KIA EV6
Moderator: Redaktion
Re: KIA EV6
Jag fick dryga 20 tusen kr i rabatt.
Vilket är vad en uppsättning vinterdäck på 19 tum på originalfälgar kostar ca.
Så man kan säga att jag fick vinterdäcken på köpet.
Vilket är vad en uppsättning vinterdäck på 19 tum på originalfälgar kostar ca.
Så man kan säga att jag fick vinterdäcken på köpet.
Re: KIA EV6
Vi beställer säkert ett 20 tal via jobbet och får 9% på bilen och 10% på extrautrustningen
Re: KIA EV6
Såg EV6-taxin idag igen.
Han parkerade bredvid mig när jag käkade lunch.
Han parkerade bredvid mig när jag käkade lunch.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: KIA EV6
Är du säker på att det är samma, såg nämligen flera utanför Bilbörsen för en tid sedan.DanneLKPG skrev:Såg EV6-taxin idag igen.
Han parkerade bredvid mig när jag käkade lunch.
27,8 kWp solceller
Re: KIA EV6
Det var samma kille, men visste inte att det fanns fler. Coolt!Dafro skrev:Är du säker på att det är samma, såg nämligen flera utanför Bilbörsen för en tid sedan.DanneLKPG skrev:Såg EV6-taxin idag igen.
Han parkerade bredvid mig när jag käkade lunch.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: KIA EV6
Har sett EV6 som taxi i Sthlm också. Känns dock som att Ioniq5 borde vara ett bättre val med tanke på baksätet.
Re: KIA EV6
Killgissar att det beror på leveranstid. EV6 var lättare att få tag på kort varsel när den lanserades än IONIQ 5.Sammen skrev:Har sett EV6 som taxi i Sthlm också. Känns dock som att Ioniq5 borde vara ett bättre val med tanke på baksätet.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: KIA EV6
Kanske redan nämnts i denna tråd om problem med värmen i EV6, men orkar inte skumma igenom alla sidor:
Verkar som man måste byta en inverter till värmepaketet.
Verkar som man måste byta en inverter till värmepaketet.
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Re: KIA EV6
R2_m3 skrev:Kanske redan nämnts i denna tråd om problem med värmen i EV6, men orkar inte skumma igenom alla sidor:
Verkar som man måste byta en inverter till värmepaketet.
Fick min inverter bytt strax innan jul. Nu funkar värmen bra.
Re: KIA EV6
Gäller detta även Ioniq 5?hek skrev:R2_m3 skrev:Kanske redan nämnts i denna tråd om problem med värmen i EV6, men orkar inte skumma igenom alla sidor:
Verkar som man måste byta en inverter till värmepaketet.
Fick min inverter bytt strax innan jul. Nu funkar värmen bra.
Re: KIA EV6
Inte vad jag vet. Sett typ en någonsin som klagat på värmen och då är det någon som kört manuella inställningar där man glömt aktivera "Heat".Aida skrev:Gäller detta även Ioniq 5?hek skrev:R2_m3 skrev:Kanske redan nämnts i denna tråd om problem med värmen i EV6, men orkar inte skumma igenom alla sidor:
Verkar som man måste byta en inverter till värmepaketet.
Fick min inverter bytt strax innan jul. Nu funkar värmen bra.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: KIA EV6
Hej, nyregistrerade på forumet. Beställde en ev6 gt line awd i december. Väntan är olidlig både som första gångs köpare EV bil, men också själva bilen
Säljaren sa 4 månader leverans vid beställning, 4-7 mån några dagar senare. Nu säger han att det fortfarande är 4-7 men jag blir osäker när jag läser här i forumet. Bilen beställdes i slutet av december..
vad säger era återförsäljare?
Säljaren sa 4 månader leverans vid beställning, 4-7 mån några dagar senare. Nu säger han att det fortfarande är 4-7 men jag blir osäker när jag läser här i forumet. Bilen beställdes i slutet av december..
vad säger era återförsäljare?
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 01 feb 2022 17:51
Re: KIA EV6
Beställde en EV6 Plus AWD i augusti, fick först besked om leverans i januari, senare framflyttat till februari, sedan framflyttat igen till mars.
Men nu blir det i alla fall mars eftersom bilen befinner sig på båten på väg hit.
Väntan är nästan olidlig ändå...
Fördelen med att det tar lite tid är att jag har hunnit samla en del bonus hos Tibber så att jag kan beställa laddbox inkl. installation för endast 2500 kr.
Men nu blir det i alla fall mars eftersom bilen befinner sig på båten på väg hit.
Väntan är nästan olidlig ändå...
Fördelen med att det tar lite tid är att jag har hunnit samla en del bonus hos Tibber så att jag kan beställa laddbox inkl. installation för endast 2500 kr.
Re: KIA EV6
Spännande!StressaLugnt skrev:Beställde en EV6 Plus AWD i augusti, fick först besked om leverans i januari, senare framflyttat till februari, sedan framflyttat igen till mars.
