Ja vi bor lätt i Linköpings elbilstätaste område, och går förbi 2 gröna I5 varje morgon på min hundpromenad och passerar säkert 20 elbilar till.DanneLKPG skrev:Som vadå? Jag värderar infotainment högt, men köpte ändå en i5... Appen fungerar ju åtminstone bra. Det är viktigare. Dessutom mycket billigare än konkurrenterna (150k skillnad när jag köpte min) och mer utrustning. Värderar HUD, ventilerade säten, 360-kamera och ställbar regen högre än endast infotainment. Vägrar Model Y. Skittråkig bil enligt mig. Redan en dussinbil där jag bor också som syns överallt. Bor säkert i det elbilstätaste området i Linköping. Det sjuka är att det till och med finns en annan i5 här i samma färg som min. Den som är så "sällsynt" i Sverige.HelectriC skrev:Ja, fast ärligt talat, hade köpare av ioniq5/EV6 varit väldigt intresserade av infotainment och haft detta högt upp på priolistan så hade väl de flesta valt en annan bilDanneLKPG skrev:Det är sorgligt. Hade hoppats på att Kia/Hyundai skulle skickat med det i MY23. Så fort MY24 eller MY25 (när det nu blir uppdaterat till Nvidia) så kommer äldre bilarna verkligen kännas äldre.OvePaHornet skrev:EV6 MY23 kommer INTE med Nvidia Drive, förhoppningsvis kommer det till MY24…
KIA EV6
Moderator: Redaktion
Re: KIA EV6
27,8 kWp solceller
Re: KIA EV6
Fast du skrev att man inte kan vara så intresserad av infotainment om man köper en i5/EV6? Det är inte samma sak som att värdera det högst av allt på priolistan. Man kan fortfarande vilja ha en vettigare infotainment för det.HelectriC skrev:DanneLKPG skrev:Som vadå? Jag värderar infotainment högt, men köpte ändå en i5... Appen fungerar ju åtminstone bra. Det är viktigare. Dessutom mycket billigare än konkurrenterna (150k skillnad när jag köpte min) och mer utrustning. Värderar HUD, ventilerade säten, 360-kamera och ställbar regen högre än endast infotainment. Vägrar Model Y. Skittråkig bil enligt mig. Redan en dussinbil där jag bor också som syns överallt. Bor säkert i det elbilstätaste området i Linköping. Det sjuka är att det till och med finns en annan i5 här i samma färg som min. Den som är så "sällsynt" i Sverige.HelectriC skrev:Ja, fast ärligt talat, hade köpare av ioniq5/EV6 varit väldigt intresserade av infotainment och haft detta högt upp på priolistan så hade väl de flesta valt en annan bilDanneLKPG skrev:Det är sorgligt. Hade hoppats på att Kia/Hyundai skulle skickat med det i MY23. Så fort MY24 eller MY25 (när det nu blir uppdaterat till Nvidia) så kommer äldre bilarna verkligen kännas äldre.OvePaHornet skrev:EV6 MY23 kommer INTE med Nvidia Drive, förhoppningsvis kommer det till MY24…
Du skriver ju själv alla saker du värdesätter med i5, alltså är inte infotainment det viktigaste med bilen. Många köper Tesla pga infotainment och skärmen, men det är knappast någon som köper i5 enbart pga infotainment, för det är verkligen inte på topplistan över de bästa systemet i bilvärden. Jag vet att man gärna försvarar det köp man gjort, men det är ok att erkänna att Hyundai/Kias styrkor just nu inte ligger på infotainment.
"Smart ruttplanering" innebär det att bilen estimerar procent vid ankomst och planerar laddstopp? Även om ABRP är ruskigt bra så känns det lite konstigt att navigationen är så bortkopplad från resten av bilen i dagsläget.iAkita skrev:Nåväl, Albert Birmann har iallafall bekräftat att EV6 GT kommer ha både smart ruttplannering och förvärmning av batteriet inför snabbladdning redan från start, och dessutom möjligheten att manuellt starta förvärmningen. Det är det viktigaste för mig. Resten är mest kosmetika, även om jag såklart valt Nvidia drive systemet om jag hade haft möjlighet att välja.
