JeppOld_O skrev:Ja, jag vet inte vad jag ska säga. Bilen verkar för all del bra. Men att köpa bil baserat på en youtube-film/intro och visning av en förseriebil kändes sådär. Idag kom frågan om offert från bilhandlaren. Jag lägger inte dom pengarna innan jag vet mer och/eller får testa själv. Har alla biltillverkare fått hybris och tror att konsumenterna radar upp sig för näthandel efter att dom lanserat elbilar?
KIA EV6
Moderator: Redaktion
Re: KIA EV6
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: KIA EV6
Ja i princip varenda elbil som lanserats senaste tiden ska bli den bäst säljande...Zalman3 skrev:KIA är kaxiga och tror att de ska sälja bra med deras EV6.
En av de mest efterlängtade bilarna är på en snabbvisit i Sverige. Vi klämmer på nya Kia EV6, märkets första elbil på den nya snabbladdande plattformen E-GMP.
Kia själva tror att det blir den bäst säljande elbilen i Sverige.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: KIA EV6
all konsumenter behöver inte vara intresserade av den typen av förhandssälj. Det räcker att de första bilarna blir sålda på det sättet, så kan de som vill provköra vänta en stund. Så har det väl alltid varit? Jag minns pappa som köpte den första Volvo S60 för många år sen när den kom ut, den fanns ju inte heller i hallarna när han beställde.Old_O skrev:Ja, jag vet inte vad jag ska säga. Bilen verkar för all del bra. Men att köpa bil baserat på en youtube-film/intro och visning av en förseriebil kändes sådär. Idag kom frågan om offert från bilhandlaren. Jag lägger inte dom pengarna innan jag vet mer och/eller får testa själv. Har alla biltillverkare fått hybris och tror att konsumenterna radar upp sig för näthandel efter att dom lanserat elbilar?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: KIA EV6
HelectriC skrev:all konsumenter behöver inte vara intresserade av den typen av förhandssälj. Det räcker att de första bilarna blir sålda på det sättet, så kan de som vill provköra vänta en stund. Så har det väl alltid varit? Jag minns pappa som köpte den första Volvo S60 för många år sen när den kom ut, den fanns ju inte heller i hallarna när han beställde.Old_O skrev:Ja, jag vet inte vad jag ska säga. Bilen verkar för all del bra. Men att köpa bil baserat på en youtube-film/intro och visning av en förseriebil kändes sådär. Idag kom frågan om offert från bilhandlaren. Jag lägger inte dom pengarna innan jag vet mer och/eller får testa själv. Har alla biltillverkare fått hybris och tror att konsumenterna radar upp sig för näthandel efter att dom lanserat elbilar?
Jo, det där med att provköra är oftast lika meningslöst som att sparka på däcken. Hur många har backat på en bil, som de seriöst tänkt köpa, efter en provkörning? Det omvända finns säkert. Att man provkör en bil man inte tänkt köpa och blir övertygad. Men att vilja ha t ex nya C-klassen och sen backa ur affären efter provkörning måste vara extremt sällsynt. Finns sällan dealbreakers som visar sig först vid provkörning på moderna bilar.
Re: KIA EV6
Personligen har jag inga som helst problem att köpa en ny bil jag aldrig kört om en massa andra har testat den och hyllat den.
Att däremot köpa helt "blint" enbart på spec skulle jag inte vilja göra.
Att däremot köpa helt "blint" enbart på spec skulle jag inte vilja göra.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: KIA EV6
Exakt så. Körningen är ju för övrigt den lilla biten, så många andra parametrar spelar in.Legato skrev:Personligen har jag inga som helst problem att köpa en ny bil jag aldrig kört om en massa andra har testat den och hyllat den.
Att däremot köpa helt "blint" enbart på spec skulle jag inte vilja göra.
Model S P85DL+
Re: KIA EV6
Tycker inte alls det är meningslöst.MWall skrev:HelectriC skrev:all konsumenter behöver inte vara intresserade av den typen av förhandssälj. Det räcker att de första bilarna blir sålda på det sättet, så kan de som vill provköra vänta en stund. Så har det väl alltid varit? Jag minns pappa som köpte den första Volvo S60 för många år sen när den kom ut, den fanns ju inte heller i hallarna när han beställde.Old_O skrev:Ja, jag vet inte vad jag ska säga. Bilen verkar för all del bra. Men att köpa bil baserat på en youtube-film/intro och visning av en förseriebil kändes sådär. Idag kom frågan om offert från bilhandlaren. Jag lägger inte dom pengarna innan jag vet mer och/eller får testa själv. Har alla biltillverkare fått hybris och tror att konsumenterna radar upp sig för näthandel efter att dom lanserat elbilar?
Jo, det där med att provköra är oftast lika meningslöst som att sparka på däcken. Hur många har backat på en bil, som de seriöst tänkt köpa, efter en provkörning? Det omvända finns säkert. Att man provkör en bil man inte tänkt köpa och blir övertygad. Men att vilja ha t ex nya C-klassen och sen backa ur affären efter provkörning måste vara extremt sällsynt. Finns sällan dealbreakers som visar sig först vid provkörning på moderna bilar.
Den främsta anledningen till att jag vill provköra bilar innan jag köper är ljudnivån i högre hastigheter. Skiljer sig enormt mellan olika bilmodeller och bara för att någon tycker den är tyst betyder inte att jag tycker det. Det är klart man har backat på en bil som man tyckt vara bra men sedan provkört och den skramlat och bullrat något helt otroligt. Kia E-Niro är ett bra exempel på detta.
Det spelar ingen roll hur bra specifikationen är, hur billig den är eller hur mycket rabatt man får, man ska faktiskt också orka köra med den utan att bli mörbultad i huvudet.
Re: KIA EV6
Fast ljudnivån är ju i allra högsta grad mätbar...kikat skrev:Tycker inte alls det är meningslöst.MWall skrev:HelectriC skrev:all konsumenter behöver inte vara intresserade av den typen av förhandssälj. Det räcker att de första bilarna blir sålda på det sättet, så kan de som vill provköra vänta en stund. Så har det väl alltid varit? Jag minns pappa som köpte den första Volvo S60 för många år sen när den kom ut, den fanns ju inte heller i hallarna när han beställde.Old_O skrev:Ja, jag vet inte vad jag ska säga. Bilen verkar för all del bra. Men att köpa bil baserat på en youtube-film/intro och visning av en förseriebil kändes sådär. Idag kom frågan om offert från bilhandlaren. Jag lägger inte dom pengarna innan jag vet mer och/eller får testa själv. Har alla biltillverkare fått hybris och tror att konsumenterna radar upp sig för näthandel efter att dom lanserat elbilar?
Jo, det där med att provköra är oftast lika meningslöst som att sparka på däcken. Hur många har backat på en bil, som de seriöst tänkt köpa, efter en provkörning? Det omvända finns säkert. Att man provkör en bil man inte tänkt köpa och blir övertygad. Men att vilja ha t ex nya C-klassen och sen backa ur affären efter provkörning måste vara extremt sällsynt. Finns sällan dealbreakers som visar sig först vid provkörning på moderna bilar.
Den främsta anledningen till att jag vill provköra bilar innan jag köper är ljudnivån i högre hastigheter. Skiljer sig enormt mellan olika bilmodeller och bara för att någon tycker den är tyst betyder inte att jag tycker det. Det är klart man har backat på en bil som man tyckt vara bra men sedan provkört och den skramlat och bullrat något helt otroligt. Kia E-Niro är ett bra exempel på detta.
Det spelar ingen roll hur bra specifikationen är, hur billig den är eller hur mycket rabatt man får, man ska faktiskt också orka köra med den utan att bli mörbultad i huvudet.
Har större förståelse för att man vill uppleva körkänsla eller ljudet i stereon, dvs subjektiva faktorer. De rent objektiva som ljudnivå eller 0-100 acceleration kan man ju läsa sig till.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: KIA EV6
Hur man upplever olika ljud är en helt annan sak än ett värde på en decibelmätare. För att kunna jämföra värden måste de dessutom vara mätta under exakt samma omständigheter med samma mätare och samma placering. Jag ser det som en omöjlighet. Vad jag vet finns det inga biltillverkare som presenterar ljudnivån i sina specifikationer.Legato skrev:Fast ljudnivån är ju i allra högsta grad mätbar...kikat skrev:Tycker inte alls det är meningslöst.MWall skrev:HelectriC skrev:all konsumenter behöver inte vara intresserade av den typen av förhandssälj. Det räcker att de första bilarna blir sålda på det sättet, så kan de som vill provköra vänta en stund. Så har det väl alltid varit? Jag minns pappa som köpte den första Volvo S60 för många år sen när den kom ut, den fanns ju inte heller i hallarna när han beställde.Old_O skrev:Ja, jag vet inte vad jag ska säga. Bilen verkar för all del bra. Men att köpa bil baserat på en youtube-film/intro och visning av en förseriebil kändes sådär. Idag kom frågan om offert från bilhandlaren. Jag lägger inte dom pengarna innan jag vet mer och/eller får testa själv. Har alla biltillverkare fått hybris och tror att konsumenterna radar upp sig för näthandel efter att dom lanserat elbilar?
Jo, det där med att provköra är oftast lika meningslöst som att sparka på däcken. Hur många har backat på en bil, som de seriöst tänkt köpa, efter en provkörning? Det omvända finns säkert. Att man provkör en bil man inte tänkt köpa och blir övertygad. Men att vilja ha t ex nya C-klassen och sen backa ur affären efter provkörning måste vara extremt sällsynt. Finns sällan dealbreakers som visar sig först vid provkörning på moderna bilar.
Den främsta anledningen till att jag vill provköra bilar innan jag köper är ljudnivån i högre hastigheter. Skiljer sig enormt mellan olika bilmodeller och bara för att någon tycker den är tyst betyder inte att jag tycker det. Det är klart man har backat på en bil som man tyckt vara bra men sedan provkört och den skramlat och bullrat något helt otroligt. Kia E-Niro är ett bra exempel på detta.
Det spelar ingen roll hur bra specifikationen är, hur billig den är eller hur mycket rabatt man får, man ska faktiskt också orka köra med den utan att bli mörbultad i huvudet.
Har större förståelse för att man vill uppleva körkänsla eller ljudet i stereon, dvs subjektiva faktorer. De rent objektiva som ljudnivå eller 0-100 acceleration kan man ju läsa sig till.
Men däremot ljudet i stereon ser jag som en total meningslös egenskap.
Re: KIA EV6
Naah. Det krävs absolut inga "exakt samma omständigheter". Det är så stora skillnader i ljudnivå mellan olika modeller att de lätt avslöjas även med relativt stora skillnader i omgivande faktorer.kikat skrev:Hur man upplever olika ljud är en helt annan sak än ett värde på en decibelmätare. För att kunna jämföra värden måste de dessutom vara mätta under exakt samma omständigheter med samma mätare och samma placering. Jag ser det som en omöjlighet. Vad jag vet finns det inga biltillverkare som presenterar ljudnivån i sina specifikationer.Legato skrev:Fast ljudnivån är ju i allra högsta grad mätbar...kikat skrev:Tycker inte alls det är meningslöst.MWall skrev:HelectriC skrev:
all konsumenter behöver inte vara intresserade av den typen av förhandssälj. Det räcker att de första bilarna blir sålda på det sättet, så kan de som vill provköra vänta en stund. Så har det väl alltid varit? Jag minns pappa som köpte den första Volvo S60 för många år sen när den kom ut, den fanns ju inte heller i hallarna när han beställde.
Jo, det där med att provköra är oftast lika meningslöst som att sparka på däcken. Hur många har backat på en bil, som de seriöst tänkt köpa, efter en provkörning? Det omvända finns säkert. Att man provkör en bil man inte tänkt köpa och blir övertygad. Men att vilja ha t ex nya C-klassen och sen backa ur affären efter provkörning måste vara extremt sällsynt. Finns sällan dealbreakers som visar sig först vid provkörning på moderna bilar.
Den främsta anledningen till att jag vill provköra bilar innan jag köper är ljudnivån i högre hastigheter. Skiljer sig enormt mellan olika bilmodeller och bara för att någon tycker den är tyst betyder inte att jag tycker det. Det är klart man har backat på en bil som man tyckt vara bra men sedan provkört och den skramlat och bullrat något helt otroligt. Kia E-Niro är ett bra exempel på detta.
Det spelar ingen roll hur bra specifikationen är, hur billig den är eller hur mycket rabatt man får, man ska faktiskt också orka köra med den utan att bli mörbultad i huvudet.
Har större förståelse för att man vill uppleva körkänsla eller ljudet i stereon, dvs subjektiva faktorer. De rent objektiva som ljudnivå eller 0-100 acceleration kan man ju läsa sig till.
Men däremot ljudet i stereon ser jag som en total meningslös egenskap.
Ljudkvaliteten i en stereo är däremot extremt svårt att mäta... Givetvis mycket, mycket svårare än att mäta bullernivå.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: KIA EV6
Helt gratis, som i fri SuC?Legato skrev:Gratis Ionity-abonnemang första året, därefter 139:-/månad. 3,1:- per kWh.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: KIA EV6
Jag antar att, precis som du har en aversion emot att se och känna på bilar innan köp, är konsekvent och köper skor, kläder, båtar och fastigheter på samma sätt utan att först ha provat eller kikat på de i verkligheten?MWall skrev:HelectriC skrev:all konsumenter behöver inte vara intresserade av den typen av förhandssälj. Det räcker att de första bilarna blir sålda på det sättet, så kan de som vill provköra vänta en stund. Så har det väl alltid varit? Jag minns pappa som köpte den första Volvo S60 för många år sen när den kom ut, den fanns ju inte heller i hallarna när han beställde.Old_O skrev:Ja, jag vet inte vad jag ska säga. Bilen verkar för all del bra. Men att köpa bil baserat på en youtube-film/intro och visning av en förseriebil kändes sådär. Idag kom frågan om offert från bilhandlaren. Jag lägger inte dom pengarna innan jag vet mer och/eller får testa själv. Har alla biltillverkare fått hybris och tror att konsumenterna radar upp sig för näthandel efter att dom lanserat elbilar?
Jo, det där med att provköra är oftast lika meningslöst som att sparka på däcken. Hur många har backat på en bil, som de seriöst tänkt köpa, efter en provkörning? Det omvända finns säkert. Att man provkör en bil man inte tänkt köpa och blir övertygad. Men att vilja ha t ex nya C-klassen och sen backa ur affären efter provkörning måste vara extremt sällsynt. Finns sällan dealbreakers som visar sig först vid provkörning på moderna bilar.
Vi är alla olika, men själv skulle jag inte köpa varken bilar, båtar eller fastigheter utan att själva ha sett på de innan. Men det är jag det.
Inga problem med hur andra gör (deras bekymmer).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: KIA EV6
Det är väl olika typer av köpare. Vissa vill inte ens åka och se på bilen innan köp (tom. det är för mycket för de). Det e bar å köp!!Old_O skrev:Ja, jag vet inte vad jag ska säga. Bilen verkar för all del bra. Men att köpa bil baserat på en youtube-film/intro och visning av en förseriebil kändes sådär. Idag kom frågan om offert från bilhandlaren. Jag lägger inte dom pengarna innan jag vet mer och/eller får testa själv. Har alla biltillverkare fått hybris och tror att konsumenterna radar upp sig för näthandel efter att dom lanserat elbilar?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: KIA EV6
Det är väl inte alls samma sak, vilket dåligt argument! En fastighet kostar ofta betydligt mer, det medföljer många fler moment för att avyttra de och inskränker betydligt mer på privatekonomin än en bil eller båt (iaf en normalstor båt). Kläder och skor måste passa för att överhuvudtaget gå att använda (tänk zalando, köp och returnera om de inte passar). En bil kan de flesta köpa och köra oavsett vilket typ. Gillar man den inte, så kan man i stort sett sälja den efter kort tid med lite eller ingen förlust (just eftersom man var så tidigt ute att modellen fortfarande är populär för andra). Båtar är ju ok att köpa osedda eftersom de också i stort sett täcker ett behov som går att förutse och passar rent storleksmässigt för de flesta. Annars säljer man igen. Verkar som många är jätterädda för att köpa båt eller bil som man inte är helt nöjd med och tror att då går det inte att göra sig av med igen? Det är ju bara att avyttra, vad är problemet!martinot skrev:Jag antar att, precis som du har en aversion emot att se och känna på bilar innan köp, är konsekvent och köper skor, kläder, båtar och fastigheter på samma sätt utan att först ha provat eller kikat på de i verkligheten?MWall skrev:HelectriC skrev:all konsumenter behöver inte vara intresserade av den typen av förhandssälj. Det räcker att de första bilarna blir sålda på det sättet, så kan de som vill provköra vänta en stund. Så har det väl alltid varit? Jag minns pappa som köpte den första Volvo S60 för många år sen när den kom ut, den fanns ju inte heller i hallarna när han beställde.Old_O skrev:Ja, jag vet inte vad jag ska säga. Bilen verkar för all del bra. Men att köpa bil baserat på en youtube-film/intro och visning av en förseriebil kändes sådär. Idag kom frågan om offert från bilhandlaren. Jag lägger inte dom pengarna innan jag vet mer och/eller får testa själv. Har alla biltillverkare fått hybris och tror att konsumenterna radar upp sig för näthandel efter att dom lanserat elbilar?
Jo, det där med att provköra är oftast lika meningslöst som att sparka på däcken. Hur många har backat på en bil, som de seriöst tänkt köpa, efter en provkörning? Det omvända finns säkert. Att man provkör en bil man inte tänkt köpa och blir övertygad. Men att vilja ha t ex nya C-klassen och sen backa ur affären efter provkörning måste vara extremt sällsynt. Finns sällan dealbreakers som visar sig först vid provkörning på moderna bilar.
Vi är alla olika, men själv skulle jag inte köpa varken bilar, båtar eller fastigheter utan att själva ha sett på de innan. Men det är jag det.
Inga problem med hur andra gör (deras bekymmer).
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: KIA EV6
Gratis abonnemang första året. 3,1:-/kWh så länge man har ett aktivt abonnemang.martinot skrev:Helt gratis, som i fri SuC?Legato skrev:Gratis Ionity-abonnemang första året, därefter 139:-/månad. 3,1:- per kWh.
Jag tycker 3,1:- känns konkurrenskraftigt, vill minnas att de andra medlemmarna ligger högre men är inte säker?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: KIA EV6
Tror Audi ligger på 3,30. Mercedes 3,20 eller nåt.Legato skrev:Gratis abonnemang första året. 3,1:-/kWh så länge man har ett aktivt abonnemang.martinot skrev:Helt gratis, som i fri SuC?Legato skrev:Gratis Ionity-abonnemang första året, därefter 139:-/månad. 3,1:- per kWh.
Jag tycker 3,1:- känns konkurrenskraftigt, vill minnas att de andra medlemmarna ligger högre men är inte säker?
Re: KIA EV6
KIA EV GT verkar vara rätt intressant bil.
Rätt lika specifikationer som M3P.
Nya Tesla dödaren? som alla brukar säga.
Rätt lika specifikationer som M3P.
Nya Tesla dödaren? som alla brukar säga.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2402
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: KIA EV6
Den första Tesla dödaren kommer först med det märket som verkligen fattar vikten av att ha grymt bra och omfattande snabbladdningsnätverk med rätt pris.Dexter skrev:KIA EV GT verkar vara rätt intressant bil.
Rätt lika specifikationer som M3P.
Nya Tesla dödaren? som alla brukar säga.
Tills dess kommer jag fortsätta att köra Tesla.
MVH
Re: KIA EV6
Visst är det olika prisklasser på att par nya skor man aldrig testat och en ny fastighet som man aldrig sett. Principen är dock den samma.HelectriC skrev:Det är väl inte alls samma sak, vilket dåligt argument! En fastighet kostar ofta betydligt mer, det medföljer många fler moment för att avyttra de och inskränker betydligt mer på privatekonomin än en bil eller båt (iaf en normalstor båt). Kläder och skor måste passa för att överhuvudtaget gå att använda (tänk zalando, köp och returnera om de inte passar). En bil kan de flesta köpa och köra oavsett vilket typ. Gillar man den inte, så kan man i stort sett sälja den efter kort tid med lite eller ingen förlust (just eftersom man var så tidigt ute att modellen fortfarande är populär för andra). Båtar är ju ok att köpa osedda eftersom de också i stort sett täcker ett behov som går att förutse och passar rent storleksmässigt för de flesta. Annars säljer man igen. Verkar som många är jätterädda för att köpa båt eller bil som man inte är helt nöjd med och tror att då går det inte att göra sig av med igen? Det är ju bara att avyttra, vad är problemet!martinot skrev:Jag antar att, precis som du har en aversion emot att se och känna på bilar innan köp, är konsekvent och köper skor, kläder, båtar och fastigheter på samma sätt utan att först ha provat eller kikat på de i verkligheten?MWall skrev:HelectriC skrev:all konsumenter behöver inte vara intresserade av den typen av förhandssälj. Det räcker att de första bilarna blir sålda på det sättet, så kan de som vill provköra vänta en stund. Så har det väl alltid varit? Jag minns pappa som köpte den första Volvo S60 för många år sen när den kom ut, den fanns ju inte heller i hallarna när han beställde.Old_O skrev:Ja, jag vet inte vad jag ska säga. Bilen verkar för all del bra. Men att köpa bil baserat på en youtube-film/intro och visning av en förseriebil kändes sådär. Idag kom frågan om offert från bilhandlaren. Jag lägger inte dom pengarna innan jag vet mer och/eller får testa själv. Har alla biltillverkare fått hybris och tror att konsumenterna radar upp sig för näthandel efter att dom lanserat elbilar?
Jo, det där med att provköra är oftast lika meningslöst som att sparka på däcken. Hur många har backat på en bil, som de seriöst tänkt köpa, efter en provkörning? Det omvända finns säkert. Att man provkör en bil man inte tänkt köpa och blir övertygad. Men att vilja ha t ex nya C-klassen och sen backa ur affären efter provkörning måste vara extremt sällsynt. Finns sällan dealbreakers som visar sig först vid provkörning på moderna bilar.
Vi är alla olika, men själv skulle jag inte köpa varken bilar, båtar eller fastigheter utan att själva ha sett på de innan. Men det är jag det.
Inga problem med hur andra gör (deras bekymmer).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: KIA EV6
Jag menar om laddningen är fri första året, men som jag förstår så är det bara abonnemanget då?Legato skrev:Gratis abonnemang första året. 3,1:-/kWh så länge man har ett aktivt abonnemang.martinot skrev:Helt gratis, som i fri SuC?Legato skrev:Gratis Ionity-abonnemang första året, därefter 139:-/månad. 3,1:- per kWh.
Jag tycker 3,1:- känns konkurrenskraftigt, vill minnas att de andra medlemmarna ligger högre men är inte säker?
Priset är Ok, och tom. billigare än Tesla SuC (för de som inte har fri SuC). Men tycker fortfarande att hela abonnemangsgrejen är lite av en scam/otyg.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: KIA EV6
3,04 för MBMWall skrev:Tror Audi ligger på 3,30. Mercedes 3,20 eller nåt.Legato skrev:Gratis abonnemang första året. 3,1:-/kWh så länge man har ett aktivt abonnemang.martinot skrev:Helt gratis, som i fri SuC?Legato skrev:Gratis Ionity-abonnemang första året, därefter 139:-/månad. 3,1:- per kWh.
Jag tycker 3,1:- känns konkurrenskraftigt, vill minnas att de andra medlemmarna ligger högre men är inte säker?
Re: KIA EV6
]
Visst är det olika prisklasser på att par nya skor man aldrig testat och en ny fastighet som man aldrig sett. Principen är dock den samma.[/quote]
Det är ju ett jobbigt sätt att möta världen på när man är tvungen att ha samma synsätt på allt man köper. Jag kollar ju tex upp en firma om de verkar seriösa på nätet som jag ska köpa något hyfsat dyrt ifrån tex en TV, men om jag beställer en flaska schampo så gör jag inte det. Hade blivit sjukt jobbigt om man ska vara konsekvent och ha samma procedur för allt man skaffar.
Men jag ser fortfarande inte problemet. Om man inte gillar att köpa osett, så är det väl bara att låta bli? Eller handlar det om att en del vill både vara först OCH få prova innan? Både äta och behålla kakan liksom, det går ju inte helt att kombinera.
Visst är det olika prisklasser på att par nya skor man aldrig testat och en ny fastighet som man aldrig sett. Principen är dock den samma.[/quote]
Det är ju ett jobbigt sätt att möta världen på när man är tvungen att ha samma synsätt på allt man köper. Jag kollar ju tex upp en firma om de verkar seriösa på nätet som jag ska köpa något hyfsat dyrt ifrån tex en TV, men om jag beställer en flaska schampo så gör jag inte det. Hade blivit sjukt jobbigt om man ska vara konsekvent och ha samma procedur för allt man skaffar.
Men jag ser fortfarande inte problemet. Om man inte gillar att köpa osett, så är det väl bara att låta bli? Eller handlar det om att en del vill både vara först OCH få prova innan? Både äta och behålla kakan liksom, det går ju inte helt att kombinera.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: KIA EV6
Bara Hyundai som måste steppa upp nu då. Borde ju komma något liknande med Ioniq 5. Sen vill man ju inte ha ett års bindningstid heller. För det är väl det Ionity kör med nu?MWall skrev:Tror Audi ligger på 3,30. Mercedes 3,20 eller nåt.Legato skrev:Gratis abonnemang första året. 3,1:-/kWh så länge man har ett aktivt abonnemang.martinot skrev:Helt gratis, som i fri SuC?Legato skrev:Gratis Ionity-abonnemang första året, därefter 139:-/månad. 3,1:- per kWh.
Jag tycker 3,1:- känns konkurrenskraftigt, vill minnas att de andra medlemmarna ligger högre men är inte säker?
Ioniq 5 FE AWD
Re: KIA EV6
Håller med.NiklasTesla skrev:Den första Tesla dödaren kommer först med det märket som verkligen fattar vikten av att ha grymt bra och omfattande snabbladdningsnätverk med rätt pris.Dexter skrev:KIA EV GT verkar vara rätt intressant bil.
Rätt lika specifikationer som M3P.
Nya Tesla dödaren? som alla brukar säga.
Tills dess kommer jag fortsätta att köra Tesla.
MVH
Nästan var enda ny EV som kommer ut säger motorjournalisterna att det är den nya "Tesla dödaren" så det har man hört ofta.
Men jag tycker KIA EV6 GT är den som ligger närmast hitintills både prismässigt och prestandamässigt.
Snygg design vid första anblicken.
Får kika på den lite närmare och bilda mig en uppfattning.