Men nu blir det i alla fall mars eftersom bilen befinner sig på båten på väg hit.
Väntan är nästan olidlig ändå...
Fördelen med att det tar lite tid är att jag har hunnit samla en del bonus hos Tibber så att jag kan beställa laddbox inkl. installation för endast 2500 kr.
Det är en ordentligt bonus du har fått in med Tibber! Är du säljare?
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 01 feb 2022 17:51
Re: KIA EV6
@Tessi19:
Nej, jag verkligen ingen säljare. Men som sagt - fördelen med en lång väntan är att man hinner värva några bekanta osv.
Nej, jag verkligen ingen säljare. Men som sagt - fördelen med en lång väntan är att man hinner värva några bekanta osv.
Re: KIA EV6
Känns som det bör vara en del leveranser på G inom par veckor
Sett två trailers på västkusten idag samt en utanför jobbet med EV6
Sett två trailers på västkusten idag samt en utanför jobbet med EV6
Re: KIA EV6
Intressant jämförelse av laddhastighet mellan 10-90% hos EV6, BMW i4, BMW iX3 och Model 3. Det är helt sjukt vad snabbt EV6 laddar jämfört med de andra.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: KIA EV6
Gt line beställd i december med uppskattad leverans i april.
Pratade med säljaren idag och han sa att det antagligen inte blir förrän sensommaren/hösten men dem hade inga besked än. Frågade om jag ville ha RWD istället dem kan dem leverera betydligt snabbare.
Pratade med säljaren idag och han sa att det antagligen inte blir förrän sensommaren/hösten men dem hade inga besked än. Frågade om jag ville ha RWD istället dem kan dem leverera betydligt snabbare.
Re: KIA EV6
Dem demelidem demskans skrev:Gt line beställd i december med uppskattad leverans i april.
Pratade med säljaren idag och han sa att det antagligen inte blir förrän sensommaren/hösten men dem hade inga besked än. Frågade om jag ville ha RWD istället dem kan dem leverera betydligt snabbare.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: KIA EV6
Jag fick min EV6 RWD förra veckan och jag gillar verkligen den enklare inredningen basversionen har. Mittkonsolen är matt silverfärgad och knapparna till värme i ratt och stolar är mekaniska med bra känsla!
Re: KIA EV6
Verkar vara trögt med leveranserna nu. Beställde i höstas och fick först veta att preliminärt innan jul. Sen dröjde det inte länge förrän dom sa januari. Sen fick jag veta att den var bekräftad i produktionen och att leverans skulle ske vecka 10.
Nu var jag in och pratade med säljaren och ni är det helt plötsligt preliminärt leverans vecka 21.
Att gå från bekräftad i produktion till en preliminär leverans 11 veckor senare tycker jag låter som att dom prioriterat om bilen till nån annan marknad eller dylikt. Att sen Kia inte meddelat detta är väl det som stör mig mest. Man måste alltid kontakta säljaren för att få nån info.
Tror Kia har lite att jobba på här.
Nu var jag in och pratade med säljaren och ni är det helt plötsligt preliminärt leverans vecka 21.
Att gå från bekräftad i produktion till en preliminär leverans 11 veckor senare tycker jag låter som att dom prioriterat om bilen till nån annan marknad eller dylikt. Att sen Kia inte meddelat detta är väl det som stör mig mest. Man måste alltid kontakta säljaren för att få nån info.
Tror Kia har lite att jobba på här.
Re: KIA EV6
Hyundai koncernen kan man lugnt säga….
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: KIA EV6
Jag fick besked om jan/feb först, och någon uppdatering om vecka 10 och sedan för några veckor sedan vecka 17.Lellepite skrev:Verkar vara trögt med leveranserna nu. Beställde i höstas och fick först veta att preliminärt innan jul. Sen dröjde det inte länge förrän dom sa januari. Sen fick jag veta att den var bekräftad i produktionen och att leverans skulle ske vecka 10.
Nu var jag in och pratade med säljaren och ni är det helt plötsligt preliminärt leverans vecka 21.
Att gå från bekräftad i produktion till en preliminär leverans 11 veckor senare tycker jag låter som att dom prioriterat om bilen till nån annan marknad eller dylikt. Att sen Kia inte meddelat detta är väl det som stör mig mest. Man måste alltid kontakta säljaren för att få nån info.
Tror Kia har lite att jobba på här.
Det känns som de bara puttar fram det någon månad åt gången så ingen ska avbeställa.
Risken är väl kanske stor att bilen kommer till sommaren eller strax efter
Re: KIA EV6
Nu har jag haft bilen, RWD i snart en månad.
Börjar men några problem eftersom det kanske är mest intressant för den intresserade:
1. Startar man farthållaren så startas lane-assist samtidigt. Det känns onödigt, särskilt som jag alltid vill ha den avslagen och det var inte mitt eget val att starta den.
Tyckte den var bedrövlig i början men har vant mig vid den men föredrar ändå att den är av.
2. När man åker in i en tunnel så ställer den automatiskt om till att cirkulera inneluften. Blir imma på fönstren. Den funktionen går att slå av om man vill men med ett knapptryck så är imman ändå borta på några sekunder.
3. Navigatorn. Två ggr har den bara lagt av under resa, är lite oklar på varför men en gång i en tunnel så kanske den tappade koppling? När den lagt av så kan man inte starta genom att trycka på Map eller Nav. Helt dött. Allt annat fungerar dock. Känns som Kias Nav-app lagt av. Omstart av display löser problemet. Hoppas på en bug-rättning.
Ett irritationsmoment men inget fel är när man går ut på kvällen för att stoppa i laddarsladden och bilen låser upp och låser sig om vartannat när man går förbi. En feature man också kan stänga av om man vill.
Ett annat att överdelen på ratten skymmer skärmens överdel.
Dödavinkelnvarnaren i backspegeln fungerar 100% men jag skulle inte betta mitt liv på dödavinkelvarnaren i displayen (den visar rött när en bil ligger snett bakom). Lyser den rött ligger det en bil där. Men ibland lyser den inte rött och det kan ligga en långtradare bredvid. Jag har för vana att titta över axeln när jag byter fil, förvisso rätt in i B-stolpen men ändå.
RWD som sagt, och det räcker gott och väl. Bra prestanda, inte i närheten av AWD med +100 hästar men det behöver jag ändå inte. Nu har det ju varit lite halt ute och lite blött på vägarna och det här med att vridet kommer direkt märker man av då, det släpper i nån sekund när man inte är mjuk på gasen. Tex på motorväg när man trycker på för en omkörning, eller när man ska ur en rondell och har bråttom upp till hastighetsgränsen
På torra vägar är det inga problem att få ner kraften i backen. Å i snö och halka kan kan köra på snow-mode så tar bilen mer kontroll över att hjulen inte spinner.
Sköna stolar, bra komfort, bra värme i bilen, i ratten, i stolarna, helt okej stereo, laddar mest hemma över natten och det funkar hur bra som helst, mycket utrustning i instegsversionen, bakrutan har lite oväntat hållit sig ren utan torkare.
Ser alltid fram mot nästa åktur.
Blir alla tummar upp - men Navigatordöden måste de fixa.
Börjar men några problem eftersom det kanske är mest intressant för den intresserade:
1. Startar man farthållaren så startas lane-assist samtidigt. Det känns onödigt, särskilt som jag alltid vill ha den avslagen och det var inte mitt eget val att starta den.
Tyckte den var bedrövlig i början men har vant mig vid den men föredrar ändå att den är av.
2. När man åker in i en tunnel så ställer den automatiskt om till att cirkulera inneluften. Blir imma på fönstren. Den funktionen går att slå av om man vill men med ett knapptryck så är imman ändå borta på några sekunder.
3. Navigatorn. Två ggr har den bara lagt av under resa, är lite oklar på varför men en gång i en tunnel så kanske den tappade koppling? När den lagt av så kan man inte starta genom att trycka på Map eller Nav. Helt dött. Allt annat fungerar dock. Känns som Kias Nav-app lagt av. Omstart av display löser problemet. Hoppas på en bug-rättning.
Ett irritationsmoment men inget fel är när man går ut på kvällen för att stoppa i laddarsladden och bilen låser upp och låser sig om vartannat när man går förbi. En feature man också kan stänga av om man vill.
Ett annat att överdelen på ratten skymmer skärmens överdel.
Dödavinkelnvarnaren i backspegeln fungerar 100% men jag skulle inte betta mitt liv på dödavinkelvarnaren i displayen (den visar rött när en bil ligger snett bakom). Lyser den rött ligger det en bil där. Men ibland lyser den inte rött och det kan ligga en långtradare bredvid. Jag har för vana att titta över axeln när jag byter fil, förvisso rätt in i B-stolpen men ändå.
RWD som sagt, och det räcker gott och väl. Bra prestanda, inte i närheten av AWD med +100 hästar men det behöver jag ändå inte. Nu har det ju varit lite halt ute och lite blött på vägarna och det här med att vridet kommer direkt märker man av då, det släpper i nån sekund när man inte är mjuk på gasen. Tex på motorväg när man trycker på för en omkörning, eller när man ska ur en rondell och har bråttom upp till hastighetsgränsen
På torra vägar är det inga problem att få ner kraften i backen. Å i snö och halka kan kan köra på snow-mode så tar bilen mer kontroll över att hjulen inte spinner.
Sköna stolar, bra komfort, bra värme i bilen, i ratten, i stolarna, helt okej stereo, laddar mest hemma över natten och det funkar hur bra som helst, mycket utrustning i instegsversionen, bakrutan har lite oväntat hållit sig ren utan torkare.
Ser alltid fram mot nästa åktur.
Blir alla tummar upp - men Navigatordöden måste de fixa.