Känns plastig, hård, lite som McD leksaker typ typ.dd88 skrev:Seg skärm och tråkigt ljud har man ju hört, men vad var det för fel med dörrarna?
KIA EV6
Moderator: Redaktion
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 747
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
- Kontakt:
Re: KIA EV6
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Re: KIA EV6
Då tycker jag det är värre med ratten och sätena än dörrarna.dd88 skrev:Seg skärm och tråkigt ljud har man ju hört, men vad var det för fel med dörrarna?
Re: KIA EV6
Låter som något man kanske förväntar sig av en Kia?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: KIA EV6
Jag testade Model Y igår. Kort sagt har Kian bättre stolar och bullrar mindre(båda på 19")taliz skrev:Nu har jag också provat, hos Kia Lund. En GT-line med svartvit interiör.
Gillade den bättre än väntat faktiskt. Interiören känns mycket bättre än Ioniq5, och ett klart steg upp från ID4(mer knappöverdos dock).
Första som slog en var att det känns mer som en "vanlig" bil, inte så SUVig som ID4. Man sitter mycket lägre.
Men startknapp i en nydesignad elbil!?
Baksätet var förvånansvärt dåligt, känns nästan som golvet är lika högt som sittdynan. Värre än gamla Model S..
Lastutrymmet inte heller det bästa, men det är ju ingen jättebil.
När man kliver på så rör det på sig, men det är inte så man trycks tillbaka i stolen direkt. I svängarna kränger den BETYDLIGT mindre än Ioniq5. Lite som mitt emellan Model 3 och ID4.
Nu var det 19" vinterdäck på den jag provade, så dom vek ju sig när man pressade på. Men föreställer mig att den är helt ok på sommardäck.
Blev inte riktigt klar på om den bullrade mer eller mindre än min ID4 på 20" sommardäck. Ibland tyckte jag mer, ibland mindre...
Provade filhållaren. Inte helt klippstabil som AP på Tesla, den verkade "mikrojustera" titt som tätt. Men trevligt att den bytte fil själv när man blinkade. Riktigt najs med bild på döda vinkeln i instrumentkluster också.
360-kameran är nog bra vid tight parkering(min hjärna blir dock lite smått överbelastad... ska man titta i backspeglarna? Mittenspegeln? Backkameran? 360-vyn? Det är för mkt! )
Heads-up displayen kändes blurrig(har dock aldrig stött på någon som är tillräckligt bra).
Förbrukning och uppskattad räckvidd ungefär som min ID4, nånstans runt 270-280km vid 80%.
Summa summarum mkt trevlig bil. Är dock inte helt överens med utseendet exteriört. Ger mig tyvärr ingen riktigt villha-känsla. Hade den kostat 400k sure. Men 600+? Då lägger jag hellre till en liten slant och väljer en M3P som just trycker en tillbaka i sätet när man stämplar på...
(Det ska ju dock komma en variant med 500+hk, den kan bli kul..)
Allt annat är bättre i Y. Körkänslan, stereon(enormt mkt bättre), interiören, infotainment, utrymmen, filhållaren... även exteriör design IMO.
Känns förövrigt som nästan allt buller i Y kommer från lastutrymmet, så om Tesla kan få till en tillräckligt tättslutande hatthylla så kan den förhoppningsvis bli bra även där.
Dock var det även lite gnek från förarstolen, testbilen hade rullat knappt 1000 mil så den kanske utsatts för en del... den inspirerar ju till betydligt hårdare körning än Kian. Nog därför den var låst till max 140kmh också. Plingade konstant när jag körde.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: KIA EV6
Jag har inte haft möjlighet att jämföra ljudsystemet ännu, men att dörrarna skulle vara bättre i Model 3 (eller Y) har jag väldigt svårt att förstå. Jag tycker tvärt om EV6 dörrar är väldigt solida, väl i klass med de bästa Tyskarna, och inte alls så skramliga som i Model 3/Y. Att Kia inte satsat mer på infotainmentsystemet känns däremot tråkigt. Det är väl i princip samma som suttit i deras bilar sen e-Niro kom. Det kommer snart ny mjukvara dock (Nvidia drive). Förhoppningsvis blir det bättre.Trevlig skrev:Testade en igår, grymt besviken på känslan dörrarna, ljudsystemet och seg skärm. Var lite nyfiken att testa annat, Tesla modell 3 är riktigt mycket bättre.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: KIA EV6
Hej,
Ni som har fått bilen med vinterdäck från Kia, vilka fabrikat har ni fått och vilken modell av däck?
Jag får välja på två däck, men av någon anledning så framgår inte modellnamn.
Ni som har fått bilen med vinterdäck från Kia, vilka fabrikat har ni fått och vilken modell av däck?
Jag får välja på två däck, men av någon anledning så framgår inte modellnamn.
Re: KIA EV6
Nja, det är ju inte orden i sig de har uppfunnit, bara i kombination med en viss ljusteknik på bilar. Om det er varumärkesskyddat eller bara vedertaget i branschen vet jag inte, men det är iaf så jag har uppfattat det.Nect skrev:Jag trodde faktiskt det (att det är en VAG-term). Hittar dock inte att någon annan biltillverkare benämner sina ljus som ”Matrix”? Utan allt som kommer upp gäller VAG-bilar.HelectriC skrev:
matrix är väl inte en audi-term? Det är ju en Bosch-term, på samma sätt som Pixel är en Osram-term.
Är det osram som uppfann pixlarna i en datorskärm? (För det är just det som avses med pixelljus att det är en uppsättning av led-ljus som kan tändas/släckas. Precis som bakgrundsbelysningen i en datorskärm - ju fler ledpunkter ju fler pixlar)
Opel kallar ju det tex också för Matrix från Bosch.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: KIA EV6
Nope tyvärr har du missat nåt. C40 och XC40 2022 är första Volvobilarna med matrix. Alla andra nuvarande bilar (SPA-plattformen V90, XC60 m.fl) har ledstrålkastare men är ej matrix.Nect skrev:Nu vet jag inte om jag missat nått eller om det bara är begreppsförvirring.Aida skrev:Nect skrev:Samma ljus som i nyare Volvos. Måste faktiskt säga att jag tycker Volvos ljus är betydligt bättre än Matrixljusen i min nuvarande E-tron.HelectriC skrev:
Tror det är svårt att förklara Polestars pixelljus för de som inte testat, det är helt sjukt bra. Har aldrig upplevt något bättre och mer precist.
Njae vad jag vet så är C40 den enda Volvo som fått Matrixljus och därmed samma ljusenhet Om Polestar 2. Och den har väl endast några få journalister provkört?
Alla andra Volvomodeller har ledljus visst men inte Matrix utan generationen dessförinnan
med mekanisk adaptiv
Audis Matrixljus består av många ledlampor som kan liknas med pixlar i en datorskärm, där man individuellt kan stänga av enskilda led-lampor för att blända av/släcka ljuset för mötande trafik etc. (Därav kallat pixelljus). Både Volvo (sedan 2018 med tillvalspaket) och Polestar har samma teknik men kallas inte Matrix då det är varumärkesskyddat av VAG?
”Mekaniska ljusen” i Volvo användes på den äldre plattformen, medan nya V60, V90, XC60, XC90 med flera sedan 2018 har de nya (dock ej standard - då det i början var ett tillval för att få LED med adaptiv pixelstyrning.)
Audi har utöver Matrix nu även kommit med nya ljus där led-lamporna har ersatts med en typ av laser.
2018 hade grundversionen i Sverige led-strålkastare med automatiskt på och av för helljus. Om man betalade extra för teknikpaketet så blev strålkastarna adaptiva genom mekanik och avstängning (större ljuselement). Men ej matrixer som kan sätta på och av enskilda ledpunkter efter en matrix.
Föregående generationer Volvobilar såsom V70 och gamla XC60 hade ej ledstrålkastare utan bixenon.
Audi var först med matrix ja har jag för mig. Men även Opel var tidigt ute till sin Astra (som också heter Matrix).
Jag blev själv väldigt besviken över detta på min V90. Jag trodde att ljusen skulle vara lika grymma som på min föregående Opel Astra. Men i själva verket var de som på min Mercedes E-klass 2013 (som var den första bilen med den tekniken men den var ännu mer mekanisk med tydliga omriktningar). Volvos funkar inte på motorväga över 100 km/h då den bara kör på halvljus. Men annars funkar det bra. Men det är inte som matrixljus som jobbar helt annorlunda och helt otroligt!
Re: KIA EV6
Tack för upplysningen!Aida skrev:Nope tyvärr har du missat nåt. C40 och XC40 2022 är första Volvobilarna med matrix. Alla andra nuvarande bilar (SPA-plattformen V90, XC60 m.fl) har ledstrålkastare men är ej matrix.Nect skrev:Nu vet jag inte om jag missat nått eller om det bara är begreppsförvirring.Aida skrev:Nect skrev:Samma ljus som i nyare Volvos. Måste faktiskt säga att jag tycker Volvos ljus är betydligt bättre än Matrixljusen i min nuvarande E-tron.HelectriC skrev:
Tror det är svårt att förklara Polestars pixelljus för de som inte testat, det är helt sjukt bra. Har aldrig upplevt något bättre och mer precist.
Njae vad jag vet så är C40 den enda Volvo som fått Matrixljus och därmed samma ljusenhet Om Polestar 2. Och den har väl endast några få journalister provkört?
Alla andra Volvomodeller har ledljus visst men inte Matrix utan generationen dessförinnan
med mekanisk adaptiv
Audis Matrixljus består av många ledlampor som kan liknas med pixlar i en datorskärm, där man individuellt kan stänga av enskilda led-lampor för att blända av/släcka ljuset för mötande trafik etc. (Därav kallat pixelljus). Både Volvo (sedan 2018 med tillvalspaket) och Polestar har samma teknik men kallas inte Matrix då det är varumärkesskyddat av VAG?
”Mekaniska ljusen” i Volvo användes på den äldre plattformen, medan nya V60, V90, XC60, XC90 med flera sedan 2018 har de nya (dock ej standard - då det i början var ett tillval för att få LED med adaptiv pixelstyrning.)
Audi har utöver Matrix nu även kommit med nya ljus där led-lamporna har ersatts med en typ av laser.
2018 hade grundversionen i Sverige led-strålkastare med automatiskt på och av för helljus. Om man betalade extra för teknikpaketet så blev strålkastarna adaptiva genom mekanik och avstängning (större ljuselement). Men ej matrixer som kan sätta på och av enskilda ledpunkter efter en matrix.
Föregående generationer Volvobilar såsom V70 och gamla XC60 hade ej ledstrålkastare utan bixenon.
Audi var först med matrix ja har jag för mig. Men även Opel var tidigt ute till sin Astra (som också heter Matrix).
Jag blev själv väldigt besviken över detta på min V90. Jag trodde att ljusen skulle vara lika grymma som på min föregående Opel Astra. Men i själva verket var de som på min Mercedes E-klass 2013 (som var den första bilen med den tekniken men den var ännu mer mekanisk med tydliga omriktningar). Volvos funkar inte på motorväga över 100 km/h då den bara kör på halvljus. Men annars funkar det bra. Men det är inte som matrixljus som jobbar helt annorlunda och helt otroligt!
Dock måste jag fortfarande hävda att Volvos adaptiva helljus som var på min XC60 2018 (nya modellen) fungerar bättre än Matrixljusen på min nuvarande E-tron. Men det har nog inte bara att göra med lyset utan hur hela styrningen sker.
Senast redigerad av Nect, redigerad totalt 1 gånger.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: KIA EV6
Intressant jämförelse av förbrukning, räckvidd och laddning mellan Model Y och EV6 på autobahn i mestadels 130 km/h. Model Y's 20% lägre Cd ger ca 15% lägre förbrukning. EV6 räddas dock av mycket snabbare laddning i km/minut räknat.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: KIA EV6
Tesla Björn tyckte att ljudet var 9/10 i ett youtube klipp.iAkita skrev:Trevlig skrev:Testade en igår, grymt besviken på känslan dörrarna, ljudsystemet och seg skärm. Var lite nyfiken att testa annat, Tesla modell 3 är riktigt mycket bättre.
Jag har inte haft möjlighet att jämföra ljudsystemet ännu, men att dörrarna skulle vara bättre i Model 3 (eller Y) har jag väldigt svårt att förstå. Jag tycker tvärt om EV6 dörrar är väldigt solida, väl i klass med de bästa Tyskarna, och inte alls så skramliga som i Model 3/Y. Att Kia inte satsat mer på infotainmentsystemet känns däremot tråkigt. Det är väl i princip samma som suttit i deras bilar sen e-Niro kom. Det kommer snart ny mjukvara dock (Nvidia drive). Förhoppningsvis blir det bättre.
Håller med dig om dörrarna, känns premium.
Tycker att nästan hela bilen känns premium (Har bara ägt Kia och Audi bilar som referens)
Det jag är är mest besviken på den silvriga plasten på mittkonsolen och växel väljaren
Kommer Kia uppdatera redan leverade bilar med Nvidia drive?
Har nu fått regnummet på min beställda EV6:a som lossas under helgen i Wallhamn.
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: KIA EV6
Jag testade en som snabbast idag. Tyckte det var en jättefin bil överlag. Men man skulle svepa höger/vänster på nån list för att byta mellan stereo och klimat. Det funkade inte så bra, men jag kanske gjorde fel.
Trots att jag sagt att jag körde en Tesla idag så började säljaren direkt: ”Ja Kia har ju valt en kombination av knappar och displayer. Det är för att ingen vill åka runt med bara en stor iPad. Det ser coolt ut men det fungerar ju inte i praktiken.”
Ja ja det var väl det vanliga säljsnacket.
Hur som helst, jättefin bil tycker jag, men jag får nog svårt att lämna Tesla i och med Supercharger och dess fördelar.
Trots att jag sagt att jag körde en Tesla idag så började säljaren direkt: ”Ja Kia har ju valt en kombination av knappar och displayer. Det är för att ingen vill åka runt med bara en stor iPad. Det ser coolt ut men det fungerar ju inte i praktiken.”
Ja ja det var väl det vanliga säljsnacket.
Hur som helst, jättefin bil tycker jag, men jag får nog svårt att lämna Tesla i och med Supercharger och dess fördelar.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: KIA EV6
Såg min första EV6 idag irl. En förvånansvärt stor bil. Den dras nog med samma synvilla som Ioniq 5 att den ser liten ut på bild.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: KIA EV6
Nu är min Ev6 GT-line i Sverige.
Dock tar det ca 2 veckor innan den kommer återförsäljaren.
Dock tar det ca 2 veckor innan den kommer återförsäljaren.
Re: KIA EV6
Hur vet man det? Har aldrig köpt ny ny bil innan. Enligt regnummer är den registrerad i Sverige men det kanske man gör innan den har landat?Johan E skrev:Nu är min Ev6 GT-line i Sverige.
Dock tar det ca 2 veckor innan den kommer återförsäljaren.
Re: KIA EV6
Kia förregistrerar bilarna när de börjar närma sig Sverige.Hyperspam skrev:Hur vet man det? Har aldrig köpt ny ny bil innan. Enligt regnummer är den registrerad i Sverige men det kanske man gör innan den har landat?Johan E skrev:Nu är min Ev6 GT-line i Sverige.
Dock tar det ca 2 veckor innan den kommer återförsäljaren.
Min bil är förregistrerad 2021-11-12 (källa Car.info och Biluppgifter.se) och kom in i hamn 2021-11-20.
Återförsäljaren kan se status på vad just din beställda bil är.
Re: KIA EV6
Vår är förregistrerad den 15:e. Kanske finns hopp att få den i år då?Johan E skrev:Kia förregistrerar bilarna när de börjar närma sig Sverige.
Min bil är förregistrerad 2021-11-12 (källa Car.info och Biluppgifter.se) och kom in i hamn 2021-11-20.
Återförsäljaren kan se status på vad just din beställda bil är.
Re: KIA EV6
Kia spöar VW ID4 I test.
https://www.nyteknik.se/premium/elbilsd ... v6-7024999
Elbilsduell: Volkswagen ID4 mot Kia EV6.
En folkelbil mot en utmanare som vill klättra på premiumstegen. Ny Teknik har ställt Volkswagen ID4 mot Kia EV6 i ett uttömmande test. Vilken elbil vinner när röken har lagt sig?
Vinnare: Kia EV6.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: KIA EV6
Knapp seger men ändå en seger.Zalman3 skrev:Kia spöar VW ID4 I test.
https://www.nyteknik.se/premium/elbilsd ... v6-7024999
Elbilsduell: Volkswagen ID4 mot Kia EV6.
En folkelbil mot en utmanare som vill klättra på premiumstegen. Ny Teknik har ställt Volkswagen ID4 mot Kia EV6 i ett uttömmande test. Vilken elbil vinner när röken har lagt sig?
Vinnare: Kia EV6.
Re: KIA EV6
Hur kan du säga att den spöar ID4 när de skriver att det är tight? Eller är det bara ditt vanliga tillägg av att förvränga vad som står?Zalman3 skrev:Kia spöar VW ID4 I test.
https://www.nyteknik.se/premium/elbilsd ... v6-7024999
Elbilsduell: Volkswagen ID4 mot Kia EV6.
En folkelbil mot en utmanare som vill klättra på premiumstegen. Ny Teknik har ställt Volkswagen ID4 mot Kia EV6 i ett uttömmande test. Vilken elbil vinner när röken har lagt sig?
Vinnare: Kia EV6.
Re: KIA EV6
Var och tittade lite snabbt på ev6 idag (ingen provkörning dock), jag tyckte den såg liten ut i bagaget. Är de så eller jag som inbillar mig detta.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: KIA EV6
Nope du inbillar inte digchaffis75 skrev:Var och tittade lite snabbt på ev6 idag (ingen provkörning dock), jag tyckte den såg liten ut i bagaget. Är de så eller jag som inbillar mig detta.
Vi tyckte också den va på näbben till för liten
Re: KIA EV6
Tack.. Då var känslan inte helt fel åtminstone.Dexter86 skrev:Nope du inbillar inte digchaffis75 skrev:Var och tittade lite snabbt på ev6 idag (ingen provkörning dock), jag tyckte den såg liten ut i bagaget. Är de så eller jag som inbillar mig detta.
Vi tyckte också den va på näbben till för liten
Kände direkt att detta inte var en bil för oss baserat både på pris bagage och plottrigheten i kupén. Sen var där absolut andra delar som kändes trevliga.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: KIA EV6
Håller med om bagaget och om din känsla av plottrighet, provsatt inte ens men har kört ioniq 5 som ju är snarlik.
27,8 kWp solceller
Re: KIA EV6
Jag tyckte det här testet var bra, man fick bra känsla för storleken i bagaget mellan Model x, Ev6, Id4 samt Mach-Echaffis75 skrev:Var och tittade lite snabbt på ev6 idag (ingen provkörning dock), jag tyckte den såg liten ut i bagaget. Är de så eller jag som inbillar mig detta.