KIA EV6

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: KIA EV6

Inlägg av Zalman3 »

Bilen kan laddas med 800-voltsteknik, vilket i teorin kan fylla på batteriet från 10 till 80 procent på 18 minuter. Det är beräknat på en laddhastighet på 239 kW.

– Vi kunde ha satt 350 kW, men vi har tittat på kurvorna och det är vid 239 kW som den maximala laddpeaken är, säger Joakim Jöhncke.

Det finns också en funktion som omvandlar bilen till en slags rullande powerbank. Med hjälp av en extra laddhandske med schukoadapter som sätts i ladduttaget kan bilen dela med sig av sin ström till andra apparater. Det går också att ladda en annan elbil om det skulle behövas, då utan schukoadaptern.
Det går alltså ladda en annan bil med en TYP2 kabel, hane-hane?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: KIA EV6

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Det går alltså ladda en annan bil med en TYP2 kabel, hane-hane?
Ja, det är väl nåt sånt. Jag såg nånstans att man behövde en specialkabel för det, och det måste ju rimligen vara en hane-hane.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Baeckman
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 mar 2021 21:50

Re: KIA EV6

Inlägg av Baeckman »

Zalman3 skrev:
Bilen kan laddas med 800-voltsteknik, vilket i teorin kan fylla på batteriet från 10 till 80 procent på 18 minuter. Det är beräknat på en laddhastighet på 239 kW.

– Vi kunde ha satt 350 kW, men vi har tittat på kurvorna och det är vid 239 kW som den maximala laddpeaken är, säger Joakim Jöhncke.

Det finns också en funktion som omvandlar bilen till en slags rullande powerbank. Med hjälp av en extra laddhandske med schukoadapter som sätts i ladduttaget kan bilen dela med sig av sin ström till andra apparater. Det går också att ladda en annan elbil om det skulle behövas, då utan schukoadaptern.
Det går alltså ladda en annan bil med en TYP2 kabel, hane-hane?
Nja, vet inte om jag missuppfattar här. Man ansluter inte direkt i CCS kontakten på Kian. Om jag sett rätt kommer man ha en schukouttag (vanligt elkontakt, typ två hål i väggen) precis bredvid CCSen. Detta är den sk V2L funktionen och innebär att man kan ladda en annan bil med upp till 3,6 kW med en schuko till ccs laddkabel. Så har jag uppfattat det iaf.
Baeckman
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 mar 2021 21:50

Re: KIA EV6

Inlägg av Baeckman »

Blir lite besviken på Kia. Jag har kollat lite på priserna i olika länder. Bl.a Tyskland, UK och Frankrike och jämfört med Sverige.

Jag jämförde också med svenska priser UTAN elbilsbonusen... Ser ut som Kia tagit priserna rakt upp och ner och lagt på cirkus 70 papp. Tråkigt värre.

(notera att EV6 i Tyskland säljs med lilla batteriet)
kia_priser.png
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: KIA EV6

Inlägg av OfarligTesla »

Baeckman skrev:
Blir lite besviken på Kia. Jag har kollat lite på priserna i olika länder. Bl.a Tyskland, UK och Frankrike och jämfört med Sverige.

Jag jämförde också med svenska priser UTAN elbilsbonusen... Ser ut som Kia tagit priserna rakt upp och ner och lagt på cirkus 70 papp. Tråkigt värre.

(notera att EV6 i Tyskland säljs med lilla batteriet)
Det kan inte vara skillnader i momssatserna och runt de 20k som VSG kostar då? Ser ut att vara rätt lika om man tar med de effekterna.
Baeckman
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 mar 2021 21:50

Re: KIA EV6

Inlägg av Baeckman »

OfarligTesla skrev:
Baeckman skrev:
Blir lite besviken på Kia. Jag har kollat lite på priserna i olika länder. Bl.a Tyskland, UK och Frankrike och jämfört med Sverige.

Jag jämförde också med svenska priser UTAN elbilsbonusen... Ser ut som Kia tagit priserna rakt upp och ner och lagt på cirkus 70 papp. Tråkigt värre.

(notera att EV6 i Tyskland säljs med lilla batteriet)
Det kan inte vara skillnader i momssatserna och runt de 20k som VSG kostar då? Ser ut att vara rätt lika om man tar med de effekterna.
Franska momsen är ju 20% t.ex. Tyskland har väl typ 19% men har just nu en tillfälligt sänkt moms pga pandemin har jag för mig. Så visst, en liten del kanske kan förklaras av den. VSG finns ju naturligtvis också. Den borde skrotas helt och hållet. Jag fick parkeringsskada (repad lack) på min nuvarande bil och då är självrisken typ 7 papp.

Jaja, tråkigt iaf. Lite högre prisläge än jag hade förväntat mig. Hade hoppats på att kunna få tag i en för runt 500' efter bonus. Ska bli intressant och se utrustningsnivåer vad det lider. Min förbokning får nog ligga kvar ett tag iaf. :D
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: KIA EV6

Inlägg av OfarligTesla »

Baeckman skrev:
Det kan inte vara skillnader i momssatserna och runt de 20k som VSG kostar då? Ser ut att vara rätt lika om man tar med de effekterna.
Franska momsen är ju 20% t.ex. Tyskland har väl typ 19% men har just nu en tillfälligt sänkt moms pga pandemin har jag för mig. Så visst, en liten del kanske kan förklaras av den. VSG finns ju naturligtvis också. Den borde skrotas helt och hållet. Jag fick parkeringsskada (repad lack) på min nuvarande bil och då är självrisken typ 7 papp.

Jaja, tråkigt iaf. Lite högre prisläge än jag hade förväntat mig. Hade hoppats på att kunna få tag i en för runt 500' efter bonus. Ska bli intressant och se utrustningsnivåer vad det lider. Min förbokning får nog ligga kvar ett tag iaf. :D[/quote]

Ja precis, så franskt pris med svensk moms blir 715k för GT, så lägg på VSG så är det 735k +/- 5k. Så det verkar ju vara mer eller mindre samma priser tycker jag.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: KIA EV6

Inlägg av HelectriC »

Tyskland har återgått till 19% moms igen. Det var tillfällig moms på 16% fram till sista december 2020 mycket riktigt pga pandemin.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: KIA EV6

Inlägg av taliz »

Den minsta kostar alltså som en SR+. För en Kia med 200hk.
Man har ambitioner minsann.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: KIA EV6

Inlägg av mati »

taliz skrev:
Den minsta kostar alltså som en SR+. För en Kia med 200hk.
Man har ambitioner minsann.
Ja, det är lite så jag tänker också. Visserligen två helt olika bilar, och Kian har 800V och lite annat lull-lull som Tesla saknar, men ändå. De har självförtroende, den saken är klar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: KIA EV6

Inlägg av martinot »

taliz skrev:
Ser inte så tokig ut i grått.
76D00542-F1B4-40E1-B9E4-92D9AB4B1E69.jpeg
Tycker formen är OK i stort, men utförandet ser väldigt billigt och plastigt ut (precis som syskonet Iq5) . Typ billig kinesbil i silvrig plast för runt 100 papp.

Hoppas att den ser och känns bra ut i verkligheten, och att den bara tar sig som "billig" ut på fotona.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: KIA EV6

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Zalman3 skrev:
Det går alltså ladda en annan bil med en TYP2 kabel, hane-hane?
Ja, det är väl nåt sånt. Jag såg nånstans att man behövde en specialkabel för det, och det måste ju rimligen vara en hane-hane.
Ändå en riktigt snygg funktion, som jag gärna skulle vilja se på alla elbilar. Bravo för den säger jag! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: KIA EV6

Inlägg av Bjelke »

taliz skrev:
Ser inte så tokig ut i grått.
76D00542-F1B4-40E1-B9E4-92D9AB4B1E69.jpeg
Håller med, tror den kan gå hem hos många :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: KIA EV6

Inlägg av martinot »

mati skrev:
taliz skrev:
Den minsta kostar alltså som en SR+. För en Kia med 200hk.
Man har ambitioner minsann.
Ja, det är lite så jag tänker också. Visserligen två helt olika bilar, och Kian har 800V och lite annat lull-lull som Tesla saknar, men ändå. De har självförtroende, den saken är klar.
Jo, eller kanske. De har iaf. priser som premium i mellansegmentet. Ser dock verkligen inte premium ut (iaf. inte på dessa foton).

Återstår om de kan konkurrera med det och om kunderna köper det? Tror personligen att de kommer möte tuff konkurrens från både billigare M3 och PS2 tex.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: KIA EV6

Inlägg av Zalman3 »

Uppgifter från EV Database.

Kia EV6 GT 77,4 kWh
65.000 euro
Svenskt pris 749.600kr

Kia EV6 LR 4wd 77,4 kWh
55.000 euro
Svenskt pris 674.700kr

Kia EV6 LR 2wd 77,4kWh
50.000 euro
Svenskt pris 569.900kr

Kia EV6 SR 2wd 58kWh
40.000 euro
Svenskt pris ?


Jämför med Ioniq 5

Ioniq 5 P45, 4wd 72,6kWh
58.995 euro

Ioniq 5 4wd, 72.6kWh
55.000 euro

Ioniq 5 4wd, 58kWh
43.000 euro

Ioniq 5 2wd, 58kWh
40.000 euro

EV database.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Baeckman
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 mar 2021 21:50

Re: KIA EV6

Inlägg av Baeckman »

Zalman3 skrev:
Uppgifter från EV Database.
Kia EV6 SR 2wd 58kWh
40.000 euro
Svenskt pris ?
Ska väl enbart komma med stora batteriet till Sverige. Läste på ViBilägare tror jag det var.

Jupp; https://www.vibilagare.se/nyheter/officiell-kia-ev6
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: KIA EV6

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Jonatand skrev:
På vilket sett är ID4 plastig? Svinnice säten och känns modern både utvändigt och invändigt.
Nej du missförstår. ID4 är inte plastig alls. Men jag fick intrycket att Ioniq5 kanske är det utifrån bilderna jag har sett.
BN gillar både det stora benutrymmet för bakpassagerare och glastaket för frampassagerare (men verkar som längre baksätespassagerare riskerar att slår huvudet i den i bakre takbalken, precis som på Model Y), men anmärker på att han tycker ID4 (1st Max) är i princip lika plastig och lika tråkig interiörmässigt som ID3.

Föreslår Audis modell på samma MEB-plattform för de som vill ha en o-plastig interiör av högre kvalitet. Han gillar dock armstöden i framsäten och skidluckan mm.



M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: KIA EV6

Inlägg av mati »

martinot skrev:
BN tycker ID4 (1st Max) är i princip lika plastig och lika tråkig interiörmässigt som ID3.
Hur vill han ha det egentligen? När han tittade på ID4 första gången tyckte han att den förmedlade e-tron-vibbar och att den inte alls var lika plastig som ID3. Björn får väl bestämma sig. Personligen tycker jag att det ligger ljusår mellan ID3 och ID4.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: KIA EV6

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
martinot skrev:
BN tycker ID4 (1st Max) är i princip lika plastig och lika tråkig interiörmässigt som ID3.
Hur vill han ha det egentligen? När han tittade på ID4 första gången tyckte han att den förmedlade e-tron-vibbar och att den inte alls var lika plastig som ID3. Björn får väl bestämma sig. Personligen tycker jag att det ligger ljusår mellan ID3 och ID4.
Han är ju lite surrig ibland :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
wheels
Inlägg: 512
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: KIA EV6

Inlägg av wheels »

Efter tillbringat ett antal timmar i en bil kan man nog ändra sin första uppfattning av en bil
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: KIA EV6

Inlägg av Zalman3 »

Battery life killen har beställt en Kia EV6 GT.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: KIA EV6

Inlägg av Legato »

Zalman3 skrev:
Battery life killen har beställt en Kia EV6 GT.

Han är inte ensam...

"Tack för din förhandsbokning som nu är bekräftad!
Vi återkommer inom kort med mer information.

Din modell EV6 GT"

Jag tycker den verkar brutalt bra! Time will tell om man verkligen köper den, men värd 1000:- i återbetalningsbar reservation är den alla dagar i veckan :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Old_O
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 29 jul 2017 17:40

Re: KIA EV6

Inlägg av Old_O »

Jag förbokade en M3 tidigt, men hoppade av då det inte tycktes bli någon dragkrok möjlig öht. Det blev det aldrig heller på modellen som var intressant, (Performance). Sedan dess har jag sneglat på MY Performance men avvaktat. Nu hoppade jag på en bokning för EV6 GT, så får vi se om det blir en beställning i slutändan. Klart spännande bil.
=========
MYP-Pilot
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: KIA EV6

Inlägg av martinot »

Old_O skrev:
Jag förbokade en M3 tidigt, men hoppade av då det inte tycktes bli någon dragkrok möjlig öht. Det blev det aldrig heller på modellen som var intressant, (Performance). Sedan dess har jag sneglat på MY Performance men avvaktat.
Kommer MY P få möjlighet till krok?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
nicklasandersson
Teslaägare
Inlägg: 425
Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
Ort: Linköping

Re: KIA EV6

Inlägg av nicklasandersson »

martinot skrev:
Old_O skrev:
Jag förbokade en M3 tidigt, men hoppade av då det inte tycktes bli någon dragkrok möjlig öht. Det blev det aldrig heller på modellen som var intressant, (Performance). Sedan dess har jag sneglat på MY Performance men avvaktat.
Kommer MY P få möjlighet till krok?
Ja, det finns som tillval i konfiguratorn. Bild
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
Skriv svar