KIA EV6

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: KIA EV6

Inlägg av HelectriC »

OvePaHornet skrev:
Prishöjning på G fr.o.m 1/5! Beställde förövrigt en GT-line igår :D
Jag skrev till lokala Åf för några veckor sen med några frågor ang GT, men har inte fått svar än. Tror jag skiter i den när dom är så sega.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
OvePaHornet
Inlägg: 196
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: KIA EV6

Inlägg av OvePaHornet »

Helt rätt, brukar känna samma sak (vad det än gäller) när det inte kommer ett svar eller dylikt inom rimlig tid! Vad var det du undrade över gällande GTn om jag får fråga? Är vän med en KIA-säljare så kanske kan bistå :)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: KIA EV6

Inlägg av HelectriC »

OvePaHornet skrev:
Helt rätt, brukar känna samma sak (vad det än gäller) när det inte kommer ett svar eller dylikt inom rimlig tid! Vad var det du undrade över gällande GTn om jag får fråga? Är vän med en KIA-säljare så kanske kan bistå :)
Jag frågade om det är ventilerade stolar även i GT (eftersom den har andra stolar än övriga modeller), pris och ca leveranstid
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
OvePaHornet
Inlägg: 196
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: KIA EV6

Inlägg av OvePaHornet »

HelectriC skrev:
OvePaHornet skrev:
Helt rätt, brukar känna samma sak (vad det än gäller) när det inte kommer ett svar eller dylikt inom rimlig tid! Vad var det du undrade över gällande GTn om jag får fråga? Är vän med en KIA-säljare så kanske kan bistå :)
Jag frågade om det är ventilerade stolar även i GT (eftersom den har andra stolar än övriga modeller), pris och ca leveranstid
Inga ventilerade stolar, leveranstid 12-14 månader (kan ändras) och priset kommer höjas med ca. 10.000:- 1/5. Om jag inte missminner mig helt, så håller du till i Norge? Om så är fallet så kan leveranstiderna variera och likaså priset :roll:
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: KIA EV6

Inlägg av HelectriC »

OvePaHornet skrev:
HelectriC skrev:
OvePaHornet skrev:
Helt rätt, brukar känna samma sak (vad det än gäller) när det inte kommer ett svar eller dylikt inom rimlig tid! Vad var det du undrade över gällande GTn om jag får fråga? Är vän med en KIA-säljare så kanske kan bistå :)
Jag frågade om det är ventilerade stolar även i GT (eftersom den har andra stolar än övriga modeller), pris och ca leveranstid
Inga ventilerade stolar, leveranstid 12-14 månader (kan ändras) och priset kommer höjas med ca. 10.000:- 1/5. Om jag inte missminner mig helt, så håller du till i Norge? Om så är fallet så kan leveranstiderna variera och likaså priset :roll:
Det jag trodde med de ventilerade stolarna, då lägger jag ner att försöka få mer info från ÅF. Bilen tyvärr ointressant för mig. Tack för svar!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: KIA EV6

Inlägg av anna__ »

HelectriC skrev:
OvePaHornet skrev:
HelectriC skrev:
OvePaHornet skrev:
Helt rätt, brukar känna samma sak (vad det än gäller) när det inte kommer ett svar eller dylikt inom rimlig tid! Vad var det du undrade över gällande GTn om jag får fråga? Är vän med en KIA-säljare så kanske kan bistå :)
Jag frågade om det är ventilerade stolar även i GT (eftersom den har andra stolar än övriga modeller), pris och ca leveranstid
Inga ventilerade stolar, leveranstid 12-14 månader (kan ändras) och priset kommer höjas med ca. 10.000:- 1/5. Om jag inte missminner mig helt, så håller du till i Norge? Om så är fallet så kan leveranstiderna variera och likaså priset :roll:
Det jag trodde med de ventilerade stolarna, då lägger jag ner att försöka få mer info från ÅF. Bilen tyvärr ointressant för mig. Tack för svar!
Det tycker jag du gör rätt i, inte ens snygg i GT utförandet.. Fula fälgar och lime gröna bromsok..pfff
OvePaHornet
Inlägg: 196
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: KIA EV6

Inlägg av OvePaHornet »

Är det någon som har lust att dela med sig av hur ljudnivån är inuti kupén vintertid? Jag tänker mest på om någon kört på grusad väg? Noterade idag att innerskärmen fram är hårdplast (bak är filt), vilket fick mig lite skeptisk :?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: KIA EV6

Inlägg av MWall »

Hur ser statistiken ut? Tycker jag ser EV6 väldigt ofta jämfört med Ioniq 5. Eller är det bara för att Upplands Bilforum är bättre på att sälja bilar än vad RA Motor är?
linoleum
Inlägg: 4
Blev medlem: 03 mar 2022 11:13

Re: KIA EV6

Inlägg av linoleum »

Beställde AWD GT-Line i februari (förbeställd november 2021 av återförsäljaren), befarade med allt man läst om leveransförseningar att jag skulle få bilen till vintern 2022 eller något sådant.
Men verkar ha haft tur, fått besked nu att bilen är planerad att vara i Sverige v 26/27.

Blev ett byte till svart färg istället för ursprunglig beställd vit, då svart i detta fallet hade bättre leveranstid.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: KIA EV6

Inlägg av DanneLKPG »

MWall skrev:
Hur ser statistiken ut? Tycker jag ser EV6 väldigt ofta jämfört med Ioniq 5. Eller är det bara för att Upplands Bilforum är bättre på att sälja bilar än vad RA Motor är?
Låååång väntetid på IONIQ 5 och säkerligen på EV6 också. Nästan 1,5 år beräknad väntetid på min i5 AWD...
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Chilla
elbilist
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 aug 2021 13:19

Re: KIA EV6

Inlägg av Chilla »

MWall skrev:
Hur ser statistiken ut? Tycker jag ser EV6 väldigt ofta jämfört med Ioniq 5. Eller är det bara för att Upplands Bilforum är bättre på att sälja bilar än vad RA Motor är?
Det här hittade jag, vet inte om det är vad du sökte?

https://www.car.info/sv-se/kia/ev6/ev6-2022-25600096

https://www.car.info/sv-se/hyundai/ioni ... 2-25138876

Totalt antal registrerade EV6: 2226st

Totalt antal registrerade Ioniq 5: 1169st

Jag tycker definitivt att jag ser fler EV6 än Ioniq 5 och statistiken bekräftar min empiriska slutsats.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: KIA EV6

Inlägg av Mickep »

EV6 fick väl något pris också? (årets bil eller nått).
Sedan vet jag inte om ev6 är bättre än ioniq5. kanske kan förklara.

annars är de helt ok ställa dem mot varandra då de delar plattform.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: KIA EV6

Inlägg av MWall »

Mickep skrev:
EV6 fick väl något pris också? (årets bil eller nått).
Sedan vet jag inte om ev6 är bättre än ioniq5. kanske kan förklara.

annars är de helt ok ställa dem mot varandra då de delar plattform.

Enligt uppgift är den roligare att köra och så är den, enligt mig, snyggare. Ioniq 5 är en sån där design som åldras väldigt fort. 80-tals retro.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: KIA EV6

Inlägg av Legato »

Personligen gillar jag EV6 långt mer än Ioniq 5, men gällande försäljningen så tror jag en stor faktor är att Kia är mycket större än Hyundai i Sverige.

Kia var Sveriges tredje mest sålda bilmärke 2021 och har varit tredje störst ett antal år tillbaka. De sålde nästan 30.000 bilar. Hyundai är inte ens topp 10 i Sverige och säljer kanske en fjärdedel så många.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Chilla
elbilist
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 aug 2021 13:19

Re: KIA EV6

Inlägg av Chilla »

Mickep skrev:
EV6 fick väl något pris också? (årets bil eller nått).
Sedan vet jag inte om ev6 är bättre än ioniq5. kanske kan förklara.

annars är de helt ok ställa dem mot varandra då de delar plattform.
Jag tycker det går 13 bilpris utdelningar på ett dussin, alla vill dela ut priser och få sin tidning el dyl exponerad. EV6 och Ioniq 5 delar ganska broderligt på dessa priser och eftersom bilarna i grund och botten (ahem) är densamma så är det väl kanske inte så förvånande.

Att välja den ena eller den andra innebär nog att man inte behöver kompromissa på innehållet utan att man istället kan fokusera på hur innehållet presenteras och vad man föredrar där. Smaken är som baken. Skulle tro att majoriteten av de som funderar på en EV6 eller en Ioniq 5 gör sitt val på estetiska grunder. Alla är inte bilnördar som märker huruvida en bil ha en "tajtare styrning", mjukare fjädring etc. Jag är t.ex. glad att bilen svänger om jag vrider på ratten och att mina njurar hålls på plats vid gupp.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: KIA EV6

Inlägg av martinot »

Chilla skrev:
Mickep skrev:
EV6 fick väl något pris också? (årets bil eller nått).
Sedan vet jag inte om ev6 är bättre än ioniq5. kanske kan förklara.

annars är de helt ok ställa dem mot varandra då de delar plattform.
Jag tycker det går 13 bilpris utdelningar på ett dussin, alla vill dela ut priser och få sin tidning el dyl exponerad. EV6 och Ioniq 5 delar ganska broderligt på dessa priser och eftersom bilarna i grund och botten (ahem) är densamma så är det väl kanske inte så förvånande.

Att välja den ena eller den andra innebär nog att man inte behöver kompromissa på innehållet utan att man istället kan fokusera på hur innehållet presenteras och vad man föredrar där. Smaken är som baken. Skulle tro att majoriteten av de som funderar på en EV6 eller en Ioniq 5 gör sitt val på estetiska grunder. Alla är inte bilnördar som märker huruvida en bil ha en "tajtare styrning", mjukare fjädring etc. Jag är t.ex. glad att bilen svänger om jag vrider på ratten och att mina njurar hålls på plats vid gupp.
Förhoppningsvis så är styrningen bättre i EV6. Den i Ioniq5 är den absolut sämste både styrning och väghållning som jag kört sedan min Opel Ascona från början av 70-talet.

Gällande design så gillar jag fronten bättre på EV6 (Iq5 ser lite transformer och barnslig ut), men gillar bakpartiet bättre på Iq5 (baken på EV6 är sjukt ful, även om resten av bilen är rätt snygg).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: KIA EV6

Inlägg av juristen »

Som märke gillar jag Kia bättre än Hyundai och Kia har också överlägsna garantier, 7 års nybilsgaranti är svårslaget.

Vad gäller själva bilarna föredrar jag däremot Ioniq 5 framför EV6. Ioniq 5 är mer komfort-SUV och EV6 är mer sport-SUV. Innerutrymmena och interiördesignen med den "öppna planlösningen" utan kardantunnel fram är helrätt för mig som också gillade samma lösning i tidiga model S. Båda verkar lida av en hel del pling och plong med oönskade ljudsignaler och inställningar som bilen glömmer mellan varje körning, sjukt störande. Gillar också ytterdesignen klart bättre på Ioniq 5, men det är ju en smaksak.

Synd att båda får så hög förbrukning i +100 km/h. Jag skulle på många (de flesta?) sätt föredra en Ioniq 5 AWD före min Model 3LR, men just långkörningarna skulle bli märkbart besvärligare och det är ett stort minus för mig. Vardagskörningen skulle jag dock hellre göra i en Ioniq 5 eller EV6.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: KIA EV6

Inlägg av DanneLKPG »

Legato skrev:
Personligen gillar jag EV6 långt mer än Ioniq 5, men gällande försäljningen så tror jag en stor faktor är att Kia är mycket större än Hyundai i Sverige.

Kia var Sveriges tredje mest sålda bilmärke 2021 och har varit tredje störst ett antal år tillbaka. De sålde nästan 30.000 bilar. Hyundai är inte ens topp 10 i Sverige och säljer kanske en fjärdedel så många.
Det handlar till stor del om tilldelningen också. Sverige är inte prioriterat av Hyundai. Väntetid på IONIQ 5 är över 12 månader här. Helt annat i Norge och Tyskland som får majoriteten av bilarna i Europa.
martinot skrev:
Förhoppningsvis så är styrningen bättre i EV6. Den i Ioniq5 är den absolut sämste både styrning och väghållning som jag kört sedan min Opel Ascona från början av 70-talet.
Jag har kört många bilar och jag vet inte riktigt vad du pratar om. Vad är det som är så dåligt? Tycker min IONIQ 5 RWD känns som klistrad på vägen. Särskilt nu när man har 20" sommardäcken istället för vinterdäcken.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
PapaD
elbilist
Inlägg: 713
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: KIA EV6

Inlägg av PapaD »

martinot skrev:
Chilla skrev:
Mickep skrev:
EV6 fick väl något pris också? (årets bil eller nått).
Sedan vet jag inte om ev6 är bättre än ioniq5. kanske kan förklara.

annars är de helt ok ställa dem mot varandra då de delar plattform.
Jag tycker det går 13 bilpris utdelningar på ett dussin, alla vill dela ut priser och få sin tidning el dyl exponerad. EV6 och Ioniq 5 delar ganska broderligt på dessa priser och eftersom bilarna i grund och botten (ahem) är densamma så är det väl kanske inte så förvånande.

Att välja den ena eller den andra innebär nog att man inte behöver kompromissa på innehållet utan att man istället kan fokusera på hur innehållet presenteras och vad man föredrar där. Smaken är som baken. Skulle tro att majoriteten av de som funderar på en EV6 eller en Ioniq 5 gör sitt val på estetiska grunder. Alla är inte bilnördar som märker huruvida en bil ha en "tajtare styrning", mjukare fjädring etc. Jag är t.ex. glad att bilen svänger om jag vrider på ratten och att mina njurar hålls på plats vid gupp.
Förhoppningsvis så är styrningen bättre i EV6. Den i Ioniq5 är den absolut sämste både styrning och väghållning som jag kört sedan min Opel Ascona från början av 70-talet.

Gällande design så gillar jag fronten bättre på EV6 (Iq5 ser lite transformer och barnslig ut), men gillar bakpartiet bättre på Iq5 (baken på EV6 är sjukt ful, även om resten av bilen är rätt snygg).
Alltså Martinot, du har inte medhåll från mig i din bedömning av I5 vägegenskaper. Inte alls. Förstår inte vad du talar om.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: KIA EV6

Inlägg av DanneLKPG »

PapaD skrev:
Alltså Martinot, du har inte medhåll från mig i din bedömning av I5 vägegenskaper. Inte alls. Förstår inte vad du talar om.
Har för mig att han skrev att under hans provkörning så tappade bilen fäste i nån kurva (blött?) eller något. Förmodligen mer relaterat till att det var en RWD (och att man gasar på så att det "släpper" vid halt väglag) än att det var just en i5. När det är halt så rättar i5 RWD till sig på vägen mycket bra (framförallt i Snow Mode). Mycket bättre faktiskt än vad jag är van vid från min i3S (också RWD) jag hade innan. Tror att vi som äger bilen och kört den hela vintern vet mer än vad någon lär sig under EN provkörning...
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
OvePaHornet
Inlägg: 196
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: KIA EV6

Inlägg av OvePaHornet »

Hur mycket rabatt har ni som köpt bilen fått? :geek:
linoleum
Inlägg: 4
Blev medlem: 03 mar 2022 11:13

Re: KIA EV6

Inlägg av linoleum »

OvePaHornet skrev:
Hur mycket rabatt har ni som köpt bilen fått? :geek:
7%, och gummimattor+bagagematta utan extra kostnad.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

KIA EV6

Inlägg av taliz »

Håller med martinot om köregenskaperna för i5. Sjukt svampig och gungig. EV6 mkt bättre. Även min ID4 är mkt tightare än i5.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Addejohnson
Inlägg: 1
Blev medlem: 14 maj 2022 09:24

Re: KIA EV6

Inlägg av Addejohnson »

Hej,

Ny här på forumet.
Kan någon förklara för mig vad skillnaden är på kW på elbilarna? Funderar på en Kia ev6 plus AWD.
Men den har 55kW. Och de flesta andra har 77kW.
Vet att awd 325hk gör 0-100 på 6.1sek och gt på 4.6sek
Är kW med accelerationen att göra?

Tack på förhand!
64C832BA-6E1C-4871-A135-8BC64F5D6B22.jpeg
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: KIA EV6

Inlägg av MWall »

Addejohnson skrev:
Hej,

Ny här på forumet.
Kan någon förklara för mig vad skillnaden är på kW på elbilarna? Funderar på en Kia ev6 plus AWD.
Men den har 55kW. Och de flesta andra har 77kW.
Vet att awd 325hk gör 0-100 på 6.1sek och gt på 4.6sek
Är kW med accelerationen att göra?

Tack på förhand!
kW är effekt. Används parallellt med hästkrafter av nån anledning. Hästkrafter borde verkligen avvecklas som uttryck. Finns dessutom flera olika mått på hästkrafter. Metriska och mekaniska. 1 metrisk hästkraft är 0,986 mekaniska. Det gör att en tysk bil med 306 hästar får 302 hästar i England och USA.

Nej, kW borde användas istället. Kan inte missförstås.

55 kW är ett tryckfel.
Skriv svar