KIA EV6
Moderator: Redaktion
Re: KIA EV6
Mattor är väl ganska standard att det inte ingår. Dock brukar många säljare slänga med det gratis. Kolla med din säljare så löser han det säkert. Fick både tyg och gummimattor på köpet av min ÅF till min IONIQ 5.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: KIA EV6
Har aldrig ägt en Huyndai/KIA, men har aldrig någonsin varit med om att mattor inte ingår i någon av våra bilar.DanneLKPG skrev:Mattor är väl ganska standard att det inte ingår.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: KIA EV6
Så grannen fick elbil före dig!Dexter86 skrev:Grannen bytte sin maxade E-Tron till en blå EV6
Nöjd som fasiken
När är din på ingång?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: KIA EV6
Gummimattor har inte ingått till någon bil jag köpt, Volvo, Jaguar, Tesla, Polestar, VW, Hyundai, BMW.martinot skrev:Har aldrig ägt en Huyndai/KIA, men har aldrig någonsin varit med om att mattor inte ingår i någon av våra bilar.DanneLKPG skrev:Mattor är väl ganska standard att det inte ingår.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: KIA EV6
Ja han har haft sin E-tron ganska länge faktisktmartinot skrev:Så grannen fick elbil före dig!Dexter86 skrev:Grannen bytte sin maxade E-Tron till en blå EV6
Nöjd som fasiken
När är din på ingång?
Förhoppningsvis dyker den upp i februari men har inga högre förhoppningar om Tesla så, vem vet
Vet inte riktigt om jag ska ta leverans eller inte
Läser om På Tok för mycket fel
Vi får se
Skickade på en EV6 här lokalt, se om dom vill sälja den till mig
Re: KIA EV6
Tänkte på tygmattor. Speciella vinter/gummimattor använder jag aldrig. Tycker de är mer besvär än nytta.HelectriC skrev:Gummimattor har inte ingått till någon bil jag köpt, Volvo, Jaguar, Tesla, Polestar, VW, Hyundai, BMW.martinot skrev:Har aldrig ägt en Huyndai/KIA, men har aldrig någonsin varit med om att mattor inte ingår i någon av våra bilar.DanneLKPG skrev:Mattor är väl ganska standard att det inte ingår.
Men att inte skicka med några mattor alls har jag aldrig råkat ut för. Det känns lite snålt, även om det säkert förekommer.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: KIA EV6
Jag fick en del annat i affären, så ska inte klaga. Men har någon några tips på vilka andra tillbehör man borde införskaffa innan den kommer? Vissa saker är ju säkert bra att ha hemma innan man direkt ska börja använda bilen i vardagen.martinot skrev:Tänkte på tygmattor. Speciella vinter/gummimattor använder jag aldrig. Tycker de är mer besvär än nytta.HelectriC skrev:Gummimattor har inte ingått till någon bil jag köpt, Volvo, Jaguar, Tesla, Polestar, VW, Hyundai, BMW.martinot skrev:Har aldrig ägt en Huyndai/KIA, men har aldrig någonsin varit med om att mattor inte ingår i någon av våra bilar.DanneLKPG skrev:Mattor är väl ganska standard att det inte ingår.
Men att inte skicka med några mattor alls har jag aldrig råkat ut för. Det känns lite snålt, även om det säkert förekommer.
Re: KIA EV6
Laddsladd, kanske två: en till bilen och en alltid på laddboxen hemma (eller hade du just inte det??)
Mattor (ffa gummi i bagaget)
Extra USB sladd i bilen eller har Kia trådlösa AA/Apple CarPlay?
Mattor (ffa gummi i bagaget)
Extra USB sladd i bilen eller har Kia trådlösa AA/Apple CarPlay?
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: KIA EV6
Gott!Niklas_E skrev:
Jag fick en del annat i affären, så ska inte klaga. Men har någon några tips på vilka andra tillbehör man borde införskaffa innan den kommer? Vissa saker är ju säkert bra att ha hemma innan man direkt ska börja använda bilen i vardagen.
En bra smidig portabel EVSE på 3-fas (11 kW) hade varit mitt första tillbehör:
https://eauto.si/metron-shop/product/ty ... a-3-phase/
https://evconnect.se/collections/portab ... 9457744967
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: KIA EV6
Intressant tips.martinot skrev:Gott!Niklas_E skrev:
Jag fick en del annat i affären, så ska inte klaga. Men har någon några tips på vilka andra tillbehör man borde införskaffa innan den kommer? Vissa saker är ju säkert bra att ha hemma innan man direkt ska börja använda bilen i vardagen.
En bra smidig portabel EVSE på 3-fas (11 kW) hade varit mitt första tillbehör:
https://eauto.si/metron-shop/product/ty ... a-3-phase/
https://evconnect.se/collections/portab ... 9457744967
Jag har skaffat en men har en specifik användning i svärföräldrarnas stuga. Annars tänker jag att laddstolpar har blivit så mycket vanligare både här och där så det numera kanske inte är självklart att införskaffa en 3-fas CEE-laddkabel?
Re: KIA EV6
Normalt räcker det ju att ladda hemma.Skabb1 skrev:Intressant tips.martinot skrev:Gott!Niklas_E skrev:
Jag fick en del annat i affären, så ska inte klaga. Men har någon några tips på vilka andra tillbehör man borde införskaffa innan den kommer? Vissa saker är ju säkert bra att ha hemma innan man direkt ska börja använda bilen i vardagen.
En bra smidig portabel EVSE på 3-fas (11 kW) hade varit mitt första tillbehör:
https://eauto.si/metron-shop/product/ty ... a-3-phase/
https://evconnect.se/collections/portab ... 9457744967
Jag har skaffat en men har en specifik användning i svärföräldrarnas stuga. Annars tänker jag att laddstolpar har blivit så mycket vanligare både här och där så det numera kanske inte är självklart att införskaffa en 3-fas CEE-laddkabel?
När man är ute och reser så laddar man ju på DC-snabbladdare, och där behöver man ingen kabel.
Så oftast klarar nog de flesta sig så, men sedan är det nog många stora individuella variationer.
Det som jag har haft nytta av en portabel 3-fas EVSE är när jag som du besökt folk på landet vid sommarstugor, laddat vid en båthamn, besökt vissa industrier (som haft 16A CEE istället för Typ2), sovit över på vissa hotell med 16A CEE på laddplatser för kunder istället för Typ2-uttag. Så för mig är det absolut tillbehör #1 till varje elbil, om man skall investera i tillbehör. Är grymt trevligt att ha när man väl behöver, även om det är få gånger totalt jämfört med att ladda hemma eller snabbladda.
Sedan rekommenderar jag på samma sätt även en Typ2-kabel som tillsammans med portabel EVSE-kabel (enligt ovan) alltid ligger i frunken på bilen. Precis som EVSE så kanske inte de flesta behöver det i vardagen (räcker nog att endast ladda hemma för de flesta), men jag har haft nytta av det när jag laddat på hotell och arbetsplatser över natten eller dagen. En sådan här Typ2-kable brukar ju dock följa med de flesta bilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: KIA EV6
Tack! Toppenbra tips. Eftersom jag inte kan ladda hemma så är det ju bra att ha en lösning som gör att man kan ladda närhelst man stöter på el. Har själv funderat på denna: https://evconnect.se/products/tesla-lad ... abel-paketmartinot skrev:Normalt räcker det ju att ladda hemma.Skabb1 skrev:Intressant tips.martinot skrev:Gott!Niklas_E skrev:
Jag fick en del annat i affären, så ska inte klaga. Men har någon några tips på vilka andra tillbehör man borde införskaffa innan den kommer? Vissa saker är ju säkert bra att ha hemma innan man direkt ska börja använda bilen i vardagen.
En bra smidig portabel EVSE på 3-fas (11 kW) hade varit mitt första tillbehör:
https://eauto.si/metron-shop/product/ty ... a-3-phase/
https://evconnect.se/collections/portab ... 9457744967
Jag har skaffat en men har en specifik användning i svärföräldrarnas stuga. Annars tänker jag att laddstolpar har blivit så mycket vanligare både här och där så det numera kanske inte är självklart att införskaffa en 3-fas CEE-laddkabel?
När man är ute och reser så laddar man ju på DC-snabbladdare, och där behöver man ingen kabel.
Så oftast klarar nog de flesta sig så, men sedan är det nog många stora individuella variationer.
Det som jag har haft nytta av en portabel 3-fas EVSE är när jag som du besökt folk på landet vid sommarstugor, laddat vid en båthamn, besökt vissa industrier (som haft 16A CEE istället för Typ2), sovit över på vissa hotell med 16A CEE på laddplatser för kunder istället för Typ2-uttag. Så för mig är det absolut tillbehör #1 till varje elbil, om man skall investera i tillbehör. Är grymt trevligt att ha när man väl behöver, även om det är få gånger totalt jämfört med att ladda hemma eller snabbladda.
Sedan rekommenderar jag på samma sätt även en Typ2-kabel som tillsammans med portabel EVSE-kabel (enligt ovan) alltid ligger i frunken på bilen. Precis som EVSE så kanske inte de flesta behöver det i vardagen (räcker nog att endast ladda hemma för de flesta), men jag har haft nytta av det när jag laddat på hotell och arbetsplatser över natten eller dagen. En sådan här Typ2-kable brukar ju dock följa med de flesta bilar.
Re: KIA EV6
Den där var ju himla flexibel, kan vara något!Niklas_E skrev:
Tack! Toppenbra tips. Eftersom jag inte kan ladda hemma så är det ju bra att ha en lösning som gör att man kan ladda närhelst man stöter på el. Har själv funderat på denna: https://evconnect.se/products/tesla-lad ... abel-paket
Skickat från min kukui via Tapatalk
Re: KIA EV6
Min handlare ringde precis och meddelade att leveranstiden på min beställda GT-Line nu är 1 år Tidigare var det sagt 4 månader. Har ännu inte bestämt hur jag ska göra. Har ju lagt en hel del tid på att jämföra olika alternativ och fastnade för just EV6 GT-Line.Evick skrev:Såg att de senaste bilarna som har kommit till Sverige endast var RWD. Är det någon som har koll på om Kia har valt att producera flera RWD på bekostnad av längre leveranstid på AWD?
Hörde redan i slutet av sommaren att Ioniq 5 skulle fokusera på RWD.
Har fått leveransbeked framskjutet med en månad vid två tillfällen. Om jag redan nu skulle veta att leverans blir först till sommaren så kanske jag skulle beställa något annat nu eller vänta in någon helt annan bil.
Re: KIA EV6
Riktigt tråkigt för dig att det händer, men detta påvisar ju också att alla som pratar om framtida elbilar som släpps ”2022/2023” inte alls kommer kunna levereras då.cage85 skrev:Min handlare ringde precis och meddelade att leveranstiden på min beställda GT-Line nu är 1 år Tidigare var det sagt 4 månader. Har ännu inte bestämt hur jag ska göra. Har ju lagt en hel del tid på att jämföra olika alternativ och fastnade för just EV6 GT-Line.Evick skrev:Såg att de senaste bilarna som har kommit till Sverige endast var RWD. Är det någon som har koll på om Kia har valt att producera flera RWD på bekostnad av längre leveranstid på AWD?
Hörde redan i slutet av sommaren att Ioniq 5 skulle fokusera på RWD.
Har fått leveransbeked framskjutet med en månad vid två tillfällen. Om jag redan nu skulle veta att leverans blir först till sommaren så kanske jag skulle beställa något annat nu eller vänta in någon helt annan bil.
Re: KIA EV6
Med tanken på hur väl mottagen den är så lär de flesta handlare maxat sina slots, men det betyder inte att alla är sålda.
Din handlare kanske bara har blivit tilldelad ett fåtal, så ring runt och kolla.
Din handlare kanske bara har blivit tilldelad ett fåtal, så ring runt och kolla.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: KIA EV6
Som andra säger. Ring runt till andra bilhandlare runt om i Sverige. Det är inte så jobbigt att åka en bit för att hämta bilen om det innebär kortare leveranstid. Tar du buss eller tåg så brukar man kunna bli hämtad på stationen av säljaren.cage85 skrev:Min handlare ringde precis och meddelade att leveranstiden på min beställda GT-Line nu är 1 år Tidigare var det sagt 4 månader. Har ännu inte bestämt hur jag ska göra. Har ju lagt en hel del tid på att jämföra olika alternativ och fastnade för just EV6 GT-Line.Evick skrev:Såg att de senaste bilarna som har kommit till Sverige endast var RWD. Är det någon som har koll på om Kia har valt att producera flera RWD på bekostnad av längre leveranstid på AWD?
Hörde redan i slutet av sommaren att Ioniq 5 skulle fokusera på RWD.
Har fått leveransbeked framskjutet med en månad vid två tillfällen. Om jag redan nu skulle veta att leverans blir först till sommaren så kanske jag skulle beställa något annat nu eller vänta in någon helt annan bil.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: KIA EV6
DanneLKPG skrev:Som andra säger. Ring runt till andra bilhandlare runt om i Sverige. Det är inte så jobbigt att åka en bit för att hämta bilen om det innebär kortare leveranstid. Tar du buss eller tåg så brukar man kunna bli hämtad på stationen av säljaren.cage85 skrev:Min handlare ringde precis och meddelade att leveranstiden på min beställda GT-Line nu är 1 år Tidigare var det sagt 4 månader. Har ännu inte bestämt hur jag ska göra. Har ju lagt en hel del tid på att jämföra olika alternativ och fastnade för just EV6 GT-Line.Evick skrev:Såg att de senaste bilarna som har kommit till Sverige endast var RWD. Är det någon som har koll på om Kia har valt att producera flera RWD på bekostnad av längre leveranstid på AWD?
Hörde redan i slutet av sommaren att Ioniq 5 skulle fokusera på RWD.
Har fått leveransbeked framskjutet med en månad vid två tillfällen. Om jag redan nu skulle veta att leverans blir först till sommaren så kanske jag skulle beställa något annat nu eller vänta in någon helt annan bil.
När beställde du din bil?
Om du verkligen vill ha en Kia så hade jag försökt få till en beställning på en GT istället, inte mycket extrapengar.
Frågan är väl om de kommer kunna levera den till hösten eller om den också skjuts på framtiden.
Re: KIA EV6
GT finns väl inte att beställa än och den lär väl dessutom bli betydligt dyrare med tanke på betydligt bättre prestanda?Evick skrev:DanneLKPG skrev:Som andra säger. Ring runt till andra bilhandlare runt om i Sverige. Det är inte så jobbigt att åka en bit för att hämta bilen om det innebär kortare leveranstid. Tar du buss eller tåg så brukar man kunna bli hämtad på stationen av säljaren.cage85 skrev:Min handlare ringde precis och meddelade att leveranstiden på min beställda GT-Line nu är 1 år Tidigare var det sagt 4 månader. Har ännu inte bestämt hur jag ska göra. Har ju lagt en hel del tid på att jämföra olika alternativ och fastnade för just EV6 GT-Line.Evick skrev:Såg att de senaste bilarna som har kommit till Sverige endast var RWD. Är det någon som har koll på om Kia har valt att producera flera RWD på bekostnad av längre leveranstid på AWD?
Hörde redan i slutet av sommaren att Ioniq 5 skulle fokusera på RWD.
Har fått leveransbeked framskjutet med en månad vid två tillfällen. Om jag redan nu skulle veta att leverans blir först till sommaren så kanske jag skulle beställa något annat nu eller vänta in någon helt annan bil.
När beställde du din bil?
Om du verkligen vill ha en Kia så hade jag försökt få till en beställning på en GT istället, inte mycket extrapengar.
Frågan är väl om de kommer kunna levera den till hösten eller om den också skjuts på framtiden.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: KIA EV6
Nja, handlarna har ju tagit order på GT-line där kunderna ska få en GT längre fram.
Så någon möjlighet måste handlarna ha för att boka bilarna, eller så bokar de den typen av bilar innan de tar nybeställningar.
Vad som är kommunicerat så ska den kosta 750 så inte så mycket mer om man ska betala 675 för en GT-line + kanske 20" däck och taklucka?
Dyrare men inte samma premie som man betalar hos BMW för en M eller hos Audi för en RS.
Så någon möjlighet måste handlarna ha för att boka bilarna, eller så bokar de den typen av bilar innan de tar nybeställningar.
Vad som är kommunicerat så ska den kosta 750 så inte så mycket mer om man ska betala 675 för en GT-line + kanske 20" däck och taklucka?
Dyrare men inte samma premie som man betalar hos BMW för en M eller hos Audi för en RS.
Re: KIA EV6
Jag beställde 7 jan. Frågade då om GT men de tog inte emot beställningar på den och de hade ingen prisuppgift heller.
Re: KIA EV6
D ju också jävligt märkligtcage85 skrev:Min handlare ringde precis och meddelade att leveranstiden på min beställda GT-Line nu är 1 år Tidigare var det sagt 4 månader. Har ännu inte bestämt hur jag ska göra. Har ju lagt en hel del tid på att jämföra olika alternativ och fastnade för just EV6 GT-Line.Evick skrev:Såg att de senaste bilarna som har kommit till Sverige endast var RWD. Är det någon som har koll på om Kia har valt att producera flera RWD på bekostnad av längre leveranstid på AWD?
Hörde redan i slutet av sommaren att Ioniq 5 skulle fokusera på RWD.
Har fått leveransbeked framskjutet med en månad vid två tillfällen. Om jag redan nu skulle veta att leverans blir först till sommaren så kanske jag skulle beställa något annat nu eller vänta in någon helt annan bil.
Många säljare jag snackats också babblat om 4 månader, vissa 7….men vafan, ett år helt plötsligt på något du hade 4 månader på
Dom vill nog gärna binda upp, sen tror dom väl att majoriteten väntar ändå
Re: KIA EV6
Vilken kass och okunnig säljare du verkar ha. Priset på GT har legat ute på Kias hemsida i flera månader, och den finns med i konfiguratorn sen länge. Jag skulle nog valt att köpa från en annan handlare.cage85 skrev:Jag beställde 7 jan. Frågade då om GT men de tog inte emot beställningar på den och de hade ingen prisuppgift heller.
https://www.kia.com/se/kopa/bygg-din-ki ... /#/version
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: KIA EV6
Jo, vi pratade om Kias hemsida. Han menade väl att de inte hade någon prissättning/paket för privatleasing för GT:n ännu.iAkita skrev:Vilken kass och okunnig säljare du verkar ha. Priset på GT har legat ute på Kias hemsida i flera månader, och den finns med i konfiguratorn sen länge. Jag skulle nog valt att köpa från en annan handlare.cage85 skrev:Jag beställde 7 jan. Frågade då om GT men de tog inte emot beställningar på den och de hade ingen prisuppgift heller.
https://www.kia.com/se/kopa/bygg-din-ki ... /#/version