BMW iX
Moderator: Redaktion
Re: BMW iX
Med ram-avtal får man 10% sen 70 tkr bonus på det.
Svårt jämföra iX med Model Y.
IX är supertyst bil med luftfjädring och fyrhjuls-styrning som standard, samt spolning av både front och back-kamera samt uppvärmd radar (som finns bakom den omdiskuerade grillen). Man sitter högre, materialen är påkostade och bygget är som natt och dag mot Tesla. Inga fula plåtveck, perfekt karosspassning, alla dörrar är lika enkla att stänga och mer påkostad inredning.
Sen finns det möjlighet för head up display, laserlights, 4-zonas klimatanäggning, dragvikt på 2500kg. Kroken är hel-automstiskt både att fälla ut och fälla in.
Skulle nog mer jämföra den med Model X om än Model X lastar extremt mycket mer. Skulle dock säga att iX40 har lite klen räckvidd. Ungefär samma storlek på batteriet som en Model 3 men förbrukar 50% mer. IX 50 kommer bli storsäljaren men den levererar BMW först Q3-Q4 nästa år.
Detta är ju en liten revansch för BMW, Tesla har tagit mycket av deras marknadandelar och nu kommer dom starkt med både i4 och iX50 och det får vi tacka Tesla för. Annars hade väl BMW fortfarande fortsätta utveckla deras sex-cylindringa maskiner.
Svårt jämföra iX med Model Y.
IX är supertyst bil med luftfjädring och fyrhjuls-styrning som standard, samt spolning av både front och back-kamera samt uppvärmd radar (som finns bakom den omdiskuerade grillen). Man sitter högre, materialen är påkostade och bygget är som natt och dag mot Tesla. Inga fula plåtveck, perfekt karosspassning, alla dörrar är lika enkla att stänga och mer påkostad inredning.
Sen finns det möjlighet för head up display, laserlights, 4-zonas klimatanäggning, dragvikt på 2500kg. Kroken är hel-automstiskt både att fälla ut och fälla in.
Skulle nog mer jämföra den med Model X om än Model X lastar extremt mycket mer. Skulle dock säga att iX40 har lite klen räckvidd. Ungefär samma storlek på batteriet som en Model 3 men förbrukar 50% mer. IX 50 kommer bli storsäljaren men den levererar BMW först Q3-Q4 nästa år.
Detta är ju en liten revansch för BMW, Tesla har tagit mycket av deras marknadandelar och nu kommer dom starkt med både i4 och iX50 och det får vi tacka Tesla för. Annars hade väl BMW fortfarande fortsätta utveckla deras sex-cylindringa maskiner.
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Re: BMW iX
Håller helt med att man inte kan jämföra IX med my, helt olika bilar. Måste nog provköra en IX, men har svårt för utseendet, både ut och invändigt.
27,8 kWp solceller
Re: BMW iX
Jag fick 10% av säljaren utan att jag ens prutade. Han bara gav mig det rakt av. IX 50 innovation edition. Privat.Dafro skrev:Svårt att tro att man kan pruta när man säljer allt som finns ändå och lektiderna är långa, men sen när alla har en elbil så kanske.
MX LR (Raven) 2019
Re: BMW iX
Kört min iX40 i två veckor nu och måste säga att jag är riktigt nöjd! Kvalitén är grym, allt är påkostat och känns väldigt modernt, bilen är supertyst och komfortabel.
Kör också Tesla Model S100D - 2019 som jag också varit riktigt nöjd med, förutom flera kvalitets detaljer som jag irriterar mig på ganska mycket, mycket problem med fel, hög ljudvolym i kupé etc. En del bas funktioner som fungerar dåligt.
Räckvidden är givetvis inte samma som på Teslan på grund av mindre batteri och något högre förbrukning, men fullt bra nog för min vardag. Två olika typer av förutsättningar också SUV vs låg halvkombi (Ska egentligen jämföras mot model X). Var inne på en iX50 först men leveranstiden var för långt bort (2023 i nuläget) så detta fick räcka för denna gången.
Har ni frågor så ska jag försöka besvara dem så gott det går.
Kör också Tesla Model S100D - 2019 som jag också varit riktigt nöjd med, förutom flera kvalitets detaljer som jag irriterar mig på ganska mycket, mycket problem med fel, hög ljudvolym i kupé etc. En del bas funktioner som fungerar dåligt.
Räckvidden är givetvis inte samma som på Teslan på grund av mindre batteri och något högre förbrukning, men fullt bra nog för min vardag. Två olika typer av förutsättningar också SUV vs låg halvkombi (Ska egentligen jämföras mot model X). Var inne på en iX50 först men leveranstiden var för långt bort (2023 i nuläget) så detta fick räcka för denna gången.
Har ni frågor så ska jag försöka besvara dem så gott det går.
Re: BMW iX
Hur upplever du iDrive8? Det ska ju vara samma som i i4, som jag beställt. Jag kör ju just nu ioniq5 som var ett steg ner från Polestar när det gäller mjukvara, men iDrive 8 är förhoppningsvis ett steg upp igen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: BMW iX
Det blev en iX40 för oss också, Teslan var väldigt enkel att sälja. Tog BMW:n på Operationell leasing ett år på grund av den dåliga räckvidden. Tänkte testa bilen och gillar vi den blir det en iX50 istället. Just nu ligger leveranstiden på IX50 åp ett år. Håller fortfarande på att lära känna bilen, det jag direkt kan jag säga är att hastighet påverkar mer än vad det gjorde i Teslan. Vi kom just över 20 mil i högt motorvägstempo på 100% laddning nu på vintern.
Det jag kan sakna från Teslan är att man i BMW behöver trycka på ett knapp för att starta bilen, min bil är en lagerbil den har inte ens keyless så man ska låsa upp manuellt varje gång det tycker jag också är något segt. Tycker inte mobilen som nyckel är ett krav, den har ändå inte fungerat till 100% men just att man bara kan ta i handtaget för att låsa upp är väldigt skönt. Sen växelväljaren hade gärna fått sitta på ratten som i Model 3 och BMW i3. Värt att notera är att det bara är iX50 som har luftfjädring och fyrhjulsstyrning.
Ljudsystemet i min bil är uppgraderat, minns inte vad det var för märke på det om det är H/K men det är den enklare uppgraderingen. Teslas ljusystem låter extremt mycket bättre. Teslan är dessutom roligare att köra då det är en lättare och smidigare bil.
Sen har BMW är ju väldigt restriktiva med att prata om plattformar. Denna bil utgår ufrån en fossilbilsplattform, precis som nya i4. Den är i fall med iX kraftig om-arbetad men jag tycker mig ändå märka små detaljer som endast 500 liters lastvolym och fysisk nyckel för att stänga av airbag, avsaknad av frunk med mera. Det jag gillar är dock lastvikten tror den är cirka 630 kilo.
Gällande gränssnitt i BMW är det bra men inget slår Tesla på den punkten. Däremot bil och kvalitétsmässigt så är BMW ljusår före Tesla men frågan är om det räcker. Denna bil kommer inte sälja några volymer och samtidigt så spottar Tesla ut både Model 3 och Model Y med extremt fina marginaler... Vet att BMW har en elbilsplattform på G och det är nog inte en dag för sent.
Det jag kan sakna från Teslan är att man i BMW behöver trycka på ett knapp för att starta bilen, min bil är en lagerbil den har inte ens keyless så man ska låsa upp manuellt varje gång det tycker jag också är något segt. Tycker inte mobilen som nyckel är ett krav, den har ändå inte fungerat till 100% men just att man bara kan ta i handtaget för att låsa upp är väldigt skönt. Sen växelväljaren hade gärna fått sitta på ratten som i Model 3 och BMW i3. Värt att notera är att det bara är iX50 som har luftfjädring och fyrhjulsstyrning.
Ljudsystemet i min bil är uppgraderat, minns inte vad det var för märke på det om det är H/K men det är den enklare uppgraderingen. Teslas ljusystem låter extremt mycket bättre. Teslan är dessutom roligare att köra då det är en lättare och smidigare bil.
Sen har BMW är ju väldigt restriktiva med att prata om plattformar. Denna bil utgår ufrån en fossilbilsplattform, precis som nya i4. Den är i fall med iX kraftig om-arbetad men jag tycker mig ändå märka små detaljer som endast 500 liters lastvolym och fysisk nyckel för att stänga av airbag, avsaknad av frunk med mera. Det jag gillar är dock lastvikten tror den är cirka 630 kilo.
Gällande gränssnitt i BMW är det bra men inget slår Tesla på den punkten. Däremot bil och kvalitétsmässigt så är BMW ljusår före Tesla men frågan är om det räcker. Denna bil kommer inte sälja några volymer och samtidigt så spottar Tesla ut både Model 3 och Model Y med extremt fina marginaler... Vet att BMW har en elbilsplattform på G och det är nog inte en dag för sent.
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Re: BMW iX
Så iX har inte dedikerad elbilsplattform? Det var jag övertygad om att den hade. Är du säker på det? Jag trodde det enbart var i4 och iX3 som hade fossilkonverterats.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- Inlägg: 369
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: BMW iX
iX, i3, iX3... mycket förvillande lika namn.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: BMW iX
Om du tar bort "i" så kanske det blir lättare för dig?martinot skrev:iX, i3, iX3... mycket förvillande lika namn.
3, 4, X3, X
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: BMW iX
Nej den är inte en dedikerad elbilsplattform, det är BMW som leker med orden för att få den att framstå som en från grunden byggd elbil, så tolkar jag det åtminstone. Men plattformen som den baseras på är kraftigt modifierad. Inte ens deras nästa generation plattform som kommer 2025 kommer vara designad för bara eldrift.ObscureEconomist skrev:
https://insideevs.com/news/497551/bmw-d ... form-2025/
https://www.greencarreports.com/news/11 ... until-2025
Re: BMW iX
Nej, mycket 3 och X oavsett; X, 3, X3. Känns lite förvillande lika och förstår de i tråden som blandar samman.HelectriC skrev:Om du tar bort "i" så kanske det blir lättare för dig?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: BMW iX
Den är baserad på en fossilbilsplattform, men extremt omarbetad, man kan lyssna mer om BWM iX i "bilar med sladd" senaste podcast då tar dom också upp just det med plattformen. Däremot tycker jag det är stor skillnad mellan iX och i4. iX40/iX50 känns mer som en ren elbil medan i4 har kvar stor växelväljare, har ett dåligt baksäte med mera.
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
-
- Inlägg: 369
- Blev medlem: 20 mar 2021 20:08
Re: BMW iX
Model 3 har ett värdelöst baksäte och det beror ju knappast på att plattformen designades för fossilbilar, snarare prioriteringar och begränsningar för biltypen.current skrev:Däremot tycker jag det är stor skillnad mellan iX och i4. iX40/iX50 känns mer som en ren elbil medan i4 har kvar stor växelväljare, har ett dåligt baksäte med mera.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: BMW iX
Nu löste jag BMW M3 igen, får börja skriva modell 3…
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 1 gånger.
27,8 kWp solceller
Re: BMW iX
Tack för recensionen av iX - mycket läsvärt. Ungefär vad landar operationell leasing på för ett år?current skrev:Det blev en iX40 för oss också, Teslan var väldigt enkel att sälja. Tog BMW:n på Operationell leasing ett år på grund av den dåliga räckvidden. Tänkte testa bilen och gillar vi den blir det en iX50 istället. Just nu ligger leveranstiden på IX50 åp ett år. Håller fortfarande på att lära känna bilen, det jag direkt kan jag säga är att hastighet påverkar mer än vad det gjorde i Teslan. Vi kom just över 20 mil i högt motorvägstempo på 100% laddning nu på vintern.
Är det någon som har lyckats få bättre pris på vinterdäcken? De tre alternativ som listas i konfiguratorn ligger inom prisintervallet 87 tkr - 90 tkr, vilket känns aningen dyrt.
Model Y LR 2022
Re: BMW iX
90.000kr för vinterdäck? Det är ju mer än vad Porsche kräver! Låter helt sjukt!neptune skrev:Tack för recensionen av iX - mycket läsvärt. Ungefär vad landar operationell leasing på för ett år?current skrev:Det blev en iX40 för oss också, Teslan var väldigt enkel att sälja. Tog BMW:n på Operationell leasing ett år på grund av den dåliga räckvidden. Tänkte testa bilen och gillar vi den blir det en iX50 istället. Just nu ligger leveranstiden på IX50 åp ett år. Håller fortfarande på att lära känna bilen, det jag direkt kan jag säga är att hastighet påverkar mer än vad det gjorde i Teslan. Vi kom just över 20 mil i högt motorvägstempo på 100% laddning nu på vintern.
Är det någon som har lyckats få bättre pris på vinterdäcken? De tre alternativ som listas i konfiguratorn ligger inom prisintervallet 87 tkr - 90 tkr, vilket känns aningen dyrt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: BMW iX
Model 3 har väldigt bra baksäte i den klassen. Jag har bara sett på video att man knappt kan sitta bak i en i4, är samma problem med bland annat Polestar 2.dd88 skrev:Model 3 har ett värdelöst baksäte och det beror ju knappast på att plattformen designades för fossilbilar, snarare prioriteringar och begränsningar för biltypen.current skrev:Däremot tycker jag det är stor skillnad mellan iX och i4. iX40/iX50 känns mer som en ren elbil medan i4 har kvar stor växelväljare, har ett dåligt baksäte med mera.
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Re: BMW iX
Runt 11k ex moms (med utslagen bonus) har då 2000 mil, och försäkring ingår. Minns inte exakt men har för mig övermilen var rätt billiga typ 10kr per mil om man skulle vilja köra mer.neptune skrev:Tack för recensionen av iX - mycket läsvärt. Ungefär vad landar operationell leasing på för ett år?current skrev:Det blev en iX40 för oss också, Teslan var väldigt enkel att sälja. Tog BMW:n på Operationell leasing ett år på grund av den dåliga räckvidden. Tänkte testa bilen och gillar vi den blir det en iX50 istället. Just nu ligger leveranstiden på IX50 åp ett år. Håller fortfarande på att lära känna bilen, det jag direkt kan jag säga är att hastighet påverkar mer än vad det gjorde i Teslan. Vi kom just över 20 mil i högt motorvägstempo på 100% laddning nu på vintern.
Är det någon som har lyckats få bättre pris på vinterdäcken? De tre alternativ som listas i konfiguratorn ligger inom prisintervallet 87 tkr - 90 tkr, vilket känns aningen dyrt.
Vinterhjulen köpte jag separat för dom skrivs av så hårt på operationell leasing. Något måste vara fel på priset gällande vinterhjulen. Ordinarie pris är 44900:- för 21" BMW original-vinterhjul till iX40 / 50.
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Re: BMW iX
Hur går dina tankar gällande långresor och laddnätverk?current skrev:Det blev en iX40 för oss också, Teslan var väldigt enkel att sälja. Tog BMW:n på Operationell leasing ett år på grund av den dåliga räckvidden. Tänkte testa bilen och gillar vi den blir det en iX50 istället. Just nu ligger leveranstiden på IX50 åp ett år. Håller fortfarande på att lära känna bilen, det jag direkt kan jag säga är att hastighet påverkar mer än vad det gjorde i Teslan. Vi kom just över 20 mil i högt motorvägstempo på 100% laddning nu på vintern.
Det jag kan sakna från Teslan är att man i BMW behöver trycka på ett knapp för att starta bilen, min bil är en lagerbil den har inte ens keyless så man ska låsa upp manuellt varje gång det tycker jag också är något segt. Tycker inte mobilen som nyckel är ett krav, den har ändå inte fungerat till 100% men just att man bara kan ta i handtaget för att låsa upp är väldigt skönt. Sen växelväljaren hade gärna fått sitta på ratten som i Model 3 och BMW i3. Värt att notera är att det bara är iX50 som har luftfjädring och fyrhjulsstyrning.
Ljudsystemet i min bil är uppgraderat, minns inte vad det var för märke på det om det är H/K men det är den enklare uppgraderingen. Teslas ljusystem låter extremt mycket bättre. Teslan är dessutom roligare att köra då det är en lättare och smidigare bil.
Sen har BMW är ju väldigt restriktiva med att prata om plattformar. Denna bil utgår ufrån en fossilbilsplattform, precis som nya i4. Den är i fall med iX kraftig om-arbetad men jag tycker mig ändå märka små detaljer som endast 500 liters lastvolym och fysisk nyckel för att stänga av airbag, avsaknad av frunk med mera. Det jag gillar är dock lastvikten tror den är cirka 630 kilo.
Gällande gränssnitt i BMW är det bra men inget slår Tesla på den punkten. Däremot bil och kvalitétsmässigt så är BMW ljusår före Tesla men frågan är om det räcker. Denna bil kommer inte sälja några volymer och samtidigt så spottar Tesla ut både Model 3 och Model Y med extremt fina marginaler... Vet att BMW har en elbilsplattform på G och det är nog inte en dag för sent.
Att bilen i sig är bra råder det nog inget tvivel om men det händer ju nästan inget i utbygganden av övriga laddnätverk. Vi köpte Tesla för ca 3 år sedan och jag tänkte då att det nu 2021/2022 skulle se bättre ut med laddmöjligheter för andra märken men det är ju helt ofattbart segt när det gäller övriga märken. Varken Ionity, Circle K, OKQ8, Mer, Preem, InCharge eller någon annan har ju gjort några riktiga satsningar. På 3 år! Minst!
Det här behovet är ju såklart olika för olika personer och även om 90% av laddningen sker hemma så skulle jag bli galen av laddköer vid en Ionitystation med bara 4 laddare eller än värre någon trött Mer-laddare…
Re: BMW iX
Ionity ingår under min leasingperiod, kostar 2,88:- / kwh att ladda där. Är rätt van att köra bilar med kort räckvidd så det ska nog gå bra. Behöver bara lära känna bilen så man vågar komma in med 2-5% SOC till laddarna. Kommer man 20-25 mil så är det okej, enda som är segt är väl när man väl kört 25 mil och laddar så är hastigheten bra upp till cirka 80% vilket gör att man i nästa etapp bara kommer 16-20 mil på 80% laddning.
Byggde ihop en iX50 blir cirka 1080 000:- efter rabatt, mycket pengar för en bil. Månadskostnaden blir typ 15000:- per månad om man ska skriva ner den till 50% över 3 år. Just priset gör att man gärna sneglar på Model Y / Audi Q4 istället.
Byggde ihop en iX50 blir cirka 1080 000:- efter rabatt, mycket pengar för en bil. Månadskostnaden blir typ 15000:- per månad om man ska skriva ner den till 50% över 3 år. Just priset gör att man gärna sneglar på Model Y / Audi Q4 istället.
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Re: BMW iX
Ja även vs avgasbilar är det riktigt bra.current skrev:Model 3 har väldigt bra baksäte i den klassen. Jag har bara sett på video att man knappt kan sitta bak i en i4, är samma problem med bland annat Polestar 2.dd88 skrev:Model 3 har ett värdelöst baksäte och det beror ju knappast på att plattformen designades för fossilbilar, snarare prioriteringar och begränsningar för biltypen.current skrev:Däremot tycker jag det är stor skillnad mellan iX och i4. iX40/iX50 känns mer som en ren elbil medan i4 har kvar stor växelväljare, har ett dåligt baksäte med mera.
Prova tex hoppa in i en Volvo V60 innan/efter Model 3…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: BMW iX
Sitter bättre bak i vår A4 och i en 3-serie än vad jag gör i Model 3, och även dom lämnar mycket att önska.current skrev:Model 3 har väldigt bra baksäte i den klassen. Jag har bara sett på video att man knappt kan sitta bak i en i4, är samma problem med bland annat Polestar 2.dd88 skrev:Model 3 har ett värdelöst baksäte och det beror ju knappast på att plattformen designades för fossilbilar, snarare prioriteringar och begränsningar för biltypen.current skrev:Däremot tycker jag det är stor skillnad mellan iX och i4. iX40/iX50 känns mer som en ren elbil medan i4 har kvar stor växelväljare, har ett dåligt baksäte med mera.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: BMW iX
Nackdelen med batterier i en modern skateboarddesign är ju att benen/knäna kan hamna högre upp i baksätet i lägre (icke-SUV) bilar. Men om man bortser från det så är baksätet i vår M3 extremt mycket skönare och bättre än baksätet i vår E-klass.dd88 skrev:Sitter bättre bak i vår A4 och i en 3-serie än vad jag gör i Model 3, och även dom lämnar mycket att önska.current skrev:Model 3 har väldigt bra baksäte i den klassen. Jag har bara sett på video att man knappt kan sitta bak i en i4, är samma problem med bland annat Polestar 2.dd88 skrev:Model 3 har ett värdelöst baksäte och det beror ju knappast på att plattformen designades för fossilbilar, snarare prioriteringar och begränsningar för biltypen.current skrev:Däremot tycker jag det är stor skillnad mellan iX och i4. iX40/iX50 känns mer som en ren elbil medan i4 har kvar stor växelväljare, har ett dåligt baksäte med mera.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik