https://alltomelbil.se/kia-presenterar- ... 5kr-manad/
Kia presenterar privatleasing för Kia EV6 – startar på 4695kr/månad
KIA EV6
Moderator: Redaktion
Re: KIA EV6
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Inlägg: 370
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: KIA EV6
Här är priserna för ev6 plus awd med lite mer körsträcka.
1500 mil/år 5995kr/mån
2000 mil/år 6660kr/mån
3000 mil/år 7703kr/mån
Underhållande att övermil är 11 kronor per mil så det ger roliga räkneexempel
1500 mil/år 5995kr/mån
2000 mil/år 6660kr/mån
3000 mil/år 7703kr/mån
Underhållande att övermil är 11 kronor per mil så det ger roliga räkneexempel
BMW i4 M50 -22
Re: KIA EV6
Vet du om vinterdäck ingår i priserna?ObscureEconomist skrev:Här är priserna för ev6 plus awd med lite mer körsträcka.
1500 mil/år 5995kr/mån
2000 mil/år 6660kr/mån
3000 mil/år 7703kr/mån
Underhållande att övermil är 11 kronor per mil så det ger roliga räkneexempel
Re: KIA EV6
Första provkörningen! (?)
Provkörningen görs på mycket lättförståelig tyska. Detta är en GT-Line med 325 hk AWD med 77,4 kwh men är en förproduktionsmodell med lite sämre material i bagaget. Han säger att den är betydligt sportigare satt än Ioniq 5 med hårdare fjädring men det märks ändå att det är en tung bil genom att karossen kränger och alla hjulen släpper greppet snarare än understyrning. Baksätet är också betydligt lägre satt och trängre än Ioniq 5 men bilen är mer än 5 cm lägre och har mer sluttande taklinje än Ioniq 5 så en kompromiss måste till. Bilen är dyrare än Ioniq 5 även i Tyskland.
Mina kommentarer: Svårt snygg i svart! men ojojoj så låg baksätets sittdyna är - ser inte bekvämt ut för vuxna långresta. iAkita: denna har också manuell höjning/sänkning av strålkastarna (jaaaa förproduktionsbil jag veeeet).
Provkörningen görs på mycket lättförståelig tyska. Detta är en GT-Line med 325 hk AWD med 77,4 kwh men är en förproduktionsmodell med lite sämre material i bagaget. Han säger att den är betydligt sportigare satt än Ioniq 5 med hårdare fjädring men det märks ändå att det är en tung bil genom att karossen kränger och alla hjulen släpper greppet snarare än understyrning. Baksätet är också betydligt lägre satt och trängre än Ioniq 5 men bilen är mer än 5 cm lägre och har mer sluttande taklinje än Ioniq 5 så en kompromiss måste till. Bilen är dyrare än Ioniq 5 även i Tyskland.
Mina kommentarer: Svårt snygg i svart! men ojojoj så låg baksätets sittdyna är - ser inte bekvämt ut för vuxna långresta. iAkita: denna har också manuell höjning/sänkning av strålkastarna (jaaaa förproduktionsbil jag veeeet).
Re: KIA EV6
Jag antar att övermilen är begränsade då? Annars är det ju verkligen noll logik i prissättningen...ObscureEconomist skrev:Här är priserna för ev6 plus awd med lite mer körsträcka.
1500 mil/år 5995kr/mån
2000 mil/år 6660kr/mån
3000 mil/år 7703kr/mån
Underhållande att övermil är 11 kronor per mil så det ger roliga räkneexempel
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: KIA EV6
Är ju ingen jättestor skillnad, även om det är konstigt.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: KIA EV6
Var faktiskt samma på en BMW jag privatleasade som andrabil för några år sen. Då hade de satt en kampanj på just 1500 mils-erbjudandet men inte sänkt motsvarande på avtalen med mer mil så det blev betydligt billigare med övermil.Legato skrev:Jag antar att övermilen är begränsade då? Annars är det ju verkligen noll logik i prissättningen...ObscureEconomist skrev:Här är priserna för ev6 plus awd med lite mer körsträcka.
1500 mil/år 5995kr/mån
2000 mil/år 6660kr/mån
3000 mil/år 7703kr/mån
Underhållande att övermil är 11 kronor per mil så det ger roliga räkneexempel
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Re: KIA EV6
Kia EV6 AWD GT Line prototype test drive in Frankfurt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: KIA EV6
Roligt att det börjar komma ut provkörningar men tyvärr var den här ganska intetsägande och oinformativ. Den verkar vara tyst och bekväm iallafall. Här är en kort provkörning på Tyska för den som är intresserad:Zalman3 skrev:Kia EV6 AWD GT Line prototype test drive in Frankfurt.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: KIA EV6
Gäsp säger jag bara.
Verkar lika tråkig som I5.
Verkar lika tråkig som I5.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: KIA EV6
Är det några fler än Leo och jag här på forumet som beställt en EV6?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: KIA EV6
Jag har beställt en också.iAkita skrev:Är det några fler än Leo och jag här på forumet som beställt en EV6?
Re: KIA EV6
Grattis!hek skrev:Jag har beställt en också.iAkita skrev:Är det några fler än Leo och jag här på forumet som beställt en EV6?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: KIA EV6
Grattis, roligt om det är några fler här på forumet man kan dela erfarenheter med. Vad blev det för version och uppskattad leveranstid?hek skrev:Jag har beställt en också.iAkita skrev:Är det några fler än Leo och jag här på forumet som beställt en EV6?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: KIA EV6
RWD Long range med plus-paketet blev det. Det verkar svårt att få någon definitiv levereranstid från min ÅF. Han pratade om preliminärt oktober när jag gjorde min beställning i Juni.iAkita skrev:Grattis, roligt om det är några fler här på forumet man kan dela erfarenheter med. Vad blev det för version och uppskattad leveranstid?hek skrev:Jag har beställt en också.iAkita skrev:Är det några fler än Leo och jag här på forumet som beställt en EV6?
Re: KIA EV6
Jag fick också höra oktober/november någon gång för min GT-Line (som tydligen skulle komma först) men det ändrades ganska snart till årsskiftet någon gång. Får hoppas att det inte dröjer längre än så iallafall.hek skrev:RWD Long range med plus-paketet blev det. Det verkar svårt att få någon definitiv levereranstid från min ÅF. Han pratade om preliminärt oktober när jag gjorde min beställning i Juni.iAkita skrev:Grattis, roligt om det är några fler här på forumet man kan dela erfarenheter med. Vad blev det för version och uppskattad leveranstid?hek skrev:Jag har beställt en också.iAkita skrev:Är det några fler än Leo och jag här på forumet som beställt en EV6?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: KIA EV6
Nice, det vekar bli 3000 mils/24 mån serviceinterval för europa!
http://ev6.synology.me/en/topics/chapter8_4.html
http://ev6.synology.me/en/topics/chapter8_4.html
Re: KIA EV6
Väldigt goda nyheter! Jag var rädd för att de skulle köra vidare på service var 1500:e mil. Det verkar även som om byte av batteriets kylvätska ska ske först efter 21 000 mil.hek skrev:Nice, det vekar bli 3000 mils/24 mån serviceinterval för europa!
http://ev6.synology.me/en/topics/chapter8_4.html
Edit: Lite komiskt att det framgår att bilen ska servas dubbelt så ofta utanför Europa. Det säger en del om hur nödvändig så pass tät service faktiskt är.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: KIA EV6
hek skrev:Nice, det vekar bli 3000 mils/24 mån serviceinterval för europa!
http://ev6.synology.me/en/topics/chapter8_4.html
IONIQ 5 har 12 mån/3000mil i Sverige och Norge, resten av Europa har 24mån/3000mil… Hoppas det inte blir så för EV6 också.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: KIA EV6
Mycket märkligt. Undrar om det skulle hålla rättsligt att kräva service dubbelt så ofta på vissa Europeiska marknader för att garantierna ska gälla. Nåväl, det är iallafall bättre än var 1500:e mil som jag hade på e-Niron. Inte jätteroligt att behöva serva bilen två gånger om året helt i onödan.DanneLKPG skrev:hek skrev:Nice, det vekar bli 3000 mils/24 mån serviceinterval för europa!
http://ev6.synology.me/en/topics/chapter8_4.html
IONIQ 5 har 12 mån/3000mil i Sverige och Norge, resten av Europa har 24mån/3000mil… Hoppas det inte blir så för EV6 också.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: KIA EV6
du kunde ha provat att köra med stingern jag hade förut, service var 1000 mil på milimetern.iAkita skrev:Mycket märkligt. Undrar om det skulle hålla rättsligt att kräva service dubbelt så ofta på vissa Europeiska marknader för att garantierna ska gälla. Nåväl, det är iallafall bättre än var 1500:e mil som jag hade på e-Niron. Inte jätteroligt att behöva serva bilen två gånger om året helt i onödan.DanneLKPG skrev:hek skrev:Nice, det vekar bli 3000 mils/24 mån serviceinterval för europa!
http://ev6.synology.me/en/topics/chapter8_4.html
IONIQ 5 har 12 mån/3000mil i Sverige och Norge, resten av Europa har 24mån/3000mil… Hoppas det inte blir så för EV6 också.
Re: KIA EV6
Kia har släppt lite fler detaljer angående EV6. De flesta funktionerna var väl redan kända men jag visste inte att den kan byta fil automatiskt (dock måste man indikera med blinkers och ha händerna på ratten så frågan är hur användbart det är). Sen blev jag positivt överaskad av att den har en ”hands-free” baklucka. Jag trodde den enbart var motoriserad, eftersom bilen saknar kick-sensor.
https://insideevs.com/news/527607/kia-e ... -detailed/
https://insideevs.com/news/527607/kia-e ... -detailed/
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: KIA EV6
Jo samma som Ioniq 5. Man får stå vid bagageluckan med nyckeln i fickan i mer än 3 sek så öppnar den. Det fanns inte på Essential så det har jag inte prövat.iAkita skrev:Kia har släppt lite fler detaljer angående EV6. De flesta funktionerna var väl redan kända men jag visste inte att den kan byta fil automatiskt (dock måste man indikera med blinkers och ha händerna på ratten så frågan är hur användbart det är). Sen blev jag positivt överaskad av att den har en ”hands-free” baklucka. Jag trodde den enbart var motoriserad, eftersom bilen saknar kick-sensor.
https://insideevs.com/news/527607/kia-e ... -detailed/
Men automatiskt filbyte funkar bra. Frugan tyckte att den var för seg o svängde med själv.
Re: KIA EV6
Även Tesla NoA tycker jag har alldeles för sega filbyten för att vara användbara när det är lite tätare med trafik (vilket är ofta när och där jag kör). Så är inte alls säkert att Hyundais (KIAs) lösning är sämre än andra biltillverkares (inklusive Tesla).Aida skrev:Jo samma som Ioniq 5. Man får stå vid bagageluckan med nyckeln i fickan i mer än 3 sek så öppnar den. Det fanns inte på Essential så det har jag inte prövat.iAkita skrev:Kia har släppt lite fler detaljer angående EV6. De flesta funktionerna var väl redan kända men jag visste inte att den kan byta fil automatiskt (dock måste man indikera med blinkers och ha händerna på ratten så frågan är hur användbart det är). Sen blev jag positivt överaskad av att den har en ”hands-free” baklucka. Jag trodde den enbart var motoriserad, eftersom bilen saknar kick-sensor.
https://insideevs.com/news/527607/kia-e ... -detailed/
Men automatiskt filbyte funkar bra. Frugan tyckte att den var för seg o svängde med själv.
Då kicksensor oftast fungerar "sådär" på vår Merca, så använder jag det nästan aldrig. Har även upplevt samma sak med Volvo och andra bilar. Fungerar sällan helt perfekt när man vill. Ingen större förlust att inte har det tycker jag.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik