KIA EV6

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Johan E
Inlägg: 18
Blev medlem: 12 okt 2021 20:01

Re: KIA EV6

Inlägg av Johan E »

Jag fick dryga 20 tusen kr i rabatt.
Vilket är vad en uppsättning vinterdäck på 19 tum på originalfälgar kostar ca.
Så man kan säga att jag fick vinterdäcken på köpet.
Användarvisningsbild
skans
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 04 aug 2021 08:55

Re: KIA EV6

Inlägg av skans »

Vi beställer säkert ett 20 tal via jobbet och får 9% på bilen och 10% på extrautrustningen
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: KIA EV6

Inlägg av DanneLKPG »

Såg EV6-taxin idag igen.
Han parkerade bredvid mig när jag käkade lunch. :mrgreen:
D5DDE15A-41B7-433E-82EE-B06C51C904B0.jpeg
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: KIA EV6

Inlägg av Dafro »

DanneLKPG skrev:
Såg EV6-taxin idag igen.
Han parkerade bredvid mig när jag käkade lunch. :mrgreen:
Är du säker på att det är samma, såg nämligen flera utanför Bilbörsen för en tid sedan.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: KIA EV6

Inlägg av DanneLKPG »

Dafro skrev:
DanneLKPG skrev:
Såg EV6-taxin idag igen.
Han parkerade bredvid mig när jag käkade lunch. :mrgreen:
Är du säker på att det är samma, såg nämligen flera utanför Bilbörsen för en tid sedan.
Det var samma kille, men visste inte att det fanns fler. Coolt!
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Sammen
Inlägg: 8
Blev medlem: 30 aug 2021 16:20

Re: KIA EV6

Inlägg av Sammen »

Har sett EV6 som taxi i Sthlm också. Känns dock som att Ioniq5 borde vara ett bättre val med tanke på baksätet.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: KIA EV6

Inlägg av DanneLKPG »

Sammen skrev:
Har sett EV6 som taxi i Sthlm också. Känns dock som att Ioniq5 borde vara ett bättre val med tanke på baksätet.
Killgissar att det beror på leveranstid. EV6 var lättare att få tag på kort varsel när den lanserades än IONIQ 5.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: KIA EV6

Inlägg av R2_m3 »

Kanske redan nämnts i denna tråd om problem med värmen i EV6, men orkar inte skumma igenom alla sidor:



Verkar som man måste byta en inverter till värmepaketet.
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
hek
elbilist
Inlägg: 19
Blev medlem: 16 maj 2019 22:23

Re: KIA EV6

Inlägg av hek »

R2_m3 skrev:
Kanske redan nämnts i denna tråd om problem med värmen i EV6, men orkar inte skumma igenom alla sidor:



Verkar som man måste byta en inverter till värmepaketet.

Fick min inverter bytt strax innan jul. Nu funkar värmen bra.
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: KIA EV6

Inlägg av Aida »

hek skrev:
R2_m3 skrev:
Kanske redan nämnts i denna tråd om problem med värmen i EV6, men orkar inte skumma igenom alla sidor:



Verkar som man måste byta en inverter till värmepaketet.

Fick min inverter bytt strax innan jul. Nu funkar värmen bra.
Gäller detta även Ioniq 5?
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: KIA EV6

Inlägg av DanneLKPG »

Aida skrev:
hek skrev:
R2_m3 skrev:
Kanske redan nämnts i denna tråd om problem med värmen i EV6, men orkar inte skumma igenom alla sidor:



Verkar som man måste byta en inverter till värmepaketet.

Fick min inverter bytt strax innan jul. Nu funkar värmen bra.
Gäller detta även Ioniq 5?
Inte vad jag vet. Sett typ en någonsin som klagat på värmen och då är det någon som kört manuella inställningar där man glömt aktivera "Heat". :lol:
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Z0rix
Inlägg: 2
Blev medlem: 31 jan 2022 21:18

Re: KIA EV6

Inlägg av Z0rix »

Hej, nyregistrerade på forumet. Beställde en ev6 gt line awd i december. Väntan är olidlig både som första gångs köpare EV bil, men också själva bilen :)
Säljaren sa 4 månader leverans vid beställning, 4-7 mån några dagar senare. Nu säger han att det fortfarande är 4-7 men jag blir osäker när jag läser här i forumet. Bilen beställdes i slutet av december..
vad säger era återförsäljare?
StressaLugnt
Inlägg: 4
Blev medlem: 01 feb 2022 17:51

Re: KIA EV6

Inlägg av StressaLugnt »

Beställde en EV6 Plus AWD i augusti, fick först besked om leverans i januari, senare framflyttat till februari, sedan framflyttat igen till mars.
Men nu blir det i alla fall mars eftersom bilen befinner sig på båten på väg hit.
Väntan är nästan olidlig ändå...

Fördelen med att det tar lite tid är att jag har hunnit samla en del bonus hos Tibber så att jag kan beställa laddbox inkl. installation för endast 2500 kr. :D
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: KIA EV6

Inlägg av Tessi19 »

StressaLugnt skrev:
Beställde en EV6 Plus AWD i augusti, fick först besked om leverans i januari, senare framflyttat till februari, sedan framflyttat igen till mars.
Men nu blir det i alla fall mars eftersom bilen befinner sig på båten på väg hit.
Väntan är nästan olidlig ändå...

Fördelen med att det tar lite tid är att jag har hunnit samla en del bonus hos Tibber så att jag kan beställa laddbox inkl. installation för endast 2500 kr. :D
Spännande!

Det är en ordentligt bonus du har fått in med Tibber! Är du säljare? Bild
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
StressaLugnt
Inlägg: 4
Blev medlem: 01 feb 2022 17:51

Re: KIA EV6

Inlägg av StressaLugnt »

@Tessi19:
Nej, jag verkligen ingen säljare. Men som sagt - fördelen med en lång väntan är att man hinner värva några bekanta osv.
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare
Inlägg: 870
Blev medlem: 28 jul 2021 18:08

Re: KIA EV6

Inlägg av Dexter86 »

Känns som det bör vara en del leveranser på G inom par veckor
Sett två trailers på västkusten idag samt en utanför jobbet med EV6
iAkita
elbilist
Inlägg: 2527
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: KIA EV6

Inlägg av iAkita »

Intressant jämförelse av laddhastighet mellan 10-90% hos EV6, BMW i4, BMW iX3 och Model 3. Det är helt sjukt vad snabbt EV6 laddar jämfört med de andra.

BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
skans
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 04 aug 2021 08:55

Re: KIA EV6

Inlägg av skans »

Gt line beställd i december med uppskattad leverans i april.

Pratade med säljaren idag och han sa att det antagligen inte blir förrän sensommaren/hösten men dem hade inga besked än. Frågade om jag ville ha RWD istället dem kan dem leverera betydligt snabbare.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11829
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: KIA EV6

Inlägg av HelectriC »

skans skrev:
Gt line beställd i december med uppskattad leverans i april.

Pratade med säljaren idag och han sa att det antagligen inte blir förrän sensommaren/hösten men dem hade inga besked än. Frågade om jag ville ha RWD istället dem kan dem leverera betydligt snabbare.
Dem demelidem dem
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
BobbyOne
Inlägg: 4
Blev medlem: 20 okt 2021 09:02

Re: KIA EV6

Inlägg av BobbyOne »

Jag fick min EV6 RWD förra veckan och jag gillar verkligen den enklare inredningen basversionen har. Mittkonsolen är matt silverfärgad och knapparna till värme i ratt och stolar är mekaniska med bra känsla!
Lellepite
Inlägg: 19
Blev medlem: 26 sep 2021 18:04

Re: KIA EV6

Inlägg av Lellepite »

Verkar vara trögt med leveranserna nu. Beställde i höstas och fick först veta att preliminärt innan jul. Sen dröjde det inte länge förrän dom sa januari. Sen fick jag veta att den var bekräftad i produktionen och att leverans skulle ske vecka 10.
Nu var jag in och pratade med säljaren och ni är det helt plötsligt preliminärt leverans vecka 21.

Att gå från bekräftad i produktion till en preliminär leverans 11 veckor senare tycker jag låter som att dom prioriterat om bilen till nån annan marknad eller dylikt. Att sen Kia inte meddelat detta är väl det som stör mig mest. Man måste alltid kontakta säljaren för att få nån info.
Tror Kia har lite att jobba på här.
Tessi19
elbilist
Inlägg: 630
Blev medlem: 17 maj 2019 14:59
Ort: Skaraborg
Kontakt:

Re: KIA EV6

Inlägg av Tessi19 »

Hyundai koncernen kan man lugnt säga….
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Evick
Inlägg: 30
Blev medlem: 14 okt 2021 20:27

Re: KIA EV6

Inlägg av Evick »

Lellepite skrev:
Verkar vara trögt med leveranserna nu. Beställde i höstas och fick först veta att preliminärt innan jul. Sen dröjde det inte länge förrän dom sa januari. Sen fick jag veta att den var bekräftad i produktionen och att leverans skulle ske vecka 10.
Nu var jag in och pratade med säljaren och ni är det helt plötsligt preliminärt leverans vecka 21.

Att gå från bekräftad i produktion till en preliminär leverans 11 veckor senare tycker jag låter som att dom prioriterat om bilen till nån annan marknad eller dylikt. Att sen Kia inte meddelat detta är väl det som stör mig mest. Man måste alltid kontakta säljaren för att få nån info.
Tror Kia har lite att jobba på här.
Jag fick besked om jan/feb först, och någon uppdatering om vecka 10 och sedan för några veckor sedan vecka 17.
Det känns som de bara puttar fram det någon månad åt gången så ingen ska avbeställa.

Risken är väl kanske stor att bilen kommer till sommaren eller strax efter :(
Evick
Inlägg: 30
Blev medlem: 14 okt 2021 20:27

Re: KIA EV6

Inlägg av Evick »

Nu har antalet inregistrerade RWD ökat från 575 till 843 och AWD från 569 till 624.
Bayag
Inlägg: 2
Blev medlem: 10 nov 2021 17:03

Re: KIA EV6

Inlägg av Bayag »

Nu har jag haft bilen, RWD i snart en månad.

Börjar men några problem eftersom det kanske är mest intressant för den intresserade:
1. Startar man farthållaren så startas lane-assist samtidigt. Det känns onödigt, särskilt som jag alltid vill ha den avslagen och det var inte mitt eget val att starta den.
Tyckte den var bedrövlig i början men har vant mig vid den men föredrar ändå att den är av.

2. När man åker in i en tunnel så ställer den automatiskt om till att cirkulera inneluften. Blir imma på fönstren. Den funktionen går att slå av om man vill men med ett knapptryck så är imman ändå borta på några sekunder.

3. Navigatorn. Två ggr har den bara lagt av under resa, är lite oklar på varför men en gång i en tunnel så kanske den tappade koppling? När den lagt av så kan man inte starta genom att trycka på Map eller Nav. Helt dött. Allt annat fungerar dock. Känns som Kias Nav-app lagt av. Omstart av display löser problemet. Hoppas på en bug-rättning.

Ett irritationsmoment men inget fel är när man går ut på kvällen för att stoppa i laddarsladden och bilen låser upp och låser sig om vartannat när man går förbi. En feature man också kan stänga av om man vill.
Ett annat att överdelen på ratten skymmer skärmens överdel.

Dödavinkelnvarnaren i backspegeln fungerar 100% men jag skulle inte betta mitt liv på dödavinkelvarnaren i displayen (den visar rött när en bil ligger snett bakom). Lyser den rött ligger det en bil där. Men ibland lyser den inte rött och det kan ligga en långtradare bredvid. Jag har för vana att titta över axeln när jag byter fil, förvisso rätt in i B-stolpen men ändå.

RWD som sagt, och det räcker gott och väl. Bra prestanda, inte i närheten av AWD med +100 hästar men det behöver jag ändå inte. Nu har det ju varit lite halt ute och lite blött på vägarna och det här med att vridet kommer direkt märker man av då, det släpper i nån sekund när man inte är mjuk på gasen. Tex på motorväg när man trycker på för en omkörning, eller när man ska ur en rondell och har bråttom upp till hastighetsgränsen :D
På torra vägar är det inga problem att få ner kraften i backen. Å i snö och halka kan kan köra på snow-mode så tar bilen mer kontroll över att hjulen inte spinner.

Sköna stolar, bra komfort, bra värme i bilen, i ratten, i stolarna, helt okej stereo, laddar mest hemma över natten och det funkar hur bra som helst, mycket utrustning i instegsversionen, bakrutan har lite oväntat hållit sig ren utan torkare.

Ser alltid fram mot nästa åktur.

Blir alla tummar upp - men Navigatordöden måste de fixa.
Skriv svar