Jag kollade igenom lite gamla videos men hittade inte just den - har för mig var intervju med koeansk ingenjör. Jag hittade motsvarande för USA iaf. Kolla fr minut 3 på denna
Tack Aida, jag uppskattar att du letade. Det hela är intressant tycker jag! Undrar hur Tesla lyckades? Om dom nu ens gjort det, jag vet inte hur EPA resonerar.
För mig är detta en big deal. Det är klart det inte tar någon tid alls att sätta i iPedal - om man kommer ihåg det. Så är det ju med många inställningar, backspeglar också. Körfunktionen i bilen måste vara konsekvent, det är lite därför Audi implementerade simulering av regen med mekaniska bromsar. Och nu även Tesla, om man får tro deras patch notes iaf. Man får dra en gräns någonstans.
Hur som, himla trevlig bil att köra. Är väldigt imponerad!
Tack så glad jag blir för lite cudos för mina letanden.
Jag har faktiskt tänkt om när det gäller iPedal. Enl samma video med ingenjören så sa han att iPedal inte var så bra av två fler anledningar: dels så är regen så låg i låg hastighet (typ tomgångskörning) att man förlorar ingen energi på att använda mekaniska bromsarna de sista metrarna. Tvärtom så förhindrar man de bromsarna från att rosta ihop vilket tydligen är vanligt på elbilar annars. Den andra anledningen var att folk lär sig fel omedvetet i paniksituation och tappar känslan för hur man stannar bilen. Har visat sig i flera fall att folk i panik har tryckt på gasen ist för bromsen eftersom hjärnan gör en felkoppling att man bromsar med gaspedalen. Vet ej hur pass vanligt el allvarligt men i ett makroperspektiv kanske spelar roll… Hur som helst så stör jag mig inte på Hyundai/Kias creepläge som standard.
…Tvärtom så förhindrar man de bromsarna från att rosta ihop…
Detta är anledningen till varför uteslutande körning med ”iPedal” blir så himla fel, bromsarna används för lite - vilket leder till att dom ”rostar ihop”. Mitt tips (jobbar på Kia och har jobbat med flertalet andra märken tidigare), ANVÄND era bromsar om vartannat. Ni kommer tacka er själva
Jag har faktiskt tänkt om när det gäller iPedal. Enl samma video med ingenjören så sa han att iPedal inte var så bra av två fler anledningar: dels så är regen så låg i låg hastighet (typ tomgångskörning) att man förlorar ingen energi på att använda mekaniska bromsarna de sista metrarna. Tvärtom så förhindrar man de bromsarna från att rosta ihop vilket tydligen är vanligt på elbilar annars. Den andra anledningen var att folk lär sig fel omedvetet i paniksituation och tappar känslan för hur man stannar bilen. Har visat sig i flera fall att folk i panik har tryckt på gasen ist för bromsen eftersom hjärnan gör en felkoppling att man bromsar med gaspedalen. Vet ej hur pass vanligt el allvarligt men i ett makroperspektiv kanske spelar roll… Hur som helst så stör jag mig inte på Hyundai/Kias creepläge som standard.
Fast är man orolig för bromsarna ska man inte använda regen alls - det är inte ett problem specifikt för iPedal. Vill man också minska slitaget på batteri, däck, hjulupphängning (m.fl) kan man med fördel begränsa effektuttaget på bilarna. Men det är det nog få som är sugna på.
Jag har faktiskt tänkt om när det gäller iPedal. Enl samma video med ingenjören så sa han att iPedal inte var så bra av två fler anledningar: dels så är regen så låg i låg hastighet (typ tomgångskörning) att man förlorar ingen energi på att använda mekaniska bromsarna de sista metrarna. Tvärtom så förhindrar man de bromsarna från att rosta ihop vilket tydligen är vanligt på elbilar annars. Den andra anledningen var att folk lär sig fel omedvetet i paniksituation och tappar känslan för hur man stannar bilen. Har visat sig i flera fall att folk i panik har tryckt på gasen ist för bromsen eftersom hjärnan gör en felkoppling att man bromsar med gaspedalen. Vet ej hur pass vanligt el allvarligt men i ett makroperspektiv kanske spelar roll… Hur som helst så stör jag mig inte på Hyundai/Kias creepläge som standard.
Fast är man orolig för bromsarna ska man inte använda regen alls - det är inte ett problem specifikt för iPedal. Vill man också minska slitaget på batteri, däck, hjulupphängning (m.fl) kan man med fördel begränsa effektuttaget på bilarna. Men det är det nog få som är sugna på.
Fast det är ju svårt att inte använda regen alls. Det är break by wire i EV6, så även om man kör med noll regen och bromsar normalt så används bromsarna inte mer än om man kör med hög regen och saktar in i samma grad. Tesla är väl i princip ensamma om att bromspedalen inte till att börja med saktar in bilen genom ökad regenerering. Men har inte Tesla också börjat med det nu?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Jag har faktiskt tänkt om när det gäller iPedal. Enl samma video med ingenjören så sa han att iPedal inte var så bra av två fler anledningar: dels så är regen så låg i låg hastighet (typ tomgångskörning) att man förlorar ingen energi på att använda mekaniska bromsarna de sista metrarna. Tvärtom så förhindrar man de bromsarna från att rosta ihop vilket tydligen är vanligt på elbilar annars. Den andra anledningen var att folk lär sig fel omedvetet i paniksituation och tappar känslan för hur man stannar bilen. Har visat sig i flera fall att folk i panik har tryckt på gasen ist för bromsen eftersom hjärnan gör en felkoppling att man bromsar med gaspedalen. Vet ej hur pass vanligt el allvarligt men i ett makroperspektiv kanske spelar roll… Hur som helst så stör jag mig inte på Hyundai/Kias creepläge som standard.
Fast är man orolig för bromsarna ska man inte använda regen alls - det är inte ett problem specifikt för iPedal. Vill man också minska slitaget på batteri, däck, hjulupphängning (m.fl) kan man med fördel begränsa effektuttaget på bilarna. Men det är det nog få som är sugna på.
Skulle gärna minska effektuttaget, och gärn ta säg 20% längre räckvidd. 250 hk räcker långt i vardagen.
Jag har faktiskt tänkt om när det gäller iPedal. Enl samma video med ingenjören så sa han att iPedal inte var så bra av två fler anledningar: dels så är regen så låg i låg hastighet (typ tomgångskörning) att man förlorar ingen energi på att använda mekaniska bromsarna de sista metrarna. Tvärtom så förhindrar man de bromsarna från att rosta ihop vilket tydligen är vanligt på elbilar annars. Den andra anledningen var att folk lär sig fel omedvetet i paniksituation och tappar känslan för hur man stannar bilen. Har visat sig i flera fall att folk i panik har tryckt på gasen ist för bromsen eftersom hjärnan gör en felkoppling att man bromsar med gaspedalen. Vet ej hur pass vanligt el allvarligt men i ett makroperspektiv kanske spelar roll… Hur som helst så stör jag mig inte på Hyundai/Kias creepläge som standard.
Fast är man orolig för bromsarna ska man inte använda regen alls - det är inte ett problem specifikt för iPedal. Vill man också minska slitaget på batteri, däck, hjulupphängning (m.fl) kan man med fördel begränsa effektuttaget på bilarna. Men det är det nog få som är sugna på.
Skulle gärna minska effektuttaget, och gärn ta säg 20% längre räckvidd. 250 hk räcker långt i vardagen.
Bara kör i Eco så får du lägre effekt och längre räckvidd. Problem löst!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag har faktiskt tänkt om när det gäller iPedal. Enl samma video med ingenjören så sa han att iPedal inte var så bra av två fler anledningar: dels så är regen så låg i låg hastighet (typ tomgångskörning) att man förlorar ingen energi på att använda mekaniska bromsarna de sista metrarna. Tvärtom så förhindrar man de bromsarna från att rosta ihop vilket tydligen är vanligt på elbilar annars. Den andra anledningen var att folk lär sig fel omedvetet i paniksituation och tappar känslan för hur man stannar bilen. Har visat sig i flera fall att folk i panik har tryckt på gasen ist för bromsen eftersom hjärnan gör en felkoppling att man bromsar med gaspedalen. Vet ej hur pass vanligt el allvarligt men i ett makroperspektiv kanske spelar roll… Hur som helst så stör jag mig inte på Hyundai/Kias creepläge som standard.
Fast är man orolig för bromsarna ska man inte använda regen alls - det är inte ett problem specifikt för iPedal. Vill man också minska slitaget på batteri, däck, hjulupphängning (m.fl) kan man med fördel begränsa effektuttaget på bilarna. Men det är det nog få som är sugna på.
Skulle gärna minska effektuttaget, och gärn ta säg 20% längre räckvidd. 250 hk räcker långt i vardagen.
Bara kör i Eco så får du lägre effekt och längre räckvidd. Problem löst!
Väldigt Martell skillnad, särskilt om man ändå inte nyttjar effekten
Jag har faktiskt tänkt om när det gäller iPedal. Enl samma video med ingenjören så sa han att iPedal inte var så bra av två fler anledningar: dels så är regen så låg i låg hastighet (typ tomgångskörning) att man förlorar ingen energi på att använda mekaniska bromsarna de sista metrarna. Tvärtom så förhindrar man de bromsarna från att rosta ihop vilket tydligen är vanligt på elbilar annars. Den andra anledningen var att folk lär sig fel omedvetet i paniksituation och tappar känslan för hur man stannar bilen. Har visat sig i flera fall att folk i panik har tryckt på gasen ist för bromsen eftersom hjärnan gör en felkoppling att man bromsar med gaspedalen. Vet ej hur pass vanligt el allvarligt men i ett makroperspektiv kanske spelar roll… Hur som helst så stör jag mig inte på Hyundai/Kias creepläge som standard.
Fast är man orolig för bromsarna ska man inte använda regen alls - det är inte ett problem specifikt för iPedal. Vill man också minska slitaget på batteri, däck, hjulupphängning (m.fl) kan man med fördel begränsa effektuttaget på bilarna. Men det är det nog få som är sugna på.
Skulle gärna minska effektuttaget, och gärn ta säg 20% längre räckvidd. 250 hk räcker långt i vardagen.
Med elmotorer slipper man i princip välja mellan effekt och snålhet. Dvs det finns inte så mycket att vinna på att ha svagare motorer.
Jag har faktiskt tänkt om när det gäller iPedal. Enl samma video med ingenjören så sa han att iPedal inte var så bra av två fler anledningar: dels så är regen så låg i låg hastighet (typ tomgångskörning) att man förlorar ingen energi på att använda mekaniska bromsarna de sista metrarna. Tvärtom så förhindrar man de bromsarna från att rosta ihop vilket tydligen är vanligt på elbilar annars. Den andra anledningen var att folk lär sig fel omedvetet i paniksituation och tappar känslan för hur man stannar bilen. Har visat sig i flera fall att folk i panik har tryckt på gasen ist för bromsen eftersom hjärnan gör en felkoppling att man bromsar med gaspedalen. Vet ej hur pass vanligt el allvarligt men i ett makroperspektiv kanske spelar roll… Hur som helst så stör jag mig inte på Hyundai/Kias creepläge som standard.
Fast är man orolig för bromsarna ska man inte använda regen alls - det är inte ett problem specifikt för iPedal. Vill man också minska slitaget på batteri, däck, hjulupphängning (m.fl) kan man med fördel begränsa effektuttaget på bilarna. Men det är det nog få som är sugna på.
Skulle gärna minska effektuttaget, och gärn ta säg 20% längre räckvidd. 250 hk räcker långt i vardagen.
Med elmotorer slipper man i princip välja mellan effekt och snålhet. Dvs det finns inte så mycket att vinna på att ha svagare motorer.
Nä men andra batterier, det är där skillnaden ligger. Du måste ha ”snabbare” batterier för att klara effektuttaget. Långsammare ger längre räckvidd.
Jag har faktiskt tänkt om när det gäller iPedal. Enl samma video med ingenjören så sa han att iPedal inte var så bra av två fler anledningar: dels så är regen så låg i låg hastighet (typ tomgångskörning) att man förlorar ingen energi på att använda mekaniska bromsarna de sista metrarna. Tvärtom så förhindrar man de bromsarna från att rosta ihop vilket tydligen är vanligt på elbilar annars. Den andra anledningen var att folk lär sig fel omedvetet i paniksituation och tappar känslan för hur man stannar bilen. Har visat sig i flera fall att folk i panik har tryckt på gasen ist för bromsen eftersom hjärnan gör en felkoppling att man bromsar med gaspedalen. Vet ej hur pass vanligt el allvarligt men i ett makroperspektiv kanske spelar roll… Hur som helst så stör jag mig inte på Hyundai/Kias creepläge som standard.
Fast är man orolig för bromsarna ska man inte använda regen alls - det är inte ett problem specifikt för iPedal. Vill man också minska slitaget på batteri, däck, hjulupphängning (m.fl) kan man med fördel begränsa effektuttaget på bilarna. Men det är det nog få som är sugna på.
Skulle gärna minska effektuttaget, och gärn ta säg 20% längre räckvidd. 250 hk räcker långt i vardagen.
Med elmotorer slipper man i princip välja mellan effekt och snålhet. Dvs det finns inte så mycket att vinna på att ha svagare motorer.
Nä men andra batterier, det är där skillnaden ligger. Du måste ha ”snabbare” batterier för att klara effektuttaget. Långsammare ger längre räckvidd.
Nä det stämmer inte. Långsammare är billigare men kräver mer utrymme.
De som kan leverera hög effekt är också de med högst energitäthet, dvs de ger mest räckvidd(och är dyrast).
Exempel är Teslas 82kwh pack från Panasonic, det är NCA och ger bäst prestanda och energitäthet.
Med LGs NCMA får de "bara" ca 80kwh och lite sämre prestanda.
Med CATL LFP(SR+) klämmer de in ca 60kwh, och det ger också sämst prestanda.
Nä det stämmer inte. Långsammare är billigare men kräver mer utrymme.
De som kan leverera hög effekt är också de med högst energitäthet, dvs de ger mest räckvidd(och är dyrast).
Exempel är Teslas 82kwh pack från Panasonic, det är NCA och ger bäst prestanda och energitäthet.
Med LGs NCMA får de "bara" ca 80kwh och lite sämre prestanda.
Med CATL LFP(SR+) klämmer de in ca 60kwh, och det ger också sämst prestanda.
Jag sa inte långsammare och billigare utan troligare dyrare Och dom jag vill ha finns nog inte än för att efterfrågan är för låg men om man får tro en känd tillverkare av superbilar i Ängelholm som gillar snabbare batterier så funkar det så.
Jag har faktiskt tänkt om när det gäller iPedal. Enl samma video med ingenjören så sa han att iPedal inte var så bra av två fler anledningar: dels så är regen så låg i låg hastighet (typ tomgångskörning) att man förlorar ingen energi på att använda mekaniska bromsarna de sista metrarna. Tvärtom så förhindrar man de bromsarna från att rosta ihop vilket tydligen är vanligt på elbilar annars. Den andra anledningen var att folk lär sig fel omedvetet i paniksituation och tappar känslan för hur man stannar bilen. Har visat sig i flera fall att folk i panik har tryckt på gasen ist för bromsen eftersom hjärnan gör en felkoppling att man bromsar med gaspedalen. Vet ej hur pass vanligt el allvarligt men i ett makroperspektiv kanske spelar roll… Hur som helst så stör jag mig inte på Hyundai/Kias creepläge som standard.
Fast är man orolig för bromsarna ska man inte använda regen alls - det är inte ett problem specifikt för iPedal. Vill man också minska slitaget på batteri, däck, hjulupph
Skulle gärna minska effektuttaget, och gärn ta säg 20% längre räckvidd. 250 hk räcker långt i vardagen.
Med elmotorer slipper man i princip välja mellan effekt och snålhet. Dvs det finns inte så mycket att vinna på att ha svagare motorer.
Nä men andra batterier, det är där skillnaden ligger. Du måste ha ”snabbare” batterier för att klara effektuttaget. Långsammare ger längre räckvidd.
Ok, hur stor skillnad gör det då?
Inte en susning då de inte säljs än då alla tillverkare säljer på prestanda just nu men hoppas att det går över på några år.
Hej, någon som har servat sin EV6 ännu?
Vår har nu börjat påminna om att den ska servas men vi har bara kört strax över 1300 mil. Jag är hyfsat säker på att serviceintervallet är 3000 mil/24månader, så det är ju lite snopet.
Hej, någon som har servat sin EV6 ännu?
Vår har nu börjat påminna om att den ska servas men vi har bara kört strax över 1300 mil. Jag är hyfsat säker på att serviceintervallet är 3000 mil/24månader, så det är ju lite snopet.
Du har helt rätt, första service är vid 3000 mil/24 månader och innefattar kupéfilter och bromsvätska
Hej, någon som har servat sin EV6 ännu?
Vår har nu börjat påminna om att den ska servas men vi har bara kört strax över 1300 mil. Jag är hyfsat säker på att serviceintervallet är 3000 mil/24månader, så det är ju lite snopet.
Hur många månader har du haft den?
Skandal att behöva serva redan vid 1300 mil om det inte gått 24 månader.
Hej, någon som har servat sin EV6 ännu?
Vår har nu börjat påminna om att den ska servas men vi har bara kört strax över 1300 mil. Jag är hyfsat säker på att serviceintervallet är 3000 mil/24månader, så det är ju lite snopet.
Det går att ändra intervallet själv för när den ska påminna. Dom har ställt in fel vid leveransservice helt enkelt.
Hur många månader har du haft den?
Skandal att behöva serva redan vid 1300 mil om det inte gått 24 månader.
MrRun skrev:
Det går att ändra intervallet själv för när den ska påminna. Dom har ställt in fel vid leveransservice helt enkelt.
Vi har haft den sedan december förra året. Ja, det måste vara felinställt då. Den ska in på mjukvaruuppdatering snart så vi får be dom uppdatera detta då. Tack för svar!
Angående trådens rubrik:
Jag beställde en EV6 GT-line i februari 2022, skulle få den i mars 2022, den var på en pråm på ingång.
Min säljare ringde mig strax före leverans och sade att den var försenad till NOVEMBER 2022.
Jag avbeställde givetvis och köpte en gris i säcken istället, en MY då de kunde leverera i mars? tror jag det var.
Jag är JÄTTENÖJD över bytet, MY är en helt annan "sak" än EV6. EV6 är en traditionell bil som är elektrifierad, teslan är "en tesla", dvs den går utanför normala normer.
NU däremot ser jag massor av EV6 GT-line överallt. Hur i HELV**E kan de fått leverans före november????
Som sagt är jag nöjd med teslan och kommer aldrig mer ens fundera på kia (tillfällig sinnesförvirring antar jag), men jag blir bannemig sur på att jag fick en slot i november trots att de levereras för fulla muggar redan nu....
Så.... Grattis till alla som har säljare som kan leverera och inte bara snackar skit.
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20"
Angående trådens rubrik:
Jag beställde en EV6 GT-line i februari 2022, skulle få den i mars 2022, den var på en pråm på ingång.
Min säljare ringde mig strax före leverans och sade att den var försenad till NOVEMBER 2022.
NU däremot ser jag massor av EV6 GT-line överallt. Hur i HELV**E kan de fått leverans före november????
Det är ju inte så lustigt. De som fick bilar i april/maj var de som hade beställt bilar i oktober och november. Så den normala leveranstiden har varit ett halvår.
Sedan är frågan om din säljare försökte boka in dig på en avbokad bil. Förmodligen gick inte det att göra utan avbokade bilar går tillbaka så de tilldelas någon som redan har en beställning inne. Det känns spontant som det mest är säljarens fel om inte Kia hade ändrat reglerna.
Angående trådens rubrik:
Jag beställde en EV6 GT-line i februari 2022, skulle få den i mars 2022, den var på en pråm på ingång.
Min säljare ringde mig strax före leverans och sade att den var försenad till NOVEMBER 2022.
NU däremot ser jag massor av EV6 GT-line överallt. Hur i HELV**E kan de fått leverans före november????
Det är ju inte så lustigt. De som fick bilar i april/maj var de som hade beställt bilar i oktober och november. Så den normala leveranstiden har varit ett halvår.
Sedan är frågan om din säljare försökte boka in dig på en avbokad bil. Förmodligen gick inte det att göra utan avbokade bilar går tillbaka så de tilldelas någon som redan har en beställning inne. Det känns spontant som det mest är säljarens fel om inte Kia hade ändrat reglerna.
Jag var inne och kollade när jag faktiskt bokade bilen, och det var redan i november 2021, inte feb 2022 (kom ihåg fel), det gör ju dock saken ännu värre.
När jag bokade visade säljaren upp sin datorskärm där hon kunde se alla bilar som redan var "på väg" och inte bokade ännu (det var säkert hundratals lediga bilar i listan), och av den variant jag skulle ha fanns det kanske 30 st tillgängliga (rätt färg, GT-line, rätt fälg o d), så hon bokade en av dem åt mig. Så jag vet inte riktigt vad problemet var.
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20"
Jag var inne och kollade när jag faktiskt bokade bilen, och det var redan i november 2021, inte feb 2022 (kom ihåg fel), det gör ju dock saken ännu värre.
När jag bokade visade säljaren upp sin datorskärm där hon kunde se alla bilar som redan var "på väg" och inte bokade ännu (det var säkert hundratals lediga bilar i listan), och av den variant jag skulle ha fanns det kanske 30 st tillgängliga (rätt färg, GT-line, rätt fälg o d), så hon bokade en av dem åt mig. Så jag vet inte riktigt vad problemet var.
Jag beställde min GT-line AWD i slutet av september och den kom först i början av maj.
Det var säkert AWD som fördröjde min bil.
När jag skulle boka min bil så fanns det några få produktionsslotar för GT-line AWD, mindre än 8 totalt innan ett brytdatum.
Var det en GT-line 2WD du skulle ha?
Men det är klart i November trodde man fortfarande att man skulle få ut allt snabbt, eller hoppet fanns. Kanske först i början av året man började inse att detta går åt fel håll.
Jag var inne och kollade när jag faktiskt bokade bilen, och det var redan i november 2021, inte feb 2022 (kom ihåg fel), det gör ju dock saken ännu värre.
När jag bokade visade säljaren upp sin datorskärm där hon kunde se alla bilar som redan var "på väg" och inte bokade ännu (det var säkert hundratals lediga bilar i listan), och av den variant jag skulle ha fanns det kanske 30 st tillgängliga (rätt färg, GT-line, rätt fälg o d), så hon bokade en av dem åt mig. Så jag vet inte riktigt vad problemet var.
Jag beställde min GT-line AWD i slutet av september och den kom först i början av maj.
Det var säkert AWD som fördröjde min bil.
När jag skulle boka min bil så fanns det några få produktionsslotar för GT-line AWD, mindre än 8 totalt innan ett brytdatum.
Var det en GT-line 2WD du skulle ha?
Men det är klart i November trodde man fortfarande att man skulle få ut allt snabbt, eller hoppet fanns. Kanske först i början av året man började inse att detta går åt fel håll.
Det var en AWD med extra allt.
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20"