BMW iX

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: BMW iX

Inlägg av mikebike »

MWall skrev:
Jag kollade TeslaFi för igår och då drog min Model S 525 Wh/km på en körning på 3 km och 472 Wh/km på en annan kort körning.
Min förra bil drog 3,5 l/mil vid korta körningar vintertid.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
benke_berguv
Inlägg: 138
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: BMW iX

Inlägg av benke_berguv »

DanneB skrev:
current skrev:
Behövs inte Autobahn för att få den att dra 5kwh/mil.

Räcker med att köra tur och retur till gymmet. Körde i plus minus noll och snömodd. Körde 5+5km, Gick åt 11% av batteriet fram och tillbaka. Med en kapacitet på 70kwh gick det alltså 7,7kwh för en enda mil. Bilen sa 5,6 kwh men sanningen kanske är där mellan.

Kollade för skojs skull vad Teslan förbrukat på den kallaste dagen (-7 grader) i December. Samma resa tog 4% av batteriet och enligt Teslafi gick det åt 3,18kwh T/R.

Har svårt släppa det är så stor skillnad. BMW måste värma upp batteri extremt hårt, eller hela kupen. Eller motorerna?
Förvärm bilen innan du åker iväg, så slipper bilen värma upp både kupé och batteri den korta sträcka du kör. Det är det som drar. ;)
Kan ju omöjligen spela nån roll var energin kommer från, nånstans ska den ju tas för att kunna förbrukas :)?
Enda vettiga är väl att räkna antal förbrukat kWh i laddning fördelat på den sträckan man kör ?

//benke
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10126
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: BMW iX

Inlägg av Legato »

benke_berguv skrev:
DanneB skrev:
current skrev:
Behövs inte Autobahn för att få den att dra 5kwh/mil.

Räcker med att köra tur och retur till gymmet. Körde i plus minus noll och snömodd. Körde 5+5km, Gick åt 11% av batteriet fram och tillbaka. Med en kapacitet på 70kwh gick det alltså 7,7kwh för en enda mil. Bilen sa 5,6 kwh men sanningen kanske är där mellan.

Kollade för skojs skull vad Teslan förbrukat på den kallaste dagen (-7 grader) i December. Samma resa tog 4% av batteriet och enligt Teslafi gick det åt 3,18kwh T/R.

Har svårt släppa det är så stor skillnad. BMW måste värma upp batteri extremt hårt, eller hela kupen. Eller motorerna?
Förvärm bilen innan du åker iväg, så slipper bilen värma upp både kupé och batteri den korta sträcka du kör. Det är det som drar. ;)
Kan ju omöjligen spela nån roll var energin kommer från, nånstans ska den ju tas för att kunna förbrukas :)?
Enda vettiga är väl att räkna antal förbrukat kWh i laddning fördelat på den sträckan man kör ?

//benke
Håller med om att det egentligen är det enda vettiga... Tror dock nära nog ingen gör så. Den energi som går åt vid förvärmning rapporteras ju inte av bilen (inte Tesla, Audi, Honda iaf) och det är inte så lätt att få ut korrekt siffra heller faktiskt om man inte har realtidsmätning hemma. Tittar jag i bilen, i laddarens app eller i Greenelys app så skiljer sig ofta siffrorna några procent gällande effekten. Kanske är TeslaFi hyfsat exakt, men den funkar såklart bara på Tesla.

Sen är det ju egentligen bara "extrema" dagar som vi haft nu i närtid med väldigt höga elpriser som det överhuvudtaget känns relevant att kolla förbrukning på kortresor. Generellt är det ju långresorna där förbrukning spelar roll, inte så mycket i form av kostnad, men i form av räckvidd och laddtid.

Hade för övrigt en "skön" diskussion med nån snubbe på Facebook som hävdade att hans EQC bara hade 15 mils räckvidd. Visade sig att han räknat ut den baserat utifrån enbart körningar på 2-5 kilometer vintertid :lol:
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: BMW iX

Inlägg av Esterox »

Legato skrev:
benke_berguv skrev:
DanneB skrev:
current skrev:
Behövs inte Autobahn för att få den att dra 5kwh/mil.

Räcker med att köra tur och retur till gymmet. Körde i plus minus noll och snömodd. Körde 5+5km, Gick åt 11% av batteriet fram och tillbaka. Med en kapacitet på 70kwh gick det alltså 7,7kwh för en enda mil. Bilen sa 5,6 kwh men sanningen kanske är där mellan.

Kollade för skojs skull vad Teslan förbrukat på den kallaste dagen (-7 grader) i December. Samma resa tog 4% av batteriet och enligt Teslafi gick det åt 3,18kwh T/R.

Har svårt släppa det är så stor skillnad. BMW måste värma upp batteri extremt hårt, eller hela kupen. Eller motorerna?
Förvärm bilen innan du åker iväg, så slipper bilen värma upp både kupé och batteri den korta sträcka du kör. Det är det som drar. ;)
Kan ju omöjligen spela nån roll var energin kommer från, nånstans ska den ju tas för att kunna förbrukas :)?
Enda vettiga är väl att räkna antal förbrukat kWh i laddning fördelat på den sträckan man kör ?

//benke
Håller med om att det egentligen är det enda vettiga... Tror dock nära nog ingen gör så. Den energi som går åt vid förvärmning rapporteras ju inte av bilen (inte Tesla, Audi, Honda iaf) och det är inte så lätt att få ut korrekt siffra heller faktiskt om man inte har realtidsmätning hemma. Tittar jag i bilen, i laddarens app eller i Greenelys app så skiljer sig ofta siffrorna några procent gällande effekten. Kanske är TeslaFi hyfsat exakt, men den funkar såklart bara på Tesla.

Sen är det ju egentligen bara "extrema" dagar som vi haft nu i närtid med väldigt höga elpriser som det överhuvudtaget känns relevant att kolla förbrukning på kortresor. Generellt är det ju långresorna där förbrukning spelar roll, inte så mycket i form av kostnad, men i form av räckvidd och laddtid.

Hade för övrigt en "skön" diskussion med nån snubbe på Facebook som hävdade att hans EQC bara hade 15 mils räckvidd. Visade sig att han räknat ut den baserat utifrån enbart körningar på 2-5 kilometer vintertid :lol:
Fast han hade ju inte fel egentligen. Kör han på det sättet kommer han 15 mil. Men så är det ju med alla bilar att förbrukningen går upp vid korta körningar.
Märker det på min bil att om jag åker långt sen blir det många korta körningar på plats sen hem så drar dessa korta ofantligt mycket. Där var ju fossilbilarna snällare.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10126
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: BMW iX

Inlägg av Legato »

Esterox skrev:
Legato skrev:
benke_berguv skrev:
DanneB skrev:
current skrev:
Behövs inte Autobahn för att få den att dra 5kwh/mil.

Räcker med att köra tur och retur till gymmet. Körde i plus minus noll och snömodd. Körde 5+5km, Gick åt 11% av batteriet fram och tillbaka. Med en kapacitet på 70kwh gick det alltså 7,7kwh för en enda mil. Bilen sa 5,6 kwh men sanningen kanske är där mellan.

Kollade för skojs skull vad Teslan förbrukat på den kallaste dagen (-7 grader) i December. Samma resa tog 4% av batteriet och enligt Teslafi gick det åt 3,18kwh T/R.

Har svårt släppa det är så stor skillnad. BMW måste värma upp batteri extremt hårt, eller hela kupen. Eller motorerna?
Förvärm bilen innan du åker iväg, så slipper bilen värma upp både kupé och batteri den korta sträcka du kör. Det är det som drar. ;)
Kan ju omöjligen spela nån roll var energin kommer från, nånstans ska den ju tas för att kunna förbrukas :)?
Enda vettiga är väl att räkna antal förbrukat kWh i laddning fördelat på den sträckan man kör ?

//benke
Håller med om att det egentligen är det enda vettiga... Tror dock nära nog ingen gör så. Den energi som går åt vid förvärmning rapporteras ju inte av bilen (inte Tesla, Audi, Honda iaf) och det är inte så lätt att få ut korrekt siffra heller faktiskt om man inte har realtidsmätning hemma. Tittar jag i bilen, i laddarens app eller i Greenelys app så skiljer sig ofta siffrorna några procent gällande effekten. Kanske är TeslaFi hyfsat exakt, men den funkar såklart bara på Tesla.

Sen är det ju egentligen bara "extrema" dagar som vi haft nu i närtid med väldigt höga elpriser som det överhuvudtaget känns relevant att kolla förbrukning på kortresor. Generellt är det ju långresorna där förbrukning spelar roll, inte så mycket i form av kostnad, men i form av räckvidd och laddtid.

Hade för övrigt en "skön" diskussion med nån snubbe på Facebook som hävdade att hans EQC bara hade 15 mils räckvidd. Visade sig att han räknat ut den baserat utifrån enbart körningar på 2-5 kilometer vintertid :lol:
Fast han hade ju inte fel egentligen. Kör han på det sättet kommer han 15 mil. Men så är det ju med alla bilar att förbrukningen går upp vid korta körningar.
Märker det på min bil att om jag åker långt sen blir det många korta körningar på plats sen hem så drar dessa korta ofantligt mycket. Där var ju fossilbilarna snällare.
Räckvidd är inte överhuvudtaget relevant när det inte är en begränsning. Hade han pratat om förbrukning och kostnad per mil vintertid så visst...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: BMW iX

Inlägg av Bruno »

martinot skrev:
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... enwashing/

"BMW iX är kanske världens just nu bästa greenwashing och ett fantastiskt exempel på hur den europeiska bilindustrin kämpar med image, marginaler och den hänsynslöst snabba teknikutveckling – samt inte minst sina vinstkrav."

Åsikter om detta?
Verkar stämma?
eller Spot on! som man brukar säga...

Har ofta funderat på varför biltillverkarna har helsidesannonser på elbilar som inte finns/knappt säljer...

Bmw IX slutsåld fram till 2023? Om man inte tillverkar tillräckligt många (eller inga alls) så kan "allt" vara slutsålt trots att ingen vill ha det eller är för dyrt att köpa.

"En BMW i3 i lyxbilsformat för en dryg miljon. Wow!
Den är så fantastisk att den är slutsåld en bra bit in på 2023?!"

Cybertrucken måste vara slutsåld till 2030? ;)
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: BMW iX

Inlägg av Hmpftfhdns »

martinot skrev:
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... enwashing/

"BMW iX är kanske världens just nu bästa greenwashing och ett fantastiskt exempel på hur den europeiska bilindustrin kämpar med image, marginaler och den hänsynslöst snabba teknikutveckling – samt inte minst sina vinstkrav."

Åsikter om detta?
Ja, det är lite sorgligt. ”Power of choice” är BMW:s slogan, men de var uppenbarligen inte redo med produktionsapparaten för att låta folk välja elbilar :roll:
Är supernöjd med vår iX3, de har ansträngt sig och gjort bra bilar — men det tillverkas nästan inga, de är dyrt prissatta och har lång leveranstid. Synd.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW iX

Inlägg av MWall »

Hmpftfhdns skrev:
martinot skrev:
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... enwashing/

"BMW iX är kanske världens just nu bästa greenwashing och ett fantastiskt exempel på hur den europeiska bilindustrin kämpar med image, marginaler och den hänsynslöst snabba teknikutveckling – samt inte minst sina vinstkrav."

Åsikter om detta?
Ja, det är lite sorgligt. ”Power of choice” är BMW:s slogan, men de var uppenbarligen inte redo med produktionsapparaten för att låta folk välja elbilar :roll:
Är supernöjd med vår iX3, de har ansträngt sig och gjort bra bilar — men det tillverkas nästan inga, de är dyrt prissatta och har lång leveranstid. Synd.

Fast ix3 verkar det ju finnas gott om?
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: BMW iX

Inlägg av dd88 »

Hörde att det är 300 IX3 på g till Sverige

Värre är det med i4 och iX
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
current
Inlägg: 212
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: BMW iX

Inlägg av current »

Är ett kraftigt överskott på iX3, speciellt pre facelift jag undrar verkligen vad BMW ska göra med dom. Borde komma en sjukt bra privat-leasing på dom snart. IX3 är lite för dyr i min mening, hade den varit 150-200k billigare hade den varit klockren men har jättesvårt se varför man skulle lägga 100-200k mer på en iX3 än en Model Y.

BMW försöker, både med i4 och iX. Just i4 känns väl lite fram-stressad då den var tänkt byggas på en elbilsplattform men utvecklingen gick lite för snabbt och dom var tvugna göra något eftersom Tesla käkade upp deras marknadsandelar.

Fossil-arvet i i4 gör sig påmind med både inredningsdetaljer och vikt. Att smälla in ett batteri och en stor skärm i en fossilbil räcker inte. Tesla är en 100 gånger bättre elbil.

Gällande iX så är den mer omarbetad så det år svårt förstå det är en fossilplattform men jag tycker den stora missen är hur man designat menyer, knappar och funktioner. Det finns ingen logik i menyer, man har olika ”modes” med mera.

Saknar verkligen hur enkelt att var i Teslan och hur man med Tesla-fi kunde få ut exakt all data.
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil

Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: BMW iX

Inlägg av Hmpftfhdns »

Jo, men den ”kraftiga” tillgången på iX3 är ju för att ingen köper dem. Säljer dem av lagret och båten med 300 så är det fortfarande bara 1000 bilar i Sverige. Rätt blekt jämfört med VW ID och Tesla. Skulle nog heller inte köpt iX3 om Model Y hade funnits till samma pris vid den tiden. Skulle inte heller ha köpt den om inte veto lagts in mot ID4/Enyaq. Men med ett billigare pris hade de nog kunnat få upp volymen rejält — för det är en bra bil. Men de har väl aldrig på riktigt velat få upp volymen… Lite som Alrik var inne på
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: BMW iX

Inlägg av Fredrik j »

Utsläppsböter räknas väl per kalenderår? Nytt år innebär kanske att man vill få ut bilar som man kanske inte riktigt behövde sälja i december?
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: BMW iX

Inlägg av Bruno »

Känns som de mest hyllar sig själva... ;)
Bmw iX annons.JPG
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: BMW iX

Inlägg av Bruno »

Ibland får man klappa sig själv på axeln... ;) Det är väl en bra början att Bmw tycker om sin egna produkt?
Bmw iX annons2.JPG
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: BMW iX

Inlägg av Esterox »

Bruno skrev:
Ibland får man klappa sig själv på axeln... ;) Det är väl en bra början att Bmw tycker om sin egna produkt?
Och ditt problem är att du är avundsjuk eller bara imponerad ?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: BMW iX

Inlägg av MWall »

Bruno skrev:
Ibland får man klappa sig själv på axeln... ;) Det är väl en bra början att Bmw tycker om sin egna produkt?

Har du något att invända? Du får det att låta som att Tesla satt en onåbar standard för de andra tillverkarna. Jag håller inte med om det.
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: BMW iX

Inlägg av Bruno »

Esterox skrev:
Bruno skrev:
Ibland får man klappa sig själv på axeln... ;) Det är väl en bra början att Bmw tycker om sin egna produkt?
Och ditt problem är att du är avundsjuk eller bara imponerad ?
Inget av dem, jag köper ingen ny Bmw i dagsläget som de ser ut nu.

Men vanligtvis så brukar man ta fram fördelar med en bil, inte skriva den "hyllade elbilen" eller "en unik upplevelse". Det säger ju inget om bilen, det är ju bara subjektivt. Om de skrivit om räckvidd, förbrukning, garantier, utrymmen, utrustning mm.

Om man nu skryter om att den innehåller återvunnet material, hur mycket är det då? 20% återvunnen plast? Självklart bättre än inget men var ärlig om du gör reklam.
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: BMW iX

Inlägg av Bruno »

MWall skrev:
Bruno skrev:
Ibland får man klappa sig själv på axeln... ;) Det är väl en bra början att Bmw tycker om sin egna produkt?

Har du något att invända? Du får det att låta som att Tesla satt en onåbar standard för de andra tillverkarna. Jag håller inte med om det.
Jag har inte skrivit något om Tesla, ville du att jag jämföra med Tesla eller vad menar du?

Alla tillverkare får göra sin bil, vissa gillar den, vissa inte, andra bryr sig inte. Jag förstår inte varför du drar upp Tesla?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: BMW iX

Inlägg av martinot »

Bruno skrev:
Esterox skrev:
Bruno skrev:
Ibland får man klappa sig själv på axeln... ;) Det är väl en bra början att Bmw tycker om sin egna produkt?
Och ditt problem är att du är avundsjuk eller bara imponerad ?
Inget av dem, jag köper ingen ny Bmw i dagsläget som de ser ut nu.

Men vanligtvis så brukar man ta fram fördelar med en bil, inte skriva den "hyllade elbilen" eller "en unik upplevelse". Det säger ju inget om bilen, det är ju bara subjektivt. Om de skrivit om räckvidd, förbrukning, garantier, utrymmen, utrustning mm.

Om man nu skryter om att den innehåller återvunnet material, hur mycket är det då? 20% återvunnen plast? Självklart bättre än inget men var ärlig om du gör reklam.
Inte för att absolut försvara BMW här, men jag ser inget direkt fel som de gör.

Mycket av reklamen är ju just väldigt subjektiv och spelar mycket på känslor istället för fakta. Det kan man ha sin synpunkter på, men det är ju inget som man direkt kan hänga ut BMW ensamt för tycker jag. Då får man nog gå åt större delen av reklambranschen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: BMW iX

Inlägg av Esterox »

Bruno skrev:
Esterox skrev:
Bruno skrev:
Ibland får man klappa sig själv på axeln... ;) Det är väl en bra början att Bmw tycker om sin egna produkt?
Och ditt problem är att du är avundsjuk eller bara imponerad ?
Inget av dem, jag köper ingen ny Bmw i dagsläget som de ser ut nu.

Men vanligtvis så brukar man ta fram fördelar med en bil, inte skriva den "hyllade elbilen" eller "en unik upplevelse". Det säger ju inget om bilen, det är ju bara subjektivt. Om de skrivit om räckvidd, förbrukning, garantier, utrymmen, utrustning mm.

Om man nu skryter om att den innehåller återvunnet material, hur mycket är det då? 20% återvunnen plast? Självklart bättre än inget men var ärlig om du gör reklam.
Så varför två hånande inlägg då om du ändå inte skall köpa eller funderar på det ?

Och ”vanligtvis så brukar man ta fram fördelar med en bil” Det gör ju precis det.
Vart i deras reklam är dom oärliga ?
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: BMW iX

Inlägg av Bruno »

Esterox skrev:

Så varför två hånande inlägg då om du ändå inte skall köpa eller funderar på det ?

Och ”vanligtvis så brukar man ta fram fördelar med en bil” Det gör ju precis det.
Vart i deras reklam är dom oärliga ?
Vad är fördelarna i reklamen, du kanske kan förklara det för mig som inte förstår så bra som du verkar göra...?
Senast redigerad av Bruno, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Bruno
Teslaägare
Inlägg: 507
Blev medlem: 02 okt 2018 17:14

Re: BMW iX

Inlägg av Bruno »

martinot skrev:
Bruno skrev:
Esterox skrev:
Bruno skrev:
Ibland får man klappa sig själv på axeln... ;) Det är väl en bra början att Bmw tycker om sin egna produkt?
Och ditt problem är att du är avundsjuk eller bara imponerad ?
Inget av dem, jag köper ingen ny Bmw i dagsläget som de ser ut nu.

Men vanligtvis så brukar man ta fram fördelar med en bil, inte skriva den "hyllade elbilen" eller "en unik upplevelse". Det säger ju inget om bilen, det är ju bara subjektivt. Om de skrivit om räckvidd, förbrukning, garantier, utrymmen, utrustning mm.

Om man nu skryter om att den innehåller återvunnet material, hur mycket är det då? 20% återvunnen plast? Självklart bättre än inget men var ärlig om du gör reklam.
Inte för att absolut försvara BMW här, men jag ser inget direkt fel som de gör.

Mycket av reklamen är ju just väldigt subjektiv och spelar mycket på känslor istället för fakta. Det kan man ha sin synpunkter på, men det är ju inget som man direkt kan hänga ut BMW ensamt för tycker jag. Då får man nog gå åt större delen av reklambranschen.
En skillnad är väl att de andra inte försöker få det att se ut som att det är en artikel om bilen?
Sen så håller jag med att biltillverkarna spelar på känslor och associerar med olika statements, men som sagt då är det mycket tydligt vem som är avsändaren.

Och självklart får du försvara BMW... ;) inget fel med det.
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: BMW iX

Inlägg av Esterox »

Bruno skrev:
Esterox skrev:

Så varför två hånande inlägg då om du ändå inte skall köpa eller funderar på det ?

Och ”vanligtvis så brukar man ta fram fördelar med en bil” Det gör ju precis det.
Vart i deras reklam är dom oärliga ?
Vad är fördelarna i reklamen, du kanske kan förklara det för mig som inte förstår så bra som du verkar göra...?
Varför gå över till elbilar ? Jo för miljön, det är ju det som skrivs överallt hela tiden. Vad är då inte bättre än att bara åka elbil, jo en elbil som byggs delvis på återanvändbart material. Det är väll ändå en bra fördel eller ? Jag antar att du inte åker elbil för miljön utan för någon annan anledning.
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: BMW iX

Inlägg av tesla newbie »

Var nyligen och provkörde BMW iX, eftersom jag var nyfiken på den. Det är definitivt en påkostad elbil, men i det utförande jag körde så är det inte en bil för mig. Är osäker på om den jag körde var 40i eller 50i (glömde kolla), men den hade ingen mölighet att justera dämparna, så den hade sannolikt standardchassi. För att vara ärlig så blev jag ganska besviken på iX i detta utförande. Framförallt av två saker, chassi och sittkomfort. Tyckte dämpningen var alldeles för mjuk och stolarna för enkla. Den mjuka dämpningen gav en rätt gungig gång, som jag inte gillar alls och dessutom ganska sega reaktioner på styr-input. Sedan tyckte jag styrningen kändes lite "glappig" runt mittläget. Känslan var att man kunde röra ratten ganska mycket innan man fick någon märkbar reaktion i bilen. Anser också att det är toksnålt av BMW att inte erbjuda justerbart svankstöd som standard i en bil som kostar nästan 900 tkr i grundpris. Som passivt chassi betraktat gav detta ingen BMW-känsla över huvudtaget. Kunde lika gärna varit en Mercedes GLE som jag körde. Det är möjligt att det adaptiva chassit är avsevärt mycket bättre dock.
Jag tycker dock att BMW kan så mycket bättre än så här. En elbil har ju trots allt mycket lägre tyngdpunkt än en fossilsuv, så jag hade förväntat mig en bättre fjädringskomfort även från det passiva chassit. Helt ärligt, så tycker jag att min förra X3:a (som hade passivt chassi) var bättre avstämd i styrning och chassi än denna. Sedan gillade jag inte iDrive8 så värst heller. Att gruppera "apparna" i rader a.la smartphone fungerar dåligt i en bil tycker jag, eftersom det blir mycket svårt att ändra inställningar under färd.
Tyckte också gaspedalen var lite seg. Var en tydlig fördröjning mellan att man tryckte till och kände trycket i ryggen. Summa summarum gav denna mig inget ha-begär alls och jag skulle inte byta bort min Model Y mot iX.
current
Inlägg: 212
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: BMW iX

Inlägg av current »

Jag tror det är iX40 du kört. Den har inte luftfjädring eller bakhjuls-styrning. Detta är standard på iX50.

IX40 är ganska mjuk, tycker den är skön. Absolut inte sportig, mer som ett stort skepp. Ix40 har inget existensberättigande, en så dyr bil med så dålig räckvidd. Dom borde sparat på kruet och bara sålt ix50.

Vi kör 12 månaders OP lease på vår ix40. Tanken var att prova den och se om det skulle bli en iX50 men efter 2 månader kan jag direkt säga det blir något annat.

Saknar vår gamla E-tron, hoppas den kommer med 60 mils räckvidd i sommar som ryktena säger.
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil

Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Skriv svar