KIA EV6

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: KIA EV6

Inlägg av martinot »

iAkita skrev:
Screenshot från en Koreansk video. Den laddar verkligen galet snabbt EV6 - 233 kW vid 52% SoC.
Screenshot 2021-09-12 at 18-48-58 (1) 기아 EV6 초급속 충전 미친속도 │후덜덜 최고기록 경신 feat 제로백 [울트x로그] - YouTube.png
Riktigt grymt och sjukt imponerande bra! Klassledande!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: KIA EV6

Inlägg av Dexter86 »

Ska bli spännande att se hur detta påverkar batteriet på sikt
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: KIA EV6

Inlägg av iAkita »

Dexter86 skrev:
Ska bli spännande att se hur detta påverkar batteriet på sikt
Jag tror de har bra koll på det. Gamla Ioniq med 28 kWh batteriet laddade med upp till 70 kW ända till 75% SoC. Det motsvarar 192 kW vid 75% SoC med ett 77 kWh batteri. Ioniq har dessutom inte vätskekylt batteri om jag minns rätt, vilket Ioniq 6 och EV6 har.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Aida
Inlägg: 962
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: KIA EV6

Inlägg av Aida »

Provkörningsvideo

iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: KIA EV6

Inlägg av iAkita »

AMS ger EV6 riktigt bra betyg.
Screenshot_20210916-070234_Chrome.jpg
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: KIA EV6

Inlägg av Mickep »

Stämmer kias siffror på förmånsvärdet? tycker det verkar lågt.

https://www.kia.com/se/nya-bilar/ev6/versioner/

Pris fr. 599 800 kr (RWD 228 hk)
Pris fr. 634 800 kr (AWD 325 hk)

Avdrag för klimatbonus 70 000 kr ej inräknad.
Privatleasing fr. 5 995 kr /mån. (36mån,1500 mil/år AWD 325 hk)
Förmånsvärde 2 448 kr /mån
Preliminär första leverans från oktober 2021.
backe
Inlägg: 1711
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: KIA EV6

Inlägg av backe »

Mickep skrev:
Stämmer kias siffror på förmånsvärdet? tycker det verkar lågt.

https://www.kia.com/se/nya-bilar/ev6/versioner/

Pris fr. 599 800 kr (RWD 228 hk)
Pris fr. 634 800 kr (AWD 325 hk)

Avdrag för klimatbonus 70 000 kr ej inräknad.
Privatleasing fr. 5 995 kr /mån. (36mån,1500 mil/år AWD 325 hk)
Förmånsvärde 2 448 kr /mån
Preliminär första leverans från oktober 2021.

Troligen så är förmånsvärdet efter 50% marginalskatt, många biltillverkare skriver ut det så vilket är lite knäppt enligt mig.

Här kan du kolla dom hos skatteverket, det är de rätta förmånsvärdena.

https://www7.skatteverket.se/portal/bil ... berakning/
Användarvisningsbild
Wolf78
Teslaägare
Inlägg: 81
Blev medlem: 22 mar 2021 08:50
Ort: Täby

Re: KIA EV6

Inlägg av Wolf78 »

Kul med AMS test
Förstår dock inte riktigt hur Kia få bättre betyg för prestanda när all värden är de facto sämre än Model Y????
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: KIA EV6

Inlägg av martinot »

backe skrev:
Mickep skrev:
Stämmer kias siffror på förmånsvärdet? tycker det verkar lågt.

https://www.kia.com/se/nya-bilar/ev6/versioner/

Pris fr. 599 800 kr (RWD 228 hk)
Pris fr. 634 800 kr (AWD 325 hk)

Avdrag för klimatbonus 70 000 kr ej inräknad.
Privatleasing fr. 5 995 kr /mån. (36mån,1500 mil/år AWD 325 hk)
Förmånsvärde 2 448 kr /mån
Preliminär första leverans från oktober 2021.

Troligen så är förmånsvärdet efter 50% marginalskatt, många biltillverkare skriver ut det så vilket är lite knäppt enligt mig.

Här kan du kolla dom hos skatteverket, det är de rätta förmånsvärdena.

https://www7.skatteverket.se/portal/bil ... berakning/
Känns som lite lurendrejeri/bluff.

