Det går alltså ladda en annan bil med en TYP2 kabel, hane-hane?Bilen kan laddas med 800-voltsteknik, vilket i teorin kan fylla på batteriet från 10 till 80 procent på 18 minuter. Det är beräknat på en laddhastighet på 239 kW.
– Vi kunde ha satt 350 kW, men vi har tittat på kurvorna och det är vid 239 kW som den maximala laddpeaken är, säger Joakim Jöhncke.
Det finns också en funktion som omvandlar bilen till en slags rullande powerbank. Med hjälp av en extra laddhandske med schukoadapter som sätts i ladduttaget kan bilen dela med sig av sin ström till andra apparater. Det går också att ladda en annan elbil om det skulle behövas, då utan schukoadaptern.
KIA EV6
Moderator: Redaktion
Re: KIA EV6
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: KIA EV6
Ja, det är väl nåt sånt. Jag såg nånstans att man behövde en specialkabel för det, och det måste ju rimligen vara en hane-hane.Zalman3 skrev:Det går alltså ladda en annan bil med en TYP2 kabel, hane-hane?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: KIA EV6
Nja, vet inte om jag missuppfattar här. Man ansluter inte direkt i CCS kontakten på Kian. Om jag sett rätt kommer man ha en schukouttag (vanligt elkontakt, typ två hål i väggen) precis bredvid CCSen. Detta är den sk V2L funktionen och innebär att man kan ladda en annan bil med upp till 3,6 kW med en schuko till ccs laddkabel. Så har jag uppfattat det iaf.Zalman3 skrev:Det går alltså ladda en annan bil med en TYP2 kabel, hane-hane?Bilen kan laddas med 800-voltsteknik, vilket i teorin kan fylla på batteriet från 10 till 80 procent på 18 minuter. Det är beräknat på en laddhastighet på 239 kW.
– Vi kunde ha satt 350 kW, men vi har tittat på kurvorna och det är vid 239 kW som den maximala laddpeaken är, säger Joakim Jöhncke.
Det finns också en funktion som omvandlar bilen till en slags rullande powerbank. Med hjälp av en extra laddhandske med schukoadapter som sätts i ladduttaget kan bilen dela med sig av sin ström till andra apparater. Det går också att ladda en annan elbil om det skulle behövas, då utan schukoadaptern.
Re: KIA EV6
Blir lite besviken på Kia. Jag har kollat lite på priserna i olika länder. Bl.a Tyskland, UK och Frankrike och jämfört med Sverige.
Jag jämförde också med svenska priser UTAN elbilsbonusen... Ser ut som Kia tagit priserna rakt upp och ner och lagt på cirkus 70 papp. Tråkigt värre.
(notera att EV6 i Tyskland säljs med lilla batteriet)
Jag jämförde också med svenska priser UTAN elbilsbonusen... Ser ut som Kia tagit priserna rakt upp och ner och lagt på cirkus 70 papp. Tråkigt värre.
(notera att EV6 i Tyskland säljs med lilla batteriet)
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: KIA EV6
Det kan inte vara skillnader i momssatserna och runt de 20k som VSG kostar då? Ser ut att vara rätt lika om man tar med de effekterna.Baeckman skrev:Blir lite besviken på Kia. Jag har kollat lite på priserna i olika länder. Bl.a Tyskland, UK och Frankrike och jämfört med Sverige.
Jag jämförde också med svenska priser UTAN elbilsbonusen... Ser ut som Kia tagit priserna rakt upp och ner och lagt på cirkus 70 papp. Tråkigt värre.
(notera att EV6 i Tyskland säljs med lilla batteriet)
Re: KIA EV6
Franska momsen är ju 20% t.ex. Tyskland har väl typ 19% men har just nu en tillfälligt sänkt moms pga pandemin har jag för mig. Så visst, en liten del kanske kan förklaras av den. VSG finns ju naturligtvis också. Den borde skrotas helt och hållet. Jag fick parkeringsskada (repad lack) på min nuvarande bil och då är självrisken typ 7 papp.OfarligTesla skrev:Det kan inte vara skillnader i momssatserna och runt de 20k som VSG kostar då? Ser ut att vara rätt lika om man tar med de effekterna.Baeckman skrev:Blir lite besviken på Kia. Jag har kollat lite på priserna i olika länder. Bl.a Tyskland, UK och Frankrike och jämfört med Sverige.
Jag jämförde också med svenska priser UTAN elbilsbonusen... Ser ut som Kia tagit priserna rakt upp och ner och lagt på cirkus 70 papp. Tråkigt värre.
(notera att EV6 i Tyskland säljs med lilla batteriet)
Jaja, tråkigt iaf. Lite högre prisläge än jag hade förväntat mig. Hade hoppats på att kunna få tag i en för runt 500' efter bonus. Ska bli intressant och se utrustningsnivåer vad det lider. Min förbokning får nog ligga kvar ett tag iaf.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: KIA EV6
Franska momsen är ju 20% t.ex. Tyskland har väl typ 19% men har just nu en tillfälligt sänkt moms pga pandemin har jag för mig. Så visst, en liten del kanske kan förklaras av den. VSG finns ju naturligtvis också. Den borde skrotas helt och hållet. Jag fick parkeringsskada (repad lack) på min nuvarande bil och då är självrisken typ 7 papp.Baeckman skrev:Det kan inte vara skillnader i momssatserna och runt de 20k som VSG kostar då? Ser ut att vara rätt lika om man tar med de effekterna.
Jaja, tråkigt iaf. Lite högre prisläge än jag hade förväntat mig. Hade hoppats på att kunna få tag i en för runt 500' efter bonus. Ska bli intressant och se utrustningsnivåer vad det lider. Min förbokning får nog ligga kvar ett tag iaf. [/quote]
Ja precis, så franskt pris med svensk moms blir 715k för GT, så lägg på VSG så är det 735k +/- 5k. Så det verkar ju vara mer eller mindre samma priser tycker jag.
Re: KIA EV6
Tyskland har återgått till 19% moms igen. Det var tillfällig moms på 16% fram till sista december 2020 mycket riktigt pga pandemin.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: KIA EV6
Den minsta kostar alltså som en SR+. För en Kia med 200hk.
Man har ambitioner minsann.
Man har ambitioner minsann.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: KIA EV6
Ja, det är lite så jag tänker också. Visserligen två helt olika bilar, och Kian har 800V och lite annat lull-lull som Tesla saknar, men ändå. De har självförtroende, den saken är klar.taliz skrev:Den minsta kostar alltså som en SR+. För en Kia med 200hk.
Man har ambitioner minsann.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: KIA EV6
Tycker formen är OK i stort, men utförandet ser väldigt billigt och plastigt ut (precis som syskonet Iq5) . Typ billig kinesbil i silvrig plast för runt 100 papp.taliz skrev:Ser inte så tokig ut i grått.
Hoppas att den ser och känns bra ut i verkligheten, och att den bara tar sig som "billig" ut på fotona.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: KIA EV6
Ändå en riktigt snygg funktion, som jag gärna skulle vilja se på alla elbilar. Bravo för den säger jag!mati skrev:Ja, det är väl nåt sånt. Jag såg nånstans att man behövde en specialkabel för det, och det måste ju rimligen vara en hane-hane.Zalman3 skrev:Det går alltså ladda en annan bil med en TYP2 kabel, hane-hane?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: KIA EV6
Håller med, tror den kan gå hem hos mångataliz skrev:Ser inte så tokig ut i grått.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: KIA EV6
Jo, eller kanske. De har iaf. priser som premium i mellansegmentet. Ser dock verkligen inte premium ut (iaf. inte på dessa foton).mati skrev:Ja, det är lite så jag tänker också. Visserligen två helt olika bilar, och Kian har 800V och lite annat lull-lull som Tesla saknar, men ändå. De har självförtroende, den saken är klar.taliz skrev:Den minsta kostar alltså som en SR+. För en Kia med 200hk.
Man har ambitioner minsann.
Återstår om de kan konkurrera med det och om kunderna köper det? Tror personligen att de kommer möte tuff konkurrens från både billigare M3 och PS2 tex.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: KIA EV6
Uppgifter från EV Database.
Kia EV6 GT 77,4 kWh
65.000 euro
Svenskt pris 749.600kr
Kia EV6 LR 4wd 77,4 kWh
55.000 euro
Svenskt pris 674.700kr
Kia EV6 LR 2wd 77,4kWh
50.000 euro
Svenskt pris 569.900kr
Kia EV6 SR 2wd 58kWh
40.000 euro
Svenskt pris ?
Jämför med Ioniq 5
Ioniq 5 P45, 4wd 72,6kWh
58.995 euro
Ioniq 5 4wd, 72.6kWh
55.000 euro
Ioniq 5 4wd, 58kWh
43.000 euro
Ioniq 5 2wd, 58kWh
40.000 euro
EV database.
Kia EV6 GT 77,4 kWh
65.000 euro
Svenskt pris 749.600kr
Kia EV6 LR 4wd 77,4 kWh
55.000 euro
Svenskt pris 674.700kr
Kia EV6 LR 2wd 77,4kWh
50.000 euro
Svenskt pris 569.900kr
Kia EV6 SR 2wd 58kWh
40.000 euro
Svenskt pris ?
Jämför med Ioniq 5
Ioniq 5 P45, 4wd 72,6kWh
58.995 euro
Ioniq 5 4wd, 72.6kWh
55.000 euro
Ioniq 5 4wd, 58kWh
43.000 euro
Ioniq 5 2wd, 58kWh
40.000 euro
EV database.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: KIA EV6
Ska väl enbart komma med stora batteriet till Sverige. Läste på ViBilägare tror jag det var.Zalman3 skrev:Uppgifter från EV Database.
Kia EV6 SR 2wd 58kWh
40.000 euro
Svenskt pris ?
Jupp; https://www.vibilagare.se/nyheter/officiell-kia-ev6
Re: KIA EV6
BN gillar både det stora benutrymmet för bakpassagerare och glastaket för frampassagerare (men verkar som längre baksätespassagerare riskerar att slår huvudet i den i bakre takbalken, precis som på Model Y), men anmärker på att han tycker ID4 (1st Max) är i princip lika plastig och lika tråkig interiörmässigt som ID3.mati skrev:Nej du missförstår. ID4 är inte plastig alls. Men jag fick intrycket att Ioniq5 kanske är det utifrån bilderna jag har sett.Jonatand skrev:På vilket sett är ID4 plastig? Svinnice säten och känns modern både utvändigt och invändigt.
Föreslår Audis modell på samma MEB-plattform för de som vill ha en o-plastig interiör av högre kvalitet. Han gillar dock armstöden i framsäten och skidluckan mm.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: KIA EV6
Hur vill han ha det egentligen? När han tittade på ID4 första gången tyckte han att den förmedlade e-tron-vibbar och att den inte alls var lika plastig som ID3. Björn får väl bestämma sig. Personligen tycker jag att det ligger ljusår mellan ID3 och ID4.martinot skrev:BN tycker ID4 (1st Max) är i princip lika plastig och lika tråkig interiörmässigt som ID3.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: KIA EV6
Han är ju lite surrig iblandmati skrev:Hur vill han ha det egentligen? När han tittade på ID4 första gången tyckte han att den förmedlade e-tron-vibbar och att den inte alls var lika plastig som ID3. Björn får väl bestämma sig. Personligen tycker jag att det ligger ljusår mellan ID3 och ID4.martinot skrev:BN tycker ID4 (1st Max) är i princip lika plastig och lika tråkig interiörmässigt som ID3.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: KIA EV6
Efter tillbringat ett antal timmar i en bil kan man nog ändra sin första uppfattning av en bil
Re: KIA EV6
Battery life killen har beställt en Kia EV6 GT.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: KIA EV6
Han är inte ensam...Zalman3 skrev:Battery life killen har beställt en Kia EV6 GT.
"Tack för din förhandsbokning som nu är bekräftad!
Vi återkommer inom kort med mer information.
Din modell EV6 GT"
Jag tycker den verkar brutalt bra! Time will tell om man verkligen köper den, men värd 1000:- i återbetalningsbar reservation är den alla dagar i veckan
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: KIA EV6
Jag förbokade en M3 tidigt, men hoppade av då det inte tycktes bli någon dragkrok möjlig öht. Det blev det aldrig heller på modellen som var intressant, (Performance). Sedan dess har jag sneglat på MY Performance men avvaktat. Nu hoppade jag på en bokning för EV6 GT, så får vi se om det blir en beställning i slutändan. Klart spännande bil.
=========
MYP-Pilot
MYP-Pilot
Re: KIA EV6
Kommer MY P få möjlighet till krok?Old_O skrev:Jag förbokade en M3 tidigt, men hoppade av då det inte tycktes bli någon dragkrok möjlig öht. Det blev det aldrig heller på modellen som var intressant, (Performance). Sedan dess har jag sneglat på MY Performance men avvaktat.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- nicklasandersson
- Teslaägare
- Inlägg: 425
- Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
- Ort: Linköping
Re: KIA EV6
Ja, det finns som tillval i konfiguratorn.martinot skrev:Kommer MY P få möjlighet till krok?Old_O skrev:Jag förbokade en M3 tidigt, men hoppade av då det inte tycktes bli någon dragkrok möjlig öht. Det blev det aldrig heller på modellen som var intressant, (Performance). Sedan dess har jag sneglat på MY Performance men avvaktat.
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning