KIA EV6
Moderator: Redaktion
Re: KIA EV6
Uppdatering 1
Efter en vecka med min EV6 så tycker jag följande:
Kommer från Mercedes E-klass…
Positivt
Stabil, grym väghållning, väldigt stabil och säker på vägen
Elförbrukning, har ju inget att jämföra med men den är klart under 2 kW/h.
Kvalitet, efter mercan vill man ha en schysst bil, denna känns väldigt välbyggd, ni vet, känslan när man stänger dörren, frånvaron av knirrande och knarrande i inredningen.
Känslan, bara älskar elbilskänslan, tyst, direkt respons
Den adaptiva farthållaren är grym, griper in diskret, klickar aldrig, någon var negativ tidigare och avslöjade därmed sig som en av alla de som inte använder blinkers. Ligger man bakom en långsam bil och blinkar för omkörning så börjar EV6 direkt accelerera, perfekt.
Negativt
Röstkommando, suck…, mercan klarade min skånska utan problem, sade bara ”navigera till xx” sedan var det klart. I Kian är röststyrning uteslutet, måste knappa in adressen, suck igen…
Pling, plong ljuden, varför…? Bara varför Kia…?
Menysystemet, ologiskt, tungjobbat, omständigt
A-stolparna tillsammans med de gigantiska sidospeglarna bildar en stor död vinkel snett framåt, passa er.
Vändradien, jättedålig, körde i ett p-hus (Emporia) idag, blev tvungen att stanna och backa i en tvär sväng, pinsamt, mercan var längre men detta hände aldrig.
Backspeglarna, varför har de en design från åttiotalet? Speglarna på tex Polestar är grymt snygga utan ram.
Återkommer när jag kört mer.
Efter en vecka med min EV6 så tycker jag följande:
Kommer från Mercedes E-klass…
Positivt
Stabil, grym väghållning, väldigt stabil och säker på vägen
Elförbrukning, har ju inget att jämföra med men den är klart under 2 kW/h.
Kvalitet, efter mercan vill man ha en schysst bil, denna känns väldigt välbyggd, ni vet, känslan när man stänger dörren, frånvaron av knirrande och knarrande i inredningen.
Känslan, bara älskar elbilskänslan, tyst, direkt respons
Den adaptiva farthållaren är grym, griper in diskret, klickar aldrig, någon var negativ tidigare och avslöjade därmed sig som en av alla de som inte använder blinkers. Ligger man bakom en långsam bil och blinkar för omkörning så börjar EV6 direkt accelerera, perfekt.
Negativt
Röstkommando, suck…, mercan klarade min skånska utan problem, sade bara ”navigera till xx” sedan var det klart. I Kian är röststyrning uteslutet, måste knappa in adressen, suck igen…
Pling, plong ljuden, varför…? Bara varför Kia…?
Menysystemet, ologiskt, tungjobbat, omständigt
A-stolparna tillsammans med de gigantiska sidospeglarna bildar en stor död vinkel snett framåt, passa er.
Vändradien, jättedålig, körde i ett p-hus (Emporia) idag, blev tvungen att stanna och backa i en tvär sväng, pinsamt, mercan var längre men detta hände aldrig.
Backspeglarna, varför har de en design från åttiotalet? Speglarna på tex Polestar är grymt snygga utan ram.
Återkommer när jag kört mer.
Senast redigerad av Larsha, redigerad totalt 1 gånger.
Re: KIA EV6
Tror det är en Korean som har pratat in för röstkommando på Svenska … talar man hyfsat Engelska fungerar det mycket bättre (i Ioniq5).Larsha skrev:Efter en vecka med min EV6 så tycker jag följande:
Kommer från Mercedes É-klass…
Positivt
Stabil, grym väghållning, väldigt stabil och säker på vägen
Elförbrukning, har ju inget att jämföra med men den är klart under 2 kW/h.
Kvalitet, efter mercan vill man ha en schysst bil, denna känns väldigt välbyggd, ni vet, känslan när man stänger dörren, frånvaron av knirrande och knarrande i inredningen.
Känslan, bara älskar elbilskänslan, tyst, direkt respons
Negativt
Röstkommando, suck…, mercan klarade min skånska utan problem, sade bara ”navigera till xx” sedan var det klart. I Kian är röststyrning uteslutet, måste knappa in adressen, suck igen…
Pling, plong ljuden, varför…? Bara varför Kia…?
Menysystemet, ologiskt, tungjobbat, omständigt
Återkommer när jag kört mer.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: KIA EV6
Eller så får man prova att tala svenska med lite asiatisk brytning!Tessi19 skrev:Tror det är en Korean som har pratat in för röstkommando på Svenska … talar man hyfsat Engelska fungerar det mycket bättre (i Ioniq5).Larsha skrev:Efter en vecka med min EV6 så tycker jag följande:
Kommer från Mercedes É-klass…
Positivt
Stabil, grym väghållning, väldigt stabil och säker på vägen
Elförbrukning, har ju inget att jämföra med men den är klart under 2 kW/h.
Kvalitet, efter mercan vill man ha en schysst bil, denna känns väldigt välbyggd, ni vet, känslan när man stänger dörren, frånvaron av knirrande och knarrande i inredningen.
Känslan, bara älskar elbilskänslan, tyst, direkt respons
Negativt
Röstkommando, suck…, mercan klarade min skånska utan problem, sade bara ”navigera till xx” sedan var det klart. I Kian är röststyrning uteslutet, måste knappa in adressen, suck igen…
Pling, plong ljuden, varför…? Bara varför Kia…?
Menysystemet, ologiskt, tungjobbat, omständigt
Återkommer när jag kört mer.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: KIA EV6
EV6 stödjer väl inte röstkommandon på svenska överhuvudtaget, av någon obegriplig anledning? Iallafall säger min bil det när jag väljer svenska som språk.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: KIA EV6
Det kan ju bli lite roligt om inte annatmartinot skrev:Eller så får man prova att tala svenska med lite asiatisk brytning!Tessi19 skrev:Tror det är en Korean som har pratat in för röstkommando på Svenska … talar man hyfsat Engelska fungerar det mycket bättre (i Ioniq5).Larsha skrev:Efter en vecka med min EV6 så tycker jag följande:
Kommer från Mercedes É-klass…
Positivt
Stabil, grym väghållning, väldigt stabil och säker på vägen
Elförbrukning, har ju inget att jämföra med men den är klart under 2 kW/h.
Kvalitet, efter mercan vill man ha en schysst bil, denna känns väldigt välbyggd, ni vet, känslan när man stänger dörren, frånvaron av knirrande och knarrande i inredningen.
Känslan, bara älskar elbilskänslan, tyst, direkt respons
Negativt
Röstkommando, suck…, mercan klarade min skånska utan problem, sade bara ”navigera till xx” sedan var det klart. I Kian är röststyrning uteslutet, måste knappa in adressen, suck igen…
Pling, plong ljuden, varför…? Bara varför Kia…?
Menysystemet, ologiskt, tungjobbat, omständigt
Återkommer när jag kört mer.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: KIA EV6
Så är det, jag har testat att använda engelska som språkinställning men det fungerade ändå inte.iAkita skrev:EV6 stödjer väl inte röstkommandon på svenska överhuvudtaget, av någon obegriplig anledning? Iallafall säger min bil det när jag väljer svenska som språk.
Det som hände då var att klockan gick en timme fel eftersom det inte gick att ställa in sommartid.
Re: KIA EV6
Lånad bild från FB-gruppen. 227 kW vid 73% - sinnesjukt bra! Helt tydligt finns det mer än en laddkurva för EV6. Om man börjar ladda vid 10% får man inte 227 kW vid 73%. Spännande att försöka förstå sig på det, och framförallt toppen att man inte behöver köra nästan tomt för att få bra effekt på laddningen.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: KIA EV6
Verkar vara en helt annan laddkurva på sommarhalvåret (fantastisk) jämfört med på vinterhalvåret (usel).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: KIA EV6
Nja, usel vet jag inte om jag håller med om. Den laddar lika snabbt till 80% under vintern som Model Y gör under optimala förhållanden, och mycket snabbare än konkurrenter så som MEB-bilarna m.fl. Men visst, 27-29 minuter under vintern, jämfört med 18 minuter under sommaren, är drygt 50% längre tid. Så ur det perspektivet är det kanske uselt, om det var det du jämförde med.martinot skrev:Verkar vara en helt annan laddkurva på sommarhalvåret (fantastisk) jämfört med på vinterhalvåret (usel).
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: KIA EV6
Ni har haft EV6 ett tag, vilken laddhastighet har ni uppnått på 500V DC laddare?
Får 105kW hela vägen.
Får 105kW hela vägen.
Re: KIA EV6
150 kW verkar gränsen gå vid (har sett 153 kW som bäst i displayen).
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: KIA EV6
Intressant, verkar vara kallt batteri då om jag inte kommer upp i mer än 105kW.iAkita skrev:150 kW verkar gränsen gå vid (har sett 153 kW som bäst i displayen).
Re: KIA EV6
Nu har jag bara laddat hos Ionity förutom 3fas och 1fas.
Hos Ionity så var jag nere på 7% och då sa bilen att det skulle ta 19minuter till 80%, så där får man väl säga att den klarade 10-80 på 18 minuter.
Jag såg att den var uppe och vände på 231kw vid ett laddtillfälle och låg kvar på 230 under relativt lång tid.
Men Ionity kör ju 800V, hade missat att man har 500V trodde det vara 400V som gällde.
Hos Ionity så var jag nere på 7% och då sa bilen att det skulle ta 19minuter till 80%, så där får man väl säga att den klarade 10-80 på 18 minuter.
Jag såg att den var uppe och vände på 231kw vid ett laddtillfälle och låg kvar på 230 under relativt lång tid.
Men Ionity kör ju 800V, hade missat att man har 500V trodde det vara 400V som gällde.
Re: KIA EV6
I princip alla DC-laddare går till 500V, 400V är nominell spänning på många batteri-pack antar att man därför säger ”400V laddare”Evick skrev:Nu har jag bara laddat hos Ionity förutom 3fas och 1fas.
Hos Ionity så var jag nere på 7% och då sa bilen att det skulle ta 19minuter till 80%, så där får man väl säga att den klarade 10-80 på 18 minuter.
Jag såg att den var uppe och vände på 231kw vid ett laddtillfälle och låg kvar på 230 under relativt lång tid.
Men Ionity kör ju 800V, hade missat att man har 500V trodde det vara 400V som gällde.
EV6 låser spänningen på ca 455V när den laddar på en 500V laddare genom den interna DC-DC omvandlaren.
”800V laddare” går ofta upp till 900V ibland 1000V
Re: KIA EV6
Någon mer som märkt att den inte går att bygga en EV6 på Kia's hemsida längre och att prislistorna är bortplockade? Prisjusteringar på gång kanske, eller är det beställningsstopp?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
-
- Inlägg: 211
- Blev medlem: 20 okt 2021 07:16
Re: KIA EV6
PrisjusteringiAkita skrev:Någon mer som märkt att den inte går att bygga en EV6 på Kia's hemsida längre och att prislistorna är bortplockade? Prisjusteringar på gång kanske, eller är det beställningsstopp?
Re: KIA EV6
Svarar mig själv här, för nu har Kia kommit med nya priser. GT Line och GT blev båda drygt 45 000 kr dyrare. Kia har dock varit kreativa med prissättningen för GT Line. GT Line utrustningen ligger numera som ett paket med extrautrustning som går att få till både rwd and awd modellen. Det gör att bilen fortfarande är berättigad till bonus, även om priset gått upp 45 000 kr. Det visar lite på idiotin med att ha en skarp gräns för bonusen som utgår från nybilsprislistan.iAkita skrev:Någon mer som märkt att den inte går att bygga en EV6 på Kia's hemsida längre och att prislistorna är bortplockade? Prisjusteringar på gång kanske, eller är det beställningsstopp?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
-
- Inlägg: 211
- Blev medlem: 20 okt 2021 07:16
Re: KIA EV6
Det är sorgligt. Hade hoppats på att Kia/Hyundai skulle skickat med det i MY23. Så fort MY24 eller MY25 (när det nu blir uppdaterat till Nvidia) så kommer äldre bilarna verkligen kännas äldre.OvePaHornet skrev:EV6 MY23 kommer INTE med Nvidia Drive, förhoppningsvis kommer det till MY24…
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: KIA EV6
Ja, fast ärligt talat, hade köpare av ioniq5/EV6 varit väldigt intresserade av infotainment och haft detta högt upp på priolistan så hade väl de flesta valt en annan bilDanneLKPG skrev:Det är sorgligt. Hade hoppats på att Kia/Hyundai skulle skickat med det i MY23. Så fort MY24 eller MY25 (när det nu blir uppdaterat till Nvidia) så kommer äldre bilarna verkligen kännas äldre.OvePaHornet skrev:EV6 MY23 kommer INTE med Nvidia Drive, förhoppningsvis kommer det till MY24…
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: KIA EV6
Som vadå? Jag värderar infotainment högt, men köpte ändå en i5... Appen fungerar ju åtminstone bra. Det är viktigare. Dessutom mycket billigare än konkurrenterna (150k skillnad när jag köpte min) och mer utrustning. Värderar HUD, ventilerade säten, 360-kamera och ställbar regen högre än endast infotainment. Vägrar Model Y. Skittråkig bil enligt mig. Redan en dussinbil där jag bor också som syns överallt. Bor säkert i det elbilstätaste området i Linköping. Det sjuka är att det till och med finns en annan i5 här i samma färg som min. Den som är så "sällsynt" i Sverige.HelectriC skrev:Ja, fast ärligt talat, hade köpare av ioniq5/EV6 varit väldigt intresserade av infotainment och haft detta högt upp på priolistan så hade väl de flesta valt en annan bilDanneLKPG skrev:Det är sorgligt. Hade hoppats på att Kia/Hyundai skulle skickat med det i MY23. Så fort MY24 eller MY25 (när det nu blir uppdaterat till Nvidia) så kommer äldre bilarna verkligen kännas äldre.OvePaHornet skrev:EV6 MY23 kommer INTE med Nvidia Drive, förhoppningsvis kommer det till MY24…
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: KIA EV6
Gäller det även EV6 GT? I vilket fall, skillnaden mot det nuvarande infotainment-systemet verkar inte vara så stor. Visst, hemskärm och ikoner ser annorlunda ut, men undermenyerna verkar vara i princip desamma, både vad det gäller utseende och struktur. Iallafall om som det verkar när man tittar på Genesis GV60 infotainment-systemet. Jag trodde det skulle vara större skillnad.OvePaHornet skrev:EV6 MY23 kommer INTE med Nvidia Drive, förhoppningsvis kommer det till MY24…
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
-
- Inlägg: 211
- Blev medlem: 20 okt 2021 07:16
Re: KIA EV6
Japp! EV9 blir första Kia med Nvidia, sen kommer troligtvis (!) det även till EV6 inför MY24 (Kia Sverige verkar inte veta med 100% säkerhet själva)iAkita skrev:Gäller det även EV6 GT? I vilket fall, skillnaden mot det nuvarande infotainment-systemet verkar inte vara så stor. Visst, hemskärm och ikoner ser annorlunda ut, men undermenyerna verkar vara i princip desamma, både vad det gäller utseende och struktur. Iallafall om som det verkar när man tittar på Genesis GV60 infotainment-systemet. Jag trodde det skulle vara större skillnad.OvePaHornet skrev:EV6 MY23 kommer INTE med Nvidia Drive, förhoppningsvis kommer det till MY24…
Re: KIA EV6
Nåväl, Albert Birmann har iallafall bekräftat att EV6 GT kommer ha både smart ruttplannering och förvärmning av batteriet inför snabbladdning redan från start, och dessutom möjligheten att manuellt starta förvärmningen. Det är det viktigaste för mig. Resten är mest kosmetika, även om jag såklart valt Nvidia drive systemet om jag hade haft möjlighet att välja.OvePaHornet skrev:Japp! EV9 blir första Kia med Nvidia, sen kommer troligtvis (!) det även till EV6 inför MY24 (Kia Sverige verkar inte veta med 100% säkerhet själva)iAkita skrev:Gäller det även EV6 GT? I vilket fall, skillnaden mot det nuvarande infotainment-systemet verkar inte vara så stor. Visst, hemskärm och ikoner ser annorlunda ut, men undermenyerna verkar vara i princip desamma, både vad det gäller utseende och struktur. Iallafall om som det verkar när man tittar på Genesis GV60 infotainment-systemet. Jag trodde det skulle vara större skillnad.OvePaHornet skrev:EV6 MY23 kommer INTE med Nvidia Drive, förhoppningsvis kommer det till MY24…
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: KIA EV6
DanneLKPG skrev:Som vadå? Jag värderar infotainment högt, men köpte ändå en i5... Appen fungerar ju åtminstone bra. Det är viktigare. Dessutom mycket billigare än konkurrenterna (150k skillnad när jag köpte min) och mer utrustning. Värderar HUD, ventilerade säten, 360-kamera och ställbar regen högre än endast infotainment. Vägrar Model Y. Skittråkig bil enligt mig. Redan en dussinbil där jag bor också som syns överallt. Bor säkert i det elbilstätaste området i Linköping. Det sjuka är att det till och med finns en annan i5 här i samma färg som min. Den som är så "sällsynt" i Sverige.HelectriC skrev:Ja, fast ärligt talat, hade köpare av ioniq5/EV6 varit väldigt intresserade av infotainment och haft detta högt upp på priolistan så hade väl de flesta valt en annan bilDanneLKPG skrev:Det är sorgligt. Hade hoppats på att Kia/Hyundai skulle skickat med det i MY23. Så fort MY24 eller MY25 (när det nu blir uppdaterat till Nvidia) så kommer äldre bilarna verkligen kännas äldre.OvePaHornet skrev:EV6 MY23 kommer INTE med Nvidia Drive, förhoppningsvis kommer det till MY24…
Du skriver ju själv alla saker du värdesätter med i5, alltså är inte infotainment det viktigaste med bilen. Många köper Tesla pga infotainment och skärmen, men det är knappast någon som köper i5 enbart pga infotainment, för det är verkligen inte på topplistan över de bästa systemet i bilvärden. Jag vet att man gärna försvarar det köp man gjort, men det är ok att erkänna att Hyundai/Kias styrkor just nu inte ligger på infotainment.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14