Nej. Extremt fula fejakde luftintag till bromsarna. Brutalt fult gjort.Zalman3 skrev:Tydligen har en MG Marvel R letat sig till Sverige.
Snygg?
MG Marvel R EV, har 4wd och drag
Moderator: Redaktion
Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag
Det var Santander som figurerade i Norge, när det såg ut som man fick tre års fast kanonränta i reklamenPapaD skrev:Varningsklockor! Det var Santander som krävde tiotusentals extra kronor för Leaf 40 leasing bilar för ett par år sedan när de lämnades tillbaka. Eller var det inte det?Remuz skrev:Marvel R performance med vinterhjul, metallic grå, service, försäkring och 6000mil på tre år, 5620kr/mån.
Leasinggivare är Santander.
Fick offerten av Hedin Bil i Segeltorp. Leverans slutet Q1 2022.
http://elbilsnytt.se/dyrt-att-lamna-til ... ad-leaf-2/
- Trevlig
- Teslaägare
- Inlägg: 728
- Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
- Kontakt:
Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag
Är väldigt nyfiken på hur denna beter sig vid körning då den är 2 växlad.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag
Har bara testat awd versionen, så är också nyfiken på hur rwd kommer kännas, och om växlarna hjälper den lite klenare motorn
-
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag
Grattis!Jocko skrev:Påskrivet och klart, nu är det bara att vänta till Q2!
Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag
Har försökt sätta mig in i hur det fungerar. Kollade på en intervju med en dansk produktchef och tycktes förstå det som att bakaxeln har en stor elmotor och en mindre "Boostermotor" som sömlöst trycker på tillsammans med den stora vid behov. (Så det är alltså inte två likadana motorer som driver vardera hjulet baktill, därav att de också anges ha olika effekt). Sen för att öka på förvirringen pratar de om att en motor sitter placerad till höger och en till vänster baktill. De driver alltså tillsammans för full effekt och sen att de två bakre även har olika utväxling där de är inkopplade tillsammans mot en traditionell bakaxel. Därför man i broschyren pratar om en 80kW "rear left" och en 52kW "rear right" elmotor och sen finns slutligen ytterligare en 80kW elmotor fram på 4WD-versionen = Performance. Därav att den versionen kallas tri-motor.
Så egentlig är den i så fall inte "2-växlad" i normal mening med en klassisk växellåda. Är väl på sätt och vis som på Tesla SxxD där motorn fram har annan utväxling och är den som används vid snålkörning och den bakre då mest bara snurrar med. Så på Marvel hjälps antagligen båda motorerna åt vid lägre hastighet vid snabba acceleration och den motorn med högre utväxling tar istället över och driver i princip själv/mest vid högre hastighet. Som på Tesla men i det här fallet sitter båda motorerna på bakaxeln.
Sen är det antagligen så att den främre elmotorn är inkopplad med någon slags "frihjul" så att den bara driver vid behov eller snarare kopplas bort när den bakre med högre utväxling jobbar. Nackdelen är då att det därför på norska elbilforum.no pratas om att den främre elmotorn bara kan driva på framåt och pga av det driver den fyrhjulsdrivna versionen bara på bakaxeln när den backar. Dvs det är då 2WD när man backar. Kan ju vara lite förargligt om man behöver backa när man står knixigt till på vintern med t ex en släpvagn eller liknande.
Var själv väldigt nära att beställa en Marvel R Performance som nästa bil igår innan prishöjningen (som dock är framskjuten en vecka till efter årsskiftet). Dock känns Ioniq5 AWD i grundversion för 20 000kr mer och 9 mil längre räckvidd som ett betydligt säkrare kort när det gäller 2:a värde om man ska köpa/äga den. Tyvärr har MG inte 1 års leasing annars hade jag hoppat på det i så fall för att testa och få erfarenhet av hur den är.
För övrigt anges det nu nu vara leverans efter sommaren om man beställde en Marvel R häromdagen.
Så egentlig är den i så fall inte "2-växlad" i normal mening med en klassisk växellåda. Är väl på sätt och vis som på Tesla SxxD där motorn fram har annan utväxling och är den som används vid snålkörning och den bakre då mest bara snurrar med. Så på Marvel hjälps antagligen båda motorerna åt vid lägre hastighet vid snabba acceleration och den motorn med högre utväxling tar istället över och driver i princip själv/mest vid högre hastighet. Som på Tesla men i det här fallet sitter båda motorerna på bakaxeln.
Sen är det antagligen så att den främre elmotorn är inkopplad med någon slags "frihjul" så att den bara driver vid behov eller snarare kopplas bort när den bakre med högre utväxling jobbar. Nackdelen är då att det därför på norska elbilforum.no pratas om att den främre elmotorn bara kan driva på framåt och pga av det driver den fyrhjulsdrivna versionen bara på bakaxeln när den backar. Dvs det är då 2WD när man backar. Kan ju vara lite förargligt om man behöver backa när man står knixigt till på vintern med t ex en släpvagn eller liknande.
Var själv väldigt nära att beställa en Marvel R Performance som nästa bil igår innan prishöjningen (som dock är framskjuten en vecka till efter årsskiftet). Dock känns Ioniq5 AWD i grundversion för 20 000kr mer och 9 mil längre räckvidd som ett betydligt säkrare kort när det gäller 2:a värde om man ska köpa/äga den. Tyvärr har MG inte 1 års leasing annars hade jag hoppat på det i så fall för att testa och få erfarenhet av hur den är.
För övrigt anges det nu nu vara leverans efter sommaren om man beställde en Marvel R häromdagen.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
-
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag
Lite intressant att MG Marvel R slår både Kia och Skoda på materialkvalitet.
Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag
Vad är det för fel på bilen?
https://www.aftonbladet.se/bil/a/x8wknG ... stort-test
Man tycker ju det borde vara kriminellt att göra som Aftonbladet gör här, inte kul för det bilmärke som oskyldiga är med på bilden.
Men skulle inte alls förvåna mig om båda är oskyldiga och att experten inte är så mycket till expert som denne tror.
https://www.aftonbladet.se/bil/a/x8wknG ... stort-test
Man tycker ju det borde vara kriminellt att göra som Aftonbladet gör här, inte kul för det bilmärke som oskyldiga är med på bilden.
Men skulle inte alls förvåna mig om båda är oskyldiga och att experten inte är så mycket till expert som denne tror.
-
- Inlägg: 36
- Blev medlem: 21 okt 2021 10:46
Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag
100% skrämseltaktik och clickbait. Tyvärr är det exakt din fråga i ditt inlägg som aftonbladet vill väcka här, och om låt säga 2% av alla dom som läser den rubriken faktiskt bestämmer sig för att skaffa Plus enbart för att stilla rädslan - ja då har aftonbladet lyckats.wannabee skrev:Vad är det för fel på bilen?
https://www.aftonbladet.se/bil/a/x8wknG ... stort-test
Man tycker ju det borde vara kriminellt att göra som Aftonbladet gör här, inte kul för det bilmärke som oskyldiga är med på bilden.
Men skulle inte alls förvåna mig om båda är oskyldiga och att experten inte är så mycket till expert som denne tror.
Hade det varit en stor eller viktig nyhet så hade man inte gömt undan nyheten bakom betalvägg, eller i någon obskyr del av "tidningen".
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7297
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag
Vad handlar det om? Bakom betalvägg.wannabee skrev:Vad är det för fel på bilen?
https://www.aftonbladet.se/bil/a/x8wknG ... stort-test
Man tycker ju det borde vara kriminellt att göra som Aftonbladet gör här, inte kul för det bilmärke som oskyldiga är med på bilden.
Men skulle inte alls förvåna mig om båda är oskyldiga och att experten inte är så mycket till expert som denne tror.
Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag
Ja betalvägg, detta är vad som går att läsa.TiborBlomhall skrev:Vad handlar det om? Bakom betalvägg.wannabee skrev:Vad är det för fel på bilen?
https://www.aftonbladet.se/bil/a/x8wknG ... stort-test
Man tycker ju det borde vara kriminellt att göra som Aftonbladet gör här, inte kul för det bilmärke som oskyldiga är med på bilden.
Men skulle inte alls förvåna mig om båda är oskyldiga och att experten inte är så mycket till expert som denne tror.
Expertens råd om succé-elbilen: Köp inte
Två storsäljande elbilar med liknande räckvidd, storlek och egenskaper – men med helt olika pris. Volkswagen ID.3 mot billiga kinesen MG ZS EV. Vilken är bästa köpet? Glenn Lindberg testade båda i en tuff duell – och upptäckte en oväntad och trafikfarlig detalj med en av bilarna: ”Hjärtat rusade!”
Den elbilen ska du välja
Den verkliga räckvidden på vintern
”De måste programmera om mjukvaran – NU”
Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag
Ja, de gjorde en typisk "Aftonbladet". Är för övrigt MG:s billiga ZS de jämför med ID3.
1. Rubriken "Expertens råd om succé-elbilen: Köp inte"
Här tycker experten inte att man ska köpa en MG ZS utan att det är billigare att leasa den.
2. Glenn Lindberg testade båda i en tuff duell – och upptäckte en oväntad och trafikfarlig detalj med en av bilarna: ”Hjärtat rusade!”
Här är det att ZS vid motorvägskörning i 110 km/h stryper effekten när det återstår 2 mils räckvidd så har man så lite laddning kvar är det bättre att hålla sig till landsväg och stadskörning.
1. Rubriken "Expertens råd om succé-elbilen: Köp inte"
Här tycker experten inte att man ska köpa en MG ZS utan att det är billigare att leasa den.
2. Glenn Lindberg testade båda i en tuff duell – och upptäckte en oväntad och trafikfarlig detalj med en av bilarna: ”Hjärtat rusade!”
Här är det att ZS vid motorvägskörning i 110 km/h stryper effekten när det återstår 2 mils räckvidd så har man så lite laddning kvar är det bättre att hålla sig till landsväg och stadskörning.
-
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag
Nu är det upp till bevis för MG Marvel R.
Klarar den en svensk vinter?
Klarar den en svensk vinter?
https://www.vibilagare.se/test/langtest ... en-trycket
För 35:e året i rad har Vi Bilägare köpt nya långtestbilar. Fem bilar ska som vanligt rulla 4 000 mil var ända till slutet av teståret.
Först ut bland de nya testbilarna är kinesiska elbilen
MG Marvel R.
Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag
Jaha, det var alltså bara en detalj som såvitt jag vet alltså alla elbilar gör när det börjar bli tomt i batteriet!daddydj skrev:Ja, de gjorde en typisk "Aftonbladet". Är för övrigt MG:s billiga ZS de jämför med ID3.
1. Rubriken "Expertens råd om succé-elbilen: Köp inte"
Här tycker experten inte att man ska köpa en MG ZS utan att det är billigare att leasa den.
2. Glenn Lindberg testade båda i en tuff duell – och upptäckte en oväntad och trafikfarlig detalj med en av bilarna: ”Hjärtat rusade!”
Här är det att ZS vid motorvägskörning i 110 km/h stryper effekten när det återstår 2 mils räckvidd så har man så lite laddning kvar är det bättre att hålla sig till landsväg och stadskörning.
Elbilar verkar han inte vara expert på, brukar han köra bensinbilar tills de har två liter kvar i tanken också?
Han skulle nog upptäcka att alla andra elbilar är exakt lika farliga i samma situation
Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag
Är det journalisten som har fel eller är fyrhjulsdriften verkligen så dålig?
https://www.vibilagare.se/podcast/vinte ... BIw_fD_OzUEn brist upptäcktes nästan direkt på elbilen MG Marvel R. Den marknadsförs som fyrhjulsdriven, men systemet är lynnigt och vid backning är bilen enbart bakhjulsdriven, till exempel om man råkat köra ned i en snödriva.
– Bilen har tre elmotorer men just på vintern verkar den mest använda en av dem. Bilen stänger av framhjulsdriften när de börjar spinna – alltså precis när man behöver fyrhjulsdriften som mest, säger Anders Helgesson.
Christian Ellmark som ansvarar för Vi Bilägares fyrhjulsdriftstester dömer ut systemet.
– Bilen sviker när man behöver fyrhjulsdriften som mest.
Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag
Varför frågar du? I tråd efter tråd är man överens om att journalisterna är dåliga har egen agenda så det kan inte vara fel på bilen denna gången heller.vigge50 skrev:Är det journalisten som har fel eller är fyrhjulsdriften verkligen så dålig?
https://www.vibilagare.se/podcast/vinte ... BIw_fD_OzUEn brist upptäcktes nästan direkt på elbilen MG Marvel R. Den marknadsförs som fyrhjulsdriven, men systemet är lynnigt och vid backning är bilen enbart bakhjulsdriven, till exempel om man råkat köra ned i en snödriva.
– Bilen har tre elmotorer men just på vintern verkar den mest använda en av dem. Bilen stänger av framhjulsdriften när de börjar spinna – alltså precis när man behöver fyrhjulsdriften som mest, säger Anders Helgesson.
Christian Ellmark som ansvarar för Vi Bilägares fyrhjulsdriftstester dömer ut systemet.
– Bilen sviker när man behöver fyrhjulsdriften som mest.
Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag
Det har stått om detta i ett norskt elbilsforum också så jag tror att det stämmer.nek0 skrev:Varför frågar du? I tråd efter tråd är man överens om att journalisterna är dåliga har egen agenda så det kan inte vara fel på bilen denna gången heller.vigge50 skrev:Är det journalisten som har fel eller är fyrhjulsdriften verkligen så dålig?
https://www.vibilagare.se/podcast/vinte ... BIw_fD_OzUEn brist upptäcktes nästan direkt på elbilen MG Marvel R. Den marknadsförs som fyrhjulsdriven, men systemet är lynnigt och vid backning är bilen enbart bakhjulsdriven, till exempel om man råkat köra ned i en snödriva.
– Bilen har tre elmotorer men just på vintern verkar den mest använda en av dem. Bilen stänger av framhjulsdriften när de börjar spinna – alltså precis när man behöver fyrhjulsdriften som mest, säger Anders Helgesson.
Christian Ellmark som ansvarar för Vi Bilägares fyrhjulsdriftstester dömer ut systemet.
– Bilen sviker när man behöver fyrhjulsdriften som mest.
-
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag
MG Marvel R 4wd är kass.vigge50 skrev:Är det journalisten som har fel eller är fyrhjulsdriften verkligen så dålig?
https://www.vibilagare.se/podcast/vinte ... BIw_fD_OzUEn brist upptäcktes nästan direkt på elbilen MG Marvel R. Den marknadsförs som fyrhjulsdriven, men systemet är lynnigt och vid backning är bilen enbart bakhjulsdriven, till exempel om man råkat köra ned i en snödriva.
– Bilen har tre elmotorer men just på vintern verkar den mest använda en av dem. Bilen stänger av framhjulsdriften när de börjar spinna – alltså precis när man behöver fyrhjulsdriften som mest, säger Anders Helgesson.
Christian Ellmark som ansvarar för Vi Bilägares fyrhjulsdriftstester dömer ut systemet.
– Bilen sviker när man behöver fyrhjulsdriften som mest.
Re: MG Marvel R EV, har 4wd och drag
" När jag ska svänga av på en avfart på motorvägen får jag inte göra det, även om jag blinkar. Man kan inte bara dutta till med blinkersen utan måste blinka på riktigt. Om man inte följer den regeln rycker den tillbaka bilen med våld, säger hon"
Är det verkligen så? Eller hon överdriver.
Läste det i Vi Bilägare
Är det verkligen så? Eller hon överdriver.
Läste det i Vi Bilägare