Jag skrev till lokala Åf för några veckor sen med några frågor ang GT, men har inte fått svar än. Tror jag skiter i den när dom är så sega.OvePaHornet skrev:Prishöjning på G fr.o.m 1/5! Beställde förövrigt en GT-line igår
KIA EV6
Moderator: Redaktion
Re: KIA EV6
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- Inlägg: 211
- Blev medlem: 20 okt 2021 07:16
Re: KIA EV6
Helt rätt, brukar känna samma sak (vad det än gäller) när det inte kommer ett svar eller dylikt inom rimlig tid! Vad var det du undrade över gällande GTn om jag får fråga? Är vän med en KIA-säljare så kanske kan bistå
Re: KIA EV6
Jag frågade om det är ventilerade stolar även i GT (eftersom den har andra stolar än övriga modeller), pris och ca leveranstidOvePaHornet skrev:Helt rätt, brukar känna samma sak (vad det än gäller) när det inte kommer ett svar eller dylikt inom rimlig tid! Vad var det du undrade över gällande GTn om jag får fråga? Är vän med en KIA-säljare så kanske kan bistå
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- Inlägg: 211
- Blev medlem: 20 okt 2021 07:16
Re: KIA EV6
Inga ventilerade stolar, leveranstid 12-14 månader (kan ändras) och priset kommer höjas med ca. 10.000:- 1/5. Om jag inte missminner mig helt, så håller du till i Norge? Om så är fallet så kan leveranstiderna variera och likaså prisetHelectriC skrev:Jag frågade om det är ventilerade stolar även i GT (eftersom den har andra stolar än övriga modeller), pris och ca leveranstidOvePaHornet skrev:Helt rätt, brukar känna samma sak (vad det än gäller) när det inte kommer ett svar eller dylikt inom rimlig tid! Vad var det du undrade över gällande GTn om jag får fråga? Är vän med en KIA-säljare så kanske kan bistå
Re: KIA EV6
Det jag trodde med de ventilerade stolarna, då lägger jag ner att försöka få mer info från ÅF. Bilen tyvärr ointressant för mig. Tack för svar!OvePaHornet skrev:Inga ventilerade stolar, leveranstid 12-14 månader (kan ändras) och priset kommer höjas med ca. 10.000:- 1/5. Om jag inte missminner mig helt, så håller du till i Norge? Om så är fallet så kan leveranstiderna variera och likaså prisetHelectriC skrev:Jag frågade om det är ventilerade stolar även i GT (eftersom den har andra stolar än övriga modeller), pris och ca leveranstidOvePaHornet skrev:Helt rätt, brukar känna samma sak (vad det än gäller) när det inte kommer ett svar eller dylikt inom rimlig tid! Vad var det du undrade över gällande GTn om jag får fråga? Är vän med en KIA-säljare så kanske kan bistå
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: KIA EV6
Det tycker jag du gör rätt i, inte ens snygg i GT utförandet.. Fula fälgar och lime gröna bromsok..pfffHelectriC skrev:Det jag trodde med de ventilerade stolarna, då lägger jag ner att försöka få mer info från ÅF. Bilen tyvärr ointressant för mig. Tack för svar!OvePaHornet skrev:Inga ventilerade stolar, leveranstid 12-14 månader (kan ändras) och priset kommer höjas med ca. 10.000:- 1/5. Om jag inte missminner mig helt, så håller du till i Norge? Om så är fallet så kan leveranstiderna variera och likaså prisetHelectriC skrev:Jag frågade om det är ventilerade stolar även i GT (eftersom den har andra stolar än övriga modeller), pris och ca leveranstidOvePaHornet skrev:Helt rätt, brukar känna samma sak (vad det än gäller) när det inte kommer ett svar eller dylikt inom rimlig tid! Vad var det du undrade över gällande GTn om jag får fråga? Är vän med en KIA-säljare så kanske kan bistå
-
- Inlägg: 211
- Blev medlem: 20 okt 2021 07:16
Re: KIA EV6
Är det någon som har lust att dela med sig av hur ljudnivån är inuti kupén vintertid? Jag tänker mest på om någon kört på grusad väg? Noterade idag att innerskärmen fram är hårdplast (bak är filt), vilket fick mig lite skeptisk
Re: KIA EV6
Hur ser statistiken ut? Tycker jag ser EV6 väldigt ofta jämfört med Ioniq 5. Eller är det bara för att Upplands Bilforum är bättre på att sälja bilar än vad RA Motor är?
Re: KIA EV6
Beställde AWD GT-Line i februari (förbeställd november 2021 av återförsäljaren), befarade med allt man läst om leveransförseningar att jag skulle få bilen till vintern 2022 eller något sådant.
Men verkar ha haft tur, fått besked nu att bilen är planerad att vara i Sverige v 26/27.
Blev ett byte till svart färg istället för ursprunglig beställd vit, då svart i detta fallet hade bättre leveranstid.
Men verkar ha haft tur, fått besked nu att bilen är planerad att vara i Sverige v 26/27.
Blev ett byte till svart färg istället för ursprunglig beställd vit, då svart i detta fallet hade bättre leveranstid.
Re: KIA EV6
Låååång väntetid på IONIQ 5 och säkerligen på EV6 också. Nästan 1,5 år beräknad väntetid på min i5 AWD...MWall skrev:Hur ser statistiken ut? Tycker jag ser EV6 väldigt ofta jämfört med Ioniq 5. Eller är det bara för att Upplands Bilforum är bättre på att sälja bilar än vad RA Motor är?
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: KIA EV6
Det här hittade jag, vet inte om det är vad du sökte?MWall skrev:Hur ser statistiken ut? Tycker jag ser EV6 väldigt ofta jämfört med Ioniq 5. Eller är det bara för att Upplands Bilforum är bättre på att sälja bilar än vad RA Motor är?
https://www.car.info/sv-se/kia/ev6/ev6-2022-25600096
https://www.car.info/sv-se/hyundai/ioni ... 2-25138876
Totalt antal registrerade EV6: 2226st
Totalt antal registrerade Ioniq 5: 1169st
Jag tycker definitivt att jag ser fler EV6 än Ioniq 5 och statistiken bekräftar min empiriska slutsats.
Re: KIA EV6
EV6 fick väl något pris också? (årets bil eller nått).
Sedan vet jag inte om ev6 är bättre än ioniq5. kanske kan förklara.
annars är de helt ok ställa dem mot varandra då de delar plattform.
Sedan vet jag inte om ev6 är bättre än ioniq5. kanske kan förklara.
annars är de helt ok ställa dem mot varandra då de delar plattform.
Re: KIA EV6
Mickep skrev:EV6 fick väl något pris också? (årets bil eller nått).
Sedan vet jag inte om ev6 är bättre än ioniq5. kanske kan förklara.
annars är de helt ok ställa dem mot varandra då de delar plattform.
Enligt uppgift är den roligare att köra och så är den, enligt mig, snyggare. Ioniq 5 är en sån där design som åldras väldigt fort. 80-tals retro.
Re: KIA EV6
Personligen gillar jag EV6 långt mer än Ioniq 5, men gällande försäljningen så tror jag en stor faktor är att Kia är mycket större än Hyundai i Sverige.
Kia var Sveriges tredje mest sålda bilmärke 2021 och har varit tredje störst ett antal år tillbaka. De sålde nästan 30.000 bilar. Hyundai är inte ens topp 10 i Sverige och säljer kanske en fjärdedel så många.
Kia var Sveriges tredje mest sålda bilmärke 2021 och har varit tredje störst ett antal år tillbaka. De sålde nästan 30.000 bilar. Hyundai är inte ens topp 10 i Sverige och säljer kanske en fjärdedel så många.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: KIA EV6
Jag tycker det går 13 bilpris utdelningar på ett dussin, alla vill dela ut priser och få sin tidning el dyl exponerad. EV6 och Ioniq 5 delar ganska broderligt på dessa priser och eftersom bilarna i grund och botten (ahem) är densamma så är det väl kanske inte så förvånande.Mickep skrev:EV6 fick väl något pris också? (årets bil eller nått).
Sedan vet jag inte om ev6 är bättre än ioniq5. kanske kan förklara.
annars är de helt ok ställa dem mot varandra då de delar plattform.
Att välja den ena eller den andra innebär nog att man inte behöver kompromissa på innehållet utan att man istället kan fokusera på hur innehållet presenteras och vad man föredrar där. Smaken är som baken. Skulle tro att majoriteten av de som funderar på en EV6 eller en Ioniq 5 gör sitt val på estetiska grunder. Alla är inte bilnördar som märker huruvida en bil ha en "tajtare styrning", mjukare fjädring etc. Jag är t.ex. glad att bilen svänger om jag vrider på ratten och att mina njurar hålls på plats vid gupp.
Re: KIA EV6
Förhoppningsvis så är styrningen bättre i EV6. Den i Ioniq5 är den absolut sämste både styrning och väghållning som jag kört sedan min Opel Ascona från början av 70-talet.Chilla skrev:Jag tycker det går 13 bilpris utdelningar på ett dussin, alla vill dela ut priser och få sin tidning el dyl exponerad. EV6 och Ioniq 5 delar ganska broderligt på dessa priser och eftersom bilarna i grund och botten (ahem) är densamma så är det väl kanske inte så förvånande.Mickep skrev:EV6 fick väl något pris också? (årets bil eller nått).
Sedan vet jag inte om ev6 är bättre än ioniq5. kanske kan förklara.
annars är de helt ok ställa dem mot varandra då de delar plattform.
Att välja den ena eller den andra innebär nog att man inte behöver kompromissa på innehållet utan att man istället kan fokusera på hur innehållet presenteras och vad man föredrar där. Smaken är som baken. Skulle tro att majoriteten av de som funderar på en EV6 eller en Ioniq 5 gör sitt val på estetiska grunder. Alla är inte bilnördar som märker huruvida en bil ha en "tajtare styrning", mjukare fjädring etc. Jag är t.ex. glad att bilen svänger om jag vrider på ratten och att mina njurar hålls på plats vid gupp.
Gällande design så gillar jag fronten bättre på EV6 (Iq5 ser lite transformer och barnslig ut), men gillar bakpartiet bättre på Iq5 (baken på EV6 är sjukt ful, även om resten av bilen är rätt snygg).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: KIA EV6
Som märke gillar jag Kia bättre än Hyundai och Kia har också överlägsna garantier, 7 års nybilsgaranti är svårslaget.
Vad gäller själva bilarna föredrar jag däremot Ioniq 5 framför EV6. Ioniq 5 är mer komfort-SUV och EV6 är mer sport-SUV. Innerutrymmena och interiördesignen med den "öppna planlösningen" utan kardantunnel fram är helrätt för mig som också gillade samma lösning i tidiga model S. Båda verkar lida av en hel del pling och plong med oönskade ljudsignaler och inställningar som bilen glömmer mellan varje körning, sjukt störande. Gillar också ytterdesignen klart bättre på Ioniq 5, men det är ju en smaksak.
Synd att båda får så hög förbrukning i +100 km/h. Jag skulle på många (de flesta?) sätt föredra en Ioniq 5 AWD före min Model 3LR, men just långkörningarna skulle bli märkbart besvärligare och det är ett stort minus för mig. Vardagskörningen skulle jag dock hellre göra i en Ioniq 5 eller EV6.
Vad gäller själva bilarna föredrar jag däremot Ioniq 5 framför EV6. Ioniq 5 är mer komfort-SUV och EV6 är mer sport-SUV. Innerutrymmena och interiördesignen med den "öppna planlösningen" utan kardantunnel fram är helrätt för mig som också gillade samma lösning i tidiga model S. Båda verkar lida av en hel del pling och plong med oönskade ljudsignaler och inställningar som bilen glömmer mellan varje körning, sjukt störande. Gillar också ytterdesignen klart bättre på Ioniq 5, men det är ju en smaksak.
Synd att båda får så hög förbrukning i +100 km/h. Jag skulle på många (de flesta?) sätt föredra en Ioniq 5 AWD före min Model 3LR, men just långkörningarna skulle bli märkbart besvärligare och det är ett stort minus för mig. Vardagskörningen skulle jag dock hellre göra i en Ioniq 5 eller EV6.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Re: KIA EV6
Det handlar till stor del om tilldelningen också. Sverige är inte prioriterat av Hyundai. Väntetid på IONIQ 5 är över 12 månader här. Helt annat i Norge och Tyskland som får majoriteten av bilarna i Europa.Legato skrev:Personligen gillar jag EV6 långt mer än Ioniq 5, men gällande försäljningen så tror jag en stor faktor är att Kia är mycket större än Hyundai i Sverige.
Kia var Sveriges tredje mest sålda bilmärke 2021 och har varit tredje störst ett antal år tillbaka. De sålde nästan 30.000 bilar. Hyundai är inte ens topp 10 i Sverige och säljer kanske en fjärdedel så många.
Jag har kört många bilar och jag vet inte riktigt vad du pratar om. Vad är det som är så dåligt? Tycker min IONIQ 5 RWD känns som klistrad på vägen. Särskilt nu när man har 20" sommardäcken istället för vinterdäcken.martinot skrev:Förhoppningsvis så är styrningen bättre i EV6. Den i Ioniq5 är den absolut sämste både styrning och väghållning som jag kört sedan min Opel Ascona från början av 70-talet.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: KIA EV6
Alltså Martinot, du har inte medhåll från mig i din bedömning av I5 vägegenskaper. Inte alls. Förstår inte vad du talar om.martinot skrev:Förhoppningsvis så är styrningen bättre i EV6. Den i Ioniq5 är den absolut sämste både styrning och väghållning som jag kört sedan min Opel Ascona från början av 70-talet.Chilla skrev:Jag tycker det går 13 bilpris utdelningar på ett dussin, alla vill dela ut priser och få sin tidning el dyl exponerad. EV6 och Ioniq 5 delar ganska broderligt på dessa priser och eftersom bilarna i grund och botten (ahem) är densamma så är det väl kanske inte så förvånande.Mickep skrev:EV6 fick väl något pris också? (årets bil eller nått).
Sedan vet jag inte om ev6 är bättre än ioniq5. kanske kan förklara.
annars är de helt ok ställa dem mot varandra då de delar plattform.
Att välja den ena eller den andra innebär nog att man inte behöver kompromissa på innehållet utan att man istället kan fokusera på hur innehållet presenteras och vad man föredrar där. Smaken är som baken. Skulle tro att majoriteten av de som funderar på en EV6 eller en Ioniq 5 gör sitt val på estetiska grunder. Alla är inte bilnördar som märker huruvida en bil ha en "tajtare styrning", mjukare fjädring etc. Jag är t.ex. glad att bilen svänger om jag vrider på ratten och att mina njurar hålls på plats vid gupp.
Gällande design så gillar jag fronten bättre på EV6 (Iq5 ser lite transformer och barnslig ut), men gillar bakpartiet bättre på Iq5 (baken på EV6 är sjukt ful, även om resten av bilen är rätt snygg).
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: KIA EV6
Har för mig att han skrev att under hans provkörning så tappade bilen fäste i nån kurva (blött?) eller något. Förmodligen mer relaterat till att det var en RWD (och att man gasar på så att det "släpper" vid halt väglag) än att det var just en i5. När det är halt så rättar i5 RWD till sig på vägen mycket bra (framförallt i Snow Mode). Mycket bättre faktiskt än vad jag är van vid från min i3S (också RWD) jag hade innan. Tror att vi som äger bilen och kört den hela vintern vet mer än vad någon lär sig under EN provkörning...PapaD skrev:Alltså Martinot, du har inte medhåll från mig i din bedömning av I5 vägegenskaper. Inte alls. Förstår inte vad du talar om.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
-
- Inlägg: 211
- Blev medlem: 20 okt 2021 07:16
Re: KIA EV6
7%, och gummimattor+bagagematta utan extra kostnad.OvePaHornet skrev:Hur mycket rabatt har ni som köpt bilen fått?
KIA EV6
Håller med martinot om köregenskaperna för i5. Sjukt svampig och gungig. EV6 mkt bättre. Även min ID4 är mkt tightare än i5.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
- Inlägg: 1
- Blev medlem: 14 maj 2022 09:24
Re: KIA EV6
Hej,
Ny här på forumet.
Kan någon förklara för mig vad skillnaden är på kW på elbilarna? Funderar på en Kia ev6 plus AWD.
Men den har 55kW. Och de flesta andra har 77kW.
Vet att awd 325hk gör 0-100 på 6.1sek och gt på 4.6sek
Är kW med accelerationen att göra?
Tack på förhand!
Ny här på forumet.
Kan någon förklara för mig vad skillnaden är på kW på elbilarna? Funderar på en Kia ev6 plus AWD.
Men den har 55kW. Och de flesta andra har 77kW.
Vet att awd 325hk gör 0-100 på 6.1sek och gt på 4.6sek
Är kW med accelerationen att göra?
Tack på förhand!
Re: KIA EV6
kW är effekt. Används parallellt med hästkrafter av nån anledning. Hästkrafter borde verkligen avvecklas som uttryck. Finns dessutom flera olika mått på hästkrafter. Metriska och mekaniska. 1 metrisk hästkraft är 0,986 mekaniska. Det gör att en tysk bil med 306 hästar får 302 hästar i England och USA.Addejohnson skrev:Hej,
Ny här på forumet.
Kan någon förklara för mig vad skillnaden är på kW på elbilarna? Funderar på en Kia ev6 plus AWD.
Men den har 55kW. Och de flesta andra har 77kW.
Vet att awd 325hk gör 0-100 på 6.1sek och gt på 4.6sek
Är kW med accelerationen att göra?
Tack på förhand!
Nej, kW borde användas istället. Kan inte missförstås.
55 kW är ett tryckfel.