KIA EV6

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Aida
Inlägg: 962
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: KIA EV6

Inlägg av Aida »

HelectriC skrev:
Aida skrev:
Nect skrev:
HelectriC skrev:

Tror det är svårt att förklara Polestars pixelljus för de som inte testat, det är helt sjukt bra. Har aldrig upplevt något bättre och mer precist.
Samma ljus som i nyare Volvos. Måste faktiskt säga att jag tycker Volvos ljus är betydligt bättre än Matrixljusen i min nuvarande E-tron.

Njae vad jag vet så är C40 den enda Volvo som fått Matrixljus och därmed samma ljusenhet Om Polestar 2. Och den har väl endast några få journalister provkört?

Alla andra Volvomodeller har ledljus visst men inte Matrix utan generationen dessförinnan med mekanisk adaptiv
Senaste version av XC40 BEV ska tydligen också ha samma pixel som PS2 och C40. Men möjligt att de inte har levererats än?
Ja logiskt att de skulle uppdatera XC40 eftersom det är samma bil. Nä mig veterligen är inga såna ute hos konsument än.
Evick
Inlägg: 30
Blev medlem: 14 okt 2021 20:27

Re: KIA EV6

Inlägg av Evick »

Nu är vi uppe på 174 bakhjulsdrivna bilar och 556 AWD.
Lite drygt dubbelt så många som för en månad sedan.
https://www.car.info/sv-se/kia/ev6/ev6-2022-25600096
Nect
elbilist
Inlägg: 1583
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: KIA EV6

Inlägg av Nect »

Aida skrev:
Nect skrev:
HelectriC skrev:

Tror det är svårt att förklara Polestars pixelljus för de som inte testat, det är helt sjukt bra. Har aldrig upplevt något bättre och mer precist.
Samma ljus som i nyare Volvos. Måste faktiskt säga att jag tycker Volvos ljus är betydligt bättre än Matrixljusen i min nuvarande E-tron.

Njae vad jag vet så är C40 den enda Volvo som fått Matrixljus och därmed samma ljusenhet Om Polestar 2. Och den har väl endast några få journalister provkört?

Alla andra Volvomodeller har ledljus visst men inte Matrix utan generationen dessförinnan
med mekanisk adaptiv
Nu vet jag inte om jag missat nått eller om det bara är begreppsförvirring. :)

Audis Matrixljus består av många ledlampor som kan liknas med pixlar i en datorskärm, där man individuellt kan stänga av enskilda led-lampor för att blända av/släcka ljuset för mötande trafik etc. (Därav kallat pixelljus). Både Volvo (sedan 2018 med tillvalspaket) och Polestar har samma teknik men kallas inte Matrix då det är varumärkesskyddat av VAG?

”Mekaniska ljusen” i Volvo användes på den äldre plattformen, medan nya V60, V90, XC60, XC90 med flera sedan 2018 har de nya (dock ej standard - då det i början var ett tillval för att få LED med adaptiv pixelstyrning.)

Audi har utöver Matrix nu även kommit med nya ljus där led-lamporna har ersatts med en typ av laser.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: KIA EV6

Inlägg av taliz »

https://www.carscoops.com/2021/11/2022- ... to-charge/
A 2022 Kia EV6 has set a new Guinness World Record by driving across the United States with the shortest amount of charging time of any electric vehicle.

The car manufacturer drove an EV6 from New York City to Los Angeles over seven days and during the 2,880.5-mile trip, the car was only plugged in for 7 hours, 10 minutes and 1 second. This allowed the Kia EV6 to beat the previous record-holder held by a Tesla at 12 hours, 48 minutes and 19 seconds.
Sen läser man lite längre ner:
While Kia may now hold the Guinness certified world record, it is unclear if it holds the outright record for the shortest amount of charging time needed for an EV to cross the United States. A couple of weeks ago, a Tesla Model S Long Range crossed the U.S. in 42 hours and 17 minutes, setting a record for an EV. It spent 7 hours and 12 minutes charging. It’s possible other runs have been recorded with less than 7 hours of charging time needed.
42 timmar vs 7 dagar. Då handlare det snarare om cannonballing och då drar man betydligt mer ström. Ändå laddade man bara 2 minuter mer. Skulle det vara en snålkörning på 7 dagar lär man kunna kapa laddtiderna markant. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: KIA EV6

Inlägg av MWall »

Nect skrev:
Aida skrev:
Nect skrev:
HelectriC skrev:

Tror det är svårt att förklara Polestars pixelljus för de som inte testat, det är helt sjukt bra. Har aldrig upplevt något bättre och mer precist.
Samma ljus som i nyare Volvos. Måste faktiskt säga att jag tycker Volvos ljus är betydligt bättre än Matrixljusen i min nuvarande E-tron.

Njae vad jag vet så är C40 den enda Volvo som fått Matrixljus och därmed samma ljusenhet Om Polestar 2. Och den har väl endast några få journalister provkört?

Alla andra Volvomodeller har ledljus visst men inte Matrix utan generationen dessförinnan
med mekanisk adaptiv
Nu vet jag inte om jag missat nått eller om det bara är begreppsförvirring. :)

Audis Matrixljus består av många ledlampor som kan liknas med pixlar i en datorskärm, där man individuellt kan stänga av enskilda led-lampor för att blända av/släcka ljuset för mötande trafik etc. (Därav kallat pixelljus). Både Volvo (sedan 2018 med tillvalspaket) och Polestar har samma teknik men kallas inte Matrix då det är varumärkesskyddat av VAG?

”Mekaniska ljusen” i Volvo användes på den äldre plattformen, medan nya V60, V90, XC60, XC90 med flera sedan 2018 har de nya (dock ej standard - då det i början var ett tillval för att få LED med adaptiv pixelstyrning.)

Audi har utöver Matrix nu även kommit med nya ljus där led-lamporna har ersatts med en typ av laser.

Matrix är mycket riktigt en Audi-term, precis som Avant och Quattro. Jag brukar slarvigt skriva det även om andra märken eftersom folk förstår vad man menar.

Laser-strålkastare har funnits i ganska många år nu. Såg det på en 7-serie för säkert 4-5 år sen. Det kom på BMW i8 och Audi R8 redan 2014 om man ska tro internet. Några år senare kom det till mer mainstream-modeller. Typ 7-serien och A8.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11842
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: KIA EV6

Inlägg av HelectriC »

MWall skrev:
Nect skrev:
Aida skrev:
Nect skrev:
HelectriC skrev:

Tror det är svårt att förklara Polestars pixelljus för de som inte testat, det är helt sjukt bra. Har aldrig upplevt något bättre och mer precist.
Samma ljus som i nyare Volvos. Måste faktiskt säga att jag tycker Volvos ljus är betydligt bättre än Matrixljusen i min nuvarande E-tron.

Njae vad jag vet så är C40 den enda Volvo som fått Matrixljus och därmed samma ljusenhet Om Polestar 2. Och den har väl endast några få journalister provkört?

Alla andra Volvomodeller har ledljus visst men inte Matrix utan generationen dessförinnan
med mekanisk adaptiv
Nu vet jag inte om jag missat nått eller om det bara är begreppsförvirring. :)

Audis Matrixljus består av många ledlampor som kan liknas med pixlar i en datorskärm, där man individuellt kan stänga av enskilda led-lampor för att blända av/släcka ljuset för mötande trafik etc. (Därav kallat pixelljus). Både Volvo (sedan 2018 med tillvalspaket) och Polestar har samma teknik men kallas inte Matrix då det är varumärkesskyddat av VAG?

”Mekaniska ljusen” i Volvo användes på den äldre plattformen, medan nya V60, V90, XC60, XC90 med flera sedan 2018 har de nya (dock ej standard - då det i början var ett tillval för att få LED med adaptiv pixelstyrning.)

Audi har utöver Matrix nu även kommit med nya ljus där led-lamporna har ersatts med en typ av laser.

Matrix är mycket riktigt en Audi-term, precis som Avant och Quattro. Jag brukar slarvigt skriva det även om andra märken eftersom folk förstår vad man menar.

Laser-strålkastare har funnits i ganska många år nu. Såg det på en 7-serie för säkert 4-5 år sen. Det kom på BMW i8 och Audi R8 redan 2014 om man ska tro internet. Några år senare kom det till mer mainstream-modeller. Typ 7-serien och A8.
matrix är väl inte en audi-term? Det är ju en Bosch-term, på samma sätt som Pixel är en Osram-term.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: KIA EV6

Inlägg av iAkita »

Nu är resultaten från Teslabjörns bananlådetest klara, som vi alla väntat så spänt på :) Han fick i lika många som i Audi e-Tron och bara en mindre där bak än i ID4. Bättre än vad jag trodde faktiskt.
snapshot.jpg
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Nect
elbilist
Inlägg: 1583
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: KIA EV6

Inlägg av Nect »

HelectriC skrev:

matrix är väl inte en audi-term? Det är ju en Bosch-term, på samma sätt som Pixel är en Osram-term.
Jag trodde faktiskt det (att det är en VAG-term). Hittar dock inte att någon annan biltillverkare benämner sina ljus som ”Matrix”? Utan allt som kommer upp gäller VAG-bilar.

Är det osram som uppfann pixlarna i en datorskärm? (För det är just det som avses med pixelljus att det är en uppsättning av led-ljus som kan tändas/släckas. Precis som bakgrundsbelysningen i en datorskärm - ju fler ledpunkter ju fler pixlar)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: KIA EV6

Inlägg av Trevlig »

Testade en igår, grymt besviken på känslan dörrarna, ljudsystemet och seg skärm. Var lite nyfiken att testa annat, Tesla modell 3 är riktigt mycket bättre.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: KIA EV6

Inlägg av dd88 »

Seg skärm och tråkigt ljud har man ju hört, men vad var det för fel med dörrarna?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: KIA EV6

Inlägg av Trevlig »

dd88 skrev:
Seg skärm och tråkigt ljud har man ju hört, men vad var det för fel med dörrarna?
Känns plastig, hård, lite som McD leksaker typ typ.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Dodde
Inlägg: 484
Blev medlem: 16 jan 2021 20:40

Re: KIA EV6

Inlägg av Dodde »

dd88 skrev:
Seg skärm och tråkigt ljud har man ju hört, men vad var det för fel med dörrarna?
Då tycker jag det är värre med ratten och sätena än dörrarna.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: KIA EV6

Inlägg av dd88 »

Låter som något man kanske förväntar sig av en Kia?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14474
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: KIA EV6

Inlägg av taliz »

taliz skrev:
1B339126-54DE-464D-AB1B-220DBB97E216.jpeg
Nu har jag också provat, hos Kia Lund. En GT-line med svartvit interiör.
Gillade den bättre än väntat faktiskt. Interiören känns mycket bättre än Ioniq5, och ett klart steg upp från ID4(mer knappöverdos dock).
Första som slog en var att det känns mer som en "vanlig" bil, inte så SUVig som ID4. Man sitter mycket lägre.
Men startknapp i en nydesignad elbil!? :?
Baksätet var förvånansvärt dåligt, känns nästan som golvet är lika högt som sittdynan. Värre än gamla Model S..
Lastutrymmet inte heller det bästa, men det är ju ingen jättebil.

När man kliver på så rör det på sig, men det är inte så man trycks tillbaka i stolen direkt. I svängarna kränger den BETYDLIGT mindre än Ioniq5. Lite som mitt emellan Model 3 och ID4.
Nu var det 19" vinterdäck på den jag provade, så dom vek ju sig när man pressade på. Men föreställer mig att den är helt ok på sommardäck.
Blev inte riktigt klar på om den bullrade mer eller mindre än min ID4 på 20" sommardäck. Ibland tyckte jag mer, ibland mindre...

Provade filhållaren. Inte helt klippstabil som AP på Tesla, den verkade "mikrojustera" titt som tätt. Men trevligt att den bytte fil själv när man blinkade. Riktigt najs med bild på döda vinkeln i instrumentkluster också.
360-kameran är nog bra vid tight parkering(min hjärna blir dock lite smått överbelastad... ska man titta i backspeglarna? Mittenspegeln? Backkameran? 360-vyn? Det är för mkt! :lol: )
Heads-up displayen kändes blurrig(har dock aldrig stött på någon som är tillräckligt bra).
Förbrukning och uppskattad räckvidd ungefär som min ID4, nånstans runt 270-280km vid 80%.

Summa summarum mkt trevlig bil. Är dock inte helt överens med utseendet exteriört. Ger mig tyvärr ingen riktigt villha-känsla. Hade den kostat 400k sure. Men 600+? Då lägger jag hellre till en liten slant och väljer en M3P som just trycker en tillbaka i sätet när man stämplar på... 8-)
(Det ska ju dock komma en variant med 500+hk, den kan bli kul..)
Jag testade Model Y igår. Kort sagt har Kian bättre stolar och bullrar mindre(båda på 19")
Allt annat är bättre i Y. Körkänslan, stereon(enormt mkt bättre), interiören, infotainment, utrymmen, filhållaren... även exteriör design IMO.

Känns förövrigt som nästan allt buller i Y kommer från lastutrymmet, så om Tesla kan få till en tillräckligt tättslutande hatthylla så kan den förhoppningsvis bli bra även där.
Dock var det även lite gnek från förarstolen, testbilen hade rullat knappt 1000 mil så den kanske utsatts för en del... den inspirerar ju till betydligt hårdare körning än Kian. Nog därför den var låst till max 140kmh också. Plingade konstant när jag körde. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: KIA EV6

Inlägg av iAkita »

Trevlig skrev:
Testade en igår, grymt besviken på känslan dörrarna, ljudsystemet och seg skärm. Var lite nyfiken att testa annat, Tesla modell 3 är riktigt mycket bättre.
Jag har inte haft möjlighet att jämföra ljudsystemet ännu, men att dörrarna skulle vara bättre i Model 3 (eller Y) har jag väldigt svårt att förstå. Jag tycker tvärt om EV6 dörrar är väldigt solida, väl i klass med de bästa Tyskarna, och inte alls så skramliga som i Model 3/Y. Att Kia inte satsat mer på infotainmentsystemet känns däremot tråkigt. Det är väl i princip samma som suttit i deras bilar sen e-Niro kom. Det kommer snart ny mjukvara dock (Nvidia drive). Förhoppningsvis blir det bättre.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Evick
Inlägg: 30
Blev medlem: 14 okt 2021 20:27

Re: KIA EV6

Inlägg av Evick »

Hej,

Ni som har fått bilen med vinterdäck från Kia, vilka fabrikat har ni fått och vilken modell av däck?

Jag får välja på två däck, men av någon anledning så framgår inte modellnamn.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11842
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: KIA EV6

Inlägg av HelectriC »

Nect skrev:
HelectriC skrev:

matrix är väl inte en audi-term? Det är ju en Bosch-term, på samma sätt som Pixel är en Osram-term.
Jag trodde faktiskt det (att det är en VAG-term). Hittar dock inte att någon annan biltillverkare benämner sina ljus som ”Matrix”? Utan allt som kommer upp gäller VAG-bilar.

Är det osram som uppfann pixlarna i en datorskärm? (För det är just det som avses med pixelljus att det är en uppsättning av led-ljus som kan tändas/släckas. Precis som bakgrundsbelysningen i en datorskärm - ju fler ledpunkter ju fler pixlar)
Nja, det är ju inte orden i sig de har uppfunnit, bara i kombination med en viss ljusteknik på bilar. Om det er varumärkesskyddat eller bara vedertaget i branschen vet jag inte, men det är iaf så jag har uppfattat det.

Opel kallar ju det tex också för Matrix från Bosch.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Aida
Inlägg: 962
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: KIA EV6

Inlägg av Aida »

Nect skrev:
Aida skrev:
Nect skrev:
HelectriC skrev:

Tror det är svårt att förklara Polestars pixelljus för de som inte testat, det är helt sjukt bra. Har aldrig upplevt något bättre och mer precist.
Samma ljus som i nyare Volvos. Måste faktiskt säga att jag tycker Volvos ljus är betydligt bättre än Matrixljusen i min nuvarande E-tron.

Njae vad jag vet så är C40 den enda Volvo som fått Matrixljus och därmed samma ljusenhet Om Polestar 2. Och den har väl endast några få journalister provkört?

Alla andra Volvomodeller har ledljus visst men inte Matrix utan generationen dessförinnan
med mekanisk adaptiv
Nu vet jag inte om jag missat nått eller om det bara är begreppsförvirring. :)

Audis Matrixljus består av många ledlampor som kan liknas med pixlar i en datorskärm, där man individuellt kan stänga av enskilda led-lampor för att blända av/släcka ljuset för mötande trafik etc. (Därav kallat pixelljus). Både Volvo (sedan 2018 med tillvalspaket) och Polestar har samma teknik men kallas inte Matrix då det är varumärkesskyddat av VAG?

”Mekaniska ljusen” i Volvo användes på den äldre plattformen, medan nya V60, V90, XC60, XC90 med flera sedan 2018 har de nya (dock ej standard - då det i början var ett tillval för att få LED med adaptiv pixelstyrning.)

Audi har utöver Matrix nu även kommit med nya ljus där led-lamporna har ersatts med en typ av laser.
Nope tyvärr har du missat nåt. C40 och XC40 2022 är första Volvobilarna med matrix. Alla andra nuvarande bilar (SPA-plattformen V90, XC60 m.fl) har ledstrålkastare men är ej matrix.

2018 hade grundversionen i Sverige led-strålkastare med automatiskt på och av för helljus. Om man betalade extra för teknikpaketet så blev strålkastarna adaptiva genom mekanik och avstängning (större ljuselement). Men ej matrixer som kan sätta på och av enskilda ledpunkter efter en matrix.

Föregående generationer Volvobilar såsom V70 och gamla XC60 hade ej ledstrålkastare utan bixenon.

Audi var först med matrix ja har jag för mig. Men även Opel var tidigt ute till sin Astra (som också heter Matrix).

Jag blev själv väldigt besviken över detta på min V90. Jag trodde att ljusen skulle vara lika grymma som på min föregående Opel Astra. Men i själva verket var de som på min Mercedes E-klass 2013 (som var den första bilen med den tekniken men den var ännu mer mekanisk med tydliga omriktningar). Volvos funkar inte på motorväga över 100 km/h då den bara kör på halvljus. Men annars funkar det bra. Men det är inte som matrixljus som jobbar helt annorlunda och helt otroligt!
Nect
elbilist
Inlägg: 1583
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: KIA EV6

Inlägg av Nect »

Aida skrev:
Nect skrev:
Aida skrev:
Nect skrev:
HelectriC skrev:

Tror det är svårt att förklara Polestars pixelljus för de som inte testat, det är helt sjukt bra. Har aldrig upplevt något bättre och mer precist.
Samma ljus som i nyare Volvos. Måste faktiskt säga att jag tycker Volvos ljus är betydligt bättre än Matrixljusen i min nuvarande E-tron.

Njae vad jag vet så är C40 den enda Volvo som fått Matrixljus och därmed samma ljusenhet Om Polestar 2. Och den har väl endast några få journalister provkört?

Alla andra Volvomodeller har ledljus visst men inte Matrix utan generationen dessförinnan
med mekanisk adaptiv
Nu vet jag inte om jag missat nått eller om det bara är begreppsförvirring. :)

Audis Matrixljus består av många ledlampor som kan liknas med pixlar i en datorskärm, där man individuellt kan stänga av enskilda led-lampor för att blända av/släcka ljuset för mötande trafik etc. (Därav kallat pixelljus). Både Volvo (sedan 2018 med tillvalspaket) och Polestar har samma teknik men kallas inte Matrix då det är varumärkesskyddat av VAG?

”Mekaniska ljusen” i Volvo användes på den äldre plattformen, medan nya V60, V90, XC60, XC90 med flera sedan 2018 har de nya (dock ej standard - då det i början var ett tillval för att få LED med adaptiv pixelstyrning.)

Audi har utöver Matrix nu även kommit med nya ljus där led-lamporna har ersatts med en typ av laser.
Nope tyvärr har du missat nåt. C40 och XC40 2022 är första Volvobilarna med matrix. Alla andra nuvarande bilar (SPA-plattformen V90, XC60 m.fl) har ledstrålkastare men är ej matrix.

2018 hade grundversionen i Sverige led-strålkastare med automatiskt på och av för helljus. Om man betalade extra för teknikpaketet så blev strålkastarna adaptiva genom mekanik och avstängning (större ljuselement). Men ej matrixer som kan sätta på och av enskilda ledpunkter efter en matrix.

Föregående generationer Volvobilar såsom V70 och gamla XC60 hade ej ledstrålkastare utan bixenon.

Audi var först med matrix ja har jag för mig. Men även Opel var tidigt ute till sin Astra (som också heter Matrix).

Jag blev själv väldigt besviken över detta på min V90. Jag trodde att ljusen skulle vara lika grymma som på min föregående Opel Astra. Men i själva verket var de som på min Mercedes E-klass 2013 (som var den första bilen med den tekniken men den var ännu mer mekanisk med tydliga omriktningar). Volvos funkar inte på motorväga över 100 km/h då den bara kör på halvljus. Men annars funkar det bra. Men det är inte som matrixljus som jobbar helt annorlunda och helt otroligt!
Tack för upplysningen!
Dock måste jag fortfarande hävda att Volvos adaptiva helljus som var på min XC60 2018 (nya modellen) fungerar bättre än Matrixljusen på min nuvarande E-tron. Men det har nog inte bara att göra med lyset utan hur hela styrningen sker. :)
Senast redigerad av Nect, redigerad totalt 1 gånger.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: KIA EV6

Inlägg av iAkita »

Intressant jämförelse av förbrukning, räckvidd och laddning mellan Model Y och EV6 på autobahn i mestadels 130 km/h. Model Y's 20% lägre Cd ger ca 15% lägre förbrukning. EV6 räddas dock av mycket snabbare laddning i km/minut räknat.
snapshot.jpg
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Johan E
Inlägg: 18
Blev medlem: 12 okt 2021 20:01

Re: KIA EV6

Inlägg av Johan E »

iAkita skrev:
Trevlig skrev:
Testade en igår, grymt besviken på känslan dörrarna, ljudsystemet och seg skärm. Var lite nyfiken att testa annat, Tesla modell 3 är riktigt mycket bättre.

Jag har inte haft möjlighet att jämföra ljudsystemet ännu, men att dörrarna skulle vara bättre i Model 3 (eller Y) har jag väldigt svårt att förstå. Jag tycker tvärt om EV6 dörrar är väldigt solida, väl i klass med de bästa Tyskarna, och inte alls så skramliga som i Model 3/Y. Att Kia inte satsat mer på infotainmentsystemet känns däremot tråkigt. Det är väl i princip samma som suttit i deras bilar sen e-Niro kom. Det kommer snart ny mjukvara dock (Nvidia drive). Förhoppningsvis blir det bättre.
Tesla Björn tyckte att ljudet var 9/10 i ett youtube klipp.

Håller med dig om dörrarna, känns premium.
Tycker att nästan hela bilen känns premium (Har bara ägt Kia och Audi bilar som referens)
Det jag är är mest besviken på den silvriga plasten på mittkonsolen och växel väljaren

Kommer Kia uppdatera redan leverade bilar med Nvidia drive?

Har nu fått regnummet på min beställda EV6:a som lossas under helgen i Wallhamn.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: KIA EV6

Inlägg av slugger75 »

Jag testade en som snabbast idag. Tyckte det var en jättefin bil överlag. Men man skulle svepa höger/vänster på nån list för att byta mellan stereo och klimat. Det funkade inte så bra, men jag kanske gjorde fel.

Trots att jag sagt att jag körde en Tesla idag så började säljaren direkt: ”Ja Kia har ju valt en kombination av knappar och displayer. Det är för att ingen vill åka runt med bara en stor iPad. Det ser coolt ut men det fungerar ju inte i praktiken.”


:D

Ja ja det var väl det vanliga säljsnacket.

Hur som helst, jättefin bil tycker jag, men jag får nog svårt att lämna Tesla i och med Supercharger och dess fördelar.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: KIA EV6

Inlägg av mati »

Såg min första EV6 idag irl. En förvånansvärt stor bil. Den dras nog med samma synvilla som Ioniq 5 att den ser liten ut på bild.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Johan E
Inlägg: 18
Blev medlem: 12 okt 2021 20:01

Re: KIA EV6

Inlägg av Johan E »

Nu är min Ev6 GT-line i Sverige. :D
Dock tar det ca 2 veckor innan den kommer återförsäljaren.
Hyperspam
Inlägg: 11
Blev medlem: 26 aug 2021 13:09

Re: KIA EV6

Inlägg av Hyperspam »

Johan E skrev:
Nu är min Ev6 GT-line i Sverige. :D
Dock tar det ca 2 veckor innan den kommer återförsäljaren.
Hur vet man det? Har aldrig köpt ny ny bil innan. Enligt regnummer är den registrerad i Sverige men det kanske man gör innan den har landat?
Skriv svar