Riktigt grymt och sjukt imponerande bra! Klassledande!iAkita skrev:Screenshot från en Koreansk video. Den laddar verkligen galet snabbt EV6 - 233 kW vid 52% SoC.
KIA EV6
Moderator: Redaktion
Re: KIA EV6
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: KIA EV6
Jag tror de har bra koll på det. Gamla Ioniq med 28 kWh batteriet laddade med upp till 70 kW ända till 75% SoC. Det motsvarar 192 kW vid 75% SoC med ett 77 kWh batteri. Ioniq har dessutom inte vätskekylt batteri om jag minns rätt, vilket Ioniq 6 och EV6 har.Dexter86 skrev:Ska bli spännande att se hur detta påverkar batteriet på sikt
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: KIA EV6
AMS ger EV6 riktigt bra betyg.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: KIA EV6
Stämmer kias siffror på förmånsvärdet? tycker det verkar lågt.
https://www.kia.com/se/nya-bilar/ev6/versioner/
Pris fr. 599 800 kr (RWD 228 hk)
Pris fr. 634 800 kr (AWD 325 hk)
Avdrag för klimatbonus 70 000 kr ej inräknad.
Privatleasing fr. 5 995 kr /mån. (36mån,1500 mil/år AWD 325 hk)
Förmånsvärde 2 448 kr /mån
Preliminär första leverans från oktober 2021.
https://www.kia.com/se/nya-bilar/ev6/versioner/
Pris fr. 599 800 kr (RWD 228 hk)
Pris fr. 634 800 kr (AWD 325 hk)
Avdrag för klimatbonus 70 000 kr ej inräknad.
Privatleasing fr. 5 995 kr /mån. (36mån,1500 mil/år AWD 325 hk)
Förmånsvärde 2 448 kr /mån
Preliminär första leverans från oktober 2021.
Re: KIA EV6
Mickep skrev:Stämmer kias siffror på förmånsvärdet? tycker det verkar lågt.
https://www.kia.com/se/nya-bilar/ev6/versioner/
Pris fr. 599 800 kr (RWD 228 hk)
Pris fr. 634 800 kr (AWD 325 hk)
Avdrag för klimatbonus 70 000 kr ej inräknad.
Privatleasing fr. 5 995 kr /mån. (36mån,1500 mil/år AWD 325 hk)
Förmånsvärde 2 448 kr /mån
Preliminär första leverans från oktober 2021.
Troligen så är förmånsvärdet efter 50% marginalskatt, många biltillverkare skriver ut det så vilket är lite knäppt enligt mig.
Här kan du kolla dom hos skatteverket, det är de rätta förmånsvärdena.
https://www7.skatteverket.se/portal/bil ... berakning/
Re: KIA EV6
Kul med AMS test
Förstår dock inte riktigt hur Kia få bättre betyg för prestanda när all värden är de facto sämre än Model Y????
Förstår dock inte riktigt hur Kia få bättre betyg för prestanda när all värden är de facto sämre än Model Y????
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model 3 LR 2019
Re: KIA EV6
Känns som lite lurendrejeri/bluff.backe skrev:Mickep skrev:Stämmer kias siffror på förmånsvärdet? tycker det verkar lågt.
https://www.kia.com/se/nya-bilar/ev6/versioner/
Pris fr. 599 800 kr (RWD 228 hk)
Pris fr. 634 800 kr (AWD 325 hk)
Avdrag för klimatbonus 70 000 kr ej inräknad.
Privatleasing fr. 5 995 kr /mån. (36mån,1500 mil/år AWD 325 hk)
Förmånsvärde 2 448 kr /mån
Preliminär första leverans från oktober 2021.
Troligen så är förmånsvärdet efter 50% marginalskatt, många biltillverkare skriver ut det så vilket är lite knäppt enligt mig.
Här kan du kolla dom hos skatteverket, det är de rätta förmånsvärdena.
https://www7.skatteverket.se/portal/bil ... berakning/
Skriver man förmånsskatt så kan jag förstå exemplet med 50% (men då skall det stå att det är ett typexempel, eller liknande. Men står det däremot förmånsvärde så kall det inte vara något annat än just förmånsvärdet.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: KIA EV6
Kanske prestandan är bättre? Har de jämfört med GT-versionen av EV6 kanske?Wolf78 skrev:Kul med AMS test
Förstår dock inte riktigt hur Kia få bättre betyg för prestanda när all värden är de facto sämre än Model Y????
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: KIA EV6
Håller med, ofta har dom en asterisk där det står förklarat, men i det här fallet så var det inte det vilket är dåligt.martinot skrev:Känns som lite lurendrejeri/bluff.backe skrev:Mickep skrev:Stämmer kias siffror på förmånsvärdet? tycker det verkar lågt.
https://www.kia.com/se/nya-bilar/ev6/versioner/
Pris fr. 599 800 kr (RWD 228 hk)
Pris fr. 634 800 kr (AWD 325 hk)
Avdrag för klimatbonus 70 000 kr ej inräknad.
Privatleasing fr. 5 995 kr /mån. (36mån,1500 mil/år AWD 325 hk)
Förmånsvärde 2 448 kr /mån
Preliminär första leverans från oktober 2021.
Troligen så är förmånsvärdet efter 50% marginalskatt, många biltillverkare skriver ut det så vilket är lite knäppt enligt mig.
Här kan du kolla dom hos skatteverket, det är de rätta förmånsvärdena.
https://www7.skatteverket.se/portal/bil ... berakning/
Skriver man förmånsskatt så kan jag förstå exemplet med 50% (men då skall det stå att det är ett typexempel, eller liknande. Men står det däremot förmånsvärde så kall det inte vara något annat än just förmånsvärdet.
-
- Inlägg: 372
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: KIA EV6
Kan ju vara så att bilen är bättre att köra. Model Y har väl inte fått beröm för sin stötdämpning direkt och dom har kört båda.Wolf78 skrev:Kul med AMS test
Förstår dock inte riktigt hur Kia få bättre betyg för prestanda när all värden är de facto sämre än Model Y????
BMW i4 M50 -22
Re: KIA EV6
Kan prestanda vara laddeffekt??Wolf78 skrev:Kul med AMS test
Förstår dock inte riktigt hur Kia få bättre betyg för prestanda när all värden är de facto sämre än Model Y????
Re: KIA EV6
Fortfarande sämre än Tesla 239 vs 250 kWAida skrev:Kan prestanda vara laddeffekt??Wolf78 skrev:Kul med AMS test
Förstår dock inte riktigt hur Kia få bättre betyg för prestanda när all värden är de facto sämre än Model Y????
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model 3 LR 2019
Re: KIA EV6
Men laddkurvan är väl bättre på Kia/Hyundai? MY är väl bara uppe och nosar på 250kW en kort stund?Wolf78 skrev:Fortfarande sämre än Tesla 239 vs 250 kWAida skrev:Kan prestanda vara laddeffekt??Wolf78 skrev:Kul med AMS test
Förstår dock inte riktigt hur Kia få bättre betyg för prestanda när all värden är de facto sämre än Model Y????
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: KIA EV6
Alla vet ju att det är viktigast med snabbast topphastighet i ett lopp och inte att komma först från start till mål!HelectriC skrev:Men laddkurvan är väl bättre på Kia/Hyundai? MY är väl bara uppe och nosar på 250kW en kort stund?Wolf78 skrev:Fortfarande sämre än Tesla 239 vs 250 kWAida skrev:Kan prestanda vara laddeffekt??Wolf78 skrev:Kul med AMS test
Förstår dock inte riktigt hur Kia få bättre betyg för prestanda när all värden är de facto sämre än Model Y????
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: KIA EV6
Korrekt.HelectriC skrev:Men laddkurvan är väl bättre på Kia/Hyundai? MY är väl bara uppe och nosar på 250kW en kort stund?Wolf78 skrev:Fortfarande sämre än Tesla 239 vs 250 kWAida skrev:Kan prestanda vara laddeffekt??Wolf78 skrev:Kul med AMS test
Förstår dock inte riktigt hur Kia få bättre betyg för prestanda när all värden är de facto sämre än Model Y????
Men vilka laddare är Hyundai snabbast på? Och hur många finns det?
En jämförbarhetssiffra kanske skulle vara hur många kilometer man kommer på 8 timmars körning genom Europa i praktiken?
Tesla Y LR -22 EAP
Re: KIA EV6
BrooklynS skrev:Korrekt.HelectriC skrev:Men laddkurvan är väl bättre på Kia/Hyundai? MY är väl bara uppe och nosar på 250kW en kort stund?Wolf78 skrev:Fortfarande sämre än Tesla 239 vs 250 kWAida skrev:Kan prestanda vara laddeffekt??Wolf78 skrev:Kul med AMS test
Förstår dock inte riktigt hur Kia få bättre betyg för prestanda när all värden är de facto sämre än Model Y????
Men vilka laddare är Hyundai snabbast på? Och hur många finns det?
En jämförbarhetssiffra kanske skulle vara hur många kilometer man kommer på 8 timmars körning genom Europa i praktiken?
Det blir nog en ICE-bil som kommer längst då.
Re: KIA EV6
går ju utan problem att köra genom europa med bara ionity och då laddar den fort. Lägger man till EnBW i Tyskland så har man extremt många laddare över 200kW att välja mellan. Jag kör bara ionity (eftersom det är billigast med gratisabonemang), men jag förstår de som bor i Norrland och inte har tillgång till Ionity att det har liten betydelse.BrooklynS skrev:Korrekt.HelectriC skrev:Men laddkurvan är väl bättre på Kia/Hyundai? MY är väl bara uppe och nosar på 250kW en kort stund?Wolf78 skrev:Fortfarande sämre än Tesla 239 vs 250 kWAida skrev:Kan prestanda vara laddeffekt??Wolf78 skrev:Kul med AMS test
Förstår dock inte riktigt hur Kia få bättre betyg för prestanda när all värden är de facto sämre än Model Y????
Men vilka laddare är Hyundai snabbast på? Och hur många finns det?
En jämförbarhetssiffra kanske skulle vara hur många kilometer man kommer på 8 timmars körning genom Europa i praktiken?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: KIA EV6
Fast då hade man ju inte benämnt det som prestanda, utan snarare bekvämlighet, eller liknande. Gällande prestanda så har väl MY enbart fått beröm just för det av alla testare?ObscureEconomist skrev:Kan ju vara så att bilen är bättre att köra. Model Y har väl inte fått beröm för sin stötdämpning direkt och dom har kört båda.Wolf78 skrev:Kul med AMS test
Förstår dock inte riktigt hur Kia få bättre betyg för prestanda när all värden är de facto sämre än Model Y????
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: KIA EV6
Men laddkurvan är väl bättre på Kia/Hyundai? MY är väl bara uppe och nosar på 250kW en kort stund?[/quote]Korrekt.
Men vilka laddare är Hyundai snabbast på? Och hur många finns det?
En jämförbarhetssiffra kanske skulle vara hur många kilometer man kommer på 8 timmars körning genom Europa i praktiken?[/quote]
går ju utan problem att köra genom europa med bara ionity och då laddar den fort. Lägger man till EnBW i Tyskland så har man extremt många laddare över 200kW att välja mellan. Jag kör bara ionity (eftersom det är billigast med gratisabonemang), men jag förstår de som bor i Norrland och inte har tillgång till Ionity att det har liten betydelse.[/quote]
Svårt argumentera mot Kia/Hyundais laddkurva, där ser det ut att ha lyckats, dock kanske inte likaväl med förbrukningen, sen finns ju risken att det snart kommer vara rätt trångt på ionity i Sverige.
Men vilka laddare är Hyundai snabbast på? Och hur många finns det?
En jämförbarhetssiffra kanske skulle vara hur många kilometer man kommer på 8 timmars körning genom Europa i praktiken?[/quote]
går ju utan problem att köra genom europa med bara ionity och då laddar den fort. Lägger man till EnBW i Tyskland så har man extremt många laddare över 200kW att välja mellan. Jag kör bara ionity (eftersom det är billigast med gratisabonemang), men jag förstår de som bor i Norrland och inte har tillgång till Ionity att det har liten betydelse.[/quote]
Svårt argumentera mot Kia/Hyundais laddkurva, där ser det ut att ha lyckats, dock kanske inte likaväl med förbrukningen, sen finns ju risken att det snart kommer vara rätt trångt på ionity i Sverige.
Tesla M3P 2022
Tesla Model S 75D 2018
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2021
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model 3 LR 2019
Re: KIA EV6
Korrekt.Wolf78 skrev:Men laddkurvan är väl bättre på Kia/Hyundai? MY är väl bara uppe och nosar på 250kW en kort stund?
Men vilka laddare är Hyundai snabbast på? Och hur många finns det?
En jämförbarhetssiffra kanske skulle vara hur många kilometer man kommer på 8 timmars körning genom Europa i praktiken?[/quote]
går ju utan problem att köra genom europa med bara ionity och då laddar den fort. Lägger man till EnBW i Tyskland så har man extremt många laddare över 200kW att välja mellan. Jag kör bara ionity (eftersom det är billigast med gratisabonemang), men jag förstår de som bor i Norrland och inte har tillgång till Ionity att det har liten betydelse.[/quote]
Svårt argumentera mot Kia/Hyundais laddkurva, där ser det ut att ha lyckats, dock kanske inte likaväl med förbrukningen, sen finns ju risken att det snart kommer vara rätt trångt på ionity i Sverige.[/quote]
Utveckla vad du menar med ”billigast med gratisabb”
Re: KIA EV6
går ju utan problem att köra genom europa med bara ionity och då laddar den fort. Lägger man till EnBW i Tyskland så har man extremt många laddare över 200kW att välja mellan. Jag kör bara ionity (eftersom det är billigast med gratisabonemang), men jag förstår de som bor i Norrland och inte har tillgång till Ionity att det har liten betydelse.[/quote]MrEarp skrev:Korrekt.Wolf78 skrev:Men laddkurvan är väl bättre på Kia/Hyundai? MY är väl bara uppe och nosar på 250kW en kort stund?
Men vilka laddare är Hyundai snabbast på? Och hur många finns det?
En jämförbarhetssiffra kanske skulle vara hur många kilometer man kommer på 8 timmars körning genom Europa i praktiken?
Svårt argumentera mot Kia/Hyundais laddkurva, där ser det ut att ha lyckats, dock kanske inte likaväl med förbrukningen, sen finns ju risken att det snart kommer vara rätt trångt på ionity i Sverige.[/quote]
Utveckla vad du menar med ”billigast med gratisabb”[/quote]
Man får starkt rabatterade priser hos Ionity iom köpet av ioniq5 (och jag utgår från liknande för EV6). kWh priset är väldigt lågt och man betalar ingen månadsavgift för detta abonnemang under 1 eller 2år (beroende på var man köpt bilen).
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: KIA EV6
model 3 kom 2016. Nu är det 5 år senare. Tillverkarna har nu kommit ikapp med laddhastigheten. Vi bör få se fler bilar med den prestandan. fast med zoe priser.
Re: KIA EV6
Utan problem genom Europa? Lycka till i tex Polen, Rumänien, Bulgarien, Serbien (inte en enda laddare). Inte ens Västeuropa funkar faktiskt. Exempelvis Italien och Spanien har alldeles för liten täckning. För att inte tala om Finland...HelectriC skrev:går ju utan problem att köra genom europa med bara ionity och då laddar den fort. Lägger man till EnBW i Tyskland så har man extremt många laddare över 200kW att välja mellan. Jag kör bara ionity (eftersom det är billigast med gratisabonemang), men jag förstår de som bor i Norrland och inte har tillgång till Ionity att det har liten betydelse.BrooklynS skrev:Korrekt.HelectriC skrev:Men laddkurvan är väl bättre på Kia/Hyundai? MY är väl bara uppe och nosar på 250kW en kort stund?Wolf78 skrev:
Fortfarande sämre än Tesla 239 vs 250 kW
Men vilka laddare är Hyundai snabbast på? Och hur många finns det?
En jämförbarhetssiffra kanske skulle vara hur många kilometer man kommer på 8 timmars körning genom Europa i praktiken?
Kollade själv av nyfikenhet tidigare hur (o)smidigt det vore att ta vår E-Tron till Spanien istället för Teslan.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021