Skriver man förmånsskatt så kan jag förstå exemplet med 50% (men då skall det stå att det är ett typexempel, eller liknande. Men står det däremot förmånsvärde så kall det inte vara något annat än just förmånsvärdet.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: KIA EV6

Inlägg av martinot »

Wolf78 skrev:
Kul med AMS test
Förstår dock inte riktigt hur Kia få bättre betyg för prestanda när all värden är de facto sämre än Model Y????
Kanske prestandan är bättre? Har de jämfört med GT-versionen av EV6 kanske?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
backe
Inlägg: 1711
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: KIA EV6

Inlägg av backe »

martinot skrev:
backe skrev:
Mickep skrev:
Stämmer kias siffror på förmånsvärdet? tycker det verkar lågt.

https://www.kia.com/se/nya-bilar/ev6/versioner/

Pris fr. 599 800 kr (RWD 228 hk)
Pris fr. 634 800 kr (AWD 325 hk)

Avdrag för klimatbonus 70 000 kr ej inräknad.
Privatleasing fr. 5 995 kr /mån. (36mån,1500 mil/år AWD 325 hk)
Förmånsvärde 2 448 kr /mån
Preliminär första leverans från oktober 2021.

Troligen så är förmånsvärdet efter 50% marginalskatt, många biltillverkare skriver ut det så vilket är lite knäppt enligt mig.

Här kan du kolla dom hos skatteverket, det är de rätta förmånsvärdena.

https://www7.skatteverket.se/portal/bil ... berakning/
Känns som lite lurendrejeri/bluff.

Skriver man förmånsskatt så kan jag förstå exemplet med 50% (men då skall det stå att det är ett typexempel, eller liknande. Men står det däremot förmånsvärde så kall det inte vara något annat än just förmånsvärdet.
Håller med, ofta har dom en asterisk där det står förklarat, men i det här fallet så var det inte det vilket är dåligt.
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: KIA EV6

Inlägg av ObscureEconomist »

Wolf78 skrev:
Kul med AMS test
Förstår dock inte riktigt hur Kia få bättre betyg för prestanda när all värden är de facto sämre än Model Y????
Kan ju vara så att bilen är bättre att köra. Model Y har väl inte fått beröm för sin stötdämpning direkt och dom har kört båda.
BMW i4 M50 -22
Aida
Inlägg: 962
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: KIA EV6

Inlägg av Aida »

Wolf78 skrev:
Kul med AMS test
Förstår dock inte riktigt hur Kia få bättre betyg för prestanda när all värden är de facto sämre än Model Y????
Kan prestanda vara laddeffekt??
Användarvisningsbild
Wolf78
Teslaägare
Inlägg: 81
Blev medlem: 22 mar 2021 08:50
Ort: Täby

Re: KIA EV6

Inlägg av Wolf78 »

Aida skrev:
Wolf78 skrev:
Kul med AMS test
Förstår dock inte riktigt hur Kia få bättre betyg för prestanda när all värden är de facto sämre än Model Y????
Kan prestanda vara laddeffekt??
Fortfarande sämre än Tesla 239 vs 250 kW
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: KIA EV6

Inlägg av HelectriC »

Wolf78 skrev:
Aida skrev:
Wolf78 skrev:
Kul med AMS test
Förstår dock inte riktigt hur Kia få bättre betyg för prestanda när all värden är de facto sämre än Model Y????
Kan prestanda vara laddeffekt??
Fortfarande sämre än Tesla 239 vs 250 kW
Men laddkurvan är väl bättre på Kia/Hyundai? MY är väl bara uppe och nosar på 250kW en kort stund?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1111
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: KIA EV6

Inlägg av DanneLKPG »

HelectriC skrev:
Wolf78 skrev:
Aida skrev:
Wolf78 skrev:
Kul med AMS test
Förstår dock inte riktigt hur Kia få bättre betyg för prestanda när all värden är de facto sämre än Model Y????
Kan prestanda vara laddeffekt??
Fortfarande sämre än Tesla 239 vs 250 kW
Men laddkurvan är väl bättre på Kia/Hyundai? MY är väl bara uppe och nosar på 250kW en kort stund?
Alla vet ju att det är viktigast med snabbast topphastighet i ett lopp och inte att komma först från start till mål! :lol:
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: KIA EV6

Inlägg av BrooklynS »

HelectriC skrev:
Wolf78 skrev:
Aida skrev:
Wolf78 skrev:
Kul med AMS test
Förstår dock inte riktigt hur Kia få bättre betyg för prestanda när all värden är de facto sämre än Model Y????
Kan prestanda vara laddeffekt??
Fortfarande sämre än Tesla 239 vs 250 kW
Men laddkurvan är väl bättre på Kia/Hyundai? MY är väl bara uppe och nosar på 250kW en kort stund?
Korrekt.

Men vilka laddare är Hyundai snabbast på? Och hur många finns det?

En jämförbarhetssiffra kanske skulle vara hur många kilometer man kommer på 8 timmars körning genom Europa i praktiken?
Tesla Y LR -22 EAP
backe
Inlägg: 1711
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: KIA EV6

Inlägg av backe »

BrooklynS skrev:
HelectriC skrev:
Wolf78 skrev:
Aida skrev:
Wolf78 skrev:
Kul med AMS test
Förstår dock inte riktigt hur Kia få bättre betyg för prestanda när all värden är de facto sämre än Model Y????
Kan prestanda vara laddeffekt??
Fortfarande sämre än Tesla 239 vs 250 kW
Men laddkurvan är väl bättre på Kia/Hyundai? MY är väl bara uppe och nosar på 250kW en kort stund?
Korrekt.

Men vilka laddare är Hyundai snabbast på? Och hur många finns det?

En jämförbarhetssiffra kanske skulle vara hur många kilometer man kommer på 8 timmars körning genom Europa i praktiken?

Det blir nog en ICE-bil som kommer längst då.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: KIA EV6

Inlägg av HelectriC »

BrooklynS skrev:
HelectriC skrev:
Wolf78 skrev:
Aida skrev:
Wolf78 skrev:
Kul med AMS test
Förstår dock inte riktigt hur Kia få bättre betyg för prestanda när all värden är de facto sämre än Model Y????
Kan prestanda vara laddeffekt??
Fortfarande sämre än Tesla 239 vs 250 kW
Men laddkurvan är väl bättre på Kia/Hyundai? MY är väl bara uppe och nosar på 250kW en kort stund?
Korrekt.

Men vilka laddare är Hyundai snabbast på? Och hur många finns det?

En jämförbarhetssiffra kanske skulle vara hur många kilometer man kommer på 8 timmars körning genom Europa i praktiken?
går ju utan problem att köra genom europa med bara ionity och då laddar den fort. Lägger man till EnBW i Tyskland så har man extremt många laddare över 200kW att välja mellan. Jag kör bara ionity (eftersom det är billigast med gratisabonemang), men jag förstår de som bor i Norrland och inte har tillgång till Ionity att det har liten betydelse.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: KIA EV6

Inlägg av martinot »

ObscureEconomist skrev:
Wolf78 skrev:
Kul med AMS test
Förstår dock inte riktigt hur Kia få bättre betyg för prestanda när all värden är de facto sämre än Model Y????
Kan ju vara så att bilen är bättre att köra. Model Y har väl inte fått beröm för sin stötdämpning direkt och dom har kört båda.
Fast då hade man ju inte benämnt det som prestanda, utan snarare bekvämlighet, eller liknande. Gällande prestanda så har väl MY enbart fått beröm just för det av alla testare?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Wolf78
Teslaägare
Inlägg: 81
Blev medlem: 22 mar 2021 08:50
Ort: Täby

Re: KIA EV6

Inlägg av Wolf78 »

Men laddkurvan är väl bättre på Kia/Hyundai? MY är väl bara uppe och nosar på 250kW en kort stund?[/quote]Korrekt.

Men vilka laddare är Hyundai snabbast på? Och hur många finns det?

En jämförbarhetssiffra kanske skulle vara hur många kilometer man kommer på 8 timmars körning genom Europa i praktiken?[/quote]

går ju utan problem att köra genom europa med bara ionity och då laddar den fort. Lägger man till EnBW i Tyskland så har man extremt många laddare över 200kW att välja mellan. Jag kör bara ionity (eftersom det är billigast med gratisabonemang), men jag förstår de som bor i Norrland och inte har tillgång till Ionity att det har liten betydelse.[/quote]

Svårt argumentera mot Kia/Hyundais laddkurva, där ser det ut att ha lyckats, dock kanske inte likaväl med förbrukningen, sen finns ju risken att det snart kommer vara rätt trångt på ionity i Sverige.
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
MrEarp
Inlägg: 83
Blev medlem: 09 aug 2019 23:08

Re: KIA EV6

Inlägg av MrEarp »

Wolf78 skrev:
Men laddkurvan är väl bättre på Kia/Hyundai? MY är väl bara uppe och nosar på 250kW en kort stund?
Korrekt.

