KIA EV6

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: KIA EV6

Inlägg av backe »

martinot skrev:
backe skrev:
Mickep skrev:
Stämmer kias siffror på förmånsvärdet? tycker det verkar lågt.

https://www.kia.com/se/nya-bilar/ev6/versioner/

Pris fr. 599 800 kr (RWD 228 hk)
Pris fr. 634 800 kr (AWD 325 hk)

Avdrag för klimatbonus 70 000 kr ej inräknad.
Privatleasing fr. 5 995 kr /mån. (36mån,1500 mil/år AWD 325 hk)
Förmånsvärde 2 448 kr /mån
Preliminär första leverans från oktober 2021.

Troligen så är förmånsvärdet efter 50% marginalskatt, många biltillverkare skriver ut det så vilket är lite knäppt enligt mig.

Här kan du kolla dom hos skatteverket, det är de rätta förmånsvärdena.

https://www7.skatteverket.se/portal/bil ... berakning/
Känns som lite lurendrejeri/bluff.

Skriver man förmånsskatt så kan jag förstå exemplet med 50% (men då skall det stå att det är ett typexempel, eller liknande. Men står det däremot förmånsvärde så kall det inte vara något annat än just förmånsvärdet.
Håller med, ofta har dom en asterisk där det står förklarat, men i det här fallet så var det inte det vilket är dåligt.
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: KIA EV6

Inlägg av ObscureEconomist »

Wolf78 skrev:
Kul med AMS test
Förstår dock inte riktigt hur Kia få bättre betyg för prestanda när all värden är de facto sämre än Model Y????
Kan ju vara så att bilen är bättre att köra. Model Y har väl inte fått beröm för sin stötdämpning direkt och dom har kört båda.
BMW i4 M50 -22
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: KIA EV6

Inlägg av Aida »

Wolf78 skrev:
Kul med AMS test
Förstår dock inte riktigt hur Kia få bättre betyg för prestanda när all värden är de facto sämre än Model Y????
Kan prestanda vara laddeffekt??
Användarvisningsbild
Wolf78
Teslaägare
Inlägg: 81
Blev medlem: 22 mar 2021 08:50
Ort: Täby

Re: KIA EV6

Inlägg av Wolf78 »

Aida skrev:
Wolf78 skrev:
Kul med AMS test
Förstår dock inte riktigt hur Kia få bättre betyg för prestanda när all värden är de facto sämre än Model Y????
Kan prestanda vara laddeffekt??
Fortfarande sämre än Tesla 239 vs 250 kW
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: KIA EV6

Inlägg av HelectriC »

Wolf78 skrev:
Aida skrev:
Wolf78 skrev:
Kul med AMS test
Förstår dock inte riktigt hur Kia få bättre betyg för prestanda när all värden är de facto sämre än Model Y????
Kan prestanda vara laddeffekt??
Fortfarande sämre än Tesla 239 vs 250 kW
Men laddkurvan är väl bättre på Kia/Hyundai? MY är väl bara uppe och nosar på 250kW en kort stund?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: KIA EV6

Inlägg av DanneLKPG »

HelectriC skrev:
Wolf78 skrev:
Aida skrev:
Wolf78 skrev:
Kul med AMS test
Förstår dock inte riktigt hur Kia få bättre betyg för prestanda när all värden är de facto sämre än Model Y????
Kan prestanda vara laddeffekt??
Fortfarande sämre än Tesla 239 vs 250 kW
Men laddkurvan är väl bättre på Kia/Hyundai? MY är väl bara uppe och nosar på 250kW en kort stund?
Alla vet ju att det är viktigast med snabbast topphastighet i ett lopp och inte att komma först från start till mål! :lol:
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: KIA EV6

Inlägg av BrooklynS »

HelectriC skrev:
Wolf78 skrev:
Aida skrev:
Wolf78 skrev:
Kul med AMS test
Förstår dock inte riktigt hur Kia få bättre betyg för prestanda när all värden är de facto sämre än Model Y????
Kan prestanda vara laddeffekt??
Fortfarande sämre än Tesla 239 vs 250 kW
Men laddkurvan är väl bättre på Kia/Hyundai? MY är väl bara uppe och nosar på 250kW en kort stund?
Korrekt.

Men vilka laddare är Hyundai snabbast på? Och hur många finns det?

En jämförbarhetssiffra kanske skulle vara hur många kilometer man kommer på 8 timmars körning genom Europa i praktiken?
Tesla Y LR -22 EAP
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: KIA EV6

Inlägg av backe »

BrooklynS skrev:
HelectriC skrev:
Wolf78 skrev:
Aida skrev:
Wolf78 skrev:
Kul med AMS test
Förstår dock inte riktigt hur Kia få bättre betyg för prestanda när all värden är de facto sämre än Model Y????
Kan prestanda vara laddeffekt??
Fortfarande sämre än Tesla 239 vs 250 kW
Men laddkurvan är väl bättre på Kia/Hyundai? MY är väl bara uppe och nosar på 250kW en kort stund?
Korrekt.

Men vilka laddare är Hyundai snabbast på? Och hur många finns det?

En jämförbarhetssiffra kanske skulle vara hur många kilometer man kommer på 8 timmars körning genom Europa i praktiken?

Det blir nog en ICE-bil som kommer längst då.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: KIA EV6

Inlägg av HelectriC »

BrooklynS skrev:
HelectriC skrev:
Wolf78 skrev:
Aida skrev:
Wolf78 skrev:
Kul med AMS test
Förstår dock inte riktigt hur Kia få bättre betyg för prestanda när all värden är de facto sämre än Model Y????
Kan prestanda vara laddeffekt??
Fortfarande sämre än Tesla 239 vs 250 kW
Men laddkurvan är väl bättre på Kia/Hyundai? MY är väl bara uppe och nosar på 250kW en kort stund?
Korrekt.

Men vilka laddare är Hyundai snabbast på? Och hur många finns det?

En jämförbarhetssiffra kanske skulle vara hur många kilometer man kommer på 8 timmars körning genom Europa i praktiken?
går ju utan problem att köra genom europa med bara ionity och då laddar den fort. Lägger man till EnBW i Tyskland så har man extremt många laddare över 200kW att välja mellan. Jag kör bara ionity (eftersom det är billigast med gratisabonemang), men jag förstår de som bor i Norrland och inte har tillgång till Ionity att det har liten betydelse.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: KIA EV6

Inlägg av martinot »

ObscureEconomist skrev:
Wolf78 skrev:
Kul med AMS test
Förstår dock inte riktigt hur Kia få bättre betyg för prestanda när all värden är de facto sämre än Model Y????
Kan ju vara så att bilen är bättre att köra. Model Y har väl inte fått beröm för sin stötdämpning direkt och dom har kört båda.
Fast då hade man ju inte benämnt det som prestanda, utan snarare bekvämlighet, eller liknande. Gällande prestanda så har väl MY enbart fått beröm just för det av alla testare?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Wolf78
Teslaägare
Inlägg: 81
Blev medlem: 22 mar 2021 08:50
Ort: Täby

Re: KIA EV6

Inlägg av Wolf78 »

Men laddkurvan är väl bättre på Kia/Hyundai? MY är väl bara uppe och nosar på 250kW en kort stund?[/quote]Korrekt.

Men vilka laddare är Hyundai snabbast på? Och hur många finns det?

En jämförbarhetssiffra kanske skulle vara hur många kilometer man kommer på 8 timmars körning genom Europa i praktiken?[/quote]

går ju utan problem att köra genom europa med bara ionity och då laddar den fort. Lägger man till EnBW i Tyskland så har man extremt många laddare över 200kW att välja mellan. Jag kör bara ionity (eftersom det är billigast med gratisabonemang), men jag förstår de som bor i Norrland och inte har tillgång till Ionity att det har liten betydelse.[/quote]

Svårt argumentera mot Kia/Hyundais laddkurva, där ser det ut att ha lyckats, dock kanske inte likaväl med förbrukningen, sen finns ju risken att det snart kommer vara rätt trångt på ionity i Sverige.
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
MrEarp
Inlägg: 83
Blev medlem: 09 aug 2019 23:08

Re: KIA EV6

Inlägg av MrEarp »

Wolf78 skrev:
Men laddkurvan är väl bättre på Kia/Hyundai? MY är väl bara uppe och nosar på 250kW en kort stund?
Korrekt.

Men vilka laddare är Hyundai snabbast på? Och hur många finns det?

En jämförbarhetssiffra kanske skulle vara hur många kilometer man kommer på 8 timmars körning genom Europa i praktiken?[/quote]

går ju utan problem att köra genom europa med bara ionity och då laddar den fort. Lägger man till EnBW i Tyskland så har man extremt många laddare över 200kW att välja mellan. Jag kör bara ionity (eftersom det är billigast med gratisabonemang), men jag förstår de som bor i Norrland och inte har tillgång till Ionity att det har liten betydelse.[/quote]

Svårt argumentera mot Kia/Hyundais laddkurva, där ser det ut att ha lyckats, dock kanske inte likaväl med förbrukningen, sen finns ju risken att det snart kommer vara rätt trångt på ionity i Sverige.[/quote]

Utveckla vad du menar med ”billigast med gratisabb”
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: KIA EV6

Inlägg av HelectriC »

MrEarp skrev:
Wolf78 skrev:
Men laddkurvan är väl bättre på Kia/Hyundai? MY är väl bara uppe och nosar på 250kW en kort stund?
Korrekt.

Men vilka laddare är Hyundai snabbast på? Och hur många finns det?

En jämförbarhetssiffra kanske skulle vara hur många kilometer man kommer på 8 timmars körning genom Europa i praktiken?
går ju utan problem att köra genom europa med bara ionity och då laddar den fort. Lägger man till EnBW i Tyskland så har man extremt många laddare över 200kW att välja mellan. Jag kör bara ionity (eftersom det är billigast med gratisabonemang), men jag förstår de som bor i Norrland och inte har tillgång till Ionity att det har liten betydelse.[/quote]

Svårt argumentera mot Kia/Hyundais laddkurva, där ser det ut att ha lyckats, dock kanske inte likaväl med förbrukningen, sen finns ju risken att det snart kommer vara rätt trångt på ionity i Sverige.[/quote]

Utveckla vad du menar med ”billigast med gratisabb”[/quote]

Man får starkt rabatterade priser hos Ionity iom köpet av ioniq5 (och jag utgår från liknande för EV6). kWh priset är väldigt lågt och man betalar ingen månadsavgift för detta abonnemang under 1 eller 2år (beroende på var man köpt bilen).
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: KIA EV6

Inlägg av Mickep »

model 3 kom 2016. Nu är det 5 år senare. Tillverkarna har nu kommit ikapp med laddhastigheten. Vi bör få se fler bilar med den prestandan. fast med zoe priser.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: KIA EV6

Inlägg av Legato »

HelectriC skrev:
BrooklynS skrev:
HelectriC skrev:
Wolf78 skrev:

Fortfarande sämre än Tesla 239 vs 250 kW
Men laddkurvan är väl bättre på Kia/Hyundai? MY är väl bara uppe och nosar på 250kW en kort stund?
Korrekt.

Men vilka laddare är Hyundai snabbast på? Och hur många finns det?

En jämförbarhetssiffra kanske skulle vara hur många kilometer man kommer på 8 timmars körning genom Europa i praktiken?
går ju utan problem att köra genom europa med bara ionity och då laddar den fort. Lägger man till EnBW i Tyskland så har man extremt många laddare över 200kW att välja mellan. Jag kör bara ionity (eftersom det är billigast med gratisabonemang), men jag förstår de som bor i Norrland och inte har tillgång till Ionity att det har liten betydelse.
Utan problem genom Europa? Lycka till i tex Polen, Rumänien, Bulgarien, Serbien (inte en enda laddare). Inte ens Västeuropa funkar faktiskt. Exempelvis Italien och Spanien har alldeles för liten täckning. För att inte tala om Finland...

Kollade själv av nyfikenhet tidigare hur (o)smidigt det vore att ta vår E-Tron till Spanien istället för Teslan.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: KIA EV6

Inlägg av ObscureEconomist »

martinot skrev:
ObscureEconomist skrev:
Wolf78 skrev:
Kul med AMS test
Förstår dock inte riktigt hur Kia få bättre betyg för prestanda när all värden är de facto sämre än Model Y????
Kan ju vara så att bilen är bättre att köra. Model Y har väl inte fått beröm för sin stötdämpning direkt och dom har kört båda.
Fast då hade man ju inte benämnt det som prestanda, utan snarare bekvämlighet, eller liknande. Gällande prestanda så har väl MY enbart fått beröm just för det av alla testare?
Det beror väl på hur man definierar prestanda. Prestanda definieras ju som kapacitet att utföra något. En bil ska man köra med så kapacitet att köra bättre är per definition alltså prestanda.
Nu spelar det väl ingen roll, har inte hunnit köra en Y själv ännu men misstänker jag inte kommer bli överdrivet imponerad.
BMW i4 M50 -22
yamahafj
Inlägg: 25
Blev medlem: 20 sep 2021 13:58

Re: KIA EV6

Inlägg av yamahafj »

Hej! Är det någon här inne som beställt en EV6? Är nyfiken på om någon har lyckats pruta på priset? Eller kanske lyckats få med vinterdäck, dragkrok eller något annat? Tänker att vi kan dela med oss och hjälpa varann. Jag väntar på två offerter kring RWD I standardutförande.

Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: KIA EV6

Inlägg av martinot »

ObscureEconomist skrev:
Nu spelar det väl ingen roll, har inte hunnit köra en Y själv ännu men misstänker jag inte kommer bli överdrivet imponerad.
Garanterat inte.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: KIA EV6

Inlägg av Zalman3 »

yamahafj skrev:
Hej! Är det någon här inne som beställt en EV6? Är nyfiken på om någon har lyckats pruta på priset? Eller kanske lyckats få med vinterdäck, dragkrok eller något annat? Tänker att vi kan dela med oss och hjälpa varann. Jag väntar på två offerter kring RWD I standardutförande. Bild

Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
LRF rabatt.
KIA
e-Niro: 6% rabatt, 6000 kr i bonus
e-Soul: 6% rabatt, 6000 kr i bonus
EV6: 6% rabatt, 6000 kr i bonus
https://www.lrf.se/medlemsformaner/raba ... atter/KIA/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
yamahafj
Inlägg: 25
Blev medlem: 20 sep 2021 13:58

Re: KIA EV6

Inlägg av yamahafj »

Zalman3 skrev:
yamahafj skrev:
Hej! Är det någon här inne som beställt en EV6? Är nyfiken på om någon har lyckats pruta på priset? Eller kanske lyckats få med vinterdäck, dragkrok eller något annat? Tänker att vi kan dela med oss och hjälpa varann. Jag väntar på två offerter kring RWD I standardutförande. Bild

Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
LRF rabatt.
KIA
e-Niro: 6% rabatt, 6000 kr i bonus
e-Soul: 6% rabatt, 6000 kr i bonus
EV6: 6% rabatt, 6000 kr i bonus
https://www.lrf.se/medlemsformaner/raba ... atter/KIA/
Intressant. Jag ska testa med ramavtal och se vad det kan ge. Verkar generellt som att elbilar har lite mindre prutmån än fossilbilar. Kan det vara en korrekt iakttagelse? VW ID.4 gavs jag 5% rabatt på basbilen och 10% på options via ramavtal.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: KIA EV6

Inlägg av Bjelke »

yamahafj skrev:
Zalman3 skrev:
yamahafj skrev:
Hej! Är det någon här inne som beställt en EV6? Är nyfiken på om någon har lyckats pruta på priset? Eller kanske lyckats få med vinterdäck, dragkrok eller något annat? Tänker att vi kan dela med oss och hjälpa varann. Jag väntar på två offerter kring RWD I standardutförande. Bild

Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
LRF rabatt.
KIA
e-Niro: 6% rabatt, 6000 kr i bonus
e-Soul: 6% rabatt, 6000 kr i bonus
EV6: 6% rabatt, 6000 kr i bonus
https://www.lrf.se/medlemsformaner/raba ... atter/KIA/
Intressant. Jag ska testa med ramavtal och se vad det kan ge. Verkar generellt som att elbilar har lite mindre prutmån än fossilbilar. Kan det vara en korrekt iakttagelse? VW ID.4 gavs jag 5% rabatt på basbilen och 10% på options via ramavtal.
Det har helt klart varit tuffare med rabatter på elbilar hittills (förutom tex Audi/VW före årsskiftet), ofta ingen
rabatt alls t.o.m.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
hek
elbilist
Inlägg: 19
Blev medlem: 16 maj 2019 22:23

Re: KIA EV6

Inlägg av hek »

yamahafj skrev:
Hej! Är det någon här inne som beställt en EV6? Är nyfiken på om någon har lyckats pruta på priset? Eller kanske lyckats få med vinterdäck, dragkrok eller något annat? Tänker att vi kan dela med oss och hjälpa varann. Jag väntar på två offerter kring RWD I standardutförande. Bild

Skickat från min SM-G998B via Tapatalk

Jag skickade ut offertförfrågan till 3 företag i skåne i somras. Alla gav samma 8% rabatt om jag tog finansiell leasing via Kia Finans (DNB) utan att jag behövde "förhandla" överhuvudtaget. Så gäller det leasing via ett företag borde du få samma rabatt.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2524
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: KIA EV6

Inlägg av iAkita »

Nu har jag fått preliminärt besked om att min GT line kommer till min handlare vecka 48, så det närmar sig!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
PNK46
elbilist
Inlägg: 12
Blev medlem: 03 aug 2016 09:55

Re: KIA EV6

Inlägg av PNK46 »

iAkita skrev:
Nu har jag fått preliminärt besked om att min GT line kommer till min handlare vecka 48, så det närmar sig!
Vilken färg?
iAkita
elbilist
Inlägg: 2524
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: KIA EV6

Inlägg av iAkita »

PNK46 skrev:
iAkita skrev:
Nu har jag fått preliminärt besked om att min GT line kommer till min handlare vecka 48, så det närmar sig!
Vilken färg?
Röd
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Skriv svar