KIA EV6

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: KIA EV6

Inlägg av DanneLKPG »

Bjelke skrev:
Tack :)
Finns det ingen plan på en motsvarighet till GT för IO5? Dom har ju samma plattform
tänker jag (även om Kian har lite större batteri vilket även det känns lite lustigt).
Vi måste nog kolla på båda två helt klart iaf :) (hoppas även Kia finns i Bollnäs bara, minns inte :lol:)
IONIQ 5 N är motsvarigheten till EV6 GT.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: KIA EV6

Inlägg av Mickep »

585hp 0-100 (?) på 3.5 sek. awd.
säkert dyrare .
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: KIA EV6

Inlägg av Bjelke »

DanneLKPG skrev:
Bjelke skrev:
Tack :)
Finns det ingen plan på en motsvarighet till GT för IO5? Dom har ju samma plattform
tänker jag (även om Kian har lite större batteri vilket även det känns lite lustigt).
Vi måste nog kolla på båda två helt klart iaf :) (hoppas även Kia finns i Bollnäs bara, minns inte :lol:)
IONIQ 5 N är motsvarigheten till EV6 GT.
Aha :) det har jag missat (eller glömt helt enkelt :lol:)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: KIA EV6

Inlägg av iAkita »

De positiva recensionerna fortsätter trilla in. Denna gång är det Fully Charged som hyllar bilen.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
yamahafj
Inlägg: 25
Blev medlem: 20 sep 2021 13:58

Re: KIA EV6

Inlägg av yamahafj »

Uppdatering kring Kias app på gång: https://newspressuk.com/releases/companyView/99766
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: KIA EV6

Inlägg av dd88 »

Någon som vet när de första bilarna kommer ut för provkörning?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: KIA EV6

Inlägg av slugger75 »

dd88 skrev:
Någon som vet när de första bilarna kommer ut för provkörning?
Upplands bilforum svarade mig förra veckan att de första demobilarna för provkörning kommer in i början av november.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Datzun
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 25 sep 2020 21:42
Referralkod: ts.la/fredrik611845

Re: KIA EV6

Inlägg av Datzun »

Det tycks som att oavsett utrustningsnivå är stolarna utan dynförlängning. Stämmer det?
Tesla Model 3 Long Range 2021
VW ID.4 Pro 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: KIA EV6

Inlägg av dd88 »

Stolarna är det som jag ser störst behov av att testa, möjlighet att testa helljus hade varit välkommet med.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: KIA EV6

Inlägg av HelectriC »

Datzun skrev:
Det tycks som att oavsett utrustningsnivå är stolarna utan dynförlängning. Stämmer det?
det går inte att få förlängning i ioniq5 heller, men man får det formidabla benstödet, som man kan fälla ut om man vill vila. Kan man få sådana stolar till EV6?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
yamahafj
Inlägg: 25
Blev medlem: 20 sep 2021 13:58

Re: KIA EV6

Inlägg av yamahafj »

iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: KIA EV6

Inlägg av iAkita »

Jämförelse mellan EV6 och Model Y (på tyska). Slutsatsen blir att båda är att de båda är de bästa elbilarna som går att köpa just nu, och det är en smaksak vilken man väljer. Intressant att EV6 är dyrare än Model Y i Tyskland när man slänger på lite utrustning på Kia:n, även om man inkluderar enhanced autopilot och metallicfärg på Teslan. Undrar om Teslas aggresiva prissättningen i Tyskland beror på att de inte riktigt lyckats slå igenom där på samma sätt som på andra marknader?

BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: KIA EV6

Inlägg av martinot »

Jo, eller så är det Hyundai/KIA som prissatt sig väldigt aggressivt i Sverige för att ta marknadsandelar och öka sin försäljning här?

Eller kanske en kombination.

Men videon har ju rätt i grunden; man får ju globalt enormt bra med utrustning även i en "bas-Tesla", så jämför man med både "tyskar" och "koreaner" så ökar de senares priser rätt kraftigt när man vill ha samma standard i de. I slutändan, så blir inte alltid skillnaderna så stora då.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10126
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: KIA EV6

Inlägg av Legato »

iAkita skrev:
Jämförelse mellan EV6 och Model Y (på tyska). Slutsatsen blir att båda är att de båda är de bästa elbilarna som går att köpa just nu, och det är en smaksak vilken man väljer. Intressant att EV6 är dyrare än Model Y i Tyskland när man slänger på lite utrustning på Kia:n, även om man inkluderar enhanced autopilot och metallicfärg på Teslan. Undrar om Teslas aggresiva prissättningen i Tyskland beror på att de inte riktigt lyckats slå igenom där på samma sätt som på andra marknader?

Är väl inte Tyskland som sticker ut som billigt i EU utan Sverige som sticker ut som dyrt.

Håller oavsett med testaren, skulle jag köpa en mellansize-SUV idag så skulle valet stå mellan dessa två. Intressant med priset dock, ska man upp i samma prestanda som Y med Kia måste man ha en GT, den måste vara bra mycket dyrare i Tyskland då...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
scarass
Inlägg: 8
Blev medlem: 09 okt 2021 23:50

Re: KIA EV6

Inlägg av scarass »

Funderar på de vita säteskanterna på GT-line och ungar i bilen. Någon som har bra tips på täckande sätesskydd? De flesta jag sett täcker bara sittyta och rygg, inte kanter/sidor.
yamahafj
Inlägg: 25
Blev medlem: 20 sep 2021 13:58

Re: KIA EV6

Inlägg av yamahafj »

Jag har jagat rätt på en broschyr (UK). Kanske kan det komma till nytta för någon här på forumet. :-)
EV6.pdf
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: KIA EV6

Inlägg av SwedishAdvocate »

scarass skrev:
Funderar på de vita säteskanterna på GT-line och ungar i bilen. Någon som har bra tips på täckande sätesskydd? De flesta jag sett täcker bara sittyta och rygg, inte kanter/sidor.
yamahafj har länkat till en brittisk broschyr i PDF-format (omedelbart ovanför det här inlägget) Där framgår det att det finns två andra stolsalternativ utan de svarta säteskanterna... Och vem vet – om du vill ha stolarna som har vita kanter så kanske du kan få dem med helt svart klädsel istället ifall du är beredd att betala X £... Only your local KIA-dealer knows...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
scarass
Inlägg: 8
Blev medlem: 09 okt 2021 23:50

Re: KIA EV6

Inlägg av scarass »

Tack, frågat redan och det är som att köpa Ford när det begav sig; du kan välja vad du vill så länge du väljer svart… GT line har svart/vit eller vit/svart klädsel, svart/svart finns ej.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: KIA EV6

Inlägg av SwedishAdvocate »

scarass skrev:
Tack, frågat redan och det är som att köpa Ford när det begav sig; du kan välja vad du vill så länge du väljer svart… GT line har svart/vit eller vit/svart klädsel, svart/svart finns ej.
Ok. Så då finns det inte bland de förspecificerade alternativen. Men är det möjligt att göra ett par helt unika svart/svarta stolar för dig? Ja/nej? Om ja – vad skulle det kosta? Som jag tolkar ditt svar så ställde du inte den frågan...

Som jag förstår det så finns det en del biltillverkare som svarar ja på en sån fråga. T.ex. Audi och Porsche. T.o.m Tesla svarade åtminstone ibland ja under de första åren (hur det är idag vet jag inte). En kund fick t.ex. en ratt till sin Model S i vegan-'läder' (eller om det var alcantara) trots att alla andra rattar då tillverkades i riktigt läder...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Hyperspam
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 aug 2021 13:09

Re: KIA EV6

Inlägg av Hyperspam »

yamahafj skrev:
Jag har jagat rätt på en broschyr (UK). Kanske kan det komma till nytta för någon här på forumet. :-)
Tack för denna. Det saknas elmanövrerad förarstol i "Air" = basmodellen? Det gör mig lite orolig för svenska marknaden. Elstol som standardutrustning är ju varför jag valde denna bil...
yamahafj
Inlägg: 25
Blev medlem: 20 sep 2021 13:58

Re: KIA EV6

Inlägg av yamahafj »

Hyperspam skrev:
yamahafj skrev:
Jag har jagat rätt på en broschyr (UK). Kanske kan det komma till nytta för någon här på forumet. :-)
Tack för denna. Det saknas elmanövrerad förarstol i "Air" = basmodellen? Det gör mig lite orolig för svenska marknaden. Elstol som standardutrustning är ju varför jag valde denna bil...
Det är elstol med minne på förarsidan redan i basutförandet här i Sverige... :-)
scarass
Inlägg: 8
Blev medlem: 09 okt 2021 23:50

Re: KIA EV6

Inlägg av scarass »

SwedishAdvocate skrev:
scarass skrev:
Tack, frågat redan och det är som att köpa Ford när det begav sig; du kan välja vad du vill så länge du väljer svart… GT line har svart/vit eller vit/svart klädsel, svart/svart finns ej.
Ok. Så då finns det inte bland de förspecificerade alternativen. Men är det möjligt att göra ett par helt unika svart/svarta stolar för dig? Ja/nej? Om ja – vad skulle det kosta? Som jag tolkar ditt svar så ställde du inte den frågan...

Som jag förstår det så finns det en del biltillverkare som svarar ja på en sån fråga. T.ex. Audi och Porsche. T.o.m Tesla svarade åtminstone ibland ja under de första åren (hur det är idag vet jag inte). En kund fick t.ex. en ratt till sin Model S i vegan-'läder' (eller om det var alcantara) trots att alla andra rattar då tillverkades i riktigt läder...
Tack för förslagen, jag frågade det också men det verkar som att svenska återförsäljare vet lika mycket om alternativen som gemene man, alltså endast det som finns på KIAs hemsida… :D Det gick inte ens att välja stolarna som finns i grundmodellen. Alltså precis som att köpa en Appleprodukt.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: KIA EV6

Inlägg av SwedishAdvocate »

scarass skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Ok. Så då finns det inte bland de förspecificerade alternativen. Men är det möjligt att göra ett par helt unika svart/svarta stolar för dig? Ja/nej? Om ja – vad skulle det kosta? Som jag tolkar ditt svar så ställde du inte den frågan...

Som jag förstår det så finns det en del biltillverkare som svarar ja på en sån fråga. T.ex. Audi och Porsche. T.o.m Tesla svarade åtminstone ibland ja under de första åren (hur det är idag vet jag inte). En kund fick t.ex. en ratt till sin Model S i vegan-'läder' (eller om det var alcantara) trots att alla andra rattar då tillverkades i riktigt läder...
Tack för förslagen, jag frågade det också men det verkar som att svenska återförsäljare vet lika mycket om alternativen som gemene man, alltså endast det som finns på KIAs hemsida… :D Det gick inte ens att välja stolarna som finns i grundmodellen. Alltså precis som att köpa en Appleprodukt.
Var det något som återförsäljaren skulle kunna tänka sig att kolla med svenska generalagenten?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
scarass
Inlägg: 8
Blev medlem: 09 okt 2021 23:50

Re: KIA EV6

Inlägg av scarass »

Frågade på 3 ställen (2 olika återförsäljare) och alla sa samma sak. En sa till och med att det inte gick att beställa dragkrok…. Fast det gick utmärkt hos en annan :)
Har sett att det börjat komma tillbehör som gummimattor men inte hos alla. Känns inte som att informationen flödar från generalagenten direkt.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: KIA EV6

Inlägg av SwedishAdvocate »

scarass skrev:
Frågade på 3 ställen (2 olika återförsäljare) och alla sa samma sak. En sa till och med att det inte gick att beställa dragkrok…. Fast det gick utmärkt hos en annan :)
Har sett att det börjat komma tillbehör som gummimattor men inte hos alla. Känns inte som att informationen flödar från generalagenten direkt.
Är du inte lite sugen på att se vad koreanerna säger ifall svenska generalagenten ställer frågan?... :)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar