BMW iX

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

current
Inlägg: 212
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: BMW iX

Inlägg av current »

Dafro skrev:


Vet inte hur man lägger så man får upp youtube men prövar om jag lyckas med länken.

Är 2022 BMW iX xDrive50: InsideEVs 70 MPH Range Test

Ganska imponerande med 345 Miles i 70 mph och ca 20 grader. 55 mil i 110 kommer jag bli nöjd med, men ABRP säger knappt 40, vilket känns väldigt långt ifrån.
ABRP är väldigt fel ute i sina beräkningar. Enligt ABRP har iX40 samma förbrukning som en E-tron 55 i 110km/h. Jag har ägt båda bilarna så jag kan säga direkt att iX är snålare. Det säger sig själv. BMW iX40 har en WLTP på 42,5 mil och har ett batteri på 71kwh. E-tron 55 har WLTP på 41,7km och har ett batteri på 86.5kwh.

Jag noterade även detta när ABRP inte tycker jag kunde köra Umeå - Sundsvall på en laddning, men när jag slog in det i bilen hade jag 15% kvar vid ankomst vilket stämde väldigt bra med det faktiska utfallet.
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil

Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: BMW iX

Inlägg av Hertsh »

current skrev:
Dafro skrev:


Vet inte hur man lägger så man får upp youtube men prövar om jag lyckas med länken.

Är 2022 BMW iX xDrive50: InsideEVs 70 MPH Range Test

Ganska imponerande med 345 Miles i 70 mph och ca 20 grader. 55 mil i 110 kommer jag bli nöjd med, men ABRP säger knappt 40, vilket känns väldigt långt ifrån.
ABRP är väldigt fel ute i sina beräkningar. Enligt ABRP har iX40 samma förbrukning som en E-tron 55 i 110km/h. Jag har ägt båda bilarna så jag kan säga direkt att iX är snålare. Det säger sig själv. BMW iX40 har en WLTP på 42,5 mil och har ett batteri på 71kwh. E-tron 55 har WLTP på 41,7km och har ett batteri på 86.5kwh.

Jag noterade även detta när ABRP inte tycker jag kunde köra Umeå - Sundsvall på en laddning, men när jag slog in det i bilen hade jag 15% kvar vid ankomst vilket stämde väldigt bra med det faktiska utfallet.
Enkelt att ändra i appen, live (iaf på min Tesla, har ännu inte testat iX) eller manuellt. Bild
MX LR (Raven) 2019
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW iX

Inlägg av ObscureEconomist »

Saken är väl att varför ska man betala för en app som är helt ute och cyklar för att den kanske ska bli bättre när den inbyggda navigationen redan är otroligt träffsäker i sin uppskattning på räckvidd?
BMW i4 M50 -22
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW iX

Inlägg av Dafro »

current skrev:
Dafro skrev:


Vet inte hur man lägger så man får upp youtube men prövar om jag lyckas med länken.

Är 2022 BMW iX xDrive50: InsideEVs 70 MPH Range Test

Ganska imponerande med 345 Miles i 70 mph och ca 20 grader. 55 mil i 110 kommer jag bli nöjd med, men ABRP säger knappt 40, vilket känns väldigt långt ifrån.
ABRP är väldigt fel ute i sina beräkningar. Enligt ABRP har iX40 samma förbrukning som en E-tron 55 i 110km/h. Jag har ägt båda bilarna så jag kan säga direkt att iX är snålare. Det säger sig själv. BMW iX40 har en WLTP på 42,5 mil och har ett batteri på 71kwh. E-tron 55 har WLTP på 41,7km och har ett batteri på 86.5kwh.

Jag noterade även detta när ABRP inte tycker jag kunde köra Umeå - Sundsvall på en laddning, men när jag slog in det i bilen hade jag 15% kvar vid ankomst vilket stämde väldigt bra med det faktiska utfallet.
Bra med fler som har samma uppfattning. Till ABRPs försvar så nämns dom som alpha. Prövade att lägga in Umeå-Sundsvall ed 15% kvar och då fick jag justera ner till 203 från 250, som jag nu såg är samma som för E-tron som jag har och på den är det inte lika fel men säkert 5-10% ändå. Ska justera ner liknande för IX50 och provplanera lite. Tar man 55 mil på 105 kWh batteri så blir det ca 190 mot 254 i ABRP, dock med 20” och dom fälgarna har jag lite svårt för men ska ha på vinterdäcken. Kul att höra att navigatorn är så grymt bra på att estimera. Har du sportpaket och 21” på din eller standard?
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: BMW iX

Inlägg av Legato »

ObscureEconomist skrev:
Saken är väl att varför ska man betala för en app som är helt ute och cyklar för att den kanske ska bli bättre när den inbyggda navigationen redan är otroligt träffsäker i sin uppskattning på räckvidd?
Det är klart den "är ute och cyklar" om du inte ger den tillgång till datan den behöver.

Det är ju givetvis inte för räckviddsberäkningen man vill ha abrp. Räckviddsberäkningen är väldigt bra i Tesla också, abrp använder man som sagt av helt andra skäl.

Det blir dock en ganska meningslös diskussion när ni som kritiserar abprp aldrig tycks ha använt den som den är tänkt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW iX

Inlägg av Dafro »

Legato skrev:
ObscureEconomist skrev:
Saken är väl att varför ska man betala för en app som är helt ute och cyklar för att den kanske ska bli bättre när den inbyggda navigationen redan är otroligt träffsäker i sin uppskattning på räckvidd?
Det är klart den "är ute och cyklar" om du inte ger den tillgång till datan den behöver.

Det är ju givetvis inte för räckviddsberäkningen man vill ha abrp. Räckviddsberäkningen är väldigt bra i Tesla också, abrp använder man som sagt av helt andra skäl.

Det blir dock en ganska meningslös diskussion när ni som kritiserar abprp aldrig tycks ha använt den som den är tänkt.
Du som har koll får gärna upplysa mig hur den då ska användas, tack. Jag har tydligen felaktigt uppfattat den som ett planeringsverktyg inför resor, och det funkar den skapligt för när man gör resor där man inte har rest innan.
Den heter ju a better route planner.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: BMW iX

Inlägg av Legato »

Dafro skrev:
Legato skrev:
ObscureEconomist skrev:
Saken är väl att varför ska man betala för en app som är helt ute och cyklar för att den kanske ska bli bättre när den inbyggda navigationen redan är otroligt träffsäker i sin uppskattning på räckvidd?
Det är klart den "är ute och cyklar" om du inte ger den tillgång till datan den behöver.

Det är ju givetvis inte för räckviddsberäkningen man vill ha abrp. Räckviddsberäkningen är väldigt bra i Tesla också, abrp använder man som sagt av helt andra skäl.

Det blir dock en ganska meningslös diskussion när ni som kritiserar abprp aldrig tycks ha använt den som den är tänkt.
Du som har koll får gärna upplysa mig hur den då ska användas, tack. Jag har tydligen felaktigt uppfattat den som ett planeringsverktyg inför resor, och det funkar den skapligt för när man gör resor där man inte har rest innan.
Det första steget är att planera sin resa och då utnyttja den stora flexibiliteten som jag redan förklarat i jämförelse med de inbyggda planerarna. Men riktigt kul och bra blir det först när man använder den under resan och då med integration mot bilen som "Hertsh" visade ovan.

För Tesla funkar det lysande. För e-tron (och IX antar jag) finns Tronity-integration som jag ej testat ännu. För min Cupra ska jag imorgon prova med integration via OBD.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW iX

Inlägg av Dafro »

Legato skrev:
Dafro skrev:
Legato skrev:
ObscureEconomist skrev:
Saken är väl att varför ska man betala för en app som är helt ute och cyklar för att den kanske ska bli bättre när den inbyggda navigationen redan är otroligt träffsäker i sin uppskattning på räckvidd?
Det är klart den "är ute och cyklar" om du inte ger den tillgång till datan den behöver.

Det är ju givetvis inte för räckviddsberäkningen man vill ha abrp. Räckviddsberäkningen är väldigt bra i Tesla också, abrp använder man som sagt av helt andra skäl.

Det blir dock en ganska meningslös diskussion när ni som kritiserar abprp aldrig tycks ha använt den som den är tänkt.
Du som har koll får gärna upplysa mig hur den då ska användas, tack. Jag har tydligen felaktigt uppfattat den som ett planeringsverktyg inför resor, och det funkar den skapligt för när man gör resor där man inte har rest innan.
Det första steget är att planera sin resa och då utnyttja den stora flexibiliteten som jag redan förklarat i jämförelse med de inbyggda planerarna. Men riktigt kul och bra blir det först när man använder den under resan och då med integration mot bilen som "Hertsh" visade ovan.

För Tesla funkar det lysande. För e-tron (och IX antar jag) finns Tronity-integration som jag ej testat ännu. För min Cupra ska jag imorgon prova med integration via OBD.
Tack, har aldrig hört talas om Tronity men får väl läsa på och se om jag kan få det att fungera.
27,8 kWp solceller
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW iX

Inlägg av ObscureEconomist »

Legato skrev:
ObscureEconomist skrev:
Saken är väl att varför ska man betala för en app som är helt ute och cyklar för att den kanske ska bli bättre när den inbyggda navigationen redan är otroligt träffsäker i sin uppskattning på räckvidd?
Det är klart den "är ute och cyklar" om du inte ger den tillgång till datan den behöver.

Det är ju givetvis inte för räckviddsberäkningen man vill ha abrp. Räckviddsberäkningen är väldigt bra i Tesla också, abrp använder man som sagt av helt andra skäl.

Det blir dock en ganska meningslös diskussion när ni som kritiserar abprp aldrig tycks ha använt den som den är tänkt.
Du svarar fortfarande inte på varför jag ska betala 100 spänn i månaden för ABRP och tronity när jag bara kan planera resan i navigatorn med bättre precision.
Hur blir det kul och bra att använda under resan? För att man har nöjet att betala för att den inte ska vara klappsämst på räckviddsuppskattning?
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: BMW iX

Inlägg av Legato »

ObscureEconomist skrev:
Legato skrev:
ObscureEconomist skrev:
Saken är väl att varför ska man betala för en app som är helt ute och cyklar för att den kanske ska bli bättre när den inbyggda navigationen redan är otroligt träffsäker i sin uppskattning på räckvidd?
Det är klart den "är ute och cyklar" om du inte ger den tillgång till datan den behöver.

Det är ju givetvis inte för räckviddsberäkningen man vill ha abrp. Räckviddsberäkningen är väldigt bra i Tesla också, abrp använder man som sagt av helt andra skäl.

Det blir dock en ganska meningslös diskussion när ni som kritiserar abprp aldrig tycks ha använt den som den är tänkt.
Du svarar fortfarande inte på varför jag ska betala 100 spänn i månaden för ABRP och tronity när jag bara kan planera resan i navigatorn med bättre precision.
Hur blir det kul och bra att använda under resan? För att man har nöjet att betala för att den inte ska vara klappsämst på räckviddsuppskattning?
Du har ju ingen aning om du har bättre precision i navigatorn eftersom du uppenbarligen aldrig testat abprp med länkning till bilen... Utan den är det ju självklart att bilen kan prediltera bättre. Som jag redan förklarat så är det inte räckviddsberäkningen man/jag vill åt men däremot den långt mer omfattande flexibiliteten att ha de inatällningar/preferenser man själv vill.

Skulle aldrig ens överväga att skippa abprp på långresa men alla har vi olika preferenser.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
current
Inlägg: 212
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: BMW iX

Inlägg av current »

Dafro skrev:
current skrev:
Dafro skrev:


Vet inte hur man lägger så man får upp youtube men prövar om jag lyckas med länken.

Är 2022 BMW iX xDrive50: InsideEVs 70 MPH Range Test

Ganska imponerande med 345 Miles i 70 mph och ca 20 grader. 55 mil i 110 kommer jag bli nöjd med, men ABRP säger knappt 40, vilket känns väldigt långt ifrån.
ABRP är väldigt fel ute i sina beräkningar. Enligt ABRP har iX40 samma förbrukning som en E-tron 55 i 110km/h. Jag har ägt båda bilarna så jag kan säga direkt att iX är snålare. Det säger sig själv. BMW iX40 har en WLTP på 42,5 mil och har ett batteri på 71kwh. E-tron 55 har WLTP på 41,7km och har ett batteri på 86.5kwh.

Jag noterade även detta när ABRP inte tycker jag kunde köra Umeå - Sundsvall på en laddning, men när jag slog in det i bilen hade jag 15% kvar vid ankomst vilket stämde väldigt bra med det faktiska utfallet.
Bra med fler som har samma uppfattning. Till ABRPs försvar så nämns dom som alpha. Prövade att lägga in Umeå-Sundsvall ed 15% kvar och då fick jag justera ner till 203 från 250, som jag nu såg är samma som för E-tron som jag har och på den är det inte lika fel men säkert 5-10% ändå. Ska justera ner liknande för IX50 och provplanera lite. Tar man 55 mil på 105 kWh batteri så blir det ca 190 mot 254 i ABRP, dock med 20” och dom fälgarna har jag lite svårt för men ska ha på vinterdäcken. Kul att höra att navigatorn är så grymt bra på att estimera. Har du sportpaket och 21” på din eller standard?

Sportpaket och 21"
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil

Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW iX

Inlägg av ObscureEconomist »

Legato skrev:
ObscureEconomist skrev:
Legato skrev:
ObscureEconomist skrev:
Saken är väl att varför ska man betala för en app som är helt ute och cyklar för att den kanske ska bli bättre när den inbyggda navigationen redan är otroligt träffsäker i sin uppskattning på räckvidd?
Det är klart den "är ute och cyklar" om du inte ger den tillgång till datan den behöver.

Det är ju givetvis inte för räckviddsberäkningen man vill ha abrp. Räckviddsberäkningen är väldigt bra i Tesla också, abrp använder man som sagt av helt andra skäl.

Det blir dock en ganska meningslös diskussion när ni som kritiserar abprp aldrig tycks ha använt den som den är tänkt.
Du svarar fortfarande inte på varför jag ska betala 100 spänn i månaden för ABRP och tronity när jag bara kan planera resan i navigatorn med bättre precision.
Hur blir det kul och bra att använda under resan? För att man har nöjet att betala för att den inte ska vara klappsämst på räckviddsuppskattning?
Du har ju ingen aning om du har bättre precision i navigatorn eftersom du uppenbarligen aldrig testat abprp med länkning till bilen... Utan den är det ju självklart att bilen kan prediltera bättre. Som jag redan förklarat så är det inte räckviddsberäkningen man/jag vill åt men däremot den långt mer omfattande flexibiliteten att ha de inatällningar/preferenser man själv vill.

Skulle aldrig ens överväga att skippa abprp på långresa men alla har vi olika preferenser.
Du har fortfarande inte sagt vad som är så bra, flexibilitet säger du nu. Vad betyder det och varför ska jag betala för det?

Kollar jag abrp nu så ser jag den guidar mig en omväg för att den inte är uppdaterad med nya laddstationer som funnits aktiva i ett par veckor nu. Skulle det lösa sig om jag betalade menar du? Det tror inte jag och det tycker jag inte är så flexibelt eller bra.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: BMW iX

Inlägg av Legato »

ObscureEconomist skrev:
Legato skrev:
ObscureEconomist skrev:
Legato skrev:
ObscureEconomist skrev:
Saken är väl att varför ska man betala för en app som är helt ute och cyklar för att den kanske ska bli bättre när den inbyggda navigationen redan är otroligt träffsäker i sin uppskattning på räckvidd?
Det är klart den "är ute och cyklar" om du inte ger den tillgång till datan den behöver.

Det är ju givetvis inte för räckviddsberäkningen man vill ha abrp. Räckviddsberäkningen är väldigt bra i Tesla också, abrp använder man som sagt av helt andra skäl.

Det blir dock en ganska meningslös diskussion när ni som kritiserar abprp aldrig tycks ha använt den som den är tänkt.
Du svarar fortfarande inte på varför jag ska betala 100 spänn i månaden för ABRP och tronity när jag bara kan planera resan i navigatorn med bättre precision.
Hur blir det kul och bra att använda under resan? För att man har nöjet att betala för att den inte ska vara klappsämst på räckviddsuppskattning?
Du har ju ingen aning om du har bättre precision i navigatorn eftersom du uppenbarligen aldrig testat abprp med länkning till bilen... Utan den är det ju självklart att bilen kan prediltera bättre. Som jag redan förklarat så är det inte räckviddsberäkningen man/jag vill åt men däremot den långt mer omfattande flexibiliteten att ha de inatällningar/preferenser man själv vill.

Skulle aldrig ens överväga att skippa abprp på långresa men alla har vi olika preferenser.
Du har fortfarande inte sagt vad som är så bra, flexibilitet säger du nu. Vad betyder det och varför ska jag betala för det?

Kollar jag abrp nu så ser jag den guidar mig en omväg för att den inte är uppdaterad med nya laddstationer som funnits aktiva i ett par veckor nu. Skulle det lösa sig om jag betalade menar du? Det tror inte jag och det tycker jag inte är så flexibelt eller bra.
Jodå, jag har svarat. Orkar inte upprepa mig för att du inte orkat läsa. Återigen, detta är ju en extremt märklig diskussion. Att abrp inte kan uppskatta räckvidd bättre än din inbyggda nav när du inte delar data med abrp torde vara självklart för precis alla.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW iX

Inlägg av ObscureEconomist »

Jag vill bara att du ska förklara vad som är så bra att man ska betala för något.
Som sagt, det är en betaltjänst som inte ens är uppdaterat med laddare, blir väl inte så bra då.

Kan du inte förklara eller motivera så bör du nog fundera på varför du betalar själv

Har kört in tronity trail och abrp premium trail nu. Lite bättre men den saknar fortfarande laddare som varit aktiva ett par veckor och guidar mig på en 30 minuters omväg.
BMW i4 M50 -22
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: BMW iX

Inlägg av Legato »

Som sagt. Jag har svarat på frågorna. Läs tidigare inlägg.

För mig är tidsbesparingen, möjlighet att prioritera laddare mm värt långt mycket mer än 100:- när jag ska ut på långresa över Europa.

Resan kostar mig kanske 10.000:- i el och 20.000:- i värdefall på bilen. Att då oroa sig över 100:- för att få en smidigare resa är för mig smått absurt, men återigen, alla prioriterar vi olika.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
ObscureEconomist
Inlägg: 369
Blev medlem: 20 mar 2021 20:08

Re: BMW iX

Inlägg av ObscureEconomist »

Men hur ska du prioritera laddare och spara tid när ABRP saknar laddare nu redan direkt på en resa jag lägger upp och dessa laddare har varit aktiva ett par veckor. Sitter någon och manuellt lägger in dessa hos ABRP eller hur fungerar det? Hur det än fungerar verkar lösningen för att få dit nya laddare inte fungera bra och då planerar jag resan billigare, med mer precision och snabbare själv utan att betala för det och slipper ett ganska pissigt UI i ABRP appen.

Ska jag betala och hålla ABRP uppdaterade på var laddare finns så känns det som att man betalar för att lägga ner extrajobb. Detaljgranskar jag resan nu så missar ABRP 2 laddare och den ABRP tycker jag ska ladda vid har fel hastighet så laddstoppet blir klart längre än planerat och det här är något jag kunnat kolla själv på några minuter bara. Hela poängen du målar upp att det är smidigt faller ju DIREKT om ABRP inte har koll på sina laddstationer och det är uppenbarligen inte någon vidare koll när jag klickar runt på de laddare jag känner till och besökt för bara några dagar sen.
BMW i4 M50 -22
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW iX

Inlägg av Dafro »

Legato skrev:
Som sagt. Jag har svarat på frågorna. Läs tidigare inlägg.

För mig är tidsbesparingen, möjlighet att prioritera laddare mm värt långt mycket mer än 100:- när jag ska ut på långresa över Europa.

Resan kostar mig kanske 10.000:- i el och 20.000:- i värdefall på bilen. Att då oroa sig över 100:- för att få en smidigare resa är för mig smått absurt, men återigen, alla prioriterar vi olika.
Då förstår jag dig, själv håller jag mig i Sverige och kör inga långresor på det sättet så jag behöver ha många stopp.
27,8 kWp solceller
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW iX

Inlägg av Dafro »

Ingen dålig prishöjning på IX nu, ca 200 upp. IX40 börjar nu på 1073 och IX50 1251, sedan har dom iochförsig fyllt på med ett paket på ca 140 som man inte kan välja bort. Tur man beställde när man gjorde öndå.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW iX

Inlägg av MWall »

Dafro skrev:
Ingen dålig prishöjning på IX nu, ca 200 upp. IX40 börjar nu på 1073 och IX50 1251, sedan har dom iochförsig fyllt på med ett paket på ca 140 som man inte kan välja bort. Tur man beställde när man gjorde öndå.
Dock ingår ju väldigt omfattande utrustning som standard nu av vad jag har förstått.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW iX

Inlägg av Dafro »

MWall skrev:
Dafro skrev:
Ingen dålig prishöjning på IX nu, ca 200 upp. IX40 börjar nu på 1073 och IX50 1251, sedan har dom iochförsig fyllt på med ett paket på ca 140 som man inte kan välja bort. Tur man beställde när man gjorde öndå.
Dock ingår ju väldigt omfattande utrustning som standard nu av vad jag har förstått.
Absolut, men valfriheten blir ju inte så stor och att lägga lika mycket pengar på extrautrustning som kostnaden av en mindre småbil, som man inte behöver eller vill ha känns fel. Jag tex vill inte ha glastak.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW iX

Inlägg av MWall »

Dafro skrev:
MWall skrev:
Dafro skrev:
Ingen dålig prishöjning på IX nu, ca 200 upp. IX40 börjar nu på 1073 och IX50 1251, sedan har dom iochförsig fyllt på med ett paket på ca 140 som man inte kan välja bort. Tur man beställde när man gjorde öndå.
Dock ingår ju väldigt omfattande utrustning som standard nu av vad jag har förstått.
Absolut, men valfriheten blir ju inte så stor och att lägga lika mycket pengar på extrautrustning som kostnaden av en mindre småbil, som man inte behöver eller vill ha känns fel. Jag tex vill inte ha glastak.
Det har med komponentbristen att göra. Kanske blir ändring igen senare.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW iX

Inlägg av Dafro »

MWall skrev:
Dafro skrev:
MWall skrev:
Dafro skrev:
Ingen dålig prishöjning på IX nu, ca 200 upp. IX40 börjar nu på 1073 och IX50 1251, sedan har dom iochförsig fyllt på med ett paket på ca 140 som man inte kan välja bort. Tur man beställde när man gjorde öndå.
Dock ingår ju väldigt omfattande utrustning som standard nu av vad jag har förstått.
Absolut, men valfriheten blir ju inte så stor och att lägga lika mycket pengar på extrautrustning som kostnaden av en mindre småbil, som man inte behöver eller vill ha känns fel. Jag tex vill inte ha glastak.
Det har med komponentbristen att göra. Kanske blir ändring igen senare.

Verkar ju inte vara brist när dom trycker i allt. :D :D

Jag fattar, kunde bara inte låta bli.
27,8 kWp solceller
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: BMW iX

Inlägg av Fredrik j »

Dafro skrev:
MWall skrev:

Det har med komponentbristen att göra. Kanske blir ändring igen senare.

Verkar ju inte vara brist när dom trycker i allt. :D :D

Jag fattar, kunde bara inte låta bli.
Kan man bara bygga ett mindre antal bilar försöker man få dom så dyra man kan.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: BMW iX

Inlägg av Dafro »

Tyckte det skriv för lite i denna tråden så jag lägger in ett litet kul klipp med Sandy Munro.

Och något väntrum för IX50 känns lite överflödigt. :D ;)

27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: BMW iX

Inlägg av taliz »

Tydligen kan BMW designa ännu mer groteska bilar än iX. :lol:

Bild

https://www.motor1.com/news/612604/2023 ... but-specs/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar