KIA EV6

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: KIA EV6

Inlägg av taliz »

dd88 skrev:
Vet inte om någon postat tidigare men priserna verkar vara klara, utöver de redan annonserade grundpriserna för privatleasing:

500 extramil: 550kr
Övermil: 12kr

Blå färg standard
Metallic 130kr (inkl Moonscape)
Pearl 150kr

Sollucka 200kr
GT Line 20”: 100kr
Drag: 460kr (15900kr vid köp)
Vinterhjul 19”: 500kr
Försäkring: 375kr

Skrev på papper på en idag med möjlighet att bryta efter provkörning.
Du brukar ju gilla utrustning/gadgets och "premium". Lockar inte Genesis GV60 pga utseende? Eller vad får dig att föredra en Kia helt plötsligt?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: KIA EV6

Inlägg av dd88 »

Tycker inte GV60 ser något vidare ut och man kan glömma leverans i början av nästa år.

Kommer inte vara min bil, frugan betalar och även om hon själv vill ha en IX3 så kan BMW inte ge oss ett pris på privatleasing på en facelift då det är oklart hur det ser ut efter årsskiftet pga ändring av bonus/malus.

Vi har till sista november på oss att bryta kontraktet så ser detta som ett sätt att säkra en bil, då står vi iaf inte utan.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
yamahafj
Inlägg: 25
Blev medlem: 20 sep 2021 13:58

Re: KIA EV6

Inlägg av yamahafj »

Nu verkar de officiella provkörningar ha dragit igång i Spanien...

Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
SwedishAdvocate
Inlägg: 5427
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: KIA EV6

Inlägg av SwedishAdvocate »

HelectriC skrev:
dd88 skrev:
SwedishAdvocate skrev:
dd88 skrev:
Är väl ändå självklart att en bil som säljs i ett fåtal distinkta utrustningsnivåer inte har möjlighet att bli specialbeställd? Det är där premiumsegmentet kommer in. /...
Bilen kostar ~750K SEK. Om inte det kvalar in som premium – vad ska i så fall premium kosta?

Om du kan göra en ändring på en Audi (Exclusive) – varför skulle det absolut vara komplett omöjligt på en KIA?

Men visst... Om man aldrig frågar kommer man ju heller inte få veta...

Och nej... Jag tycker faktist inte att 'endast' fråga random återförsäljare räknas. De har ju tydligen inte ens koll på om bilen kan utrustas med dragkrok eller inte...
Håller med om att prisbilden är skev, men KIA försöker göra en klassresa (precis som Volvo).

Är ett fåtal personbilstillverkare som tillåter detaljändringar, att KIA skulle lyfta ur en bil från produktionsbandet för att ändra en söm på sätena ser jag som omöjligt.
Ja, det lär aldrig gå! Individualisering på den nivån är det väldigt få som har kvar nu för tiden.
Det verkar ju inte jättesvårt...

Det handlar om att byta 8 vita konstläder(?)–bitar mot 8 svarta.

Tror inte sätena sys av robotar. Det tror jag människor gör. Tygstyckena skärs dock säkert ut av robotar. Samtidigt ingår ju Genesis i samma koncern. Gissar att de har ett invidualiseringsprogram... Det handlar alltså om att fixa fram 8 svarta konstläderbitar av motsvarande material som det vita, och sedan sy dit dem istället. Kanske även om att skicka en provbit på det svarta konstlädret från Korea med flygpost till Sverige – eller inte göra det och istället helt enkelt bara peka på en annan bit konstläder i bilen som är av exakt samma material.

Omöjligt? Varför då?

Frågan är väl snarare vad de skulle tänkas vilja ha för besväret och vad scarass (el. ngn annan) skulle vilja vara beredd att betala. Har ingen aning vad en sån här grej skulle kosta. Gissar på 15-20K SEK.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: KIA EV6

Inlägg av dd88 »

Vore nog smidigare att lämna in bilen till en lokal aktör som syr om sätena.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Johan E
Inlägg: 18
Blev medlem: 12 okt 2021 20:01

Re: KIA EV6

Inlägg av Johan E »

Hej hej

Beställde en vit EV6 GT Line 20 tum den 15 september, och har idag fått bekräftat att den är på väg med båt från Korea.
Prel. levereras V.49

Är det någon som vet när Sverige premiären kommer att äga rum?
Har någon fått ett bekräftat leverans datum?

314st Ev6:or finns i Sverige enligt car.info.
Tror att de kom in till Wallhamn i början på förra veckan, så det börjar väl närma sig!
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: KIA EV6

Inlägg av HelectriC »

SwedishAdvocate skrev:
HelectriC skrev:
dd88 skrev:
SwedishAdvocate skrev:
dd88 skrev:
Är väl ändå självklart att en bil som säljs i ett fåtal distinkta utrustningsnivåer inte har möjlighet att bli specialbeställd? Det är där premiumsegmentet kommer in. /...
Bilen kostar ~750K SEK. Om inte det kvalar in som premium – vad ska i så fall premium kosta?

Om du kan göra en ändring på en Audi (Exclusive) – varför skulle det absolut vara komplett omöjligt på en KIA?

Men visst... Om man aldrig frågar kommer man ju heller inte få veta...

Och nej... Jag tycker faktist inte att 'endast' fråga random återförsäljare räknas. De har ju tydligen inte ens koll på om bilen kan utrustas med dragkrok eller inte...
Håller med om att prisbilden är skev, men KIA försöker göra en klassresa (precis som Volvo).

Är ett fåtal personbilstillverkare som tillåter detaljändringar, att KIA skulle lyfta ur en bil från produktionsbandet för att ändra en söm på sätena ser jag som omöjligt.
Ja, det lär aldrig gå! Individualisering på den nivån är det väldigt få som har kvar nu för tiden.
Det verkar ju inte jättesvårt...

Det handlar om att byta 8 vita konstläder(?)–bitar mot 8 svarta.

Tror inte sätena sys av robotar. Det tror jag människor gör. Tygstyckena skärs dock säkert ut av robotar. Samtidigt ingår ju Genesis i samma koncern. Gissar att de har ett invidualiseringsprogram... Det handlar alltså om att fixa fram 8 svarta konstläderbitar av motsvarande material som det vita, och sedan sy dit dem istället. Kanske även om att skicka en provbit på det svarta konstlädret från Korea med flygpost till Sverige – eller inte göra det och istället helt enkelt bara peka på en annan bit konstläder i bilen som är av exakt samma material.

Omöjligt? Varför då?

Frågan är väl snarare vad de skulle tänkas vilja ha för besväret och vad scarass (el. ngn annan) skulle vilja vara beredd att betala. Har ingen aning vad en sån här grej skulle kosta. Gissar på 15-20K SEK.
På det sätt som deras bilfabriker är organiserade så innebär det stora utmaningar och kostnader att göra en sådan ändring, därför gör dom det inte. Samma med Tesla, där en mycket stor del av upprampningen består i att begränsa antalet olika alternativ på bilarna. Så jo, det är i stort sett omöjligt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
scarass
Inlägg: 8
Blev medlem: 09 okt 2021 23:50

Re: KIA EV6

Inlägg av scarass »

Någon som hört något nytt om leveranstider?
Evick
Inlägg: 30
Blev medlem: 14 okt 2021 20:27

Re: KIA EV6

Inlägg av Evick »

Beställde en bil för några veckor sedan. Den ska enligt plan tillverkas vecka 44 vara på båt vecka 46 framme i hamn vecka 52. Leverans vecka 1 men det är förmodligen bara handlaren som får den då.

Hörde från handlaren i stan att de skulle få in demobil/ar den 8 nov. Och att man kunde boka provkörning från den 15 nov. Så förmodligen så är det några av de drygt 300 bilarna som finns på car.info. Det känns som de bilarna är till havs men de är förregistrerade så de finns i systemet innan bilarna anländer hamn. Eller är det någon som har sett dessa 300 bilar i Sverige? Det känns annars ologiskt att de skulle sitta å trycka på dem i flera veckor innan de når handlarna.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: KIA EV6

Inlägg av dd88 »

Nej jag hörde samma sak, från och med mitten av november står dom i hallarna.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Johan E
Inlägg: 18
Blev medlem: 12 okt 2021 20:01

Re: KIA EV6

Inlägg av Johan E »

Kan de hålla på EV6:orna för att göra dem redo för svenska förhållanden?
T.ex skyddsfolie nedre kant på bakdörr och sparklåda, stänkskydd etc.

Frågade Kia Upplands Väsby för någon vecka sedan om det kommer montera stänkskydd
för att undvika blästringsskador.
Fick då svar att frågan var under utredning men att inget beslut var taget.

Norge fick in några förra vecka och samma båt var i Wallhamn några dagar senare.
Men alla 314st som finns registrerade behöver ju inte ha kommit, kanske ingen ännu :)
Evick
Inlägg: 30
Blev medlem: 14 okt 2021 20:27

Re: KIA EV6

Inlägg av Evick »

Hur kan man följa skeppen, finns det motsvarande flightradar för båttrafik?
Har ju sett när de skriver om de olika skeppen som lämnar hamn i USA med ett antal tusen Teslor, men då mer kopplat till hur det ska gå för aktien än att någon väntar på sin bil.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5307
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: KIA EV6

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Evick skrev:
Hur kan man följa skeppen, finns det motsvarande flightradar för båttrafik?
Har ju sett när de skriver om de olika skeppen som lämnar hamn i USA med ett antal tusen Teslor, men då mer kopplat till hur det ska gå för aktien än att någon väntar på sin bil.
Ja visst finns det det.
Alla skepp är utrustade med AIS. (Automatik Identification System)
Det finns massor med appar som visar AIS-positionerna.
Model Y P
Model S P
Model S P
Evick
Inlägg: 30
Blev medlem: 14 okt 2021 20:27

Re: KIA EV6

Inlägg av Evick »

Någon som har fått besked om vilka vinterdäck de kommer erbjuda?
Lite rädd att det blir Kuhmo, oftast inte de bästa däcken i svenska tester, oftast i fel ände av topplistan om de ens är med.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: KIA EV6

Inlägg av dd88 »

Evick skrev:
Någon som har fått besked om vilka vinterdäck de kommer erbjuda?
Lite rädd att det blir Kuhmo, oftast inte de bästa däcken i svenska tester, oftast i fel ände av topplistan om de ens är med.
I offerten står det ”KIA original 19” Hankook Friktion (blank)”
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Hyperspam
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 aug 2021 13:09

Re: KIA EV6

Inlägg av Hyperspam »

scarass skrev:
Någon som hört något nytt om leveranstider?
Vi beställde i September och har nu fått besked om leverans senast vecka 50.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: KIA EV6

Inlägg av iAkita »

I de videos som postas från Korea har GT-line alcantara-beklädda framdörrar men i de bilar som nu provkörs i Spanien verkar det istället vara konstläder. Någon som har koll på hur det kommer se ut i bilarna som kommer levereras i Sverige? Jag blir lite besviken om det inte är alcantara, det ser mycket bättre ut.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
backe
Inlägg: 1713
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: KIA EV6

Inlägg av backe »

iAkita skrev:
I de videos som postas från Korea har GT-line alcantara-beklädda framdörrar men i de bilar som nu provkörs i Spanien verkar det istället vara konstläder. Någon som har koll på hur det kommer se ut i bilarna som kommer levereras i Sverige? Jag blir lite besviken om det inte är alcantara, det ser mycket bättre ut.

Jag såg ett test av EV6 där han som testade sa att de förseriebilar som dom testade nu inte följer de utrustningsnivåer som kommer skarpt sen, det är lite blandat från olika nivåer. Man skulle alltså inte titta på hur den han körde var specad och dra för stora växlar av det.

Sen om det gäller alcantaran vet jag inte? Kolla med bilhandlaren skulle jag säga för säkerhets skull.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: KIA EV6

Inlägg av dd88 »

”Läder” på vanliga och plus, alcantara på GT Line. Enligt min säljare.

Edit: Såg även dessa sätesknappar på bilder på hemsidan, kan inte minnas att jag sett dom i några tester?
ev.JPG
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: KIA EV6

Inlägg av HelectriC »

dd88 skrev:
”Läder” på vanliga och plus, alcantara på GT Line. Enligt min säljare.

Edit: Såg även dessa sätesknappar på bilder på hemsidan, kan inte minnas att jag sett dom i några tester?
ev.JPG
samma knappar som på ioniq5. Styr baksätet och passagerarstolen. Men har EV6 skjutbart baksäte?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: KIA EV6

Inlägg av iAkita »

dd88 skrev:
”Läder” på vanliga och plus, alcantara på GT Line. Enligt min säljare.

Edit: Såg även dessa sätesknappar på bilder på hemsidan, kan inte minnas att jag sett dom i några tester?
Tack, precis vad jag hoppades på. Jag har sett knapparna i något test, verkar vara samma funktionalitet som i Ioniq 5.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: KIA EV6

Inlägg av dd88 »

HelectriC skrev:
dd88 skrev:
”Läder” på vanliga och plus, alcantara på GT Line. Enligt min säljare.

Edit: Såg även dessa sätesknappar på bilder på hemsidan, kan inte minnas att jag sett dom i några tester?
ev.JPG
samma knappar som på ioniq5. Styr baksätet och passagerarstolen. Men har EV6 skjutbart baksäte?
Tiltbart men inte skjutbart.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
yamahafj
Inlägg: 25
Blev medlem: 20 sep 2021 13:58

Re: KIA EV6

Inlägg av yamahafj »

Intressant video med förbrukning och acctest.



Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: KIA EV6

Inlägg av HelectriC »

dd88 skrev:
HelectriC skrev:
dd88 skrev:
”Läder” på vanliga och plus, alcantara på GT Line. Enligt min säljare.

Edit: Såg även dessa sätesknappar på bilder på hemsidan, kan inte minnas att jag sett dom i några tester?
ev.JPG
samma knappar som på ioniq5. Styr baksätet och passagerarstolen. Men har EV6 skjutbart baksäte?
Tiltbart men inte skjutbart.
Men är tiltfunktionen elektrisk då? Eller menar du ryggstödets vinkel?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
wheels
Inlägg: 521
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: KIA EV6

Inlägg av wheels »

I videon säger han att lädret är från plastkor :lol:
Skriv svar