KIA EV6
Moderator: Redaktion
Re: KIA EV6
Hur gör man för att bli ansedd som VIP hos KIA?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: KIA EV6
Beställer en bil. I Malmö gick inbjudan iallafall enbart ut till den som redan beställt en EV6, om jag förstod det rätt.martinot skrev:Hur gör man för att bli ansedd som VIP hos KIA?
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 1 gånger.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: KIA EV6
Ahh! VIP = kund. Då är jag med.iAkita skrev:Beställer en bil.martinot skrev:Hur gör man för att bli ansedd som VIP hos KIA?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: KIA EV6
Va jobbigt.iAkita skrev:Beställer en bil. I Malmö gick inbjudan iallafall enbart ut till den som redan beställt en EV6, om jag förstod det rätt.martinot skrev:Hur gör man för att bli ansedd som VIP hos KIA?
På Porsche behövde man bara äga en Tesla Model S för att få VIP-inbjudan på förhandsvisningen av Taycan.
Model Y P
Model S P
Model S P
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: KIA EV6
Och dom breven bara fortsätter att komma, två per gång om man har två Teslor ocksåNicke Nyfiken skrev:Va jobbigt.iAkita skrev:Beställer en bil. I Malmö gick inbjudan iallafall enbart ut till den som redan beställt en EV6, om jag förstod det rätt.martinot skrev:Hur gör man för att bli ansedd som VIP hos KIA?
På Porsche behövde man bara äga en Tesla Model S för att få VIP-inbjudan på förhandsvisningen av Taycan.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: KIA EV6
Eller en Audi e-tron. Även om det är en 50:a på leasing med snittkostnad på c:a 4.500/mån...Bjelke skrev:Och dom breven bara fortsätter att komma, två per gång om man har två Teslor ocksåNicke Nyfiken skrev:Va jobbigt.iAkita skrev:Beställer en bil. I Malmö gick inbjudan iallafall enbart ut till den som redan beställt en EV6, om jag förstod det rätt.martinot skrev:Hur gör man för att bli ansedd som VIP hos KIA?
På Porsche behövde man bara äga en Tesla Model S för att få VIP-inbjudan på förhandsvisningen av Taycan.
Re: KIA EV6
Hmm, det är något med proportionerna på EV6. Precis som med Ioniq 5 har dom lyckats få den att se mindre ut än vad den egentligen är. Trodde den var betydligt mindre jämfört med Y.dd88 skrev:
Ioniq 5 FE AWD
Re: KIA EV6
Model Y är så ful bredvid andra bilar.dd88 skrev:
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: KIA EV6
DanneLKPG skrev:Model Y är så ful bredvid andra bilar.dd88 skrev:
Har vant mig. Tycker den är ganska stilren. Till skillnad från Kian. Är så mycket som händer designmässigt. Känns plottrig.
Re: KIA EV6
Det jag inte gillar med Kian är de tjocka ögonbrynen, annars så ser den ok ut.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: KIA EV6
En tysk Youtuber kör 1000 km test på Autobahn med EV6 just nu. Första delsträckan hade han en förbrukning på 27 kWh/100 km. Snittfart ca 140 km/h och långa sträckor kör han i 150 -170 km/h. Tydligen motvind på den sträckan också. Hyfsad förbrukning för biltypen tycker jag, men framförallt är det sanslöst vad snabbt den laddar.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: KIA EV6
Jag har fått provköra en i smyg...
AWD.
Riktigt fin känsla i dörrar o allt. Bra tryck i accet, men jag tycker att tesla lyckats bättre med "gasresponsen". Mer linjär o skön på tesla.
Betydligt mjukare i fjädringen än model Y.
Sedan gillar jag teslas enkelhet. Det finns så många inställningar på Kian.
HUD:en var superbra. Synd att inte Tesla har denna funktion.
Bagage o baksäte är lite besvikelse pga höga lastgolvet.
Men den ser riktigt fet ut i verkligheten.
AWD.
Riktigt fin känsla i dörrar o allt. Bra tryck i accet, men jag tycker att tesla lyckats bättre med "gasresponsen". Mer linjär o skön på tesla.
Betydligt mjukare i fjädringen än model Y.
Sedan gillar jag teslas enkelhet. Det finns så många inställningar på Kian.
HUD:en var superbra. Synd att inte Tesla har denna funktion.
Bagage o baksäte är lite besvikelse pga höga lastgolvet.
Men den ser riktigt fet ut i verkligheten.
Ägare av en Tesla model Y LR, midnight silver metallic, 20 tum fälg
Re: KIA EV6
Tesla laddar 250kW vid 400V.
Vad laddar en Kia EV6 vid 400V?
Nog måste det vara mer än 125kW?
Vad laddar en Kia EV6 vid 400V?
Nog måste det vara mer än 125kW?
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... r-av-allt/
Vad är maximal laddeffekt på 400V-laddare?
Vi var noga med att ställa denna fråga till Kia-representanterna. För den uppgift (50 kW) vi fick från Hyundai i samband med testet av Ioniq 5 skapade diskussion bland läsarna huruvida den verkligen stämmer. Kia kunde inte leverera något definitivt besked, men de hade lyft frågan internt till en av sina experter som trodde att bilen borde kunna ta emot så mycket effekt som en 400V-stolpe kan ge, exempelvis 125 kW.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: KIA EV6
Inte om stolpen som i exemplet bara kan ge 125 kWZalman3 skrev:Tesla laddar 250kW vid 400V.
Vad laddar en Kia EV6 vid 400V?
Nog måste det vara mer än 125kW?
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... r-av-allt/
Vad är maximal laddeffekt på 400V-laddare?
Vi var noga med att ställa denna fråga till Kia-representanterna. För den uppgift (50 kW) vi fick från Hyundai i samband med testet av Ioniq 5 skapade diskussion bland läsarna huruvida den verkligen stämmer. Kia kunde inte leverera något definitivt besked, men de hade lyft frågan internt till en av sina experter som trodde att bilen borde kunna ta emot så mycket effekt som en 400V-stolpe kan ge, exempelvis 125 kW.
Re: KIA EV6
Intressant! Kan du säga något om ljudkomforten? Hur står den sig mot Tesla, Enyaq, Ionic 5?big-olle skrev:Jag har fått provköra en i smyg...
AWD.
Riktigt fin känsla i dörrar o allt. Bra tryck i accet, men jag tycker att tesla lyckats bättre med "gasresponsen". Mer linjär o skön på tesla.
Betydligt mjukare i fjädringen än model Y.
Sedan gillar jag teslas enkelhet. Det finns så många inställningar på Kian.
HUD:en var superbra. Synd att inte Tesla har denna funktion.
Bagage o baksäte är lite besvikelse pga höga lastgolvet.
Men den ser riktigt fet ut i verkligheten.
Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
Re: KIA EV6
På Lidl laddar man med 400V och där får man bara 50kW, laddaren ger inte mer,Zalman3 skrev:Tesla laddar 250kW vid 400V.
Vad laddar en Kia EV6 vid 400V?
Nog måste det vara mer än 125kW?
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... r-av-allt/
Vad är maximal laddeffekt på 400V-laddare?
Vi var noga med att ställa denna fråga till Kia-representanterna. För den uppgift (50 kW) vi fick från Hyundai i samband med testet av Ioniq 5 skapade diskussion bland läsarna huruvida den verkligen stämmer. Kia kunde inte leverera något definitivt besked, men de hade lyft frågan internt till en av sina experter som trodde att bilen borde kunna ta emot så mycket effekt som en 400V-stolpe kan ge, exempelvis 125 kW.
Hos Ionity så laddar man med 800V, kanske även finns äldre laddstationer som endast har 400V?
Annars är det ju ett ickeproblem, endast när man laddar hos Tesla som man eventuellt skulle ladda långsammare då de borde vara ganska ensamma om hög effekt och 400V.
Misstänker att Kian tappar en del effekt och inte kan hantera maximal effekt med 400V då bilen är byggd för 800V.
Laddar man på en publikladdplats med 3fas så blir det inte mycket mer än 11kW.
Re: KIA EV6
Tycker häcken är det värsta, en babianröv.MWall skrev:DanneLKPG skrev:Model Y är så ful bredvid andra bilar.dd88 skrev:
Har vant mig. Tycker den är ganska stilren. Till skillnad från Kian. Är så mycket som händer designmässigt. Känns plottrig.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: KIA EV6
Hur var fjädringen vs ioniq5? Mindre gung/svaj?big-olle skrev:Jag har fått provköra en i smyg...
AWD.
Riktigt fin känsla i dörrar o allt. Bra tryck i accet, men jag tycker att tesla lyckats bättre med "gasresponsen". Mer linjär o skön på tesla.
Betydligt mjukare i fjädringen än model Y.
Sedan gillar jag teslas enkelhet. Det finns så många inställningar på Kian.
HUD:en var superbra. Synd att inte Tesla har denna funktion.
Bagage o baksäte är lite besvikelse pga höga lastgolvet.
Men den ser riktigt fet ut i verkligheten.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: KIA EV6
Har faktiskt inte provkört Ioniq5. Gillade inte interiören på den. Och när jag kom dit hade en säkring gått, så det blev bara provsittning.
Ägare av en Tesla model Y LR, midnight silver metallic, 20 tum fälg
Re: KIA EV6
Vid lunch idag så stod en svart EV6 GT-Line utanför handlaren med skydd kvar.
Inne i butiken var det hantverkare som monterade ihop någon aluminumram, stor sak som de hade ställt i fönstret.
Nu på kvällen så stod en Vit GT-Line bredvid den svarta.
Kia säljarna verkade vara borta så det är kanske utbildning idag?
Inne i butiken var det hantverkare som monterade ihop någon aluminumram, stor sak som de hade ställt i fönstret.
Nu på kvällen så stod en Vit GT-Line bredvid den svarta.
Kia säljarna verkade vara borta så det är kanske utbildning idag?
Re: KIA EV6
Ja, utbildning idag och imorgon. EV6 ska tydligen stå i någon slags glasmonter som jag har förstått det. Väldigt fancy.
Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
Re: KIA EV6
Vet inte om det skrivits förut, men Kia bekräftar nu på Svenska hemsidan att serviceintervallen är 30 000 km eller 24 månader. Rätt hyfsat ändå.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)