Om det inte är så att du också bor i Ekängen där jag bor med min gröna i5 så finns det alltså fler gröna i Linköping? Brukar mest se svarta i5:or och sen ruskigt många EV6:or (för att hålla sig till trådämnet).Dafro skrev:Ja vi bor lätt i Linköpings elbilstätaste område, och går förbi 2 gröna I5 varje morgon på min hundpromenad och passerar säkert 20 elbilar till.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: KIA EV6
Ja, om jag förstår det rätt. (Min tyska är lite rostig.)DanneLKPG skrev:"Smart ruttplanering" innebär det att bilen estimerar procent vid ankomst och planerar laddstopp? Även om ABRP är ruskigt bra så känns det lite konstigt att navigationen är så bortkopplad från resten av bilen i dagsläget.iAkita skrev:Nåväl, Albert Birmann har iallafall bekräftat att EV6 GT kommer ha både smart ruttplannering och förvärmning av batteriet inför snabbladdning redan från start, och dessutom möjligheten att manuellt starta förvärmningen. Det är det viktigaste för mig. Resten är mest kosmetika, även om jag såklart valt Nvidia drive systemet om jag hade haft möjlighet att välja.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: KIA EV6
Jo jag skrev vi och en av de gröna är din, och går förbi minst en EV6, slut på off topic för nu.DanneLKPG skrev:Om det inte är så att du också bor i Ekängen där jag bor med min gröna i5 så finns det alltså fler gröna i Linköping? Brukar mest se svarta i5:or och sen ruskigt många EV6:or (för att hålla sig till trådämnet).
27,8 kWp solceller
-
- Inlägg: 211
- Blev medlem: 20 okt 2021 07:16
Re: KIA EV6
Om jag hörde/förstod det hela korrekt (tysk video på Youtube) så ersätts touch-knapparna för t.ex. sätesventilationen till fysiska knappar (som i dom enklare modellerna) fr.o.m MY23. Kan ju dock vara olika beroende på land iofs….
-
- elbilist
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 23 jun 2022 23:22
Re: KIA EV6
På Måndag ska jag köra första långresan med familjen i nya EV6an. Ganska taggad. Älskar bilen såhär långt.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
-
- elbilist
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 23 jun 2022 23:22
Re: KIA EV6
Det enda som bekymrar mig och förmodligen alla andra Elbilsägare i sommar är väl att Stationerna ska vara fulla när man kommer. Inte nog med att det inte finns nått vettigt kö-system eller platser att stå på men dessutom så sjukt lite laddare på varje Ionitystation plus fel på nån också. Men ska nog gå bra. Enda gången jag laddat hittils så hade jag nästan 200kw fram till 80% så laddhastigheter är långt ifrån något problem. Tänk om man kunde bygga 20-30 laddare på en större parkering intill dom större vägarna. Gärna lite solpaneler som hjälper till också. Om 10 år kanske..Bjelke skrev:Då vill vi ha reserapporter såklart
Re: KIA EV6
Vad trevligt det var att blinkersen aktiverade sidokamerorna i skärmen bakom ratten. Och rätt bra tryck även i icke-GT varianten.
Tyvärr kunde jag (186 cm) slå i taket trots att jag sänkte sätet till lägsta positionen. Regen-inställningen (och Sport Mode) sparas inte utan det är något man får ställa in vid varje körning. Med tanke på att jag ville köra med Max-regen (för då "rullar" inte bilen automatiskt när man släpper på bromsen) så känns det lite som en showstopper för mig. Och "Sport Mode" var väldigt orolig/ryckig.
3D-surround vyn var ju också schysst!
Tyvärr kunde jag (186 cm) slå i taket trots att jag sänkte sätet till lägsta positionen. Regen-inställningen (och Sport Mode) sparas inte utan det är något man får ställa in vid varje körning. Med tanke på att jag ville köra med Max-regen (för då "rullar" inte bilen automatiskt när man släpper på bromsen) så känns det lite som en showstopper för mig. Och "Sport Mode" var väldigt orolig/ryckig.
3D-surround vyn var ju också schysst!
-
- Inlägg: 42
- Blev medlem: 10 maj 2021 22:49
Re: KIA EV6
i e-Niron så måste man ställa in regen i skärmen under sin önskade drive mode för att det ska sparas. om du använder paddlarna så sparas det inte. gissar att det är samma i EV-6 mjukvaran.Curik skrev:Vad trevligt det var att blinkersen aktiverade sidokamerorna i skärmen bakom ratten. Och rätt bra tryck även i icke-GT varianten.
Tyvärr kunde jag (186 cm) slå i taket trots att jag sänkte sätet till lägsta positionen. Regen-inställningen (och Sport Mode) sparas inte utan det är något man får ställa in vid varje körning. Med tanke på att jag ville köra med Max-regen (för då "rullar" inte bilen automatiskt när man släpper på bromsen) så känns det lite som en showstopper för mig. Och "Sport Mode" var väldigt orolig/ryckig.
3D-surround vyn var ju också schysst!
3 min in i videon förklarar han
Re: KIA EV6
i IONIQ 5 så sparas allt förutom i-Pedal som är den enda inställning som är one-pedal. Vet ej varför. På EV6 så sparades ingen alltså? Eller testade du bara att spara deras variant av onepedal?Curik skrev:Vad trevligt det var att blinkersen aktiverade sidokamerorna i skärmen bakom ratten. Och rätt bra tryck även i icke-GT varianten.
Tyvärr kunde jag (186 cm) slå i taket trots att jag sänkte sätet till lägsta positionen. Regen-inställningen (och Sport Mode) sparas inte utan det är något man får ställa in vid varje körning. Med tanke på att jag ville köra med Max-regen (för då "rullar" inte bilen automatiskt när man släpper på bromsen) så känns det lite som en showstopper för mig. Och "Sport Mode" var väldigt orolig/ryckig.
3D-surround vyn var ju också schysst!
Gällande drive mode så sparas det i IONIQ 5 och senaste valda är kvar vid start.
Dessa bilar delar mjukvara så borde ju egentligen sköta sig nästintill likadant kan jag tycka...
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: KIA EV6
Tack för tipsen! Det var absolut i-Pedal som jag försökte spara. Enligt diverse forum är det omöjligt. Har även läst att i-Pedal avaktiveras när du kör "Cruise" eller lägger i backväxeln. Så att du måste slå på det igen efteråt. Snyft!
Re: KIA EV6
Tyvärr så är det så och jag förstör inte varför.Curik skrev:Tack för tipsen! Det var absolut i-Pedal som jag försökte spara. Enligt diverse forum är det omöjligt. Har även läst att i-Pedal avaktiveras när du kör "Cruise" eller lägger i backväxeln. Så att du måste slå på det igen efteråt. Snyft!
Jag använder aldrig i-Pedal i min dock. Tycker det fungerar riktigt bra med Auto-läge på regen (Auto 2 kör jag) och sen om jag vill stanna helt så håller man bara in vänstra paddeln så bromsar den ner till stillastående och står kvar tills man gasar.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: KIA EV6
Fasiken vad många EV6:or man ser nu!
Igår stod det två röda mittemot varandra på parkeringen utanför Pizza Hut i Gränby/Uppsala
nära oss tex
Igår stod det två röda mittemot varandra på parkeringen utanför Pizza Hut i Gränby/Uppsala
nära oss tex
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: KIA EV6
Verkligen! Ser den lika ofta som Model Y i Linköping.Bjelke skrev:Fasiken vad många EV6:or man ser nu!
Igår stod det två röda mittemot varandra på parkeringen utanför Pizza Hut i Gränby/Uppsala
nära oss tex
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: KIA EV6
DanneLKPG skrev:Verkligen! Ser den lika ofta som Model Y i Linköping.Bjelke skrev:Fasiken vad många EV6:or man ser nu!
Igår stod det två röda mittemot varandra på parkeringen utanför Pizza Hut i Gränby/Uppsala
nära oss tex
Nja MY oftare, tyvärr. Min vy.
27,8 kWp solceller
Re: KIA EV6
Du har rätt, tyvärr går det inte spare iPedal som default inställning. Men som tur väl är har EV6 en del fysiska knappar och reglage. iPedal sköter du på genom att dra vänster padel bakom ratten mot dig. Tar ca 0.2 sekunder. Drive mode ändrar man med en knapp på ratten. Tar inte heller någon tid alls. Men visst, det hade varit bra om men kunde spara det permanent. Det är svårt att förstå varför inte det är så.Curik skrev:Tack för tipsen! Det var absolut i-Pedal som jag försökte spara. Enligt diverse forum är det omöjligt. Har även läst att i-Pedal avaktiveras när du kör "Cruise" eller lägger i backväxeln. Så att du måste slå på det igen efteråt. Snyft!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: KIA EV6
Ja nog ser man fler model Y, men ändå imponerande många KiorDafro skrev:DanneLKPG skrev:Verkligen! Ser den lika ofta som Model Y i Linköping.Bjelke skrev:Fasiken vad många EV6:or man ser nu!
Igår stod det två röda mittemot varandra på parkeringen utanför Pizza Hut i Gränby/Uppsala
nära oss tex
Nja MY oftare, tyvärr. Min vy.
Jag tycker mer och mer om designen också, för i början var den helt ”omöjlig” för mig iaf, men
när man fått se den på nära håll så är den lite najs ändå ju
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: KIA EV6
Jo utseendet växer, men faller på annat för mig.Bjelke skrev:Ja nog ser man fler model Y, men ändå imponerande många KiorDafro skrev:DanneLKPG skrev:Verkligen! Ser den lika ofta som Model Y i Linköping.Bjelke skrev:Fasiken vad många EV6:or man ser nu!
Igår stod det två röda mittemot varandra på parkeringen utanför Pizza Hut i Gränby/Uppsala
nära oss tex
Nja MY oftare, tyvärr. Min vy.
Jag tycker mer och mer om designen också, för i början var den helt ”omöjlig” för mig iaf, men
när man fått se den på nära håll så är den lite najs ändå ju
27,8 kWp solceller
Re: KIA EV6
Detta har Hyundais tekniker förklarat i ett YT klipp - kommer inte ihåg vilket men iaf: enl wltp måste bilen startas i det läget som den är testad för. Andra körlägen än det får inte lov att sparas att automatiskt aktiveras. iPedal är inte det mest ekonomiskt fördelaktiga eftersom fyrhjulsdriften är aktiverad hela tiden. Regen 3 är det bästa (eg de automatiska). Hyundai har som automatiskt läge valt valt comfort eftersom eco är för svagt.iAkita skrev:Du har rätt, tyvärr går det inte spare iPedal som default inställning. Men som tur väl är har EV6 en del fysiska knappar och reglage. iPedal sköter du på genom att dra vänster padel bakom ratten mot dig. Tar ca 0.2 sekunder. Drive mode ändrar man med en knapp på ratten. Tar inte heller någon tid alls. Men visst, det hade varit bra om men kunde spara det permanent. Det är svårt att förstå varför inte det är så.Curik skrev:Tack för tipsen! Det var absolut i-Pedal som jag försökte spara. Enligt diverse forum är det omöjligt. Har även läst att i-Pedal avaktiveras när du kör "Cruise" eller lägger i backväxeln. Så att du måste slå på det igen efteråt. Snyft!
-
- elbilist
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 23 jun 2022 23:22
Re: KIA EV6
Dom testerna jag sett på youtube och med EV6 så har autoläget varit den som dragit minst. Tycker själv det är det läget och föredra även vid körningen då den inte blir lika ryckig. Så använder den alltid. Den är dessutom vald när man startar igen så känns bäst överlag.
Re: KIA EV6
Det låter inte logiskt i mina öron. Om då Regen 3 är den bästa - varför får man då spara Regen 2 och Regen 1? Hur funkar det med inställningar på AC eller stolsvärme? Sen läste jag att man tydligen kan spara Drive Mode i sina profil - det talar ju också emot denna teori? Eco borde bara gå att starta med i så fall?Aida skrev:Detta har Hyundais tekniker förklarat i ett YT klipp - kommer inte ihåg vilket men iaf: enl wltp måste bilen startas i det läget som den är testad för. Andra körlägen än det får inte lov att sparas att automatiskt aktiveras. iPedal är inte det mest ekonomiskt fördelaktiga eftersom fyrhjulsdriften är aktiverad hela tiden. Regen 3 är det bästa (eg de automatiska). Hyundai har som automatiskt läge valt valt comfort eftersom eco är för svagt.iAkita skrev:Du har rätt, tyvärr går det inte spare iPedal som default inställning. Men som tur väl är har EV6 en del fysiska knappar och reglage. iPedal sköter du på genom att dra vänster padel bakom ratten mot dig. Tar ca 0.2 sekunder. Drive mode ändrar man med en knapp på ratten. Tar inte heller någon tid alls. Men visst, det hade varit bra om men kunde spara det permanent. Det är svårt att förstå varför inte det är så.Curik skrev:Tack för tipsen! Det var absolut i-Pedal som jag försökte spara. Enligt diverse forum är det omöjligt. Har även läst att i-Pedal avaktiveras när du kör "Cruise" eller lägger i backväxeln. Så att du måste slå på det igen efteråt. Snyft!
Sen har ju Tesla bevisligen lyckats med att skicka med en WLTP-siffra trots flertalet olika körlägen (Normal, Soft, Regen, Creep, Roll, Hold o.s.v.) som också går att spara.
Re: KIA EV6
Jag kollade igenom lite gamla videos men hittade inte just den - har för mig var intervju med koeansk ingenjör. Jag hittade motsvarande för USA iaf. Kolla fr minut 3 på dennaCurik skrev:Det låter inte logiskt i mina öron. Om då Regen 3 är den bästa - varför får man då spara Regen 2 och Regen 1? Hur funkar det med inställningar på AC eller stolsvärme? Sen läste jag att man tydligen kan spara Drive Mode i sina profil - det talar ju också emot denna teori? Eco borde bara gå att starta med i så fall?Aida skrev:Detta har Hyundais tekniker förklarat i ett YT klipp - kommer inte ihåg vilket men iaf: enl wltp måste bilen startas i det läget som den är testad för. Andra körlägen än det får inte lov att sparas att automatiskt aktiveras. iPedal är inte det mest ekonomiskt fördelaktiga eftersom fyrhjulsdriften är aktiverad hela tiden. Regen 3 är det bästa (eg de automatiska). Hyundai har som automatiskt läge valt valt comfort eftersom eco är för svagt.iAkita skrev:Du har rätt, tyvärr går det inte spare iPedal som default inställning. Men som tur väl är har EV6 en del fysiska knappar och reglage. iPedal sköter du på genom att dra vänster padel bakom ratten mot dig. Tar ca 0.2 sekunder. Drive mode ändrar man med en knapp på ratten. Tar inte heller någon tid alls. Men visst, det hade varit bra om men kunde spara det permanent. Det är svårt att förstå varför inte det är så.Curik skrev:Tack för tipsen! Det var absolut i-Pedal som jag försökte spara. Enligt diverse forum är det omöjligt. Har även läst att i-Pedal avaktiveras när du kör "Cruise" eller lägger i backväxeln. Så att du måste slå på det igen efteråt. Snyft!
Sen har ju Tesla bevisligen lyckats med att skicka med en WLTP-siffra trots flertalet olika körlägen (Normal, Soft, Regen, Creep, Roll, Hold o.s.v.) som också går att spara.
Re: KIA EV6
Tack Aida, jag uppskattar att du letade. Det hela är intressant tycker jag! Undrar hur Tesla lyckades? Om dom nu ens gjort det, jag vet inte hur EPA resonerar.Aida skrev:Jag kollade igenom lite gamla videos men hittade inte just den - har för mig var intervju med koeansk ingenjör. Jag hittade motsvarande för USA iaf. Kolla fr minut 3 på denna
För mig är detta en big deal. Det är klart det inte tar någon tid alls att sätta i iPedal - om man kommer ihåg det. Så är det ju med många inställningar, backspeglar också. Körfunktionen i bilen måste vara konsekvent, det är lite därför Audi implementerade simulering av regen med mekaniska bromsar. Och nu även Tesla, om man får tro deras patch notes iaf. Man får dra en gräns någonstans.
Hur som, himla trevlig bil att köra. Är väldigt imponerad!