KIA EV6

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: KIA EV6

Inlägg av taliz »

iAkita skrev:
Hmm, har fått ett lockande erbjudande på en EV6 GT (med leverans nästa år). Behöver ju inte alls någon ny bil egentligen - verkar snarare ha drabbats av en klassisk manlig medelålderskris. Med det i beaktande, hur mycket är 1,5s snabbare till 100 km/h värt? :D
Varför inte? Du verkar ju gilla Kia.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: KIA EV6

Inlägg av iAkita »

taliz skrev:
iAkita skrev:
Hmm, har fått ett lockande erbjudande på en EV6 GT (med leverans nästa år). Behöver ju inte alls någon ny bil egentligen - verkar snarare ha drabbats av en klassisk manlig medelålderskris. Med det i beaktande, hur mycket är 1,5s snabbare till 100 km/h värt? :D
Varför inte? Du verkar ju gilla Kia.
Nja, jag är inte särskilt märkestrogen utan gillar snarare omväxling. Men just nu är i mina ögon den kombination av prestanda, laddning, utrustning, komfort, utrymme, utseende och pris som EV6 erbjuder svårslagen. Jag har letat, men jag hittar helt enkelt inget annat lika roligt i den prisklass som EV6 GT befinner sig i just nu. Det jag har svårast för är att jag tycker interiören är lite rörig i de högre utrustningsnivåerna, samt att mjukvaran känns ganska föråldrad. Förhoppningsvis uppdaterar de den tills jag får min bil nästa år (om jag väljer att beställa en). Sen är jag väl en av få som verkligen älskade touch knapparna på ratten på min ID4. Hade gärna haft det på Kian också.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: KIA EV6

Inlägg av HelectriC »

iAkita skrev:
taliz skrev:
iAkita skrev:
Hmm, har fått ett lockande erbjudande på en EV6 GT (med leverans nästa år). Behöver ju inte alls någon ny bil egentligen - verkar snarare ha drabbats av en klassisk manlig medelålderskris. Med det i beaktande, hur mycket är 1,5s snabbare till 100 km/h värt? :D
Varför inte? Du verkar ju gilla Kia.
Nja, jag är inte särskilt märkestrogen utan gillar snarare omväxling. Men just nu är i mina ögon den kombination av prestanda, laddning, utrustning, komfort, utrymme, utseende och pris som EV6 erbjuder svårslagen. Jag har letat, men jag hittar helt enkelt inget annat lika roligt i den prisklass som EV6 GT befinner sig i just nu. Det jag har svårast för är att jag tycker interiören är lite rörig i de högre utrustningsnivåerna, samt att mjukvaran känns ganska föråldrad. Förhoppningsvis uppdaterar de den tills jag får min bil nästa år (om jag väljer att beställa en). Sen är jag väl en av få som verkligen älskade touch knapparna på ratten på min ID4. Hade gärna haft det på Kian också.
För mig var det likvärdigt pris mellan GT och i4 M50, då blev valet enkelt i favör BMW. Nu har M50 blivit betydligt dyrare och jag hade nog inte köpt en till dagens pris (ca 200.000 upp). Då hade GT varit aktuell igen. Men, så är ju det stora abret att det inte går att få ventilerade stolar till GT, det är inte lätt för mig att svälja.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Teslicious
Inlägg: 12
Blev medlem: 06 apr 2022 14:11

Re: KIA EV6

Inlägg av Teslicious »

Ni som har EV6an hur tycker ni komforten och isoleringen är kontra konkurrenterna?

Vad är de generella tankarna såhär långt i ert ägande?

Tack för svar
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: KIA EV6

Inlägg av iAkita »

HelectriC skrev:
iAkita skrev:
taliz skrev:
iAkita skrev:
Hmm, har fått ett lockande erbjudande på en EV6 GT (med leverans nästa år). Behöver ju inte alls någon ny bil egentligen - verkar snarare ha drabbats av en klassisk manlig medelålderskris. Med det i beaktande, hur mycket är 1,5s snabbare till 100 km/h värt? :D
Varför inte? Du verkar ju gilla Kia.
Nja, jag är inte särskilt märkestrogen utan gillar snarare omväxling. Men just nu är i mina ögon den kombination av prestanda, laddning, utrustning, komfort, utrymme, utseende och pris som EV6 erbjuder svårslagen. Jag har letat, men jag hittar helt enkelt inget annat lika roligt i den prisklass som EV6 GT befinner sig i just nu. Det jag har svårast för är att jag tycker interiören är lite rörig i de högre utrustningsnivåerna, samt att mjukvaran känns ganska föråldrad. Förhoppningsvis uppdaterar de den tills jag får min bil nästa år (om jag väljer att beställa en). Sen är jag väl en av få som verkligen älskade touch knapparna på ratten på min ID4. Hade gärna haft det på Kian också.
För mig var det likvärdigt pris mellan GT och i4 M50, då blev valet enkelt i favör BMW. Nu har M50 blivit betydligt dyrare och jag hade nog inte köpt en till dagens pris (ca 200.000 upp). Då hade GT varit aktuell igen. Men, så är ju det stora abret att det inte går att få ventilerade stolar till GT, det är inte lätt för mig att svälja.
Jag har kikat lite på i4 M50. Verkar helt klart vara en nivå upp jämfört med Kia'n, vilket såklart är förväntat. Men som du skriver så blir den ganska mycket dyrare om man ska upp i motsvarande utrustningsnivå. Det i kombination med att jag har barn i baksätet och gillar utrymmet i EV6:an gör att M50 tyvärr faller bort. Och ja, jag kommer sakna ventilerade säten. Otroligt skönt nu när det börjar bli varmt.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: KIA EV6

Inlägg av iAkita »

Teslicious skrev:
Ni som har EV6an hur tycker ni komforten och isoleringen är kontra konkurrenterna?

Vad är de generella tankarna såhär långt i ert ägande?

Tack för svar
Jag var faktiskt precis och provkörde en ID5 GTX för att se om det kanske skulle vara ett alternativ till min GT Line. Den var inte alls så bra som jag mindes det från min ID4. EV6 är i mina ögon väldigt mycket bättre, nu när jag kunde jämföra dem back-to-back. Ljudnivån och övrig komfort är likvärdig i de båda. Man sitter lägre och i mitt tycke bättre i EV6, men det är så väldigt individuellt vad man föredrar så vad det gäller det är det nog bäst att prova. Även om det finns förbättringspotential i EV6 interiör (det är för många olika material, färger och strukturer), så tycker jag den är mycket bättre än i ID5. Men det som förvånade mig mest var att ID5 GTX kändes sa väldigt trött i jämförelse. På pappret är det inte så stor skillnad, men i realiteten är EV6 GT Line en helt annan bil. HUD:en är bättre i EV6 än i GTX också. I och med att ID5 GTX dessutom blir ganska mycket dyrare om man ska upp i samma utrustningsnivå så tycker jag valet är lätt mellan de två.

Jag haft även fått möjligheten att jämföra min GT Line mot en Model Y. Teslan är bättre på några saker. De är fantastiskt duktiga på att paketera sina bilar och skapa massor med utrymme för bagare och passagerare. Interiören är mycket mer "clean" och sammanhållen än i Kia:n, men känns ändå billligare (min subjektiva åsikt). Sen är kupén väldigt öppen och luftig i Model Y, jämfört med EV6 mer instängda cockpit-liknande förarmiljö. Men nu kommer jag svära i kyrkan och ber om ursäkt för det: En dealbreaker för mig med Model Y är den i jämförelse höga ljudnivån. Fjädringen är inte heller lika bra/komfortabel. Jag gillar styrningen bättre i EV6 också, och varför har Model Y en så löjligt liten ratt? Den känns inte alls lika solid heller - ljudet när man stänger dörrarna är inte roligt. Prestandamässigt känns EV6 lite piggare än Model Y upp till ca 60 km/h, medan förhållandet är det omvända över 80 km/h. Avsaknaden av HUD är en annan svaghet i Model Y. Innan jag provat det förstod jag inte poängen, men när man väl vant sig vid det är det svårt att vänja sig av med. Personligen sitter jag bekvämare och gillar körpositionen bättre i EV6, men andra upplever det säkert tvärt om.

Ioniq 5 har jag inte provkört, bara provsuttit. Det som avgjorde det för mig är att EV6 har längre räckvidd, i mitt tycke är snyggare interiört och exteriört, och att den laddar snabbare. Samtidigt är Ioniq 5 billigare och egentligen får man nog mer bil för pengarna om man väljer den.

Så sammanfattnigsvis känner jag efter ett halvårs ägande av EV6 GT Line att till det priset så står den sig väldigt väl i jämförelse med konkurrensen, om man kan förlika sig med att det är en Kia.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: KIA EV6

Inlägg av Leo »

+
Riktigt bra fjädring. Aningens sportig men ändå inte hård och väldigt bra kontroll och dämpning. Klart bättre än Skoda Enyaq iV80 som jag hade och den Model Y LR jag nyligen hämtade ut. (Jag personligen föredrar egentligen "komfortfjädring" generellt)
Riktigt tyst bil. Nästan i nivå med Enyaq bättre än Model Y. Trots att jag bytt till Good Year Assymetric 2 med skumfyllning osv i Model Y, blev ingen spontan märkbar skillnad mot original (Hankook Ventus?)
Riktigt pigg och kul att köra i sportläget
Enkelt stänga av "ping-pong-lane assist" och ändå ha på HDA (HighwayDrivingAssistant) vilket ger en form av "självkörning", byta körfält vid blinkning, anpassa skylthastighet osv.
Sidokameror som tänds i instrumentgruppen och visar bakåt vid blinkning är suverän. Betydligt bättre än Model Y som visar de i nertill på mittskärmen.
Bra med inställningsmöjligheter för återvinning och även möjlighet till frirullning.
Bra med inställningsmöjligheter för laddning
Laddar snabbt OM batteriet är varmt, typ +15 ute
Schysst med kylfläktar i stolarna
Går att vinkla ryggstöden bak i olika lägen vilket uppskattas av de som åker bak
Snygg och väcker uppmärksamhet
Skönt med rattvärme men saknar att kunna ställa den i olika steg som i Enyaq
Skönt med elöppning av laddlucka och baklucka.
V2L kan driva saker på 230V 16A men inget jag personligen behöver eller nyttjat

-
Karmlösa rutor och utfällbara handtag som fryser fast
Katastrofalt dåligt helljus trots LED. (ej Matrix på min Plus).
Saknar bakrutetorkaren även om spoilerns luftström håller borta "damm".
Rörig instrumentering på något sätt. Både i knappar och layout i menyer och instrument framför ratten. Layouten framför ratten känns mest som "hopp och lek". (Eco läget ska tydligen enligt designern påminna om hur det ser ut när man bläddrar i en bunt papper...)
Hastighetsvisningen längst upp till vänster skyms av vänsterhanden
Låååång svängradie där kontrasten mot Skoda Enyaq blir extra stor eftersom den vände väldigt snävt. På Enyaq tänkte man "Ha ha den gick runt här också". På EV6 värt om då tänker man ofta "Nä hä, den gick inte runt här heller".
Ganska kass adaptiv farthållare som på de flesta bilarna där den är för "kinkig" när man kommer i kapp framförvarande och bromsar ned för mycket. Samma sak om man svänger ut vänster i en lucka bakom en snabbare bil så bromsar den ändå in för att direkt försöka öka avståndet.
Segt att hålla på med navigeringen där den känns ganska omständlig att jobba med
"okänsliga/otydliga" knappar till stolsvärme där det inte känns intuitivt var man ska trycka
olika problem med mjukvaran till värmen där de både har strul att få till appastart och det ibland blir kallt utan anledning eller tar tid att få upp tempen. Tror Kia släppt minst 6 uppdateringar till värmen sedan december så vilken dag som helst är det säkert bättre...
Skulle vilja kunna justera ratten mer, framför allt längre bak.
Många repkänsliga blanksvarta ytor inuti bilen.
Personligen tyckte jag att jag satt lite bättre i Enyaq men det är ganska personligt hur man vill ha stolar och körställning.
Låg i tak både fram och bak men funkar bra för mig som är 183cm
Känns inte som den låser handbromsen när man trycker in P på växelväljaren. (trots AutoHold på osv. Finns även en separat P-knapp vänster om ratten.) Kan ge lite hicka då bilen rullar lite bakåt om man parkerat nära något)
Lätta att glömma stänga av bilen när man kliver ut.
Lite kinkig att man gör saker i rätt ordning, i vissa fall inte rör bromspedalen för att kunna stänga av den osv.
Inte alls lika snål som e-Niro. Drar ungefär som Skoda Enyaq. Model Y "verkar" lite snålare som det ser ut.
Frunken fram är ett skämt på 4WD-modellen, knappt man får i laddkabeln utan att lägga den rätt.
Laddar faktisk ganska långsamt när det är -15 till +5 ungefär. Visas med symbol att batteriet är kallt då så ingen överraskning. Men kört 30 mil för att därefter ladda flera gånger i de temperaturerna och upplever samma laddtider som t ex Skoda Enyaq där den hade 125kW som max.
Lågt mellan insynsskydd/golv i bagage. Går ej lyfta in väskor/påsar utan att fippla med det sladdriga insynsskyddet.
Den sluttande karossformen bak stjäl en hel del utrymme. Blir bättre om man plockar ur golvskivan.

Sammanfattningsvis. En snygg och trevlig körglad bil med en hel del "praktiska plumpar" i protokollet. Skulle säga att Skoda Enyaq hade betydligt färre plumpar men den är inte heller lika rolig att köra eller kolla på. Sen börjar 4WD Plus idag på ca 660" så jag är lite tveksam om jag tycker den är prisvärd i det här utförandet. Å andra sidan börjar nu skoda Enyaq iV80x (4WD) på 648" efter senaste prishöjningen också.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: KIA EV6

Inlägg av iAkita »

Hyfsad regenerering, 340 kW (Kia EV6 GT)!
EV6 GT regenerering.jpg
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: KIA EV6

Inlägg av Bjelke »

DET skulle jag vilja ha i Teslan! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: KIA EV6

Inlägg av frippe »

Vad är det för väntetider på en EV6 nu? Självklart beroende på val av modell och utrustning, men cirka.
Model Y LR.
Model S70D
OvePaHornet
Inlägg: 196
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: KIA EV6

Inlägg av OvePaHornet »

8 månader för RWD och 12 månader + för AWD
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: KIA EV6

Inlägg av taliz »

iAkita skrev:
Hyfsad regenerering, 340 kW (Kia EV6 GT)!
EV6 GT regenerering.jpg
Hur bra är det för batteriet tro...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: KIA EV6

Inlägg av iAkita »

Tror Kia/Hyundai har bra koll på det. Original Ionic laddade ju med uppåt 70 kW nästan hela vägen upp till 80%. Den hade ett 28 kWh batteri, så 2.5 C på ett ej vätskekylt batteri. Har inte hört något om att de har haft högre batteridegradering än någon annan elibl. Och 340 kW regenereing är ju bara en kort stund.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: KIA EV6

Inlägg av iAkita »

I vilket fall, nu har jag beställt en GT. Och viktigast av allt: Den har dragkrok :D
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: KIA EV6

Inlägg av DanneLKPG »

iAkita skrev:
I vilket fall, nu har jag beställt en GT. Och viktigast av allt: Den har dragkrok :D
Semi-Elektrisk eller avtagbar? Är det samma hos Kia som på IONIQ 5 att det eftermonteras hos ÅF?
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: KIA EV6

Inlägg av iAkita »

DanneLKPG skrev:
iAkita skrev:
I vilket fall, nu har jag beställt en GT. Och viktigast av allt: Den har dragkrok :D
Semi-Elektrisk eller avtagbar? Är det samma hos Kia som på IONIQ 5 att det eftermonteras hos ÅF?
Avtagbar. På min GT Line monterades kroken i Wallhamn innan bilen transporterades vidare till återförsäljaren. Utgår från att det blir samma sak den här gången.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
OvePaHornet
Inlägg: 196
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: KIA EV6

Inlägg av OvePaHornet »

iAkita skrev:
DanneLKPG skrev:
iAkita skrev:
I vilket fall, nu har jag beställt en GT. Och viktigast av allt: Den har dragkrok :D
Semi-Elektrisk eller avtagbar? Är det samma hos Kia som på IONIQ 5 att det eftermonteras hos ÅF?
Avtagbar. På min GT Line monterades kroken i Wallhamn innan bilen transporterades vidare till återförsäljaren. Utgår från att det blir samma sak den här gången.
Spännande! Har aldrig varit med om att kroken monterats utanför ÅF :shock:
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: KIA EV6

Inlägg av iAkita »

OvePaHornet skrev:
iAkita skrev:
DanneLKPG skrev:
iAkita skrev:
I vilket fall, nu har jag beställt en GT. Och viktigast av allt: Den har dragkrok :D
Semi-Elektrisk eller avtagbar? Är det samma hos Kia som på IONIQ 5 att det eftermonteras hos ÅF?
Avtagbar. På min GT Line monterades kroken i Wallhamn innan bilen transporterades vidare till återförsäljaren. Utgår från att det blir samma sak den här gången.
Spännande! Har aldrig varit med om att kroken monterats utanför ÅF :shock:
Wallhamn har en ganska väl utbyggd dealer service och påbyggnadverkstad om jag förstår det rätt. Så helt ovanligt är det nog inte att bilarna kundanpassas redan där, innan fortsatt leverans. De gjorde iallafall ett kanonjobb med kroken på min EV6, så jag är bara glad om de får förtroendet igen.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
OvePaHornet
Inlägg: 196
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: KIA EV6

Inlägg av OvePaHornet »

iAkita skrev:
OvePaHornet skrev:
iAkita skrev:
DanneLKPG skrev:
iAkita skrev:
I vilket fall, nu har jag beställt en GT. Och viktigast av allt: Den har dragkrok :D
Semi-Elektrisk eller avtagbar? Är det samma hos Kia som på IONIQ 5 att det eftermonteras hos ÅF?
Avtagbar. På min GT Line monterades kroken i Wallhamn innan bilen transporterades vidare till återförsäljaren. Utgår från att det blir samma sak den här gången.
Spännande! Har aldrig varit med om att kroken monterats utanför ÅF :shock:
Wallhamn har en ganska väl utbyggd dealer service och påbyggnadverkstad om jag förstår det rätt. Så helt ovanligt är det nog inte att bilarna kundanpassas redan där, innan fortsatt leverans. De gjorde iallafall ett kanonjobb med kroken på min EV6, så jag är bara glad om de får förtroendet igen.
Intressant! Jobbar nämligen hos en större KIA ÅF och har aldrig hört talas om det du nämner (misstror dig inte :) )
Ska kolla upp det imorgon!
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: KIA EV6

Inlägg av iAkita »

OvePaHornet skrev:
iAkita skrev:
Wallhamn har en ganska väl utbyggd dealer service och påbyggnadverkstad om jag förstår det rätt. Så helt ovanligt är det nog inte att bilarna kundanpassas redan där, innan fortsatt leverans. De gjorde iallafall ett kanonjobb med kroken på min EV6, så jag är bara glad om de får förtroendet igen.
Intressant! Jobbar nämligen hos en större KIA ÅF och har aldrig hört talas om det du nämner (misstror dig inte :) )
Ska kolla upp det imorgon!
Gör så! Här finns lite information om dem:
https://www.wallhamn.com/dealer-service/
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Larsha
Inlägg: 3
Blev medlem: 03 nov 2021 22:38

Re: KIA EV6

Inlägg av Larsha »

Uppdatering 1

Efter en vecka med min EV6 så tycker jag följande:
Kommer från Mercedes E-klass…
Positivt
Stabil, grym väghållning, väldigt stabil och säker på vägen
Elförbrukning, har ju inget att jämföra med men den är klart under 2 kW/h.
Kvalitet, efter mercan vill man ha en schysst bil, denna känns väldigt välbyggd, ni vet, känslan när man stänger dörren, frånvaron av knirrande och knarrande i inredningen.
Känslan, bara älskar elbilskänslan, tyst, direkt respons
Den adaptiva farthållaren är grym, griper in diskret, klickar aldrig, någon var negativ tidigare och avslöjade därmed sig som en av alla de som inte använder blinkers. Ligger man bakom en långsam bil och blinkar för omkörning så börjar EV6 direkt accelerera, perfekt.

Negativt
Röstkommando, suck…, mercan klarade min skånska utan problem, sade bara ”navigera till xx” sedan var det klart. I Kian är röststyrning uteslutet, måste knappa in adressen, suck igen…
Pling, plong ljuden, varför…? Bara varför Kia…?
Menysystemet, ologiskt, tungjobbat, omständigt
A-stolparna tillsammans med de gigantiska sidospeglarna bildar en stor död vinkel snett framåt, passa er.
Vändradien, jättedålig, körde i ett p-hus (Emporia) idag, blev tvungen att stanna och backa i en tvär sväng, pinsamt, mercan var längre men detta hände aldrig.
Backspeglarna, varför har de en design från åttiotalet? Speglarna på tex Polestar är grymt snygga utan ram.

Återkommer när jag kört mer.
Senast redigerad av Larsha, redigerad totalt 1 gånger.
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: KIA EV6

Inlägg av Tessi19 »

Larsha skrev:
Efter en vecka med min EV6 så tycker jag följande:
Kommer från Mercedes É-klass…
Positivt
Stabil, grym väghållning, väldigt stabil och säker på vägen
Elförbrukning, har ju inget att jämföra med men den är klart under 2 kW/h.
Kvalitet, efter mercan vill man ha en schysst bil, denna känns väldigt välbyggd, ni vet, känslan när man stänger dörren, frånvaron av knirrande och knarrande i inredningen.
Känslan, bara älskar elbilskänslan, tyst, direkt respons

Negativt
Röstkommando, suck…, mercan klarade min skånska utan problem, sade bara ”navigera till xx” sedan var det klart. I Kian är röststyrning uteslutet, måste knappa in adressen, suck igen…
Pling, plong ljuden, varför…? Bara varför Kia…?
Menysystemet, ologiskt, tungjobbat, omständigt

Återkommer när jag kört mer.
Tror det är en Korean som har pratat in för röstkommando på Svenska … talar man hyfsat Engelska fungerar det mycket bättre (i Ioniq5).
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: KIA EV6

Inlägg av martinot »

Tessi19 skrev:
Larsha skrev:
Efter en vecka med min EV6 så tycker jag följande:
Kommer från Mercedes É-klass…
Positivt
Stabil, grym väghållning, väldigt stabil och säker på vägen
Elförbrukning, har ju inget att jämföra med men den är klart under 2 kW/h.
Kvalitet, efter mercan vill man ha en schysst bil, denna känns väldigt välbyggd, ni vet, känslan när man stänger dörren, frånvaron av knirrande och knarrande i inredningen.
Känslan, bara älskar elbilskänslan, tyst, direkt respons

Negativt
Röstkommando, suck…, mercan klarade min skånska utan problem, sade bara ”navigera till xx” sedan var det klart. I Kian är röststyrning uteslutet, måste knappa in adressen, suck igen…
Pling, plong ljuden, varför…? Bara varför Kia…?
Menysystemet, ologiskt, tungjobbat, omständigt

Återkommer när jag kört mer.
Tror det är en Korean som har pratat in för röstkommando på Svenska … talar man hyfsat Engelska fungerar det mycket bättre (i Ioniq5).
Eller så får man prova att tala svenska med lite asiatisk brytning! :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: KIA EV6

Inlägg av iAkita »

EV6 stödjer väl inte röstkommandon på svenska överhuvudtaget, av någon obegriplig anledning? Iallafall säger min bil det när jag väljer svenska som språk.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: KIA EV6

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
Tessi19 skrev:
Larsha skrev:
Efter en vecka med min EV6 så tycker jag följande:
Kommer från Mercedes É-klass…
Positivt
Stabil, grym väghållning, väldigt stabil och säker på vägen
Elförbrukning, har ju inget att jämföra med men den är klart under 2 kW/h.
Kvalitet, efter mercan vill man ha en schysst bil, denna känns väldigt välbyggd, ni vet, känslan när man stänger dörren, frånvaron av knirrande och knarrande i inredningen.
Känslan, bara älskar elbilskänslan, tyst, direkt respons

Negativt
Röstkommando, suck…, mercan klarade min skånska utan problem, sade bara ”navigera till xx” sedan var det klart. I Kian är röststyrning uteslutet, måste knappa in adressen, suck igen…
Pling, plong ljuden, varför…? Bara varför Kia…?
Menysystemet, ologiskt, tungjobbat, omständigt

Återkommer när jag kört mer.
Tror det är en Korean som har pratat in för röstkommando på Svenska … talar man hyfsat Engelska fungerar det mycket bättre (i Ioniq5).
Eller så får man prova att tala svenska med lite asiatisk brytning! :D
Det kan ju bli lite roligt om inte annat :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar