet, efter mercan vill man ha en schysst bil, denna känns väldigt välbyggd, ni vet, känslan när man stänger dörren, frånvaron av knirrande och knarrande i inredningen.
Känslan, bara älskar elbilskänslan, tyst, direkt respons
Den adaptiva farthållaren är grym, griper in diskret, klickar aldrig, någon var negativ tidigare och avslöjade därmed sig som en av alla de som inte använder blinkers. Ligger man bakom en långsam bil och blinkar för omkörning så börjar EV6 direkt accelerera, perfekt.

Negativt
Röstkommando, suck…, mercan klarade min skånska utan problem, sade bara ”navigera till xx” sedan var det klart. I Kian är röststyrning uteslutet, måste knappa in adressen, suck igen…
Pling, plong ljuden, varför…? Bara varför Kia…?
Menysystemet, ologiskt, tungjobbat, omständigt
A-stolparna tillsammans med de gigantiska sidospeglarna bildar en stor död vinkel snett framåt, passa er.
Vändradien, jättedålig, körde i ett p-hus (Emporia) idag, blev tvungen att stanna och backa i en tvär sväng, pinsamt, mercan var längre men detta hände aldrig.
Backspeglarna, varför har de en design från åttiotalet? Speglarna på tex Polestar är grymt snygga utan ram.

Återkommer när jag kört mer.
Senast redigerad av Larsha, redigerad totalt 1 gånger.
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: KIA EV6

Inlägg av Tessi19 »

Larsha skrev:
Efter en vecka med min EV6 så tycker jag följande:
Kommer från Mercedes É-klass…
Positivt
Stabil, grym väghållning, väldigt stabil och säker på vägen
Elförbrukning, har ju inget att jämföra med men den är klart under 2 kW/h.
Kvalitet, efter mercan vill man ha en schysst bil, denna känns väldigt välbyggd, ni vet, känslan när man stänger dörren, frånvaron av knirrande och knarrande i inredningen.
Känslan, bara älskar elbilskänslan, tyst, direkt respons

Negativt
Röstkommando, suck…, mercan klarade min skånska utan problem, sade bara ”navigera till xx” sedan var det klart. I Kian är röststyrning uteslutet, måste knappa in adressen, suck igen…
Pling, plong ljuden, varför…? Bara varför Kia…?
Menysystemet, ologiskt, tungjobbat, omständigt

Återkommer när jag kört mer.
Tror det är en Korean som har pratat in för röstkommando på Svenska … talar man hyfsat Engelska fungerar det mycket bättre (i Ioniq5).
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: KIA EV6

Inlägg av martinot »

Tessi19 skrev:
Larsha skrev:
Efter en vecka med min EV6 så tycker jag följande:
Kommer från Mercedes É-klass…
Positivt
Stabil, grym väghållning, väldigt stabil och säker på vägen
Elförbrukning, har ju inget att jämföra med men den är klart under 2 kW/h.
Kvalitet, efter mercan vill man ha en schysst bil, denna känns väldigt välbyggd, ni vet, känslan när man stänger dörren, frånvaron av knirrande och knarrande i inredningen.
Känslan, bara älskar elbilskänslan, tyst, direkt respons

Negativt
Röstkommando, suck…, mercan klarade min skånska utan problem, sade bara ”navigera till xx” sedan var det klart. I Kian är röststyrning uteslutet, måste knappa in adressen, suck igen…
Pling, plong ljuden, varför…? Bara varför Kia…?
Menysystemet, ologiskt, tungjobbat, omständigt

Återkommer när jag kört mer.
Tror det är en Korean som har pratat in för röstkommando på Svenska … talar man hyfsat Engelska fungerar det mycket bättre (i Ioniq5).
Eller så får man prova att tala svenska med lite asiatisk brytning! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: KIA EV6

Inlägg av iAkita »

EV6 stödjer väl inte röstkommandon på svenska överhuvudtaget, av någon obegriplig anledning? Iallafall säger min bil det när jag väljer svenska som språk.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: KIA EV6

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
Tessi19 skrev:
Larsha skrev:
Efter en vecka med min EV6 så tycker jag följande:
Kommer från Mercedes É-klass…
Positivt
Stabil, grym väghållning, väldigt stabil och säker på vägen
Elförbrukning, har ju inget att jämföra med men den är klart under 2 kW/h.
Kvalitet, efter mercan vill man ha en schysst bil, denna känns väldigt välbyggd, ni vet, känslan när man stänger dörren, frånvaron av knirrande och knarrande i inredningen.
Känslan, bara älskar elbilskänslan, tyst, direkt respons

Negativt
Röstkommando, suck…, mercan klarade min skånska utan problem, sade bara ”navigera till xx” sedan var det klart. I Kian är röststyrning uteslutet, måste knappa in adressen, suck igen…
Pling, plong ljuden, varför…? Bara varför Kia…?
Menysystemet, ologiskt, tungjobbat, omständigt

Återkommer när jag kört mer.
Tror det är en Korean som har pratat in för röstkommando på Svenska … talar man hyfsat Engelska fungerar det mycket bättre (i Ioniq5).
Eller så får man prova att tala svenska med lite asiatisk brytning! :D
Det kan ju bli lite roligt om inte annat :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Larsha
Inlägg: 3
Blev medlem: 03 nov 2021 22:38

Re: KIA EV6

Inlägg av Larsha »

iAkita skrev:
EV6 stödjer väl inte röstkommandon på svenska överhuvudtaget, av någon obegriplig anledning? Iallafall säger min bil det när jag väljer svenska som språk.
Så är det, jag har testat att använda engelska som språkinställning men det fungerade ändå inte.
Det som hände då var att klockan gick en timme fel eftersom det inte gick att ställa in sommartid.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: KIA EV6

Inlägg av iAkita »

Lånad bild från FB-gruppen. 227 kW vid 73% - sinnesjukt bra! Helt tydligt finns det mer än en laddkurva för EV6. Om man börjar ladda vid 10% får man inte 227 kW vid 73%. Spännande att försöka förstå sig på det, och framförallt toppen att man inte behöver köra nästan tomt för att få bra effekt på laddningen.
EV6 laddning.jpg
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: KIA EV6

Inlägg av martinot »

Verkar vara en helt annan laddkurva på sommarhalvåret (fantastisk) jämfört med på vinterhalvåret (usel).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: KIA EV6

Inlägg av iAkita »

martinot skrev:
Verkar vara en helt annan laddkurva på sommarhalvåret (fantastisk) jämfört med på vinterhalvåret (usel).
Nja, usel vet jag inte om jag håller med om. Den laddar lika snabbt till 80% under vintern som Model Y gör under optimala förhållanden, och mycket snabbare än konkurrenter så som MEB-bilarna m.fl. Men visst, 27-29 minuter under vintern, jämfört med 18 minuter under sommaren, är drygt 50% längre tid. Så ur det perspektivet är det kanske uselt, om det var det du jämförde med.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
MrEarp
Inlägg: 83
Blev medlem: 09 aug 2019 23:08

Re: KIA EV6

Inlägg av MrEarp »

Ni har haft EV6 ett tag, vilken laddhastighet har ni uppnått på 500V DC laddare?

Får 105kW hela vägen.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: KIA EV6

Inlägg av iAkita »

150 kW verkar gränsen gå vid (har sett 153 kW som bäst i displayen).
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
MrEarp
Inlägg: 83
Blev medlem: 09 aug 2019 23:08

Re: KIA EV6

Inlägg av MrEarp »

iAkita skrev:
150 kW verkar gränsen gå vid (har sett 153 kW som bäst i displayen).
Intressant, verkar vara kallt batteri då om jag inte kommer upp i mer än 105kW.
Evick
Inlägg: 30
Blev medlem: 14 okt 2021 20:27

Re: KIA EV6

Inlägg av Evick »

Nu har jag bara laddat hos Ionity förutom 3fas och 1fas.

Hos Ionity så var jag nere på 7% och då sa bilen att det skulle ta 19minuter till 80%, så där får man väl säga att den klarade 10-80 på 18 minuter.

Jag såg att den var uppe och vände på 231kw vid ett laddtillfälle och låg kvar på 230 under relativt lång tid.
Men Ionity kör ju 800V, hade missat att man har 500V trodde det vara 400V som gällde.
MrEarp
Inlägg: 83
Blev medlem: 09 aug 2019 23:08

Re: KIA EV6

Inlägg av MrEarp »

Evick skrev:
Nu har jag bara laddat hos Ionity förutom 3fas och 1fas.

Hos Ionity så var jag nere på 7% och då sa bilen att det skulle ta 19minuter till 80%, så där får man väl säga att den klarade 10-80 på 18 minuter.

Jag såg att den var uppe och vände på 231kw vid ett laddtillfälle och låg kvar på 230 under relativt lång tid.
Men Ionity kör ju 800V, hade missat att man har 500V trodde det vara 400V som gällde.
I princip alla DC-laddare går till 500V, 400V är nominell spänning på många batteri-pack antar att man därför säger ”400V laddare”
EV6 låser spänningen på ca 455V när den laddar på en 500V laddare genom den interna DC-DC omvandlaren.
”800V laddare” går ofta upp till 900V ibland 1000V
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: KIA EV6

Inlägg av iAkita »

Någon mer som märkt att den inte går att bygga en EV6 på Kia's hemsida längre och att prislistorna är bortplockade? Prisjusteringar på gång kanske, eller är det beställningsstopp?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Skriv svar