Men vilka laddare är Hyundai snabbast på? Och hur många finns det?

En jämförbarhetssiffra kanske skulle vara hur många kilometer man kommer på 8 timmars körning genom Europa i praktiken?[/quote]

går ju utan problem att köra genom europa med bara ionity och då laddar den fort. Lägger man till EnBW i Tyskland så har man extremt många laddare över 200kW att välja mellan. Jag kör bara ionity (eftersom det är billigast med gratisabonemang), men jag förstår de som bor i Norrland och inte har tillgång till Ionity att det har liten betydelse.[/quote]

Svårt argumentera mot Kia/Hyundais laddkurva, där ser det ut att ha lyckats, dock kanske inte likaväl med förbrukningen, sen finns ju risken att det snart kommer vara rätt trångt på ionity i Sverige.[/quote]

Utveckla vad du menar med ”billigast med gratisabb”
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: KIA EV6

Inlägg av HelectriC »

MrEarp skrev:
Wolf78 skrev:
Men laddkurvan är väl bättre på Kia/Hyundai? MY är väl bara uppe och nosar på 250kW en kort stund?
Korrekt.

Men vilka laddare är Hyundai snabbast på? Och hur många finns det?

En jämförbarhetssiffra kanske skulle vara hur många kilometer man kommer på 8 timmars körning genom Europa i praktiken?
går ju utan problem att köra genom europa med bara ionity och då laddar den fort. Lägger man till EnBW i Tyskland så har man extremt många laddare över 200kW att välja mellan. Jag kör bara ionity (eftersom det är billigast med gratisabonemang), men jag förstår de som bor i Norrland och inte har tillgång till Ionity att det har liten betydelse.[/quote]

Svårt argumentera mot Kia/Hyundais laddkurva, där ser det ut att ha lyckats, dock kanske inte likaväl med förbrukningen, sen finns ju risken att det snart kommer vara rätt trångt på ionity i Sverige.[/quote]

Utveckla vad du menar med ”billigast med gratisabb”[/quote]

Man får starkt rabatterade priser hos Ionity iom köpet av ioniq5 (och jag utgår från liknande för EV6). kWh priset är väldigt lågt och man betalar ingen månadsavgift för detta abonnemang under 1 eller 2år (beroende på var man köpt bilen).
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: KIA EV6

Inlägg av Mickep »

model 3 kom 2016. Nu är det 5 år senare. Tillverkarna har nu kommit ikapp med laddhastigheten. Vi bör få se fler bilar med den prestandan. fast med zoe priser.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10280
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: KIA EV6

Inlägg av Legato »

HelectriC skrev:
BrooklynS skrev:
HelectriC skrev:
Wolf78 skrev:

Fortfarande sämre än Tesla 239 vs 250 kW
Men laddkurvan är väl bättre på Kia/Hyundai? MY är väl bara uppe och nosar på 250kW en kort stund?
Korrekt.

Men vilka laddare är Hyundai snabbast på? Och hur många finns det?

En jämförbarhetssiffra kanske skulle vara hur många kilometer man kommer på 8 timmars körning genom Europa i praktiken?
går ju utan problem att köra genom europa med bara ionity och då laddar den fort. Lägger man till EnBW i Tyskland så har man extremt många laddare över 200kW att välja mellan. Jag kör bara ionity (eftersom det är billigast med gratisabonemang), men jag förstår de som bor i Norrland och inte har tillgång till Ionity att det har liten betydelse.
Utan problem genom Europa? Lycka till i tex Polen, Rumänien, Bulgarien, Serbien (inte en enda laddare). Inte ens Västeuropa funkar faktiskt. Exempelvis Italien och Spanien har alldeles för liten täckning. För att inte tala om Finland...

Kollade själv av nyfikenhet tidigare hur (o)smidigt det vore att ta vår E-Tron till Spanien istället för Teslan.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar