Vad väljer ni matt grå eller röd metallic? Gillar att bakljusrampen maskeras i den röda. Den mattgrå är samma som Tibor såg i Lidingö.
greyev6.jpg
redev6.jpg
(Tänk er sen ett litet biltransport släp bakom med en röd liten sportbil på det)
Matt grå.
På den röda så syns den billiga plasten undertill allt för tydligt (ser bara billigt och budget ut).
På den gråa så syns den svarta plasten mycket mindre (mer sober look).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Nu har ju Tesla tyvärr inga matta färger, men hade det funnits så hade jag gärna tagit matt grå. Har inte sett Kias mattgråa i verkligheten (skulle aldrig beställa en bilfärg utan att checkat den IRL flera gånger), men på foton så ser den iaf. ut att potential att vara grymt snygg!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Nu har ju Tesla tyvärr inga matta färger, men hade det funnits så hade jag gärna tagit matt grå. Har inte sett Kias mattgråa i verkligheten (skulle aldrig beställa en bilfärg utan att checkat den IRL flera gånger), men på foton så ser den iaf. ut att potential att vara grymt snygg!
Snygg är den, men som sagt väldigt opraktiskt imo. Du kanske inte vill vaxa, men tvätta gör du nog iaf. Merparten schampoon har vax/glans-tillsatser. Inklusive de som används i maskintvätt. Största problemet är dock "fettfläckar" som är riktigt bökiga att få bort.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Nu har ju Tesla tyvärr inga matta färger, men hade det funnits så hade jag gärna tagit matt grå. Har inte sett Kias mattgråa i verkligheten (skulle aldrig beställa en bilfärg utan att checkat den IRL flera gånger), men på foton så ser den iaf. ut att potential att vara grymt snygg!
Snygg är den, men som sagt väldigt opraktiskt imo. Du kanske inte vill vaxa, men tvätta gör du nog iaf. Merparten schampoon har vax/glans-tillsatser. Inklusive de som används i maskintvätt. Största problemet är dock "fettfläckar" som är riktigt bökiga att få bort.
Jag lämnar bort mina bilar till handtvätt/manuella tvätthallar.
Men är ju en nackdel om de matta lackerna är känsligare för fettfläckar och annat. Mest orolig hade jag nog varit fågelskit, osv.
Så köper den poängen. Kanske bäst och mer hållbart att satsa på en vanlig blankare metalliclack?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Nu har ju Tesla tyvärr inga matta färger, men hade det funnits så hade jag gärna tagit matt grå. Har inte sett Kias mattgråa i verkligheten (skulle aldrig beställa en bilfärg utan att checkat den IRL flera gånger), men på foton så ser den iaf. ut att potential att vara grymt snygg!
Snygg är den, men som sagt väldigt opraktiskt imo. Du kanske inte vill vaxa, men tvätta gör du nog iaf. Merparten schampoon har vax/glans-tillsatser. Inklusive de som används i maskintvätt. Största problemet är dock "fettfläckar" som är riktigt bökiga att få bort.
Nu har ju Tesla tyvärr inga matta färger, men hade det funnits så hade jag gärna tagit matt grå. Har inte sett Kias mattgråa i verkligheten (skulle aldrig beställa en bilfärg utan att checkat den IRL flera gånger), men på foton så ser den iaf. ut att potential att vara grymt snygg!
Snygg är den, men som sagt väldigt opraktiskt imo. Du kanske inte vill vaxa, men tvätta gör du nog iaf. Merparten schampoon har vax/glans-tillsatser. Inklusive de som används i maskintvätt. Största problemet är dock "fettfläckar" som är riktigt bökiga att få bort.
Menar du på folierade bilar, eller?
Jag har bara haft folierat matt, men jag utgår ifrån att man får samma problematik med en matt lack. Tror du annorlunda?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Nu har ju Tesla tyvärr inga matta färger, men hade det funnits så hade jag gärna tagit matt grå. Har inte sett Kias mattgråa i verkligheten (skulle aldrig beställa en bilfärg utan att checkat den IRL flera gånger), men på foton så ser den iaf. ut att potential att vara grymt snygg!
Snygg är den, men som sagt väldigt opraktiskt imo. Du kanske inte vill vaxa, men tvätta gör du nog iaf. Merparten schampoon har vax/glans-tillsatser. Inklusive de som används i maskintvätt. Största problemet är dock "fettfläckar" som är riktigt bökiga att få bort.
Menar du på folierade bilar, eller?
Jag har bara haft folierat matt, men jag utgår ifrån att man får samma problematik med en matt lack. Tror du annorlunda?
En folie är ju plast. En lackerad bil är ju målad och färgen "härdar" och borde vara mer motstånskraftig mot fett etc.
Snyggare nu med skärmkanter i samma färg som lacken på bilen.
EV6 är ju absolut bättre känns det som när man kikar på data!
Nu är jag inte spekulant, men hade jag varit tvungen att välja en av dessa bilar så hade det blivit en EV6 LR. Där har du MY-range (även om kanske inte prestanda).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Nu har ju Tesla tyvärr inga matta färger, men hade det funnits så hade jag gärna tagit matt grå. Har inte sett Kias mattgråa i verkligheten (skulle aldrig beställa en bilfärg utan att checkat den IRL flera gånger), men på foton så ser den iaf. ut att potential att vara grymt snygg!
Snygg är den, men som sagt väldigt opraktiskt imo. Du kanske inte vill vaxa, men tvätta gör du nog iaf. Merparten schampoon har vax/glans-tillsatser. Inklusive de som används i maskintvätt. Största problemet är dock "fettfläckar" som är riktigt bökiga att få bort.
Menar du på folierade bilar, eller?
Jag har bara haft folierat matt, men jag utgår ifrån att man får samma problematik med en matt lack. Tror du annorlunda?
En folie är ju plast. En lackerad bil är ju målad och färgen "härdar" och borde vara mer motstånskraftig mot fett etc.
Nja, ser ingen anledning att den skulle vara mer motståndskraftig faktiskt. Det är ju ytan som är det relevanta och personligen kan jag inte känna någon skillnad på en lackad och folierad matt yta.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Frågan är väl hur "porig/genomsläpplig" foliering är i förhållande till en lackering. Man får väl fråga någon som har en mattlackerad bil om han har problem med att fett vill göra märken på lacken
Nu finns förmånsvärden inlagda på Skatteverkets hemsida. Observera att det är dagens siffror. Troligtvis blir det beslut om nya beräkningssätt i morgon 2/6.
En EV6 AWD Plus har idag 3660kr/mån (Förmånsgrundande pris 317400kr)
Går regeringens förslag igenom i morgon 2/6 blir det i verkligheten 4976kr/månad till hösten när de levereras.
Kombinerar man sen med skatteverkets förslag (1/2 bilpriset, max 350" i subvention) till årsskiftet och bilen hämtas ut efter det blir det också exakt samma = 4976kr/månad.
En EV6 RWD har 3406kr/månad idag, 4587kr/månad till hösten och samma =4587kr/månad med Skatteverkets förslag.
Kia har lyckats få igenom väldigt billig jämförbar bil, 245 400kr vilken det nu är? (Sen en justering +39500kr på det =annan utrustning)
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Nu finns förmånsvärden inlagda på Skatteverkets hemsida. Observera att det är dagens siffror. Troligtvis blir det beslut om nya beräkningssätt i morgon 2/6.
Detta har jag missat. Vad är det som händer imorgon (2/6)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Regeringen har ett förslag att matematiken för förmånsvärden ska ändras för bilar som registreras efter 1/7. Kommer slå rätt mycket mot många elbilar.
Sen har Skatteverket nämnt ett förslag i en pressrelease 15/3 att en parameter i matematiken ovan (=jämförbar bil) ska plockas bort och att man istället räknar 1/2 av det faktiska bilpriset och max 350000kr i nedsättning. MEN Skatteverkets förslag har regeringen valt att bortse ifrån just nu. (Dvs det finns inte med i förslaget som antagligen klubbas i morgon) Däremot är det inget som, hindrar att man även inför det framöver. Där Skatteverket föreslog att göra båda de här ändringarna samtidigt och då från 1/1-22.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Ahh. Det ör imorgon som det skall röstas om förslaget i riksdagen. Tack!
Hoppas att den inte går igenom, men räknar med att den går igenom. Skall bli intressant att se resultatet under morgondagen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Provkörningen görs på mycket lättförståelig tyska. Detta är en GT-Line med 325 hk AWD med 77,4 kwh men är en förproduktionsmodell med lite sämre material i bagaget. Han säger att den är betydligt sportigare satt än Ioniq 5 med hårdare fjädring men det märks ändå att det är en tung bil genom att karossen kränger och alla hjulen släpper greppet snarare än understyrning. Baksätet är också betydligt lägre satt och trängre än Ioniq 5 men bilen är mer än 5 cm lägre och har mer sluttande taklinje än Ioniq 5 så en kompromiss måste till. Bilen är dyrare än Ioniq 5 även i Tyskland.
Mina kommentarer: Svårt snygg i svart! men ojojoj så låg baksätets sittdyna är - ser inte bekvämt ut för vuxna långresta. iAkita: denna har också manuell höjning/sänkning av strålkastarna (jaaaa förproduktionsbil jag veeeet).