Hur ser statistiken ut? Tycker jag ser EV6 väldigt ofta jämfört med Ioniq 5. Eller är det bara för att Upplands Bilforum är bättre på att sälja bilar än vad RA Motor är?
Det här hittade jag, vet inte om det är vad du sökte?
Personligen gillar jag EV6 långt mer än Ioniq 5, men gällande försäljningen så tror jag en stor faktor är att Kia är mycket större än Hyundai i Sverige.
Kia var Sveriges tredje mest sålda bilmärke 2021 och har varit tredje störst ett antal år tillbaka. De sålde nästan 30.000 bilar. Hyundai är inte ens topp 10 i Sverige och säljer kanske en fjärdedel så många.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
EV6 fick väl något pris också? (årets bil eller nått).
Sedan vet jag inte om ev6 är bättre än ioniq5. kanske kan förklara.
annars är de helt ok ställa dem mot varandra då de delar plattform.
Jag tycker det går 13 bilpris utdelningar på ett dussin, alla vill dela ut priser och få sin tidning el dyl exponerad. EV6 och Ioniq 5 delar ganska broderligt på dessa priser och eftersom bilarna i grund och botten (ahem) är densamma så är det väl kanske inte så förvånande.
Att välja den ena eller den andra innebär nog att man inte behöver kompromissa på innehållet utan att man istället kan fokusera på hur innehållet presenteras och vad man föredrar där. Smaken är som baken. Skulle tro att majoriteten av de som funderar på en EV6 eller en Ioniq 5 gör sitt val på estetiska grunder. Alla är inte bilnördar som märker huruvida en bil ha en "tajtare styrning", mjukare fjädring etc. Jag är t.ex. glad att bilen svänger om jag vrider på ratten och att mina njurar hålls på plats vid gupp.
EV6 fick väl något pris också? (årets bil eller nått).
Sedan vet jag inte om ev6 är bättre än ioniq5. kanske kan förklara.
annars är de helt ok ställa dem mot varandra då de delar plattform.
Jag tycker det går 13 bilpris utdelningar på ett dussin, alla vill dela ut priser och få sin tidning el dyl exponerad. EV6 och Ioniq 5 delar ganska broderligt på dessa priser och eftersom bilarna i grund och botten (ahem) är densamma så är det väl kanske inte så förvånande.
Att välja den ena eller den andra innebär nog att man inte behöver kompromissa på innehållet utan att man istället kan fokusera på hur innehållet presenteras och vad man föredrar där. Smaken är som baken. Skulle tro att majoriteten av de som funderar på en EV6 eller en Ioniq 5 gör sitt val på estetiska grunder. Alla är inte bilnördar som märker huruvida en bil ha en "tajtare styrning", mjukare fjädring etc. Jag är t.ex. glad att bilen svänger om jag vrider på ratten och att mina njurar hålls på plats vid gupp.
Förhoppningsvis så är styrningen bättre i EV6. Den i Ioniq5 är den absolut sämste både styrning och väghållning som jag kört sedan min Opel Ascona från början av 70-talet.
Gällande design så gillar jag fronten bättre på EV6 (Iq5 ser lite transformer och barnslig ut), men gillar bakpartiet bättre på Iq5 (baken på EV6 är sjukt ful, även om resten av bilen är rätt snygg).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Som märke gillar jag Kia bättre än Hyundai och Kia har också överlägsna garantier, 7 års nybilsgaranti är svårslaget.
Vad gäller själva bilarna föredrar jag däremot Ioniq 5 framför EV6. Ioniq 5 är mer komfort-SUV och EV6 är mer sport-SUV. Innerutrymmena och interiördesignen med den "öppna planlösningen" utan kardantunnel fram är helrätt för mig som också gillade samma lösning i tidiga model S. Båda verkar lida av en hel del pling och plong med oönskade ljudsignaler och inställningar som bilen glömmer mellan varje körning, sjukt störande. Gillar också ytterdesignen klart bättre på Ioniq 5, men det är ju en smaksak.
Synd att båda får så hög förbrukning i +100 km/h. Jag skulle på många (de flesta?) sätt föredra en Ioniq 5 AWD före min Model 3LR, men just långkörningarna skulle bli märkbart besvärligare och det är ett stort minus för mig. Vardagskörningen skulle jag dock hellre göra i en Ioniq 5 eller EV6.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Personligen gillar jag EV6 långt mer än Ioniq 5, men gällande försäljningen så tror jag en stor faktor är att Kia är mycket större än Hyundai i Sverige.
Kia var Sveriges tredje mest sålda bilmärke 2021 och har varit tredje störst ett antal år tillbaka. De sålde nästan 30.000 bilar. Hyundai är inte ens topp 10 i Sverige och säljer kanske en fjärdedel så många.
Det handlar till stor del om tilldelningen också. Sverige är inte prioriterat av Hyundai. Väntetid på IONIQ 5 är över 12 månader här. Helt annat i Norge och Tyskland som får majoriteten av bilarna i Europa.
martinot skrev:
Förhoppningsvis så är styrningen bättre i EV6. Den i Ioniq5 är den absolut sämste både styrning och väghållning som jag kört sedan min Opel Ascona från början av 70-talet.
Jag har kört många bilar och jag vet inte riktigt vad du pratar om. Vad är det som är så dåligt? Tycker min IONIQ 5 RWD känns som klistrad på vägen. Särskilt nu när man har 20" sommardäcken istället för vinterdäcken.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24 IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
EV6 fick väl något pris också? (årets bil eller nått).
Sedan vet jag inte om ev6 är bättre än ioniq5. kanske kan förklara.
annars är de helt ok ställa dem mot varandra då de delar plattform.
Jag tycker det går 13 bilpris utdelningar på ett dussin, alla vill dela ut priser och få sin tidning el dyl exponerad. EV6 och Ioniq 5 delar ganska broderligt på dessa priser och eftersom bilarna i grund och botten (ahem) är densamma så är det väl kanske inte så förvånande.
Att välja den ena eller den andra innebär nog att man inte behöver kompromissa på innehållet utan att man istället kan fokusera på hur innehållet presenteras och vad man föredrar där. Smaken är som baken. Skulle tro att majoriteten av de som funderar på en EV6 eller en Ioniq 5 gör sitt val på estetiska grunder. Alla är inte bilnördar som märker huruvida en bil ha en "tajtare styrning", mjukare fjädring etc. Jag är t.ex. glad att bilen svänger om jag vrider på ratten och att mina njurar hålls på plats vid gupp.
Förhoppningsvis så är styrningen bättre i EV6. Den i Ioniq5 är den absolut sämste både styrning och väghållning som jag kört sedan min Opel Ascona från början av 70-talet.
Gällande design så gillar jag fronten bättre på EV6 (Iq5 ser lite transformer och barnslig ut), men gillar bakpartiet bättre på Iq5 (baken på EV6 är sjukt ful, även om resten av bilen är rätt snygg).
Alltså Martinot, du har inte medhåll från mig i din bedömning av I5 vägegenskaper. Inte alls. Förstår inte vad du talar om.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Alltså Martinot, du har inte medhåll från mig i din bedömning av I5 vägegenskaper. Inte alls. Förstår inte vad du talar om.
Har för mig att han skrev att under hans provkörning så tappade bilen fäste i nån kurva (blött?) eller något. Förmodligen mer relaterat till att det var en RWD (och att man gasar på så att det "släpper" vid halt väglag) än att det var just en i5. När det är halt så rättar i5 RWD till sig på vägen mycket bra (framförallt i Snow Mode). Mycket bättre faktiskt än vad jag är van vid från min i3S (också RWD) jag hade innan. Tror att vi som äger bilen och kört den hela vintern vet mer än vad någon lär sig under EN provkörning...
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24 IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Ny här på forumet.
Kan någon förklara för mig vad skillnaden är på kW på elbilarna? Funderar på en Kia ev6 plus AWD.
Men den har 55kW. Och de flesta andra har 77kW.
Vet att awd 325hk gör 0-100 på 6.1sek och gt på 4.6sek
Är kW med accelerationen att göra?
Ny här på forumet.
Kan någon förklara för mig vad skillnaden är på kW på elbilarna? Funderar på en Kia ev6 plus AWD.
Men den har 55kW. Och de flesta andra har 77kW.
Vet att awd 325hk gör 0-100 på 6.1sek och gt på 4.6sek
Är kW med accelerationen att göra?
Tack på förhand!
kW är effekt. Används parallellt med hästkrafter av nån anledning. Hästkrafter borde verkligen avvecklas som uttryck. Finns dessutom flera olika mått på hästkrafter. Metriska och mekaniska. 1 metrisk hästkraft är 0,986 mekaniska. Det gör att en tysk bil med 306 hästar får 302 hästar i England och USA.
Nej, kW borde användas istället. Kan inte missförstås.
Ny här på forumet.
Kan någon förklara för mig vad skillnaden är på kW på elbilarna? Funderar på en Kia ev6 plus AWD.
Men den har 55kW. Och de flesta andra har 77kW.
Vet att awd 325hk gör 0-100 på 6.1sek och gt på 4.6sek
Är kW med accelerationen att göra?
Tack på förhand!
325hk gör väl 0-100 på 5,1sek och GT på 3,6.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Hmm, har fått ett lockande erbjudande på en EV6 GT (med leverans nästa år). Behöver ju inte alls någon ny bil egentligen - verkar snarare ha drabbats av en klassisk manlig medelålderskris. Med det i beaktande, hur mycket är 1,5s snabbare till 100 km/h värt?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Hmm, har fått ett lockande erbjudande på en EV6 GT (med leverans nästa år). Behöver ju inte alls någon ny bil egentligen - verkar snarare ha drabbats av en klassisk manlig medelålderskris. Med det i beaktande, hur mycket är 1,5s snabbare till 100 km/h värt?
Reducera 0-100 från 5sek till 3,5 känns på alla sätt och vis. Då går bilen från vardagssnabb till ordentligt snabb och i stort sett alla som åker med kommer reagera på det (om man inte är van vid typ Tesla Model S performance. Jag hade ju ioniq5 som förra bil och den gjorde sprinten på 5sek. Nu med i4M50 och nånstans runt 3,5 så är det en sjuhelsikes skillnad vågar nästan inte föreställa mig hur det är i Plaid
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Hmm, har fått ett lockande erbjudande på en EV6 GT (med leverans nästa år). Behöver ju inte alls någon ny bil egentligen - verkar snarare ha drabbats av en klassisk manlig medelålderskris. Med det i beaktande, hur mycket är 1,5s snabbare till 100 km/h värt?
Hmm, har fått ett lockande erbjudande på en EV6 GT (med leverans nästa år). Behöver ju inte alls någon ny bil egentligen - verkar snarare ha drabbats av en klassisk manlig medelålderskris. Med det i beaktande, hur mycket är 1,5s snabbare till 100 km/h värt?
Varför inte? Du verkar ju gilla Kia.
Nja, jag är inte särskilt märkestrogen utan gillar snarare omväxling. Men just nu är i mina ögon den kombination av prestanda, laddning, utrustning, komfort, utrymme, utseende och pris som EV6 erbjuder svårslagen. Jag har letat, men jag hittar helt enkelt inget annat lika roligt i den prisklass som EV6 GT befinner sig i just nu. Det jag har svårast för är att jag tycker interiören är lite rörig i de högre utrustningsnivåerna, samt att mjukvaran känns ganska föråldrad. Förhoppningsvis uppdaterar de den tills jag får min bil nästa år (om jag väljer att beställa en). Sen är jag väl en av få som verkligen älskade touch knapparna på ratten på min ID4. Hade gärna haft det på Kian också.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Hmm, har fått ett lockande erbjudande på en EV6 GT (med leverans nästa år). Behöver ju inte alls någon ny bil egentligen - verkar snarare ha drabbats av en klassisk manlig medelålderskris. Med det i beaktande, hur mycket är 1,5s snabbare till 100 km/h värt?
Varför inte? Du verkar ju gilla Kia.
Nja, jag är inte särskilt märkestrogen utan gillar snarare omväxling. Men just nu är i mina ögon den kombination av prestanda, laddning, utrustning, komfort, utrymme, utseende och pris som EV6 erbjuder svårslagen. Jag har letat, men jag hittar helt enkelt inget annat lika roligt i den prisklass som EV6 GT befinner sig i just nu. Det jag har svårast för är att jag tycker interiören är lite rörig i de högre utrustningsnivåerna, samt att mjukvaran känns ganska föråldrad. Förhoppningsvis uppdaterar de den tills jag får min bil nästa år (om jag väljer att beställa en). Sen är jag väl en av få som verkligen älskade touch knapparna på ratten på min ID4. Hade gärna haft det på Kian också.
För mig var det likvärdigt pris mellan GT och i4 M50, då blev valet enkelt i favör BMW. Nu har M50 blivit betydligt dyrare och jag hade nog inte köpt en till dagens pris (ca 200.000 upp). Då hade GT varit aktuell igen. Men, så är ju det stora abret att det inte går att få ventilerade stolar till GT, det är inte lätt för mig att svälja.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Hmm, har fått ett lockande erbjudande på en EV6 GT (med leverans nästa år). Behöver ju inte alls någon ny bil egentligen - verkar snarare ha drabbats av en klassisk manlig medelålderskris. Med det i beaktande, hur mycket är 1,5s snabbare till 100 km/h värt?
Varför inte? Du verkar ju gilla Kia.
Nja, jag är inte särskilt märkestrogen utan gillar snarare omväxling. Men just nu är i mina ögon den kombination av prestanda, laddning, utrustning, komfort, utrymme, utseende och pris som EV6 erbjuder svårslagen. Jag har letat, men jag hittar helt enkelt inget annat lika roligt i den prisklass som EV6 GT befinner sig i just nu. Det jag har svårast för är att jag tycker interiören är lite rörig i de högre utrustningsnivåerna, samt att mjukvaran känns ganska föråldrad. Förhoppningsvis uppdaterar de den tills jag får min bil nästa år (om jag väljer att beställa en). Sen är jag väl en av få som verkligen älskade touch knapparna på ratten på min ID4. Hade gärna haft det på Kian också.
För mig var det likvärdigt pris mellan GT och i4 M50, då blev valet enkelt i favör BMW. Nu har M50 blivit betydligt dyrare och jag hade nog inte köpt en till dagens pris (ca 200.000 upp). Då hade GT varit aktuell igen. Men, så är ju det stora abret att det inte går att få ventilerade stolar till GT, det är inte lätt för mig att svälja.
Jag har kikat lite på i4 M50. Verkar helt klart vara en nivå upp jämfört med Kia'n, vilket såklart är förväntat. Men som du skriver så blir den ganska mycket dyrare om man ska upp i motsvarande utrustningsnivå. Det i kombination med att jag har barn i baksätet och gillar utrymmet i EV6:an gör att M50 tyvärr faller bort. Och ja, jag kommer sakna ventilerade säten. Otroligt skönt nu när det börjar bli varmt.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)